• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Niin tuossakin on selvempi keissi kuin liiketoiminnalliset päätökset ja silti käräjäoikeus ja hovioikeus eri mieltä, eikä edes hovioikeus yksimielinen.
No päätös siitä kuitenkin on. Siinä kustiin vähemmistöosakkaiden muroihin, joka oli myös perusteena.

Jos haluat 1:1 keissin, niin sellaista tuskin on.
 
En jaksa enää tätä paikallinen sopiminen-lässytystä. Suomessa voidaan edelleenkin sopia monia asioita paikallisesti. Omassa työpaikassakin on sovittu työajoista, tauoista, viikonlopuista, korvauksista, työaikapankeista, ties mistä. Jos koko asian kakku on että voi palkkaa sopia alaspäin niin sanoisivat sen edes suoraan. Ja silloinkin huom. sopia. Jopa on sovittu niistä palkankorotuksistakin että myöhästetäänkö niitäkin vaikka esim. vuodella.
 
En jaksa enää tätä paikallinen sopiminen-lässytystä. Suomessa voidaan edelleenkin sopia monia asioita paikallisesti. Omassa työpaikassakin on sovittu työajoista, tauoista, viikonlopuista, korvauksista, työaikapankeista, ties mistä. Jos koko asian kakku on että voi palkkaa sopia alaspäin niin sanoisivat sen edes suoraan. Ja silloinkin huom. sopia. Jopa on sovittu niistä palkankorotuksistakin että myöhästetäänkö niitäkin vaikka esim. vuodella.

Eihän tossa olekkaan muu kyseessä kuin palkan laskemisesta, paikallinen sopiminen on jo nyt mahdollista monessa asiassa.
 
En jaksa enää tätä paikallinen sopiminen-lässytystä. Suomessa voidaan edelleenkin sopia monia asioita paikallisesti. Omassa työpaikassakin on sovittu työajoista, tauoista, viikonlopuista, korvauksista, työaikapankeista, ties mistä. Jos koko asian kakku on että voi palkkaa sopia alaspäin niin sanoisivat sen edes suoraan. Ja silloinkin huom. sopia. Jopa on sovittu niistä palkankorotuksistakin että myöhästetäänkö niitäkin vaikka esim. vuodella.

Totta hitossa kyse on palkan sopimisesta alaspäin kun nyt itsekin tuot selvästi ilmi, että se on ainoa asia mihin joustoa ei löydy. Ja sopimisesta nimenomaan, huom. Sovitaan että tehtäisiinkö työtä mahdollisesti alemmalla palkalla ja vaakakupissa mahdollisesti on "ei työtä".
 
Totta hitossa kyse on palkan sopimisesta alaspäin kun nyt itsekin tuot selvästi ilmi, että se on ainoa asia mihin joustoa ei löydy. Ja sopimisesta nimenomaan, huom. Sovitaan että tehtäisiinkö työtä mahdollisesti alemmalla palkalla ja vaakakupissa mahdollisesti on "ei työtä".

No, pitäisikö se sanoa sitten suoraan...Ja kertoa vaikka mistä määristä puhutaan. Varmaan ihmiset alkavat yskimään jostain 30% alennuksista. Tämä siis ihan heittona.
 
No, pitäisikö se sanoa sitten suoraan...Ja kertoa vaikka mistä määristä puhutaan. Varmaan ihmiset alkavat yskimään jostain 30% alennuksista. Tämä siis ihan heittona.

Mitä muuta se kenellekään tarkoittaa?

Jos poliitikko puhuu "paikallisesta sopimisesta", kaikki tietää jo mistä on kyse. Ei tartte puhua joka kerta "paikallisesta sopimuksesta mahdollistaen myös palkan alentamisen".
 
Useimmat väitän että ei tiedä.

No miksi sitä vastaan sitten pitää hangoitella niin hitosti jos se kerta tarkoittaa sille duuni-reijolle, että sovitaan paikallisesti röökitauot ja tuunko ylitöihin vai en? :facepalm:

Asioilla on nimiä ja kiertoilmauksia. Kun mietitään porukalle potkuja, puhutaan yt-neuvotteluista ja kun sellaiset on tiedossa, puhutaan synergiaeduista jne. Jos näitä ei osaa niin heikosti menee.
 
No miksi sitä vastaan sitten pitää hangoitella niin hitosti jos se kerta tarkoittaa sille duuni-reijolle, että sovitaan paikallisesti röökitauot ja tuunko ylitöihin vai en? :facepalm:

Asioilla on nimiä ja kiertoilmauksia. Kun mietitään porukalle potkuja, puhutaan yt-neuvotteluista ja kun sellaiset on tiedossa, puhutaan synergiaeduista jne. Jos näitä ei osaa niin heikosti menee.
Jos noin on, kannattaisi jokaisen omaan markkina-arvoonsa ja potkujen osuessa nopeaan työllistymiseen uskovan kynsin hampain vastustaa paikallista sopimista.
Ja jokaisen, joka ei oikein usko omiin uudelleentyöllistymismahdollisuuteensa, kannattaa sitä (tai ainakin niellä se).

Hieman kärjistäen oma kokemus sanoisi jostain syystä työntekijäpuolella ihmisten suhtautumisen olevan juuri toisin päin. Miksiköhän?
 
Jos noin on, kannattaisi jokaisen omaan markkina-arvoonsa ja potkujen osuessa nopeaan työllistymiseen uskovan kynsin hampain vastustaa paikallista sopimista.
Ja jokaisen, joka ei oikein usko omiin uudelleentyöllistymismahdollisuuteensa, kannattaa sitä (tai ainakin niellä se).


Jos miten on? Viestissäni esitin kysymyksen ja lisäksi totesin, että asioista puhutaan yleensäkin vähän kiertoilmauksin.

Markkina-arvoonsa vahvasti uskova yleensä on jo "paikallisen sopimisen" piirissä, niin palkan kuin joustojenkin osalta.
 
Jos miten on? Viestissäni esitin kysymyksen ja lisäksi totesin, että asioista puhutaan yleensäkin vähän kiertoilmauksin.
Markkina-arvoonsa vahvasti uskova yleensä on jo "paikallisen sopimisen" piirissä, niin palkan kuin joustojenkin osalta.
Se toki riippuu alasta. Huolimatta siitä, että joillain aloilla paikallista sopimista on paljonkin, on aloja, joilla sitä on vähemmän tai ei ollenkaan. Ja vääntö paikallisesta sopimisesta koskee erityisesti järjestäytymättömiä työnantajia.

Yleissitovan työehtosopimusten aloilla työnantajan on yleissitovuuden nojalla noudatettava yleissitovan työehtosopimuksen velvoitteita, mutta silti yritys ei voi soveltaa työehtosopimuksessa mahdollistettuja paikallisen sopimisen joustoja.
Jos työnantaja on järjestäytymätön eikä alalla ole yleissitovaa työehtosopimusta, järjestäytymätöntä työnantajaa ei velvoita mikään työehtosopimus, mutta toisaalta ei ole olemassa työehtosopimuksiin liittyviä paikallisen sopimisen mahdollisuuksia.

2018 luvut: yrityksiä on n. 280 tuhatta, joista yksinyrittäjiä 170 tuhatta ja työnantajayrityksiä niistä on 90 tuhatta.
Näistä järjestäytymättömiä on noin 70 000; näillä ei ole käytössä paikallista sopimista.

Näistä 50 000 on velvollisia noudattamaan yleissitovaa työehtosopimusta. Eli 20 000 on niitä, joiden aloilla ei ole yleissitovuutta, mutta toisaalta ei kanssa mahdollisuutta paikalliseen sopimiseenkaan.

Näissä yrityksissä (joista toki osa on varsin pieniä) on työssä kyllä myös markkina-arvoltaan hyvin helposti työllistyviä, samoin heikommin. Se on hyvä muistaa. Joissain myös toimitaan ikään kuin paikallisesti sopien, mutta riitatilanteessa työntekijä on varsin vahvoilla, kun se sopiminen ei ole sallittua ollenkaan (ne 20 tuhatta yritystä), tai alle TES perälaudan (ne 50 tuhatta yritystä).
 
Viimeksi muokattu:
Jos puhutaan "paikallisen sopimisen" lisäämisestä, niin minusta pitäisi sitten sanoa suoraan, että mitä sillä tarkalleen ottaen lähdetään hakemaan.

Monella yksityissektorin alalla on sovittu monista asioista paikallisesti jo niin kauan kun minä tiedän ja muistan. Ja tämä koskee kaikenlaista haalarihommista kauluspaita päällä tehtäviin duuneihin. Itse en edes tiedä, mitä TES sanoo palkastani ja onko esimerkiksi kaikki työsopimuksessani mainitut klausaalit TES:n mukaisia.

Henkilökohtainen veikkaus on, että "paikallinen sopiminen" tarkoittaa sitä ajaville tahoille sisäisen inflaation toteuttamista palkkoja alentamalla ja muuttamalla työ "tule sitten kun tarvitaan" -tyyppiseksi. Ja tämä nimenomaan yksityissektorin aloilla, jotka ovat jo ennestään matalapalkkaisia.

Yksi suurimmista kustannustaso-ongelman root causeista on valuuttamme Euro. Mutta kun tätä tosiasiaa ei haluta myöntää, eikä sille haluta tehdä mitään, niin sitten laitetaan suurehko osa yksityissektorin työntekijöistä tekemään duuni palkalla, jolla elää vain pettuleipää syömällä.
 
Niin kauan kuin meillä on antelias sosiaaliturva jossa vastiikkeetonta rahaa jaellaan ja lepsut asumistuet, niin en usko että palkat oikeasti putoaisivat pettuleipä tasolle.

Sekin päivä tulee kyllä vielä varmasti vastaan, kunhan Suomen valtio tarpeeksi velkaantuu ja kun luottoluokitus nollassa niin eipä enää Marin pysty ottamaan kymppimiljardin lainoja millä maksetaan helsinkiläisille poskettomat asumistuet (mitkä lähes kaikki virtaa ulkomaalaisten asuntosijoittajien pusseihin:mad:)

Eurosta ja EU:sta pitäisi päästä eroon. Talous ei siitä nouse jos maksamme Italian velkaa pois, ja pelastamme välimeren maat yksi toisensa jälkeen.
 
Eurosta ja EU:sta pitäisi päästä eroon. Talous ei siitä nouse jos maksamme Italian velkaa pois, ja pelastamme välimeren maat yksi toisensa jälkeen.
Britanniahan jo näytti kuinka kannattavaa se olisi (vastaus: ei kovin kannattavaa). Vai meneekö tää euroskeptikoilla nyt niin kuin kommunisteilla, että kun kommunistinen maa yksi toisensa jälkeen osoittautui ihan paskaksi, niin kommunistit vaan kohautteli olkia että niin mutta siellä maassa ei ollutkaan tarpeeksi todellista kommunismia.
 
Sittenhän nähdään tulevaisuudessa miten kaatuvan EU:n käy ja ketkä selviää älysi jättää uppoavan laivan hyvissä ajoin vaikka kuinka peloteltiin ja uhattiin.
 
Niin kauan kuin meillä on antelias sosiaaliturva jossa vastiikkeetonta rahaa jaellaan ja lepsut asumistuet, niin en usko että palkat oikeasti putoaisivat pettuleipä tasolle.

Sekin päivä tulee kyllä vielä varmasti vastaan, kunhan Suomen valtio tarpeeksi velkaantuu ja kun luottoluokitus nollassa niin eipä enää Marin pysty ottamaan kymppimiljardin lainoja millä maksetaan helsinkiläisille poskettomat asumistuet (mitkä lähes kaikki virtaa ulkomaalaisten asuntosijoittajien pusseihin:mad:)

Eurosta ja EU:sta pitäisi päästä eroon. Talous ei siitä nouse jos maksamme Italian velkaa pois, ja pelastamme välimeren maat yksi toisensa jälkeen.
Tämä on ihan hyvä huomio. "Paikallisen sopimisen" ajatuksena siis lienee laskea yksityisten matalapalkka-alojen palkat sellaiselle tasolle, ettei palkalla elä, minkä seurauksena valtio rientää apuun maksamalla palkan ja toimeentulovaatimuksen välisen erotuksen.

Koska Suomen valtio elää jo nyt pitkälti velaksi, on arvattavissa että "paikallisen sopimisen" lisääntyessä velkaa joudutaan ottamaan lisää ja verottamaan lisää, jotta matalapalkkaduunarit saadaan elätettyä. Työnantajat eivät enää heitä elätä, muuten kuin osittain.

Ei tarvitse olla taloustieteen tohtori ymmärtääkseen, että tämä ajatus on aivan syvältä ja täydellisen toimimaton. Korttitalo kaatuu siinä vaiheessa kun valtio ei saa enää velkaa, eikä siihen ole enää kovin pitkä aika.
 
Ei tarvitse olla taloustieteen tohtori ymmärtääkseen, että tämä ajatus on aivan syvältä ja täydellisen toimimaton. Korttitalo kaatuu siinä vaiheessa kun valtio ei saa enää velkaa, eikä siihen ole enää kovin pitkä aika

Saatat joutua ihan hetken odottamaan Suomen ollessa maailman luottokelpoisin valtio ja velkakirjojen takoessa kuukausi kuukaudelta uusia ennätyksiä negatiivisen koron osalta :kahvi:
 
Saatat joutua ihan hetken odottamaan Suomen ollessa maailman luottokelpoisin valtio ja velkakirjojen takoessa kuukausi kuukaudelta uusia ennätyksiä negatiivisen koron osalta :kahvi:
Miten tuon nyt ottaa.

Kun Suomen julkisyhteisöjen velka menee selvästi yli 100%/BKT ja tulee mikä tahansa maailmantalouden shokki, niin default on täysin mahdollinen. Kreikan korttitalo kaatui 2008 lamassa, vuonna 2007 sen velka oli 103%/BKT. Italia pääsi velkaantumaan pidemmälle vain siksi, että se on EU:lle ja Eurolle too-big-to-fall ja toisaalta talousrakenne kehittyneempi kuin Kreikalla.

On jo virallisesti myönnetty, että Suomen julkisyhteisöjen velka menee ensi vuonna yli 70%/BKT. Se tulee nähtäväksi, miten paljon se menee yli ja jatkuuko sama kaava vuosina 2022-2023.
 
Sitä en ymmärrä miksi julkista taloutta ei voi karsia oikein kunnolla. Ammuttas kädet vaikka ensin irti. Se vaan paisuu ja kasvaa kokoajan ja se on ok. Kenellekkään ei edes tule mieleen sitä pienentää.

:facepalm:

Tämä kertoo lähinnä ymmärryksesi puuttellisuudesta.

Kyllä sen pienentäminen tulee mieleen ihan kaikille mutta kun ratkaiseva kysymys on, että miten sitä karsittaisiin?

Koska suurin osa siitä mitä yhteiskunta tekee on jollekin hyödyllistä ja todella monessa asiassa on suurempi vaihtoehtoiskustannus.

Jos jätetään lapset kouluttamatta yhteiskunnan rahoilla ja vain rikkaiden lapset käy koulussa, ollaan joidenkin vuosien päästä suurissa yhteiskunnallisissa ongelmissa eikä saada osaavaa työvoimaa jonka työt tätä yhteiskuntaa pyörittää.

Jos luovutaan omasta armeijasta, täällä on kohta jonkun muun armeija.

Jos poistetaan työttömyyskorvaukset, ne työttömät ryhtyvät sitten varastamaan.

Jos jätetään julkinen sairaanhoito pois, 1) Rikkaat maksavat paljon enemmän yksityisestä sairaanhoidosta 2) Köyhien sairaudet jää hoitamatta ja kokonaiskustannukset yhteiskunnalle heidän sairauksistaan tulee vaan paljon suuremmiksi kun he eivät esim. voi parannuttuaan työllistyä

Jos tiet rakentamatta ja hoitamatta niin aika lailla kaikki stallaa kun liikenne ei toimi.

jne.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, tuossahan se kaikki selitetään juurikin tänään Vihreiden oman puoluekokouksen linjaamana, kuten sanoin. Ja kommentteja lukemalla moni muukin on huomanut ihan saman. Eli sen mitä Vihreät on nykyään. Mutta onko tämäkin taas järjetöntä "olkiukottamista"?

Listasit ” identiteettisekoiluja, kuvitteellista maailmanparantamista ja hyvesignalointia oman kansan kustannuksella, sekä muita äärimmäisiä sekoiluja.”
Ainoa noista tuolla on tuo kannabiksen laillistaminen, jonka itse voisin laskea luokituksillasi kohtaan ”äärimmäinen sekoilu”.
Tietysti paremman maailman rakentamiseen (ei kuvitteellisen) varmasti tähtää kaikki puolueet. Sehän on politiikan ydintä, paitsi populistisen politiikan, joka keskittyy tässä ja nyt resonoinnin maksimoimiseen.

Btw Hesarin nostot on vain pikkuinen raapaisu puolueen periaateohjelmaan, ja poiminnat toimittajan valintoja.
Sinällään huumeiden laillistamista lukuunottamatta allekirjoittaisin nuo kaikki itsekin, enkä ole ikinä vihreitä kuitenkaan äänestänyt. Samoja teemoja löytyy nykypäivänä useammankin puolueen ohjelmista, eli ei ne kovin radikaaleja ainakaan ole.
 
Lähinnähän se on sitä turhaa byrokatiaa. Nytkin palkataan tuhat uutta asiakaspalveliaa työkkäriin käsittelemään 4hakemusta jotka pitää kuussa tehä. Eli mikä tässä on nii vaikeeta. Lapsetkin voidaan opettaa etänä jos halutaan. Kyllähän kaikki kyläkoulut jo nyt suljetaan. Ja se säästö on kuin kusi hpusuissa talvella. Pitäs reilusti laittaa nykyset himmelit alas ja uutta tilalle.
 
Jos puhutaan "paikallisen sopimisen" lisäämisestä, niin minusta pitäisi sitten sanoa suoraan, että mitä sillä tarkalleen ottaen lähdetään hakemaan.

Monella yksityissektorin alalla on sovittu monista asioista paikallisesti jo niin kauan kun minä tiedän ja muistan. Ja tämä koskee kaikenlaista haalarihommista kauluspaita päällä tehtäviin duuneihin. Itse en edes tiedä, mitä TES sanoo palkastani ja onko esimerkiksi kaikki työsopimuksessani mainitut klausaalit TES:n mukaisia.

Henkilökohtainen veikkaus on, että "paikallinen sopiminen" tarkoittaa sitä ajaville tahoille sisäisen inflaation toteuttamista palkkoja alentamalla ja muuttamalla työ "tule sitten kun tarvitaan" -tyyppiseksi. Ja tämä nimenomaan yksityissektorin aloilla, jotka ovat jo ennestään matalapalkkaisia.

Yksi suurimmista kustannustaso-ongelman root causeista on valuuttamme Euro. Mutta kun tätä tosiasiaa ei haluta myöntää, eikä sille haluta tehdä mitään, niin sitten laitetaan suurehko osa yksityissektorin työntekijöistä tekemään duuni palkalla, jolla elää vain pettuleipää syömällä.
Muistanko aivan väärin, kun muistelen, että aiemmin olet toivonut devalvaatiota eli palkkojen alennusta Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi? Nytkö se onkin huono juttu?
 
Lähinnähän se on sitä turhaa byrokatiaa. Nytkin palkataan tuhat uutta asiakaspalveliaa työkkäriin käsittelemään 4hakemusta jotka pitää kuussa tehä. Eli mikä tässä on nii vaikeeta. Lapsetkin voidaan opettaa etänä jos halutaan. Kyllähän kaikki kyläkoulut jo nyt suljetaan. Ja se säästö on kuin kusi hpusuissa talvella. Pitäs reilusti laittaa nykyset himmelit alas ja uutta tilalle.
Demarit toivat takaisin turhan työkkäripelleilyn, josta päästiin eroon ~10 vuotta sitten ja saatiin säästöjä. Se onkin taas kiva, että laitetaan työttömät turhaan ilmoittautumaan työkkäriin. Ja molempia vituttaa aivan yhtä paljon, työkkärin henkilöstöä sekä työtöntä. Tai ainakin melkein, koska toinen näistä saa palkkaa siitä turhasta vitutuksesta.

Ja työkkärin turhat ylimääräiset työntekijät saavat palkkansa veronmaksajilta.
 
Henkilökohtainen veikkaus on, että "paikallinen sopiminen" tarkoittaa sitä ajaville tahoille sisäisen inflaation toteuttamista palkkoja alentamalla ja muuttamalla työ "tule sitten kun tarvitaan" -tyyppiseksi. Ja tämä nimenomaan yksityissektorin aloilla, jotka ovat jo ennestään matalapalkkaisia.
Se ei välttämättä tarkoita palkkojen alenemista, mutta tarvittaessa sitäkin. Se, että on kaksi saman alan tehdasta, ei tarkoita että molemmissa on välttämättä oikeasti varaa maksaa samaa palkkaa. Varsinkaan jos on lähdössä vasta alalle kilpailemaan. Hyvin vaikea olisi lähteä perustamaan vaikka kilpailevaa paperitehdasta Suomessa. Tiedän, että hyvin mielikuvituksellinen esimerkki kun markkinat ovat nyt muutenkin huonot ja kysyntä laskee, mutta työntekijäkustannukset ovat aivan liian korkeat lähteä esimerkiksi tuolle alalle. Ja väitän, että kaikkien kannalta olisi parempi jos voisit perustaa mahdollisesti kannattavan yrityksen Suomeen ja saisit vielä työllistettyä töitä tarvitsevia ihmisiä. Mitä hävittävää siinä olisi, jos sinun tehtaallasi työntekijä saisi 45t/a ansiotuloja vuorotyössä vaikka kilapilevilla tehtailla saa keskimäärin 60t/a, mikäli tämä olisi työntekijöidesi kannaltakin ihan hyväksyttävää. Eli siis palkat olisi paikallisesti ja jopa yksilöllisesti sovittu. Parempi tuokin olisi jossain syrjäseudulla työntekijälle, kuin toisena vaihtoehtona maata kotona vetämässä kalsarikännejä kun työpaikat ovat hävinneet. Mikäli sinun tarjoamasi palkka ei houkuta ainuttakaan työntekijää, niin sitten on peiliinkatsomisen paikka. Yrityksen perustamis- ja alallenousukynnys ovat kovin suuret, kun isot pitkään toimineet kilpailijafirmat ovat tukevasti jo alalla.
 
Yle pyysi Lintilältä haastattelua aiheesta. Hän kieltäytyi siitä vedoten siihen, että Terrafamen toiminta kuuluu nykyisin työministeri Tuula Haataisen (SDP.) vastuulle. Työ- ja elinkeinoministeriöstä kerrottiin Ylelle, ettei ministeri Haatainen toistaiseksi anna kommenttia aiheesta.

Hallitus taas pyörteissä
 
Yle pyysi Lintilältä haastattelua aiheesta. Hän kieltäytyi siitä vedoten siihen, että Terrafamen toiminta kuuluu nykyisin työministeri Tuula Haataisen (SDP.) vastuulle. Työ- ja elinkeinoministeriöstä kerrottiin Ylelle, ettei ministeri Haatainen toistaiseksi anna kommenttia aiheesta.

Hallitus taas pyörteissä
Tämä on sitä vastuunkantoa. Ei kiinnosta ketään. Tai voihan se olla että siellä ei tiedetä asiasta mitään.
 
Yle pyysi Lintilältä haastattelua aiheesta. Hän kieltäytyi siitä vedoten siihen, että Terrafamen toiminta kuuluu nykyisin työministeri Tuula Haataisen (SDP.) vastuulle. Työ- ja elinkeinoministeriöstä kerrottiin Ylelle, ettei ministeri Haatainen toistaiseksi anna kommenttia aiheesta.

Hallitus taas pyörteissä
Enemmänkin edellinen hallitus...
Mutta taitaa valtioilla ylipäätään olla vaikeata näiden kanssa, ihan niin kuin on pankeillakin.
 
Enemmänkin edellinen hallitus...
Mutta taitaa valtioilla ylipäätään olla vaikeata näiden kanssa, ihan niin kuin on pankeillakin.

ASIAKIRJOISTA löytyvät myös noin sadan suomalaisen yhtiön ja yksityishenkilöiden nimet. Ylen mukaan Nordea on ainoa aineistossa näkyvästi mukana oleva suomalaispankki. Aineiston mukaan Nordean tilien kautta on kulkenut muiden pankkien epäilyttäviksi luokittelemia siirtoja yli 150 miljoonan euron arvosta.

Valtaosa näistä siirroista on tehty vuosien 2013–17 aikana. Aineiston mukaan Nordea on ainakin joissakin tapauksissa laiminlyönyt pankeille kuuluvaa velvollisuutta tuntea asiakkaansa, jotta rahanpesu voitaisiin estää.

Nordea toteaa Ylelle, ettei se hyväksy pankin käyttämistä rahanpesuun. Pankki kertoo myös tehneensä vuoden 2015 jälkeen useita toimia, joilla se on kohentanut rahanpesun ja muiden taloudellisten väärinkäytösten ehkäisyä.

Pankkeja nyt ei ainakaan kiinnosta kun sen verran isot summat pelissä.
Tuon tänään tulleen tietovuodon mukaan kyseessä on 1800 miljardin euron rahanpesu niin kyllä sieltä noille kaikkille vähän taskun pohjalle jää.

Lisäys
Mittava tietovuoto koskien noin 1 800 miljardin euron epäilyttäviä rahansiirtoja vuosina 2000–2017 paljastaa, että pankit ovat laiminlyöneet rahanpesun ehkäisyn toistuvasti, kertoo Yle. Kansainvälisessä vuotoa tutkineessa toimittajaryhmässä ICIJ:ssä on Suomesta mukana Ylen MOT.
 
No niin, tuossahan se kaikki selitetään juurikin tänään Vihreiden oman puoluekokouksen linjaamana, kuten sanoin. Ja kommentteja lukemalla moni muukin on huomanut ihan saman. Eli sen mitä Vihreät on nykyään. Mutta onko tämäkin taas järjetöntä "olkiukottamista"?

Voi saada paremman kuvan siitä periaateohjelmasta, jos lukee sen itse ohjelman eikä toimittajan artikkeliin tekemiä nostoja. Niihin yleensä kuiteknin nostetaan niitä yllättävämpiä ja raflaavampia asioita. Se että vihreiden periaateohjelmassa puhutaan luonnonsuojelusta ei taida olla hirveän yllättävää tai raflaavaa.

