Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Itse teen tuota kuurinomaisesti aina vähän väliä. Itselleni toimii melko ongelmitta tuo, että illalla kasilta on iltapala (jotain puuroa, pähkinöitä jne.) ja seuraavaksi on siinä klo. 12:00 pintaan seuraavana päivänä lounas. Tästä tulee sellainen ~16 tunnin jakso, jolloin menee vain teetä/kahvia ja vettä. Toimiihan tuo kohtuuhyvin, mutta ei sitä pidemmän päälle jaksa. Varsinkin kun itse käyn salilla yleensä aamukuuden maissa, olisi hienoa saada jotain energiaa tuon jälkeen joten siksi teen tätä 2-3 viikon vuoroissa. Mutta toimiihan tuo kivasti ja samalla sitä huomaa, kuinka paljon vähemmän kaikkea roskaa tulee syötyä.
Mulla on luonnostaan aamuisin ruokahalu kadoksissa. Yritin jokusen vuoden aamuisin ottaa jonkun nopean ja helpon proteiinipirtelön tai juotavan jogurtin tms. mutta en huomannut siitä olevan mitään hyötyä esim. treenin kannalta, joka sijoittuu pääsääntöisesti aamupäivään ennen lounasta. Syön kyllä iltaisin vielä joskus 22-23 aikaan yleensä ja lounas 11-12, joten tunteja tuohon tulee hiukan vähemmän. Tää ei tosin oo mikään tietoinen pätkäpaasto, vaan nälän puuttuessa olen sitten päättänyt nyttemmin skipata aamupalan.
Yksi kikka voisi olla lisätä (hyvää) rasvaa reilusti. Elimistö polttaa paremmin olemassa olevaa rasvaa kun uutta tulee ruoan mukana. Tämä on yllättänyt monet kuinka hyvin toimii.
Ja varmaan tuo ainakin helpottaa pitämään nälkää loitolla. Proteiinin lisääminen yli tarpeen voi olla myös hyödyllistä, koska sen pilkkominen kuluttaa itsessään aika hyvin energiaa. Sillä on myös tuo nälkää poistava vaikutus.
A high protein intake has been shown to boost metabolism and increase the amount of calories burned by about 80 to 100 per day (14, 15, 16).

This effect is particularly pronounced during overfeeding, or while eating at a caloric surplus. In one study, overfeeding with a high protein diet increased calories burned by 260 per day (12).

By making you burn more calories, high protein diets have a “metabolic advantage” over diets that are lower in protein.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Mulla on luonnostaan aamuisin ruokahalu kadoksissa. Yritin jokusen vuoden aamuisin ottaa jonkun nopean ja helpon proteiinipirtelön tai juotavan jogurtin tms. mutta en huomannut siitä olevan mitään hyötyä esim. treenin kannalta, joka sijoittuu pääsääntöisesti aamupäivään ennen lounasta. Syön kyllä iltaisin vielä joskus 22-23 aikaan yleensä ja lounas 11-12, joten tunteja tuohon tulee hiukan vähemmän. Tää ei tosin oo mikään tietoinen pätkäpaasto, vaan nälän puuttuessa olen sitten päättänyt nyttemmin skipata aamupalan.
Itselläni on vähän sama ongelma aamuruokailun kanssa. En syö yleensä ennen lounasaikaa mitään normaalisti ja varsinkin hotellimajoituksessa tuntuu vähän pahalta, kun jää aamiaiset aina syömättä. Itselläni jotenkin tulee vaan huono olo, jos joskus aamukasilta ahtaa itseensä jotain pekonia (tulee fyysisesti paha olo). Pätkäpaaston ulkopuolella syön vielä helposti siinä illasta 22-23 itsekin jotain pientä ennen sänkyyn menemistä. En muutenkaan ole ymmärtänyt tuota ihme aamiaisen/aamupalan tyrkyttämistä kaikissa medioissa ja muissa. Itselläni ei vaan se ruoka aamuisin maistu ja jos yrittää väkisin, niin ei siitä kyllä hyvää oloa tule.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
477
Nouseeko tulokset salilla? Kalorien arviointi menee usein aika pahasti metsään ja syödään yleensä enemmän tai vähemmän kuin arvellaan. Voit ottaa syömiset tarkempaan seurantaan. Yksinkertaisesti kuitenkin, jos paino ei nouse vaikka haluat ja yrität, täytyy syödä enemmän.
Tulokset nousee kyl. Pitänee alkaa pittää ruokailupvkirjaa.

Tosisaan 2 lämmintä, isoa ateriaa päivään esim. (riisiä ja kanaa, kasviksia, punasta lihaa ja pastaa), palkkareista 1500kcal & n. 75g protskua ja 9g mct-öljyä. Aamupalalla puuroa raejuustolla tai rahkaa marjoilla ja chiansiemenillä. Iltapalaksi leipää tm. Helppoa ettei tarvi nälissään nukkumaan mennä.

Pitääpä siis yrittää lisää syömistä. Tosin onse nyt ton uusimman palkkarin ja yltiöpäisen syömisen jäljiltä pari kiloa noussu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
Hajotin joskus polveni ja olen ontunut siitä saakka. No nyt on lonkassa nivelen kuluma. Onko kukaan törmännyt hyvään liikkeeseen millä vahvistetaan lonkkaniveltä tukevia lihaksia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Tulokset nousee kyl. Pitänee alkaa pittää ruokailupvkirjaa.

Tosisaan 2 lämmintä, isoa ateriaa päivään esim. (riisiä ja kanaa, kasviksia, punasta lihaa ja pastaa), palkkareista 1500kcal & n. 75g protskua ja 9g mct-öljyä. Aamupalalla puuroa raejuustolla tai rahkaa marjoilla ja chiansiemenillä. Iltapalaksi leipää tm. Helppoa ettei tarvi nälissään nukkumaan mennä.

Pitääpä siis yrittää lisää syömistä. Tosin onse nyt ton uusimman palkkarin ja yltiöpäisen syömisen jäljiltä pari kiloa noussu.
Jos tulokset nousee niin mitenkä se treeni kulkee paikallaan? Ei sen painonnoston pitäs mitenkään itseisarvo olla. Mitä kevyempi on, sitä terveellisempikin, tietyissä rajoissa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 367
Mitä kevyempi on, sitä terveellisempikin, tietyissä rajoissa.
Hmm. Eiks just ollut joku tutkimustulos et on terveellisempää olla hieman ylipainoinen kuin ns. laiha läski. Mut joo pääsääntöisesti länsimaissa kannetaan liikaa painoa.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
477
Jos tulokset nousee niin mitenkä se treeni kulkee paikallaan? Ei sen painonnoston pitäs mitenkään itseisarvo olla. Mitä kevyempi on, sitä terveellisempikin, tietyissä rajoissa.
Taino reeni ei mutta paino kyllä :D PIkkuhiljaa nostellu painojen määrää kun saa aiemmilla sarjat tehtyä puhtaasti. Olin vähän laitamyöhäsessä eilen tota viestiä kirjotellessa.

Mutjoo pitää kokeilla syödä vielä enemmän. Tän pv ruokalista aikalailla tässä:

Aamu: Palkkari: 900kcal 50g prot.

Aamupv: rahka, marjoja, chiansiemeniä

Lounas: riisiä, punaista lihaa, kasviksia, raejuusto

Välipala; palkkari: 500kcal 25g prot.

Päivällinen riisiä, kanakastike, raejuusto

Ilta: täysjyväruisleipää, ruispuuroo raejuustolla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 780
Taino reeni ei mutta paino kyllä :D PIkkuhiljaa nostellu painojen määrää kun saa aiemmilla sarjat tehtyä puhtaasti. Olin vähän laitamyöhäsessä eilen tota viestiä kirjotellessa.

Mutjoo pitää kokeilla syödä vielä enemmän. Tän pv ruokalista aikalailla tässä:

Aamu: Palkkari: 900kcal 50g prot.

Aamupv: rahka, marjoja, chiansiemeniä

Lounas: riisiä, punaista lihaa, kasviksia, raejuusto

Välipala; palkkari: 500kcal 25g prot.

Päivällinen riisiä, kanakastike, raejuusto

Ilta: täysjyväruisleipää, ruispuuroo raejuustolla.
Määristä riippuen tuossa on jotain 2700-3500kcal/päivä, mutta makrot voivat jäärä puutteelliseksi, kun siellä on korvattu kalorimääriä palautusjuomilla. Palautusjuomat ovat tuossa listassa muutenkin mielestäni vähän erikoinen valinta. Kokeile niiden sijaan ihan normaalia ruokaa, kun ei tuollaisia määriä pitäisi olla hankala saada täytettyä syömällä.

Sulamo.fi on mielestäni tosi hyvä ja edullinen appi/sivusto kalorien tarkempaan seurantaan. Ilmaisiakin vaihtoehtoja on, mutta tuo on ollut tähän asti käyttämistäni monipuolisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Jos aamulla ei maistu ruoka niin turha sinne on väkisin mitään tunkea. Näin myös itselläni. Proteiinipirtelö menee missä purkki rahkaa ja rkl heraproteiinia ja jotain marjoja. Noi shaket on helppo tapa saada kaloreita jossei kiinnosta riisin , kauran etc. puputtaminen.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
477
Jos aamulla ei maistu ruoka niin turha sinne on väkisin mitään tunkea. Näin myös itselläni. Proteiinipirtelö menee missä purkki rahkaa ja rkl heraproteiinia ja jotain marjoja. Noi shaket on helppo tapa saada kaloreita jossei kiinnosta riisin , kauran etc. puputtaminen.
Tämäpä se just, välillä ei yksinkertasesti aika riitä alkaa mussuttaa saati ei oo mielihaluja aamusin, shakella helppo vaan hörpätä naamaan. Taino rahka marjoilla menee aamul mikäli vaan kerkee syömään.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
415
Pitäsköhän mulla testaa toisenlaista treeniohjelmaa? 3 kertaa viikkoon kulkenu salilla ja polkupyöräl tulee viikossa helposti 50km täyteen.

Ao ohjelmalla menty tähän saakka, 9kk kulkenu säännöllisen epäsäännöllisesti mutta min 2x viikkoon
Kalorien saantiin tulikin jo kymmenkunta samansuuntaista vinkkiä, mutta kukaan ei kommentoinut tätä treeniohjelmaa.

Jokaisella toki omat tavoitteensa ja omalla tyylillään. Aika vaikea löytää materiaalia, joka tukisi tuota sinun treeniohjelmaasi, varsinkin jos lihaskasvu on päämääränä. Siis jos käytkin vain pari kertaa vaan viikossa, niin yksittäinen lihasryhmä treenataan kerran puolessa toista viikossa. Sanoisin, että tämä on todella huono ohjelma kokemukseesi nähden. Epäsuoraa treeniä tulee toki jonkin verran, mutta ei kyllä kovinkaan kummoisesti. Jos homma menee siihen, että pari kertaa käy salilla viikossa, niin ehdottomasti katselisin yksijakoisten suuntaan. Jos jollain viikolla kerkiää useammin salille, niin joko kevittää niitä yksijakoisia tai jakaa pari perättäistä yksijakoista vaikka kaksijakoiseksi.

Tässä nyt yksi video, joka ottaa kantaa em. ongelmakohtaan treeniohjelmassasi.

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 277
Tässä kun tuli huvikseni plärättyä Garmin Connectin kautta Garminin arvioimia ykkösmaksimeja, tuli vastaan tuo toiminto luoda omia harjoituksia. Onko kukaan salikäytössä tuota ikinä testannut? Itse olen suorituksen aikana kelloon vaan syöttänyt painot ja toistot oman ohjelman mukaan, joka on kunakin aikana tallessa päässä sekä muistiossa. En sitten tiedä säästyisikö tuossa jotain vaivaa tai olisi muuten vaan hauskempaa naputella etukäteen kaikki lämmittelysarjat ja työsarjat tavoitteiden mukaan sovellukseen ja salilla käyttää sitä, vai meneekö nimenomaan monimutkaisemmaksi.

Uutena toimintona, tai ainakin uutena nostona sovelluksen ylimmäiseksi, oli jonkun päivityksen myötä noussut Harjoitusvalmius-osio, joka näköjään antaa yhteenvedon joka päivä nimenomaan harjoitusvalmiudesta. Tähän saakka olen tuijotellut sitä HRV:tä. Kiinnostavaa seurata, miten toi menee yksi yhteen omien fiilisten kanssa pitkällä tähtäimellä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
tuli vastaan tuo toiminto luoda omia harjoituksia. Onko kukaan salikäytössä tuota ikinä testannut?
Joo on luotu Korteen 3x3 treenit tohon mut pelkkään kolmeenkin liikkeeseen ihan perseestä ts. lämppärisettejä ku naputtelet ja korjaat jälkikäteen vaikka 7 kyykyn lämppäriä ja varsinaiset, sit penkistä sama ja vedosta sama niin vaatii jo norsun muistin tai reaaliaikaropausta niin paljo et A4+lyijäri mihin mahtuu 9 viikon treenit on pikkasen kätevämpi ja samalla saa värikoodit/RIRt kirjattua. Mulla meni Garminiin jo hermo kun SBD-päivän liikejärjestys piti vaihtaa kyykkymestojen ollessa varattu.

Paras kopsia se Cardioprofiili vaan nimelle Sali ja antaa mennä sillä ilman (vääriä) toistolaskentoja. HRV ym. näkee sit kuitenki ja ei se strength vaikuta noihin palautusmittareihin mitään vedätkö vaikka 1000 toistoa vai 100, sykkeestä noi kaikki analysoidaan pl. ns. muscle heatmap millä ei tee vittuakaan kun sen mielestä kyykky rasittaa vaan reisiä ja veto on osavartaloliike vaikka tosiasiassa about kaikki lihat niskaan asti tekee duunia.

Ja meni 2022 kesän päivityksessä entistä paskemmaks toi Strength.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 277
Joo on luotu Korteen 3x3 treenit tohon mut pelkkään kolmeenkin liikkeeseen ihan perseestä ts. lämppärisettejä ku naputtelet ja korjaat jälkikäteen vaikka 7 kyykyn lämppäriä ja varsinaiset, sit penkistä sama ja vedosta sama niin vaatii jo norsun muistin tai reaaliaikaropausta niin paljo et A4+lyijäri mihin mahtuu 9 viikon treenit on pikkasen kätevämpi ja samalla saa värikoodit/RIRt kirjattua. Mulla meni Garminiin jo hermo kun SBD-päivän liikejärjestys piti vaihtaa kyykkymestojen ollessa varattu.

Paras kopsia se Cardioprofiili vaan nimelle Sali ja antaa mennä sillä ilman (vääriä) toistolaskentoja. HRV ym. näkee sit kuitenki ja ei se strength vaikuta noihin palautusmittareihin mitään vedätkö vaikka 1000 toistoa vai 100, sykkeestä noi kaikki analysoidaan pl. ns. muscle heatmap millä ei tee vittuakaan kun sen mielestä kyykky rasittaa vaan reisiä ja veto on osavartaloliike vaikka tosiasiassa about kaikki lihat niskaan asti tekee duunia.

Ja meni 2022 kesän päivityksessä entistä paskemmaks toi Strength.
Okei, tuskinpa sekoitan treenejä tolla. Oon kyllä muuten ajatellut, että nykyinen tapa on kätevä ja nopea, mutta kieltämättä on käynyt mielessä, että olisi voinut suosiolla ottaa alunperin vihkon ja kynän myös mukaan. Olisi kuitenkin selkeämpää saada se yleiskuva kehityksestä viikkojen ja kuukausien takaa sen sijaan että Connectin kalenterista etsii niitä treenejä ulkomuistista nähdäkseen, miten mikäkin treeni tai jakso milloinkin sujui.

Ai niin, ilmeisesti Voimaharjoitteluun ei voi lisätä uusia liikkeitä? Tai sitten en ole vieläkään löytänyt tapaa lisätä. Suurin osa omista liikkeistä on toistaiseksi löytynyt, mutta välillä on täytynyt laittaa joku muu saman tyylinen liike siihen ja kirjoitella muistiinpanoon, että liikkeen x sijaan tein liikettä y.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
@Disfear Kyl sieltä englanniksi löytyy aika pirun paljon liikkeitä mut en ihan kaikkea itsekään löytänyt, kun ei ole sellaisia ns. voimanostoapuja siellä. Mut ei sillä ole lopputuleman kannalta mitään väliä, mitä valkkaa jos sinnepäin. Ihan yhtä hyvin voi tehdä myös vaan oman profiilin, mikä laskee toistot jos haluaa toistoja laskeskella mutta ei painoja syötellä mut rasittava sekin on / hyödytön. Mä korjaan Connectiin vaan koko suorituksen jälkeen nimeksi suurimman raudan pääsetin/setit esim.

Nimi: Sali (<-tuo tulee automaattisesti lajin perusteella) C3W1 (cycle 3 viikko 1) kyykky 5x180vi (RIR-värikoodi pu=0, or=1, vi=2...3, si 3+) ihan paska (<-kommentti päivän reenistä pääliikkeen osalta)

Tiedot: FSL 5x5x127,5si nopeuskyykky räjähtävä

Sit voi sinne Miltä sinusta tuntuu -kohtaan heittää fiilikset vielä ja Koettu suoritustaso arvioida 0...10.

Tuolleen on helppo seurata pitkässä juoksussa Connectista maksimisarjapainoja / notkahduksia / huippupäiviä muiden mittareiden ohessa. Treenien osalta mulla on yhdelle 4 viikon syklille 1 A4 pää- ja apuliikkeineen ja siihen aina kirjailen kynällä painot/toistopoikkeamat/RIR-värikoodit, apuliikkeiden sarjat/poikkeamat/painot/toistopoikkeamat jos/kun ei mee suunnitelmien mukaan. Tolleen ku paperilla 1 kuukausi, niin aika helppo seurata esim. koko vuosi pläräämällä 12 paprua niin näkee kaiken mitä on tehny ja kehittyny. Toki nyt silleesti ittellä aina voimanostoliikkeet päälajeina + pystäri ja lisäpainoleuanveto, niin helppo seurata. Apuja nyt tehdään vaan heikkouksien poistamiseksi niin niitä jaksa seurailla jos ei ole sitten joku kyykky-/penkki-/vetovariaatio.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Oon kyllä muuten ajatellut, että nykyinen tapa on kätevä ja nopea, mutta kieltämättä on käynyt mielessä, että olisi voinut suosiolla ottaa alunperin vihkon ja kynän myös mukaan. Olisi kuitenkin selkeämpää saada se yleiskuva kehityksestä viikkojen ja kuukausien takaa sen sijaan että Connectin kalenterista etsii niitä treenejä ulkomuistista nähdäkseen, miten mikäkin treeni tai jakso milloinkin sujui.
Ei liity suoraan kelloihin, mutta oon joitain kännykkäappseja kokeillut ja vielä ei ole ollut vihkon voittanutta. Kirjaaminen ja historiahaku on vaan tavattoman nopea tässä tapauksessa.

Jossain appissa oli kyllä käteviä graafeja saatavilla omasta kehityksestä ja yksittäisten liikkeiden volyymista. Tuo appi taisi jopa ymmärtää mikä liike ottaa mihinkin lihasryhmään ja esitti jotain arvioita harjoittelun tasapainoisuudesta. Datan syöttäminen sinne oli kuitenkin niin julmetun perseestä, ettei tuon käytöstä tullut mitään. Helvetisti kaikenmaailman valikoita ja valintaruutuja sen sijaan, että kirjoittaisi vain vaikka "Pena 3x5x100".
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
415
Ei liity suoraan kelloihin, mutta oon joitain kännykkäappseja kokeillut ja vielä ei ole ollut vihkon voittanutta. Kirjaaminen ja historiahaku on vaan tavattoman nopea tässä tapauksessa.
Toinen mitä itse ihmettelee, niin väki tuo salille tuhansien eurojen kännyköitä ja niillä on mahdollisuus tipahdella tai niiden päälle tippuu jotain. Itse kerään kanssa datan paperiin ja kellon virkaa hoitaa joku Kiinasta ostettu digitaalinen sekuntikello... jos omat romut hajoaa salilla, niin menetykset lasketaan muutamissa euroissa.
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
622
Koskaan en ole kyllä tuhansien eurojen kännykkää omistanut, mutta vihko on kyllä itellä vaihtunut repcount appiin.
Ei ole kyllä pelottanut että kännykkä hajoaisi siellä salilla sen kummemmin kuin missään muuallakaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 277
Toinen mitä itse ihmettelee, niin väki tuo salille tuhansien eurojen kännyköitä ja niillä on mahdollisuus tipahdella tai niiden päälle tippuu jotain. Itse kerään kanssa datan paperiin ja kellon virkaa hoitaa joku Kiinasta ostettu digitaalinen sekuntikello... jos omat romut hajoaa salilla, niin menetykset lasketaan muutamissa euroissa.
Tuon kyllä useimmiten puhelimeni salille, mutta sarjojen aikana se pysyy vetoketjun takana taskussa. Sarjojen välissä voi kätevästi aiheuttaa pahennusta näppäilemällä jotain Instagramia tai Whatsappia, jos seiniä pitkin tuijottelu ei nappaa. Kello on Instinct, jonka idea käytännössä on, ettei se mene rikki pienestä. Mutta joo kyllä sitä hyvin pärjäisi sillä 40 euron rannekkeella ja kouluvihkollakin.

Se mitä näihin sovelluksiin toivoisi olisi jonkinlainen progression seuranta. Seuraan sitä siis itse totta kai, mutta ihan tämmösen teknisen mielenkiinnon näkökulmasta olisi ihan kiva, jos sovellus osaisi antaa omaa dataa siitä kehityksestä ja vaikka laskea tavoitteen mukaan painot seuraavalle kerralle. Käsittääkseni mm. Renaissance Periodizationin Hypertrophy App jossain määrin osaa jotain tuollaista, mutta sitä ei kai saa Suomessa. Ja onkohan peräti maksullinenkin, eli ei siinäkään mielessä ole vaihtoehto.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
192
Itellä on ohjelma vihossa johon kirjoitan sen lisäksi toteutuneet painot. Myöhemmin treenien jälkeen näpyttelen luvut taulukko-ohjelmaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 780
Toinen mitä itse ihmettelee, niin väki tuo salille tuhansien eurojen kännyköitä ja niillä on mahdollisuus tipahdella tai niiden päälle tippuu jotain. Itse kerään kanssa datan paperiin ja kellon virkaa hoitaa joku Kiinasta ostettu digitaalinen sekuntikello... jos omat romut hajoaa salilla, niin menetykset lasketaan muutamissa euroissa.
Minulla luuri on aina mukana saliohjelman seuraamisen/kirjaamisen lisäksi sen vuoksi, että sieltä striimataan joko ajan korvanappeihin musiikkia tai äänikirjoja. Saliohjelma ja suoritukset ovat ihan vaan Word-dokkarina, jota editoin sitä mukaa kun on tarvetta, mutta muuten luuri on taskussa, repussa tai lattialla pyyhkeen päällä. Joku softa voisi olla ok, mutta ei tämäkään huono tapa ole, kun siihen on tottunut. Vähän vaan vaatii säätämistä, jos haluaa että dokkarissa lukemat ovat taulukossa ja se sitten laskee myös päivittäisen/viikottaisen kokonaisvolyymin jne.

Tähän liittyen on pakko mainita, kun juuri muutama viikko sitten ostin uuden luurin, joka on hieman isompi ja painavampi kuin edellinen ja sitä kautta tottuminen sen käyttöön ja takakannen liukkauteen on hieman vaiheessa. Kuinka ollakaan, sehän lipsahti kädestä salilla hikeä pyyhkiessä saman tien ja näin jo mielessä hidastettuna miten näyttö leviää tuhannen palasiksi lattialle, mutta onneksi sain sen verran jalalla hidastettua lentoa, että ei käynyt kuinkaan. :D

Kokonaisvolyymistä sen verran, että en ole siihen aiemmin kiinnittänyt juurikaan huomiota, mutta kun kun sitä on alkanut seurailemaan, niin onhan se huimaa ajatella, että viikon 4x salipäivässä on liikutellut ~25 tonnia rautaa lihasvoimin.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 677
Minulla luuri on aina mukana saliohjelman seuraamisen/kirjaamisen lisäksi sen vuoksi, että sieltä striimataan joko ajan korvanappeihin musiikkia tai äänikirjoja. Saliohjelma ja suoritukset ovat ihan vaan Word-dokkarina, jota editoin sitä mukaa kun on tarvetta, mutta muuten luuri on taskussa, repussa tai lattialla pyyhkeen päällä. Joku softa voisi olla ok, mutta ei tämäkään huono tapa ole, kun siihen on tottunut. Vähän vaan vaatii säätämistä, jos haluaa että dokkarissa lukemat ovat taulukossa ja se sitten laskee myös päivittäisen/viikottaisen kokonaisvolyymin jne.

Tähän liittyen on pakko mainita, kun juuri muutama viikko sitten ostin uuden luurin, joka on hieman isompi ja painavampi kuin edellinen ja sitä kautta tottuminen sen käyttöön ja takakannen liukkauteen on hieman vaiheessa. Kuinka ollakaan, sehän lipsahti kädestä salilla hikeä pyyhkiessä saman tien ja näin jo mielessä hidastettuna miten näyttö leviää tuhannen palasiksi lattialle, mutta onneksi sain sen verran jalalla hidastettua lentoa, että ei käynyt kuinkaan. :D

Kokonaisvolyymistä sen verran, että en ole siihen aiemmin kiinnittänyt juurikaan huomiota, mutta kun kun sitä on alkanut seurailemaan, niin onhan se huimaa ajatella, että viikon 4x salipäivässä on liikutellut ~25 tonnia rautaa lihasvoimin.
Tuli just tuossa liikuteltua 6300kg rautaa 12min. Ja punnerrukset siihen väliin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 780
Tuli just tuossa liikuteltua 6300kg rautaa 12min. Ja punnerrukset siihen väliin.
Se on ihan kova se.

Mulla ei ole ohjelmassa mitään kovin isoja painoja. Tai no, jalkaprässissä/hackissa vähän enemmän, mutta pääosin kaksinumeroisten puolella mennään kuitenkin.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 677
Tuo nyt oli 40-30-20. Maastaveto 70kg ja punnerrukset. En päässyt loppuun, punnerrukset hyytyi tuossa 20 sarjassa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 879
Onhan se vähän niinkin, että 2x omapainokyykkyyn tarvii olla ainakin jonkin verran lahjakkuutta treenata ja tehdä työtä kovasti. 75-kilosena vaikka 150 kg on ihan jees ja 105-kilosena 210 kg on ihan jees. Ja 200 on aina jees ihan sama mikä kehonpaino, harvassa ne oikeesti on ketkä sen salilla käy lämpimikseen kyykkäämässä... Usein on sit sellasilla taustalla jotain (huippu-)urheilua tv.. Kyllähän tuolla horkkapiireissä kaikki sunnuntaikaveritkin ottaa penkistäkin sen 200, mutta natuna jo huomattavasti harvinaisempaa.
Sitä vaikeampaa sitä on nostaa vaikka 2x oma painoa mitä enemmän on painoa kropassa. Jos painaa 75 kiloa, niin sehän on vielä ihan ookoo jos kyykkää 2x75kg eli 150 kg. Sitten taas jos jollakin on vaikea ylipaino ongelma ja painaa 250 kiloa, niin sen haluaisin nähdä kun sellainen kaveri kyykkäisi vielä 500 kiloa. Sehän olisi maailmanennätys ja suorituksen arvoa lisäisi vielä se, että päälle pitää nostaa jaloilla se oma 250 kilon paino.

Penkkipunnerruksen tulos riippuu niin paljon kropan mallista ja käsien pituudesta. Joskus nähnyt vierestä kun sellainen lyhyt ruumiinrakenteeltaan tynnyrimäinen tuttava pukkasi penkistä reilut 200 kiloa. Liikerata tangolla oli noin 10 senttiä. Sitten taas osalla ruumiinrakanne on aivan toisenlainen ja pitkät kädet ja se penkkipunnerruksen liikerata tangolle on kymmeniä senttimetrejä. Siinä tapauksessa se penkkipunnerrus on paljon raskaampi liike tehdä eikä niin isot raudat liikahda niin helposti. Yleensä se penkkipunnerruksen loppuvaihe on tällaisella ruumiinrakenteella se kaikista raskain eli saada kädet ojentumaan ihan suoriksi. Siihen ei penkkipaitakaan taida auttaa oikein mitään. Tuossa ensimmäisen esimerkin tapauksessa se on raskain vaihde liikkeestä kun tango käy alimmalla tasolla ja lähtee siitä ylös. Siihen vaiheeseen penkkipaitakin auttaa eniten jos niiden kanssa tykkää "pelleillä".

Väittäisin ettei kaikki "sunnuntaikaverit horkkapiireissäkään" taatusti nosta penkistä 200 kiloa. Ei se hormonien massiivinenkaan väärinkäyttö kuitenkaan tuplaa niitä voimia. Eli jos sataa kiloa ei saa natuna treenaamalla penkkipunnerruksesta, niin ei sitä taatusti douppaamalla saa siinä tapauksessa kahta sataa kiloa vaikka kuinka douppaa rankasti vuosia kaikkea mahdollista anabolista hormonia.
 
Liittynyt
14.08.2023
Viestejä
761
Toinen mitä itse ihmettelee, niin väki tuo salille tuhansien eurojen kännyköitä ja niillä on mahdollisuus tipahdella tai niiden päälle tippuu jotain. Itse kerään kanssa datan paperiin ja kellon virkaa hoitaa joku Kiinasta ostettu digitaalinen sekuntikello... jos omat romut hajoaa salilla, niin menetykset lasketaan muutamissa euroissa.
Onko ihmiset todella näin kömpelöitä? Ihan alkeellisella terveen järjen käytöllä voi katsoa mihin sen puhelimen laittaa painojen noston ajaksi ja rikkomisen riski on häviävän pieni. Toiseksi jonkin vihkokirjausten ja sovelluksen vertaaminen on kuin yö ja päivä. Vihko on kömpelö, hidas, kuluu loppuun, vaurioituu hiestä jne. kun taas sovellus automaattisesti näyttää seuraavan setin, 1 rep max:n, historiallisen datan, tauon pituuden yms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 677
Toistoa vai mitenkä tuo toimii?
Juu toistoa. 40 x mave, 40 punnerrusta jne... taukoja saa pitää miten itse haluaa. Aikaa oli se 12 min. Itsellä tosiaan antoi ojentajat periksi kun olin tuota viimeistä 20 punnerruksen sarjaa tekemässä. Ei vaan päässyt enää ylös. Sekään ei nyt varsinaisesti auttanut että syke oli edellisen 5min ollut 160-170.

Edit. Ja punnerrukset oli niin että alhaalla piti nostaa kämmeniä irti lattiasta ennen nousua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Onko ihmiset todella näin kömpelöitä? Ihan alkeellisella terveen järjen käytöllä voi katsoa mihin sen puhelimen laittaa painojen noston ajaksi ja rikkomisen riski on häviävän pieni. Toiseksi jonkin vihkokirjausten ja sovelluksen vertaaminen on kuin yö ja päivä. Vihko on kömpelö, hidas, kuluu loppuun, vaurioituu hiestä jne. kun taas sovellus automaattisesti näyttää seuraavan setin, 1 rep max:n, historiallisen datan, tauon pituuden yms.
Tosta rohkenen olla täysin eri mieltä, 1 kpl A4-papru missä kuukaudent tai jopa 9 viikon treenit kaikkine tietoineen ja kirjauksineen -> vuodessa 6...12 kpl A4:ia mistä voi plärätä koko vuoden hetkessä... Aika lyömätön kombo kirjailla kynällä painot/toistot/RIR-värikoodi ja sitä käytetään myöskin ammattivalmennuksissa. Mikään sovellus ei näytä sitä todellista 1RM:ää kuitenkaan, sen kertoo paperi ja toki paperiin tuottavaan Exceliin on tehty omien ominaisuuksien mukaan laskuri teoreettiselle maksimille (ja esim. Korte 3x3 pohjalta korjauskertoimet sen mukaan, että nostaako raakana vai varusteilla ja mitkä on henkilön ominaisuudet/korjauskertoimet mihinkin, useimmiten maastavetoon vaikkapa). Kännysovellukset on rasittavia ja aikaavieviä / bugaavia / epäluotettavia. Se paperi+Exceli pilvessä säilyy datoineen todennäköisesti lopun ikää jos ei Onedrive hajoa ja ok-talo pala papereineen. Sovelluksesta ei ole mitään takeita, että pääsisi kattelemaan iloista historiaa, että miten heikko sitä oli vaikka 10 vuotta sitten.
 
Liittynyt
14.08.2023
Viestejä
761
Tosta rohkenen olla täysin eri mieltä, 1 kpl A4-papru missä kuukaudent tai jopa 9 viikon treenit kaikkine tietoineen ja kirjauksineen -> vuodessa 6...12 kpl A4:ia mistä voi plärätä koko vuoden hetkessä... Aika lyömätön kombo kirjailla kynällä painot/toistot/RIR-värikoodi ja sitä käytetään myöskin ammattivalmennuksissa. Mikään sovellus ei näytä sitä todellista 1RM:ää kuitenkaan, sen kertoo paperi ja toki paperiin tuottavaan Exceliin on tehty omien ominaisuuksien mukaan laskuri teoreettiselle maksimille (ja esim. Korte 3x3 pohjalta korjauskertoimet sen mukaan, että nostaako raakana vai varusteilla ja mitkä on henkilön ominaisuudet/korjauskertoimet mihinkin, useimmiten maastavetoon vaikkapa).
Siis mä en nyt käsitä. Tässä ei ollut yhtään validia argumenttia paperikirjauksen puolesta. Kaiken minkä voit tehdä paperilla voit tehdä puhelimella ja useimmiten sovelluksilla + enemmänkin. Sovelluksissa ilmoitettu 1RM perustuu laskentaakaavaan eli kyseessä on arvio ja paperilla rustatessa kyseessä on sama asia, mutta laskenta pitää tehdä manuaalisesti itse ja käydä käsin läpi koko historia.

Kännysovellukset on rasittavia ja aikaavieviä / bugaavia / epäluotettavia. Se paperi+Exceli pilvessä säilyy datoineen todennäköisesti lopun ikää jos ei Onedrive hajoa ja ok-talo pala papereineen. Sovelluksesta ei ole mitään takeita, että pääsisi kattelemaan iloista historiaa, että miten heikko sitä oli vaikka 10 vuotta sitten.
Sitten olet käyttänyt väärää sovellusta. Jos käyttää noita suosituimpia top 5-10 sovelluksia niin ei kyllä mitään ongelmaa ole. Ainoat haittapuolet voi olla se että joistain sovelluksista pitää maksaa.

Se paperi+Exceli pilvessä säilyy datoineen todennäköisesti lopun ikää jos ei Onedrive hajoa ja ok-talo pala papereineen.
Paperi+excel? Siis ristisynkkaatko vielä kotona kaiken lisäksi papereilta tulokset käsin exceliin? Jokainen toki tavallaan, mutta itse en tuollaiseen työmäärähelvettiin jaksaisi alkaa vaan kiinnostaa enemmän itse harjoittelu. Sen ymmärrän jos joku käyttää exceliä tai Google Sheets:iä puhelimella ja siellä on jokin skripteillä varusteltu älykäs taulukko. Se toki onkin sitten käytännössä lähes sama asia kuin sovellus.

Sovelluksesta ei ole mitään takeita, että pääsisi kattelemaan iloista historiaa, että miten heikko sitä oli vaikka 10 vuotta sitten.
Tämäkin riippuu sovelluksesta. Useimmista saa datan ulos CSV:nä tai tiedot tallennetaan iCloudiin yms.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Paperi+excel? Siis ristisynkkaatko vielä kotona kaiken lisäksi papereilta tulokset käsin exceliin? Jokainen toki tavallaan, mutta itse en tuollaiseen työmäärähelvettiin jaksaisi alkaa vaan kiinnostaa enemmän itse harjoittelu. Sen ymmärrän jos joku käyttää exceliä tai Google Sheets:iä puhelimella ja siellä on jokin skripteillä varusteltu älykäs taulukko. Se toki onkin sitten käytännössä lähes sama asia kuin sovellus.
Kyllä. Paperi+Excel. Joutuu vaikka Wendlerin 3/5/1 powerlifting fsl 5x5:ssa -perusteisessa peruskaudella max 12 kertaa vuodessa laittaan joku 12 numeroo (+kehonpaino 1xkuukaudessa) niille varattuihin soluihin jos haluaa synkkaan tai modata apuliikkeitä. Ja maksimivoimakaudella Korteen 3x3-perusteisessa 3 solua 9 viikon välein jos homma menee suunnitellusti. Kauhia työmäärä! Työläämpää se on puhelinta koodata ja katella yhtenään (siinä menee sitä paitsi helposti fokus muualle vs. analysoi mennyttä ja keskittyy seuraavaan).

Kauan ku harrastellu, niin lyijäri ja papru lyömätön varsinkin pääliikkeissä kun kirjaa vast sitte ku valmista / ennen apuliikettä ja avutkin vaikka sitten kaikki kerralla. Lyijäri voittaa kännyn nopeudessa 6-0 kun pystyy vetään koko päivän nippuun jossain 10 sekunnissa ja paperi takas kassiin + sit pukkarista pois kävellessä Garminin FR955:een Connectista pikakirjaus et näkee sieltä nopee jotain mikä sykli ja viikko ollu ja pääliikkeen tulos ym.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 362
Itse käytän tuloksien kirjaamiseen Simple Workout Logia Android luurissa. Toimii myös selaimella, jos tekee tunnuksen johon treenihistoria yms. menee talteen, joskin ei niin näppärä ole käyttää kuin appi. Vaikea kyllä nähdä, että paperi ja kynä olisi nopeampi/parempi itselläni tähän hommaan. Varsinkaan, jos tuloksia vielä alkaa jälkeenpäin paperilta kirjaamaan erikseen Exceliin. Ehkä jos ei ole hirveän älypuhelin orientoitunut käyttäjä, niin salilla ollessa säästää aikaa kun kirjaa vihkoon, mutta se säästetty aika menetetään, kun tuloksia alkaa kirjata toiseen otteeseen sähköiseen muotoon. Enkä nyt tarkoita, että jonkun toisen kirjaustottumus huonompi tai parempi, puhun vain omasta näkökulmasta.

Simple Workout Logiin voi luoda omat rutiinit ja lisätä itse liikkeitä tai käyttää sovelluksesta löytyvää kattavaa listaa ja lisäillä sieltä ja tehdä niistä rutiinit. Saa kirjattua painot, toistot ja sarjat ja ohjelma laittaa automaattisesti taukolaskurin käyntiin kun toisto kirjataan sovellukseen. Ei tarvitse kelloa vilkuilla ja sovellus antaa äänimerkin, kun aika menee nolliin ja taas jatketaan. Varmaan löytyy monipuolisempia/parempiakin ohjelmia, mutta tämä on nimensä mukaisesti yksinkertainen kirjaussovellus. Ruudulla ei ole mitään turhaa näkyvissä ja toiston saa kirjattua yhdellä näpäytyksellä.

Kannattaa tutustua, jos ei ole tuttu sovellus.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 780
Itse käytän tuloksien kirjaamiseen Simple Workout Logia Android luurissa. Toimii myös selaimella, jos tekee tunnuksen johon treenihistoria yms. menee talteen, joskin ei niin näppärä ole käyttää kuin appi. Vaikea kyllä nähdä, että paperi ja kynä olisi nopeampi/parempi itselläni tähän hommaan. Varsinkaan, jos tuloksia vielä alkaa jälkeenpäin paperilta kirjaamaan erikseen Exceliin. Ehkä jos ei ole hirveän älypuhelin orientoitunut käyttäjä, niin salilla ollessa säästää aikaa kun kirjaa vihkoon, mutta se säästetty aika menetetään, kun tuloksia alkaa kirjata toiseen otteeseen sähköiseen muotoon. Enkä nyt tarkoita, että jonkun toisen kirjaustottumus huonompi tai parempi, puhun vain omasta näkökulmasta.

Simple Workout Logiin voi luoda omat rutiinit ja lisätä itse liikkeitä tai käyttää sovelluksesta löytyvää kattavaa listaa ja lisäillä sieltä ja tehdä niistä rutiinit. Saa kirjattua painot, toistot ja sarjat ja ohjelma laittaa automaattisesti taukolaskurin käyntiin kun toisto kirjataan sovellukseen. Ei tarvitse kelloa vilkuilla ja sovellus antaa äänimerkin, kun aika menee nolliin ja taas jatketaan. Varmaan löytyy monipuolisempia/parempiakin ohjelmia, mutta tämä on nimensä mukaisesti yksinkertainen kirjaussovellus. Ruudulla ei ole mitään turhaa näkyvissä ja toiston saa kirjattua yhdellä näpäytyksellä.

Kannattaa tutustua, jos ei ole tuttu sovellus.
Makuasioitahan nämä(kin) ovat. Eiköhän noissa sovellusten karttamisessa ole lähinnä juuri tuo, että jos sähköiset laitteet koetaan muutenkin hankaliksi, eivätkä omat taidot oikein vastaa siinä mielessä tarpeita, niin sitten paperivihkot sun muut perinteiset mallit koetaan paremmiksi. Eikä siinä mitään, jokainen toimikoon tavallaan.

Ärsyttää vaan jos joku tulee tuputtamaan omaa malliaan kaikille selvästi parempana ja sitten vielä suolataan sitä omaa näkemystä näillä typerillä ja putkikatseisilla "kännysovellukset on rasittavia ja aikaavieviä / bugaavia / epäluotettavia" -yleistyksillä.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
404
Ei tuu juuri itellä kirjattua mutta juurikin kun puhelin kulkee muutenkin musiikin takia mukana niin en kuvittelisi ruutuvihkoa ottavan mukaan.
Vaikka Lorna Shorea, Humanity's Last Breath soimaan niin taatusti pari extra vetoa tulee.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 277
Toi Simple Workout Log näytti nopeasti Play Storessa silmäiltynä ihan selkeältä, vaikka onkin vähän vanhahtavan näköinen Garmin Connectiin verrattuna. Mutta näkee ilmeisesti selkeästi esimerkiksi edeltävän kuun setit ja kehityksen, mikä on se asia, joka Connectissa ei näy ilman että erikseen käy availemassa vanhoja treenejä. Ja näin vuorotyöläisenä en edes muista, milloin oli mitäkin treenejä. Toki tämä on nimenomaan se puoli, jonka paperi tekee varmasti erittäin hyvin.

Mitään laskureita tauoille en kyllä kaipaa, istun settien välissä vaikka kymmenen minuuttia kunhan on taas valmista seuraavaan yritykseen. Tai siis lukuunottamatta joitain juttuja, joissa nimenomaan haluaa kellottaa aikaa.

edit.
Mulla ei ole ohjelmassa mitään kovin isoja painoja. Tai no, jalkaprässissä/hackissa vähän enemmän, mutta pääosin kaksinumeroisten puolella mennään kuitenkin.
Tähän oli pakko sanoa, että itselläkin on vielä matkaa sinne satasen yläpuolelle. Jalkaprässi on ainoa poikkeus, mutta etenkin hackissa taas koen päinvastoin. Eli siinä mennään pienemmällä kuin vaikka perinteisessä takakyykyssä, kun suunnilleen kaikki lähtee etureisistä. Mutta hiljaa hyvä tulee, etenkin näin kun on historiaa alaselkävaivojen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 780
Toi Simple Workout Log näytti nopeasti Play Storessa silmäiltynä ihan selkeältä, vaikka onkin vähän vanhahtavan näköinen Garmin Connectiin verrattuna. Mutta näkee ilmeisesti selkeästi esimerkiksi edeltävän kuun setit ja kehityksen, mikä on se asia, joka Connectissa ei näy ilman että erikseen käy availemassa vanhoja treenejä. Ja näin vuorotyöläisenä en edes muista, milloin oli mitäkin treenejä. Toki tämä on nimenomaan se puoli, jonka paperi tekee varmasti erittäin hyvin.
Kuten aiemmin mainitsin, minulla on OneDrivessa ihan vaan Word-tiedosto, jota muokkailen luurilla lennosta (ja isommat muokkaukset sitten kotona tietokoneella). Tiedostossa on ohjelman jokaiseen liikkeeseen upotettuna taulukko, johon kirjaan päivämäärät, edistymisen ja muistiinpanot.

En ole hirveästi kaipaillut tuohon mitään syvällisempää lisätoiminnallisuutta. Vanhalla luurilla Word tosin toimi aika kankeasti, mutta niin siinä toimi kaikki muukin. Nykyaikaisilla välineillä ei ole sitäkään ongelmaa.

Mitään laskureita tauoille en kyllä kaipaa, istun settien välissä vaikka kymmenen minuuttia kunhan on taas valmista seuraavaan yritykseen. Tai siis lukuunottamatta joitain juttuja, joissa nimenomaan haluaa kellottaa aikaa.
Minäkin olen hoitanut taukolaskurit ihan vaan fiilispohjalta ja lisäksi sillä, kun korvanapeissa soi musiikki koko ajan. Kevyempien suoritusten kohdalla tauko on about puoli biisiä ja raskaammissa koko biisi. :D

Kädessä on myös älykello, josta saisi timerin käyntiin parilla täppäisyllä tai sitten hihkaisemalla että "hey google, start 2 min timer", mutta eipä ole tullut käytettyä.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
192
Kynässä ja paperissa on myös sellainen hyvä juttu mistä tykkään, että jos mulla on vaikka 15 sarjaa ykkösiä ylöstyönnössä pystyy helposti pitämään tukkimiehen kirjanpitoa, mutta sama pätee myös jos vaikka tekee 5x5 kyykkyä. Ei mee sarjamäärissä sekaisin. Puhelimella saattaa hyvin tulla tuplaklikkaus ja menee sarjamäärät sekasin.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Makuasioitahan nämä(kin) ovat. Eiköhän noissa sovellusten karttamisessa ole lähinnä juuri tuo, että jos sähköiset laitteet koetaan muutenkin hankaliksi, eivätkä omat taidot oikein vastaa siinä mielessä tarpeita, niin sitten paperivihkot sun muut perinteiset mallit koetaan paremmiksi. Eikä siinä mitään, jokainen toimikoon tavallaan.

Ärsyttää vaan jos joku tulee tuputtamaan omaa malliaan kaikille selvästi parempana ja sitten vielä suolataan sitä omaa näkemystä näillä typerillä ja putkikatseisilla "kännysovellukset on rasittavia ja aikaavieviä / bugaavia / epäluotettavia" -yleistyksillä.
Niin eikös foorumeiden suola ole juurikin se, että niissä voi jokainen esittää oman makunsa ja toiset voi sitten sen mukaan kokeilla. Itse kun koodaan töissä 7,5 h / päivä 3 isolla ruudulla kerrallaan, niin ei vähempää vois kiinnostaa koodata yhtään lisää mitään turhaa, mistä selviää paljon nopeammin muulla tavalla. Voihan tuossa kynässä ja paperissa toki joillekin olla syynä se, että koetaan se kirjoittaminen liian hankalaksi muutenkin, eivätkä omat taidot riitä niin hienomekaaniseen suoritukseen kuin lyijäri, niin se käteen jatkeeksi kasvanut puhelin koetaan paremmaksi :D Se on sitten asia erikseen kannattaako kenenkään ärtyä toisten makuasioista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 780
Niin eikös foorumeiden suola ole juurikin se, että niissä voi jokainen esittää oman makunsa ja toiset voi sitten sen mukaan kokeilla. Itse kun koodaan töissä 7,5 h / päivä 3 isolla ruudulla kerrallaan, niin ei vähempää vois kiinnostaa koodata yhtään lisää mitään turhaa, mistä selviää paljon nopeammin muulla tavalla. Voihan tuossa kynässä ja paperissa toki joillekin olla syynä se, että koetaan se kirjoittaminen liian hankalaksi muutenkin, eivätkä omat taidot riitä niin hienomekaaniseen suoritukseen kuin lyijäri, niin se käteen jatkeeksi kasvanut puhelin koetaan paremmaksi :D Se on sitten asia erikseen kannattaako kenenkään ärtyä toisten makuasioista.
Ei makuasioissa ole mitään vikaa. Kaikissa näissä eri menetelmissä on varmasti omat hyvät ja huonot puolensa käyttötarpeesta riippuen. Tökkii vaan, jos keksitään päästä kaikenlaisia verukkeita, jotta oma näkemys näyttäisi paremmalta.

Melkein koko tämä sun postaus on ihan kakkelia faktojen puolesta, mutta jos tuo "ammattivalmennuksissakin käytetty malli" toimii sinulla parhaiten, niin se on tietenkin ihan ok.
Tosta rohkenen olla täysin eri mieltä, 1 kpl A4-papru missä kuukaudent tai jopa 9 viikon treenit kaikkine tietoineen ja kirjauksineen -> vuodessa 6...12 kpl A4:ia mistä voi plärätä koko vuoden hetkessä... Aika lyömätön kombo kirjailla kynällä painot/toistot/RIR-värikoodi ja sitä käytetään myöskin ammattivalmennuksissa. Mikään sovellus ei näytä sitä todellista 1RM:ää kuitenkaan, sen kertoo paperi ja toki paperiin tuottavaan Exceliin on tehty omien ominaisuuksien mukaan laskuri teoreettiselle maksimille (ja esim. Korte 3x3 pohjalta korjauskertoimet sen mukaan, että nostaako raakana vai varusteilla ja mitkä on henkilön ominaisuudet/korjauskertoimet mihinkin, useimmiten maastavetoon vaikkapa). Kännysovellukset on rasittavia ja aikaavieviä / bugaavia / epäluotettavia. Se paperi+Exceli pilvessä säilyy datoineen todennäköisesti lopun ikää jos ei Onedrive hajoa ja ok-talo pala papereineen. Sovelluksesta ei ole mitään takeita, että pääsisi kattelemaan iloista historiaa, että miten heikko sitä oli vaikka 10 vuotta sitten.
Mun mielestä parasta tuossa oli tämä: "Mikään sovellus ei näytä sitä todellista 1RM:ää kuitenkaan, sen kertoo paperi". Ja sitten jos niitä paperille raapustettuja tietoja hillotaan iltaisin vielä erikseen jonnekin Excel-tiedostoon, niin kuulostaa kyllä tosi kätevältä. Mutta kuten sanottu, jokainen tavallaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 138
Pari kuukautta oli penkki telakalla rintakivun takia, ja nyt kuukauden treenin jälkeen se on taas kipeä. Vähän harmittaa mutta onhan noita muita liikkeitä mitä treenata. Paino putosi heinäkuussa 7 kiloa, ja elokuussa vaan kilon. Syöminen oli hieman heikompaa, mutta eiköhän syyskuussa saada taas hyvä tulos sen suhteen.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Suosittelen kirjaamaan ja suunnittelemaan treeninsä juuri sillä tavalla joka itsestä tuntuu parhaalta.

Itse olen 50v ukko enkä henkilökohtaisesti salilla koskisi vihkoihin ja ruttuisiin ruutupapereihin enää tikullakaan, koska


tekee kaiken niin näppärästi ja merkinnöistä saa selvänkin. Ja näkee historian, kehityksen jne helposti. Kannoin aikanaan omaan tarpeeseeni riittävästi nuhjaantuneita vihkoja ja lappusia treenikassin pohjalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 879
Täytyy sen verran osallistua itsekin, että 3-4kk välein vaihtuva ohjelmointi ja itse ohjelman sisällä 3-6vk tapahtuvat muutokset sarjoihin ja liikkeisiin tekee sen, että paras tapa merkitä muistiinpanot on tehdä itse ohjelmaan, jonka tulostan aina paperille.

Ohjelman jälkeen mitatun kehityksen valituista lajeistaan voi merkitä ylös sitten ykkösinä ja nollina, jos haluaa vaikka joskus piirtää (nousevaa)käyrää eri lajien kehityksestä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 277
Iänikuinen kengänpäivitysprojekti on edennyt siihen pisteeseen, että käytännössä tekee mieli laittaa ostoskoriin joko Adidaksen The Totalit tai Mat Wizard V tai Combat Speed V. Varsinaisia kyykkykenkiä ehkä harkitsen hamassa tulevaisuudessa, nyt olisi käyttöä mahdollisimman yleispätevälle salikengälle tasaisella pohjalla ja hyvällä varvastilalla. Meinasin jo että ehkä jotkut Vansit kelpaisi, mutta niissä on useissa malleissa aika niukasti tilaa kärjessä.

Totalista joku tubettaja sanoi että omaan makuun piti välipohjallinen ottaa pois ja siltikin meinasi olla liikaa pohjaa kengässä, mutta itse en missään nimessä koe olevani yhtä vaativa käyttäjä. Kaikki näistä pyörii siinä satasen luokassa, mutta harvaa pääsee minnekään lähelle sovittamaan, joten kai se täytyy kokeilun ja erheen kautta tilailla ja tarvittaessa palauttaa.

Oliko jollain näistä kengistä kokemusta? Ainakin @masaf2 mainitsi noi Totalit aiemmin kesällä.

edit. Hobbyboxilla ainakin on ilmainen toimitus huomiseen asti ja Totalille on hintaa 99 euroa, Adidaksen omilla sivuilla taas oli joku syyskuun tarjouskoodi –30 %
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Iänikuinen kengänpäivitysprojekti on edennyt siihen pisteeseen, että käytännössä tekee mieli laittaa ostoskoriin joko Adidaksen The Totalit tai Mat Wizard V tai Combat Speed V. Varsinaisia kyykkykenkiä ehkä harkitsen hamassa tulevaisuudessa, nyt olisi käyttöä mahdollisimman yleispätevälle salikengälle tasaisella pohjalla ja hyvällä varvastilalla. Meinasin jo että ehkä jotkut Vansit kelpaisi, mutta niissä on useissa malleissa aika niukasti tilaa kärjessä.

Totalista joku tubettaja sanoi että omaan makuun piti välipohjallinen ottaa pois ja siltikin meinasi olla liikaa pohjaa kengässä, mutta itse en missään nimessä koe olevani yhtä vaativa käyttäjä. Kaikki näistä pyörii siinä satasen luokassa, mutta harvaa pääsee minnekään lähelle sovittamaan, joten kai se täytyy kokeilun ja erheen kautta tilailla ja tarvittaessa palauttaa.

Oliko jollain näistä kengistä kokemusta? Ainakin @masaf2 mainitsi noi Totalit aiemmin kesällä.
Itsellä yleispätevänä kenkänä toimii tällä hetkellä Under Armour Tribase Reign 4 . Melko leveä jalka minullakin ja näissä ainakin omat varpaat mahtuu hyvin olemaan.
Näihin vaihdoin Gorilla Wearin High Topseista kun en oikein niiden kanssa päässyt sinuiksi lainkaan.

Kellokeskusteluun sen verran mielenkiinnosta otan kantaa että te ketkä kelloa pidätte ja merkkaatte jopa toistoja siihen niin mittaatteko salilla sykettä myös? Käytättekö mittaukseen vyötä tai esim. olkavarren sensoria? Rannemittaus kun tunnetusti on ongelmallinen jos ja kun tarvitsee ottaa esim. tangosta kiinni tai jos omaat tatuointeja jne...
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Tasapohjasissa ite diggaan näistä eniten A7 Soul Sumo Slippers | A7 Europe Shipping to EU ja välillä sit penkissä tai vedossakin käytän orggis matalia Converseja. A7 ihan ultimaattinen grippi pohjassa, pitää ulkona jäällä kävellessäkin hyvin eikä ole huonontunut vuosien mittaan. Converset kyl pirun kestävät, käyttäny jotain 10+ vuotta ja ihan ku uudet pl. sininen kangas siniharmaata...
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Kellokeskusteluun sen verran mielenkiinnosta otan kantaa että te ketkä kelloa pidätte ja merkkaatte jopa toistoja siihen niin mittaatteko salilla sykettä myös? Käytättekö mittaukseen vyötä tai esim. olkavarren sensoria? Rannemittaus kun tunnetusti on ongelmallinen jos ja kun tarvitsee ottaa esim. tangosta kiinni tai jos omaat tatuointeja jne...
Kyykky- ja vetopäivinä H10 rinnassa ja penkkiym. sit Verity Sense olkavarressa. Millään muulla ku sykkeellä ei oo mitään merkitystä oikein Garminilla(kaan). Lenkillä/fillarilla ihan sit vaan Fr955 ranteessa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 780
Iänikuinen kengänpäivitysprojekti on edennyt siihen pisteeseen, että käytännössä tekee mieli laittaa ostoskoriin joko Adidaksen The Totalit tai Mat Wizard V tai Combat Speed V. Varsinaisia kyykkykenkiä ehkä harkitsen hamassa tulevaisuudessa, nyt olisi käyttöä mahdollisimman yleispätevälle salikengälle tasaisella pohjalla ja hyvällä varvastilalla. Meinasin jo että ehkä jotkut Vansit kelpaisi, mutta niissä on useissa malleissa aika niukasti tilaa kärjessä.

Totalista joku tubettaja sanoi että omaan makuun piti välipohjallinen ottaa pois ja siltikin meinasi olla liikaa pohjaa kengässä, mutta itse en missään nimessä koe olevani yhtä vaativa käyttäjä. Kaikki näistä pyörii siinä satasen luokassa, mutta harvaa pääsee minnekään lähelle sovittamaan, joten kai se täytyy kokeilun ja erheen kautta tilailla ja tarvittaessa palauttaa.

Oliko jollain näistä kengistä kokemusta? Ainakin @masaf2 mainitsi noi Totalit aiemmin kesällä.

edit. Hobbyboxilla ainakin on ilmainen toimitus huomiseen asti ja Totalille on hintaa 99 euroa, Adidaksen omilla sivuilla taas oli joku syyskuun tarjouskoodi –30 %
Nuo Adidaksen The Totalit vaikuttavat ihan fiksuilta. Täällä niistä joku random-arvostelu:

The Adidas The Total shoes are a great option for both dedicated strength athletes and recreational lifters. This model, while being great and optimally built for deadlifts, can be great for a wide range of exercises.

Unlike deadlift-specific shoes, The Total can be used in pretty much all of your strength-focused lifting sessions. This shoe features a 0mm heel-to-toe drop, low stack height, and anatomical last that gives you adequate width in the toe box with a low level of arch support.
Adidaksen Power Perfect - kyykkykengät ovat käsittääkseni suositut ja tosi kestävät, mutta ne eivät toisaalta taida sopia kovinkaan hyvin yleiskengiksi salille. Ulkonäkö on makuasia, mutta minusta ne ovat myös aika rumat + melko hintavat.

Yksi ominaisuus mikä näistä kaikista tuntuu järjestään puuttuvan, on konepesun kesto. Salilla jos missä jalat hikoilevat, niin kiva siinä sitten raahata repussa niitä dunkkaavia kenkiä muutaman viikon jälkeen. Sulkapallokenkiä ja muita vastaavia olen kyllä pessut ihan onnistuneesti koneessa (30 astetta + pesupussi) ilman että konepesua olisi erityisesti sallittu ohjeissa, mutta tämä on aika tapauskohtaista. Varsinkin keinonahkapinta on ongelmallinen, jos kengissä on sellainen.

Tällä hetkellä minulla on salikäytössä tällaiset:

Ihan tyylikkäät trendihalpikset, mutta antavat periksi vähän liikaa sieltä täältä. Sen verran ovat viimeisen 6kk käytön aikana kuitenkin imeneet hikeä, että pakko nämä on kohta koneeseen laittaa ja testata miten käy. Ulkoisesti ovat edelleen kuin uudet, mutta kun pinta on jotain tekonahkaa, niin ovat todennäköisesti aika paskana konepesun jälkeen. Siltä varalta olen itsekin katsellut uusia vaihtoehtoja.

Jos jossakin pääsisi testaamaan, niin mm. nämä kiinnostaisivat:


Ovat käsittääkseni ihan hyvät myös käytettävyyden ja laadun puolesta, mutta ei viitsi lähteä tilaamaan ja arpomaan mahdollisen vaihto/palautusprosessin kanssa. Mm. Gorilla Wearilla on vastaavia, mutta arvioiden perusteella kestävyys on vähän niin ja näin. Mieluummin maksaa kerralla vähän enemmän, jos saa laatua ja kestävyyttä vastineeksi.

Innostuin jo hetkellisesti, että näitähän saa edullisesti täältä, mutta aika nopeasti selvisi, että tuo vaikuttaisi olevan kusetusta koko sivusto. Vastaavia kiinalaisia "adidas-suomi.com" -huijauksia löytyy melkein joka tuotemerkille nykyään. Varoitus, ei kannata tilata tuolta mitään!
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Addun Powerlift -kengät kestää muuten vallan mainiosti konepesua 40 asteessa. Samaten polvilämppärit ym., just pesin SBD:tkin 60 asteessa.

Asiasta kyykkykenkiin, aika valitettavan monessa ns. heelslipiä enemmän tai vähemmän, varsinkin kaikissa Adidaksissa. En oo vielä Legacy Lifter Flexweaveja tai Inov-8 fastliftejä parempia löytäny sen suhteen. LL jälkeen ku pistää Powerliftit jalkaan niin tuntuu et joustaa joka suunnassa ja jalka pääsee liikkuun ja kantapää luisuun vaikka on ihan ns. snug fit.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 277
Nuo Adidaksen The Totalit vaikuttavat ihan fiksuilta. Täällä niistä joku random-arvostelu:



Adidaksen Power Perfect - kyykkykengät ovat käsittääkseni suositut ja tosi kestävät, mutta ne eivät toisaalta taida sopia kovinkaan hyvin yleiskengiksi salille. Ulkonäkö on makuasia, mutta minusta ne ovat myös aika rumat + melko hintavat.

Yksi ominaisuus mikä näistä kaikista tuntuu järjestään puuttuvan, on konepesun kesto. Salilla jos missä jalat hikoilevat, niin kiva siinä sitten raahata repussa niitä dunkkaavia kenkiä muutaman viikon jälkeen. Sulkapallokenkiä ja muita vastaavia olen kyllä pessut ihan onnistuneesti koneessa (30 astetta + pesupussi) ilman että konepesua olisi erityisesti sallittu ohjeissa, mutta tämä on aika tapauskohtaista. Varsinkin keinonahkapinta on ongelmallinen, jos kengissä on sellainen.

Tällä hetkellä minulla on salikäytössä tällaiset:

Ihan tyylikkäät trendihalpikset, mutta antavat periksi vähän liikaa sieltä täältä. Sen verran ovat viimeisen 6kk käytön aikana kuitenkin imeneet hikeä, että pakko nämä on kohta koneeseen laittaa ja testata miten käy. Ulkoisesti ovat edelleen kuin uudet, mutta kun pinta on jotain tekonahkaa, niin ovat todennäköisesti aika paskana konepesun jälkeen. Siltä varalta olen itsekin katsellut uusia vaihtoehtoja.

Jos jossakin pääsisi testaamaan, niin mm. nämä kiinnostaisivat:


Ovat käsittääkseni ihan hyvät myös käytettävyyden ja laadun puolesta, mutta ei viitsi lähteä tilaamaan ja arpomaan mahdollisen vaihto/palautusprosessin kanssa. Mm. Gorilla Wearilla on vastaavia, mutta arvioiden perusteella kestävyys on vähän niin ja näin. Mieluummin maksaa kerralla vähän enemmän, jos saa laatua ja kestävyyttä vastineeksi.

Innostuin jo hetkellisesti, että näitähän saa edullisesti täältä, mutta aika nopeasti selvisi, että tuo vaikuttaisi olevan kusetusta koko sivusto. Vastaavia kiinalaisia "adidas-suomi.com" -huijauksia löytyy melkein joka tuotemerkille nykyään. Varoitus, ei kannata tilata tuolta mitään!
Tulipahan noi Totalit tilattua. Jotain häikkää tosin oli Hobbyboxin ostoskorissa, piti varmaan viidesti koittaa tilata kenkää ennen kuin eteni vahvistukseen. Saa nähdä tuleeko mitään vai kymmenen paria kenkiä.

Noi A7:n kengät näytti kiinnostavilta myös, eikä vähiten hintansa puolesta. Ja jokin päivä kun kyykkyihin ihastuu kunnolla, voi sitten katella noita korotettuja malleja tarkemmin.

edit. Ja mitä noihin Reebokin eri Legacy Liftereihin tulee, niin aika kortilla tuntuu olevan etenkin Suomessa, mitä nyt joku 200 euron LL III osui silmään
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 812
Viestejä
4 227 935
Jäsenet
71 108
Uusin jäsen
spinal

Hinta.fi

Ylös Bottom