• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Olisiko niin, että syömävelan ottaminen täytyy lopettaa ja EK ei leikkaa keneltäkään yhtään mitään.
Mutta eihän hallitus ole lopettamassa (syömä)velanottoa? Hallitusohjelma on käytännössä EK:n kynästä. Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?
 
Eikös hallitus ota velkaa yhtä paljon kuin edellinenkin? Hallitusohjelma on käytännössä EK:n kynästä. Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?
Sotehimmelin kulut iskee nyt lujemmin ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi, joten nyt maksetaan rajuja korkosummia niistä veloista.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos ei nyt puututa siihen niin eikö vaikka asumistuen suojaosan poisto osu köyhiin?
Liittyy EK:hon miten ?

Suojaosan poisto vaikuttaa heihin joilta se poistuu.

Vuokra-asujien asumistuen leikkaukset vaikuttaa ensin kahteen ryhmään, tukia saaneisiin ja heihin jotka tarjoavat tukiasaaville vuokra-asuntoja.

Asumistukiin puuttuminen on ollut vuosia puheenaiheena ja siitä tullut yksi niistä asioista joihin on ollut hyvin vaikea puuttua, sitä pidetty tulonsiirtono pikkuporvaireille , että isoille vuokra-asunto yhteisöille. ja maksajina alemmatkeskiluokkaiset ja pienituloiset työläiset.
 
ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi,
Menee vähän mielikuvaväritykseksi, todennäköisesti puhut siitä mistä jossain ketjussa oli aiemmin juttua ja kyse ihan vanhasta linjauksesta ja isommasta kokonaisuudesta. Ei edellisen hallituksen päätöksiin/linjauksiin.
 
Työntekijälle se on myös hyvä, ei tarvi rustata hakemuksia, soitella sinne tänne, ja saada juuri niihin oikeisiin paikkoihin nimi ylös, vuokratyöfirma hoitaa asiat ja ei tule päälekkäisyyksiä jne. Eikä riitoja palkoista.
Juu, mut se vuokrafirma repii massia välistä, ni palkka ei voi olla niin suuri, kuin suoraan työllistyessä
 
Kirjoitin "efektiivinen minimipalkka". Eli tuet saa vaikka ei tee mitään. Se on toki oma valinta jos mieluummin tekee jotain ilmaiseksi kuin saa enemmän tekemättä mitään. Mutta efektiivinen minimipalkka on tukien taso ihan ilman liittojen aikaansaannoksia.
Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.
Koko tukijärjestelmä on muutenkin älytön, koska se on tehty elämäntapatyöttömiä varten. Työssäkäyvä taas on kusessa jos tippuu pois työelämästä, ja tippuu vielä syvemmälle jos nuo leikkaukset menevät läpi.
 
Sotehimmelin kulut iskee nyt lujemmin ja ja edellinen hallitus päätti ottamansa nollakorkoiset lainat muuttaa vaihtuvakorkoisiksi, joten nyt maksetaan rajuja korkosummia niistä veloista.
Käsittääkseni se taisi kuitenkin mennä niin, että VM:n virkamieskunta toimi asiassa jo useiden hallituskausien (kaksituhattaluvun alusta saakka) ajan voimassa olleen valtion velanhoidon strategian mukaisesti ilman, että asiasta olisi erikseen keskusteltu valtioneuvoston kanssa.
 
Käsittääkseni se taisi kuitenkin mennä niin, että VM:n virkamieskunta toimi asiassa jo useiden hallituskausien (kaksituhattaluvun alusta saakka) ajan voimassa olleen valtion velanhoidon strategian mukaisesti ilman, että asiasta olisi erikseen keskusteltu valtioneuvoston kanssa.
Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.
 
Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.
Koko tukijärjestelmä on muutenkin älytön, koska se on tehty elämäntapatyöttömiä varten. Työssäkäyvä taas on kusessa jos tippuu pois työelämästä, ja tippuu vielä syvemmälle jos nuo leikkaukset menevät läpi.
Tukijärjestelmää ei suinkaan ole tehty pientä määrää elämäntapatyöttömiä varten vaan ensinnäkin tilapäisesti hankalaan tilanteeseen joutuvalle, jolla on suhteellisen lyhyt asiakkuus sekä toisaalta sellaisia ihmisiä varten, joilla on joku psyykkinen, fyysinen, toiminnallinen ja/tai situotinaalinen syy asiakkuudelle.
Elämäntapatyöttömiä on lopulta aika vähään ja he on ikään kuin sivutuote. Kaikissa tukijärjestelmissä, myös hyvin kireissä, tunnistetaan kv-tutkimuksessaki sellainen pieni määrä järjestelmän ehtojen manipulaatiota ja hyväksikäyttöä: ts. pieni osa ihmisistä on taitavia ja halukkaita näkemään paljon vaivaa saadakseen hyvin vähän hyötyä (minimitpimeentulon).
 
Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.
Ei tietenkään ollut, mutta jos olisin vedonlyöntiin taipuvainen, en löisi vetoa sen puolesta, että VM on ylipäätään tuonut asiaa hallituksen pöytään mietittäväksi.
Tämän toki joku tutkiva journalisti voisi halutessaan valtioneuvoston arkistoista selvittää.
 
Ei tietenkään ollut, mutta jos olisin vedonlyöntiin taipuvainen, en löisi vetoa sen puolesta, että VM on ylipäätään tuonut asiaa hallituksen pöytään mietittäväksi.
Tämän toki joku tutkiva journalisti voisi halutessaan valtioneuvoston arkistoista selvittää.
Muistaakseni vasemmistopoliitikot oikein kilvan kehuskelivat, että näistä lainoista ei tarvitse sitten korkoa maksaa. Olisi varmaan kannattanut sitten edes tarkistaa että miten asia oikeasti meneekään.
 
Tukien tasolla olevilla palkoilla ei saa ketään töihin, kasvaahan menotkin töissä käydessä.

Siksi ne ovatkin Suomessa minimipalkkataso. Sen alle ei ole mitään järkeä tarjota kun ketään ei töihin pakoteta. Menot voivat kasvaa tai laskea. Riippuu työstä ja tilanteesta. Itse saan vapaa-ajalla kulutettua paljon enemmän rahulia kuin töitä tehdessä koska aikaa ja energiaa ei vain ole asioihin, joihin upottaisi rahojaan.
 
Muistaakseni vasemmistopoliitikot oikein kilvan kehuskelivat, että näistä lainoista ei tarvitse sitten korkoa maksaa. Olisi varmaan kannattanut sitten edes tarkistaa että miten asia oikeasti meneekään.
Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.

Hämmentävää asiassa on ennemminkin se, että julkisuudessa paljonkin taloutta kommentoivat ekonomistit ei nostaneet asiaa esiin ennen kuin se nousi julkisuuteen VM:n oman kertomuksen ja siitä seuraavan uutisoinnin myötä.
 
Eikös hallitus ota velkaa yhtä paljon kuin edellinenkin?
Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.

Hämmentävää asiassa on ennemminkin se, että julkisuudessa paljonkin taloutta kommentoivat ekonomistit ei nostaneet asiaa esiin ennen kuin se nousi julkisuuteen VM:n oman kertomuksen ja siitä seuraavan uutisoinnin myötä.
Vm olisi voinut olla aktiivinen ja ehdottaa hallitukselle toimintatavan muutosta.
 
Juu. Varmasti valtaosalle niin vasemmisto-, oikeisto-, kuin keskustapoliitikoistakin asia tuli yllätyksenä.

Hämmentävää asiassa on ennemminkin se, että julkisuudessa paljonkin taloutta kommentoivat ekonomistit ei nostaneet asiaa esiin ennen kuin se nousi julkisuuteen VM:n oman kertomuksen ja siitä seuraavan uutisoinnin myötä.
Minua hämmästyttää kaikkein eniten, että miksi tuollaisen linjauksen on vain annettu olla koskematta vaikka korkoympäristö oli rajusti muuttunut vuosikymmenten saatossa, ja miksi kukaan ei tunnu olevan asiasta vastuussa. Kyse on kuitenkin sen mittaluokan virheestä, että Sote ja yms. ovat pikkuhiluja tehdyn vahingon rinnalla.
 
Oliko hallituksella jotain estettä pitää kiinni miinuskorkoisista lainoista? Käsittääkseni ei.
Jos olet jostain lukennut jonkun viserryksen että valtio myynyt miinuskorkoisen lainan pois ja hankkinut tilalle vaihtuvakorkoisen.
Niin onko se hyvä vai huono, niin siinä joutuu vähän katsomaan twiitin taakse. Mitä on tehty ja mikä se merkitys ja miksi on tehty ja mikä on se merkitys, sitten vähän peruuttaa ja katsoa isompaa kuvaa.

Jossain ketjussa tätä vähän kirjoitettu auki.
 
Vm olisi voinut olla aktiivinen ja ehdottaa hallitukselle toimintatavan muutosta.
Tästä olen samaa mieltä. Ilman muuta olisi pitänyt ehdottaa joko strategian päivitystä tai tilapäistä poikkeusta muuttuvassa korkoympäristössä.

That said, kun korot kääntyy laskuun, nykysysteemistä saadaan nopeampi hyöty irti. Kysymys kuuluukin arvioiko VM korkoympäristön muutoksen lyhytaikaiseksi? Ja mikä ajanjakso VM:n valtion varainhoidon perspektiivissä on lyhytaikainen?
 
That said, kun korot kääntyy laskuun, nykysysteemistä saadaan nopeampi hyöty irti. Kysymys kuuluukin arvioiko VM korkoympäristön muutoksen lyhytaikaiseksi? Ja mikä ajanjakso VM:n valtion varainhoidon perspektiivissä on lyhytaikainen?

Olis voitu vaikka tehdä ehdotus, että lainat pidetään kiinteäkorkoisena niin kauan kun sen korko on alle x % ja tämän jälkeen palataan vaihtuvakorkoisiin.
 
Juu, mut se vuokrafirma repii massia välistä, ni palkka ei voi olla niin suuri, kuin suoraan työllistyessä
Toki voi olla suurempi. voi olla ihan win-win. SiIlle vuokraajalle edullisempi, sille vuoratyövoimafirmalle kannattava, että sille vuokratyövoimafirman työntekijälle.
Ja toki ihan jotain muitakin vaihtoehtoja/yhdistelmiä.
 
Toki voi olla suurempi. voi olla ihan win-win. SiIlle vuokraajalle edullisempi, sille vuoratyövoimafirmalle kannattava, että sille vuokratyövoimafirman työntekijälle.
Ja toki ihan jotain muitakin vaihtoehtoja/yhdistelmiä.
Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle. En ole vielä ikinä kuullut työntekijästä joka ei olisi mielellään lähtenyt helvettiin vuokrafirmasta.
 
Lyhyemmälläkin kansantaloustieteen oppimäärällä luulisi olevan selvää, että jos käsissä on historiallisen anomalian seurauksena miinuskorkoista lainaa, niin älä hitto mene vaihtamaan sitä lappua vaihtuvakorkoiseen.
Jos luodaan sääntöjä miten suojaudutaan korkoriskiltä, niin jälkeen päin voi toki katsoa mitkä olisivat olleet optimaallisimmat, etukäteen on huomattavasti vaikeampaa. Onko se minimi 5%, 2%,1,5%, 1%, 0%, -,25%, -,5%, -5% vai mitä. 1%korko voi olla paljon kalliimpi kuin 5% korko. vaihtuvakorko ei sinänsä ole mikään huonovalinta, usein siinä vähemmän riskilisää.

Mutta jos olet laskennut miinuskorkoisen lainapeperin markkinoille, ja korkojen odotetaan nousevan lyhyellä ajalla, niin sen lainapaperin markkina-arvo on matala, ja päätät laskeavaihtuvakorkoisen lainapaperin, jolla sitten ostat tuon miinuskorkoisen. Niin onko se huono kauppa ?

Korkoprosentti ei itsessään kerro lainan edullisuudesta, ei voi sanoa onko jonkin hetken -1% edullisempi kuin toisen hetken +3% tai +5%
 
Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle.
Mikä ei ole hyvä?
Vuokrafirmojen yksi etu on se että työntekijän saa nopeasti, vuokrafirma tuntee enemmän tai vähemmän hyvin työntekijänsä. Jos vuokrafirmaa käyttävällä yriytksellä on tarvetta uusille vakkareille niin usein saattavat tarjota vuokratyöntekijällä paikkaa. Vuokra sopparit usein toki varautuneet tähän ja siitä joutuvat maksamaan, mutta se kannattaa kun säästää se normaalin rekry prosessin, ja jos vielä siinä tarjolla juurkin sopiva juuri nyt. Siinä toki pieni sauma vähän tinkiä, kun työantaja riksi on matala.

Kaikenalisia, jos vakkari ei tarjoa parempaa ansioita, tai jos tarjottu firma ei ihan se mihin haluaisi pysyvästi jäädä, niin ei kaikki noihin suostu, lisäksi osalla tarjokkaan työajat ei välttämättä vastaa toivetta.
 
Ei se työntekijälle ikinä hyvä ole. Nykyään tuntuu kaikki duunareiden paikat olevan vuokrafirmojen kautta. Sitten yritys poimii sieltä parhaat tekijät omalle palkkalistalle. En ole vielä ikinä kuullut työntekijästä joka ei olisi mielellään lähtenyt helvettiin vuokrafirmasta.
Tiedän meidän alalta montakin, ketkä eivät lähde vakitöihin. Vuokrafirmassa työpaikka on toisella puolella Suomea, verottomat päivärahat juoksevat ym.
 
Tukijärjestelmää ei suinkaan ole tehty pientä määrää elämäntapatyöttömiä varten vaan ensinnäkin tilapäisesti hankalaan tilanteeseen joutuvalle, jolla on suhteellisen lyhyt asiakkuus sekä toisaalta sellaisia ihmisiä varten, joilla on joku psyykkinen, fyysinen, toiminnallinen ja/tai situotinaalinen syy asiakkuudelle.
Elämäntapatyöttömiä on lopulta aika vähään ja he on ikään kuin sivutuote. Kaikissa tukijärjestelmissä, myös hyvin kireissä, tunnistetaan kv-tutkimuksessaki sellainen pieni määrä järjestelmän ehtojen manipulaatiota ja hyväksikäyttöä: ts. pieni osa ihmisistä on taitavia ja halukkaita näkemään paljon vaivaa saadakseen hyvin vähän hyötyä (minimitpimeentulon).
Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.
 
Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.
Nii, ohan omistusasunto tavallaan loukko, jos aattelee työelämää. Pakko painaa duunia, et sen saa maksettua. Siks siihen varmaan kantsis kannustaa.
 
Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.
Siis puhutko nyt omistusasumisen asumistuesta ?

Asiaa voi lähestyä niin että ei pitäisi olla väliä millaisessa, miten rahoitetussa asunnossa asuu, eli siinä ajatuksessa asumistuki voisi olla joku euromäärä, ja saaja sitten valitsee miten asuu.

Toinen on sitten, että pitääkö omistusasumista tukea, no ihan hyvä kysymys. Jos vastaa ei, niin seuraava kysymys pitääkö vuokra-asumistatukea. jos kyllä niin miksi.

Tai voi miettiä onko tukien oltava korvamerkittyjä, no varmaan sen takia että tarpeita on erilaisia ja osa tukitarvitsevista ei kykene tekemään itselleen järkeviä päätöksiä.
 
Hallituksen esitys lakimuutoksesta on todellakin sellainen, että järjestäytymättömissä yrityksissä on mahdollista sopia kuinka alhainen palkka tahansa. Ei tule olemaan mitään minimimääritystä: Suomessa ei ole minimipalkkaa, eivätkä järjestäytymättömät yritykset ole työehtosopimuksen piirissä. Lakimuutoksen jälkeen tullaan näkemään todella alhaisia palkkoja, eikä A-studion haastattelussa istunut Suomen yrittäjien Mikael Pentikäinen kieltänyt näin tapahtuvan.
Tämähän helposti johtaa siihen että seuraava (vasemmisto)hallitus säätää lain minimipalkasta, koska kohta se muuttuu erittäin tarpeelliseksi.
 
Päivän hesari:
Ulkomaalaiset istuttavat Suomen metsiä alle neljän euron tuntipalkalla – riisto kohdistuu myös ukrainalaisiin - Talous | HS.fi



Kannattaa lukea koko juttu eikä vain jäädä näihin lainattuihin kohtiin. Nykyään tuntuu olevan yhä enenevässä määrin vallalla ajatus, että se on rikos vasta jäädessään kiinni.
Tässä kannattaa huomioida, että tuollainen toiminta on lain rikkomista. Se on sitä myös tulevaisuudessa.
Jos tästä haluaa tehdä otsikon mukaisen poliittisen asian, niin tuo tapahtui demarijohtoisen hallituksen aikana. Sanna Marin oli pääministeri ja työministerinä oli Tuula Haatainen.
 
Tässä kannattaa huomioida, että tuollainen toiminta on lain rikkomista. Se on sitä myös tulevaisuudessa.
Jos tästä haluaa tehdä otsikon mukaisen poliittisen asian, niin tuo tapahtui demarijohtoisen hallituksen aikana. Sanna Marin oli pääministeri ja työministerinä oli Tuula Haatainen.
Entä jos työnantaja tekee noiden kanssa paikallisen sopimuksen? Ennen tuo oli laitonta koska tessiä ei saanut rikkoa ja pääluottamusmies sai tehdä vain paikallisia sopimuksia.

Tätä kauhukuvaa ainakin maalaillaan seinille.
 
Entä jos työnantaja tekee noiden kanssa paikallisen sopimuksen? Ennen tuo oli laitonta koska tessiä ei saanut rikkoa ja pääluottamusmies sai tehdä vain paikallisia sopimuksia.

Tätä kauhukuvaa ainakin maalaillaan seinille.

AY-mafia valehtelee. Työsopimus ei voi rikkoa lakia.

Työsopimuslaki 2 luku 10 pykälä

Vähimmäispalkka työehtosopimuksen puuttuessa
Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi työehtosopimuslain nojalla sitova työehtosopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen ja kohtuullinen palkka.

Ja edelleen lukekaa täältä mitä noissa hallituksen esityksissä oikeasti lukee

Edit: 1.7.2024 loppuu tuo AY-liikkeen ulkopoliittinen perseily
 
Viimeksi muokattu:
AY-mafia valehtelee. Työsopimus ei voi rikkoa lakia.

Työsopimuslaki 2 luku 10 pykälä



Ja edelleen lukekaa täältä mitä noissa hallituksen esityksissä oikeasti lukee

Edit: 1.7.2024 loppuu tuo AY-liikkeen ulkopoliittinen perseily
Eli työsopimuslain mukaan 4 € tuntipalkka tulee jatkossakin olemaan laiton mutta n. 15 € (+ - muutama €) tuntipalkan duunrit voitaneen korvata ehkä jopa 7 - 8 € tuntipalkan duunareilla. Tai näin itse ymmärsin tuon kohdan työsopimuslaista.

Oikeuskäytäntö viimekädessä ratkaisee mikä on tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
 
Eli työsopimuslain mukaan 4 € tuntipalkka tulee jatkossakin olemaan laiton mutta n. 15 € tuntipalkan duunrit voitaneen korvata ehkä jopa 7 - 8 € tuntipalkan duunareilla. Tai näin itse ymmärsin tuon kohdan työsopimuslaista.

Oikeuskäytäntö viimekädessä ratkaisee mikä on tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
Miten tämä eroaa nykyisestä? Ei mitenkään. Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.
 
Miten tämä eroaa nykyisestä? Ei mitenkään.
Siten kun ennen ei saanut järjestäytymätön työnantaja tehdä paikallista sopimusta ja piti olla luottamusmies(eli liiton jäsen ja edustaja) niin nyt ei enään kumpikaan ole pakollinen ja voit tehdä sen paikallisen sopimuksen ehkä jopa 7-8 € tuntipalkalla.

Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.
Toivotaan niin.
 
Siten kun ennen ei saanut järjestäytymätön työnantaja tehdä paikallista sopimusta ja piti olla luottamusmies(eli liiton jäsen ja edustaja) niin nyt ei enään kumpikaan ole pakollinen ja voit tehdä sen paikallisen sopimuksen ehkä jopa 7-8 € tuntipalkalla.


Toivotaan niin.
Ei mikään estä monella alalla nytkään tekemästä 4h tunti sopimuksia. Esim taksikuskit on usein pelkällä provikka palkalla joka voi olla mitä vaan 0-30€ väliltä.
 
Miten tämä eroaa nykyisestä? Ei mitenkään. Voit muuten olla varma että jos homma menee rosikseen niin siellä palkkaa verrataan TES-palkkoihin.
Jos se raja vedetään siihen, mihin oikeuskäytännössä on useimmiten tähän asti vedetty, niin aloilla, joilla ei ole TES:iä ja työantajat on järjestäytymättömiä, vuoden 2023 joulukuun palkkatasossa ~930 euroa kuukaudessa jaettuna tuntipalkaksi. Taitaa olla vajaat kuusi euroa / tunti. Sama summa on muuten tulossa uuden tuloperäisen työssäoloehdon rajaksi, se ei liene vahinko ;)

Joillain aloilla voidaan toki olla TES-sopimuksillakin sitä matalammilla tuntipalkoilla. esim. erillisjakelu-tes on hyvin heikko.
 
Tämähän helposti johtaa siihen että seuraava (vasemmisto)hallitus säätää lain minimipalkasta, koska kohta se muuttuu erittäin tarpeelliseksi.
AY-mafia valehtelee. Työsopimus ei voi rikkoa lakia.

Työsopimuslaki 2 luku 10 pykälä



Ja edelleen lukekaa täältä mitä noissa hallituksen esityksissä oikeasti lukee

Edit: 1.7.2024 loppuu tuo AY-liikkeen ulkopoliittinen perseily
Katson tätä asiaa siten, että Suomessa kyllä on minimipalkka normaaliin tunti- tai kuukausipalkattuun työhön. Siitä ei vaan käytetä sitä nimitystä.

Samoin on työsuhteita joissa palkkaus on epätyypillinen enkä tarkoita pelkästään jotain kiskonnan uhrien ja koijarien sekasortoista marginaaliryhmää kuten kiertäviä imurikauppiaita(onko näitä edes työsuhteissa?). Provisiopalkatun taksikuskin tapauksessa olisi aika ongelmallista alkaa arvioida, onko kuukausiansio milloinkin riittävä ja kohtuullinen, kun samaan aikaan voidaan havaita että provision prosentti on selvästi yli (ei-yleissitovan) työehtosopimuksen. Vielä ongelmallisempaa olisi määrätä tuntipalkka(päiväpalkka, viikkopalkka, kuukausipalkka) pakolliseksi kaikkeen työhön.
 
Mikä muuten tuon tällä hetkellä estää järjestäytymättömissä yrityksissä?
Minkä estää?
Jos tarkoitat yleissitova TESin piirissä paikallista sopimista, niin se on nykyisin kielletty, eli jos haluaa sopia niin pitää liittyä liittoon.
Ajatus on se että jos yleissitova TES, niin järjestäytymättömälläkin työpaikalla voisi sopia paikallisesti. Eli siinä poistuu ns työantajayhdistyksen jäsen monopoli.
Osalla aloja TES on käytännössä isojen työantajayhdistysten sopima, joten ei kaikkia työantajia palvele. Järjestäytymätön pieni työantajalla toki hyvä käsitys omasta ympäristöstä, mutta ei välttämättä osaamista ja sitä oman järjestön tukea sopimisessa. Mutta se ei automaattisesti tarkoita etteikö silti voisi sopia, mutta toki vaarana että ilman osaamista syntyy jopa puutteellisia/virheellisiä sopimuksia jotka tulee työantajalle kalliiksi. ja siinä välissä osa työntekijöistä jäännyt paitsi minimeistä. Laki ehdotus puhuu riittävistä tiedoista.
 
Siis puhutko nyt omistusasumisen asumistuesta ?

Asiaa voi lähestyä niin että ei pitäisi olla väliä millaisessa, miten rahoitetussa asunnossa asuu, eli siinä ajatuksessa asumistuki voisi olla joku euromäärä, ja saaja sitten valitsee miten asuu.

Toinen on sitten, että pitääkö omistusasumista tukea, no ihan hyvä kysymys. Jos vastaa ei, niin seuraava kysymys pitääkö vuokra-asumistatukea. jos kyllä niin miksi.

Tai voi miettiä onko tukien oltava korvamerkittyjä, no varmaan sen takia että tarpeita on erilaisia ja osa tukitarvitsevista ei kykene tekemään itselleen järkeviä päätöksiä.
Ylipäätänsä tukijärjestelmästä. Vuokralla asuva voi saada asumistukea jos ansiosidonnainen ei riitä, sekä lisäksi toimeentulotukea jos säästöjä ei ole.
Omassa asuva jää ilman asumistukea, ja todennäköisesti ilman toimeentulotukea, vaikka ansiosidonnainen ei riittäisi. Ansiosidonnaisen leikkauksilla osa ihmisistä on entistä pahemmassa kusessa.
 
Ylipäätänsä tukijärjestelmästä. Vuokralla asuva voi saada asumistukea jos ansiosidonnainen ei riitä, sekä lisäksi toimeentulotukea jos säästöjä ei ole.
Omassa asuva jää ilman asumistukea, ja todennäköisesti ilman toimeentulotukea, vaikka ansiosidonnainen ei riittäisi. Ansiosidonnaisen leikkauksilla osa ihmisistä on entistä pahemmassa kusessa.
Tässä vähän kyse siitä että onko tukeverkot sitä varten jos ei muuten pärjää, vai sitä varten että yhteiskunta tarjoaa perustoimeen tullon, riippumatta esim omaisuudesta/säästöistä.

Olen siinä samaa mieltä että asunnon rahoitsumuodon ei pitäisi vaikuttaa asumistukeen. Mutta jos varat vaikuttaa tukee, niin se toki tiputtaa ne pois joilla on varallisuutta, sim omakotitalo.
ansiosidonnainen ei riittäisi. Ansiosidonnaisen leikkauksilla osa ihmisistä on entistä pahemmassa kusessa.
Lyhyellä tähtäimelle kyllä, mutta pidemällä kyse myös siitä että on voinut itse säästää pahanpäivänvaralle.
 
Ensi kuullahan tulee päälle jo lapsikorotusten poistot työttömyysturvasta. Silloin viimeistään rupeaa näkymään konkreettisesti leikkaukset arjessa työttömällä yh tai lapsiperheellä. Eli työttömänä ainakin se 100€ vähemmän jos on lapsia. Alle 3v tulee tietysti lapsilisiin 26€ korotus.
 
Liittyy EK:hon miten ?

Suojaosan poisto vaikuttaa heihin joilta se poistuu.

Vuokra-asujien asumistuen leikkaukset vaikuttaa ensin kahteen ryhmään, tukia saaneisiin ja heihin jotka tarjoavat tukiasaaville vuokra-asuntoja.

Asumistukiin puuttuminen on ollut vuosia puheenaiheena ja siitä tullut yksi niistä asioista joihin on ollut hyvin vaikea puuttua, sitä pidetty tulonsiirtono pikkuporvaireille , että isoille vuokra-asunto yhteisöille. ja maksajina alemmatkeskiluokkaiset ja pienituloiset työläiset.

Tässähän on se, että suojaosan leikkaus koskee vain niitä, joilla on työtuloja. Jos ei käy töissä, niin ei suojaosan leikkaus meinaa mitään. Toki sitten tuen prosenttiosuuden lasku koskee, mutta se korvautuu monelle sitten toimeentulotukena.
 
Eikös Annika Saarikko omalla kaudellaan kehoittanut vain kylmästi hakemaan toimeentulotukea jättimäisistä sähkölaskuista selviämiseen. Sama ratkaisu toiminee, jos leikkaukset kuormittavat liikaa yksittäistapauksia?
 
Eikös Annika Saarikko omalla kaudellaan kehoittanut vain kylmästi hakemaan toimeentulotukea jättimäisistä sähkölaskuista selviämiseen. Sama ratkaisu toiminee, jos leikkaukset kuormittavat liikaa yksittäistapauksia?

Niinhän siinä juuri käy. Hallituksen tavoite on puolittaa toimeentulotuen saajien määrä. Tällä menolla se tulee vain kasvamaan. Kannattaa muistaa, että toimeentulotuki on kaikista kallein tuki jakaa, koska se vaatii niin paljon byrokratiaa.
 
Niinhän siinä juuri käy. Hallituksen tavoite on puolittaa toimeentulotuen saajien määrä. Tällä menolla se tulee vain kasvamaan. Kannattaa muistaa, että toimeentulotuki on kaikista kallein tuki jakaa, koska se vaatii niin paljon byrokratiaa.
Tuskin siellä hirveän isoa massaa on tipahtamassa toimeentulotuen äärelle. Eli jäänee voiton puolelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 464
Viestejä
4 744 847
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
Kaizen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom