• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kuitenkin melkein kaikki tavarankuljetus ja maatalous hoidetaan koko maailmassa fossiilisia polttoaineita käyttäen joten ei niiden hintaa voi määrättömästi nostaa ennenkuin on jotakin korvaavaa tilalle. Toinen vaihtoehto on elintason laskeminen 1800-luvun tasolle ennen teollista vallankumousta tai radikaali väestönkasvun rajoittaminen. Hyvät vaihtoehdot ovat vähissä kun ydinvoima on torpattu, Putinin kanssa kaupat kaasun toimituksesta tehty ja hyväksytty tolkuton väestönkasvu.
 
Kuitenkin melkein kaikki tavarankuljetus ja maatalous hoidetaan koko maailmassa fossiilisia polttoaineita käyttäen joten ei niiden hintaa voi määrättömästi nostaa ennenkuin on jotakin korvaavaa tilalle.
Globaali rajottaminen on toki ehdottoman tärkeää.
Globaalit leikkaukset on tosiaan enemmän kustannus. Päästökauppa jo yksi väline, jossain vaiheessa todellinen päästökauppa, jolloin sillä fossiilisella olisi oikea hinta. Siihen ei vielä voi mennä sen takia kun asian kanssa on vetkuteltu ja kerta rysäyksestä olisi lyhyeakan vaikutukset rajuja.


Toinen vaihtoehto on elintason laskeminen 1800-luvun tasolle ennen teollista vallankumousta tai radikaali väestönkasvun rajoittaminen.
Nopea hallitsematon fosiilisistä luopuminen ei tuota alkuunkaan tarkoittaisi, ongelma olisi enemmän siinä että miten nopea vähentäminen hallittaisiin. Moni päättäjä jo arkailee ja pelkää hitaiden toimien seurauksia ja niistä sopiminen on vaikeaa. Oikealla päästökaupalla voidaan toki käyttää fosiillista arvokkaissa kohteissa. Jos toimittaisiin nopeasti niin ei tarvisi yhtä kiireesti mennä nollaan, saati nieluksi kääntyä.


Jos ideasi oli toisin päin, eli ajatus elintason laskeminen 1800 luvulle, niin se kuullostaa vielä vaikeammalta, miten sellaisen ajatuksen saisit myytyä päättäjille ja miten se tehtäisiin, olisko se netto päästöinä edes toivottu ?

Mailmanlaajuista ilmstotoimista kannattaa kekustella ilmastonmuutos ketjusta, siltä osin voi varmaan jatkaa sinne. Ymmärtääksen sinne sopii myös kansallisiin toimien käsittely.
 
Tuosta Kokoomuksen varjobudjetista löytyy kyllä hupaisaa luettavaa

Opiskelijoiden siirto yleiseen asumistukeen vaikuttaa jälkikäteen tarkasteltuna vaikealta perustella. Opiskelijoiden saamat asumisen tuet ovat kasvaneet vuodesta 2016 noin 260 miljoonalla eurolla vuoteen 2020 mennessä.

On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt. Tilastokeskuksen mukaan opiskelijoiden työssäkäynti ei ole vähentynyt vuoden 2015 jälkeen – ammattikorkeakouluopiskelijoiden työskentely on jopa hieman yleistynyt. Opiskelijan kannalta tukijärjestelmä ei ole ennustettava, kun opintotukeen ja asumislisään sovelletaan eri tulorajoja.

Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita.

Eli ensin lopetetaan asumistukien maksaminen soluasuntoihin -> opiskelijat muuttavat yksiöihin -> soluasunnot puretaan -> tukimenot kasvavat -> ollaan ihmeissään -> esitetään tämän olleen jonkun muun virhe ja lopetetaan asumistukien maksaminen yksiöihin. Ei varmaan käynyt käynyt mielessä, että opiskelijoilla on vaihtoehdot aika vähissä, kun niitä soluasuntoja ei enää ole :facepalm:
 
Eli ensin lopetetaan asumistukien maksaminen soluasuntoihin -> opiskelijat muuttavat yksiöihin -> soluasunnot puretaan -> tukimenot kasvavat -> ollaan ihmeissään -> esitetään tämän olleen jonkun muun virhe ja lopetetaan asumistukien maksaminen yksiöihin. Ei varmaan käynyt käynyt mielessä, että opiskelijoilla on vaihtoehdot aika vähissä, kun niitä soluasuntoja ei enää ole :facepalm:
Näin se taitaa olla. Paska päätös se oli jokatapauksessa siirtää opiskelijat yleisen asumistuen piiriin.
 
Tuosta Kokoomuksen varjobudjetista löytyy kyllä hupaisaa luettavaa







Eli ensin lopetetaan asumistukien maksaminen soluasuntoihin -> opiskelijat muuttavat yksiöihin -> soluasunnot puretaan -> tukimenot kasvavat -> ollaan ihmeissään -> esitetään tämän olleen jonkun muun virhe ja lopetetaan asumistukien maksaminen yksiöihin. Ei varmaan käynyt käynyt mielessä, että opiskelijoilla on vaihtoehdot aika vähissä, kun niitä soluasuntoja ei enää ole :facepalm:
Mitä tarkoitat "lopetetaan asumistukien maksaminen soluasuntoihin" ?
Ymmärtääkseni edelleen sitä tuetaan, ja voi siis saada tukea.

Yksiöasuminen oli lisääntynyt paljon jo ennen tuota muutosta, ja soluasunnot on vähentyneet sen takia kun opiskelia valinneet yksiöitä.

Virheet kannattaa korjata, jos asia hyvä, niin ei haittaa vaikka tuntuisi hupaisalta.

Asumistuen ongelma yleisesti on se että se on painunut nykyiseen tasoonsa, josta taasen seuraa se että siitä tullut meno joka hyödyttää niin laajaa joukkoa että sen korjaaminen on poltiittisesti vaikeaa, joten en nyt liikaa toiveita elettälä edes tuolta puolueelta.

Nykyhallitukselle varmaan vielä vaikeampi, vaikka riveissä olisi kannattusta.



Näissä on toki aina se ongelma että pitäisi tehdä rajumpi uudistus, yleisellä asumistuella on motiivinsa, voisi ajatella että siihen tehtäisiin kimppasumista tukeva muutos.

Jos se opiskelu muutetaan lainarahoitteiseksi, ja tukiosuus sellaiseksi että sisältää myös asuntotuen (siis yksi könttäsumma(*), jolloin ospiskelia voisi valita sopivan asumismuodon, jos vakuus ongelmia, niin opiskelia voisi "korvamerkata" tuen vuokraan, asuntovuokrausta koskevin lakaihin irtisanomissuoja sellaiseksi että vuokranantaja voi irtisanoa sopparin päättymään siihen päivään kun rahantulo loppuu ja kantaa kamat ihmisineen pihalle ilman käräjä päätöksiä.

Jos normaalit vakuudet/takuumaksut, niin sitten pidempi prosessi.


(*
Jos tukiosuus, tässä en ottanut kantaa suuruuteen ja mikä on suoran rahatuen osuus vs lainaosuus, erikseen sitten se varsinainen opiskelun lainarahoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat "lopetetaan asumistukien maksaminen soluasuntoihin" ?
Ymmärtääkseni edelleen sitä tuetaan, ja voi siis saada tukea.
Vaikka onnistuisitkin vakuuttamaan Kelan siitä ettet ole parisuhteessa kämppistesi kanssa (lienee hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta), niin yleinen asumistuki kattaa todella huonosti tällaisen halvan soluasunnon kustannuksia. Opiskelijan asumislisä kattoi suuremman osan vuokrasta, mutta siinä oli matalampi maksimimäärä.
 
Vaikka onnistuisitkin vakuuttamaan Kelan siitä ettet ole parisuhteessa kämppistesi kanssa (lienee hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta),

Jos asut niissä perinteisissä soluasunnoissa, niin ymmärtääkseni menee ongelmitta, samoin menee läpi niissä opiskelijoiden vuokraamissa huoneissa jotka isoissa kämpissä.

Ongelmallisia on nuo jossa parilta näyttävät hankkivat kimppa asunnon , varsinkin jos toinen on alivuokralainen.



Opiskelijan asumislisä kattoi suuremman osan vuokrasta, mutta siinä oli matalampi maksimimäärä.
Tästä tuolla verotus eskustelussa puhuttu, jos saa enemmän vastikeetonta rahaa, niin yksilö käyttää sitä enemmän. tehdään epätaloudellisia valintoja.

Jos halutaan jakaa vastikeetonta asumistukea (tai opintolainaa), niin jakaa sitä könttäsumma, se sitten saajan asia miten asumisen järjestää. Kannustaisi myös tehokkaisiin kimppa-asumisiin. Eikä haittaisi parinmuodustumista.


Sama toki laajemmingin.(ei vain opiskeliat)
 
Jos asut niissä perinteisissä soluasunnoissa, niin ymmärtääkseni menee ongelmitta, samoin menee läpi niissä opiskelijoiden vuokraamissa huoneissa jotka isoissa kämpissä.

Ongelmallisia on nuo jossa parilta näyttävät hankkivat kimppa asunnon , varsinkin jos toinen on alivuokralainen.

Tästä tuolla verotus eskustelussa puhuttu, jos saa enemmän vastikeetonta rahaa, niin yksilö käyttää sitä enemmän. tehdään epätaloudellisia valintoja.

Jos halutaan jakaa vastikeetonta asumistukea (tai opintolainaa), niin jakaa sitä könttäsumma, se sitten saajan asia miten asumisen järjestää. Kannustaisi myös tehokkaisiin kimppa-asumisiin. Eikä haittaisi parinmuodustumista.


Sama toki laajemmingin.(ei vain opiskeliat)

Vastikkeettomassa rahassa on myös sellainen ongelma, että kun sitä jaetaan iso summa kerralla, esim, kerran kuussa, siitä menee monilla elämänhallintansa kanssa ongelmissa olevalla huomattava osa kaljaan/viinaan yms. turhuuteen sen ekan illan tai ekan viikon aikana, ja sitten sen jälkeen taas kärvistellään 3 viikkoa.

Sosiaalituet pitäisi maksaa mahdollisimman pieni summa kerrallaan tasaisesti, siten että joka päivä tilille tulisi rahaa suurinpiirtein sen verran kun mitä sen päivän ruokaan yms. pakollisiin menoihin tulee, ja asumistuet tms. sitten taas suurinpiirtein samana päivänä tai pari päivää ennen kuin mitä vuokra pitää maksaa.
 
Vastikkeettomassa rahassa on myös sellainen ongelma, että kun sitä jaetaan iso summa kerralla, esim, kerran kuussa, siitä menee monilla elämänhallintansa kanssa ongelmissa olevalla huomattava osa kaljaan/viinaan yms. turhuuteen sen ekan illan tai ekan viikon aikana, ja sitten sen jälkeen taas kärvistellään 3 viikkoa.



Sosiaalituet pitäisi maksaa mahdollisimman pieni summa kerrallaan tasaisesti, siten että joka päivä tilille tulisi rahaa suurinpiirtein sen verran kun mitä sen päivän ruokaan yms. pakollisiin menoihin tulee, ja asumistuet tms. sitten taas suurinpiirtein samana päivänä tai pari päivää ennen kuin mitä vuokra pitää maksaa.
Kerran kuussa varmaan sopiva. Mutta aiemmin ehdotettu mahdollisuus korvamerkitä siitä haluttu osa vuokraan, vaikka suoraan vuokranantajalle. Halutessa täppä että tuensaaja ei voi sitä pienentää ilman vuokranantajan suostumusta (Tämä liitty niihin järjestelyihin jossa pienempiä vakuuksia vastaan irtisanomis ja pihalle heitto oikeus samoin tein kun rahantulo loppuu.)

Ajatus kuitenkin se että opiskelu olisi velkarahoitteista, joten sen rahan tarve vaihtelee, niin voisi nostaa tarpeen mukaan, mutta vähän robotiikkaa suodattaan nosta, juokse ja juhli vedot. (nosta ja käytä muuhun)

Mutta jos mennään keskiverto opiskelijoista, yleiseen toimeentulotukeen, niin viikkoraha ei varmaan hullumpi ajatus. Nykyään siirrot sen verran halpoja että se ei välttämättä ongelma.

En vastusta valinnaisena, sitä että kerran päivässä, niin ehkä siinä jotain säästämis motivaatiota.

Näissä silti se edellä kuvattu vuokraoptio, eli se menisi ensin päältä suoraan kohteeseen.

Ja tuolla voisi heikentää niitä vetoja missä lainankiskuri ottaa automaatti kortin pantiksi ja nostaa "tilipäivänä" tilin tyhjäksi.
 
Kerran kuussa varmaan sopiva. Mutta aiemmin ehdotettu mahdollisuus korvamerkitä siitä haluttu osa vuokraan, vaikka suoraan vuokranantajalle. Halutessa täppä että tuensaaja ei voi sitä pienentää ilman vuokranantajan suostumusta (Tämä liitty niihin järjestelyihin jossa pienempiä vakuuksia vastaan irtisanomis ja pihalle heitto oikeus samoin tein kun rahantulo loppuu.)

Ajatus kuitenkin se että opiskelu olisi velkarahoitteista, joten sen rahan tarve vaihtelee, niin voisi nostaa tarpeen mukaan, mutta vähän robotiikkaa suodattaan nosta, juokse ja juhli vedot. (nosta ja käytä muuhun)

Mutta jos mennään keskiverto opiskelijoista toimeentulotukeen, niin viikkoraha ei varmaan hullumpi ajatus. Nykyään siirrot sen verran halpoja että se ei välttämättä ongelma.
Asumistuki maksetaan jo nykyisin suoraan vuokranantajalle, jos tämä vaan kirjaa sen vuokrasopimukseen ja ilmoittaa asian Kelalle, ja vuokralainen asian hyväksyy. En ymmärrä, miksi kaikki vuokranantajat eivät niin tee, sillä itse olemme rutiininomaisesti aina kirjanneet asian vuokrasopimuksiin. Jos vuokralaiselle tulee maksuvaikeuksia, on se sekä vuokralaisen että vuokranantajan etu, että hänen velkansa kasvaa vain sen omavastuun verran.
 
Viimeksi muokattu:
Oppositio porskuttaa vahvasti kannatusmittauksissa. Kokoomuksella ja PS:llä nousua lähes 1 %-yks kummallakin ja PS meni niukasti SDP:n ohi. Vihreillä paha notkahdus -1,3 %-yks.

13-3-12212809


 
Parastahan tuossa että vihreiden realisoituva kannatus mitä saavat vaaleissa on tuosta vielä pari prosenttia alaspäin niin saisivat 8% kannatuksen jos nyt olisi vaalit.
 
Vaikka itse olen koko työelämäni ajan ollut tavalla tai toisella yritysten omistajana, niin viime vuosina on Kokoomuksen liiallinen EK-myönteisyys ja joidenkin tahojen vanhakantainen verojen välttelyn suosiminen alkanut närästää. Jopa nuoremman polven rikastuneet ovat avoimesti ilmoittanneet maksavansa mielellään veroja vastineeksi siitä, että vaatimattomimmistakin lähtökohdista tällainen vaurastuminen on maassamme ollut mahdollista.

Vihreissä oli vielä muutama vuosi sitten markkinamyönteinen oikeistosiipi hyvin edustettuna, joten heitäkin olisi silloin voinut äänestää. Nyt kuitenkin vihreät ovat valuneet niin äärivasemmalle, että heidän äänestämisensä on täysin mahdotonta - ja tämä ihan ansaistetusti näkyy kannatuksen romahduksena muutaman vuoden takaisista luvuista.

Jotenkin nyt tuntuu, ettei tarjolla ole yhtään oikeistolaista pohjoismaista hyvinvointivaltiota edustavaa puoluetta, jota voisi äänestää - kaikki puolueet tuntuvat ajatusmaailmoissaan ajautuvan jonkin äärilaidan suuntaan. Maalaispuolue, persut, kielipuolue ja uskovaiset taas eivät omiin ajatusmaailmoihini sovi. Kuitenkin kannatan monipuoluejärjestemää, kun tuli Australiassa seurattua repivän kaksipuoluejärjestelmän välillä järjettömiä toilailuja. Eli parempi on yhdessä eri kantoja edustavien tahojen kanssa tehdä kompromisseja ja sopia asioista verrattuna siihen, että yhtä kansanosaa edustava puolue sanelee kaikkia koskevat päätökset.
 
Toivottavasti Vihreät tippuvat vielä alemmaksi tuosta nykyisestä kannatuksestaan ääripuolueeksi, ääripuoluehan ne ideologialtaan ja ajatusmaailmaltaan jo ovat. Suorastaan totalitaristista meininkiä.
Mainitsemisen arvoinen seikka on myös Vihreät Sisä- ja ulkoministerit. Henkilöt joiden pitäisi ajaa oman maan kansalaisten etuja ja turvallisuutta, tahallaan ja tietoisesti ryssivät niitä vasemmalta ja oikealta ideologian sokaisemana.

Tässä pedataan nyt ns. porvarihallitusta seuraaviin vaaleihin, mutta en pidätä hengitystäni.
Vaikka en Sekoomuksesta perustakaan köyhien kyykyttämisellä, niin mikä tahansa on parempi vaihtoehto kuin nykyinen "get over it boomer" -maailmanhalausfeministihallitus.
Sekoomuksen maahanmuuttopolitiikkakin tuntuu pyörivän kuin tuuliviiri riippuen siitä ovatko hallituksessa ja kenen kanssa, vai ovatko oppositiossa ja kenen kanssa.

Olettaen että siellä olisi Persut pääministeripuolueena, sitten Sekoomus mukaan ja jos täydennystä tarvii niin RKP lähtee aina mukaan hallitukseen kuin hallitukseen kunhan pidetään pakkoruotsi
Tack so mycket jätte bra ja kättä päälle. KD sopis varmaan myös ihan hyvin Persujen hallitukseen. Itse olen kirkosta eronnut, mutta KD:n puolueohjelma näyttää helvetin paljon järkevämmältä esim. Vihreisiin tai Vasemmistoon liittyen. Kyseessä on kuitenkin maltillinen uskispuolue verrattuna johonkin hardcore-katolilaisuuteen. Aborttivapautta ei täältä tulla koskaan viemään, ja jos se viedään niin se viedään sitten muslimipuolueen toimesta sitten tulevaisuudessa.
 
Suomalaisen median uutisoinin yleissävy on viime kuukausina ollut sellainen, että Kokoomuksesta ollaan tekemässä seuraavan hallituksen pääministeripuoluetta. Tällä tavalla piiri-pieni-pyörii, Demarit-Keskusta-Kokoomus vaihtaa paikkaa eikä juuri mikään oikeasti Suomessa muutu. Mutta illuusio demokratiasta säilyy.

Iltalehden toimittelijan Mika Koskisen kolumni Perussuomalaisten varjobudjetista on yksi asenteellisimmista uutisoinnin esimerkeistä. Kirjoitus keskittyy otsikosta lähtien siihen, että Persujen budjetissa otetaan lähes yhtä paljon velkaa kuin hallituksen budjettiesityksessä. Joo... asia on minunkin mielestä ei-toivottava.

Kirjotus ei kuitenkaan kommentoi sitä, että Persut säästäisivät vuositasolla satoja miljoonia euroja turhista asioista, kuten kotouttaminen, vastaanottokulut, YLE-vero, ilmasto-ja ympäristöministerin ala jne. Säästetty raha laitettaisiin erilaisiin verokevennyksiin, jotka näkyisivät suomalaisten ihmisten lompsassa.

 
Suomalaisen median uutisoinin yleissävy on viime kuukausina ollut sellainen, että Kokoomuksesta ollaan tekemässä seuraavan hallituksen pääministeripuoluetta. Tällä tavalla piiri-pieni-pyörii, Demarit-Keskusta-Kokoomus vaihtaa paikkaa eikä juuri mikään oikeasti Suomessa muutu. Mutta illuusio demokratiasta säilyy.

Iltalehden toimittelijan Mika Koskisen kolumni Perussuomalaisten varjobudjetista on yksi asenteellisimmista uutisoinnin esimerkeistä. Kirjoitus keskittyy otsikosta lähtien siihen, että Persujen budjetissa otetaan lähes yhtä paljon velkaa kuin hallituksen budjettiesityksessä. Joo... asia on minunkin mielestä ei-toivottava.

Kirjotus ei kuitenkaan kommentoi sitä, että Persut säästäisivät vuositasolla satoja miljoonia euroja turhista asioista, kuten kotouttaminen, vastaanottokulut, YLE-vero, ilmasto-ja ympäristöministerin ala jne. Säästetty raha laitettaisiin erilaisiin verokevennyksiin, jotka näkyisivät suomalaisten ihmisten lompsassa.


Niin mutta kun noilla säästetyillä sadoilla miljoonilla ei ole mitään merkitystä. :asif:
Valtion velka on mitä on, se ei tarkoita etteikö jostain muusta täysin turhasta voisi säästää, ja etteikö jostain pitäisi aloittaa.

Mutta Suomen kansalaisten elintason parantaminen on viimeisenä nykyisen hallituksen to-do-listalla.
 
Iltalehden toimittelijan Mika Koskisen kolumni Perussuomalaisten varjobudjetista on yksi asenteellisimmista uutisoinnin esimerkeistä. Kirjoitus keskittyy otsikosta lähtien siihen, että Persujen budjetissa otetaan lähes yhtä paljon velkaa kuin hallituksen budjettiesityksessä. Joo... asia on minunkin mielestä ei-toivottava.

Koskinen on ainakin aiempien juttujensa perusteella ollut kova persufani. Velkavoittoinen vaihtoehtobudjetti taisi vaan saada kasetin lopullisesti umpisolmuun :)
 
Koskinen on ainakin aiempien juttujensa perusteella ollut kova persufani. Velkavoittoinen vaihtoehtobudjetti taisi vaan saada kasetin lopullisesti umpisolmuun :)
Koskisen ehkä kannattaisi lukea ajatuksella myös Kokoomuksen vaihtoehtobudjetti, joka löytyy kokonaisuudessaan tuolta: Kestävän tulevaisuuden vaihtoehto – kokoomus.fi

Kokoomus lupaa 2,5 miljardia euroa Marinin hallitusta kevyempää budjettia. Mukana on kannatettavia asioita, kuten esimerkiksi "Työmarkkinakeskusjärjestöjen sijoitustuottojen pääomatulovero" ja "Asumistuen taso palauttaminen vuoden 2019 tasolle".

Mutta mukana on paljon lapin lisää ja myös epämääräisiä esityksiä, joiden varmuudella tietää menevän pieleen. Muutama poiminta:
  • Menovähennys: Siirto sijoitusmuotoiseen kehitysyhteistyöhön valtion omaisuudella. -100,0.
    • Eli valtion omaisuutta 100 miljoonan edestä lihoiksi, mikä sitten lahjoitetaan "kehitysyhteistyöhön"?
  • Menovähennys: Sote-uudistuksesta aiheutuvien ICT-lisäkulujen säästö. -87,7.
    • HUS:n sairaanhoitopiiri alue on käytännössä ViherKokoomuksen hallussa. Apotti-potilastietokantahanke on tulossa maksamaan ainakin 774 miljoonaa euroa. Eli tältä osaamisen tasolta olisi ICT-säästöjä tulossa?
  • Menovähennys: Julkisen hallinnon tehokkuusohjelman vaikutus hallinnon toimintamenoihin. -300,0.
    • Haluaisin todellakin nähdä sen päivän, kun Kokoomus aikuisten oikeasti leikkaa julkisesta sektorista.
  • Menovähennys: Espoon kaupunkirata ja Helsinki-Riihimäki-hankkeiden siirtäminen toteutettavaksi nopeiden. ratayhteyksien hankeyhtiöistä, jotka rahoitetaan valtion omaisuudella. -77,5.
    • Valtion omaisuutta myydään tai otetaan velkaa, jotta rata saadaan rakennettua. Aika erikoinen menovähennys.
  • Menovähennys: Uudelleenkohdennetaan hallitusohjelman hankkeisiin tarkoitetulta palvelurakenteen kehittämisen momentilta vanhuspalveluiden kokonaisuuteen -98,0.
    • Rivien välistä on ymmärrettävissä, että Kokoomus ajaa yksityisten vanhuspalvelujen suuntaan. Vaikea nähdä mitään konkreettista säästöä, lähinnä kustannuksien nousua.
  • Jne
Listassa on myös asioita, joilla on varsin negatiinen vaikutus tavallisiin palkansaajiin. Kuten esimerkiksi ansiosidonnaisten päivien 100 päivän leikkaus, terveysvero ja muuta. Mainittakoon myös Kokoomuksen panostus "rekrytointiin EU:n ulkopuolelta", jonka seuraukset palkansaajat myös muodossa tai toisessa maksavat.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Persujen vaihtoehtobudjetissa puhuvat siitä miten Yleltä pitäisi leikata 139 miljoonaa ja sitten mainitsevat että Ylen ei pitäisi kilpailla ulkomaisilla viihdesarjoilla. Kiinnostaisi tietää että sitten kun Yle lopettaa niiden ulkomaisten viihdesarjojen ostamisen, joihin menee ehkä joku 10 miljoonaa euroa, niin mistä nuo loput 129 miljoonaa leikataan?
 
Persujen vaihtoehtobudjetissa puhuvat siitä miten Yleltä pitäisi leikata 139 miljoonaa ja sitten mainitsevat että Ylen ei pitäisi kilpailla ulkomaisilla viihdesarjoilla. Kiinnostaisi tietää että sitten kun Yle lopettaa niiden ulkomaisten viihdesarjojen ostamisen, joihin menee ehkä joku 10 miljoonaa euroa, niin mistä nuo loput 129 miljoonaa leikataan?

Laita kysymys puolueelle asiasta. Täältä tuskin saat vastausta ellei joku foorumilainen satu olemaan PS:ssä töissä tai aktiivi sopivalla paikalla.
 
Persujen vaihtoehtobudjetissa puhuvat siitä miten Yleltä pitäisi leikata 139 miljoonaa ja sitten mainitsevat että Ylen ei pitäisi kilpailla ulkomaisilla viihdesarjoilla. Kiinnostaisi tietää että sitten kun Yle lopettaa niiden ulkomaisten viihdesarjojen ostamisen, joihin menee ehkä joku 10 miljoonaa euroa, niin mistä nuo loput 129 miljoonaa leikataan?
Sanon ihan rehellisesti, että minua ei kiinnosta millä tavalla YLE repii tuon säästön. Seuraava hallitus voisi vain ilmoittaa, että teidän budjettinne on nyt 404 miljoonaa aiemman 543 miljoonan sijasta. YLE voisi sitten toteuttaa säästöt parhaaksi katsomallaan tavalla. Optimaalisinta olisi, jos koko laitos päätyisi tämän seurauksena pitkäkestoiseen lakkoon.

Tuntuu täysin järjettömältä veronmaksajana rahoittaa instanssia, jonka päätehtävä on vanhojen puolueiden aisan kannattaminen, EU-ja Euro positiivisuus, Suomen ja suomalaisuuden vastustaminen, ylitsevuotava maahanmuuttomyönteisyys, ilmastohömppä ja monta muuta syntiä. Joudumme rahoittamaan tyylipuhdasta propaganda-mediaa, joka ajaa meidän etumme vastaisia asioita.
 
Sanon ihan rehellisesti, että minua ei kiinnosta millä tavalla YLE repii tuon säästön. Seuraava hallitus voisi vain ilmoittaa, että teidän budjettinne on nyt 404 miljoonaa aiemman 543 miljoonan sijasta. YLE voisi sitten toteuttaa säästöt parhaaksi katsomallaan tavalla. Optimaalisinta olisi, jos koko laitos päätyisi tämän seurauksena pitkäkestoiseen lakkoon.

Ehkä sua ei kiinnosta mutta Persut myös sanovat että haluavat että Yle pystyy hoitamaan uutis- ja ajankohtaistuotannot. Jotka ovat valtaosa siitä budjetista.
Jos Yleltä halutaan leikata noin paljon ilman että kosketaan ”asiaohjelmiin” mitenkään kovalla kädellä niin se tarkoittaisi käytännössä täysin Ylen urheiluohjelmien lakkauttamista ja radikaalia vähennystä kotimaiseen tuotantoon.
Mutta sen sijaan että Persut rehellisesti sanovat noin, he mainitsivat erikseen vain nuo ulkomaiset viihdesarjat jotka ovat todellakin vaan muutama miljoona euroa. Varmaan siksi koska tietävät että jos ovat rehellisiä kannattajilleen niin he eivät tykkää tuosta koska kuitenkin katselevat Yleltä urheilua ja kotimaisia sarjoja.
 
Ehkä sua ei kiinnosta mutta Persut myös sanovat että haluavat että Yle pystyy hoitamaan uutis- ja ajankohtaistuotannot. Jotka ovat valtaosa siitä budjetista.
Jos Yleltä halutaan leikata noin paljon ilman että kosketaan ”asiaohjelmiin” mitenkään kovalla kädellä niin se tarkoittaisi käytännössä täysin Ylen urheiluohjelmien lakkauttamista ja radikaalia vähennystä kotimaiseen tuotantoon.
Mutta sen sijaan että Persut rehellisesti sanovat noin, he mainitsivat erikseen vain nuo ulkomaiset viihdesarjat jotka ovat todellakin vaan muutama miljoona euroa. Varmaan siksi koska tietävät että jos ovat rehellisiä kannattajilleen niin he eivät tykkää tuosta koska kuitenkin katselevat Yleltä urheilua ja kotimaisia sarjoja.


Kuka tarvii urheilua? Sitä voi mainoskanavilla ja maksullisilla pyörittää. Ei valtion tehtäviin kuulu hömppäohjelmat ja lätkäohjelmat.
 
Kuka tarvii urheilua? Sitä voi mainoskanavilla ja maksullisilla pyörittää. Ei valtion tehtäviin kuulu hömppäohjelmat ja lätkäohjelmat.

Joo siis kyllä mulle käy se että Yle vetää urheilubudjetin nollaan. Kritisoin tässä enemmänkin tuota Persujen tapaa kommunikoida tuosta vaihtoehtobudjetistaan mikä näyttäisi olevan sekamelska ristiriitoja ja epärehellisyyttä.
Jos persut sanoisivat ”Ylen rahoitusta pitäisi leikata 140mil euroa ja jotta niiden asiaohjelmien rahoitus pysyy kunnossa, nuo leikkaukset pitäisi määrällisesti kohdistaa etenkin urheiluun ja kotimaiseen viihteeseen” niin ei mulla sitten olisi valitettavaa.
Tai siis olisi valitettavaa tuon kotimaisen viihteen osalta koska haluan että Suomessa tehdään muitakin viihdeohjelmia kuin jotain vitun Big Brotheria ja Salkkareita mutta valituksen aihe olisi erimielisyys siitä miten rahoja pitäisi käyttää eikä niinkään Persujen epärehellisyys kommunikaatiossa.
 
Joo mutta Yle ei ole ainoa paikka jossa olisi leikkaamisen varaa. Läskiä löytyy lukuisista muistakin valtion ja kuntien yksiköistä, mutta niitä ei leikata ku kaverille pitää saada nakkisuojatyöpaikka, jossa voi tehdä jonninjoutavia paperinpyöritystehtäviä. Tähän ei tietenkään tule muutosta sillä "oikeistopuolue" Kokoomuskin näitä erilaisia nakkitehtäviä ajaa. Oikeasti ainoat tehtävät mihin pitäisi panostaa olisi koulutukseen ja SOTEen panostaminen. Lähes kaikesta muusta voisi Suomessa leikata aika roimalla kädellä eikä meidän hyvinvointi laskisi vaan nousisi.

Niille ihmisille jotka on kusetettu ja huijattu näihin suojatyöpaikkoihin pitäisi löytää siirtymäreitit oikeisiin töihin. Vika ei ole siis yksilöissä vaan poliittisessa järjestelmässä jonka kannusteet ovat vääristyneet ja hyvinvointiyhteiskunnalle turmiolliset. Politiikot pumppaa itsellensä rahaa niin paljon kun kerkiävät ennen kuin viimeinen sammuttaa valot.
 
Joo mutta Yle ei ole ainoa paikka jossa olisi leikkaamisen varaa. Läskiä löytyy lukuisista muistakin valtion ja kuntien yksiköistä, mutta niitä ei leikata ku kaverille pitää saada nakkisuojatyöpaikka, jossa voi tehdä jonninjoutavia paperinpyöritystehtäviä. Tähän ei tietenkään tule muutosta sillä "oikeistopuolue" Kokoomuskin näitä erilaisia nakkitehtäviä ajaa. Oikeasti ainoat tehtävät mihin pitäisi panostaa olisi koulutukseen ja SOTEen panostaminen. Lähes kaikesta muusta voisi Suomessa leikata aika roimalla kädellä eikä meidän hyvinvointi laskisi vaan nousisi.

Niille ihmisille jotka on kusetettu ja huijattu näihin suojatyöpaikkoihin pitäisi löytää siirtymäreitit oikeisiin töihin. Vika ei ole siis yksilöissä vaan poliittisessa järjestelmässä jonka kannusteet ovat vääristyneet ja hyvinvointiyhteiskunnalle turmiolliset. Politiikot pumppaa itsellensä rahaa niin paljon kun kerkiävät ennen kuin viimeinen sammuttaa valot.
Tollasta on aika helppo huudella, mut mitä jos antaisit esimerkin jostain oikeasta "nakkisuojatyöpaikasta"?
 
  • Menovähennys: Sote-uudistuksesta aiheutuvien ICT-lisäkulujen säästö. -87,7.
    • HUS:n sairaanhoitopiiri alue on käytännössä ViherKokoomuksen hallussa. Apotti-potilastietokantahanke on tulossa maksamaan ainakin 774 miljoonaa euroa. Eli tältä osaamisen tasolta olisi ICT-säästöjä tulossa?
Tähän pakko sanoa, et ei järjestelmämuutoksia huvikseen tehdä. Niiden on tarkoitus elinkaarensa aikana tuoda säästöä ja se voi hyvinkin olla toi 87,7 vuodessa, vaik tuntuu kyl isolta summalta. Toki sen täytyy ollakkin suuri summa vuosittain, että projekti maksaa itsensä takaisin. Vaihtoehtoiskustannus (hankkeen toteuttamatta jättäminen) voi olla vaikka 800 miljoonaa euroa, jolloin hanke kannattaa toteuttaa.
 
Tollasta on aika helppo huudella, mut mitä jos antaisit esimerkin jostain oikeasta "nakkisuojatyöpaikasta"?
En ole @91danger91 , mutta voinen heittää pari esimerkkiä.

Verrattain tunnetun poliitikon puoliso toimii nimikkeellä "tulevaisuustutkija" täysin verovaroin rahoitteisessa yhdistyksessä. Tuollaiseen hommaan ei ole mitään asiaa ilman puoluekirjaa ja suhteita.

Kansanedustaja, jolle eduskunnasta tippumisen jälkeen hommattiin johtajan paikka verovaroin rahoitetusta yritystoimintaan liittyvästä keskuksesta. Ko henkilöllä ei ole mitään kokemusta yrittämisestä, eikä tietääkseni edes alaan liittyvää koulutusta.

Valtion laitoksessa johdon assistenttina toiminut henkilö, joka säästötoimien vuoksi joutui työttömäksi, koska kyseisen tason johtajilta vietiin oikeus assistenttiin. Ko henkilön työpaikka ei kuitenkaan kadonnut mihinkään vaan hän työskentelee kyseisessa laitoksessa luultavasti eläkeikään asti kahvihuoneiden hoitajana, sekalaisten asioiden hoitajana.

Ainutkaan vanhoista puolueista, Kokoomus mukaanlukien, ei ole ollut missään vaiheessa halukas säästämään näistä. Oikeastaan siellä salaa vain jatkuvasti lisätään kustannuksia ja sitten tehdään täysin järjettömiä valtio-omaisuuksien myyntejä.
 
Tähän pakko sanoa, et ei järjestelmämuutoksia huvikseen tehdä. Niiden on tarkoitus elinkaarensa aikana tuoda säästöä ja se voi hyvinkin olla toi 87,7 vuodessa, vaik tuntuu kyl isolta summalta. Toki sen täytyy ollakkin suuri summa vuosittain, että projekti maksaa itsensä takaisin. Vaihtoehtoiskustannus (hankkeen toteuttamatta jättäminen) voi olla vaikka 800 miljoonaa euroa, jolloin hanke kannattaa toteuttaa.
Valtion ja julkisyhteisöjen IT-hankkeilla on surullinen historia. Liian usein kustannukset paisuvat toteuttamisen aikana älyttömiksi ja lopputuloksena on järjestemä joka ei toimi kunnolla. Apotti on tästä hyvä esimerkki.

Tältä pohjalta Kokoomuksen pitäisi kertoa jotakin kättä pitempää jos väittää, että ICT-hankkeella on saavutettavissa 87,7 miljoonan säästö. Jos ei kerro miten tämä säästö syntyy, ei säästöesitystä voi uskoa.
 
Sen verran paljon viherpesua yle nykyään harrastaa, että sen voisi lakkauttaa persut kokonaan minun puolesta.
 
Tähän pakko sanoa, et ei järjestelmämuutoksia huvikseen tehdä. Niiden on tarkoitus elinkaarensa aikana tuoda säästöä ja se voi hyvinkin olla toi 87,7 vuodessa, vaik tuntuu kyl isolta summalta. Toki sen täytyy ollakkin suuri summa vuosittain, että projekti maksaa itsensä takaisin. Vaihtoehtoiskustannus (hankkeen toteuttamatta jättäminen) voi olla vaikka 800 miljoonaa euroa, jolloin hanke kannattaa toteuttaa.

Hankala uskoa, että kilpaileva tuote olisi maksanut (vaikka) 800 miljoonaa.
 
En ole @91danger91 , mutta voinen heittää pari esimerkkiä.

Verrattain tunnetun poliitikon puoliso toimii nimikkeellä "tulevaisuustutkija" täysin verovaroin rahoitteisessa yhdistyksessä. Tuollaiseen hommaan ei ole mitään asiaa ilman puoluekirjaa ja suhteita.

Voit varmaan tarkentaa? Tulevaisuustutkijoina työskentelee Suomessa ja maailmalla iso joukko ihmisiä, joista suuri osa koulutettuja ja väitelleitäkin mm. tekniikan alalta.
 
Koskinen on ainakin aiempien juttujensa perusteella ollut kova persufani. Velkavoittoinen vaihtoehtobudjetti taisi vaan saada kasetin lopullisesti umpisolmuun :)
Tai sitten umpisolmun aiheutti tuo Yleltä leikkaamisen ehdottaminen. Ylehän on näiden "tiedostavien" porukoiden oma ei niin enää pieni suojatyöpaikka nykyisin. Palkat on kovat ja hommia irtoaa vähän vähemmälläkin osaamisella kunhan "asenne" ja puoluekannatus on "oikea". Ei korppi kopin silmää noki näkyy tässäkin hyvin. Itse pidän Yle veroa yhtenä härskimmistä asioista Suomalaisessa verotuksessa. Ihmiset pakotetaan maksamaan oma aivopesunsa. Goebbelskin olisi tuosta saavutuksesta ylpeä.
 
Valtion laitoksessa johdon assistenttina toiminut henkilö, joka säästötoimien vuoksi joutui työttömäksi, koska kyseisen tason johtajilta vietiin oikeus assistenttiin. Ko henkilön työpaikka ei kuitenkaan kadonnut mihinkään vaan hän työskentelee kyseisessa laitoksessa luultavasti eläkeikään asti kahvihuoneiden hoitajana, sekalaisten asioiden hoitajana.

Ainutkaan vanhoista puolueista, Kokoomus mukaanlukien, ei ole ollut missään vaiheessa halukas säästämään näistä. Oikeastaan siellä salaa vain jatkuvasti lisätään kustannuksia ja sitten tehdään täysin järjettömiä valtio-omaisuuksien myyntejä.
Jos on joskus päässyt vertailemaan Valtion, ja kuntienkin tiettyjen laitosten tehokkuutta yksityisen sektorin toimintaan niin ei voi kuin allekirjoittaa tämän. Sekä Valtiolta että kunnilta löytyy suojatyöpaikkoja, joita yksityisellä puolella ei katsottaisi päivääkään, ja jotka on siivottu jo vuosikymmeniä sitten YT neuvotteluissa pois. Oma mielenkiintoinen sävynsä tähän on myös esim. Valtion työntekijöiden saikuttaminen. Yksityispuolellahan pysyvä työkyvyn alentuminen oikeuttaa irtisanomaan työntekijän (ja tätä myös käytetään). Mutta Valtiolla onkin omat sääntönsä. Virkamies voidaan irtisanoa vain jos tämä johtaa eläkkeeseen. Tämä näkyy etenkin asenteessa, pitkä saikuttelu on tuolla suunnalla yleisempää kuin yksityiselle sektorilla, eikä töihin ole kiire palailla. Eikä noissa hommissa muutenkaan usein kiire tai työpaine "puristele" (hoitoala sitten erikseen, tuolla etenkin esim. lääkärien TK työ on kyllä jo aika suolakaivosta).



Himoverotuksen kannattajat (ja kunta sekä valtion sektorin työntekijät) ulisevat aina että ei voi leikata koulutuksesta ja sairaanhoidosta, mutta kyllä sitä leikattavaa läskiä, puhtaita verovaroilla sukkiaan kuluttavia turhia "työntekijöitä" sekä tehottomuutta löytyy niin Valtion kuin kuntienkin rakenteista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on joskus päässyt vertailemaan Valtion, ja kuntienkin tiettyjen laitosten tehokkuutta yksityisen sektorin toimintaan niin ei voi kuin allekirjoittaa tämän. Sekä Valtiolta että kunnilta löytyy suojatyöpaikkoja, joita yksityisellä puolella ei katsottaisi päivääkään, ja jotka on siivottu jo vuosikymmeniä sitten YT neuvotteluissa pois. Oma mielenkiintoinen sävynsä tähän on myös esim. Valtion työntekijöiden saikuttaminen. Yksityispuolellahan pysyvä työkyvyn alentuminen oikeuttaa irtisanomaan työntekijän (ja tätä myös käytetään). Mutta Valtiolla onkin omat sääntönsä. Virkamies voidaan irtisanoa vain jos tämä johtaa eläkkeeseen. Tämä näkyy etenkin asenteessa, pitkä saikuttelu on tuolla suunnalla yleisempää kuin yksityiselle sektorilla, eikä töihin ole kiire palailla. Eikä noissa hommissa muutenkaan usein kiire tai työpaine "puristele" (hoitoala sitten erikseen, tuolla etenkin esim. lääkärien TK työ on kyllä jo aika suolakaivosta).
Sinänsä en ole edes pahasti erimieltä, mutta tartun kuitenkin tehokkuuteen ja saikuttamiseen - ymmärrykseni mukaan, jos samoja tehtävä/työnimikkeitä verrataan julkisella ja yksityisellä, niin palkkaeroa löytyy x määrä ja järjestäen yksityisen puolelle. Tämähän väistämättä vaikuttaa noihin kahteen edelliseen. Toisin sanoen, jos saat yksityisellä tonnin enemmän samasta vastuusta, niin sopiikin saikutella vähemmän ja olla tuottavampi, varoen YT-neuvotteluja irtisanomisen pelossa. Julkinen puolestaan stressaa vähemmän, mutta tienaakin uomattavasti vähemmän uransa aikana. Valintoja.
 
Sinänsä en ole edes pahasti erimieltä, mutta tartun kuitenkin tehokkuuteen ja saikuttamiseen - ymmärrykseni mukaan, jos samoja tehtävä/työnimikkeitä verrataan julkisella ja yksityisellä, niin palkkaeroa löytyy x määrä ja järjestäen yksityisen puolelle. Tämähän väistämättä vaikuttaa noihin kahteen edelliseen. Toisin sanoen, jos saat yksityisellä tonnin enemmän samasta vastuusta, niin sopiikin saikutella vähemmän ja olla tuottavampi, varoen YT-neuvotteluja irtisanomisen pelossa. Julkinen puolestaan stressaa vähemmän, mutta tienaakin uomattavasti vähemmän uransa aikana. Valintoja.
Tämähän on se perinteinen "pitkä ja kapea leipä", selitys. Tosin tuoltakin on jossain määrin lähtenyt pohja jo pois. Monessa valtion ja kunnan tehtävässä palkka on varsin kilpailukykyinen, ja päälle sitten ne 30+ päivän lomat (joissa muuten lauantai ei syö lomapäiviä, toisin kuin useilla tahoilla yksityispuolella).
 
Viimeksi muokattu:
Verrattain tunnetun poliitikon puoliso toimii nimikkeellä "tulevaisuustutkija"

Mitä (turhaa?) hän siis tekee? Tehtävänimikkeestä on vielä aika vaikea päätellä, onko se työ tärkeää vai ei. Listaa vaikka muutama tärkein vastuualue.
 

Kimmo Tiilikaisella kovat meriitit geologiasta sekä oikea puoluekirja.

No pikaisen googletuksen perusteella Tiilikainen erikoistui poliittisella urallaan juurikin ympäristöasioihin ja toimi ympäristöministerinä viitisen vuotta ja pari vuotta maa- ja metsätalousministerinä.
Että vaikka se puoluekirja olisikin auttanut tuon työn saannissa niin en nyt kyllä lähtisi sanomaan että tyyppi olisi jotenkin epäpätevä tuohon hommaan. Ja luonnollisesti tuollaisella laitoksella pitää olla joku pääjohtaja niin en sitä nyt suojatyöpaikaksikaan kutsuisi.
 
Näkyy olevan maisterikin tuo Tiilikainen. Harvoin firmojen johtajat on firman oman alan koulutettuja. Monet on ekonomeja vaikka firma olisi teknologiayritys.
 
Kansanedustaja, jolle eduskunnasta tippumisen jälkeen hommattiin johtajan paikka verovaroin rahoitetusta yritystoimintaan liittyvästä keskuksesta. Ko henkilöllä ei ole mitään kokemusta yrittämisestä, eikä tietääkseni edes alaan liittyvää koulutusta.
Mikähän keissi tämä mahtaa olla? Ja kuka hommas ja miten hommas? Ja mikä keskus?
 
Näkyy olevan maisterikin tuo Tiilikainen. Harvoin firmojen johtajat on firman oman alan koulutettuja. Monet on ekonomeja vaikka firma olisi teknologiayritys.
Tiilikainen on maisteri ja voi olla jopa uimamaisterikin. Tämän osaajan CV:llä ei pääsisi minkään yksityisen isohkon firman johtoon.
Luomuviljelijä pelastettiin valtiosihteeriksi, koska epäonnistui kansanedustajana ja ei valittu uudelle kaudelle. Kepu palkitsi entisen kansanedustajansa.
Tiilikainen on nyt professori ja GTK:n johtaja. Tyypillinen polittiinen virkanimitys.

Vaikeaa ymmärtää tällaisen vilunkipelin ymmärtämistä. Jos ei ole viime vuosina ollut yksityisellä töissä, niin silloin ymmärrän. Ei tiedä miten oikeasti pitäisi toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Tiilikainen on maisteri ja voi olla jopa uimamaisterikin. Tämän osaajan CV:llä ei pääsisi minkään yksityisen isohkon firman johtoon.

Mutta eihän sitä olla palkattukaan mihinkään isohkon firman johtoon. Se on palkattu valtion tutkimuskeskuksen johtoon. Pesti joka lienee suht passeli tuollaiselle henkilölle jolla on paljon kokemusta tuosta sektorista juurikin julkisen alan vinkkelistä.
 
Mutta eihän sitä olla palkattukaan mihinkään isohkon firman johtoon. Se on palkattu valtion tutkimuskeskuksen johtoon. Pesti joka lienee suht passeli tuollaiselle henkilölle jolla on paljon kokemusta tuosta sektorista juurikin julkisen alan vinkkelistä.
Tiilikaisen nimitys on tyypillinen poliittinen palkinto ja hyvä esimerkki hyvävelijärjestelmästä. Se on esimerkki kaikesta siitä, mistä meidän pitäisi päästä eroon. Johtoon pitää saada osaava henkilö. Johtoon ei pidä valita puoluekaveria.
GTK toimii työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa, ja siten virkanimityksen esittelijänä on elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk). Iltalehden tietojen mukaan asia esitellään valtioneuvoston yleisistunnossa torstaina.

Minä vastustan kaikenlaisia poliittisia virkanimityksiä.
 
Vaihtoehto on se, että uudistusta ei tehtäisi ollenkaan, jolloin ei saataisi myöskään säästöjä, joista kumuloituu sitten ajan kuluessa tuo 800 miljoonaa.

Jos et huomioi kilpailevan tuotteen ostoa vaihtoehtoiskustannuksena, et huomioi kaikkia vaihtoehtoja ja päädyt (suurella todennäköisyydellä) epäoptimaaliseen ratkaisuun. Miksi et halua huomioida kilpailevan tuotteen ostoa vaihtoehtona?
 
Tiilikaisen nimitys on tyypillinen poliittinen palkinto ja hyvä esimerkki hyvävelijärjestelmästä. Se on esimerkki kaikesta siitä, mistä meidän pitäisi päästä eroon. Johtoon pitää saada osaava henkilö. Johtoon ei pidä valita puoluekaveria.
Minä vastustan kaikenlaisia poliittisia virkanimityksiä.

Pakitetaan vähän. Homma lähti liikkeelle väitteestä että olisi jotain turhia paperinpyöritysvirkoja joita väsäillään suojatyöpaikoiksi. Sitten esimerkkinä tuollaisesta annettiin tämä Tiilikaisen nimitys.
Mutta en näe mitään syytä olettaa että GTK:n pääjohtajan pesti olisi tuollainen turha paperinpyöritysvirka. Kyseessä on kuitenkin isohko (noin 800 työntekijää) tutkimuskeskus joten se tarvii jonkun sinne pääjohtajan pallille. Ja Tiilikainen kyllä CV:nsä pohjalta näyttää ihan pätevältä tyypiltä tuohon tehtävään. Ei sen GTK pääjohtajan nyt mitään geologian tutkimusartikkeleita tarvitse julkaista vaan kyse on enemmänkin julkishallinnollisista tehtävistä. Ja Tiilikaisella on sitä kokemusta ympäristöministerin pestistä usealta vuodelta joten kyllä se nyt ainakin päältäpäin näyttää ihan pätevältä tuohon tehtävään.
Eli tarpeellinen tehtävä ja siihen palkattu pätevältä vaikuttava (ainakin näin ulkopuolisen silmin) tyyppi. Joten tuo ei toimi esimerkkinä tuollaisesta turhasta palkkiovirasta.

Sitten se että noissa nimityksissä annetaan painoarvoa sille puoluekirjalle on toki perseestä ja tuo pitäisi lopettaa. Mutta tuo ei tarkoita että Tiilikainen ei olisi osaava henkilö tuohon tehtävään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom