Niin siis en itse nyt näe tässä laajentamisessa mitään suurta ongelmaa, kun se laajennetaan koskemaan vain vakavien rikosten selvitystä.
Muistaakseni jo aikanaan pyöri ajatus että tietoja voisi käyttää muuhunkin, kuin siihen mitä varten ne on kerätty, mutta ymmärettävästi se olisi ollut tyhmää tuoda silloin, vaan mennä sillä kärjellä että kerätään, käytetään vain sitä käyttötarkoitsutavarten.
En nyt väitä faktana, mutta mielikuva että vuosien saatossa on pientä hienosäätöä ollut, mihin voidaan käyttää, ja taisi vähän se rekisterin kokokin laajentua, nyt siis henkkarien ja passien biotunnisteet jotka tallennettu on tulossa laajempaan muuhun käyttöön kuin se mihin ne on kerätty.
Kuten aiempi kirjoitta varoitti, niin se että kerätään tuollainen rekisteri ns "hyvän" hallinnon aikaan on riski, seuraava hallinto voi käyttää niitä aivan muuhun. Eli tämä rapauttaa meidän hallinnon uskottavuutta, meillä ihan vakavasti ehdotetaan tietojen käyttö muuhun kuin mitä varten ne on kerätty.
Nyt ajettu muutos on iso, se on ihan jo sellaisenaan, vaikka kuvitellaan että se jäisi viimeiseksi. Lisäksi muistettava että minulle jäänyt sekin epäselväksi miten turvata että käytettäisiin vain siihen millä muutos markkinoitu. Ei sillä että sekään nyt asiasta tekisi hyvää.
Toistain edelleen että kymmennen viimevuoden aikana on tullut selväksi että asiat voi muuttua nopeasti, hyvä hallinto voi muuttua vihamieliseksi, tietojen keräämistä ei pidä laskea ja hyväksyä sillä persuteella että nykyhallinton on hyvä, vaan sillä perusteella seuraava voi olla vihamielinen.
Edelleen miksi ei kerättäis nykypäivän tekniikalla ihmisistä jotain kätevää tunnistetietoa, esim rajan ylitysten tai esim vakavien rikosten ratkaisemista varten.
Aiemmin poliisi on voinut ottaa tietyissä tilanteissa sormenjäljet ja kuvat, ja säilyttää niitä jonkin aikaa, ja poistetava sen jälkeen. Nyt aikuisista melkein kaikissa on tallennettu biotunniste rekisteri, siis jos on henkkarit tai passi. Ja jos aiemmin , ennen biotunnisteiden keräämistä, ei tarvittu henkkareita ja passiakin vain jos matkusti muualle kuin pohjoismaihin. Nykyään tarvitaan henkkereita, tai passia. (Henkari toki toimii matkustusasiakirjana monessa maassa). Ensin vain passia varten kerättiin biotunnisteet, nykyään siis myös henkareita varten. Kerättävien biotunnisteden määrä on lisääntynyt.
Kun tämä on ollut tälläistä vesiputousmallia, niin olisi melkein yllättävää jos tämä tähän pysähtyisi, niin kerrättävän tunnisteiden osalta, että niiden käytön osalta.
Hallinto varmaan haluaa rekisteröidä meidän rajanylitykset, mutta kuuluuko se sille jos ei ole hakuja, ei mielestäni. Jos minulla on riittävät asiakirjat ylittää raja, niin se biotunniste on sitä varten kerätty että se asiakirja, henkkari, passi olisi luotettavampi. Nykyään voimassaoloaikakin niin lyhyt että luottoa pitäisi siihen olle.
Jos tämä ulotettais tyyliin liikennevaloihin punaisia päin kävelemistä seuraamaan (kasvotunnistus) tai työpaikan työajanseurantaan niin kyllä alkais mennä yksityisyyden rikkomisen puolelle reilusti. Mutta sitähän kukaan ei ehdota, eikä tämä nyt ole mikään automaatti, että sinne suuntaan edes eskaloidaan.
Biotunnisteet ovat myös se kuva ja sen sähköinen käsittely. Työpaikoilla seuraan mm biotunnisteilla. sormenjälki ei mitenkään tavaton.
Toki se perus myyntimenetelmä on tässä se että hei ei koske sinua, jos et ole rikollinen, ja eiks jee että rikolliset saadaan kiinni. Kuka sitä vastaan nyt olisi.
Mutta se että on rekisteri, se että jo nyky hallinto on valmis sitä käyttää tarkoitustalaajemmin pitäisi jo soittaa kelloja, mutta myös sen että hyvin nopeasti hallinto voi vaihtua, joskus me ajateltiin ettei koske meitä, mutta jos me nähty että hallinto voi vaihtua sisäisesti, tai paikalle voi tulla ulkoa vihamielinen, niin pitäisi myös mielessä sen että kyse on myös kasvotunnistuksesta, biotunnisteet on nimenomaan koneelliseen tehokkaan suorittamisen välineitä. Ne ei tarvi isoja resursseja. Kyllä ne kamerat siellä on, ja kyllä se rekisteri on.