Vapaaehtoisuus nyt ainakin kuittaa sen, että kysymys ei ole _pakkosiirrosta_.Eli vapaaehtoisuus menee lakien yläpuolelle?
Muuta en osaa sanoa, enkä tunne norjalaista lainsäädäntöä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Vapaaehtoisuus nyt ainakin kuittaa sen, että kysymys ei ole _pakkosiirrosta_.Eli vapaaehtoisuus menee lakien yläpuolelle?
Taitaa vain entistä enemmän mennä ilmoitukset "piiloon", eli suhteiden kautta haetaan uusia tekijöitä.
Eiköhän mikä vaan kelpaa, kunhan osoittaa te-toimistolle paikat, joita on hakenut (esim. kuvankaappaus, tai järjestelmän automaattinen kuittausmaili saapuneesta hakemuksesta).Mahtaakohan kanavaksi kelvata mikä tahansa, vai vaan TE-keskuksen oma? Ainakin teknologiateollisuudessa Linkedin tuntuu olevan nykyään melkeinpä se tärkein työnhaun kanava, mutta ei taida kelvata tähän systeemiin (onneksi)?
Jos oikein muistan, niin Haataisen iltapäivällä pidettyssä infotilaisuudessa todettiin, että työnhakija saa itse päättää mitä työpaikkaa hakee. Myös rekrytapahtumat jne. lasketaan työnhauksi, joten eiköhän myös Linkedin ja vastaavat tuohon kelpaa jos oikeasti siellä on jotain työpaikkaa hakenut. Olisin se nyt aivan ääliömäistä jopa tältä hallitukselta, jos työnhaku rajoitettaisiin vain mol.fi:n satoihin puhelinmyyjähakuihin.Mahtaakohan kanavaksi kelvata mikä tahansa, vai vaan TE-keskuksen oma? Ainakin teknologiateollisuudessa Linkedin tuntuu olevan nykyään melkeinpä se tärkein työnhaun kanava, mutta ei taida kelvata tähän systeemiin (onneksi)?
Mutta eihän se ole karkoittamista, pääset takaisin tuomion istuttuasi. Enkä ole missään kohtaa sanonut, että kansalaisuutta vietäisiin.
Tykkäsin tuosta itsensä nostamisesta jalustalle, sit ad hominem ja sen perusteella ignoreKarkottamiseksi katsotaan myös väliaikainen karkottaminen. Valko-Venäjällä suoritetaan parhaillaan tällaisia ihmisoikeussopimusten vastaisia omien kansalaisten kakoituksia. Pakotteita maata vastaan valmistellaan paraikaa.
Edit: Viestihistorian perusteella tämä kaveri vaikuttaa patologiselta jankkaajalta ja saivartelijalta. Lähtee ignoreen.
Ei ole. @namlepo käytti itse tekstissään lainaamaani sanaa.
Pakkosiirrot, joissain yhteyksissä nimenomaisesti maiden väliset pakkosiirrot on kielletty noissa kaikissa.
Lisäksi perusoikeudet on voimassa myös vangeilla. Suomalainen oma perustuslain tulkinta vietiin perustuslakiuudistuksessa hyvin perusoikeusmyönteiseksi (lain esityöt). Perusoikeuksia rikkovaa lainsäädäntöä on sen myötä hyvin vaikea, oikeastaan lähes mahdoton saada lainsäädäntöprosessista enää läpi.
Kolmanneksi, meidän lainsäädäntö määrittelee vankeinhoidon viranomaistehtäväksi, eli sitä ei voi ulkoistaa (joskin tuon kenties saisi muutettua rikkomatta perustuslakia).
Katselin vähän tuota Belgian ja Norjan vankien siirto-ohjelmaa Hollannin kanssa, ja tosiaan aika hankala löytää mitään tietoa, onko nuo kaikki vapaaehtoisia. Yhden viittauksen kuitenkin löysin.Vapaaehtoisuus nyt ainakin kuittaa sen, että kysymys ei ole _pakkosiirrosta_.
Muuta en osaa sanoa, enkä tunne norjalaista lainsäädäntöä.
“It’s a very cushy prison, a pleasant prison,” Kenneth Vimme, who is serving a 17-year sentence for murder and who volunteered for a transfer, told Norwegian public television NRK. But he complained that inmates transferring would get fewer TV channels, and was dismayed that not all prisoners were going of their own free will, which he feared could cause tensions.
Itse asiassa Norja purki sopimuksen 2018, kun kansankäräjillä (heidän eduskunta) todettiin sen rikkovan ihmisoikeuksia ja lähiperiaatetta.Katselin vähän tuota Belgian ja Norjan vankien siirto-ohjelmaa Hollannin kanssa, ja tosiaan aika hankala löytää mitään tietoa, onko nuo kaikki vapaaehtoisia. Yhden viittauksen kuitenkin löysin.
Norway sends prisoners to Dutch jail because its own are too full
Joo okei myönnän, Venäjä on paikkana sellainen, joka tuskin on mahdollista. Tuossa Hollannin ohjelmassa vangit on myös alisteisia vanginneen maan lakeihin ja sen maan kansalainen toimii vankilan johtajana. Vartijat on Hollantilaisia. Mutta kyllä mä näkisin, että vankien siirto ulkomaille on mahdollista. Ei se ainakaan kansainvälisiä lakeja ja sopimuksia vastaan ole.
Itse asiassa Norja purki sopimuksen 2018, kun kansankäräjillä (heidän eduskunta) todettiin sen rikkovan ihmisoikeuksia ja lähiperiaatetta.
Sivilombudsmannen: Soning i Nederland bryter menneskerettighetsforpliktelserBorgarting Court of Appeal ruled last summer that transfer to the Netherlands is not in violation of human rights.
Kysyin aiheesta norjalaiselta kollegalta . Ilmeisesti aihe oli esillä koko vuokravankilajakson ajan Norjassa, oppositio piti sitä häpeällisenä, kalliina ja lainvastaisena koko ajan. Sivilombudsman kanta tuki oppositiota, mutta ilmeisesti paikallisen oikeuskansleria vastaavan hallitusta ja kokeilua. Eli vähän kuin meillä oikeuskansleri ja oikeusasiamies olisivat eri mieltä. Kyse oli poliittisesti opposition SV:n aloitteesta ja siihen liittyneestä kampanjasta, jota tuki työväen- ja keskustapuolue. Aloite tukeutui sivilombudsmannen kriittiseen lausuntoon ja välttääkseen isomman poliittisen riidan, lopetettiin sopimus ilman optiota jatkaa, hallituksen perustellessa, että vankilakapasiteetti Norjassa oli jo kasvanut riittävästi. Samaan aikaan jonoihin kuitenkin jäi edelleen yli 200 vankilajaksoa odottavaa (toki pahimmillaan kuulemma joskus vuosituhannen alkupuolella luku on Norjassa ollut yli tuhat, eli siihen nähden hallituksen perustelukin oli uskottava). Jos oikein käsitin, luopumisen päämotivaattori oli, että hallitus ei halunnut päästää asiaa ylimpään laillisuustarkasteluun asti, jonka lopettamalla sopimuksen vältti.Mistäs tällainen väite on peräisin? Mulla on ihan eri tieto.
Sivilombudsmannen: Soning i Nederland bryter menneskerettighetsforpliktelser
Sopimusta ei jatkettu, koska ohjelmalle ei ollut enää tarvetta. Vankilajono saatiin purettua ja tuona aikana rakennettiin lisäkapasiteettia.
Norgerhaven har kostet over 900 millioner kroner – nå avsluttes den omstridte avtalen
Kylläpäs oli kiusallista katsoa A-talk, jossa käsiteltiin budjettiriiheä ja pääosin työllisyystilannetta. Tarja Filatovin ja Joakim Strandin suusta tuli pelkkää ilmaa, mitään ei käytännössä "paljastettu oppositiolle", että ei mene sotasuunnitelmat pilalle.... Jos tuosta esiintymisestä voi jotain päätellä, niin uskovatkohan edes itse omiin päätöksiin ja suunnitelmiin, Lepomäki kyllä tsekkaisi tuon bluffin.
Kokoomuksen 120000 työpaikkaa on ihan utopistista unelmointia, mikä nyt tietysti kuuluu oppositiopolitiikkaan. Mutta hallituspuolueiden edellä mainitut henkilöt ei puheillaan tai esiintymisellään vakuuttanut ainakaan allekirjoittanutta, asian vierestä heitettyä sanahelinää.Toimittaja kysy Lepomäeltä keinoja saada 100 000 työpaikkaa niin hänen mukaan keino on paikallinen sopiminen jolla ne tulee.
Keskusta sahaa omaa oksaansa ja puolue alkaa olla viimeistä senttiä vaille valmis. Aivan päätöntä menoa.”Valitettavasti näitä paikkakuntia tulee. Osaan ennakoida seuraavan paikkakunnan, mutten sano”, Lintilä kertoi toimittajan kysyttyä, tuleeko uusia Jämsän ja Naantalin kaltaisia tehtaiden lopettamisia vielä.Ministeri Lintilä vihjasi tietävänsä, mikä tehdas suljetaan seuraavaksi – Onko hänelle kerrottu sisäpiiritietoa? ”Pitäisi olla hyvin tarkka, miten tietoja käyttää”
Jos ministeri saisi pörssiyhtiöltä etukäteen tiedon tehtaan sulkemisesta, hänestä tulisi sisäpiiriläinen.www.kauppalehti.fi
”Voi kertoa, mutta se tekee hänestä sisäpiiriläisen. Hänen pitäisi olla hyvin tarkka siitä, miten hän tietoja käyttää. Kaupankäynti yhtiön osakkeilla tai asian kertominen muille sijoittajille olisi ehdottomasti kielletty”, Rothovius sanoi.
Tekeekö Lintilä tiliä pörssissä?
Keskusta sahaa omaa oksaansa ja puolue alkaa olla viimeistä senttiä vaille valmis. Aivan päätöntä menoa.
Joo ei ole tässä tapauksessa olennaista, nimittäin mun muistaakseni Lintilällä ei ole sidonnaisuusilmoituksissa ilmoitettuja sijoituksia, eikä verotuksessa ollut pääomatuloja vuosikausiin. Vain palkkatuloa, mutta sitä toki ihan kivasti.Mikäs tässä nyt tarkalleen ottaen? Joo, samaa mieltä kepusta mutta Lintilä taitaa spekuloida ja tuskin kukaan olisi yllättynyt jos EKM tietäisi mahdollisen valtionyhtiön suunnitelmista, jostain omistajaohjauksesta vastaavasta puhumattakaan. Valistuneita arvauksia voi heittää monikin, ei kai nämäkään mitään täysiä ylläreitä olleet nämä kaksi. Tosin järjestystä on paha arvata...
Tuskin Lintilä on niin typerä, että sisäpiiritiedosta yrittäisi hyötyä pörssissä koska siitä jää kiinni ja hän ihan varmasti tietää sen.
Julkisuuskuvalle vahingollista spekulointia, tiedä vaikka sitä sisäpiiritietoa olisi. Puolue toimii jo nyt hallituksen kumileimasimena, niin tällaisilla ulostuloilla tuskin on positiivisiä vaikutuksia äänestäjäkunnalleen ja nämä sulkemiset sekä yt-neuvottelut aloittavat tehtaat on monesti "pienissä kunnissa".Mikäs tässä nyt tarkalleen ottaen? Joo, samaa mieltä kepusta mutta Lintilä taitaa spekuloida ja tuskin kukaan olisi yllättynyt jos EKM tietäisi mahdollisen valtionyhtiön suunnitelmista, jostain omistajaohjauksesta vastaavasta puhumattakaan. Valistuneita arvauksia voi heittää monikin, ei kai nämäkään mitään täysiä ylläreitä olleet nämä kaksi. Tosin järjestystä on paha arvata...
Tuskin Lintilä on niin typerä, että sisäpiiritiedosta yrittäisi hyötyä pörssissä koska siitä jää kiinni ja hän ihan varmasti tietää sen.
Näin se on. Mutta yleensä on ollut tapana, että PM ja TEM tai elinkeinoministeri informoidaan etukäteen, usein jo aiemmin, mutta viimeistään vuorokautta ennen.Julkisuuskuvalle vahingollista spekulointia, tiedä vaikka sitä sisäpiiritietoa olisi. Puolue toimii jo nyt hallituksen kumileimasimena, niin tällaisilla ulostuloilla tuskin on positiivisiä vaikutuksia äänestäjäkunnalleen ja nämä sulkemiset sekä yt-neuvottelut aloittavat tehtaat on monesti "pienissä kunnissa".
edit: ja tällaisissa asioissa tunteet voittaa järjen, eli syyllinen on löydettävä ja hallitus on oiva osasyyllinen
Lintilä totesi jo kyselytunnilla, että hallitus taistelee jokaisesta työpaikasta mutta eivät aio suuromistajana puuttua pörssiyhtiön touhuihin. Aika laiskaa taistelua ja omistamista, kun ei päätösvaltaa käytetä.Marin ja Haatainen käyvät Naantalissa lukemassa ulkoa opeteltuja myötätuntotarinoita. Tosiasiassa kumpaakaan ei kiinnosta satojen työpaikkojen kohtalo pätkääkään. Kunhan ovat tyytyväisiä, että Suomen kunnianhimoinen päämäärä kohti EU:n asettamia ympäristötavoitteita on Naantalin sulkemisen jälkeen taas hieman lähempänä.
Suomen media, jonka pitäisi olla yksi maailman vapaimmista, jättää tietenkin taas kertomatta että 44% omistusosuudellaan valtio voisi ilmoitusluontoisena asiana estää Naantalin sulkemisen. Mutta sellaista ihmettä ei nähdä, että tässä maassa alkaisi media oikeasti haastamaan systeemiin kuuluvia hallituspuolueita. Suomi on Pohjolan Valko-Venäjä.
Valtio asettaa henkilön selvittämään Naantalin tilannetta – Marin: ”Tilanne on hyvin valitettava”
Valtio lupaa rahaa ja erityisen selvityshenkilön Naantaliin Nesteen jalostamon lakkauttamisen takia.www.iltalehti.fi
Yhtiö katsoo tulevaisuuteen. Tuon jalostamon käynnissä pitäminen vaatii uuden ympäristöluvan ja sen saaminen vaatii isot investoinnit. Myös laskeva kulutus ei tule auttamaan tuon käynnissä pitämisessä. Jos valtio tuon tarvii, se varmaan voi ostaa tuolta tuotantoa.Lintilä totesi jo kyselytunnilla, että hallitus taistelee jokaisesta työpaikasta mutta eivät aio suuromistajana puuttua pörssiyhtiön touhuihin. Aika laiskaa taistelua ja omistamista, kun ei päätösvaltaa käytetä.
Tiedän, ettei markkinataloudessa valtion ole sopivaa puuttua yksityisten firmojen päätöksiin, mutta valtiohan on Nesteen omistaja siinä missä muutkin tahot, joten miksei sitä valtaa käytetä? Eihän se ole mitään sosialisointia vaan juuri sitä markkinataloutta. Tuo jalostamo on vielä tehnyt viimeisen kymmenen vuoden aikana neljän miljardin tuloksen ja ainoastaan tämä viimeinen vuosi on ollu lievästi tappiollinen koronan takia. Lisäksi jo strategisen intressin puolesta olisi hyvä, että polttoainejalostus on hajautettua eikä keskitettynä lähelle itäistä naapuria.
"Tämän hallituksen ykkösprioriteetteja ovat työ ja työpaikat."
Mitä eroa tässä on paperikoneisiin? Polttonesteiden kysyntä on vähentynyt, ja tulee vähentymään jatkossakin. Eiköhän se Porvoo riitä jalostamaan ihan tarpeeksi, ja sitä varten sinne Porvooseen on investoitukin.Tässä on sellainenkin muuttuja, että Suomen kemianteollisuuden viennin arvo oli viime vuonna 12,4 mrd euroa, josta öljytuotteet ja kemikaalit ovat kaksi ylivoimaisesti suurinta komponenttia.
Naantalin jalostamon lakkauttaminen tulee näkymään negatiivisesti ihan maan vientitilastoissa. Elleivät sitten taas keksi hatusta lisää mystistä palveluvientiä, jotta tase ei olisi aivan hirvittävän alijäämäinen.
Valtion olisi kannattanut vaikka maksaa ne Naantalin jalostamon muutaman kymmenen miljoonan euron investoinnit, jotta EU:n ympäristökyykytyksen kriteerit olisi saatu täytettyä ja palkintovirat varmistettua. Tämä meneillään oleva tilanne on sellainen, että jokainen järkevä valtiopäämies pitäisi kiinni Naantalin jalostamon kaltaisesta tuotantolaitoksesta. Mutta ei näköjään kiinnosta.
Ala numeroin -graafit
www.kemianteollisuus.fi
Persuvassareille jopa kommunistit on liian oikealla...Mitä eroa tässä on paperikoneisiin? Polttonesteiden kysyntä on vähentynyt, ja tulee vähentymään jatkossakin. Eiköhän se Porvoo riitä jalostamaan ihan tarpeeksi, ja sitä varten sinne Porvooseen on investoitukin.
Tuntuu aika ihmeelliseltä, että pörssiyhtiöt eivät saisi lakkauttaa ja rakentaa yksiköitään mielensä mukaan. Olisiko perussuomalaisten hallituksessa linjaus, että kaikki lopetettavat yksiköt valtiollistetaan, vaikkei niiden jatkolle ole liiketaloudellisia perusteita? Tiedän kyllä että persut ovat talousdemareita, mutta tuollainen toiminta ajaa kyllä demareistakin hurjasti vasemmalta ohi.
Omasta mielestäni taas on helpottavaa huomata, että vasemmistohallitus ei yritä puuttua pörssiyrityksen operatiiviseen toimintaan. Melkoista kommunismia kun täälläkin tuollaista peräänkuulutetaan. Valtiolle on paljon hyödyllisempää omistaa kannattavan yrityksen osakkeita ja toisaalta antaa sen toimia itsenäisesti, kuin yrittää populistisin keinoin ja poliittisin motiivein kaataa rahaa tappiollisen tehtaan pystyssäpitoon vain siksi, että vältytään irtisanomisilta. Se, mitä valtio toki voisi tehdä, on luoda Suomesta kannattava maa investoida. Mutta se ei ole koskaan ollut vasemmiston ja AY-mafian vahvuus.
Ihan tarkennuksena pakko kysyä, että koskeeko tämä hallituksen puuttuminen myös kaikenlaisiin yritystukiin ja pelastuspaketteihin? Finnairille ehdotettiin yli puolen miljardin tukea koska toiminta ei ole enää kannattavaa. Annetaanko kaatua vai lähdetäänkö kommunismin tielle ja populistisin keinoin pelastetaan työpaikat velkarahalla? Tappiollinen yritys niin eihän tuohon sovi kaataa rahaa enää?Omasta mielestäni taas on helpottavaa huomata, että vasemmistohallitus ei yritä puuttua pörssiyrityksen operatiiviseen toimintaan. Melkoista kommunismia kun täälläkin tuollaista peräänkuulutetaan. Valtiolle on paljon hyödyllisempää omistaa kannattavan yrityksen osakkeita ja toisaalta antaa sen toimia itsenäisesti, kuin yrittää populistisin keinoin ja poliittisin motiivein kaataa rahaa tappiollisen tehtaan pystyssäpitoon vain siksi, että vältytään irtisanomisilta. Se, mitä valtio toki voisi tehdä, on luoda Suomesta kannattava maa investoida. Mutta se ei ole koskaan ollut vasemmiston ja AY-mafian vahvuus.
Ihan tarkennuksena pakko kysyä, että koskeeko tämä hallituksen puuttuminen myös kaikenlaisiin yritystukiin ja pelastuspaketteihin? Finnairille ehdotettiin yli puolen miljardin tukea koska toiminta ei ole enää kannattavaa. Annetaanko kaatua vai lähdetäänkö kommunismin tielle ja populistisin keinoin pelastetaan työpaikat velkarahalla? Tappiollinen yritys niin eihän tuohon sovi kaataa rahaa enää?
Voisin veikata, että alkaa se yhtiön arvo putoamaan aika rajusti, jos valtio alkaa määräämään, että sen täytyy ylläpitää tulevaisuudessa rajuja tappioita tekeviä yksiköitä. Alkaisi muut omistajat kaikkoamaan. Jokainen itseään kunnioittava hallituksen jäsen lähtisi ja aika paljon korkeimmasta johdosta myös. Lopputulemana valtiolla on käsissään rampa firma, jonka arvo laskenut jäätävästi ja sen koko tulevaisuus on epävarmaa. Kyllä kannattaa pitää yksi jalostamo, koska työntekijät.Ihan tarkennuksena pakko kysyä, että koskeeko tämä hallituksen puuttuminen myös kaikenlaisiin yritystukiin ja pelastuspaketteihin? Finnairille ehdotettiin yli puolen miljardin tukea koska toiminta ei ole enää kannattavaa. Annetaanko kaatua vai lähdetäänkö kommunismin tielle ja populistisin keinoin pelastetaan työpaikat velkarahalla? Tappiollinen yritys niin eihän tuohon sovi kaataa rahaa enää?
Pointtihan oli se, että hallitus joille muka työpaikat ovat tärkeitä ei edes yritä tehdä omistajana asialle mitään vaan toteaa "lol ei pyge moi". Jos Lintilä olisi suoraan sanonut, ettei hallitusta kiinnosta työpaikat koska pörssiyhtiön pitää saada tehdä mitä lystää, niin asia olisi kunnossa.
Kyseessähän ei ollut tappiollinen laitos. Vai tekeekö noinkin pieni tappiollinen laitos kymmenessä vuodessa neljän miljardin tuloksen? Kuten Finnairillakin, niin tappiot tulivat koronan takia tänä vuonna. Ihan kauniisti kyllä selitelty tuo Finnairin tapaus, mutta samalla tavalla valtio tekisi päätöksen sijoittajana kun ilmoittaisi yhtiökokouksessa vastustavansa tuottavan laitoksen sulkemista, jos siis katsoo sen järkeväksi. Sitten siitä äänestettäisiin osakkeenomistajien kesken ja tulos olisi sitten omistajien tahto eikä mikään pakotus. Yrityksen johto pysyy siellä vain niin kauan, kun se nauttii omistajien luottamusta. Nyt ei pistetty edes tikkua ristiin.Nesteen tapauksessa tappiollisen laitoksen sulkeminen siis parantaa yrityksen kannattavuutta ja tulosta. En näe juuri järkeä siinä, että valtio lähtisi pakottamaan operatiivisia päätöksiä vastoin yrityksen johdon tahtoa. Kyse on siis eri asiasta kuin Finnairin kohdalla. Finnairin kohdalla sen hallitus joutuu keräämään yritykselle lisärahoitusta, jotta konkurssi vältetään koronan aikana. Tällöin valtio voi osallistua, jos katsoo järkeväksi Finnairin pääomittamisen. Tällöin valtio ei puutu operatiiviseen toimintaan, vaan tekee päätöksen sijoittajana. En pidä outona, että valtio haluaa pitää ainoan ison lentoyhtiömme rahoituksen turvattuna.
Mä siis kritisoin yrityksen operatiiviseen toimintaan puuttumista.
Ei valtio mitään määrää, vaan käyttää osakkeenomistajana sille kuuluvaa päätösvaltaa, josta sitten äänestetään yhtiökokouksessa. Kuten jo sanoin, tuo laitos ei ollut tappiollinen kuin vasta koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi. Eikä dieselin kysyntä ole mihinkää katoamassa pitkään aikaan, tai sitten maailmalla ollaan hulluja, koska uusia öljynjalostamoja rakennetaan tälläkin hetkellä.Voisin veikata, että alkaa se yhtiön arvo putoamaan aika rajusti, jos valtio alkaa määräämään, että sen täytyy ylläpitää tulevaisuudessa rajuja tappioita tekeviä yksiköitä. Alkaisi muut omistajat kaikkoamaan. Jokainen itseään kunnioittava hallituksen jäsen lähtisi ja aika paljon korkeimmasta johdosta myös. Lopputulemana valtiolla on käsissään rampa firma, jonka arvo laskenut jäätävästi ja sen koko tulevaisuus on epävarmaa. Kyllä kannattaa pitää yksi jalostamo, koska työntekijät.
Toki valtio voi tuon ostaa ja pitää väen töissä. Tosin halvempaa maksaa kaikille ansiosidonnaista.
Lisäksi Naantalin jalostamon alasajon suhteen on tehty huoltovarmuusanalyysejä jo aiemmin, nyt vielä nopeasti toistettiin.Nesteen tapauksessa tappiollisen laitoksen sulkeminen siis parantaa yrityksen kannattavuutta ja tulosta. En näe juuri järkeä siinä, että valtio lähtisi pakottamaan operatiivisia päätöksiä vastoin yrityksen johdon tahtoa. Kyse on siis eri asiasta kuin Finnairin kohdalla. Finnairin kohdalla sen hallitus joutuu keräämään yritykselle lisärahoitusta, jotta konkurssi vältetään koronan aikana. Tällöin valtio voi osallistua, jos katsoo järkeväksi Finnairin pääomittamisen. Tällöin valtio ei puutu operatiiviseen toimintaan, vaan tekee päätöksen sijoittajana. En pidä outona, että valtio haluaa pitää ainoan ison lentoyhtiömme rahoituksen turvattuna.
Mä siis kritisoin yrityksen operatiiviseen toimintaan puuttumista.
Eiköhän nämä tuoteta siellä kehittyneemmällä Porvoon jalostamolla.Nesteellähän on biodieselosaamista ja muutenkin panostavat uusiutuviin polttonesteisiin, joten ei ole mitään syytä lopettaa laitos jossa on suurin osa infrasta valmiina.
Ei valtio mitään määrää, vaan käyttää osakkeenomistajana sille kuuluvaa päätösvaltaa, josta sitten äänestetään yhtiökokouksessa. Kuten jo sanoin, tuo laitos ei ollut tappiollinen kuin vasta koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi. Eikä dieselin kysyntä ole mihinkää katoamassa pitkään aikaan, tai sitten maailmalla ollaan hulluja, koska uusia öljynjalostamoja rakennetaan tälläkin hetkellä.
Nesteellähän on biodieselosaamista ja muutenkin panostavat uusiutuviin polttonesteisiin, joten ei ole mitään syytä lopettaa laitos jossa on suurin osa infrasta valmiina. Kehittää tuota pitäisi eikä jättää ruostumaan. Tai sitten edes myydä jollekin halukkaalle.
Voi olla, mutta Naantalissa kun dieseliä tehtiin jo valmiiksi, niin olisi luonnollista että myös biopuoli voisi olla siellä.Eiköhän nämä tuoteta siellä kehittyneemmällä Porvoon jalostamolla.
Sitä en osaa sanoa. Ei se Nestettä tosin haitannut investoida 2018 1,4 miljardia euroa Singaporessa sijaitsevaan jalostamoonsa, joten ei noilla ole investointirahasta pulaa. Epäilen etteivät Naantalin jalostamon ympäristölupainvestoinnit olisi kuin miljoonaluokkaa.Ei ollutkaan, mutta kauan se joutuu tuottamaan, jotta vaaditut investoinnit on kuolletettu? Nuo arvioi aika pitkällä aikavälillä. Myös diiselin tulevaisuus täällä on epävarma. Joo sitä saa tehtyä vientiin, mutta kuten kaipolassa, tää on kallis maa tuottaa ja kuljetus markkinoille on pitkä.
Ehkä valtio ymmärsi, ettei se voi tuota asiaa voittaa. Eiköhän tuon voi ostaa, jos sitä kukaan ei tee,eikö se silloin vähän indikoi, ettei siitä tuottavaa oikein saa?
Luin Nesteen kotisivuilta: heillä on 5 tuotantolinjaa Suomessa, yksi Naantalissa (raakaöljypohjainen) ja neljä Porvoossa (biodiesel ja muut kehittyneemmät prosessit, vähärikkinen polttoöljy jne.). Eivät selvästikään ole halunneet tehdä suuria investointeja Naantaliin.Voi olla, mutta Naantalissa kun dieseliä tehtiin jo valmiiksi, niin olisi luonnollista että myös biopuoli voisi olla siellä.
Suomen media, jonka pitäisi olla yksi maailman vapaimmista, jättää tietenkin taas kertomatta että 44% omistusosuudellaan valtio voisi ilmoitusluontoisena asiana estää Naantalin sulkemisen
Tämä ei ole ollenkaan niin yksinkertaista kun puhutaan vientiyrityksestä joka tuo valtioon valuuttaa. Tietenkään mitään ei kannata tekohengittää hinnalla millä hyvänsä, mutta kyllä valtio-omistajalle voi olla helkutin hyvä idea tinkiä siitä 10 % tuottovaatimuksesta ja mielummin antaa tehtaan pyöriä ja pitää porukan palkoissa vs tehdas kiinni ja työntekijät sosiaalituille. Rahahan on valtiolle ilmaista, ja sitä nostetaan niin paljon kuin kehdataan muutenkin. Nollatuloskin riittää, jotta homma on valtiolle nykyisessä työllisyys ja taloustilanteessa erittäin kannattavaa.Toki valtio voi tuon ostaa ja pitää väen töissä. Tosin halvempaa maksaa kaikille ansiosidonnaista.
Siis se vauraus syntyy siitä, kun valtio ottaa omistukseensa nollatulosta tekevät firmat ja ei anna kenellekään kenkää?Mutta kuten tavallista, tässäkin mennään mielummin ideologia edellä jyrkänteeltä kuin tehdään oikeasti jotain järkevää ja kansakunnalle vaurautta tuovaa politiikkaa.
Itsekkin vasemmalle kallellaan olevana ihmettelen persuiksi tunnistanuiden foorumikäyttäjien aivan liian vasemmalle meneviä ajatuksia. Ajaisiko teidän oppositiossa oleva puolueenne hallituksessa maata kohti Venezuelan mallia vai mikä tässä oikein on ideana?
Marin ja Haatainen käyvät Naantalissa lukemassa ulkoa opeteltuja myötätuntotarinoita. Tosiasiassa kumpaakaan ei kiinnosta satojen työpaikkojen kohtalo pätkääkään. Kunhan ovat tyytyväisiä, että Suomen kunnianhimoinen päämäärä kohti EU:n asettamia ympäristötavoitteita on Naantalin sulkemisen jälkeen taas hieman lähempänä.
Suomen media, jonka pitäisi olla yksi maailman vapaimmista, jättää tietenkin taas kertomatta että 44% omistusosuudellaan valtio voisi ilmoitusluontoisena asiana estää Naantalin sulkemisen. Mutta sellaista ihmettä ei nähdä, että tässä maassa alkaisi media oikeasti haastamaan systeemiin kuuluvia hallituspuolueita. Suomi on Pohjolan Valko-Venäjä.
Valtio asettaa henkilön selvittämään Naantalin tilannetta – Marin: ”Tilanne on hyvin valitettava”
Valtio lupaa rahaa ja erityisen selvityshenkilön Naantaliin Nesteen jalostamon lakkauttamisen takia.www.iltalehti.fi
Ei nyt oikeasti ole näin vaikeaa.Siis se vauraus syntyy siitä, kun valtio ottaa omistukseensa nollatulosta tekevät firmat ja ei anna kenellekään kenkää?
Mutta valtion perustama ja ohjaama öljy-yhtiö on toiminut aika hyvin, esimerkiksi Suomessa. Jostain syystä tästä on yhtäkkiä tullut ihan hirveä ongelma, vaikka käytännössä kaikki Suomen suuret ja tuottavat teollisuusyritykset ovat nimenomaan alunperin valtion rahoittamia valtionyhtiöitä. Moni toki on jo myyty ulkomaille pilkkahintaan, eikä lopputulokset ole mitenkään mairittelevia.Ei koko Nesteen kilpailukykyä kannata uhrata muutaman sadan työntekijän takia. Työpaikka jokaiselle-politiikka ei ole toiminut koskaan ikinä missään. Ei edes Neuvostoliitossa.
Mutta valtion perustama ja ohjaama öljy-yhtiö on toiminut aika hyvin, esimerkiksi Suomessa. Jostain syystä tästä on yhtäkkiä tullut ihan hirveä ongelma, vaikka käytännössä kaikki Suomen suuret ja tuottavat teollisuusyritykset ovat nimenomaan alunperin valtion rahoittamia valtionyhtiöitä. Moni toki on jo myyty ulkomaille pilkkahintaan, eikä lopputulokset ole mitenkään mairittelevia.
Jos nyt verrataan Suomen teollisuuspolitiikkaa ennen ja jälkeen tämän idealistisen markkinatalousvimman, niin lopputulemana ei oikein voi muuhun päätyä kuin, että aika perseelleenhän on mennyt.
Uskon tuon. Ei se öljypohjainen diesel silti ole mihinkään katoamassa, koska biomassaa on käytettävissä rajallisesti. Jopa valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa budjettiriihen osalta oli tästä puhetta kun puhuttiin turpeen korvaamisesta. Myönnän toki, että tulevaisuutta ei kukaan voi ennustaa. Ilkka Herlin tälläkin hetkellä puuhaa Salossa jotain kaatopaikkakaasuista tehtyä synteettistä polttoainetta ja onhan näitä muitakin olemassa. Emme kuitenkaan elä tulevaisuudessa, vaan sitä naftaa on saatava nyt.Luin Nesteen kotisivuilta: heillä on 5 tuotantolinjaa Suomessa, yksi Naantalissa (raakaöljypohjainen) ja neljä Porvoossa (biodiesel ja muut kehittyneemmät prosessit, vähärikkinen polttoöljy jne.). Eivät selvästikään ole halunneet tehdä suuria investointeja Naantaliin.
Kiitos osallistumisestasi laadukkaaseen keskusteluun ilman tarpeetonta provoa.Itsekkin vasemmalle kallellaan olevana ihmettelen persuiksi tunnistanuiden foorumikäyttäjien aivan liian vasemmalle meneviä ajatuksia. Ajaisiko teidän oppositiossa oleva puolueenne hallituksessa maata kohti Venezuelan mallia vai mikä tässä oikein on ideana?
muoks: vai onko persut samanaikaisesti äärioikeisto ja äärivasemmisto? (ok, ei voi yleistää koko puolueeseen näiden äänekkäiden tyyppien mielipiteitä).
Uskon tuon. Ei se öljypohjainen diesel silti ole mihinkään katoamassa, koska biomassaa on käytettävissä rajallisesti.
Tässä lähinnä itseä ihmetyttää kun joku porukka on ensin pitkään huudellut vasemmistoa joka juttuun ja sitten onkin itse huomattavaan paljon enemmän vasemmalla. Kiitoksia itsellesikin kun annoit paljon lisää asiallisuutta keskusteluun.Kiitos osallistumisestasi laadukkaaseen keskusteluun ilman tarpeetonta provoa.
Tottakai näin tapahtuu jos aikaskaala pistetään tarpeeksi pitkälle. Raskas liikenne ei tule sähköistymään vielä pitkään aikaan (jos koskaan?) ja ei niitä sähköautoja tule olemaan suurimmalla osalla kansaa myöskään. Suomessa on joku vajaa 3 miljoonaa henkilöautoa joiden keskimääräinen arvo on luokkaa 3000e. Saa sähköauton hinta tippua roimasti kymmenessä vuodessa, että se tavantallaaja tuollaisen voi ostaa. Se halpa vanha dieselauto on edelleen monen kansalaisen ainoa vaihtoehto autoksi vuonna 2030.Sanosin että on se katoamassa. Ei toki heti mutta seuraavan noin 10 vuoden aikana. Autokanta tulee sähköistymään ja samalla biodieselit valtaavat sitä markkinaa mitä ei vielä ehdi sähköistyyn.