Tavoitteesta varmaan kaikki samaa mieltä. (PS kipuilee asian kanssa, joten se epäselvä)
Joillain puolueilla on sitten lisätavoitteita, johon voi kuulu tarkoituksellista kustannusten nostoa.
Polttoaineet, yksi konsti on laittaa ne neutraaliin päästökauppaan, mutta se pomsauttaisi toistaiseksi hinnat pilviin. Joten hallitukset loiventaa tilannetta muilla konsteilla, joihin välineisiin kuuluu veroluenteiset konstit, jolla vähentävä vaikutus, mutta mahdollistaa käytön kohtuu kustannuksin.
Hallitukset sitten etsii vähennyskohteita muualta.
Yksi konsti on liikenteen sisältä, jos sallitaan jokin nettopäästö, niin fosiillipolttoainetta käyttävien kannalta edullistan maksaa jollekkin toiselle joka siitä luopuu.
Esim fosiilliivero jonka tuottoa korvamerkitty vähäpäästöiseen liikenteeseen, samalla olisi vero jonka tuottojen väheneminen on tavoiteltavaa.
Veroa voi nostaa jos tavoite karkaa, tai tehdä siitä ne huutokauppa tuotteen, jossa minimi hinta ja max jousto. (minimi sen takia että jos ala kehittyy tavoitetta nopeammin niin jousto voidaan siirtää toiseen kohteeseen, max sentaki ettei tule markkinahäiriöitä)