dingonyrjalaofficial
Make ATK Great Again
Se on selvää, että ansiosidonnaista kannattaa porrastaa Ruotsin malliin. Kyseessä onkin enemmän siitä, kuinka nopeasti ensimmäinen pudotusporras tulee ja kuinka suuri pudotus on.
Kuvaamasi kuvaus haettavien työpaikkojen määrästä kuulostaa varsin samalta, kuin ammattitutkinnon tehneeni ystäväni tilanne, sillä hän on hakenut kuutta työpaikkaa noin 7-8 kuukauden työttömyyden aikana. Mielestäni tuo kuulostaa alhaiselta, koska olen itse hakenut pelkkiä kesätöitä jo +45 hakemuksella. Uskon kyllä siihen, että ansiosidonnainen on hänen kohdallaan hidastanut työnhakua, koska hän teki töissä ollessaan varsin pitkiä päiviä ja työviikkoja, jolloin hän haluaa pitää pientä taukoa työstä. Ja mikäpä siinä, kun ansiosidonnainen kerryttää myös eläkettä! On toki hyvä, että hän voi ansiosidonnaisen avulla vaatia enemmän työnantajilta, eli heti ei tarvitse suostua kaikenlaisiin työehtoihin, kuten ylipitkiin päiviin jne.
Kuvaamasi kärjistetty puhelu ei ole lainkaan tavaton ja osalla työttömistä tilanne on se, ettei heiltä edes odoteta vastaavaa vastausta lainkaan. Toki heidän osaltaan työkyky on matala, mutta työnhaussa voi päästä varsin helpolla ja asiaan vaikuttaa olennaisesti henkilön koulutustausta.
Esimerkiksi merkantin tutkinto on mitä oivallisin tutkinto tuille pesiytymiseen, koska merkanttia ei hyväksytä hakukelpoiseksi tutkinnoksi monessa paikkaa julkisella sektorilla ja yksityisellä sektorilla ottavat ennemmin merkonomeja tai tradenomeja töihin. Oman äitini kohdalla olen todellakin nähnyt sen, miten pitkäksi työttömyys voi venyä merkanttina ja hänen kohdallaan ikää alkaa olla jo sen verran, että hän ei ole oikein millään tosiasiallisella mittarilla todellinen työnhakija (60 vuotta mittariin ja 20 vuotta työttömänä).
Hyvä pointti, jonka omassa ajatuksenjuoksussa sivuutin täysin on tuo koulutustausta. Itsellä se on ylioppilas vuodelta 2009, joten ihan mahdollista että työkkärin järjestelmissä olen jossain luusereiden mappi-Ö:ssä eikä siksikään ole paljon töihin kuumoteltu. Tradenomikoulu jäi kesken joskus 2010-luvulla 7 kirjoilla ollun vuoden jälkeen ja tutkinto noin puolessa välissä. Koulu oli helppoa mutta epäkiinnostavaa, joten tuolloin valitsin mieluummin tehdä paljon töitä. Työviikko alkoi aina ma klo 14 ja päättyi ma klo 05. Työvuoroja joka päivä, useimpina kaksi - kaikkeen ei aika riittänyt ja koulu oli se, minkä valitsin tiputtaa pois. Tästä johtuen minulla ei ole tänäkään päivänä mitään ammattia. Varmaan se työkkärikin kuumottelisi aktiivisemmin töihin jos olisi aikoinaan ylioppilaan sijaan kouluttautunut vaikka lähihoitajaksi. Tai myöhemmin siksi tradenomiksi tai vaikka insinööriksi.
Viimeksi muokattu: