Kuriirifirmat: DHL, UPS, DPD, Fedex yms.

Juu, tai sitten jos hakee toisen puolesta paketteja niinkuin me emännän kanssa tehdään aika paljonkin, se kumpi sattuu olemaan liikkeellä käy ohimennessään hakemassa paketin. Tuossa äppijutussa vissiin pitäisi toisen puhelin ottaa mukaan tai jos se toimii verkon yli niin pitäisi soitella toiselle kun on paikanpäällä että pistäs avaten. Melkein sopisi tuo asia taas "suunnittelun kukkaset" tai "digitalisaatio" -ketjuihin...

E pitäisi toimia verkon yli vaan bt:n avulla, eli oltava laite mukana.

Totta tossa on edes mahdollisuus pyytää toiseen noutopaikkaan ilmaiseksi? Pakkohan tossa joku takaportti olla käytettävissä, ku vastaanottajalla ei aina ole mahdollisuutta siihen alunperin vaikuttaa.
 
Totta tossa on edes mahdollisuus pyytää toiseen noutopaikkaan ilmaiseksi? Pakkohan tossa joku takaportti olla käytettävissä, ku vastaanottajalla ei aina ole mahdollisuutta siihen alunperin vaikuttaa.

Toimitus noihin kännykkää vaativiin noutopaikkoihin pitää erikseen valita tilausvaiheessa. Omien kokemusten mukaan ne on olleet selkeästi merkitty kun on valitsemassa noutopaikkaa.
 
Minulla oli päällimmäinen huoli Postnordin sovelluksen suhteen juuri se, että miten saan noudettua paketteja muiden puolesta. No, onnistui sitten kuitenkin niinkin kätevästi että lisäsin vain sovellukseen niitä puhelinnumeroita tai sähköposteja, joilla tilauksia oli tehty. Vaativat vahvistuksen lisättävään puhelinnumeroon tai sähköpostiin lähetettävän koodin kautta.

Edelleenkään en pidä yhtään ajatuksesta että yksinkertaisen tekstarikoodin sijaan pitää ladata sovelluksia, antaa lupia ja tehdä tilejä mutta ainakin Postnordin sovelluksen käyttö lopulta olikin ongelmatonta. Lukuun ottamatta sitä että alun rekisteröitymisen jälkeen piti pakottaa sovellus kiinni ennen kuin alkoi toimimaan, missä kohtaa netin mukaan on monilla jäänyt kokonaan jumiin. Tai eivät ole osanneet vain sitä force shutdownia.

Ulkoautomaateissa tietysti tuo on perusteltava systeemi mutta ehkä tässä on minulla ihan yleistäkin ärsytystä siihen että ihan liian monelle asialle on sovellus, tili tai bonuskortti.

Tuon Lähiboksin tämän kertaisesta toimivuudesta huolimatta tulen jatkossa ottamaan tilaukseni sellaisilla toimituksilla, joihin ei sovelluksia tarvita.
 
Minulla oli päällimmäinen huoli Postnordin sovelluksen suhteen juuri se, että miten saan noudettua paketteja muiden puolesta. No, onnistui sitten kuitenkin niinkin kätevästi että lisäsin vain sovellukseen niitä puhelinnumeroita tai sähköposteja, joilla tilauksia oli tehty. Vaativat vahvistuksen lisättävään puhelinnumeroon tai sähköpostiin lähetettävän koodin kautta.

Edelleenkään en pidä yhtään ajatuksesta että yksinkertaisen tekstarikoodin sijaan pitää ladata sovelluksia, antaa lupia ja tehdä tilejä mutta ainakin Postnordin sovelluksen käyttö lopulta olikin ongelmatonta. Lukuun ottamatta sitä että alun rekisteröitymisen jälkeen piti pakottaa sovellus kiinni ennen kuin alkoi toimimaan, missä kohtaa netin mukaan on monilla jäänyt kokonaan jumiin. Tai eivät ole osanneet vain sitä force shutdownia.

Ulkoautomaateissa tietysti tuo on perusteltava systeemi mutta ehkä tässä on minulla ihan yleistäkin ärsytystä siihen että ihan liian monelle asialle on sovellus, tili tai bonuskortti.

Tuon Lähiboksin tämän kertaisesta toimivuudesta huolimatta tulen jatkossa ottamaan tilaukseni sellaisilla toimituksilla, joihin ei sovelluksia tarvita.
Tuo on kyllä ärsyttävää että nykyään joka asialle pitää olla oma äppi ja sitten ne äpit vaativat kaikenmaailman rekisteröitymisiä, kirjautumisia, MFA-tunnistautumisia sun muita ja niille tarvitsee antaa kaikenlaisia oikeuksia kun joku koodi esim tekstarilla olisi paljon simppelimpi asiakkaan/käyttäjän näkökulmasta. Ja sitten kun ne äpit vielä toimii vähän miten sattuu, kuten esim OmaPosti muistaakseni alkuvuodesta jolloin jouduin ottamaan siitä 2FA:n pois ja muutenkin säätelemään asetuksia kun muuten sen käyttö meni ainakin itselläni ihan mahdottomaksi (pyysi koko ajan kirjautumaan uudestaan ja tunnistautumaan jne).
 
Tuo on kyllä ärsyttävää että nykyään joka asialle pitää olla oma äppi ja sitten ne äpit vaativat kaikenmaailman rekisteröitymisiä, kirjautumisia, MFA-tunnistautumisia sun muita ja niille tarvitsee antaa kaikenlaisia oikeuksia kun joku koodi esim tekstarilla olisi paljon simppelimpi asiakkaan/käyttäjän näkökulmasta. Ja sitten kun ne äpit vielä toimii vähän miten sattuu, kuten esim OmaPosti muistaakseni alkuvuodesta jolloin jouduin ottamaan siitä 2FA:n pois ja muutenkin säätelemään asetuksia kun muuten sen käyttö meni ainakin itselläni ihan mahdottomaksi (pyysi koko ajan kirjautumaan uudestaan ja tunnistautumaan jne).
sit jos ei tarkemmin katso, nii asentaessa voivat vaatia ties mitä oikeuksia, mitä eivät oikeasti tarvisi. Mut kyl tää on jo suunnittelun kukkasia, kuten (sinä?) jo mainittu. Ei varmasti ole kustannuskysymys, että asiakkaat voi näpytellä koodin avatakseen laatikon.
 
Liekö Posti halvin tapa lähettää 24 x 24 x 8 cm, <1kg paketti Kyprokselle ja sekin hintaan 24e? Katselin muita palveluja, niin karkaa aivan naurettavuuksiin. Huvittavinta on, että sama pehmustetu kirjekuori matkasi Kyprokselta Suomeen näköjään hintaan 4,90e. Joku tässä nyt mättää.

OT tarina: sapettaa jo muutenkin, kun ostaa vaikeasti löydettävää tavaraa sanoilla "yes, yes it is NOS, brand new" ja kuukauden venailun jälkeen paketista sujahtaa selkeästi käytetty, naarmuilla ja pinttyneessä paskassa oleva osa. "but most of the wear is on the inside, it wont be visible". Joo-o tuuppaa läpees eikä elettäkään, että tulisi vastaan muuten kuin ottamalla tavaran takaisin ja toki lähetykset meikäläisen piikkiin. Hohhoijaa. Ehkä vain nielen satasen tappioni enkä ota riskiä siitä, että kyproksen kaveri vie osan ja bonuksena maksoin vielä lähetyksenkin takaisin.
 
Liekö Posti halvin tapa lähettää 24 x 24 x 8 cm, <1kg paketti Kyprokselle ja sekin hintaan 24e? Katselin muita palveluja, niin karkaa aivan naurettavuuksiin. Huvittavinta on, että sama pehmustetu kirjekuori matkasi Kyprokselta Suomeen näköjään hintaan 4,90e. Joku tässä nyt mättää.

OT tarina: sapettaa jo muutenkin, kun ostaa vaikeasti löydettävää tavaraa sanoilla "yes, yes it is NOS, brand new" ja kuukauden venailun jälkeen paketista sujahtaa selkeästi käytetty, naarmuilla ja pinttyneessä paskassa oleva osa. "but most of the wear is on the inside, it wont be visible". Joo-o tuuppaa läpees eikä elettäkään, että tulisi vastaan muuten kuin ottamalla tavaran takaisin ja toki lähetykset meikäläisen piikkiin. Hohhoijaa. Ehkä vain nielen satasen tappioni enkä ota riskiä siitä, että kyproksen kaveri vie osan ja bonuksena maksoin vielä lähetyksenkin takaisin.
Katsoitko shipit.fi mitä hintaa tarjoaa lähetykselle? Tuota kautta Suomenkin sisällä saa halvemmat hinnat mitä postilta normaalisti.
 
Mites, onko kellään kokemusta vastaavasta tapauksesta; Itävallan postin & Deutsche postin kautta tulevan paketin sähköinen ilmoitus lähti kokonaan tulematta postille Itävallan postin sekoilun takia, sieltä jäi joku skannaus välistä. Paketti on DHL/Deutsche postin seurannan mukaan kuitenkin päässyt eteenpäin Saksaan ja on ilmeisesti lähtenyt Hampurista Suomea kohti keskiviikkona aamuyöllä.

Onkohan tuolla sähköisen tiedon puuttumisella jotain katastrofaalisia vaikutuksia? Lähetys ei siis edelleenkään näy Postin seurannassa ollenkaan. Nimi ja postinumero on kuitenkin ainakin ihan oikein Deutsche postin seurannan perusteella.

Screenshot_20241108_193039_Chrome.jpg
 
FedEx parasta ikinä. Joka hiton kerta sormet ristissä saa toivoa, että paketti tulee perille. Ei sitten millään ole firmalla ymmärrystä, että voisi viedä ostoskeskuksiin, vaan joka hiton kerta koettavat ovelle tuoda. Keskellä työpäivää, eivät ilmoita, ovatko tulossa vai tullaanko vasta seuraavana piväänä. Ja sitten vielä pääsiassa väärässä kaupungissa ovat. Viimeisin kerta oli huvittava, kun porukassa kuriirin kanssa kirottiin, että on perkeleen paska firma.

Tätä ennen toki koetin FedExille soittaa, että missä hitossa paketti. No mutta ylläripylläri, puhelintukirobotti kyseli asiakasnumeroa, jonka saa vaan rahalla. No koetin rekisteröityä heidän ympäristöön, niin eihän se perkele edes toimi. Ja paketin toimitustapaa ei tietenkään voi vaihtaa, ei vaikka kovasti kentät valmiina webbisivuilla, mutta mitäpä niitä suomessa tukemaan. Noh, perkeleitä sitten ladoin palautekenttiin, niin ylläripyllläri sieltä joku asiakasvastaava vastasi sähköpostitse jopa ihan paikallisella kiellä, että "no mikä on hätänä" (mistä saavat ihan yhden lisäpisteen). Selvitin, että mitenkä hemmetti, että eivät voi siirtyä nykyaikaaan, vaan pitää jossain 90-luvun teknologiassa roikkua. Ei tullut vastausta, liekkö pahoittivat nyt mielensä. Nyt kun vielä keksisi jonkun tavan mitenkä kyseistä firmaa voisi vältellä, mutta ei tämä tunnu olevan mahdollista. Ei sitten ei millään.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavinta on, että sama pehmustetu kirjekuori matkasi Kyprokselta Suomeen näköjään hintaan 4,90e. Joku tässä nyt mättää.
Seuraa maallikkotulkinta joka ei välttämättä ole tarkasti oikea.

Tässä mättää historia, nimittäin Universal Postal Union. Alunperin sovittiin kansainvälisesti postimaksuista, ulkomaille lähtevän postin tuotto kuului kullekin postilaitokselle ja ulkomailta saapuva posti jaettiin veloituksetta. Ajatus oli että postin kulku on kirjeenvaihtoa joten kaikki postilaitokset saavat postimaksutuloja tasapainoisesti.

Näin ei kuitenkaan ole(kaiketi koskaan ollut) ja postilähetysten luonne muuttui jo kauan sitten enimmäkseen(nyttemmin ihan kokonaan) muuksi kuin vuorovaikuttavaksi viestinnäksi. Jossain vaiheessa siirtomaiden itsenäistyessä oli kehitysmaita joiden postilaitoksilla oli hirveä duuni ja surkeat postimaksutulot koska ne saivat enemmän postia kuin ne lähettivät. Tätä alettiin kompensoida postilaitosten välisillä tulonsiirroilla. Silloisten teollisuusmaiden postit maksavat suojelurahaa silloisten kehittyvien maiden posteille.

Tämän takia Kiinan roskanettikauppaskene syntyi niin luontevasti. Pienen nyssäkän lähettäminen esimerkiksi Kiinasta Suomeen on lähettäjälle melkein ilmaista. Toiseen suuntaan ei niinkään.

Maiden kustannustasoissa on toki eroja, mutta homma kuitenkin perustuu ihan yleissopimustasolta alkaen siihen, että me maksetaan se. Sitä vaan ei koulussa kerrottu.
 
Liekö Posti halvin tapa lähettää 24 x 24 x 8 cm, <1kg paketti Kyprokselle ja sekin hintaan 24e? Katselin muita palveluja, niin karkaa aivan naurettavuuksiin. Huvittavinta on, että sama pehmustetu kirjekuori matkasi Kyprokselta Suomeen näköjään hintaan 4,90e. Joku tässä nyt mättää.

OT tarina: sapettaa jo muutenkin, kun ostaa vaikeasti löydettävää tavaraa sanoilla "yes, yes it is NOS, brand new" ja kuukauden venailun jälkeen paketista sujahtaa selkeästi käytetty, naarmuilla ja pinttyneessä paskassa oleva osa. "but most of the wear is on the inside, it wont be visible". Joo-o tuuppaa läpees eikä elettäkään, että tulisi vastaan muuten kuin ottamalla tavaran takaisin ja toki lähetykset meikäläisen piikkiin. Hohhoijaa. Ehkä vain nielen satasen tappioni enkä ota riskiä siitä, että kyproksen kaveri vie osan ja bonuksena maksoin vielä lähetyksenkin takaisin.
Opettelet ebayta käyttämään ja tulkitsemaan. Siellä erittäin harvinaista. Ja pienissä tilauksissa ebay/paypal toimii kohtuullisesti ongelmien syntyessä.
 
FedEx parasta ikinä. Joka hiton kerta sormet ristissä saa toivoa, että paketti tulee perille. Ei sitten millään ole firmalla ymmärrystä, että voisi viedä ostoskeskuksiin, vaan joka hiton kerta koettavat ovelle tuoda. Keskellä työpäivää, eivät ilmoita, ovatko tulossa vai tullaanko vasta seuraavana piväänä. Ja sitten vielä pääsiassa väärässä kaupungissa ovat. Viimeisin kerta oli huvittava, kun porukassa kuriirin kanssa kirottiin, että on perkeleen paska firma.

Tätä ennen toki koetin FedExille soittaa, että missä hitossa paketti. No mutta ylläripylläri, puhelintukirobotti kyseli asiakasnumeroa, jonka saa vaan rahalla. No koetin rekisteröityä heidän ympäristöön, niin eihän se perkele edes toimi. Ja paketin toimitustapaa ei tietenkään voi vaihtaa, ei vaikka kovasti kentät valmiina webbisivuilla, mutta mitäpä niitä suomessa tukemaan. Noh, perkeleitä sitten ladoin palautekenttiin, niin ylläripyllläri sieltä joku asiakasvastaava vastasi sähköpostitse jopa ihan paikallisella kiellä, että "no mikä on hätänä" (mistä saavat ihan yhden lisäpisteen). Selvitin, että mitenkä hemmetti, että eivät voi siirtyä nykyaikaaan, vaan pitää jossain 90-luvun teknologiassa roikkua. Ei tullut vastausta, liekkö pahoittivat nyt mielensä. Nyt kun vielä keksisi jonkun tavan mitenkä kyseistä firmaa voisi vältellä, mutta ei tämä tunnu olevan mahdollista. Ei sitten ei millään.
Ompas sattunut. Fedexin kanssa ollut ikinä mitään ongelmaa. Pari kertaa kuussa tulee heidän kautta romppeet. Antanut aina hoitaa tullauksen ja toimituksen samaan osoitteeseen.
Laskulla jopa kulut jälkikäteen.
y tunnus tosin.
 
Mites, onko kellään kokemusta vastaavasta tapauksesta; Itävallan postin & Deutsche postin kautta tulevan paketin sähköinen ilmoitus lähti kokonaan tulematta postille Itävallan postin sekoilun takia, sieltä jäi joku skannaus välistä. Paketti on DHL/Deutsche postin seurannan mukaan kuitenkin päässyt eteenpäin Saksaan ja on ilmeisesti lähtenyt Hampurista Suomea kohti keskiviikkona aamuyöllä.

Onkohan tuolla sähköisen tiedon puuttumisella jotain katastrofaalisia vaikutuksia? Lähetys ei siis edelleenkään näy Postin seurannassa ollenkaan. Nimi ja postinumero on kuitenkin ainakin ihan oikein Deutsche postin seurannan perusteella.

Screenshot_20241108_193039_Chrome.jpg
Lähetys oli eilen illalla vihdoin rekisteröity Vantaalla, mutta odotetusti kulkeminen seisahtui sinne puuttuvan EDI-tiedon takia. Postin aspasta oli tullut montaa eri tietoa. Yksi sanoo, ettei tule perille eikä voida luovuttaa puuttuvien sähköisten tietojen takia. Toinen sanoi, että tulee perille normaalisti koska tiedot osoitekortissa on oikein. Kolmas sanoi, että pitää odottaa puuttuvaa EDI-tietoa. Neljäs kertoo, että Posti tulostaa uuden osoitekortin jakelua varten. Ota noista sitten selvää.

Screenshot_20241114_113432_OmaPosti.jpg
 
Kokemuksia päätyykö brexitin jälkeen kaikki briteistä tulevat nyssäkät automaattisesti tullin haaviin? Tulee dhl:n kautta kirjeenä. Jos tuo jää tulliin niin tuleeko omapostiin kirje ja tullaus tullin sivujen kautta?
 
Kokemuksia päätyykö brexitin jälkeen kaikki briteistä tulevat nyssäkät automaattisesti tullin haaviin? Tulee dhl:n kautta kirjeenä. Jos tuo jää tulliin niin tuleeko omapostiin kirje ja tullaus tullin sivujen kautta?
Jos se DHL:n tuomana tulee, saat heiltä tekstarin kun lähetys on Suomessa ja pyynnön suorittaa saapumisilnoitus tai antaa heidän tehdä se. Eivätkä lähetykset jää tullin haaviin vaan kaikki EU:n ulkopuoliset lähetykset vaativat tuonti-ilmoituksen eivätkä tule perille ilman sitä.
 
Kokemuksia päätyykö brexitin jälkeen kaikki briteistä tulevat nyssäkät automaattisesti tullin haaviin? Tulee dhl:n kautta kirjeenä. Jos tuo jää tulliin niin tuleeko omapostiin kirje ja tullaus tullin sivujen kautta?

Riippuu ihan lähettäjästä. Jos kauppa käyttää DDP:tä niin silloin alle 150 euron arvoisten tilausten yhteydessä kauppa veloittaa ALV:n ja maksaa sen joten siitä ei pitäisi tulla mitään muita kuluja. Itselläni on tullut näin useampia Postin kautta ja ei ole tarvinnut tehdä mitään itse.
 
Lähettivät Saksasta paketin, DHL:n seurannan mukaan tänään joku muka yrittänyt tuoda pakettia. No koko päivä oltu kotona, eikä ole ketään käyny.
Samalla seurantakoodilla näkyy Postin sivuilla samat tiedot mutta ei mainintaa mistää käynnistä. Kaipa tuo huomenna on jossain Postin konttorilla?
Sama kuullu aiemminkin, että ovat väitetysti kokeilleet toimitusta mutta oikeasti eivät ole kuitenkaan.
 
Lähetys oli eilen illalla vihdoin rekisteröity Vantaalla, mutta odotetusti kulkeminen seisahtui sinne puuttuvan EDI-tiedon takia. Postin aspasta oli tullut montaa eri tietoa. Yksi sanoo, ettei tule perille eikä voida luovuttaa puuttuvien sähköisten tietojen takia. Toinen sanoi, että tulee perille normaalisti koska tiedot osoitekortissa on oikein. Kolmas sanoi, että pitää odottaa puuttuvaa EDI-tietoa. Neljäs kertoo, että Posti tulostaa uuden osoitekortin jakelua varten. Ota noista sitten selvää.

Screenshot_20241114_113432_OmaPosti.jpg
Tämä keissi näyttää päättyvän hyvin - ilmeisesti posti tulosti uuden osoitekortin kun paketti on viety lähipostiin. Saa vielä nähdä onnistuuko luovutus vai ei.

Tasan 2 viikkoa meni tällä kertaa, että paketti kulki Itävallasta Turkuun. Viime viikon keskiviikkona lähti Hampurista, ja keskiviikkona saapui Vantaalle. Ylihuomenna pääsee kokeilemaan noutoa.

Viime aikoina Itävallan/Saksan postin paketeilla on mennyt Hampuri-Vantaa välillä sen normaalin 3-5 päivän sijaan lähinnä 5-10 päivän verran. Mistä lie johtuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 090
Viestejä
4 501 551
Jäsenet
74 328
Uusin jäsen
Arttu1337

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom