Näinhän sitä voi aina selitellä, että kun me palkataan ne 1000+ setää ja tätiä ja ennätysmäärä jättipalkkaista avustajaa (kaveria? comrade?) hommiin niin siinähän työllisyys nousee. Sitten lopuksi jos/kun talous joskus nousee niin kehutaan kuinka se suuresti auttoi. Todennäköisesti ei auttanut mitään, mutta ainahan sitä voi selitellä kun talous joskus nousee.
Mitä se auttaa, että siellä ihmisiä haastatellaan viikon-parin välein? Luoko se uusia työpaikkoja johon he voivat hakea? Luuleeko vasemmisto oikeasti, että työpaikkoja vain maagisesti on, ja syntyy, nyt vain ohjataan ne ihmiset sinne? Vielä enemmän kun otetaan lisää velkaa, nostetaan veroja, ja huononnetaan lisää tulevaisuudennäkymiä tuhlaamalla järjettömästi?
Eikö parempi olisi tukea ihmisiä lähtemään yrittäjiksi ja kasvattamaan kannattavaa likketoimintaa, kannustaa investoimaan jne. Ei, kun laitetaan armeija haastattelijoita pyörittelemään työttömien kanssa peukkuja, ja odotetaan nousukautta kun voi sitten kehua kuinka työllisyys tällä haastattelulla nousi.
Eiköhän niiden nimen omaan ole tarkoitus tukea ihmisiä lähtemään yrittäjiksi (+starttirahat yms), lähtemään opiskelemaan (jeesaa työllistymistä) jne., kenties jollekin löytyy työpaikka tai työpaikkaan johtava työantajan kanssa räätälöity koulutus.
Muutoin tässä vaiheessa on ihan turhaa spekulointia siinä mielessä, kun muutaman vuoden päästä sitten oikeasti nähdään, millaisia tuloksia on.
Btw. tuossa yhdistyy se keppi ja porkkana, mistä aina puhutaan. Porkkanaa on se, jos tuetaan ja etsitään yksilöllistä ratkaisua. Keppiä on se, että on velvoitettu käymään usein tapaamisissa.
Esim. Tanskassa jo se on osoittautunut tehokkaaksi patistajaksi, kun ihmiset haluaa päästä näistä tapaamisista pois.
Tunteeko kukaan täällä ainuttakaan ihmistä, joka olisi oikeasti työllistynyt TE-toimiston avulla? En itse ole koskaan kuullut tuollaisesta ihmeestä. Työtön joka oikeasti haluaa töihin ja kyvykkyyttä löytyy osaa hakea avoimiin työpaikkoihin ilman jonkun virkailijan opastusta tai lapsentasoisille suunnattua cv-kurssia. Ne toivottomat tapaukset eivät työllisty vaikka kuinka paapotaan ja virkailijoita lisätään.
Nuo 1200 virkailijaakin maksaisivat vähemmän valtiolle, kun olisivat työttöminä eivätkä demarien järkkäämissä suojatyöpaikoissa kiusaamassa ihmisiä.
No tavallaan itse työllistyin niin, eli sain aikanaan varsin hyvän irtisanomispaketin, ja hain sitten jonkun ajan päästä yliopistolle alanvaihtajaksi, niin TE-toimistosta sain päätöksen, että se tuki sitä niin, että sain opiskella ansiosidonnaisella, ja se opiskelu sitten johti työllistymiseen ilman, että edes itse vielä hain työtä. Ja oon siis jo tukevasti keski-ikäinen.
Tässä avain oli, että tuon irtisanomispaketin vuoksi piti odottaa jonkin aikaa, että ansiosidonnainen alkoi juosta ensin. Sitten oli helppo perustella, että ei ole työtä löytynyt, tarvitsee kouluttautua ja koulutus on alalle, jolla lähes täystyöllisyys (silloin).
Ei niiden polkujen aina tarvitse niin suoria olla. Tärkeintä on synnyttää dynaamisuutta, ja siihen nuo 1200 on ok työväline. Tehokkuus ja vaikuttavuus toki nähdään vasta sitten myöhemmin.