• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 225
Tasan 50% on tosiaan alle keskiarvon. Koulutus nostaa sitä keskiarvoa ja yhä useampi ymmärtää sen jälkeen ettei esimerkiksi tuo päätelmäketju toimi laisinkaan.

Koulutusvastaiset taitaa yleensä kuulua niihin, jotka itse eivät ole kouluttautuneet syystä tai toisesta ja niihin, joiden bisnekset pyörii matalapalkka työntekijöiden varassa. Tähän toki sitten haetaan työvoimaa rajojen takaa.
Jos nyt hiuksia halotaan, niin puolet on mediaania tyhmempiä, ei välttämättä keskiarvoa tyhmempiä.

Ja koulutus ei vaikuta älykkyyteen, mutta älykkyys usein mahdollistaa sen koulutuksen.

Suomessa pitäisi nostaa vaatimustasoa kouluihin ja kouluissa. Ei kaikilla tarvitse olla korkeakoulutusta. Joillain on vieläpä sellainen kummallinen luulo että jonkun paperin ansiosta ei tarvitse tehdä muita kuin siistejä toimistotöitä elannokseen.

Ps. virkamiesruotsin suoritin ja nykyään monikansallisessa yhtiössä keskustelen sujuvasti ruotsalaisten kollegojen kanssa englanniksi.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 729
Joillain on vieläpä sellainen kummallinen luulo että jonkun paperin ansiosta ei tarvitse tehdä muita kuin siistejä toimistotöitä elannokseen.
Niin jos niitä siistejä hommia ei irtoa sitten pitää katella siivousta, burgerin flippausta ym. mutta vähän hukkaan menee vaikka maisterin pahvit siinä yhteiskunnankin kannalta.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 355
Niin jos niitä siistejä hommia ei irtoa sitten pitää katella siivousta, burgerin flippausta ym. mutta vähän hukkaan menee vaikka maisterin pahvit siinä yhteiskunnankin kannalta.
Suomessa korkeakoulutuksen omaavilla miehillä on keskimäärin 550 000 ja naisilla 400 000 korkeammat elinkaaritulot kuin 2. asteen ammatillisen koulutuksen omaavilla. Lisäksi he ovat keskimäärin vähemmän työttömänä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 528
Suomessa korkeakoulutuksen omaavilla miehillä on keskimäärin 550 000 ja naisilla 400 000 korkeammat elinkaaritulot kuin 2. asteen ammatillisen koulutuksen omaavilla. Lisäksi he ovat keskimäärin vähemmän työttömänä.
Ero on todella pieni, kuvaa kyllä hyvin sitä miten pienellä palkalla korkeasti koulutetut tekevät töitä. Ja tuota erotusta ilmeisesti verotkin vielä supistavat.
 
Liittynyt
14.08.2023
Viestejä
1 225
Suomessa korkeakoulutettujen osuus ei ole mitenkään erityisen suuri EU:n ja etenkään muihin pohjosmaihin verrattuna.

2020 -2022 paikkoja lisättiin seuraavasti:
Enpä ole lukuja tarkastanut eikä se ole mitenkään oleellista pointtini kannalta, mutta en ole myöskään yllättynyt jos tässä olisi jälleen kerran yksi vasemmiston poliittinen litrugia vailla todellista pohjaa. On sillä Suomen asemalla väestön korkean koulutustason johtotähtenä ainakin kehdannut paistatella kansainvälisillä areenoilla viimeisen 20v ajan.

Koulutusasteen huomattiin kääntyneen laskuun tuossa aikaisemmin, joten tavoite nostaa koulutustasoa on siinä mielessä hyvä.

Myöhemmin tullaan varmasti saamaan tutkimusta siitäkin, onko koulutason laskuun kääntymisellä ja heikomman talouden ja tuottavuuden ajoilla yhteyttä (hämmästyisin, ellei olisi). Nyt ollaan ajallisesti vielä sen sisällä, joten se ei vielä oikein ole mahdollista. Joka tapauksessa, taloustieteessä on näyttöä, että maan koulutustaso korreloi sekä BKT:n että hyvinvoinnin kanssa, siinä mielessä se koulutustason nostamisen tavoite ei todellakaan ole turha.
Nyt tilanne on sellainen, että oltiin aikanaan OECD-maiden kärkipäätä, tällä hetkellä ollaan selvästi puolen välin alapuolella siinä Chilen ja Turkin kanssa.
Ja tähän koulutustason laskemiseen kun yhdistää heikentyneet oppimistulokset eli peruskoulun Pisa-tutkimusdatan, jossa siinäkin oltiin aikanaan kärjessä, mutta se on nyt muisto vain, niin aihe synkkenee.
Missasit oikeastaan aivan kaiken mitä juuri sanoin. Kyse oli juuri siitä ettei "koulutus" tai "koulutusaste" sanojen taakse piiloutuminen ole mitenkään merkityksellistä tai hyödyllistä. Paskan opiskeleminen ja huuhaa professorien tutkimuksien rahottaminen ei edistä suomalaista yhteiskuntaa milläänlailla.

Koulutus (siis oikea koulutus) ei ole kuin pussillinen omenoita jonka jokainen voi noutaa kaupasta niin halutessaan. Jos kaikki kykenisivät samaan niin meistä melkein jokainen olisi aivokirurgi, teoreettisen fysiikan nobelisti, miljardööri sarjayrittäjä jne. Jos ihmisistä yritetään väkisillä saada korkeakoulutettuja niin se menee lopulta joko siihen että alennetaan vaatimuksia, tutkintojen tasoa yms. niin paljon että riman yli pääsee kaikki.

Javier Mileitä siteeraten (tosin tässä tapauksessa tämän voisi kääntää toisin päin):
"If printing money would end poverty, printing diplomas would end stupidity."

Ja se kouluttamaton tai matalan koulutuksen tehdasduunari voi elää hyvän ja onnellisen elämän, siitä ei ole kysymys. Tuottavuuden kannalta kuitenkin mahdollisimman automatisoitu ja robotisoitu tehdas, joka tarvitsee vähemmän duunareita, on tehokkaampi. Samoin koulutusjärjestelmä, joka valmistaa ihmiset tehdasduunaria korkeamman tuottavuuden työelämään.
Ensinnäkin työelämä ei jakaannu pelkästään koulutettuihin ja duunareihin vaan myös esim. yrittäjiin ja monet duunaritkin työkokemuksen tai oman koulutuksen kautta tekevät korkeakoulutettujen hommia. Toiseksi duunareita on muitakin kun pelkkiä tehdasduunareita ja kolmanneksi ehkä näistä täysin automatisoiduista robottien ohjaamista yhteiskunnista ja tehtaista voi huolestua siinä vaiheessa kun se on oleellista eikä pelkästään scifiä.

Jos oletetaan että tulevaisuudessa tekoäly ja automaatio vie kaikki ns. matalakoulutettujen hommat niin miten se auttaa meitä jos me ollaan koulutettu näistä ihmisiä feministisen vaginaterapian lisensiaatteja? Ensin he vievät yhteiskunnalta rahoja koulutukseensa, sen jälkeen työttömyyteen kunnes tulee vasemmistohallitus joka rahoittaa hömppäinstituutteja ja sen jälkeen nämä ihmiset menee verorahoitteisiin laitoksiin tekemään arvotonta tutkimusta kunnes siirtyvät eläkkeelle. Koko elinkaari täysin arvotonta työtä ja pelkkää verovarojen nielemistä. Olisi parempi ja halvempaa laittaa nämä ihmiset sossun/kelan rahoituksella ikuiselle lomalle.

Ilman koulutusta taitaa Suomessa päästä siivoomaan ja fillarilla ruokaa kuljettaan. Näilläkö sitä talouskasvua ja teknistä innovaatiota pitäisi luoda?
Lähinnä jos on kielitaidoton. Eikö muutenkin ole hiukan perverssiä että tässä ollaan menty ikään kuin perse edellä puuhun? Koska koulutusta ei varsinaisesti tarvitse n. 90% primitiivisistä hommista niin tilanne on se että olemme luoneet ratkaisun ja nyt jostain pitäisi löytää ongelma. No ei hätää, synteettisesti lukitaan kasa ammatteja koulutustodistuksen taakse jotta voidaan oikeuttaa ja pakottaa ihmiset kouluttautumaan...sen sijaan että vain päästettäisiin ihmiset töihin. :tup:

Päivän kysymys varmaan on, että kulkeeko koulutus- ja maahanmuuttovastaisuus saman porukan mukana?
Ainakin olet yhdenmukainen tässä epäloogisuudessasi.

- Jos ei halua että Hassad "I'm seventeen" Ahmed grooming-talossaan raiskaa 5v lapsen niin se tarkoittaa että olisi kategorisesti kaikkea maahamuuttoa vastaan.
- Jos ei halua että suomalaisia koulutetaan pseudotieteisiin tai korkeakoulutuksen rimaa lasketaan väkisillä jotta kaikki saisivat arvottoman paperinpalasen niin se tarkoittaa että vastustaa kaikkea koulutusta.

Mitä muuta tähän sarjaan kuuluu? Jos vastustaa rattijuopumusta niin on auto/ajoneuvovastainen?

:sclap:
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
13 169
Noin niinkuin mielenkiinnosta? Mitä ammatteja mielestäsi on lukittu niin että juurikin tämä koulutus on se mikä työn saamisen ja aloittamisen estää?
Vastataan hieman kysymyksen sivusta, pitäytyen turhassa ja tarpeettomassa koulutuksessa.


Ammattikoulu on liian pitkä eikä se palvele tarkoitusta. Yleissivistävistä aineista voisi aloittaa karsinnan, kun opetellaan ammattia. Esimerkiksi mitä ihmettä jollain taide ja kulttuuriopinoilla tekee, jos opiskellaan teknistä alaa.

Jos on tarkoitus että saa valmiudet myös ammattikorkeaan/yliopistoon, niin ei riitä, ei saa riittäviä valmiuksia ja vaatii omatoimista opislelua ihan toisella tavalla, kuin lukiopohjalta.

Työssä oppimista lisää ja miettiä mitä oman alan teoriaopintoja ammattikoulussa oikeasti tarvitaan. Työssä ja tekemällä oppii ja sen pitäisi olla se lähtökohta kun puhutaan ammattikoulusta.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 938
Vastataan hieman kysymyksen sivusta, pitäytyen turhassa ja tarpeettomassa koulutuksessa.


Ammattikoulu on liian pitkä eikä se palvele tarkoitusta. Yleissivistävistä aineista voisi aloittaa karsinnan, kun opetellaan ammattia. Esimerkiksi mitä ihmettä jollain taide ja kulttuuriopinoilla tekee, jos opiskellaan teknistä alaa.

Jos on tarkoitus että saa valmiudet myös ammattikorkeaan/yliopistoon, niin ei riitä, ei saa riittäviä valmiuksia ja vaatii omatoimista opislelua ihan toisella tavalla, kuin lukiopohjalta.

Työssä oppimista lisää ja miettiä mitä oman alan teoriaopintoja ammattikoulussa oikeasti tarvitaan. Työssä ja tekemällä oppii ja sen pitäisi olla se lähtökohta kun puhutaan ammattikoulusta.
Onko sinulla antaa esimerkkiä, millä tavalla taidetta ja kulttuuria opiskellaan teknisellä alalla ammattikoulussa? Otan nyt esimerkiksi vaikka ammatit puuseppä, rakennusmies ja LVI-asentaja.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 938
Minun aikanani noita ei ollut. Erittäin hyvä, että opetetaan ainakin se 1 opintoviikko taidetta ja kulttuuria. Lisääkin saisi olla, kun seuraa yhteiskuntaa ja ksekustelua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
767
Oma esimerkkini 20 vuoden takaa, joten vähän tietysti auttamattomasti vanhentunut, mutta meillä oli maalausta, piirtämistä, musiikkiin liittyvää yms. sellaista täysin turhaa paskaa.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
839
Suomessa pitäisi nostaa vaatimustasoa kouluihin ja kouluissa. Ei kaikilla tarvitse olla korkeakoulutusta. Joillain on vieläpä sellainen kummallinen luulo että jonkun paperin ansiosta ei tarvitse tehdä muita kuin siistejä toimistotöitä elannokseen.
Toisaalta se koulutus menee yhteiskunnan näkökulmasta ihan hukkaan, jos sitä ei pääse hyödyntämään työelämässä. Tämänkin takia pitäisi kiinnittää huomiota myös koulutuksen laatuun eikä vain suoritettujen tutkintojen määrään. Ei ole järkevää yrittää tehdä kaikista korkeakoulutettuja, jos sitä vastaavia hommia ei kuitenkaan riitä kaikille.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 750
Vastataan hieman kysymyksen sivusta, pitäytyen turhassa ja tarpeettomassa koulutuksessa.


Ammattikoulu on liian pitkä eikä se palvele tarkoitusta. Yleissivistävistä aineista voisi aloittaa karsinnan, kun opetellaan ammattia. Esimerkiksi mitä ihmettä jollain taide ja kulttuuriopinoilla tekee, jos opiskellaan teknistä alaa.

Jos on tarkoitus että saa valmiudet myös ammattikorkeaan/yliopistoon, niin ei riitä, ei saa riittäviä valmiuksia ja vaatii omatoimista opislelua ihan toisella tavalla, kuin lukiopohjalta.

Työssä oppimista lisää ja miettiä mitä oman alan teoriaopintoja ammattikoulussa oikeasti tarvitaan. Työssä ja tekemällä oppii ja sen pitäisi olla se lähtökohta kun puhutaan ammattikoulusta.
Kysymykseen et vastannu kyllä edes vierestä.

Ammattikoulun pituus tai opetussuunnitelma nyt on ihan eri asia, kun alkuperäinen väite koulutuksesta, joka estää ammatin saamisen.

Minulle ei tällaista ammattikuntaa tule mieleen, siksi kysyinkin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 284
Persuketjusta
Eipä kuuluisi ei, mutta persut hallituksessa vähänväliä kertoilee satuja miten kaikki mikä nyt menee pieleen, on edeltävän hallituksen vika.

Politiikan rumimmat viiksetkin jo nauraa niille jutuille, mutta täälläkin monet tuntuu fanittavan poliitikkoja siihen malliin, että ne jutut uskotaan ja niitä toistellaan totuuksina eteenpäin:

En ole itse poliitikkojen tekstejä ihmeemmin lukenut tai yhtään puoluetta koskaan kannattanut, mutta löytääkö joku jotain virheitä tuosta mäkysen tekstistä hallitukseen liittyen?
Siinä siis käydään läpi oikeilla luvuilla se, mitä edeltävä hallitus teki kustannuspuolella ja miten se vaikuttaa nykyiseen.
Vaikea motivoitu lukemaan Mäkysen kirjoituksia, mutta selailin vähän.

Mutta Marinin hallitus tosiaan synnytti pysyviä menolisäyksiä, sen sijaan että olisi tehnyt menoleikkauksia. Pika vilaisulla ei selvinnyt mitä hänen esittämät luvut sisälsi. Korkoihin ei ilmeisesti ottanut kantaa.

Pysyvien menolisäysten lisäksi Marinin hallitus sai kritiikkiä siitä että korona rahan jako aiheutti ylikuumenemistä ja pitkitti löysää kuntataloutta.

Kritiikissä muistettava että korona aika vaati nopeita toimia, ja putinnin sekoilutkaan ei ole hallituksen vika, jos hallituksilla olisi kristallipallo, niin sitten olisi helpompaa.

Kärjistys Jos budjetti vajetta kärjistäen synnyttää sote, korot, taantuma niin ne on edelliseltä hallitukselta annetut. (velka ja menolisäykset, kupla)
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 968
Noin niinkuin mielenkiinnosta? Mitä ammatteja mielestäsi on lukittu niin että juurikin tämä koulutus on se mikä työn saamisen ja aloittamisen estää?
No ihan hemmetisti, rekkakuskina tarttee jotain turhia ammattipätevyyksiä, kylmälaitehuoltaja jotain kylmäainelupia (mitä on eri kokoisille järjestelmille), kaasulaite asentaja tarttee kaasuluvat jne. Suomi on täynnä typerää lisensointia.

Vastataan hieman kysymyksen sivusta, pitäytyen turhassa ja tarpeettomassa koulutuksessa.


Ammattikoulu on liian pitkä eikä se palvele tarkoitusta. Yleissivistävistä aineista voisi aloittaa karsinnan, kun opetellaan ammattia. Esimerkiksi mitä ihmettä jollain taide ja kulttuuriopinoilla tekee, jos opiskellaan teknistä alaa.

Jos on tarkoitus että saa valmiudet myös ammattikorkeaan/yliopistoon, niin ei riitä, ei saa riittäviä valmiuksia ja vaatii omatoimista opislelua ihan toisella tavalla, kuin lukiopohjalta.

Työssä oppimista lisää ja miettiä mitä oman alan teoriaopintoja ammattikoulussa oikeasti tarvitaan. Työssä ja tekemällä oppii ja sen pitäisi olla se lähtökohta kun puhutaan ammattikoulusta.
Ei kyllä ole liian pitkä, ongelma on nykyisin että ammattikoulusta tulleet ei osaa yhtään mitään koska ammattikoulu on liian lyhyt. Työssäoppimisen lisääminen on ollu täyskatastrofi osaamisen kannalta, eikä firmat halua ottaa mitään työssäoppijoita mitkä ei osaa mitään ja sellaselle kuka ei osaa mitään ei siellä firmassa muuta hommaa keksitä kun lattian lakasu kun kenelläkään ei ole aikaa opettaa perusteita. Ne pitäisi oppia amiksessa ellei niitä ole jostain kotoa tai äidinmaidosta saanut. Lisäksi amiksessa pitäisi olla mahis toki vapaa valintaisina opintoina työssäoppimiseen, mutta myös teoriaopintoihin, koska amiksesta mennään myös amkkiin tai yliopistoon. Teoriaopinnot luonnollisesti maksaa koululle, jolloin käytännössä halutaan dumpata vaan kaikki johonkin firmaan eli ulkoistaa opetustyö ihan kokonaan ja ilmaiseksi.

Lisäksi palkkauskysymys työssäoppimisessa on vaan jätetty pois, eli niiden hyvienkin opiskelijoiden osalta kyseessä on ihan puhdas orjatyö, vaikka ihan hyvin voisi maksaa puoliksi valmistuneelle puolikasta TES palkkaa. Tai jos firma kouluttaa työssäoppimisessa, eikö sille kuuluisi amiksen hommien hoitamisesta saada korvaus amikselta ja maksaa sille työssäoppijalle jos meinaa työssäoppijan työstä jotain laskuttaa? Kun amis kuitenkin saa korvauksen valmistuneista. Käsittämätöntä, että esimerkiksi joku Lauri Ihalainen, kuka mukamas on joku pitkän linjan AY- jäärä, ajo voimakkaasti tota lähinnä hyväksikäyttöön perustuvaa kuraa tänne.

Ammattikoulun ATTO- aineiden tarkotus on tarjota sille ammattikoululaiselle jotain kykyä esimerkiksi kirjottaa jokin teksti tai hahmottaa miten joku systeemi toimii. Jostain hydrauliikasta on mahdotonta tajuta mitään jollei osaa yhtään matikkaa, niinkun ei sähköstäkään tai oikeastaan juurikaan mistään. Noita myös painotetaan eri aloittain mitä asioita esimerkiksi matikassa painotetaan. opintojaksoja voi toki nostaa esiin kuten se TAKU tai liikunta, mutta ne ei amiksessa kovin merkittävässä osassa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 469
Viestejä
4 396 021
Jäsenet
72 984
Uusin jäsen
mikkomalliton

Hinta.fi

Ylös Bottom