Minun aikanani noita ei ollut. Erittäin hyvä, että opetetaan ainakin se 1 opintoviikko taidetta ja kulttuuria. Lisääkin saisi olla, kun seuraa yhteiskuntaa ja ksekustelua.
Miten taide ja kulttuirin opiskelu hyödyttää yhtään mitään peruskoulun jälkeen jos ei aihe kiinnosta? Peruskoulu on yleissivistävä, jonka tarkoitus on antaa pohja josta ponnistaa johonkin suntaan. Ammattikoulussa opetellaan ammatti, eikä taidetuntemuksella tee yhtään mitään, jos ei kiinnosta. Kunhan erottaa oppperan rokista niin se riittää.
Oma esimerkkini 20 vuoden takaa, joten vähän tietysti auttamattomasti vanhentunut, mutta meillä oli maalausta, piirtämistä, musiikkiin liittyvää yms. sellaista täysin turhaa paskaa.
Itseni tasen piti jotai taide suuntauksia ja taiteilijoita osata tunnistaa. En tee näillä tiedlilla yhtään mitään.
Ei kyllä ole liian pitkä, ongelma on nykyisin että ammattikoulusta tulleet ei osaa yhtään mitään koska ammattikoulu on liian lyhyt. Työssäoppimisen lisääminen on ollu täyskatastrofi osaamisen kannalta, eikä firmat halua ottaa mitään työssäoppijoita mitkä ei osaa mitään ja sellaselle kuka ei osaa mitään ei siellä firmassa muuta hommaa keksitä kun lattian lakasu kun kenelläkään ei ole aikaa opettaa perusteita. Ne pitäisi oppia amiksessa ellei niitä ole jostain kotoa tai äidinmaidosta saanut. Lisäksi amiksessa pitäisi olla mahis toki vapaa valintaisina opintoina työssäoppimiseen, mutta myös teoriaopintoihin, koska amiksesta mennään myös amkkiin tai yliopistoon. Teoriaopinnot luonnollisesti maksaa koululle, jolloin käytännössä halutaan dumpata vaan kaikki johonkin firmaan eli ulkoistaa opetustyö ihan kokonaan ja ilmaiseksi.
3v on liian pitkä. Vuosi ainakin pois. Ja teoriaopinnot amk:ta varten on liian vähäiset ja suppeat. Eipä peruskoulun päälle tullut juuri mitään esim matikan osalta. Jos haluaa jatko-opintoja, niin lukio on se defacto reitti.
Osaamisen puutteen syynä on poissaolot ja pelleily tunnilla. Eli tiukempaa kuria ja armoykkösistä eroon on ratkaisu. Ei koulutuksen venyttäminen
Lisäksi palkkauskysymys työssäoppimisessa on vaan jätetty pois, eli niiden hyvienkin opiskelijoiden osalta kyseessä on ihan puhdas orjatyö, vaikka ihan hyvin voisi maksaa puoliksi valmistuneelle puolikasta TES palkkaa. Tai jos firma kouluttaa työssäoppimisessa, eikö sille kuuluisi amiksen hommien hoitamisesta saada korvaus amikselta ja maksaa sille työssäoppijalle jos meinaa työssäoppijan työstä jotain laskuttaa? Kun amis kuitenkin saa korvauksen valmistuneista. Käsittämätöntä, että esimerkiksi joku Lauri Ihalainen, kuka mukamas on joku pitkän linjan AY- jäärä, ajo voimakkaasti tota lähinnä hyväksikäyttöön perustuvaa kuraa tänne.
Kyllä, hyville tyypeille voisi ihan hyvin maksaa jonkinlaista palkkaa ja huonotntyypit lähetettäisiin maitojunalla kotiin.
Ja valmistumiseen perustuva korvaus on ongelmallinen koska se kannustaa päästää läpi vaikka ei olisi osaamista.
Ammattikoulun ATTO- aineiden tarkotus on tarjota sille ammattikoululaiselle jotain kykyä esimerkiksi kirjottaa jokin teksti tai hahmottaa miten joku systeemi toimii. Jostain hydrauliikasta on mahdotonta tajuta mitään jollei osaa yhtään matikkaa, niinkun ei sähköstäkään tai oikeastaan juurikaan mistään. Noita myös painotetaan eri aloittain mitä asioita esimerkiksi matikassa painotetaan. opintojaksoja voi toki nostaa esiin kuten se TAKU tai liikunta, mutta ne ei amiksessa kovin merkittävässä osassa ole.
Kyllä, ammatillimen matikka on paikallaan ja sitä oli muistaaakseni yleiseen matematiikan lisäksi ja matikka oli peruskoulun asioiden kertausta, tai tarkemmin, koordinaatistoa ja sinne kuvaajan piirtoa yhtälön perusteella. Mutta pitäisi katsoa kriittisesti teoriaopintoja ja vielän kriittisemmin atto-aineita.
Lisäksi siirtäisin sen osaamisvaatimuksen peruskouluun, ei päästetä armovitosilla läpi, yksikin 4 tai alle 6 keskiarvo tarkoittaisi että kertaa kesällä tai suorita vuosiluokka uudelleen.
Nyt kun peruskolusta valmistuu vain osaavia henkilöitä, niin amis voisi olla iham hyvin tyylin 1,5v ja käytäntöön painottuen. Lukion kautta sitten ylempiin opintoihin.
Ja ehdottomasti pitäis karsia kaikki turhat pois riippumatta sen koosta.