Ja se ohjelma siis löytyy esim tästä: Vihreät muuttavat maailmaa, jotta elämä maapallolla voi kukoistaa
 
Yrittääköhän hallitus lopettaa netti neutraliteetin, estää raha liikennettä ja maksaa PAF:lle menetykset veronmaksajien pussista?

Ja kaikki tämä vain siksi, että Veikkaus ei menetä rahaa. Ei tässä oikeasti olla mistään pelaajista huolissaan. Jos oltais, niin ne marketti koneet lähtis.

 
Yrittääköhän hallitus lopettaa netti neutraliteetin, estää raha liikennettä ja maksaa PAF:lle menetykset veronmaksajien pussista?

Ja kaikki tämä vain siksi, että Veikkaus ei menetä rahaa. Ei tässä oikeasti olla mistään pelaajista huolissaan. Jos oltais, niin ne marketti koneet lähtis.
Pyysingin analyysi siitä, että blokit eivät edes ratkaise ongelmaa, kun aktiiviset pelurit osaa kiertää ne, menee pahasti ohi asiasta.
Tavoite on vaikeuttaa siirtymistä ulkomaisen kasinon asiakkaaksi, siis tehdä eka kerta vaikeaksi.
Silloin liikenne- ja maksublokki on tehokas keino. Vielä tehokkaampi olisi nostaa ulkomaiset rahapeliyhtiöt pankkien mustalle listalle, jolloin myös voittojen kotiuttaminen vaikeutuisi.

Asiasta toiseen, ulkomaisilla peliyhtiöillä on käsittääkseni markkinointikielto Suomessa. Paramountin Suomeen lokalisoidulla kanavalla kuitenkin pyöri kasinon mainos viikonloppuna. Pitäisikin ottaa selvää, kuka asiaa valvoo ja laittaa viestiä aiheesta eteenpäin.
 
Pyysingin analyysi siitä, että blokit eivät edes ratkaise ongelmaa, kun aktiiviset pelurit osaa kiertää ne, menee pahasti ohi asiasta.
Tavoite on vaikeuttaa siirtymistä ulkomaisen kasinon asiakkaaksi, siis tehdä eka kerta vaikeaksi.
Silloin liikenne- ja maksublokki on tehokas keino. Vielä tehokkaampi olisi nostaa ulkomaiset rahapeliyhtiöt pankkien mustalle listalle, jolloin myös voittojen kotiuttaminen vaikeutuisi.

Asiasta toiseen, ulkomaisilla peliyhtiöillä on käsittääkseni markkinointikielto Suomessa. Paramountin Suomeen lokalisoidulla kanavalla kuitenkin pyöri kasinon mainos viikonloppuna. Pitäisikin ottaa selvää, kuka asiaa valvoo ja laittaa viestiä aiheesta eteenpäin.

Tai sitten hallitus ei keksi tekosyitä, pelaajista huolehtiminen, vaan sanoo rehellisesti ajavan tässä Veikkauksen agendaa ja ostaa kaiken mitä Veikkaus lobbaa.
Aivan turhaa pyristelyä. Joo lailla voidaan hetkeksi hankaloittaa tilannetta, mutta n. 2-3p kun blokit on pystyssä, ihmisillä on tarvittava tieto, kuinka nuo kierretään. Milläs estät, kun laitan rahat menemään PayPalin kautta? Ja tästä maksetaan PAF:lle 20milj? 30? 40? Tuskin maksaa itseään koskaan takaisin koko järjestelmä.
 
Tai sitten hallitus ei keksi tekosyitä, pelaajista huolehtiminen, vaan sanoo rehellisesti ajavan tässä Veikkauksen agendaa ja ostaa kaiken mitä Veikkaus lobbaa.
Aivan turhaa pyristelyä. Joo lailla voidaan hetkeksi hankaloittaa tilannetta, mutta n. 2-3p kun blokit on pystyssä, ihmisillä on tarvittava tieto, kuinka nuo kierretään. Milläs estät, kun laitan rahat menemään PayPalin kautta? Ja tästä maksetaan PAF:lle 20milj? 30? 40? Tuskin maksaa itseään koskaan takaisin koko järjestelmä.
Iotech-ihmisillä varmaan on, kuten on jo nyt. Mutta ns. suuri yleisö, joka ei nytkään käytä paypaleja tai tiedä mikä on vpn - heihin se toimii kyllä.

Ja eiköhän Paf -kompensaatio toteutettaisi Veikkauksen tuloutuksista. Kun Paf on ns. Ahvenanmaan veikkaus, se on nollasummapeliä siltä osin.

Pyysingillä taitaa lopulta vaan olla oma lehmä ojassa, kuten monella muullakin vedonlyöntialataustaisella henkilöllä on. En väheksy hänen kantaansa, mutta ajattelen että "better the devil you know".
 
Iotech-ihmisillä varmaan on, kuten on jo nyt. Mutta ns. suuri yleisö, joka ei nytkään käytä paypaleja tai tiedä mikä on vpn - heihin se toimii kyllä.

Ja eiköhän Paf -kompensaatio toteutettaisi Veikkauksen tuloutuksista. Kun Paf on ns. Ahvenanmaan veikkaus, se on nollasummapeliä siltä osin.

Pyysingillä taitaa lopulta vaan olla oma lehmä ojassa, kuten monella muullakin vedonlyöntialataustaisella henkilöllä on. En väheksy hänen kantaansa, mutta ajattelen että "better the devil you know".

Joo kyllä mä tiedän kuka Pyysing on, ja tietenkin hänellä on oma lehmä ojassa. Vaikka itse en pelaa ollenkaan uhkapelejä, haluan silti, että ihmisillä on vapaus valita. Myös vapaus valita palvelun tuottaja. Jos ongelmista oikeasti halutaan eroon, niin marketti koneet otetaan pois. Ei estetä ulkomaista pelaamista. Tämä ole mitään muuta kuin protektionismia.

Pihtiputaan mummokin osaa tuon kiertää jo kuukautta ennen, kun laki astuu voimaan. Sen verran tuosta kierrosta tullaan valaisemaan kansaa. Mitäs sitten? Lisätään protektionismia ja kielletään paypal ja vastaavat? Tunnistautumisen kautta nostetaan tuloutusprosenttia, eli jokainen joka pelaa, annetaan sille voittoja, vasta kun on hävinnyt tietyn verran?
 
Noh, holhousyhteiskunta näyttää taas kyntensä tuossakin asiassa. Ja sinänsä ei mikään ylläri kun hallituksessa on niin SDP kuin Kepu. Mutta en ole missään vaiheessa käsittänyt sitä että miksi Vihreät on mukana tuossa holhouksessa. Kyseessä on kuitenkin puolue jonka äänestäjäkunta on suht nuorta ja arvoliberaalia joten luulisi että tuo ei olisi kovin kovassa huudossa niiden joukossa.
 
Pyysingillä taitaa lopulta vaan olla oma lehmä ojassa, kuten monella muullakin vedonlyöntialataustaisella henkilöllä on. En väheksy hänen kantaansa, mutta ajattelen että "better the devil you know".
Oma lehmä ojassa? Pyysinghän itsekin kirjoittaa, ettei tällä ole mitään vaikutusta hänen taloudelliseen hyvinvointiinsa. Pelailee "päivätöikseen" livepokeria rakkaudesta lajiin, mutta tuloista 99%+ tulee varmasti sijoitustoiminnasta.

Mieluummin näkisin asian niin, että Pyysing olisi (tutkijoiden, joita ei myöskään kuunnella, ohella) yksi tämän hankkeen vaikutuksien ykkösasiantuntijoista, jonka sanaa kannattaa kuunnella. Nythän on käynyt niin, että päätökset on hallituksen ja hyvävelikerhon kesken tehty ennätysvauhdilla, ennen kuin kaikkia osapuolia on edes kuultu. Tytti Tuppurainen laitettiin A-studiossa ahtaalle viime viikolla, ja nyt nimet on lyöty papereihin, jotta enempää haastatteluja asian tiimoilta ei tarvitse päteville toimittajille antaa. Kansanedustaja Janne Heikkinen jätti muuten kirjallisen kysymyksen ministeri Tuppuraisen valheista A-studiossa. Saa nähdä vastataanko tuohon koskaan.
 
En tajua miten joku vuonna 2020 vielä puolustelee tätä poliitikkojen, Veikkauksen ja järjestökentän korruptiorinkiä.

Ministerit Kiuru ja Pekonen ovat työlomalla kahdesta suurimmasta Veikkauksen edunsaajajärjestöstä (EHYT ja SOSTE). Järjestöt vaativat rapiat 300 miljoonaa euroa ekstraa budjetista, koska Veikkauksen tulot tippuivat koronan vuoksi. Hallitus hyväksyy.
 
Joo kyllä mä tiedän kuka Pyysing on, ja tietenkin hänellä on oma lehmä ojassa. Vaikka itse en pelaa ollenkaan uhkapelejä, haluan silti, että ihmisillä on vapaus valita. Myös vapaus valita palvelun tuottaja. Jos ongelmista oikeasti halutaan eroon, niin marketti koneet otetaan pois. Ei estetä ulkomaista pelaamista. Tämä ole mitään muuta kuin protektionismia.

Pihtiputaan mummokin osaa tuon kiertää jo kuukautta ennen, kun laki astuu voimaan. Sen verran tuosta kierrosta tullaan valaisemaan kansaa. Mitäs sitten? Lisätään protektionismia ja kielletään paypal ja vastaavat? Tunnistautumisen kautta nostetaan tuloutusprosenttia, eli jokainen joka pelaa, annetaan sille voittoja, vasta kun on hävinnyt tietyn verran?
Mun mielestä molemmat pitäisi tehdä. Pelikoneet pois kaupoista, mutta monopoli säilyttää.
Lisäksi lyödä pakottavalla lainsäädännöllä pelaamiseen ns. teknisiä taukoja tai aikalisiä vähentämään dopamiinikoukkuja.
 
Mun mielestä molemmat pitäisi tehdä. Pelikoneet pois kaupoista, mutta monopoli säilyttää.
Lisäksi lyödä pakottavalla lainsäädännöllä pelaamiseen ns. teknisiä taukoja tai aikalisiä vähentämään dopamiinikoukkuja.

Monopolin ongelma on, että palvelu on, no skeidaa. Monopolissa kun ei ole niin justiinsa, onko voitto osuudet 1-90%. Kilpailussa taas ne tulee tuonne korkeammalle. Monopolissa voidaan myös röyhkeästi laskea paljonko tunnistettu käyttäjä on hävinnyt viime aikoina. Jos pinna on liian pieni, otetaan pelissä vähän enemmän sisään.

Mielestäni ulkomaisilla toimijoilla pelaaminen tulee sallia niin kauan, kun Veikkauksen palvelut on myös sallittu.
 
"Hyvän tahdon pelit" alkaa olla jo pelattu, perverssi systeemi mikä on ainutlaatuinen suunnilleen koko maailman mittapuulla.
 
En tajua miten joku vuonna 2020 vielä puolustelee tätä poliitikkojen, Veikkauksen ja järjestökentän korruptiorinkiä.

Ministerit Kiuru ja Pekonen ovat työlomalla kahdesta suurimmasta Veikkauksen edunsaajajärjestöstä (EHYT ja SOSTE). Järjestöt vaativat rapiat 300 miljoonaa euroa ekstraa budjetista, koska Veikkauksen tulot tippuivat koronan vuoksi. Hallitus hyväksyy.

Tosin ei tuossa tarvi lähteä teorisoimaan mitään politiikkojen henkilökohtaisista yhteyksistä edunsaajiin vaan riittää jo ihan pelkästään se että Veikkauksen monopoli toimii käytännössä vapaaehtoisena verona. Jos Veikkaus alkaisi tekemään kilpailun myötä vähemmän voittoa niin sitten nuo kulut pitäisi maksaa niistä normaaleista veroista (kuten koronakriisi nyt osoittaa). Ja Veikkauksen monopoli on poliittisesti helpompi ratkaisu kuin varsinaisen verojen korottaminen.
 
Monopolissa voidaan myös röyhkeästi laskea paljonko tunnistettu käyttäjä on hävinnyt viime aikoina. Jos pinna on liian pieni, otetaan pelissä vähän enemmän sisään.
Näinhän ei saa tehdä, ei monopolissa eikä vapaassa pelaamisessa. Se ei tietenkään takaa, etteikö jommassa kummassa tai molemmissa olisi yhtiöillä siihen kiusausta.
Ulkomaisten toimijoiden valvonta jopa lisenssysteemillä lienee kuitenkin vaikeampaa. Joskin kotimaisen valtiollisen toimijan valvonnan motivaatio tai tarkkuus voi olla kysymys itsessään, on kuitenkin niin, että Veikkauksen ja Paf:n kohdalla pelien voitto-osuudet säädetään valtioneuvoston asetuksella. Niitä ei siis niin vain voi rukata.

Lisäksi tämä on varmaan kaikille selvää, mutta muistutukseksi: on hyvä huomata, että noilla ns. arvonta-, kasino- ja automaattipeleillä pitkällä tähtäimellä kukaan ei voi voittaa, vaan mitä enemmän pelaat, sitä lähemmäksi kohti palautusprosenttia liikut - vaikka toki vaihtelu saattaa olla välissä suurtakin.
 
Ulkomaisten toimijoiden valvonta jopa lisenssysteemillä lienee kuitenkin vaikeampaa.
Ei todellakaan ole. Ne ovat pakotettuja noudattamaan niille asetettuja sääntöjä, koska muuten valvova viranomainen määrää miljoonasakot, tai peruu lisenssin. Veikkaus rikkoo toistuvasti kirjan jokaista sääntöä, ja selviää asemansa vuoksi pahoitteluilla. Viranomainen ei edes puutu Veikkauksen toimintaan ennen kuin joku media (joka ei ole Veikkauksen taskussa) tarttuu asiaan X ja vetää sille liikaa huomiota.
 
Jos Veikkaus alkaisi tekemään kilpailun myötä vähemmän voittoa niin sitten nuo kulut pitäisi maksaa niistä normaaleista veroista (kuten koronakriisi nyt osoittaa).
Miksi ihmeessä pitäisi?

Kun erinäisten järjestöjen rahoitus kerran on sovittu hoidettavaksi veikkausvoittovaroista, niin silloin se hoidetaan veikkausvoittovaroista. Jos joku vuosi Veikkaus sattuukin tuottamaan vähemmän, niin se on voi voi. Kerätköön järjestöt silloin rahaa muualta tai karsikoot kuluista. Minkä helvetin takia veronmaksajien pitää olla paikkaamassa vajetta?
 
Miksi ihmeessä pitäisi?

Kun erinäisten järjestöjen rahoitus kerran on sovittu hoidettavaksi veikkausvoittovaroista, niin silloin se hoidetaan veikkausvoittovaroista. Jos joku vuosi Veikkaus sattuukin tuottamaan vähemmän, niin se on voi voi. Kerätköön järjestöt silloin rahaa muualta tai karsikoot kuluista. Minkä helvetin takia veronmaksajien pitää olla paikkaamassa vajetta?

Siis en tarkoittanut että mun mielestä ne pitäisi maksaa. Vaan tarkoitan että kyseisten politiikkojen mielestä nuo asiat pitäisi rahoittaa ja nyt ne voidaan kätevästi rahoittaa Veikkauksen voitoista.
 
Ei todellakaan ole. Ne ovat pakotettuja noudattamaan niille asetettuja sääntöjä, koska muuten valvova viranomainen määrää miljoonasakot, tai peruu lisenssin. Veikkaus rikkoo toistuvasti kirjan jokaista sääntöä, ja selviää asemansa vuoksi pahoitteluilla.
Minulla on sellainen käsitys, että lisenssijärjestelmissäkin on ongelmansa ja jatkuva valvojan ja lisenssinhaltijoiden välinen polttopallopeli käynnissä. Mutta tämä ei enää ole politiikkakeskustelua an sich.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 906
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom