Tämä ei ole niinyksinkertainen. Itse en olisi ollut sen kannalta, että kompensoidaan täysimääräisyyteen asti.
Ehkä olisin voinut ajatella jonkinlaista kompromissia, jossa olisi pehmennetty nostamalla kompensaatiotasoa jonkin verran kevään riihen tasosta esim. puolet, sillä jotkut järjestörahoitukset on sellaisia, että niillä järjestetään tärkeitä palveluja erittäin edullisesti.
Oletan, että myös kulttuuripuolella on niin, mutta ainakin sosiaali- ja terveyspuolella ja nuoriso-, vanhus- ja vammaistyön kohdalla niin on.
Silti minusta on hyvä huomata, että ainakin mediatilaisuudessa (katsoin Ylen Areenasta suoran) Marin ilmoitti asian niin, että ”ratkaisu on tehty menokehysten puitteissa, eikä kehystasoa olla siis korottamassa.”
Ja tuo oli suora lainaus.
Etukäteen olin itse ajatellut, että näin suurta summaa ei voisi kehyksistä löytää, mutta on ilmeistä, että olin siinä väärässä.
Tässä voi siis munkin mielestä esittää terävääkin kritiikkiä ja varsinkin prosessista. Mutta se velkakritiikki on mun silmiin tässä asiassa vähän ohi, kun kerran niissä sovituissa kehyksissä pysytään, siis ei tehdä uutta kehysylitystä tämän takia. Valpas politiikan seuraaja ja varsinkin hallituskriitikko varmaan seuraa aihetta jatkossakin meneekö se sitten todella niin.