• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Lakot | UPM keskeyttää palkanmaksun heti usealla tehtaallaan – myös Metsä Group sulkee tehtaitaan

Olen vähän odotellut että milloin työsulku tms. tulee toimenpidevalikoimaan. UPM:lle kunnioitusta siitä että uskalsi ekana kääntää sen kortin. Laskusuhdanteessa olevan suomalaisen metsäteollisuuden ei tarvitse pelata nätisti, ja mitä oikeudenkäynteihin tulee niin sitä resurssia on kymmeniä miljardeja liikuttelevilla metsäyhtiöillä kuitenkin aika eri mittakaavassa kuin ammattiliitoilla. Jos liitot eivät osaa ymmärtää milloin lopettaa niin ihan oikea vaihtoehto on että selluhomma feidataan Suomesta ja lähetetään lämpöön poltosta yli jäävä kuitupuu muualle. Se että Venäjältä ei enää tule puuta heikentää Suomen laitosten kilpailukykyisyyttä omalta osaltaan. Tukit voidaan hoitaa täällä, sahoilla on kuitenkin töissä vain minimaalinen osa suomen metsäteollisuuden työvoimasta ja ne paperitehtaiden ja sellunketon kymmenettuhannet työntekijät voi sitten etsiä muita hommia vaikka ahtaajina.
 
Lakot | UPM keskeyttää palkanmaksun heti usealla tehtaallaan – myös Metsä Group sulkee tehtaitaan

Olen vähän odotellut että milloin työsulku tms. tulee toimenpidevalikoimaan. UPM:lle kunnioitusta siitä että uskalsi ekana kääntää sen kortin. Laskusuhdanteessa olevan suomalaisen metsäteollisuuden ei tarvitse pelata nätisti, ja mitä oikeudenkäynteihin tulee niin sitä resurssia on kymmeniä miljardeja liikuttelevilla metsäyhtiöillä kuitenkin aika eri mittakaavassa kuin ammattiliitoilla. Jos liitot eivät osaa ymmärtää milloin lopettaa niin ihan oikea vaihtoehto on että selluhomma feidataan Suomesta ja lähetetään lämpöön poltosta yli jäävä kuitupuu muualle. Se että Venäjältä ei enää tule puuta heikentää Suomen laitosten kilpailukykyisyyttä omalta osaltaan. Tukit voidaan hoitaa täällä, sahoilla on kuitenkin töissä vain minimaalinen osa suomen metsäteollisuuden työvoimasta ja ne paperitehtaiden ja sellunketon kymmenettuhannet työntekijät voi sitten etsiä muita hommia vaikka ahtaajina.
Onhan työsulku ollut koko ajan toimenpide valikoimassa ja sitä on käytetty. Tämähän ei ole työsulku ja työsulku nimikettä eivät uskalla ainakaan vielä käyttää julkisesti tes sopimuksen aikana. Kumpikin puoli tulkitsee tessiä omaksi edukseen ja lopputulos nähdään luultavasti 2v päästä kun sen oikeus on ratkaissut. Sen takia liitot on osaltaan tehty koska sillä yhtiöillä on sitä resurssia enemmän riita tilanteissa.
 
Onhan työsulku ollut koko ajan toimenpide valikoimassa ja sitä on käytetty. Tämähän ei ole työsulku ja työsulku nimikettä eivät uskalla ainakaan vielä käyttää julkisesti tes sopimuksen aikana. Kumpikin puoli tulkitsee tessiä omaksi edukseen ja lopputulos nähdään luultavasti 2v päästä kun sen oikeus on ratkaissut. Sen takia liitot on osaltaan tehty koska sillä yhtiöillä on sitä resurssia enemmän riita tilanteissa.

Riippuen siitä miten liitot lähtevät oikeudesa haastamaan UPM:ää ja muita jotka seuraa niin toki ne yritykset joihin poliittiset lakot ovat osuneet voivat myös aika yhtenevin perustein vaatia oikeusteitse liitoilta korvauksia haitoista joita lakot jotka eivät ole liittyneet työneuvotteluihin ovat niille aiheuttaneet. Oikeus lakkoon ei automaattisesti ole oikeus aiheuttaa taluodellista haittaa syyttömälle osapuolelle. Tai ainakin se pitää aika vakuuttavasti todistaa oikeudessa jos Suomessa on ammattiliiton mandaatilla oikeus aiheuttaa haittaa kelle vaan ja koska vaan. Ihan parin päivän varoitusajalla kuten tämä satamalakko.
 
Lakot | UPM keskeyttää palkanmaksun heti usealla tehtaallaan – myös Metsä Group sulkee tehtaitaan

Olen vähän odotellut että milloin työsulku tms. tulee toimenpidevalikoimaan. UPM:lle kunnioitusta siitä että uskalsi ekana kääntää sen kortin. Laskusuhdanteessa olevan suomalaisen metsäteollisuuden ei tarvitse pelata nätisti, ja mitä oikeudenkäynteihin tulee niin sitä resurssia on kymmeniä miljardeja liikuttelevilla metsäyhtiöillä kuitenkin aika eri mittakaavassa kuin ammattiliitoilla. Jos liitot eivät osaa ymmärtää milloin lopettaa niin ihan oikea vaihtoehto on että selluhomma feidataan Suomesta ja lähetetään lämpöön poltosta yli jäävä kuitupuu muualle. Se että Venäjältä ei enää tule puuta heikentää Suomen laitosten kilpailukykyisyyttä omalta osaltaan. Tukit voidaan hoitaa täällä, sahoilla on kuitenkin töissä vain minimaalinen osa suomen metsäteollisuuden työvoimasta ja ne paperitehtaiden ja sellunketon kymmenettuhannet työntekijät voi sitten etsiä muita hommia vaikka ahtaajina.

Ymmärrän että objektiivisuus on vaikea laji ja on kivempi ivailla ja keksiä asioita millä mollata toista osapuolta.

Suomen selluteollisuus on ollut huonoissa kantimissa, koska ei olla tehty investointeja ja keskitytty bulkin tekemiseen. Se on ollut ihan toimiva jatkumo silloin, kun Itä-rajan takaa on saanut halvalla puuta. Se ei enää kannata kun halpaa puuta ei saa.

Oisko vaikka kannattanut innovoida ja investoida. Tehdä paperikoneista vaikkapa kartonkikoneita.

Mutta ei, työntekijöiden vikaa kaikki. 2 viikkoa lakkoa tuhosi koko Suomen selluteollisuuden.
Vai olisiko jopa niin, että Suomen kaltaisessa maassa ei kannata tehdä matalajalosteista bulkkia?
 
Riippuen siitä miten liitot lähtevät oikeudesa haastamaan UPM:ää ja muita jotka seuraa niin toki ne yritykset joihin poliittiset lakot ovat osuneet voivat myös aika yhtenevin perustein vaatia oikeusteitse liitoilta korvauksia haitoista joita lakot jotka eivät ole liittyneet työneuvotteluihin ovat niille aiheuttaneet. Oikeus lakkoon ei automaattisesti ole oikeus aiheuttaa taluodellista haittaa syyttömälle osapuolelle. Tai ainakin se pitää aika vakuuttavasti todistaa oikeudessa jos Suomessa on ammattiliiton mandaatilla oikeus aiheuttaa haittaa kelle vaan ja koska vaan. Ihan parin päivän varoitusajalla kuten tämä satamalakko.
Luultavasti liitto lähtevät oikeudessa haastamaan UPM. Tällä hetkellä oikeus on poliittiseen lakkoon, ei sitä ole kukaan ennenkään vielä ole lähtenyt oikeuteen haastamaan, en tiedä nyt sitten. Heinäkuussahan lakon rajoitukset tulevat lakiin ja sen myötä rangaistukset niistä jos ne todetaan laittomiksi. Lakot ovat aina aiheuttaneet haittaa syyttömille. Ei ole pitkä aika kun AKT oli lakossa tes neuvotteluiden aikana, silloinkin joutuivat varmaan syyttömät kärsimään.
 
Ymmärrän että objektiivisuus on vaikea laji ja on kivempi ivailla ja keksiä asioita millä mollata toista osapuolta.

Suomen selluteollisuus on ollut huonoissa kantimissa, koska ei olla tehty investointeja ja keskitytty bulkin tekemiseen. Se on ollut ihan toimiva jatkumo silloin, kun Itä-rajan takaa on saanut halvalla puuta. Se ei enää kannata kun halpaa puuta ei saa.

Oisko vaikka kannattanut innovoida ja investoida. Tehdä paperikoneista vaikkapa kartonkikoneita.

Mutta ei, työntekijöiden vikaa kaikki. 2 viikkoa lakkoa tuhosi koko Suomen selluteollisuuden.
Vai olisiko jopa niin, että Suomen kaltaisessa maassa ei kannata tehdä matalajalosteista bulkkia?

100% objektiivisesti ilman mitään omaa lehmää ojassa olet 100% liittojen puolella, eikä vaan?

En minä ole metsäteollisuuden puolella sinänsä mutta ymmärrän että sillä alalla on nyt syystä tai toisesta tilanne jossa ei tarvitse välttämättä miellyttää työntekijäosapuolta. Ja vaihtoehtoja metsäteollisuuden työpaikoille on tosiaan maailma täynnä.

Työntekijäliitot korostavat että suomessa ei ole paljon lakkoja verrattuna moniin muihin maihin. Mutta osaatko sanoa missä muussa teollisuusmaassa viimeksi on poliittisella lakolla pistetty tavaraliikenne rajojen yli 100% seis kahdeksi viikoksi samalla kun lakkoilijoilla itsellään on varsin kovat palkat ja edut?

edit: niin kovat palkat että tarvitaan 150€ euroa päivässä rahaa mukaanlukien viikonloput sen päälle että on ylimääräistä vapaata hoitaa erilaisia rästiin jääneitä kotitöitä yms. Itselle yrittäjänä joka maksaa itse lomasijaisensakin se on jännä konsepti että lomapalkkojen+rahojen ohella tarvitaan kova palkka myös siitä että ottaa ylimääräistä omaa lomaa hallituksen ja kansantalouden kiusaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Oisko vaikka kannattanut innovoida ja investoida. Tehdä paperikoneista vaikkapa kartonkikoneita.

Eiköstä Suomessa ole toimittu juurikin noin? Paperin vienti on laskenut rajusti, mutta kartongin vienti on taaskin noussut.

*edit*
Ymmärtääkseni paperiteollisuuden tila on sellainen, että Euroopassa perinteisen paperin kysyntä laskee rajusti, mutta kartongin kysyntä pysyy vakaana tai jopa vähän nousee. Suomen paperiteollisuus pysyy tuossa kartongin kasvussa hyvin kiinni, mutta se kasvu ei ole lähellekään niin suurta, että sillä kompensoitaisiin tuota muun paperitavaran kysynnän laskua.
Eli Euroopan markkinat ovat kokonaisuutena laskeva markkina ja siihen ei auta ”innovointi ja investointi”. Tai innovointi voisi auttaa, jos löydetään metsäteollisuuden tuotteille uusia käyttötapoja (joita Suomessa kyllä tutkitaan).

Maailmalla, etenkin Aasiassa, kartongin ja muunkin paperin (ainakin pehmopaperin) kysyntä kasvaa todella reippaasti. Mutta ei ole kustannustehokasta roudata valmista paperia Suomesta Kiinaan, joten sen sijaan sinne viedään sellua. Kerta Kiinassa, ja muutenkin Aasiassa, on kyllä kapasiteettia rakentaa niitä paperitehtaita, mutta ne tarvitsee raaka-ainetta.

Eli noiden syiden takia Suomessa vähenee ne jalostettujen tuotteiden tuotanto, mutta sellua pyritään tekemään enemmän. Kyse ei ole niinkään suomalaisten metsäteollisuuden halusta innovoida tai investoida, vaan siitä, että miten markkinat ovat kehittyneet.
 
Viimeksi muokattu:
100% objektiivisesti ilman mitään omaa lehmää ojassa olet 100% liittojen puolella, eikä vaan?

En minä ole metsäteollisuuden puolella sinänsä mutta ymmärrän että sillä alalla on nyt syystä tai toisesta tilanne jossa ei tarvitse välttämättä miellyttää työntekijäosapuolta. Ja vaihtoehtoja metsäteollisuuden työpaikoille on tosiaan maailma täynnä.

Työntekijäliitot korostavat että suomessa ei ole paljon lakkoja verrattuna moniin muihin maihin. Mutta osaatko sanoa missä muussa teollisuusmaassa viimeksi on poliittisella lakolla pistetty tavaraliikenne rajojen yli 100% seis kahdeksi viikoksi poliittisen lakon takia samalla kun lakkoilijoilla itsellään on varsin kovat palkat ja edut?
En tiedä, mutta 2005 metsäteollisuus pisti 6 viikkoa työsulkua Suomeen tes neuvotteluiden aikana, liekkö sillä ollut merkitystä kansantaloudellisesti. Kumpiki puoli käyttää sille sallittuja keinoja tavoitteitaan edistääkseen. Liitot puolustaa työntekijän oikeuksia ja toisen liitot yrityksien oikeuksia. Nythän hallitus ohjelma on otettu aika pitkälti EK pelikirjasta. Jos sinne olisi laitettu yrityshallitus edustusta työntekijöille tai tulkintaoikeutta riita-asiassa niin olisi voinut olla helpompaa.
 
En tiedä, mutta 2005 metsäteollisuus pisti 6 viikkoa työsulkua Suomeen tes neuvotteluiden aikana, liekkö sillä ollut merkitystä kansantaloudellisesti. Kumpiki puoli käyttää sille sallittuja keinoja tavoitteitaan edistääkseen. Liitot puolustaa työntekijän oikeuksia ja toisen liitot yrityksien oikeuksia. Nythän hallitus ohjelma on otettu aika pitkälti EK pelikirjasta. Jos sinne olisi laitettu yrityshallitus edustusta työntekijöille tai tulkintaoikeutta riita-asiassa niin olisi voinut olla helpompaa.

Hallitusedustus asiassa olen jopa samaa mieltä, on hyvä että rakennetaan luottamusta ja toisaalta eri taustainen hallituksen jäsen voi olla ihan oikea voimavara yrityksellekin. Toisaalta se hallitusjäsen ei tuo juurikaan käytännön valtaa ammattiliitoille joten ei sitä ole mielestäni missään erityisemmin vaadittukaan liittojen puolelta. Ne/me jotka ovat enemmän puoluettomia ja haluavat että systeemi toimii ovat olleet sen työntekijoiden hallitusjäsenen puolella. Tulkintaoikeus riita-asiassa on asia jota en juuri tunne. Mutta on kai loogista että maksajan ehdoin mennään siihen asti että oikeus toisin päättää jos oikeuteen mennään. Jos maksaja on joku muu kuin työnantaja niin sitten sen ehdoin.
 
"Valuuttarahasto arvioi, että Suomen julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen nousee 85 prosenttiin vuoteen 2028 mennessä." IMF ehdottaa Suomelle lisätoimia julkisen talouden vahvistamiseksi – esillä useampikin vero
Aika selkee on siis jo imf:llekin että 2030-2032 tulee se ennustettu default jollon sitten kaikilta tukia saavilta ne lähtee eikä keneltäkään enää kysellä.
Nii. Siellähän oli IMF vinkkinä verojen korottamistakin listaamattomien yhtiöiden osinkoista. En tiedä mitenkä ne meinaa saada viime aikoina puhuttuja veronkorotuksia muualle koska niitä ei ole hallitusohjelmassa ja hallitusohjelmaa ei enää avata tai niin ainakin sanovat työmarkkinauudistuksien kohdalla.
 
Jos se raja vedetään siihen, mihin oikeuskäytännössä on useimmiten tähän asti vedetty, niin aloilla, joilla ei ole TES:iä ja työantajat on järjestäytymättömiä, vuoden 2023 joulukuun palkkatasossa ~930 euroa kuukaudessa jaettuna tuntipalkaksi. Taitaa olla vajaat kuusi euroa / tunti. Sama summa on muuten tulossa uuden tuloperäisen työssäoloehdon rajaksi, se ei liene vahinko ;)

Joillain aloilla voidaan toki olla TES-sopimuksillakin sitä matalammilla tuntipalkoilla. esim. erillisjakelu-tes on hyvin heikko.
Eli Kokoomuksen ja EK:n tähtäimessä on alentaa matalan lähtötason duunien palkat 930 eur/kk tasolle (5,8 eur/tunti) (?). Niitä järjestäytymättömiä työnantajia alkaa ilmestymään, jahka nämä lakimuutokset menee läpi.

Enpä tiedä, miten Suomen talouden pelastaminen tulee tällä tempulla onnistumaan. Suomalaiset aikuiset ihmiset eivät mene tuolla palkalla töihin, joten he menevät kortistoon. Arvatenkin pläninä on ottaa "työvoimaperäista maahanmuuttoa" kolmansista maista tekemään nuo 930 eur/kk hommat.

Valitettavasti tuolla 930 eur/kk ei Suomessa elä, eikä varsinkaan elätä perhettä, joten veronmaksajien asumistuilla ja sosiaalituilla tuo kompensoidaan. Keskiluokka ja hyvätuloiset palkansaajat: valmistautukaa jo kaivamaan oikein kunnolla kuvettanne!
 
Nii. Siellähän oli IMF vinkkinä verojen korottamistakin listaamattomien yhtiöiden osinkoista. En tiedä mitenkä ne meinaa saada viime aikoina puhuttuja veronkorotuksia muualle koska niitä ei ole hallitusohjelmassa ja hallitusohjelmaa ei enää avata tai niin ainakin sanovat työmarkkinauudistuksien kohdalla.
”IMF katsoo, että hallituksen työelämäuudistukset tukevat työllisyyden kasvua tulevina vuosina. Valuuttarahasto kehottaa kuitenkin toimiin, jotta työvoiman osaaminen vastaisi paremmin työmarkkinoiden tarpeita." Eikös he juuri "kehu" hallituksen yrittämiä työmarkkinauudistuksia?
 
Nii. Siellähän oli IMF vinkkinä verojen korottamistakin listaamattomien yhtiöiden osinkoista. En tiedä mitenkä ne meinaa saada viime aikoina puhuttuja veronkorotuksia muualle koska niitä ei ole hallitusohjelmassa ja hallitusohjelmaa ei enää avata tai niin ainakin sanovat työmarkkinauudistuksien kohdalla.

Tässä on IMF:n raportista suora sitaatti jossa tuo osinkojuttu on osana:

In addition to the recent reforms to social benefits, further spending cuts are required, including through efficiency gains from the Wellbeing Service Counties. These efforts should be supplemented with revenues measures such as excise tax indexation, expansion of carbon taxation, VAT rate standardization, and revising dividend taxation for non-listed companies.
Enhancing employment and productivity are essential for economic growth. The mission supports the government's efforts to boost employment through social benefit reforms, greater flexibility in the labor market, and lowering the labor tax wedge.

Eli IMF kannattaa hallituksen työmarkkinauudistuksia ja sosiaalietuuksien leikkauksia.


 
"Valuuttarahasto arvioi, että Suomen julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen nousee 85 prosenttiin vuoteen 2028 mennessä." IMF ehdottaa Suomelle lisätoimia julkisen talouden vahvistamiseksi – esillä useampikin vero
Aika selkee on siis jo imf:llekin että 2030-2032 tulee se ennustettu default jollon sitten kaikilta tukia saavilta ne lähtee eikä keneltäkään enää kysellä.
Kreikka kippasi 109 %/BKT velkatasolla. Italia päästettiin teollistuneempana ja EU:n kolmanneksi suurimpana taloutena velkaantumaan 132%/BKT velkatasolle, minkä jälkeen maa siirtyi EKP:n letkuruokintaan.

Suomen default tapahtunee jossakin Kreikan ja Italian välimaastossa, ehkä 115 - 120%/BKT. Kreikkaa kehittyneempi elinkeinoelämä ja eläkerahastot suojaavat Suomea hieman.

Mutta kuten sanottua, Orvon hallituksen toimet eivät Suomea pelasta. Julkisen sektorin ja sen menojen sopeuttaminen on jätetty käytännössä täysin tekemättä. Suomi-duunarien kollektiivinen vaihtaminen puoliksi veronmaksajien kustannuksella eläviin ulkomaalaisiin vain kiihdyttää menojen kasvua.
 
Mutta kuten sanottua, Orvon hallituksen toimet eivät Suomea pelasta. Julkisen sektorin ja sen menojen sopeuttaminen on jätetty käytännössä täysin tekemättä. Suomi-duunarien kollektiivinen vaihtaminen puoliksi veronmaksajien kustannuksella eläviin ulkomaalaisiin vain kiihdyttää menojen kasvua.

Kaikki sosiaaliedut ovat julkisen sektorin menoja eli niistä leikkaaminen (esim ansiosidonnainen joka tulee lähinnä sieltä) sopeuttaa nopeasti. Toki siellä on myös paljon tehotonta tekemistä, suojatyöpaikkoja ja huonoa ostotoimintaa mistä tulee hakea vahvasti säätöjä.
 
Kaikki sosiaaliedut ovat julkisen sektorin menoja eli niistä leikkaaminen (esim ansiosidonnainen joka tulee lähinnä sieltä) sopeuttaa nopeasti. Toki siellä on myös paljon tehotonta tekemistä, suojatyöpaikkoja ja huonoa ostotoimintaa mistä tulee hakea vahvasti säätöjä.
Sosiaaliturvan euromääräiset leikkaukset ovat niin pieniä, ettei niillä ole tässä konkurssissa käytännössä mitään merkitystä. Jos sieltä pari sataa miljoonaa nipistetään, niin kahvirahoja ovat verrattuna 80 miljardin euron kokonaiskustannuksiin (vuonna 2022).

Suomi ei pelastu mitenkään, ilman julkisten menojen merkittävää karsintaa. Jostakin syystä Kokoomus ei halua tehdä. Ilmeisesti Kokoomuskin on salaa vasemmistolainen puolue, kun kannattaa maan kokoon nähden ylipaisunutta julkista sektoria.

 
”IMF katsoo, että hallituksen työelämäuudistukset tukevat työllisyyden kasvua tulevina vuosina. Valuuttarahasto kehottaa kuitenkin toimiin, jotta työvoiman osaaminen vastaisi paremmin työmarkkinoiden tarpeita." Eikös he juuri "kehu" hallituksen yrittämiä työmarkkinauudistuksia?
Tässä on IMF:n raportista suora sitaatti jossa tuo osinkojuttu on osana:

In addition to the recent reforms to social benefits, further spending cuts are required, including through efficiency gains from the Wellbeing Service Counties. These efforts should be supplemented with revenues measures such as excise tax indexation, expansion of carbon taxation, VAT rate standardization, and revising dividend taxation for non-listed companies.
Enhancing employment and productivity are essential for economic growth. The mission supports the government's efforts to boost employment through social benefit reforms, greater flexibility in the labor market, and lowering the labor tax wedge.

Eli IMF kannattaa hallituksen työmarkkinauudistuksia ja sosiaalietuuksien leikkauksia.


Niin kehuvat ja suosittelevat veron korotuksia ja hallitus itsekkin myöntää että tulee veronkorotuksia lisäksi.

Nyt vaan hallitus sanonut että hallitusohjelmaa ei avata työmarkkinauudistuksien takia niin silloin sitä ei varmaan voi avata veron korotuksien takia. Eikun hetkinen Orpo sanoi hallitusohjelmaa ei voi avata, mutta siihen voi tehdä päälle veronkorotuksien osalta, mutta nähtävästi ei työmarkkina uudistuksien osalta tasapainottamaan.

On mielenkiintoista nähdä minne veronkorotukset tulee osumaan.
 
Niin kehuvat ja suosittelevat veron korotuksia ja hallitus itsekkin myöntää että tulee veronkorotuksia lisäksi.

Nyt vaan hallitus sanonut että hallitusohjelmaa ei avata työmarkkinauudistuksien takia niin silloin sitä ei varmaan voi avata veron korotuksien takia. Eikun hetkinen Orpo sanoi hallitusohjelmaa ei voi avata, mutta siihen voi tehdä päälle veronkorotuksien osalta, mutta nähtävästi ei työmarkkina uudistuksien osalta tasapainottamaan.

On mielenkiintoista nähdä minne veronkorotukset tulee osumaan.

Minä en muuta päätöksiäni sillä perusteella että joku äärimmäisen vittumainen ja turhanpäiväinen taho niistä valittaa kovaan ääneen, mutta voin hyvin muuttaa päätöksiäni silloin kun on oikeasti hyvä syy. Ei se ole mitenkään epäloogista tai tuuliviirinä olemista.
 
Minä en muuta päätöksiäni sillä perusteella että joku äärimmäisen vittumainen ja turhanpäiväinen taho niistä valittaa kovaan ääneen, mutta voin hyvin muuttaa päätöksiäni silloin kun on oikeasti hyvä syy. Ei se ole mitenkään epäloogista tai tuuliviirinä olemista.
Tämä äärimmäisen vittumainen ja turhanpäiväinen taho edustaa merkittävää osaa työntekijöistä. Oisko hyväksi syyksi riittänyt työmarkkinarauha.

Suomalainen luonteenlaatu nyt vaan on semmoinen että periksi ei anneta puolin eikä toisin. Jos jotain päästään näpäyttämään niin sitähän näpäytetään. Toisia on haukuttu molemmin puolin eduskunta salia ja ministereitä myöten. Tilanne on nähtävästi todella tulehtunut, kohta ollaan tilanteessa että ei ole mitään merkitystä kumpiko on oikeassa.
 
En tiedä oliko jo linkattu tänne, mutta tämä oli minusta hyvin sanottu, aika lailla näin tämä asia minullekin näyttäytyy:

Kolumni | Mitä jos syy onkin johtajissa?

"Mitä jos Suomen ongelma on myös se, ettei täällä ole riittävästi hyviä yritysjohtajia? Tälle väitteelle löytyy jopa tukea, etenkin jos Suomen pomoja vertaa Ruotsin markkinoinnin ja riskinoton osaaviin johtajiin, jotka vieläpä tulevat toimeen ay-väen kanssa.

Suomen tuottavuus ei ole noussut muun muassa siksi, että yritysjohtajat eivät ole keskimäärin uskaltaneet riittävästi investoida kotimaassa eivätkä etenkään uusiin tuotteisiin. Sen sijaan osinkoja suomalaisyritykset jakavat maailman mitassa runsaasti.
"

Suomen yritysten junnaava kilpailukyky ei johdu sairauslomapäivistä tai irtisanomissuojasta, vaan riskinottokyvyn, markkinoinnin, investointien ja pääomien hankkimisen osaamisen puutteista. Kaikki tämä on sitä mistä johtajille maksetaan. Pitkäjänteinen yritysten kasvattamisen kyky puuttuu, ja mukavat eläkepäivät varmistava voittojen kotiutus sopivassa kohtaa - eli myydään firma norjalaisille heti kun he haluavat ostaa -tyyppinen mentaliteetti - on liian usein se mikä riittää. Omat kyvyt ei vaan kanna sen pidemmälle.

Sairauslomapäivien, poliittisen lakkoilun ja irtissanomissuojan heikentämisellä yms. toimilla voidaan kyllä saada lyhyellä aikavälillä hienoista kannattavuuden nousua yrityksiin, mutta ei sitä yritysten kilpailukykyä oikeasti niistä palikoista rakenneta.
 
En tiedä oliko jo linkattu tänne, mutta tämä oli minusta hyvin sanottu, aika lailla näin tämä asia minullekin näyttäytyy:

Kolumni | Mitä jos syy onkin johtajissa?

"Mitä jos Suomen ongelma on myös se, ettei täällä ole riittävästi hyviä yritysjohtajia? Tälle väitteelle löytyy jopa tukea, etenkin jos Suomen pomoja vertaa Ruotsin markkinoinnin ja riskinoton osaaviin johtajiin, jotka vieläpä tulevat toimeen ay-väen kanssa.

Suomen tuottavuus ei ole noussut muun muassa siksi, että yritysjohtajat eivät ole keskimäärin uskaltaneet riittävästi investoida kotimaassa eivätkä etenkään uusiin tuotteisiin. Sen sijaan osinkoja suomalaisyritykset jakavat maailman mitassa runsaasti.
"

Suomen yritysten junnaava kilpailukyky ei johdu sairauslomapäivistä tai irtisanomissuojasta, vaan riskinottokyvyn, markkinoinnin, investointien ja pääomien hankkimisen osaamisen puutteista. Kaikki tämä on sitä mistä johtajille maksetaan. Pitkäjänteinen yritysten kasvattamisen kyky puuttuu, ja mukavat eläkepäivät varmistava voittojen kotiutus sopivassa kohtaa - eli myydään firma norjalaisille heti kun he haluavat ostaa -tyyppinen mentaliteetti - on liian usein se mikä riittää. Omat kyvyt ei vaan kanna sen pidemmälle.

Sairauslomapäivien, poliittisen lakkoilun ja irtissanomissuojan heikentämisellä yms. toimilla voidaan kyllä saada lyhyellä aikavälillä hienoista kannattavuuden nousua yrityksiin, mutta ei sitä yritysten kilpailukykyä oikeasti niistä palikoista rakenneta.
Suomessa ei tosiaan ole riskinottoon ja muutokseen kannustava kulttuuri. Joustavuutta ja epäonnistumisten hyväksymistä pitää lisätä jotta riskinotto olisi suositumpi vaihtoehto. Ja pitää hyväksyä muutokset.
 
Eiköstä Suomessa ole toimittu juurikin noin? Paperin vienti on laskenut rajusti, mutta kartongin vienti on taaskin noussut.

*edit*
Ymmärtääkseni paperiteollisuuden tila on sellainen, että Euroopassa perinteisen paperin kysyntä laskee rajusti, mutta kartongin kysyntä pysyy vakaana tai jopa vähän nousee. Suomen paperiteollisuus pysyy tuossa kartongin kasvussa hyvin kiinni, mutta se kasvu ei ole lähellekään niin suurta, että sillä kompensoitaisiin tuota muun paperitavaran kysynnän laskua.
Eli Euroopan markkinat ovat kokonaisuutena laskeva markkina ja siihen ei auta ”innovointi ja investointi”. Tai innovointi voisi auttaa, jos löydetään metsäteollisuuden tuotteille uusia käyttötapoja (joita Suomessa kyllä tutkitaan).

Maailmalla, etenkin Aasiassa, kartongin ja muunkin paperin (ainakin pehmopaperin) kysyntä kasvaa todella reippaasti. Mutta ei ole kustannustehokasta roudata valmista paperia Suomesta Kiinaan, joten sen sijaan sinne viedään sellua. Kerta Kiinassa, ja muutenkin Aasiassa, on kyllä kapasiteettia rakentaa niitä paperitehtaita, mutta ne tarvitsee raaka-ainetta.

Eli noiden syiden takia Suomessa vähenee ne jalostettujen tuotteiden tuotanto, mutta sellua pyritään tekemään enemmän. Kyse ei ole niinkään suomalaisten metsäteollisuuden halusta innovoida tai investoida, vaan siitä, että miten markkinat ovat kehittyneet.

Juuri tätä hainkin takaa.
En ole mistään eri mieltä.
Pointtini oli se, että on ihan turha hakea syitä lakoista tai palkoista sille miksi metsäteollisuus ottaa Suomessa kuokkaan.

Innovointi on hyvästä. Se olisi vaan pitänyt aloittaa aikaisemmin. Mutta paras päivä oli eilen ja toiseksi paras päivä on tänään.

100% objektiivisesti ilman mitään omaa lehmää ojassa olet 100% liittojen puolella, eikä vaan?

En minä ole metsäteollisuuden puolella sinänsä mutta ymmärrän että sillä alalla on nyt syystä tai toisesta tilanne jossa ei tarvitse välttämättä miellyttää työntekijäosapuolta. Ja vaihtoehtoja metsäteollisuuden työpaikoille on tosiaan maailma täynnä.

Työntekijäliitot korostavat että suomessa ei ole paljon lakkoja verrattuna moniin muihin maihin. Mutta osaatko sanoa missä muussa teollisuusmaassa viimeksi on poliittisella lakolla pistetty tavaraliikenne rajojen yli 100% seis kahdeksi viikoksi samalla kun lakkoilijoilla itsellään on varsin kovat palkat ja edut?

edit: niin kovat palkat että tarvitaan 150€ euroa päivässä rahaa mukaanlukien viikonloput sen päälle että on ylimääräistä vapaata hoitaa erilaisia rästiin jääneitä kotitöitä yms. Itselle yrittäjänä joka maksaa itse lomasijaisensakin se on jännä konsepti että lomapalkkojen+rahojen ohella tarvitaan kova palkka myös siitä että ottaa ylimääräistä omaa lomaa hallituksen ja kansantalouden kiusaksi.

Minä nään liitoissa myös kehitettävää. Tässä taistelussa tosin olen 100% liittojen puolella, koska hallitus on itse ajanut asiat tähän pisteeseen. Itse haluaisin sopua ja neuvottelua, Suomen etu kaikilla mielessä. Molempien osapuolten pitäisi yhdessä todeta tosiasiat -> Suomen taloudella ei mene hyvin -> Mitä voisimme tehdä yhdessä asialle?

Eikä niin että jaetaan toisemme kahteen eri leiriin ja demonisoidaan toisiamme. Valitettavasti hallituksen tie on juuri tuo demonisointi ja suurempi kahtia jakautuminen.

Minun mielestäni se on täysin inhorealistisen luonnollinen jatkumo, että metsäteollisuuden työpaikat siirtyvät ulkomaille koska globalisaatio. IMG_8664.jpeg
 
Nyt tuo järjestelmä ei tue kunnolla niitä ketkä tarvitsevat tilapäisesti apua, mutta niitä tuo tukee ketkä eivät halua töihin. Nyt kun halutaan leikata ansiosidonnaista se väliaikaisesti työtön on entistä suuremmassa kusessa, ainakin omistusasunnossa asuessa. En ainakaan itse pärjäisi ansiosidonnaisella.

Siis koetko asian niin, että yhteiskunta tukee paremmin pitkäaikaistyötöntä kuin hetkellisesti apua tarvitsevaa? Aika monella on se ansiosidonnainen yli kaksinkertainen peruspäivärahaan tai työmarkkinatukeen nähden, eli kyllä väliaikaisesti työttömänä olevaa tuetaan, kunhan hän on ollut kassan jäsen riittävän pitkään ennen työttömyyttä.

Unohdit myös sen, että erinäisiä aktivointitoimenpiteitä kohdistetaan niihin työttömiin, jotka ovat olleet yli 300 päivää työttöminä. Toisin sanoen aktivointitoimenpiteitä käytetään pitkälti vain työmarkkinatuella oleviin henkilöihin. Kuntien intensiivinä on Kelan sakkomaksut näistä pitkäaikaistyöttömistä, ja niitä välttääkseen kunnat pyrkivät ohjaamaan pitkäaikaistyöttömiä kuntouttavaan työtoimintaan, palkkatukityöhön, työkokeiluun, kuntoutukseen jne.

Eli mielestäni järjestelmä tukee hyvin tilapäisesti työttöminä olevia, ja pidempään olleita taas tuetaan vähemmän ja patistellaan enemmän eteenpäin erilaisten aktivointitoimenpiteiden avulla.

Miten ihmeessä et pärjäsi ansiosidonnaisella asumiskulujesi kanssa? Asutko yksin vai kaksin? Onko asuntolainaa vielä paljon jäljellä?
 
Siis koetko asian niin, että yhteiskunta tukee paremmin pitkäaikaistyötöntä kuin hetkellisesti apua tarvitsevaa? Aika monella on se ansiosidonnainen yli kaksinkertainen peruspäivärahaan tai työmarkkinatukeen nähden, eli kyllä väliaikaisesti työttömänä olevaa tuetaan, kunhan hän on ollut kassan jäsen riittävän pitkään ennen työttömyyttä.

Unohdit myös sen, että erinäisiä aktivointitoimenpiteitä kohdistetaan niihin työttömiin, jotka ovat olleet yli 300 päivää työttöminä. Toisin sanoen aktivointitoimenpiteitä käytetään pitkälti vain työmarkkinatuella oleviin henkilöihin. Kuntien intensiivinä on Kelan sakkomaksut näistä pitkäaikaistyöttömistä, ja niitä välttääkseen kunnat pyrkivät ohjaamaan pitkäaikaistyöttömiä kuntouttavaan työtoimintaan, palkkatukityöhön, työkokeiluun, kuntoutukseen jne.

Eli mielestäni järjestelmä tukee hyvin tilapäisesti työttöminä olevia, ja pidempään olleita taas tuetaan vähemmän ja patistellaan enemmän eteenpäin erilaisten aktivointitoimenpiteiden avulla.

Miten ihmeessä et pärjäsi ansiosidonnaisella asumiskulujesi kanssa? Asutko yksin vai kaksin? Onko asuntolainaa vielä paljon jäljellä?
Sä vertaat ansiosidonnaista väärään tukeen. "Aidot" pitkäaikaistyöttömät on toimeentulotuella ja heillä talous pyörii käteisellä.
 
Juuri tätä hainkin takaa.
En ole mistään eri mieltä.
Pointtini oli se, että on ihan turha hakea syitä lakoista tai palkoista sille miksi metsäteollisuus ottaa Suomessa kuokkaan.

Innovointi on hyvästä. Se olisi vaan pitänyt aloittaa aikaisemmin. Mutta paras päivä oli eilen ja toiseksi paras päivä on tänään.

Lakot ja palkat eivät ole syy siihen, miksi Suomen metsäteollisuudessa, tai etenkin paperiteollisuudessa, on laskeva markkina.
Mutta kerta siellä paperiteollisuudessa on se laskeva markkina, joka taaskin tarkoittaa kapasiteetin ylitarjontaa Euroopassa, niin sitten niillä lakoilla ja palkoilla on kyllä iso rooli siinä, että mistä ne tehtaat suljetaan. Jolloin nuo lakot ja paperiliiton haluttomuus luopua hyvinä aikoina saaduista eduista maalaavat isot kohteet suomalaisiin paperitehtaisiin, kun yritykset päättävät mistä karsia sitä ylikapasiteettia.
 
Lakot ja palkat eivät ole syy siihen, miksi Suomen metsäteollisuudessa, tai etenkin paperiteollisuudessa, on laskeva markkina.
Mutta kerta siellä paperiteollisuudessa on se laskeva markkina, joka taaskin tarkoittaa kapasiteetin ylitarjontaa Euroopassa, niin sitten niillä lakoilla ja palkoilla on kyllä iso rooli siinä, että mistä ne tehtaat suljetaan. Jolloin nuo lakot ja paperiliiton haluttomuus luopua hyvinä aikoina saaduista eduista maalaavat isot kohteet suomalaisiin paperitehtaisiin, kun yritykset päättävät mistä karsia sitä ylikapasiteettia.
Mielenkiinnolla odotan sitä päivää kun nuo isot/vanhat paperitehtaat sulkeutuvat. Siellä muhii maapohjassa semmoinen ympäristökatastrofi että. Ensimmäiset 100 vuotta ajettu kaikki myrkyt/mömmöt maaperään. Nehän joutuisi ne siivoamaan jos sulkevat tehtaat.
 
Mielenkiinnolla odotan sitä päivää kun nuo isot/vanhat paperitehtaat sulkeutuvat. Siellä muhii maapohjassa semmoinen ympäristökatastrofi että. Ensimmäiset 100 vuotta ajettu kaikki myrkyt/mömmöt maaperään. Nehän joutuisi ne siivoamaan jos sulkevat tehtaat.
Sellu/paperi ei ehkä ongelmallisimia, siellä se puhdistuminen alkoi 70 luvulla ja ovat puhdistuneet että monet siivonneet alueitaan. Metsäteollisuudessa ongelmallisempia ollut sahapuolella, joissa pienempi toimijoita ja niitä raunioita jäännyt vuosien saatossa ja niiden vanhoja jäämiä.

Sellu/paperi yksiköitä on paljon suljettu, ja osa alueista hiljaisempia, osa ihan aktiivisessa käytössä, kasvukeskusten kyljessä ihan asumis ja virkistyskäyttöön alueita otettu. Muuttotappioalueilla tonttihinnat sellaisia ettei se kannata, vaikka ei olisikaan mikään 60 luvun kaatopaikka.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnolla odotan sitä päivää kun nuo isot/vanhat paperitehtaat sulkeutuvat. Siellä muhii maapohjassa semmoinen ympäristökatastrofi että. Ensimmäiset 100 vuotta ajettu kaikki myrkyt/mömmöt maaperään. Nehän joutuisi ne siivoamaan jos sulkevat tehtaat.
Onhan noita lakkautettuja isoja tehdasintegraatteja jo siirtynyt eteenpäin uusille omistajille. Esimerkiksi konesaleiksi noita on kaavailtu usein; tilaa riittää ja suuren kapasiteetin 110 kV sähköliittymä on valmiina.

Lakkauttamisen seurauksena ongelmallisempaa on kuitenkin ne kerrannaisvaikutukset, mitä paperikonekunnille koituu. Otetaan esimerkiksi pelkästään kaukolämpö. Moni kaupunki saa kaukolämpönsä näiden laitosten sivuvirrasta ja tehtaan lopettaminen tekee lämmöntuotannosta todennäköisesti kannattamatonta. Kaupunkien kaukolämpöasiakkaiden lämmityskustannukset pomppaavat pahimmillaan yhtäkkiä kymmeniä prosentteja (ellei korvaavia ratkaisuja ole mietitty). Kerrostaloasujille se näkyy suoraan vastikkeiden nousussa. Kunnan kiinteistöjen lämmityskulut kasvavat, mikä lisää kuntien valmiiksi suuria alijäämiä sen lisäksi, että se iso verotuottokone häviää kunnasta. Kunnat lakkauttavat ja purkavat niitä rakkaita kouluja jne. Muiden yritysten kiinteistöjen lämmityskulut kasvavat, mikä tarkoittaa heikentynyttä toimintaympäristöä yrityksille; mahdollisia lomautuksia, irtisanomisia, konkursseja. Palvelusektorilla yritykset vievät lämmityskulut tuotteiden hintoihin.

Tämän lisäksi on kaikki paikkakunnalle tehdasintegraatin seurauksena syntyneet pienet yritykset, jotka toimivat joko suoraan tehtaassa tai sitten välillisesti palvellen tehdasta ja sen henkilöstöä. Oikeastaan kaikki mahdolliset alat jostain kunnossapitofirmasta parturikampaajaan ja ravintoloista siivouspalveluihin.
 
Paperiteollisuuspaikkakuntien, millaiselta itsekin olen kotoisin, olisi pitänyt jo aikaa sitten alkaa valmistautua siihen tehtaan jälkeiseen todellisuuteen. Mutta jostain syystä koko mentaliteetti ja yleinen ilmapiiri noilla paikkakunnilla nojautuu edelleen siihen että se tehdas on ikuinen. Ja siitä sitten seuraa se, että aina kun jossain suljetaan tehdasyksikkö niin se tulee olevinaan täytenä yllätyksenä ja suurena järkytyksenä koko yhteisölle.

Pysähtyneisyyden aika, se on todellisuutta liian monilla paikkakunnilla ihan eteläisintä Suomea myöten.
 
Sosiaaliturvan euromääräiset leikkaukset ovat niin pieniä, ettei niillä ole tässä konkurssissa käytännössä mitään merkitystä. Jos sieltä pari sataa miljoonaa nipistetään, niin kahvirahoja ovat verrattuna 80 miljardin euron kokonaiskustannuksiin (vuonna 2022).

Suomi ei pelastu mitenkään, ilman julkisten menojen merkittävää karsintaa. Jostakin syystä Kokoomus ei halua tehdä. Ilmeisesti Kokoomuskin on salaa vasemmistolainen puolue, kun kannattaa maan kokoon nähden ylipaisunutta julkista sektoria.


Tarkoitat siis, että eläkkeitä ja ikäihmisille suunnattuja palveluita on rajusti leikattava. Koska niin pitää tehdä, jos noita menoja halutaan jotenkin merkittävästi leikata.
 
Tarkoitat siis, että eläkkeitä ja ikäihmisille suunnattuja palveluita on rajusti leikattava. Koska niin pitää tehdä, jos noita menoja halutaan jotenkin merkittävästi leikata.

Niinhän varsinkin eläkkeitä olisi pitänyt jo ajat sitten leikata ja rajusti. Mutta se pitäisi tehdä ikäluokkien perusteella, ne jotka eivät maksaneet joutuisivat luopumaan eduistaan (eli suuret ikäluokat). Sehän ei tule tapahtumaan, liikaa äänestäjiä. Luvataan vaikka vappusatasia lisää sen sijaan, onhan vasemmistolla aina rahaa sellaiseen.
 
En tiedä oliko jo linkattu tänne, mutta tämä oli minusta hyvin sanottu, aika lailla näin tämä asia minullekin näyttäytyy:

Kolumni | Mitä jos syy onkin johtajissa?

"Mitä jos Suomen ongelma on myös se, ettei täällä ole riittävästi hyviä yritysjohtajia? Tälle väitteelle löytyy jopa tukea, etenkin jos Suomen pomoja vertaa Ruotsin markkinoinnin ja riskinoton osaaviin johtajiin, jotka vieläpä tulevat toimeen ay-väen kanssa.

Suomen tuottavuus ei ole noussut muun muassa siksi, että yritysjohtajat eivät ole keskimäärin uskaltaneet riittävästi investoida kotimaassa eivätkä etenkään uusiin tuotteisiin. Sen sijaan osinkoja suomalaisyritykset jakavat maailman mitassa runsaasti.
"

Suomen yritysten junnaava kilpailukyky ei johdu sairauslomapäivistä tai irtisanomissuojasta, vaan riskinottokyvyn, markkinoinnin, investointien ja pääomien hankkimisen osaamisen puutteista. Kaikki tämä on sitä mistä johtajille maksetaan. Pitkäjänteinen yritysten kasvattamisen kyky puuttuu, ja mukavat eläkepäivät varmistava voittojen kotiutus sopivassa kohtaa - eli myydään firma norjalaisille heti kun he haluavat ostaa -tyyppinen mentaliteetti - on liian usein se mikä riittää. Omat kyvyt ei vaan kanna sen pidemmälle.

Sairauslomapäivien, poliittisen lakkoilun ja irtissanomissuojan heikentämisellä yms. toimilla voidaan kyllä saada lyhyellä aikavälillä hienoista kannattavuuden nousua yrityksiin, mutta ei sitä yritysten kilpailukykyä oikeasti niistä palikoista rakenneta.
Suomessa nyt on vähän kaikki sitä samaa harmaata massaa. Osittain juuri siksi kun jo ala-asteelta asti tasapäistetään kaikki ja kukaan ei saa olla parempi kuin toinen. Lopputulos harmaata massaa.

Johtajat on harmaata massaa, työntekijät harmaata massaa. Huono siitä on sitten repästä. Nokiakin paskottiin kun johtaminen oli mitä oli ja ajateltiin että eipä tässä mitään innovaatiota tai riskejä kannata ottaa. Sitten tuli muut ohi oikealta ja vasemmalta.

Kerran 50 vuodessa Suomessa innovoidaan. Se ei vaan oikein riitä.
 
Suomessa nyt on vähän kaikki sitä samaa harmaata massaa. Osittain juuri siksi kun jo ala-asteelta asti tasapäistetään kaikki ja kukaan ei saa olla parempi kuin toinen. Lopputulos harmaata massaa.

Johtajat on harmaata massaa, työntekijät harmaata massaa. Huono siitä on sitten repästä. Nokiakin paskottiin kun johtaminen oli mitä oli ja ajateltiin että eipä tässä mitään innovaatiota tai riskejä kannata ottaa. Sitten tuli muut ohi oikealta ja vasemmalta.

Kerran 50 vuodessa Suomessa innovoidaan. Se ei vaan oikein riitä.
Tutkimusrahat nyt ainakin pitäisi suunnata aivan muualle kuin sukupuolitieteisiin ja Afrikkatutkimukseen. Esim. lääketieteen saralla täällä olisi varmasti osaamista ja innovaatiohaluja, mutta varsinkin kokoomuskansanedustajat haluavat että vähäiset lääketieteen ammattilaisemme ovat terveystalolla ja mehiläisessä kuppaamassa maksimimäärän verorahoja buranan määräämisestä, eivätkä kehittelemässä tänne omaa Novonordiskia.
 
Viimeksi muokattu:
"Valuuttarahasto arvioi, että Suomen julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen nousee 85 prosenttiin vuoteen 2028 mennessä." IMF ehdottaa Suomelle lisätoimia julkisen talouden vahvistamiseksi – esillä useampikin vero
Aika selkee on siis jo imf:llekin että 2030-2032 tulee se ennustettu default jollon sitten kaikilta tukia saavilta ne lähtee eikä keneltäkään enää kysellä.
Vähän viime (eduskunta)vaalien jälkeen ja hallitusohjelman tultua julki, oli tiedossa että tämän nykkyisen hallituksen lopettaessa 2027 Suomen valtion budjettialijäämä olisi n. 7 miljardia. Näin siis uutisoitiin jo viime syksynä. Siis noin kova alijäämä, huolimatta hallituksen toimista.

Lukujen valossa, vaikuttaa erittäin epäpätevältä hallitukselta. Ja nyt sitten vielä hallituksessa lisää suunnittelevat - ei talouskasvua - vaan lisäkurjuutta kaikelle kansalle.

Paitsi tietenkin rikkaimmalle kansanosalle.
 
Suomessa nyt on vähän kaikki sitä samaa harmaata massaa. Osittain juuri siksi kun jo ala-asteelta asti tasapäistetään kaikki ja kukaan ei saa olla parempi kuin toinen. Lopputulos harmaata massaa.

Johtajat on harmaata massaa, työntekijät harmaata massaa. Huono siitä on sitten repästä. Nokiakin paskottiin kun johtaminen oli mitä oli ja ajateltiin että eipä tässä mitään innovaatiota tai riskejä kannata ottaa. Sitten tuli muut ohi oikealta ja vasemmalta.

Kerran 50 vuodessa Suomessa innovoidaan. Se ei vaan oikein riitä.

Kyllä täällä osaavia asiantuntijoita on. Suomi on kuitenkin (vielä) maailman kärkipäätä innovaatiomittareilla ja vaikkapa patentoitujen keksintöjen määrässä. Tosin korkeakoulutustason laskun myötä tämä tulee muuttumaan.

Se osaamisvaje ei ole asiantuntijatasolla, vaan nimenomaan johtamisessa. Siinä, miten niitä keksintöjä osataan jalostaa, tuotteistaa, markkinoida, kasvattaa yhtiöistä suurempia imperiumeja. Ylipäänsä kaikessa johtamisessa, myös henkilöjohtamisessa, lähtien siitä miten kotimaiset ja ulkomaiset huippuasiantuntijat pidetään tyytyväisinä ja tuottavina, ja niin edelleen.

Suomessa syntyy hyviäkin yhtiöitä, mutta yhtiöt ja niiden mukana innovaatiot myydään ihan liian varhaisessa vaiheessa ulkomaille. Tai sitten bisnekset sössitään muuten. Jos kehitetään hyvä tuote 2 vuotta ennen kilpailijamaita, mutta sitten ei osata käyttää sitä kahden vuoden etumatkaa hyväksi, niin takuuvarmaa on että joku joko ostaa sen pois kuleksimasta tai kehittää vastaavan tuotteen ja vie sen markkinoille paremmin.

Tutkimusrahat nyt ainakin pitäisi suunnata aivan muualle kuin sukupuolitieteisiin ja Afrikkatutkimukseen.
Ja sori, mutta just tällainen asenne "kehitysmaa- ja sukupuolitutkimukselta rahat lääketieteeseen hööhöö" on osa Suomen paskaa ilmapiiriä. En itsekään fanita noita tutkimusaloja, mutta koulutusta ja tutkimusta arvostava ilmapiiri ei ole sellainen missä "ei-tuottavia" perustutkimuksen aloja ylenkatsotaan. Siihen, että on laaja ja kansainvälisesti arvostettu tutkimussektori, kuuluu myös se että vaalitaan "vähemmän tärkeitä" tutkimusaloja ja -aiheita. Tutkimusrahoitus ei myöskään ole nollasummapeliä, ja toisekseen koko T&K-rahoituksessa nuo mainitsemasi alat ovat lopulta ihan nappikauppaa.
 
Vähän viime (eduskunta)vaalien jälkeen ja hallitusohjelman tultua julki, oli tiedossa että tämän nykkyisen hallituksen lopettaessa 2027 Suomen valtion budjettialijäämä olisi n. 7 miljardia. Näin siis uutisoitiin jo viime syksynä. