Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
Sinultakin jäi nyt pointti ymmärtämättä. Onpas tämä nyt vaikeaa.

Mutta eipä siinä, kaikille vaan ruutuvihko käyttöön ilman mitään laskemisia, niin ei tarvitse miettiä mitään.
Mmmm okei. En vaan itse näe noin monimutkaisille asioille yhtään mitään tarvetta tai järkeä. Sinähän tuossa nimenomaan et mieti, vaan se appi hoitaa sen (?).
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Mmmm okei. En vaan itse näe noin monimutkaisille asioille yhtään mitään tarvetta tai järkeä. Sinähän tuossa nimenomaan et mieti, vaan se appi hoitaa sen (?).
Kun kerran ollaan IT-foorumilla, niin tuollainen on vertauksena vähän sama kuin sanoisi, että kokee tarpeettomaksi/järjettömäksi, että joku kyselee parhaita osia kokoonpanoon, kun itse on kuitenkin pärjännyt Notepadia pyöritellen kivasti marketin bulkkipaketilla. :D

Ja kyllä, appi hoitaa sen päivittäisen kokonaisvolyymin laskemisen ja niiden perusteella sitten käyrien piirtämisen. Mielestäni sellaisen hyödyntäminen on ihan järkevää ja mielenkiintoistakin, mutta saa siitä toki olla eri mieltä. Minä en nyt kuitenkaan ole kiinnostunut siitä kokeeko joku sen omalla kohdallaan järkeväksi, vaan lähinnä kiinnosti, että onko tuohon käsipainojen merkkaamiseen/laskemiseen olemassa jotain vakiintunutta tapaa.

Minulla on ollut alusta lähtien ihan Word-dokkari, jota olen päivittänyt salilla lennosta, mutta kuten jo aiemmin sanoin, se on käynyt kömpelöksi noiden sovellusten rinnalla. Insinöörihenkisesti kaikenlainen osittain tarpeetonkin nippelitieto ja yleisesti elämän helpottaminen teknologian avulla kiinnostaa.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
192
En tiiä miten eri sovellukset sen tekee, mutta eikö se ole melko tyypillistä, että jos esimerkiksi tehdään vinopenaa käsipainoilla, niin painoksi merkataan aina se yhden käden paino, jolloin ei myöskään tarvitse harrastaa ylimääräistä matematiikkaa, kun seuraavaksi otetaan painoja telineestä. Jos puhutaan kuitenkin kokonaisvoluumista, niin silloin pitäisi merkata ylös tietenkin molempien käsien painot, koska se on totaalimassa mitä olet harjoituksessa liikutellut.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 143
Omalla kohdalla olen merkannut exceliin vain kuin pääsen uudelle kilomäärälle sarjapainoissa. Jossain liikkeissä kuten hauiskäännössä ja vipunostoissa, ei tule juuri merkittyä mitään kun nousevat niin hitaasti. Voluumin merkkauksessa voisi hakea progressiota paremmin mutta mulle riittää tämmöinen minimalistinen tapa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
Kun kerran ollaan IT-foorumilla, niin tuollainen on vertauksena vähän sama kuin sanoisi, että kokee tarpeettomaksi/järjettömäksi, että joku kyselee parhaita osia kokoonpanoon, kun itse on kuitenkin pärjännyt Notepadia pyöritellen kivasti marketin bulkkipaketilla. :D
Se kokoonpano ei "väsy", jolloin teho laskee. Se kokoonpano ei nuku toisina öinä huonommin kun toisina, jolla on varmasti vaikutus tekemiseen. Kokoonpanolle ei tule sellaisia "jumitilanteita" tai mahdollisia haavereita, jolloin pitää asioita tehden tunnustellen, huomattavasti pienemmällä kuormalla kun esim viimeviikolla. jne.
Kokonaisvolyymillä ei välttämättä ole mitään tekemistä esim. lihasmassan ja voiman kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
En tiiä miten eri sovellukset sen tekee, mutta eikö se ole melko tyypillistä, että jos esimerkiksi tehdään vinopenaa käsipainoilla, niin painoksi merkataan aina se yhden käden paino, jolloin ei myöskään tarvitse harrastaa ylimääräistä matematiikkaa, kun seuraavaksi otetaan painoja telineestä. Jos puhutaan kuitenkin kokonaisvoluumista, niin silloin pitäisi merkata ylös tietenkin molempien käsien painot, koska se on totaalimassa mitä olet harjoituksessa liikutellut.
Osa sovelluksista laskee niin, että kun on kyse käsipainoja sisältävästä liikkeestä, kertoo sovellus omatoimisesti taustalla merkityn lukeman päivittäisvolyymiin kahdella (mm. GymKeeper) ja toiset taas niin, että ne noudattavat sellaisenaan liikkeestä huolimatta käyttäjän ilmoittamaa lukemaa (mm. TrainHeroic). Joissakin sovelluksissa tuohon voi itse vaikuttaa ja toisissa ei lainkaan. Bonuksena joissakin tapauksissa sovelluksen kehittäjä on kiinteästi määritellyt, että tiettyjä käsipainoliikkeitä ei lasketakaan tuplana, vaikka niin toimittaisiin muiden käsipainoliikkeiden kohdalla.

Tuossa ylempänä oli IFPA:n näkemys asiasta, joka näköjään siis suosittelee, että jos liike tehdään samaan aikaan molemmilla käsillä, merkitään niiden kokonaispaino ja jos liike tehdään yhdellä kädellä kerrallaan, merkitään vain se. Tuo logiikka on mielestäni vähän hassu, kun eihän se työn määrä katoa mihinkään sillä, että toisen käden liike tehdään hieman eri tahdissa kuin toisen. Aika pitkältihän tämä on tällaista akateemista keskustelua ilman todellista käytännön vaikutusta, mutta eiköhän tämä tänne mahdu siinä missä pohdiskelu jonkin tietyn aminohappolaadun teoreettisesta imeytymisnopeudesta toisen valmistajan vastaavaan tuotteeseen verrattuna.

Se kokoonpano ei "väsy", jolloin teho laskee. Se kokoonpano ei nuku toisina öinä huonommin kun toisina, jolla on varmasti vaikutus tekemiseen. Kokoonpanolle ei tule sellaisia "jumitilanteita" tai mahdollisia haavereita, jolloin pitää asioita tehden tunnustellen, huomattavasti pienemmällä kuormalla kun esim viimeviikolla. jne.
Kokonaisvolyymillä ei välttämättä ole mitään tekemistä esim. lihasmassan ja voiman kanssa.
Sitä suuremmalla syyllä kiinnostaisi nähdä koherenttia statistiikkaa sen oman "kuntosalikokoonpanon" toiminnasta.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
192
Tuossa ylempänä oli IFPA:n näkemys asiasta, joka näköjään siis suosittelee, että jos liike tehdään samaan aikaan molemmilla käsillä, merkitään niiden kokonaispaino ja jos liike tehdään yhdellä kädellä kerrallaan, merkitään vain se. Tuo logiikka on mielestäni vähän hassu, kun eihän se työn määrä katoa mihinkään sillä, että toisen käden liike tehdään hieman eri tahdissa kuin toisen. Aika pitkältihän tämä on tällaista akateemista keskustelua ilman todellista käytännön vaikutusta, mutta eiköhän tämä tänne mahdu siinä missä pohdiskelu jonkin tietyn aminohappolaadun teoreettisesta imeytymisnopeudesta toisen valmistajan vastaavaan tuotteeseen verrattuna.
Joo, aika hassusti ilmaistu tuolla, mutta ehkä siinä haluttiin vain tehdä selväksi, että esimerkiksi siinä vinopenassa ei lasketa vain yhden käsipainon massaa kokonoisvoluumiin. Toinen juttu on tietenkin myös se, että Triceps KickBack -esimerkkiliikkeessä toinen käsi voi olla vahvempi kuin toinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
Toinen juttu on tietenkin myös se, että Triceps KickBack -esimerkkiliikkeessä toinen käsi voi olla vahvempi kuin toinen.
Taitanee jokaisessa vuorotahtiin (tai toinen puoli ensin) tapahtuvassa suorituksessa olla mahdollisuudet siihen että se toinen jalka,käsi,rinta,olkapää jne. ei ole toisen tasolla. Se voi olla esim. väsyneempi jos taustalla on vaikka fyysisiä työsuoritteita ennen treeniä, joita on tehty hieman toispuoleisesti.

Tämä tietty pitää treenaajan huomioida ja harva appi siitä taitanee muistuttaa. Käyrätutkijoiden vois olla hyvä myös seurata tuota että meneekö toinen käsi toista edellä, vai onko sittenkin kyse toisen käden hauiksesta eikä kädestä kokonaisuutena (vaikkakin hauis on iso osa sitä kokonaisuutta) Liikerata voi myös jäädä vajaammaksi, koska sillä voidaan kompensoida sitä että päästään tekemään samalla kuormalla sama määrä toistoja kun sillä vahvemmalla tai ei-niin-väsyneellä raajalla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Toinen juttu on tietenkin myös se, että Triceps KickBack -esimerkkiliikkeessä toinen käsi voi olla vahvempi kuin toinen.
Toki, mutta tuskin se ero kehon eri puolten välillä kovin montaa kiloa kuitenkaan on noissa pienempien lihasten liikkeissä.

Parasta toki olisi, että sovelluksissa voisi yhden käden liikkeissä itse päättää millä tavalla haluaa ne merkitä ja merkitäänkö peräti molemmat kädet erikseen. Taitaa vaan olla niin, ettei suurinta osaa kiinnosta tällainen lainkaan, kun ei edes treenin kokonaisvolyymi tai sen seuranta tunnu olevan monille olennainen treenaamista avustava tieto.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
457
Yhden raajan liikkeissä, varsinkin yksi raaja kerrallaan tehtävissä kannattaa aina tehdä heikompi raaja ensin ja vahvemmalla vain sen verran mitä heikompi jaksoi. Tällä saadaan tasattua puolieroja, mitkä omien havaintojen mukaan varsinkin oikeakätisillä aloittelijoilla voivat olla todella räikeitäkin. Kyllähän esim käsipainopunnerruksissakin sarja lopetetaan siihen kun uupumus iskee toiseen raajaan, eikä jatketa vielä toisella pumppaamista? Tällöin 2*yhden raajan volyymi pitäisi olla lähellä toteutunutta liikkeestä riippumatta.

Itse olen merkannut repcountiin yksi käsi kerrallaan tehtävät käsipaino/koneliikkeet yhdellä painolla (esim 15kg käsipainolla hauiskääntö) ja sama liike kahdella kädellä yhtäaikaa tehtynä 30kg. En oikeastaan edes tiedä miksi, mutta itselle se tuntuu selkeältä ja se lienee tärkeintä että itse saa omista muistiinpanoista selvää

Volyymiä voi käyttää yhtenä työkaluna samanlaisessa treenissä tapahtuvan rasituksen seuraamisessa. Esim yläkropan työntävät treeni viikolla 1 tuli 5000 kg volyymiä ja viikolla kolme 5050 kg -> ehkä teit enemmän. Tässä tosin saa olla tarkkana että merkkaa mahdolliset lämppärit myös aina samalla lailla jne. Samanlaista ja tarkempaa seurantaa voi tosin tehdä myös toistotasolla muistiinpanoista kun katsoo painoja ja toistoja. Jos painoja ja/tai toistoja sai lisättyä edelliseen kertaan -> win.

Eri treenien välisen volyymin vertailu keskenään on erittäin heikko työkalu eikä oikeastaan kerro minkäänlaista totuutta todellisesta rasituksesta. Pumppaamalla pitkiä sarjoja eristäviä liiikkeitä saadaan hulppeita lukemia kokonaisvolyymiin, mutta rasitus vs esim kovat kyykyt tai vedot on ihan eri luokkaa

Esim:

Kaveri tekee yhtenä päivänä kyykkyä 160kglla kolme 6 toiston sarjaa:160*3*6= 2280kg volyymiä.
Sekä kolme 4 toiston sarjaa mavea 200kglla:
2400kg volyymiä.
-> Yhteensä 4680

Toisena päivänä hän tekee 4 sarjaa vipunostoja koneessa 40kglla 20 toiston sarjoja: 3200 volyymiä
Sekä 3 sarjaa 100 kglla pohjenostoja 15 toistoa:
4500volyymiä.
-> Yhteensä 7700.


Ensimmäinen treenipäivä on varmasti monin verroin raskaampi kokonaisuutena, kuin toinen vaikka toisessa tuleekin laskennallisesti selvästi enemmän volyymiä. Eli erilaisten treenipäivien väliseen vertailuun kokonaisvolyymi on melkolailla turha työkalu

Tärkeintä lienee se että merkkaa painot niin että itse saat muistiinpanoistasi selvää, että pystyt viikkotasolla /treenikierron mukaan seuraamaan kehitystäsi.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
192
Tää on yks syy miksi tykkään laittaa painot, toistot ja sarjat itsetehtyyn taulukko-ohjelmaan, niin sieltä saa sitten kaivettua kaikki mahdolliset tiedot mitä tarvitseen treeniviikkojen suunnitteluun. Salilla käytössä on sitten kynä ja paperi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Tärkeintä lienee se että merkkaa painot niin että itse saat muistiinpanoistasi selvää, että pystyt viikkotasolla /treenikierron mukaan seuraamaan kehitystäsi.
Kyllä, siitä ei ole ollut kyse missään vaiheessa.

Kaikissa sovelluksissa ei vaan ole välttämättä muistiinpanomahdollisuutta samalla tavalla kuin ruutuvihkossa ja osa sovelluksista tosiaan toimii eri tavalla kuin itse haluaisi. Sitten jos pitää vaihtaa syystä tai toisesta sovellusta, niin olisi kiva että aiemmat merkinnät olisivat edes teoriassa yhteensopivia jatkossakin. Omalla kohdalla ihmettely lähti juuri sitä, kun TrainHeroic piti vaihtaa toiseen sovellukseen ja vanhojen merkintöjen siirto toiseen näytti ihan outoja lukemia. Luulin bugiksi, mutta vaikuttaa sittenkin ainakin osittain ominaisuudelta.

Tää on yks syy miksi tykkään laittaa painot, toistot ja sarjat itsetehtyyn taulukko-ohjelmaan, niin sieltä saa sitten kaivettua kaikki mahdolliset tiedot mitä tarvitseen treeniviikkojen suunnitteluun. Salilla käytössä on sitten kynä ja paperi.
Ruutuvihkossa ja taulukoissa on puolensa, mutta niin on niissä sovelluksissakin. Pitäisi koodata itse, että saa sellaisen minkä haluaa, mutta ei ole aikaa alkaa ihan niin isoon projektiin. :D
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 413
Eiks joku vois suunnitella älykelloon aplikaation johon vaan syötettäis painot (vaikka rullasta valitaan) ja se itse gyrosta katsois mikä liike kyseessä on ja tallentais datan. Saa käyttää muttei pakko!

edit: tulis palautumistauot sun muut kans samalla ja syke ym.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
457
Eiks joku vois suunnitella älykelloon aplikaation johon vaan syötettäis painot (vaikka rullasta valitaan) ja se itse gyrosta katsois mikä liike kyseessä on ja tallentais datan. Saa käyttää muttei pakko!

edit: tulis palautumistauot sun muut kans samalla ja syke ym.
Kyllä varmaan voisi, mutta kerää kiinnostus osaisiko kello arvata esim vinopenkkipunnerruksesta käsipainoilla, vinopenkkipunnerruksesta levytangolla, vinopenkkipunnerruskoneen tai vaikka vinopenkkipunnerrus smithissä vaihtoehdoista sen oikean, mitä ollaan tekemässä:hmm: tai vaikka smith-kyykyn, takakyykyn tai etukyykyn väliltä.

Monessa liikkeessä kello ainakin itsellä tuntui olevan vaan turhaan tiellä, minkä vuoksi se jää pukkariin ja treenin merkkaan puhelimeen
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 413
Kyllä varmaan voisi, mutta kerää kiinnostus osaisiko kello arvata esim vinopenkkipunnerruksesta käsipainoilla, vinopenkkipunnerruksesta levytangolla, vinopenkkipunnerruskoneen tai vaikka vinopenkkipunnerrus smithissä vaihtoehdoista sen oikean, mitä ollaan tekemässä:hmm: tai vaikka smith-kyykyn, takakyykyn tai etukyykyn väliltä.

Monessa liikkeessä kello ainakin itsellä tuntui olevan vaan turhaan tiellä, minkä vuoksi se jää pukkariin ja treenin merkkaan puhelimeen
Luulen että noi saisi AI:lla arvattua suht helposti, käsipainoilla on hieman eri liikerata kuin tangolla ja laitteella suorempi linja. Toki auttaisi jos kello olisi molemmissa käsissä (tyyliin Maradona).

Itse jätän yleensä kellon pukkariin, joskus tullut huvikseen katsottua sykkeitä. Nuppi ainakin on joskus ranteen tiellä, en tiedä onko älykelloista LHD versioita. Olen niin old school etten kantele puhelintakaan mukana salilla.
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
319
Mä teen sen verran yksinkertaista treeniä että toistaiseksi olen muistanut painojen määrät ulkoa. Ehkä jos tekisi jotain oikein monimutkaisia treenejä ja eri treeniä eri päivinä niin sitten tulisi merkattua.

Olen muuten pannut merkille että kesän jälkeen salilla on näkynyt paljon enemmän väkeä kuin loppukeväällä ja kesällä. Onkohan yleinenkin juttu? Mietin että olenko aikaistanut salille menoa vähän enemmän normaalien ihmisten aikatauluun, mutta ei sekään selitä, kyllä esim. viikonloppuisin olen käynyt ennenkin ihan normaaleihin aikoihin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Mä teen sen verran yksinkertaista treeniä että toistaiseksi olen muistanut painojen määrät ulkoa. Ehkä jos tekisi jotain oikein monimutkaisia treenejä ja eri treeniä eri päivinä niin sitten tulisi merkattua.
Aika yksinkertainen treeni saa tosiaan olla, tai sitten todella hyvä muisti, jos ulkoa muistaa kaikki painot ja edelliset toistomäärät ulkoa sillä tasolla, että voisi pyrkiä pitämään yllä myös jonkinlaista lineaarista progressiota. Edit. Tuo lineaarinen-sana vaikuttaa aiheuttavan tahallista väärinymmärrystä, joten jätetään se pois.

Minulla on kaksijakoinen ohjelma, jossa on 4 salipäivää viikossa ja joka kerta 4-6 liikettä. Ei ole ainakaan omalla kohdalla mitään toivoa muistaa kaikkea ulkoa.

Olen muuten pannut merkille että kesän jälkeen salilla on näkynyt paljon enemmän väkeä kuin loppukeväällä ja kesällä. Onkohan yleinenkin juttu? Mietin että olenko aikaistanut salille menoa vähän enemmän normaalien ihmisten aikatauluun, mutta ei sekään selitä, kyllä esim. viikonloppuisin olen käynyt ennenkin ihan normaaleihin aikoihin.
Taitaa lomasesonkien jälkeen olla aina aina hetkellinen buumi, kun väki lupaa rötväilyn jälkeen peiliin katsoessa, että "nyt on aika tehdä muutos". Koskee käsittääkseni erityisesti alkuvuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
319
Aika yksinkertainen treeni saa tosiaan olla, tai sitten todella hyvä muisti, jos ulkoa muistaa kaikki painot ja edelliset toistomäärät ulkoa sillä tasolla, että voisi pyrkiä pitämään yllä myös jonkinlaista lineaarista progressiota.

Minulla on kaksijakoinen ohjelma, jossa on 4 salipäivää viikossa ja joka kerta 4-6 liikettä. Ei ole ainakaan omalla kohdalla mitään toivoa muistaa kaikkea ulkoa.


Taitaa lomasesonkien jälkeen olla aina aina hetkellinen buumi, kun väki lupaa rötväilyn jälkeen peiliin katsoessa, että "nyt on aika tehdä muutos". Koskee käsittääkseni erityisesti alkuvuotta.
Juuh, alkuvuodesta oon kuullut, mutta näköjään kesälomien jälkeen sama. Ihan järkeenkäypää kyllä.

Tuota Arnoldin kutosen treeniä koitan seurata ja pitää painot siinä että menee kymmenen toistoa sarjassa. Sitten kun menee varmalla otteella enemmän niin lisään painoa. Jotkut on sanoneet että mulla on hyvä muisti mutta en tiedä. Ei tuossa niin paljoa ole muistettavaa itsellä.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
457
Mä teen sen verran yksinkertaista treeniä että toistaiseksi olen muistanut painojen määrät ulkoa. Ehkä jos tekisi jotain oikein monimutkaisia treenejä ja eri treeniä eri päivinä niin sitten tulisi merkattua.

Olen muuten pannut merkille että kesän jälkeen salilla on näkynyt paljon enemmän väkeä kuin loppukeväällä ja kesällä. Onkohan yleinenkin juttu? Mietin että olenko aikaistanut salille menoa vähän enemmän normaalien ihmisten aikatauluun, mutta ei sekään selitä, kyllä esim. viikonloppuisin olen käynyt ennenkin ihan normaaleihin aikoihin.
Jokakesäinen ilmiö tuo että kesä lomakauden jälkeen kun ilmat kylmenee, koulut alkaa jne niin jengi palaa salille. Kesällä aina rauhallisempaa
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
319
Itse jätän yleensä kellon pukkariin, joskus tullut huvikseen katsottua sykkeitä. Nuppi ainakin on joskus ranteen tiellä, en tiedä onko älykelloista LHD versioita. Olen niin old school etten kantele puhelintakaan mukana salilla.
Saattaapi olla placeboa hyvinkin mutta olen muka havainnut että ranteessa oleva kello tai taskussa möllöttävä kännykkä muuttaisi sen puolen liikettä toiseen verrattuna. Olen sitten kokeillut niin että vaihdan kännykän toiseen taskuun kuin yleensä ja kellon toiseen käteen. :zoom:
Hyvin voi olla placeboa mutta kuten olen ennenkin kirjoittanut niin salitreenissä jotenkin kehon epäsymmetriat tulevat esille ja olen sitten jotain selitystä etsinyt noista.

Kännykkä pitää olla varmuuden vuoksi mukana ja en viitsi jättää sitä pukuhuoneeseenkaan, kello (halvin tavaratalosta) taas ei ole välttämätön olla mutta siitä on hyvä katsoa sarjatauot. Olen yrittänyt olla räpläämättä kännykkää salilla ettei aikaa tulisi tuhlattua siihen. Aika monihan siellä selaa puhelintaan ja tauot venyvät. En lähde heitä neuvomaan mutta itse teen toisin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Saattaapi olla placeboa hyvinkin mutta olen muka havainnut että ranteessa oleva kello tai taskussa möllöttävä kännykkä muuttaisi sen puolen liikettä toiseen verrattuna. Olen sitten kokeillut niin että vaihdan kännykän toiseen taskuun kuin yleensä ja kellon toiseen käteen. :zoom:
Hyvin voi olla placeboa mutta kuten olen ennenkin kirjoittanut niin salitreenissä jotenkin kehon epäsymmetriat tulevat esille ja olen sitten jotain selitystä etsinyt noista.

Kännykkä pitää olla varmuuden vuoksi mukana ja en viitsi jättää sitä pukuhuoneeseenkaan, kello (halvin tavaratalosta) taas ei ole välttämätön olla mutta siitä on hyvä katsoa sarjatauot. Olen yrittänyt olla räpläämättä kännykkää salilla ettei aikaa tulisi tuhlattua siihen. Aika monihan siellä selaa puhelintaan ja tauot venyvät. En lähde heitä neuvomaan mutta itse teen toisin.
Minulla moni tauko jäisi jopa liian lyhyeksi, jos ei voisi samalla räpeltää puhelinta. Siinä tauon aikana on juuri kätevä kirjata edellinen suoritus luuriin, tarkistaa seuraava ja vaihtaa tarvittaessa biisiä/ekirjaa jne. Tylsäksi kävisi, jos tuijottelisi aina toistojen välissä pari minuuttia pelkkää seinää. Minä olen järjestänyt oman salitoiminnan sillä tavalla, että siellä on mahdollisimman mukavaa ja mutkatonta käydä ja tuo on yksi osa sitä. Yhden vanhemman salijorman kanssa tuosta juuri vaihdettiin muutama sana ja aivan kuten minä koen tämän luontevaksi, hän näki tilanteen samalla tavalla päinvastoin kuin minä hänen tapansa. Jokainen siis omalla tavallaan ja hyvä niin. Siitä ei tosin varmasti kukaan pidä, jos joku jumittaa varaamassa laitetta tarpeettomasti, oli kädessä nyt sitten luuri tai ei.

Myös älykello on ranteessa koko ajan seuraamassa sykettä ja voihan siihen toki laittaa ajastuksiakin tarpeen mukaan. En ole kokenut sitä muuten ongelmaksi, mutta jos joskus käyttää vetoremmejä, niin niiden kanssa se on vähän ikävä.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
183
Aika yksinkertainen treeni saa tosiaan olla, tai sitten todella hyvä muisti, jos ulkoa muistaa kaikki painot ja edelliset toistomäärät ulkoa sillä tasolla, että voisi pyrkiä pitämään yllä myös jonkinlaista lineaarista progressiota.
Helposti pystyn nelijakoisen muistamaan, mutta lineaarinen progressio on kyllä jäänyt haaveeksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Helposti pystyn nelijakoisen muistamaan, mutta lineaarinen progressio on kyllä jäänyt haaveeksi.
Tämä oli varmaankin tarkoitettu provoksi, mutta varmaan kuitenkin ymmärsit mitä tarkoitin? Eli siis että joka kerta pyritään lisäämään painoja, tai jos se ei ole mahdollista, niin edes toistoja. Veikkaan tosiaan, että aika harva kykenee muistamaan kaikista viikon liikkeistä että mikä oli missäkin niistä viimeisin tulos.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Tämä oli varmaankin tarkoitettu provoksi, mutta varmaan kuitenkin ymmärsit mitä tarkoitin? Eli siis että joka kerta pyritään lisäämään painoja, tai jos se ei ole mahdollista, niin edes toistoja. Veikkaan tosiaan, että aika harva kykenee muistamaan kaikista viikon liikkeistä että mikä oli missäkin niistä viimeisin tulos.
Minä en salilla muista edes monesko sarja on menossa ellei laita joka setin jälkeen muistiin :D
Eilenkin tein pidempää mavetreeniä, pääsarjojen jälkeen lisäksi 5x10 niin siinä on sen verran pää märkänä ja happi lopussa että ei pysy mielessä menikö 3. vai 4. sarja.
Nimenomaan tuossa pitkän ajan tasaisessa, mutta hitaassa progressiossa kännyappi on pistämätön apuri. Mä olen vuosia mennyt 531 variaatioilla ja niiden laskeskelu excelissä tai paperilla on aika mälsää.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Sama täällä. Salilla nyt käyty 26-vuotta. Jos aina ois voinu lisätä painoja niin tekisin penkkiä ja kyykkyä 500kg :lla tai sitten 60kg: lla noin 2000 toistoa.
Ööh, no eihän se kasvu tietenkään loputtomiin voi jatkua. Siinä vaiheessa kun ei saa enää muutamaan viikkoon lisättyä painoja tai toistoja, on ohjelmaa luonnollisesti syytä muokata.

Jos se lineaarinen-sana aiheutti tuossa ymmärrysongelman, niin sen voi korvata jollakin toisella, mutta haluaisin kuitenkin uskoa, että kaikki ymmärtävät ilman rautalankaa, että mitä sillä tarkoitettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
Ööh, no eihän se kasvu tietenkään loputtomiin voi jatkua. Siinä vaiheessa kun ei saa enää muutamaan viikkoon lisättyä painoja tai toistoja, on ohjelmaa luonnollisesti syytä muokata.

Jos se lineaarinen-sana aiheutti tuossa ymmärrysongelman, niin sen voi korvata jollakin toisella, mutta haluaisin kuitenkin uskoa, että kaikki ymmärtävät ilman rautalankaa, että mitä sillä tarkoitettiin.
Ööh ööh , Eipä siinä tarvitse edes koskea ohjelmaan koska voidaan muokata muitakin tekijöitä. Ja kyllä, esim. nousujohteinen on allekirjoittaneesta fiksumpi termi kun saliasioista puhutaan (vaikkakin IT painotteisella forumilla)
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 574
Noniin. Elikkäs. 24 viikkoa The Pump apin käyttämistä takana (tää on siis se "Arnoldin" appi, jonka lifetimen ostin) ja siihen liittyvää harjoittelua per appsin ohjeet. Toisinaan tulee vielä viikossa 1-2 kahvakuulatreeniä 1-1.5h päälle. Ostin Adamin ruokailusta kertovan kirjankin "Can't Screw This Up" kylkeen samalla. En ole nyt mitenkään lihava ollut, mutta nyt on painoa lähtenyt 24 viikon aikana about 7.5 kiloa. Tätähän ei juurikaan huomaa voimatasoissa, sillä rauta nousee ja osassa liikkeissä painotkin nousseet. Peilikuva nyt vs. 24 viikkoa sitten on kyllä muuttunut aikamoisesti, eli fläbää on ollut vaikkei sitä nyt huomannutkaan. On ne vatsalihakset erottuneet ennenkin ja ulkonäkö on miellyttänyt omaa silmää. Nyt 39-vuotiaana tosin näytän ehkä paremmalta kuin koskaan aiemmin elämässäni. Paino on nyt 87.5 - 88kg ja tasaisesti pysynyt tuossa.

Veikkaan et suurin syy tuossa on sinä, että nuo ohjelmat muuttelee toistoja, sarjoja ja kaikkia tasaiseen tahtiin. Tämän vuoksi ei tule ikinä sellaista vaihetta että mentäisiin nollagaineilla pitkiä aikoja. Itselle ainakin sopii.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Ööh ööh , Eipä siinä tarvitse edes koskea ohjelmaan koska voidaan muokata muitakin tekijöitä. Kerro toki millä itse korvaisit tuon lineaarinen -sanan ?
No voi hyvänen aika, nyt sitten puututaan tuohon ohjelma-sanaan. Tässä ketjussa tahallinen väärinymmärrys on keskimääräistä vahvempaa.

Jos muutat painoja, pidät taukoa, vaihdat toiseen tapaan harjoittaa samaa tai eri lihasryhmää tms, niin mitä muuta se on kuin ohjelman muokkaamista?

Sen lineaarisen voit jättää vaikka kokonaan pois, jos se on ongelma. Useimmat kuitenkin hakevat salilla käymisestä jonkinlaista kehitystä. Jos siellä ei mikään kehity tai mene eteenpäin, niin miksi käydä lainkaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
No voi hyvänen aika, nyt sitten puututaan tuohon ohjelma-sanaan. Tässä ketjussa tahallinen väärinymmärrys on keskimääräistä vahvempaa.

Jos muutat painoja, pidät taukoa, vaihdat toiseen tapaan harjoittaa samaa tai eri lihasryhmää tms, niin mitä muuta se on kuin ohjelman muokkaamista?

Sen lineaarisen voit jättää vaikka kokonaan pois, jos se on ongelma. Useimmat kuitenkin hakevat salilla käymisestä jonkinlaista kehitystä. Jos siellä ei mikään kehity tai mene eteenpäin, niin miksi käydä lainkaan?
Väärinymmärrys on todellakin vahvaa myös siellä suunnalla. Tarkoitin että voidaan esim. rukata ruokavaliota jos tuntuu että salilla ei riitä energia puskemaan vaikka intensiivistä kyykkytreeniä läpi. En puhunut TREENIOHJELMASTA, vaan niistä muista ohjelman ulkopuoleisista tekijöistä niinkuin kirjoitin. Voi hyvänen aika indeed. Lineaarinen kannattaa todellakin jättää pois koska se on vaan "hetken" hupi ja kehittyä voi vaikka tekisi tällä viikolla pienemmillä painoilla samaa liikettä kun viime viikolla. Toki sekin voidaan mieltää lineaariseksi, mutta laskevaksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Väärinymmärrys on todellakin vahvaa myös siellä suunnalla. Tarkoitin että voidaan esim. rukata ruokavaliota jos tuntuu että salilla ei riitä energia puskemaan vaikka intensiivistä kyykkytreeniä läpi. En puhunut TREENIOHJELMASTA, vaan niistä muista ohjelman ulkopuoleisista tekijöistä niinkuin kirjoitin. Voi hyvänen aika indeed. Lineaarinen kannattaa todellakin jättää pois koska se on vaan "hetken" hupi ja kehittyä voi vaikka tekisi tällä viikolla pienemmillä painoilla samaa liikettä kun viime viikolla. Toki sekin voidaan mieltää lineaariseksi, mutta laskevaksi.
Niinpä niin. Ja jos olisin maininnut tuossa listassa myös ruokavalion, niin olisit varmaan sanonutkin tarkoittaneesi, että voi olla vaikka vääränlaiset treenikengät, jotka vaihtamalla saa taas uutta virtaa kehitykseen. :D

Lineaarinen kannattaa todellakin jättää pois koska se on vaan "hetken" hupi ja kehittyä voi vaikka tekisi tällä viikolla pienemmillä painoilla samaa liikettä kun viime viikolla. Toki sekin voidaan mieltää lineaariseksi, mutta laskevaksi.
Niin no, kuka nyt sitten mieltää sen kehityksen mitäkin kautta. Kehitys ei välttämättä ole aina samalla tavalla puntarilla tai mittanauhalla mitattavaa, mutta jos ei jotain kehitystä silti koko ajan tapahdu, niin sitten ei ainakaan omalta kannalta katsottuna ole syytä tuhlata aikaa salilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
Niinpä niin. Ja jos olisin maininnut tuossa listassa myös ruokavalion, niin olisit varmaan sanonutkin tarkoittaneesi, että voi olla vaikka vääränlaiset treenikengät, jotka vaihtamalla saa taas uutta virtaa kehitykseen. :D
Jep. Itsellä ainakin rannekanavaoireyhtymästä kärsivänä hyvät rannetuet bongaamalla sain uutta virtaa kehitykseen.. Keksi tästäkin nyt jotain mukahauskaa ?. Se nyt vaan on fakta että sillä ohjelman ulkopuoleisilla tekijöillä voi olla ja onkin suuri vaikutus siihen treeniohjelmaan, sekä siitä suoriutumiseen.


Niin no, kuka nyt sitten mieltää sen kehityksen mitäkin kautta. Kehitys ei välttämättä ole aina samalla tavalla puntarilla tai mittanauhalla mitattavaa, mutta jos ei jotain kehitystä silti koko ajan tapahdu, niin sitten ei ainakaan omalta kannalta katsottuna ole syytä tuhlata aikaa salilla.
Sitä kehittymistä on vaan aika helvetin vaikea seurata esim. viikko / kuukausitasolla kun olet vaikkapa parikymmentä vuotta aktiivisesti treenannut. Siinä alkaa moneenkertaan miettimään ja kyseenalaistamaan asioita. Hiffaat nämä kyllä sitten ehkä joskus. Monelle se hyvä mieli kun tuli treenattua on se kehitys kun on tahkottu pitkän kaavan mukaan vuosikymmeniä. Sitä ei tosiaan puntarilla mitata, eikä paljon apit auta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Jep. Itsellä ainakin rannekanavaoireyhtymästä kärsivänä hyvät rannetuet bongaamalla sain uutta virtaa kehitykseen..
Millaiset olisi hyvät, tuskailen myös vanhan rannevamman ilmaannuttua jälleen usean paremman vuoden jälkeen?

Minulla tosin ei ole tuo oireyhtymä vaan 20 vuotta sitten säkkiä lyömällä saatu diagnosoimaton vaiva joka sattuu jossain asennoissa ihan helkkaristi... Nyrkkeilijän rannesiteet olis hyvät mutta salihommiin tuntuu vähän överiltä kääriä metrikaupalla sidettä käteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
Millaiset olisi hyvät, tuskailen myös vanhan rannevamman ilmaannuttua jälleen usean paremman vuoden jälkeen?

Minulla tosin ei ole tuo oireyhtymä vaan 20 vuotta sitten säkkiä lyömällä saatu diagnosoimaton vaiva joka sattuu jossain asennoissa ihan helkkaristi... Nyrkkeilijän rannesiteet olis hyvät mutta salihommiin tuntuu vähän överiltä kääriä metrikaupalla sidettä käteen.
Varmaan tuli kuudet käytyä läpi ja nämä ovat olleet itselleni parhaimmat kun huomioidaan jäykkyys suhteessa sarja & toistomääriin. (2-3 x 6 - 15). Jos tekisin jotain kolmosia ja ykkösiä niin nämä toimisi silloin. Puristaa vaan meikäläisellä aivan liikaa pidemmissä sarjoissa. Nuo molemmat siis löytyy ja kulkee salikassissa mukana.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Jep. Itsellä ainakin rannekanavaoireyhtymästä kärsivänä hyvät rannetuet bongaamalla sain uutta virtaa kehitykseen.. Keksi tästäkin nyt jotain mukahauskaa ?. Se nyt vaan on fakta että sillä ohjelman ulkopuoleisilla tekijöillä voi olla ja onkin suuri vaikutus siihen treeniohjelmaan, sekä siitä suoriutumiseen.
Eiköhän jokainen ymmärrä muutenkin että mm. juuri vammoilla voi olla vaikutusta toimintaan salilla ja sen ulkopuolella.

Sitä kehittymistä on vaan aika helvetin vaikea seurata esim. viikko / kuukausitasolla kun olet vaikkapa parikymmentä vuotta aktiivisesti treenannut. Siinä alkaa moneenkertaan miettimään ja kyseenalaistamaan asioita. Hiffaat nämä kyllä sitten ehkä joskus. Monelle se hyvä mieli kun tuli treenattua on se kehitys kun on tahkottu pitkän kaavan mukaan vuosikymmeniä. Sitä ei tosiaan puntarilla mitata, eikä paljon apit auta.
Aah, vanha kunnon "kyllä sinä sitten joskus vanhempana ymmärrät" -argumentti ja vielä piti yrittää sivaltaa tuolla appi-kommentillakin. Kyselinkin jo aiemmin siltä ketjun toiselta asiat muita paremmin tietävältä, että kuinka monta vuotta pitää olla salihistoriaa alla, jotta on oikeutettu keskustelemaan ilman tuollaisia kommentteja, mutta siihen ei tullut vastausta.

En ymmärrä miksi oli niin väärin sanoa, että salilla on turha käydä, jos siellä ei tapahdu mitään kehitystä? Joo, kehitystä on monenlaista, myös henkistä, enkä sitä väheksy ollenkaan. Mutta silti olen sitä mieltä, että jos siellä ei tapahdu mitään kehitystä, edes sitä henkistä, niin ei siellä kannata käydä. Kuulostaa ajantuhlaukselta tehdä jotain, mistä ei saa mitään vastineeksi. En usko, että tämä ajatus minun päässä miksikään muuttuu, vaikka kuinka paljon kertyy salivuosia.

Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että onko syytä pitää kirjaa edistymisestä salilla. Minun mielestäni on, mikäli on toiveissa kehittyä ja samaa sanotaan kaikissa ammattilaisten antamissa ohjeissa mitä olen nähnyt. Voi siellä toki käydä höntsäilemässä ilmankin, mutta silloin todennäköisesti ei ole tarkoituksena kehittyä ainakaan kovinkaan tavoitteellisesti, tai sitten se kehitys on tarkoitus hakea nimenomaan henkiseltä puolelta. Saat toki kyseenlaistaa tämän ihan vapaasti, mutta minä kuitenkin luotan tässä enemmän valmennuksesta palkkansa saaviin ammattilaisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että onko syytä pitää kirjaa edistymisestä salilla. Minun mielestäni on, mikäli on toiveissa kehittyä ja samaa sanotaan kaikissa ammattilaisten antamissa ohjeissa mitä olen nähnyt. Voi siellä toki käydä höntsäilemässä ilmankin, mutta silloin todennäköisesti ei ole tarkoituksena kehittyä ainakaan kovinkaan tavoitteellisesti. Saat toki kyseenlaistaa tämän ihan vapaasti, mutta minä kuitenkin luotan tässä enemmän valmennuksesta palkkansa saaviin ammattilaisiin.
Luota ihan vapaasti. Itse kehityn omasta mielestäni erittäin mainiosti ja tavoitteellisesti ilman minkäänlaista kirjanpitoa. Itse olen treenannut useammankin (ex)kilpakehonrakentajan kanssa eikä ne heilu vihkojen ja appien kanssa salilla. Kukin toki tyylillään.
 
  • Tykkää
Reactions: zig

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Itse kehityn omasta mielestäni erittäin mainiosti ja tavoitteellisesti ilman minkäänlaista kirjanpitoa.
En epäile. Jos on paljon vuosia ja kokemusta, niin varmaan osaa mukauttaa toimintaa salilla ja sen ulkopuolella ilman kirjanpitoakin, mutta jos minulle olisi alkuvaiheessa suositeltu samaa mallia, niin aika perseelleen olisi lähtenyt menemään heti alusta. Tosin kyllä siinä hetken aikaa meni ilman mitään järkeä tai seurantaa, ennen kuin ymmärsin sen tärkeyden. En kehtaisi suositella samaa muille, vaan mieluummin ohjaisin suoraan toimimaan järkevämmin.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
183
Ei kai tässä kukaan suositellut jättämään seurantaa pois.
Mutta ihan hyvin joillekin sopii treenaaminen ilman tarkkaa kirjaamista.
Tulostakin saattaa syntyä. Harvemmin tosin lineaarista - kirjasi tai ei.
Jäitä hattuun ja enemmän tekemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
848
Ei kai tässä kukaan suositellut jättämään seurantaa pois.
Mutta ihan hyvin joillekin sopii treenaaminen ilman tarkkaa kirjaamista.
Tulostakin saattaa syntyä. Harvemmin tosin lineaarista - kirjasi tai ei.
Jäitä hattuun ja enemmän tekemistä.
Juuri näin. Itsekin huomaa kyllä kun on hetkiä jolloin ei kehitystä tule mutta silloinkin se jumpalle meno itsessään on jo riittävä motivaattori. Saa olla ajattelematta töitä tai muuta stressaavaa ja keskittyä vain itseen.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
183
Jos tekisin jotain kolmosia ja ykkösiä niin nämä toimisi silloin. Puristaa vaan meikäläisellä aivan liikaa pidemmissä sarjoissa. Nuo molemmat siis löytyy ja kulkee salikassissa mukana.
Titan Max RPM:t joustaa pikkasen enemmän. Mun mielestä hyvät ja kestävät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
En epäile. Jos on paljon vuosia ja kokemusta, niin varmaan osaa mukauttaa toimintaa salilla ja sen ulkopuolella ilman kirjanpitoakin, mutta jos minulle olisi alkuvaiheessa suositeltu samaa mallia, niin aika perseelleen olisi lähtenyt menemään heti alusta. Tosin kyllä siinä hetken aikaa meni ilman mitään järkeä tai seurantaa, ennen kuin ymmärsin sen tärkeyden. En kehtaisi suositella samaa muille, vaan mieluummin ohjaisin suoraan toimimaan järkevämmin.
Juuri näin. Mutta jos tuot asiasi esille näin :

Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että onko syytä pitää kirjaa edistymisestä salilla. Minun mielestäni on, mikäli on toiveissa kehittyä ja samaa sanotaan kaikissa ammattilaisten antamissa ohjeissa mitä olen nähnyt. Voi siellä toki käydä höntsäilemässä ilmankin,

Etkä esim. näin :

Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että onko syytä pitää kirjaa edistymisestä salilla, jossei ole vielä vuosien treenikokemusta ja osaamista taustalla (kuten allekirjoittaneella) niin minun mielestäni on, mikäli on toiveissa kehittyä ja samaa sanotaan kaikissa ammattilaisten antamissa ohjeissa mitä olen nähnyt.

Niin välittyy ainakin minun mielestä hieman erilainen sanoma. Tämä ei siis millään pahalla. Tuo ylläolevahan on esim. virtuaalinen keskisormi minun suuntaan kun en pidä kirjaa edistymisestä niin käyn siellä vissiin sitten höntsäilemässä. Se vaan vähän osuu silmiin kun en oikein tiedä kelle kohdistat näitä viestejä. Tai sitten vaan en ole tosiaan samalla aaltopituudella.

Oli itselläkin ruutuvihko ekoina vuosina, nyttemmin sen koen turhaksi. Treenit ovat muuttuneen niin mutkikkaiksi ja omaperäisiksi etten edes tiedä mitä sinne rustaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 876
Tai sitten vaan en ole tosiaan samalla aaltopituudella.
Kyllä se varmaan on enemmän tätä. Ei sitä(kään) kommenttia oltu tarkoitettu koskemaan nimenomaan sinua, vaan se oli ihan yleisesti tästä aiheesta.

Väitän että saliohjelman kirjaaminen ja etenemisen seuranta on hyväksi jokaiselle saliharrastusta edes jossakin määrin tavoitteellisesti aloittelevalle ja vähän edistyneemmällekin ja että ne jotka eivät siitä mitään hyödy (eli hoitavat sen käytännössä päässään), ovat vähemmistöä.

Edit.
Korostan tässä vielä tuota tavoitteellisuutta. Ei kaikilla ole salilla käymisessä mitään sen suurempaa tavoitetta ja se on ihan ok, mutta tuntuisi hassulta yrittää edetä kohti jotain, ilman että on mitään siunniyelmaa/seurantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 114
Väitän että saliohjelman kirjaaminen ja etenemisen seuranta on hyväksi jokaiselle saliharrastusta edes jossakin määrin tavoitteellisesti aloittelevalle ja vähän edistyneemmällekin ja että ne jotka eivät siitä mitään hyödy (eli hoitavat sen käytännössä päässään), ovat vähemmistöä.
Voit toki väittää mitä vaan. Samaa mieltä vähemmistön suhteen. Samaa vähemmistöä ovat ne ketkä oikeasti ovat esim. esteettisesti erittäin hyvässä kunnossa. Kyllä ne sieltä salilta edukseen erottuu, tekemisiltään ja ulkonäöltään. Nuo harvemmin ainakaan omalla salilla mitään vihkoja kantelee mukana tai vilkuilee puhelintaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: zig
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
588
Menin kolme vuotta ilman varsinaista ohjelmaa ja seurantaa. Kehitys jäi jumiin ekan vuoden jälkeen. Nyt kesästä asti olen mennyt itse tehdyn ohjelman mukaan (3-jakoinen) ja laittanut exceliin painot&toistomäärät. Edellisen viikon tulokset mukana salilla ja yrittänyt aina ylittää edellisen viikon (joko toistoissa tai painoissa). "Yllättäen" on tullut kehitystä;)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 076
Itsellä tuo kirjaaminen on sitä tällä haavaa että laittaa hiukan lisää painoa tai toiston enemmän isompiin liikkeisiin (mave, kyykky, penkki esim.) jos siltä tuntuu. Loput liikkeet teen vaihtelevasti niin ei tule seurattua niin tarkkaan. Muutenkin hiukan fiiliksen mukaan jos super sarjaa tekee.

Ei kyllä mikään paras nousujohteisuus, mutta kuntoutusvaihe osittain menossa.

Pitkään salilla käyneet tietää myös että ylläpitävä treenikin on homma jo sekin, ja siihen kuuluu se että pysyy vanhat paidat vielä kuosissa tai ettei kyljet pehmene liikaa :D

Tulosellisesta nousujohteisuudesta joutuu ennen pitkään tinkimään, tai viimeistään jos paikat hajoilee.

Insinöörimäisen kirjaamisen ja kaavamaisuuden lisäksi on ihan hyvä jättää vapautta/ vaihteluakin treeniin.
 
Liittynyt
14.08.2023
Viestejä
816
Väitän että saliohjelman kirjaaminen ja etenemisen seuranta on hyväksi jokaiselle saliharrastusta edes jossakin määrin tavoitteellisesti aloittelevalle ja vähän edistyneemmällekin ja että ne jotka eivät siitä mitään hyödy (eli hoitavat sen käytännössä päässään), ovat vähemmistöä.
Nimenomaan. Kirjaamisen idea on se että näet selkeästi trendit ja et kuseta/harhaanjohda itseäsi.
Aina kun nostelee painoja vaikka sitten paskallakin asennolla niin jokin lihas sen työn tekee ja tuloksia tulee aina. Ero on siinä paljonko niitä tuloksia tulee ja kuinka tehokkaita ne treenit on. Haluaako näyttää kreikkalaiselta patsaalta 5v vai 10v, korottaa penkkiä 20% vai 40% jne. Kaikki ihan kelpo vaihtoehtoja.

Ainoa porukka jonka ei kannata saliohjelmaa noudattaa tai kirjata on ne joille tuo on niin iso ongelma että salilla käynti loppuu siihen, koska mikä tahansa on kuitenkin enemmän kuin ei mitään.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
192
Edistyminen on myös sitä, että esim. tekniikka paranee tai että on saanut tehtyä kokonaisen treeniviikon kunnialla läpi ilman, että joku paikka kolottaa vaikka ei ennätyksiä tulisikaan. Itellä on tapana ollut myös kirjoittaa ylös miten treeni on kulkenut sen lisäksi mitä on tehnyt. Siitä yleensä huomaa, että on aika pitää kevyempi viikko jos mikään ei kulje eikä ole palautunut.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 286
Edistyminen on myös sitä, että esim. tekniikka paranee tai että on saanut tehtyä kokonaisen treeniviikon kunnialla läpi ilman, että joku paikka kolottaa vaikka ei ennätyksiä tulisikaan. Itellä on tapana ollut myös kirjoittaa ylös miten treeni on kulkenut sen lisäksi mitä on tehnyt. Siitä yleensä huomaa, että on aika pitää kevyempi viikko jos mikään ei kulje eikä ole palautunut.
Teen tuota myös mahdollisimman usein, että kirjoitan fiilikset treenistä ylös. En missään nimessä joka kerralla painomäärää tai toistoja pysty lisäämään, sillä tekijöitä on sen verran paljon. Pyrin progressioon jollain tavalla, mutta haluan myös säilyttää hauskuuden ja mielekkyyden. Välillä omaatuntoa on epäilyttänyt edellisten kuukausien kehitys, jos arjen keskellä havahtuu siihen, että painot määrätyssä liikkeessä on todella lähellä edellisten kuukausien painoja, vaikka oikeasti pystynkin nykyään tehdä liikkeen esimerkiksi hallitummin tai pausella tai mitä ikinä.

Siitä päästäänkin siihen, miksi melko tuoreena treenaajana merkkaan noita ylös, sillä muuten en osaisi luottaa siihen, että tavoittelisin automaattisesti edes jonkinlaista kehitystä. Kokeneemmat treenaajat saattavat pystyä ilman muistiinpanoja lisäämään sitä haastetta tavalla tai toisella ilman, että ollaan puoli vuotta menty täysin samoilla painoilla/toistoilla/tyylillä.

Mitä tuossa taas oli puhe noista yhden käden toistoista, niin merkitsen ne yhden käsipainon mukaan ylös, jotta laskupää pysyy paremmin mukana. Treenien kokonaisvolyymia hyvin harvoin katson, enkä silloinkaan juuri ajattele siitä mitään. Treeni on voinut kehittyä, vaikka ne volyymit olisi pysyneet samoissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 747
Viestejä
4 240 039
Jäsenet
71 243
Uusin jäsen
SininenHattuh

Hinta.fi

Ylös Bottom