• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Omasta puolestani voidaan vaikka lakkauttaa liitot, niin pääsevät vapaa matkustajatkin kokemaan minkälaista se elämä on silloin.

Onhan tuo oikeasti aika koomista että meillä, maassa missä verotetaan kaikkea, olisi joku/jokin vapaamatkustaja ns. pyhä lehmä johon ei saisi kajota. Sitten maalaillaan piruja seinille kuinka nyt liitot heikkenee.

Ihan niin kuin liiton neuvottelemat palkankorotukset olisivat jokin onni ja autuus (jippii, alle 2% yleiskorotus wavawoom!). Normaalisti omaa palkkaa neuvotellaan lisää enemmän tai vähemmän kun vaihdetaan työpaikkaa.
 
Ihan niin kuin liiton neuvottelemat palkankorotukset olisivat jokin onni ja autuus (jippii, alle 2% yleiskorotus wavawoom!). Normaalisti omaa palkkaa neuvotellaan lisää enemmän tai vähemmän kun vaihdetaan työpaikkaa.
Eikö tämä nyt ole vähän vittuilua matala-palkka aloille? Niillähän ne hurraa eniten kun saavat korotuksia. Ne jotka tienaa muutenkin 3k+€ ei niin väliä, mutta näille lähemmäs 2000€ tienaaville on merkitystä vähälläkin. Ja kokemuksella saa niissä hommissa hyvin vähän extraa.
 
En tiedä missä summissa noi liiten maksut pyörivät mutta itsellä taitaa olla noin 100 e vuodessa ja aika minimaalinen vaikutus sillä on vuosittaisiin tuloihin verojen kautta. Tuskin paljon vaikuttaa yksityishenkiöihin, mutta valtiolle OK säästö.
 
Eikö tämä nyt ole vähän vittuilua matala-palkka aloille? Niillähän ne hurraa eniten kun saavat korotuksia. Ne jotka tienaa muutenkin 3k+€ ei niin väliä, mutta näille lähemmäs 2000€ tienaaville on merkitystä vähälläkin. Ja kokemuksella saa niissä hommissa hyvin vähän extraa.
Kuulostaa, että 3k olisi isokin palkka?
 
En tiedä missä summissa noi liiten maksut pyörivät mutta itsellä taitaa olla noin 100 e vuodessa ja aika minimaalinen vaikutus sillä on vuosittaisiin tuloihin verojen kautta. Tuskin paljon vaikuttaa yksityishenkiöihin, mutta valtiolle OK säästö.

Liiton maksut vaihtelee aika paljon, AKT:lla 1,6% bruttopalkasta. Lääkäriliitto 484€. Farmasialiitto 39€/kk sis kassan. Rakennusliitto 25€/kk. Teollisuusliitto 1%. Eläinlääkäriliitto 1,39% verotuksen ansiotuloista(usein ovat yrittäjiä). PAM 1,5% palkasta. Amattiliitto Pro 1,25%, max 49/kk. Skaala on laja mutta prosentuaalisesti vähiten näistä listatuista maksaa lääkärit, eniten AKT:n jäsenet (jotka kyllä lakkokassaa tarvitseekin). 90 000€ brutto ahtaaja maksaa 1440€.
edit: työttömyyskassojen maksut on sen kympeistä alle 200 euroon vuodessa.

edit2: Juristiliitto ja Insinööriliitto ovat kanssa halpoja, mutta lentäjäliiton 14€/kk taitaa olla halvin mitä on tullut vastaan. Se ei tosin sisällä työttömyyskassaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, menee samaan sarjaan kuin polttomoottorit pitää kieltää,samaan aikaan vihreät poliitikot postaa kuvia lentokoneesta matkalla maapallon toiselle puolelle viettämään rantalomaa.
Tämä on usein toistuva virheellinen vertailu.
Polttomoottoreiden kieltäminen (henkilöautoissa) käy järkeen, kerta meillä on jo nykyiselläänkin sille hyvä korvaava teknologia, joka vain paranee ja kehittyy sitä mukaa kun tuo polttomoottoreiden kielto lähestyy.

Taaskin lentoliikenteeseen meillä ei ole vielä mitään toimivaa ratkaisua, jolla nykyiset fossiilisia polttoaineita käyttävät lentokoneet voitaisiin korvata. E-polttoaineet voivat olla tuollainen ratkaisu, mutta niiden tuotanto on vielä epäkäytännöllisen kallista.
 
Tämä on usein toistuva virheellinen vertailu.
Polttomoottoreiden kieltäminen (henkilöautoissa) käy järkeen, kerta meillä on jo nykyiselläänkin sille hyvä korvaava teknologia, joka vain paranee ja kehittyy sitä mukaa kun tuo polttomoottoreiden kielto lähestyy.

Taaskin lentoliikenteeseen meillä ei ole vielä mitään toimivaa ratkaisua, jolla nykyiset fossiilisia polttoaineita käyttävät lentokoneet voitaisiin korvata. E-polttoaineet voivat olla tuollainen ratkaisu, mutta niiden tuotanto on vielä epäkäytännöllisen kallista.
Polttomoottoreita tarvitsee vähätuloiset työssä käyvät, kun taas lentomatkustelu lomakohteisiin on ns. turhuutta ilmaston kannalta, varsinkin kun lomailijat on vihreiden edustajia jotka saarnasivat ilmaston lämpenemistä vastaan.

Ei kannattais saarnata semmoista mitä vastaan itse toimii kaiken aikaa.
 
Hallitus suunnittelee laskevansa yhteisöveron 17-18 prosenttiin, joka olisi EU:n tasolla jo varsin kilpailukykyinen verokanta (jos tarkastellaan vain verokantoja ei miljoonaa muuta kokonaisverotukseen vaikuttavaa asiaa):

Hallitus aikoo keventää yhteisöveron 17–18 prosenttiin, kertovat Helsingin Sanomien asiasta perillä olevat lähteet. Yritysten ja yhteisöjen tuloksesta kannettava vero on nykyisin 20 prosenttia.

Sunnuntaina lähteistä arvioitiin, että todennäköisesti hallitus esittää yhteisöveron keventämistä kahdella prosenttiyksiköllä 18 prosenttiin, mutta myös kolmen prosenttiyksikön kevennys 17 prosenttiin on mahdollinen.
[...]
Yhteisöveroa keventämällä hallitus pyrkii vauhdittamaan Suomen pitkään laahannutta talouskasvua.

 
Hallitus suunnittelee laskevansa yhteisöveron 17-18 prosenttiin, joka olisi EU:n tasolla jo varsin kilpailukykyinen verokanta (jos tarkastellaan vain verokantoja ei miljoonaa muuta kokonaisverotukseen vaikuttavaa asiaa):



Hallitus tietää itsekin, että tappiota tuossa tulee. Tavallaan huijausta tuo, että ei lisää velanoton tarvetta, kun leikataan muualta. Valtio nostamassa enemmän velkaa, joten tuo melkein puoli miljardia on pois velanoton kasvun pienentämisestä.
Valtiovarainministeriö on aiemmin arvioinut, että yhteisöveron keventäminen yhdellä prosenttiyksiköllä vähentäisi verotuottoa staattisesti arvioituna noin 450 miljoonaa euroa vuodessa. Päätöksen ennakoidun talouskasvua kiihdyttävän vaikutuksen vuoksi lovi jää kuitenkin ministeriön arvion mukaan pienemmäksi.

Hallitus aikoo tehdä veronkevennyksen rahoittamiseksi leikkauksia ja veronkiristyksiä, jottei päätös kasvattaisi velanoton tarvetta. Helsingin Sanomien lähteet arvioivat, ettei yhteisöveroa kannata keventää vain yhdellä prosenttiyksiköllä, koska se ei olisi riittävän voimakas toimi kasvun tukemiseksi.
Voidi miettiä, olisiko summa käytetty tehokkaammin elvytyksenä. Työttömyys on kasvanut reilusti, eikä tuo tuskin vaikuta työttömyyteen mainittavasti.
 
Onkohan tuolla muutamalla prosentilla kuinka paljon merkitystä? Olisi samantien laskettu johonkin 10 prossaan. Se voisi jo alkaa firmoja kiinnostamaan.
 
Hallitus tietää itsekin, että tappiota tuossa tulee. Tavallaan huijausta tuo, että ei lisää velanoton tarvetta, kun leikataan muualta. Valtio nostamassa enemmän velkaa, joten tuo melkein puoli miljardia on pois velanoton kasvun pienentämisestä.

Voidi miettiä, olisiko summa käytetty tehokkaammin elvytyksenä. Työttömyys on kasvanut reilusti, eikä tuo tuskin vaikuta työttömyyteen mainittavasti.
Tällä varmaankin tavoitellaan pidemmän aikavälin hyötyä ns. dynaamisten vaikutusten kautta.
 
Tällä varmaankin tavoitellaan pidemmän aikavälin hyötyä ns. dynaamisten vaikutusten kautta.
Onko niistä luotettavaa arviota vai perustuuko kaikki ideologiselle toiveelle? Tuo muutos on pieni houkuttavuuden kannalta, ei tuolla veroparatiisiksi päästä. Olisiko parempi idea kohdentaa alennus jollekin tietylle alalle, jolla houkuteltaisiin ulkomaalaisia pääomia? Meillä on halpaa sähköä, joten voitaisiin etsoä synergiaa sen kanssa. Toinen on harvinaiset maametallit, joita voisi hyödyntää.
 
Lähtökohtaisesti matalammalla yhteisöverolla houkutellaan ulkomaisia yrityksiä maahan ja se on tehty menestyksekkäästi mm. Irlannissa. Toki sillä on myös kääntöpuolensa, Irlannissa ongelmana on esim. asuntojen hintojen räjähdysmäinen nousu kun tulijoita on ollut niin paljon ja toki se sitten muuttaa maata muillakin tavoilla, mitkä eivät ole välttämättä ihan tervetulleita kulttuurin säilymisen kannalta. Pitäisikö valtiovallan sitten päättää jotain painopistealueita, niin en tiedä siitä sitten. Kysymys on millä osaamisella, ymmärryksellä ja kriteereillä niin tehtäisiin? Mikä on se todennäköisyys että poliittise broilerit osaavat valita ne voittavat alat? Toki niiden investointien saaminen tänne vaatii muiltakin osin ennustettavaa toimintaympäristöä - esimerkiksi ideat pääomaverojen kiristämisestä eivät ole investointeja, saati sitten kotimaisen pääoman karttumisen kannalta voittava kortti. Lakkoherkkyyden osalta on jo yritetty tehdä periaatteessa ihan oikeita asioita.
 
Paha mennä sanomaan onko pudotus pitkän päälle järkevä vai eikö, mutta on se konkreettinen 10% leikkaus siihen veroon ja johtaa siihen että Suomessa on lähes kaikkiin alueen kilpailijamaihin verrattuna matalampi yritysvero (Itämerellä vain Liettualla matalampi), minkä voisi kuvitella olevan olennainen vetovoimatekijä.
 
Paha mennä sanomaan onko pudotus pitkän päälle järkevä vai eikö, mutta on se konkreettinen 10% leikkaus siihen veroon ja johtaa siihen että Suomessa on lähes kaikkiin alueen kilpailijamaihin verrattuna matalampi yritysvero (Itämerellä vain Liettualla matalampi), minkä voisi kuvitella olevan olennainen vetovoimatekijä.
En jaksa uskoa että investoinnit on olleet yhteisöverosta kiinni.
 
En jaksa uskoa että investoinnit on olleet yhteisöverosta kiinni.
Ei se varmaan ihmeitä tee mutta nyt tuntuisi että on aika paljon investointeja vireillä jotka saattaisivat osua melkein mihin vain alueella. Yli 10% pienempi vero kuin Ruotsissa voi hyvinkin vaikuttaa ratkaisevasti. Ja vaikka puhutaan isosta verotulon menetyksestä, niin reilu 10% lisäys Suomeen maksettuun yritysten tulokseen kuittaisi sen menetyksen kokonaan. Se voi tulla jo pelkästä monikansallisten (mutta lähinnä täällä päin operoivien) yritysten verotuksen optimoinnista Suomen suuntaan. Yritykset kuitenkin tulouttaa matalampien verojen maissa mahdollisimman suuren osan tuloksestaan.
 
Ei se varmaan ihmeitä tee mutta nyt tuntuisi että on aika paljon investointeja vireillä jotka saattaisivat osua melkein mihin vain alueella. Yli 10% pienempi vero kuin Ruotsissa voi hyvinkin vaikuttaa ratkaisevasti. Ja vaikka puhutaan isosta verotulon menetyksestä, niin reilu 10% lisäys Suomeen maksettuun yritysten tulokseen kuittaisi sen menetyksen kokonaan. Se voi tulla jo pelkästä monikansallisten (mutta lähinnä täällä päin operoivien) yritysten verotuksen optimoinnista Suomen suuntaan. Yritykset kuitenkin tulouttaa matalampien verojen maissa mahdollisimman suuren osan tuloksestaan.
Paljon arvuuttelua. En jaksa todellakaan uskoa että sen yhteisöveron alennuksen takia saadaan se investointi. Verojahan on laskettu jo 30% 20% ja sen veroalen dynaamiset vaikutukset ei olleet lähelläkään mitä lupailtiin. Valtiolla on rahat tiukassa, niin ei tässä tilanteessa ole varaa laskea.
 
En kyllä aina oikein ymmärrä miksi niin moni tuntuu kiistävän sen tosiasian, että verotus monen muun asian tavoin voi vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.
 
En kyllä aina oikein ymmärrä miksi niin moni tuntuu kiistävän sen tosiasian, että verotus monen muun asian tavoin voi vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.
Kyllä, mutta edelleen ne kuuluisat dynaamiset vaikutukset ei ole niin suuria kuin moni kuvittelee ja lobbaa niiden olevan. Jos et sattunut huomaamaan, valtion alijäämä on lähemmäs 15 mrd euroa vuodessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 253
Viestejä
4 751 244
Jäsenet
77 288
Uusin jäsen
ripaskajaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom