Sinänsä hyvä ajatus, mutta tämä rajata niin, että porkkana annettaisiin ensissijaisesti niille aloille ja maantieteellisille alueille, joissa työntekijöiden saatavuus on ongelma. En tiedä, mikä tilanne on nykyisin, mutta ainakin takavuosina esim. lähihoitajan pestiin oli Helsingissä käytännössä mahdotonta saada työntekijöitä, kun ongelmaksi tuli se, että sillä palkalla oli mahdotonta asua Helsingissä. Toki tällaista tilannetta tuskin korjataan millään tulospalkkauksella.
Eikö lähihoitajille sitten tule mitään aluelisää palkkaan? Olen käsittänyt julkisella puolella olevan ihan tavanomaista että esim. helsinkiläinen julkisen puolen rivityöntekijä saa parempaa palkkaa kuin jossain pienemmällä paikkakunnalla, juuri korkeampien elinkustannusten takia. Muistelisin sellaisen nähneeni jopa ihan aluelisän tms. nimikkeellä.
Sinänsä minua kiinnostaa muutenkin tuo väite että Helsingissä on työvoimapula koska siitä saatavalla palkalla on mahdotonta asua Helsingissä. Tarvitsisi jotain esimerkkiä, esim. mikä lähihoitajan normi kuukausipalkka lisineen Helsingissä on, kun se ei kuulemma riitä asumiseen Helsingissä.
Anekdoottina mainitsen muutamia asioita jotka saavat minut epäilemään tuon väitteen todenperäisyyttä saati järkevyyttä:
1. Tunnen vaimoni kautta erään Helsingissä asuvan maahanmuuttajataustaisen, HUS:lla työskentelevän, lähihoitajan. Hän asuu Viikissä uudessa kerrostalossa (luulisin olevan vuokra-asunto), joten jollain kumman konstilla häneltä onnistuu Helsingissä asuminen lähihoitajan palkalla. Vai tarkoitetaanko Helsingissä asumisella vain sitä että asunto pitäisi löytyä ydinkeskustasta Aleksanterinkadulta?
2. Minä vuokraan (vuokranantajana) 31m2 viihtyisää hyväkuntoista yksiötä Helsingin laitamilla n. 600-650€/kk hintaan. Asuin itse siinä lähes 10 vuotta ja asuisin varmaan edelleen ellen olisi mennyt naimisiin ja perheellistynyt. Eikö yksinasuvalla lähihoitajalla todellakaan olisi varaa edes tuohon vuokraan? Jos taas kyseessä on perhe joka tarvitsee isomman asunnon, sittenhän heidän tulonsa ovat kaksinkertaiset ja tulee vielä lapsilisät yms. päälle, ja isommassa asunnossa neliövuokra on joka tapauksessa alhaisempi.
3. Jos haluaa edelleen nipistää asuntomenoistaan hieman, varsinkin jos haikailee omistusasumista, myös Espoossa tai Vantaalla asuminen on vaihtoehto. Tuhannet ellei jopa miljardit vantaalaiset ja espoolaiset käyvät Helsingin puolella töissä jopa julkisilla, joten kyllä se mahdollista on. Ei Helsingissä ole välttämätöntä asua käydäkseen siellä töissä, minäkin kävin Helsingin keskustassa ja Pitäjänmäellä töissä Vantaalta julkisilla, hyvin toimi. Yhä harvemmin pääkaupunkiseutulaisten työpaikka edes on missään Helsingin ydinkeskustassa, ellei sitten ole jonkun pankkikonsernin tai vakuutusyhtiön hallituksen puheenjohtaja (heidän työpaikkansa tuntuu aina olevan jossain ydinkeskustassa, ilmeisesti imagokysymys rahoitus- ja vakuutusalan työnantajille että pääkonttori on ydinkeskustassa).