• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Minimitaso ei ole nytkään sama kuin mitä tukina voi saada. Ilman liittoja se olisi varmasti vieläkin matalampi.

Kirjoitin "efektiivinen minimipalkka". Eli tuet saa vaikka ei tee mitään. Se on toki oma valinta jos mieluummin tekee jotain ilmaiseksi kuin saa enemmän tekemättä mitään. Mutta efektiivinen minimipalkka on tukien taso ihan ilman liittojen aikaansaannoksia.
 
Oikeastaan on jopa pöyristyttävää, että joku voi kuvitella EK:n ajavan muutakin kuin EK:n etuja. Historia sen on näyttänyt jo ettei mitään muuta ole ikinä edes yritetty, koska muuten kyseessä olisi epäpätevin poppoo sitten Thatcherin tai Reaganin asiantuntijoiden jotka ihan vahingossa kippasivat tilanteen suosimaan pienenpientä eliittiä. Vastaus ongelmiinkin on aina sama, pakko leikata nyt köyhiltä ja keskiluokalta antaen rikkaille tai myöhemmin on vielä pahemmin asiat. Ainoa vaan, että viimeiset vuosikymmenet on toteutunut lupauksesta se vain rikkaille antaminen - miksi tilanne olisi muuttunut nyt?
 
Oikeastaan on jopa pöyristyttävää, että joku voi kuvitella EK:n ajavan muutakin kuin EK:n etuja. Historia sen on näyttänyt jo ettei mitään muuta ole ikinä edes yritetty, koska muuten kyseessä olisi epäpätevin poppoo sitten Thatcherin tai Reaganin asiantuntijoiden jotka ihan vahingossa kippasivat tilanteen suosimaan pienenpientä eliittiä. Vastaus ongelmiinkin on aina sama, pakko leikata nyt köyhiltä ja keskiluokalta antaen rikkaille tai myöhemmin on vielä pahemmin asiat. Ainoa vaan, että viimeiset vuosikymmenet on toteutunut lupauksesta se vain rikkaille antaminen - miksi tilanne olisi muuttunut nyt?
EK on edunvalvontaa varten perustettu. Mistä olet saanut idean, että se olisi jotakin muuta?
Loppuosa tekstistäsi on vasemmistolaisen propagandan toistoa eli ei mitään uutta auringon alla.
 
EK on edunvalvontaa varten perustettu. Mistä olet saanut idean, että se olisi jotakin muuta?
Loppuosa tekstistäsi on vasemmistolaisen propagandan toistoa eli ei mitään uutta auringon alla.
Hmm. Mitäs varten AY liitot on perustettu, eihän sekään ole mitään muuta työntekijöiden edunvalvontaa. Häkämieshän sanoi että he kestävät lakot, joten mitään hätää ei ole.
 
Pitääkö paikkansa, että hallituksen ajamissa työlainsäädännön muutoksissa yleissitovuus oltaisiin poistamassa järjestäytymättömiltä yrityksiltä?

Eli jos on Simppalan Siivouspalvelu Oy:n pakistanilainen tytäryhtiö "سادہ صفائی کی خدمت" on järjestäytymätön, niin "سادہ صفائی کی خدمت" voi tuoda siivoojia Suomeen työhän ja maksaa heille 2,5 euroa/tunnissa + ruoka ja asuminen kimppamajoituksessa. Ja tämän voi tehdä rikkomatta Suomen lakia ja työehtosopimuksia?

Kuuntelin sivukorvalla A-studiossa väitteleviä AY-pamppuja ja yrittäjäpuolen edustajaa ja jäin käsitykseen, että tälläinen olisi uudistuksen jälkeen mahdollista.
Lainaan ja tarkennan omaa viestiäni.

Hallituksen esitys lakimuutoksesta on todellakin sellainen, että järjestäytymättömissä yrityksissä on mahdollista sopia kuinka alhainen palkka tahansa. Ei tule olemaan mitään minimimääritystä: Suomessa ei ole minimipalkkaa, eivätkä järjestäytymättömät yritykset ole työehtosopimuksen piirissä. Lakimuutoksen jälkeen tullaan näkemään todella alhaisia palkkoja, eikä A-studion haastattelussa istunut Suomen yrittäjien Mikael Pentikäinen kieltänyt näin tapahtuvan.

Eli Suomeen todellakin saadaan 2,5 euron pakistanilaiset keikkatyöläiset, sekä bulgarialaiset 5 euron työntekijät, joiden asumisen ja elämisen maksaa suomalainen keskiluokka asumistukien, lapsilisien ja sosiaalitukien kautta.

Tämä ei näytä Suomen talouden pelastamiselta, vaan tämä näyttää suoranaiselta katastrofilta.

 
Viimeksi muokattu:
Ja firmathan voi kiertää ikäviä työ- sekä palkkaehtoja erilaisten vuokratyö sekä alihankintajärjestelyiden kautta. Työvoimavaltaisimmat hommat voidaan ulkoistaa ja samalla päästä kätevästi eroon erilaisista työnantajan velvoitteista sekä vastuista.
 
Oikeastaan on jopa pöyristyttävää, että joku voi kuvitella EK:n ajavan muutakin kuin EK:n etuja. Historia sen on näyttänyt jo ettei mitään muuta ole ikinä edes yritetty, koska muuten kyseessä olisi epäpätevin poppoo sitten Thatcherin tai Reaganin asiantuntijoiden jotka ihan vahingossa kippasivat tilanteen suosimaan pienenpientä eliittiä. Vastaus ongelmiinkin on aina sama, pakko leikata nyt köyhiltä ja keskiluokalta antaen rikkaille tai myöhemmin on vielä pahemmin asiat. Ainoa vaan, että viimeiset vuosikymmenet on toteutunut lupauksesta se vain rikkaille antaminen - miksi tilanne olisi muuttunut nyt?
EK, no on etujärjestö. Ei edusta kaikkia työantajia ei edes kaikkia yrityksiä saati yrittäjiä.

Hallitusta tukevat, vaikka moni pinnalla oleva asia ei ole EK jäsenten juttu, päinvastoin.

Poliittiset lakot, niiden rajaaminen, niin se koskee myös EK jäsenia ja koko yhteiskuntaa, ja toki tämä talvi ja alkava kevät on ne läväyttänyt kaikkien kasvoille.

Loput pinnalla olevat jutut menee pitkälti EK ohi, syö sen jäsenten valtaa.

Lainaan ja tarkennan omaa viestiäni.

Hallituksen esitys lakimuutoksesta on todellakin sellainen, että järjestäytymättömissä yrityksissä on mahdollista sopia kuinka alhainen palkka tahansa. ....
Ajatus tasolla on toki outoa että toinen osapuoli voisi sopia kolmatta osapuolta sitovia sopimuksia. Mutta hallituksen esityksessä puhutaan yleissitovuudesta ja siitä että nykyisin paikallisesti voi sopia vain järjestäytyneet, ja esityksen perus idea se että muutoksen jälkeen paikallisesti voisi sopia myös ei järjestäytyneet yritykset. Nopeasti ajatellen ajatus on että ilmanmuuta, käsittämätöntä ettei se ole nykyisin mahdollista.

Toki kyse on keskusjärjestöjen vallan ja aseman suojelemisesta, niin työnantaja kuin tekiä AY järjestöjen.

Tässä työntekiä AY puoli on ei,ei,ei toistamisen rinnalla myös esittänyt että no joo, jos vaaditaan heidän miehet työpaikalle. Se on vähän kinkkinen juttu, jos työntekijäpuoli on järjestäytynyt, niin esityksen mukaan luottamusmiestä olla poispotkimassa, vaan edelleen mainittu. Mutta se ei olisi pakotettu, lisäksi esityksessä taisi olla erikseen manittu että muussakin tapauksessa jossa "luottamusvaltuutettu" niin riittävät tiedot ym tehtävän hoitamiseen. Tässäkin kai oleellista on se miten turvataan osapuolten riittävän tasavahva asema.

Jos siellä joku rasvanappi yrittäjä kuvittelee että voi maksaa 2€ tehty tunti, niin tulee kyllä pettymään.
 
Ja firmathan voi kiertää ikäviä työ- sekä palkkaehtoja erilaisten vuokratyö sekä alihankintajärjestelyiden kautta. Työvoimavaltaisimmat hommat voidaan ulkoistaa ja samalla päästä kätevästi eroon erilaisista työnantajan velvoitteista sekä vastuista.
Ei voi, jos siis työ tehdään Suomessa. Lähimmäksi voi yrittää teettämällä työ yksinyrittäjillä, mutta sen yrittäjän pitää oikeasti tehdä se työ "yksin", jos menee hämärän rajalle, niin voi läsähtää takautuvasti. Näitä toki ollut.

Aloilla missä kilpaillaan lähialueilla, ja mailmanlaajuisesti, niin palkanmaksuvara/kustannus riippuu ihan siitä rajat ylittävästä kilpailusta.
 
Ei voi, jos siis työ tehdään Suomessa. Lähimmäksi voi yrittää teettämällä työ yksinyrittäjillä, mutta sen yrittäjän pitää oikeasti tehdä se työ "yksin", jos menee hämärän rajalle, niin voi läsähtää takautuvasti. Näitä toki ollut.

Aloilla missä kilpaillaan lähialueilla, ja mailmanlaajuisesti, niin palkanmaksuvara/kustannus riippuu ihan siitä rajat ylittävästä kilpailusta.
Niin, esim ukrainan raksaukkoja huijattiin kevytyrittäjiksi saman tien kun tänne tulivat.
 
Ei voi, jos siis työ tehdään Suomessa. Lähimmäksi voi yrittää teettämällä työ yksinyrittäjillä, mutta sen yrittäjän pitää oikeasti tehdä se työ "yksin", jos menee hämärän rajalle, niin voi läsähtää takautuvasti. Näitä toki ollut.

Aloilla missä kilpaillaan lähialueilla, ja mailmanlaajuisesti, niin palkanmaksuvara/kustannus riippuu ihan siitä rajat ylittävästä kilpailusta.

Päivän hesari:
Ulkomaalaiset istuttavat Suomen metsiä alle neljän euron tuntipalkalla – riisto kohdistuu myös ukrainalaisiin - Talous | HS.fi

SYYSKUUSSA 2022 Itä-Suomen aluehallintoviraston tarkastaja tarpoi yllätyskäynnille lieksalaisen hakkuuaukon laitaan ja näki siellä kolme ihmistä työn touhussa.

Istutustyöt olivat käynnissä: uutta metsää hakatun tilalle.

Tarkastuskohde oli valittu, koska oli syytä epäillä, että kaikki ei ole kunnossa. Eikä sitten ollutkaan: Kaikki lisät olivat maksamatta ja yhdellä istuttajalla tuntipalkka jäi alle neljän euron. Lisäksi kaikki viittasi epäterveellisiin työaikoihin.

...


LIEKSAN istutustyömaan tilaaja oli suuri suomalainen metsäyhtiö Tornator. Työntekijät olivat Ukrainasta ja Uzbekistanista, ja heitä työllisti Viroon rekisteröity yritys Forest Care OÜ.

Ylitarkastaja Merja Laakkosen kirjoittama raportti on esimerkki metsänhoidon nykytodellisuudesta, sen rumemmasta päästä.

”Työnantajan toimittamien työsopimusten perusteella havaitsin, että työntekijän X työsopimuksessa on sovittu kuukausipalkasta 1 548 euroa ja työntekijän Y työsopimuksessa on sovittu kuukausipalkasta 654 euroa”, Laakkonen kirjoittaa.

Ensimmäinen palkka oli 19 prosenttia ja toinen jopa 66 prosenttia alle työehtosopimuksen mukaisen kuukausipalkan. Työterveyshuoltoa ei ollut.

Tarkastaja myös epäili, ettei työnantajan väite 40 tunnin työviikoista voinut pitää paikkaansa.

Kahdeksan tunnin työpäivässä pystyy istuttamaan noin 1300 tainta. Yrittäjän esittämien lukujen mukaan nämä työntekijät olisivat yltäneet lähes 5000 taimen keskiarvoon.

”Pidän todennäköisenä, että työntekijät ovat tehneet pidempää työpäivää ja työviikkoa”, ylitarkastaja Laakkonen päätteli.

Arvio vähän alle neljän euron tuntipalkasta voi siis sekin olla yläkanttiin.

...


Itä-Suomessa ilmiö alkoi paljastua, kun tapauksia tuli tietoon ilmoittajien ja sairaaloiden kautta. Oli sohaistu raivaussahalla kaveria, kun ei teräsuojia aina käytetty. Sairaala ilmoitti poliisille ja poliisi työsuojeluun.

Törkeimmässä Laakkosen kohtaamassa tapauksessa yrittäjä tunki sairaalaan itsensä loukannutta ulkomaista työntekijää painostamaan, jottei tämä puhuisi viranomaisille. Mukana oli nippu allekirjoitettavia papereita tilanteen kaunistelemiseksi.

Hyväksikäytön haitari on laaja, Laakkonen kertoo.

”Tapaukset vaihtelevat hirveästi. On voitu sopia 500 euron kuukausipalkasta eikä mistään muusta. Tai sitten on sovittu ihan oikeasta peruspalkasta, mutta ei ole maksettu mitään lisiä, joista kuitenkin muodostuu iso osa palkasta.”

...


IHAN OMA luokkansa ovat niin kutsutut valeyrittäjät, joita työnantajat mieluusti nimittävät ”kevytyrittäjiksi”.

Näissä tapauksissa työnantaja jättää kaikki eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksut maksamatta ja työterveyden järjestämättä, koska istuttajat tai raivaussahan käyttelijät ovat hänen tulkintansa mukaan yrittäjiä.

...


HS:N LUKEMISSA raporteissa oli kaksi tapausta, joissa työsuhde oli naamioitu yrittäjyydeksi. Ensimmäisessä niistä mukana oli myös ukrainalaisia, joita on nyt sodan vuoksi tullut Suomeen tuhansittain.

Tapaus tuli ilmi Virroilla, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston alueella. Toukokuussa 2023 tarkastaja tapasi Metsä Groupin tilaamalla istutustyömaalla yhden virolaisen ja kuusi ukrainalaista työntekijää.

Yksi istuttaja ilmoitti, että heillä oli Sivo Palvelut -nimisen yrityksen kanssa ”kevytyrittäjäsopimus”. Suomen laki ei kevytyrittäjyyttä tunne. Ihminen joko on yrittäjä tai ei ole. Yrityksen mukaan metsätöitä teki Pirkanmaalla 16 ”kevytyrittäjää”.

Käytännössä kyse oli kuitenkin työsuhteen tunnusmerkit täyttävästä työstä.

Töiden hinnoittelusta päätti Sivo Palvelut, ja palkkiot raivaamisesta ja istutustyöstä olivat samoja kaikille. Tarkastuksessa kävi ilmi, että työkohteet ja niiden aikataulutuksen päätti työnjohtaja. Sivo Palvelut järjesti myös työvälineitä ja majoitusta.

”Työtä on tehty sopimukseen perustuen, työnantajan lukuun, henkilökohtaisesti, vastiketta vastaan ja työnantajan johdon ja valvonnan alaisena. Näin ollen kyse on ollut Työsopimuslain 1 luvun 1 §:n mukaisesta työsuhteesta”, summasi tarkastaja Virve Leskinen.

Leskinen arvioi Sivo Palveluiden rikkoneen myös syrjinnän kieltoa, koska yrityksen nimissä samoja istutustöitä tehneet uzbekistanilaiset tekivät töitään työsuhteessa eivätkä yrittäjinä, kuten ukrainalaiset.

”Yrittäjinä työskennelleet henkilöt ovat olleet heikommassa asemassa, koska heidän osaltaan Sivo Palvelut Oy on laiminlyönyt työlainsäädännön mukaisia velvoitteitaan”, raportissa lukee. Osalla ukrainalaisista korvaus jäi työehtosopimuksen vähimmäistason alle.

...

Sivo Palvelut kutsui syrjintäsyytöstä perusteettomaksi, koska yrittäjyys oli sen mukaan ollut kunkin henkilön vapaa valinta. Leskisen mukaan yritys ei kyennyt vastauksellaan kumoamaan vastuutaan havaitusta syrjinnästä.

Kannattaa lukea koko juttu eikä vain jäädä näihin lainattuihin kohtiin. Nykyään tuntuu olevan yhä enenevässä määrin vallalla ajatus, että se on rikos vasta jäädessään kiinni.
 
Niin, esim ukrainan raksaukkoja huijattiin kevytyrittäjiksi saman tien kun tänne tulivat.
Jep, se yksi esimerkki missä läsähti takautuvasti, muistaakseni "palkannut" yritys meni konkkaan, ja lasku(vastuu) siirty pääurakoitsijalle.

Vuokratyövoima suurin etu on sen joutavuus , nopeasti saa lisää apukäsiä, ulkoistaa rekry, HR, johto jne, siitä kannattaa maksaa, lisäksi se tuntihinta on läpinäkyvä. Työntekijälle se on myös hyvä, ei tarvi rustata hakemuksia, soitella sinne tänne, ja saada juuri niihin oikeisiin paikkoihin nimi ylös, vuokratyöfirma hoitaa asiat ja ei tule päälekkäisyyksiä jne. Eikä riitoja palkoista.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko niin, että syömävelan ottaminen täytyy lopettaa ja EK ei leikkaa keneltäkään yhtään mitään.
Mutta eihän hallitus ole lopettamassa (syömä)velanottoa? Hallitusohjelma on käytännössä EK:n kynästä. Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?
 
Eikös hallitus ota velkaa yhtä paljon kuin edellinenkin? Hallitusohjelma on käytännössä EK:n kynästä. Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?
Sotehimmelin kulut iskee nyt lujemmin ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi, joten nyt maksetaan rajuja korkosummia niistä veloista.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?
Liittyy EK:hon miten ?

Suojaosan poisto vaikuttaa heihin joilta se poistuu.

Vuokra-asujien asumistuen leikkaukset vaikuttaa ensin kahteen ryhmään, tukia saaneisiin ja heihin jotka tarjoavat tukiasaaville vuokra-asuntoja.

Asumistukiin puuttuminen on ollut vuosia puheenaiheena ja siitä tullut yksi niistä asioista joihin on ollut hyvin vaikea puuttua, sitä pidetty tulonsiirtono pikkuporvaireille , että isoille vuokra-asunto yhteisöille. ja maksajina alemmatkeskiluokkaiset ja pienituloiset työläiset.
 
ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi,
Menee vähän mielikuvaväritykseksi, todennäköisesti puhut siitä mistä jossain ketjussa oli aiemmin juttua ja kyse ihan vanhasta linjauksesta ja isommasta kokonaisuudesta. Ei edellisen hallituksen päätöksiin/linjauksiin.
 
Työntekijälle se on myös hyvä, ei tarvi rustata hakemuksia, soitella sinne tänne, ja saada juuri niihin oikeisiin paikkoihin nimi ylös, vuokratyöfirma hoitaa asiat ja ei tule päälekkäisyyksiä jne. Eikä riitoja palkoista.
Juu, mut se vuokrafirma repii massia välistä, ni palkka ei voi olla niin suuri, kuin suoraan työllistyessä
 
Kirjoitin "efektiivinen minimipalkka". Eli tuet saa vaikka ei tee mitään. Se on toki oma valinta jos mieluummin tekee jotain ilmaiseksi kuin saa enemmän tekemättä mitään. Mutta efektiivinen minimipalkka on tukien taso ihan ilman liittojen aikaansaannoksia.
Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.
Koko tukijärjestelmä on muutenkin älytön, koska se on tehty elämäntapatyöttömiä varten. Työssäkäyvä taas on kusessa jos tippuu pois työelämästä, ja tippuu vielä syvemmälle jos nuo leikkaukset menevät läpi.
 
Sotehimmelin kulut iskee nyt lujemmin ja ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi, joten nyt maksetaan rajuja korkosummia niistä veloista.
Käsittääkseni se taisi kuitenkin mennä niin, että VM:n virkamieskunta toimi asiassa jo useiden hallituskausien (kaksituhattaluvun alusta saakka) ajan voimassa olleen valtion velanhoidon strategian mukaisesti ilman, että asiasta olisi erikseen keskusteltu valtioneuvoston kanssa.
 
Käsittääkseni se taisi kuitenkin mennä niin, että VM:n virkamieskunta toimi asiassa jo useiden hallituskausien (kaksituhattaluvun alusta saakka) ajan voimassa olleen valtion velanhoidon strategian mukaisesti ilman, että asiasta olisi erikseen keskusteltu valtioneuvoston kanssa.
Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.
 
Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.
Koko tukijärjestelmä on muutenkin älytön, koska se on tehty elämäntapatyöttömiä varten. Työssäkäyvä taas on kusessa jos tippuu pois työelämästä, ja tippuu vielä syvemmälle jos nuo leikkaukset menevät läpi.
Tukijärjestelmää ei suinkaan ole tehty pientä määrää elämäntapatyöttömiä varten vaan ensinnäkin tilapäisesti hankalaan tilanteeseen joutuvalle, jolla on suhteellisen lyhyt asiakkuus sekä toisaalta sellaisia ihmisiä varten, joilla on joku psyykkinen, fyysinen, toiminnallinen ja/tai situotinaalinen syy asiakkuudelle.
Elämäntapatyöttömiä on lopulta aika vähään ja he on ikään kuin sivutuote. Kaikissa tukijärjestelmissä, myös hyvin kireissä, tunnistetaan kv-tutkimuksessaki sellainen pieni määrä järjestelmän ehtojen manipulaatiota ja hyväksikäyttöä: ts. pieni osa ihmisistä on taitavia ja halukkaita näkemään paljon vaivaa saadakseen hyvin vähän hyötyä (minimitpimeentulon).
 
Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.
Ei tietenkään ollut, mutta jos olisin vedonlyöntiin taipuvainen, en löisi vetoa sen puolesta, että VM on ylipäätään tuonut asiaa hallituksen pöytään mietittäväksi.
Tämän toki joku tutkiva journalisti voisi halutessaan valtioneuvoston arkistoista selvittää.
 
Ei tietenkään ollut, mutta jos olisin vedonlyöntiin taipuvainen, en löisi vetoa sen puolesta, että VM on ylipäätään tuonut asiaa hallituksen pöytään mietittäväksi.
Tämän toki joku tutkiva journalisti voisi halutessaan valtioneuvoston arkistoista selvittää.
Muistaakseni vasemmistopoliitikot oikein kilvan kehuskelivat, että näistä lainoista ei tarvitse sitten korkoa maksaa. Olisi varmaan kannattanut sitten edes tarkistaa että miten asia oikeasti meneekään.
 
Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.

Siksi ne ovatkin Suomessa minimipalkkataso. Sen alle ei ole mitään järkeä tarjota kun ketään ei töihin pakoteta. Menot voivat kasvaa tai laskea. Riippuu työstä ja tilanteesta. Itse saan vapaa-ajalla kulutettua paljon enemmän rahulia kuin töitä tehdessä koska aikaa ja energiaa ei vain ole asioihin, joihin upottaisi rahojaan.
 
Muistaakseni vasemmistopoliitikot oikein kilvan kehuskelivat, että näistä lainoista ei tarvitse sitten korkoa maksaa. Olisi varmaan kannattanut sitten edes tarkistaa että miten asia oikeasti meneekään.
Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.

Hämmentävää asiassa on ennemminkin se, että julkisuudessa paljonkin taloutta kommentoivat ekonomistit ei nostaneet asiaa esiin ennen kuin se nousi julkisuuteen VM:n oman kertomuksen ja siitä seuraavan uutisoinnin myötä.
 
Eikös hallitus ota velkaa yhtä paljon kuin edellinenkin?
Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.

Hämmentävää asiassa on ennemminkin se, että julkisuudessa paljonkin taloutta kommentoivat ekonomistit ei nostaneet asiaa esiin ennen kuin se nousi julkisuuteen VM:n oman kertomuksen ja siitä seuraavan uutisoinnin myötä.
Vm olisi voinut olla aktiivinen ja ehdottaa hallitukselle toimintatavan muutosta.
 
Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.

Hämmentävää asiassa on ennemminkin se, että julkisuudessa paljonkin taloutta kommentoivat ekonomistit ei nostaneet asiaa esiin ennen kuin se nousi julkisuuteen VM:n oman kertomuksen ja siitä seuraavan uutisoinnin myötä.
Minua hämmästyttää kaikkein eniten, että miksi tuollaisen linjauksen on vain annettu olla koskematta vaikka korkoympäristö oli rajusti muuttunut vuosikymmenten saatossa, ja miksi kukaan ei tunnu olevan asiasta vastuussa. Kyse on kuitenkin sen mittaluokan virheestä, että Sote ja yms. ovat pikkuhiluja tehdyn vahingon rinnalla.
 
Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.
Jos olet jostain lukennut jonkun viserryksen että valtio myynyt miinuskorkoisen lainan pois ja hankkinut tilalle vaihtuvakorkoisen.
Niin onko se hyvä vai huono, niin siinä joutuu vähän katsomaan twiitin taakse. Mitä on tehty ja mikä se merkitys ja miksi on tehty ja mikä on se merkitys, sitten vähän peruuttaa ja katsoa isompaa kuvaa.

Jossain ketjussa tätä vähän kirjoitettu auki.
 
Vm olisi voinut olla aktiivinen ja ehdottaa hallitukselle toimintatavan muutosta.
Tästä olen samaa mieltä. Ilman muuta olisi pitänyt ehdottaa joko strategian päivitystä tai tilapäistä poikkeusta muuttuvassa korkoympäristössä.

That said, kun korot kääntyy laskuun, nykysysteemistä saadaan nopeampi hyöty irti. Kysymys kuuluukin arvioiko VM korkoympäristön muutoksen lyhytaikaiseksi? Ja mikä ajanjakso VM:n valtion varainhoidon perspektiivissä on lyhytaikainen?
 
That said, kun korot kääntyy laskuun, nykysysteemistä saadaan nopeampi hyöty irti. Kysymys kuuluukin arvioiko VM korkoympäristön muutoksen lyhytaikaiseksi? Ja mikä ajanjakso VM:n valtion varainhoidon perspektiivissä on lyhytaikainen?

Olis voitu vaikka tehdä ehdotus, että lainat pidetään kiinteäkorkoisena niin kauan kun sen korko on alle x % ja tämän jälkeen palataan vaihtuvakorkoisiin.
 
Juu, mut se vuokrafirma repii massia välistä, ni palkka ei voi olla niin suuri, kuin suoraan työllistyessä
Toki voi olla suurempi. voi olla ihan win-win. SiIlle vuokraajalle edullisempi, sille vuoratyövoimafirmalle kannattava, että sille vuokratyövoimafirman työntekijälle.
Ja toki ihan jotain muitakin vaihtoehtoja/yhdistelmiä.
 
Toki voi olla suurempi. voi olla ihan win-win. SiIlle vuokraajalle edullisempi, sille vuoratyövoimafirmalle kannattava, että sille vuokratyövoimafirman työntekijälle.
Ja toki ihan jotain muitakin vaihtoehtoja/yhdistelmiä.
Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle. En ole vielä ikinä kuullut työntekijästä joka ei olisi mielellään lähtenyt helvettiin vuokrafirmasta.
 
Lyhyemmälläkin kansantaloustieteen oppimäärällä luulisi olevan selvää, että jos käsissä on historiallisen anomalian seurauksena miinuskorkoista lainaa, niin älä hitto mene vaihtamaan sitä lappua vaihtuvakorkoiseen.
Jos luodaan sääntöjä miten suojaudutaan korkoriskiltä, niin jälkeen päin voi toki katsoa mitkä olisivat olleet optimaallisimmat, etukäteen on huomattavasti vaikeampaa. Onko se minimi 5%, 2%,1,5%, 1%, 0%, -,25%, -,5%, -5% vai mitä. 1%korko voi olla paljon kalliimpi kuin 5% korko. vaihtuvakorko ei sinänsä ole mikään huonovalinta, usein siinä vähemmän riskilisää.

Mutta jos olet laskennut miinuskorkoisen lainapeperin markkinoille, ja korkojen odotetaan nousevan lyhyellä ajalla, niin sen lainapaperin markkina-arvo on matala, ja päätät laskeavaihtuvakorkoisen lainapaperin, jolla sitten ostat tuon miinuskorkoisen. Niin onko se huono kauppa ?

Korkoprosentti ei itsessään kerro lainan edullisuudesta, ei voi sanoa onko jonkin hetken -1% edullisempi kuin toisen hetken +3% tai +5%
 
Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle.
Mikä ei ole hyvä?
Vuokrafirmojen yksi etu on se että työntekijän saa nopeasti, vuokrafirma tuntee enemmän tai vähemmän hyvin työntekijänsä. Jos vuokrafirmaa käyttävällä yriytksellä on tarvetta uusille vakkareille niin usein saattavat tarjota vuokratyöntekijällä paikkaa. Vuokra sopparit usein toki varautuneet tähän ja siitä joutuvat maksamaan, mutta se kannattaa kun säästää se normaalin rekry prosessin, ja jos vielä siinä tarjolla juurkin sopiva juuri nyt. Siinä toki pieni sauma vähän tinkiä, kun työantaja riksi on matala.

Kaikenalisia, jos vakkari ei tarjoa parempaa ansioita, tai jos tarjottu firma ei ihan se mihin haluaisi pysyvästi jäädä, niin ei kaikki noihin suostu, lisäksi osalla tarjokkaan työajat ei välttämättä vastaa toivetta.
 
Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle. En ole vielä ikinä kuullut työntekijästä joka ei olisi mielellään lähtenyt helvettiin vuokrafirmasta.
Tiedän meidän alalta montakin, ketkä eivät lähde vakitöihin. Vuokrafirmassa työpaikka on toisella puolella Suomea, verottomat päivärahat juoksevat ym.
 
Tukijärjestelmää ei suinkaan ole tehty pientä määrää elämäntapatyöttömiä varten vaan ensinnäkin tilapäisesti hankalaan tilanteeseen joutuvalle, jolla on suhteellisen lyhyt asiakkuus sekä toisaalta sellaisia ihmisiä varten, joilla on joku psyykkinen, fyysinen, toiminnallinen ja/tai situotinaalinen syy asiakkuudelle.
Elämäntapatyöttömiä on lopulta aika vähään ja he on ikään kuin sivutuote. Kaikissa tukijärjestelmissä, myös hyvin kireissä, tunnistetaan kv-tutkimuksessaki sellainen pieni määrä järjestelmän ehtojen manipulaatiota ja hyväksikäyttöä: ts. pieni osa ihmisistä on taitavia ja halukkaita näkemään paljon vaivaa saadakseen hyvin vähän hyötyä (minimitpimeentulon).
Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.
 
Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.
Nii, ohan omistusasunto tavallaan loukko, jos aattelee työelämää. Pakko painaa duunia, et sen saa maksettua. Siks siihen varmaan kantsis kannustaa.
 
Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.
Siis puhutko nyt omistusasumisen asumistuesta ?

Asiaa voi lähestyä niin että ei pitäisi olla väliä millaisessa, miten rahoitetussa asunnossa asuu, eli siinä ajatuksessa asumistuki voisi olla joku euromäärä, ja saaja sitten valitsee miten asuu.

Toinen on sitten, että pitääkö omistusasumista tukea, no ihan hyvä kysymys. Jos vastaa ei, niin seuraava kysymys pitääkö vuokra-asumistatukea. jos kyllä niin miksi.

Tai voi miettiä onko tukien oltava korvamerkittyjä, no varmaan sen takia että tarpeita on erilaisia ja osa tukitarvitsevista ei kykene tekemään itselleen järkeviä päätöksiä.
 
Hallituksen esitys lakimuutoksesta on todellakin sellainen, että järjestäytymättömissä yrityksissä on mahdollista sopia kuinka alhainen palkka tahansa. Ei tule olemaan mitään minimimääritystä: Suomessa ei ole minimipalkkaa, eivätkä järjestäytymättömät yritykset ole työehtosopimuksen piirissä. Lakimuutoksen jälkeen tullaan näkemään todella alhaisia palkkoja, eikä A-studion haastattelussa istunut Suomen yrittäjien Mikael Pentikäinen kieltänyt näin tapahtuvan.
Tämähän helposti johtaa siihen että seuraava (vasemmisto)hallitus säätää lain minimipalkasta, koska kohta se muuttuu erittäin tarpeelliseksi.
 
Päivän hesari:
Ulkomaalaiset istuttavat Suomen metsiä alle neljän euron tuntipalkalla – riisto kohdistuu myös ukrainalaisiin - Talous | HS.fi



Kannattaa lukea koko juttu eikä vain jäädä näihin lainattuihin kohtiin. Nykyään tuntuu olevan yhä enenevässä määrin vallalla ajatus, että se on rikos vasta jäädessään kiinni.
Tässä kannattaa huomioida, että tuollainen toiminta on lain rikkomista. Se on sitä myös tulevaisuudessa.
Jos tästä haluaa tehdä otsikon mukaisen poliittisen asian, niin tuo tapahtui demarijohtoisen hallituksen aikana. Sanna Marin oli pääministeri ja työministerinä oli Tuula Haatainen.
 
Tässä kannattaa huomioida, että tuollainen toiminta on lain rikkomista. Se on sitä myös tulevaisuudessa.
Jos tästä haluaa tehdä otsikon mukaisen poliittisen asian, niin tuo tapahtui demarijohtoisen hallituksen aikana. Sanna Marin oli pääministeri ja työministerinä oli Tuula Haatainen.
Entä jos työnantaja tekee noiden kanssa paikallisen sopimuksen? Ennen tuo oli laitonta koska tessiä ei saanut rikkoa ja pääluottamusmies sai tehdä vain paikallisia sopimuksia.

Tätä kauhukuvaa ainakin maalaillaan seinille.
 
Entä jos työnantaja tekee noiden kanssa paikallisen sopimuksen? Ennen tuo oli laitonta koska tessiä ei saanut rikkoa ja pääluottamusmies sai tehdä vain paikallisia sopimuksia.

Tätä kauhukuvaa ainakin maalaillaan seinille.

AY-mafia valehtelee. Työsopimus ei voi rikkoa lakia.

Työsopimuslaki 2 luku 10 pykälä

Vähimmäispalkka työehtosopimuksen puuttuessa
Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi työehtosopimuslain nojalla sitova työehtosopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen ja kohtuullinen palkka.

Ja edelleen lukekaa täältä mitä noissa hallituksen esityksissä oikeasti lukee

Edit: 1.7.2024 loppuu tuo AY-liikkeen ulkopoliittinen perseily
 
Viimeksi muokattu:
AY-mafia valehtelee. Työsopimus ei voi rikkoa lakia.

Työsopimuslaki 2 luku 10 pykälä



Ja edelleen lukekaa täältä mitä noissa hallituksen esityksissä oikeasti lukee

Edit: 1.7.2024 loppuu tuo AY-liikkeen ulkopoliittinen perseily
Eli työsopimuslain mukaan 4 € tuntipalkka tulee jatkossakin olemaan laiton mutta n. 15 € (+ - muutama €) tuntipalkan duunrit voitaneen korvata ehkä jopa 7 - 8 € tuntipalkan duunareilla. Tai näin itse ymmärsin tuon kohdan työsopimuslaista.

Oikeuskäytäntö viimekädessä ratkaisee mikä on tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
 
Eli työsopimuslain mukaan 4 € tuntipalkka tulee jatkossakin olemaan laiton mutta n. 15 € tuntipalkan duunrit voitaneen korvata ehkä jopa 7 - 8 € tuntipalkan duunareilla. Tai näin itse ymmärsin tuon kohdan työsopimuslaista.

Oikeuskäytäntö viimekädessä ratkaisee mikä on tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
Miten tämä eroaa nykyisestä? Ei mitenkään. Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.
 
Miten tämä eroaa nykyisestä? Ei mitenkään.
Siten kun ennen ei saanut järjestäytymätön työnantaja tehdä paikallista sopimusta ja piti olla luottamusmies(eli liiton jäsen ja edustaja) niin nyt ei enään kumpikaan ole pakollinen ja voit tehdä sen paikallisen sopimuksen ehkä jopa 7-8 € tuntipalkalla.

Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.
Toivotaan niin.
 
Siten kun ennen ei saanut järjestäytymätön työnantaja tehdä paikallista sopimusta ja piti olla luottamusmies(eli liiton jäsen ja edustaja) niin nyt ei enään kumpikaan ole pakollinen ja voit tehdä sen paikallisen sopimuksen ehkä jopa 7-8 € tuntipalkalla.


Toivotaan niin.
Ei mikään estä monella alalla nytkään tekemästä 4h tunti sopimuksia. Esim taksikuskit on usein pelkällä provikka palkalla joka voi olla mitä vaan 0-30€ väliltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 508 045
Jäsenet
74 402
Uusin jäsen
NikkE 06

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom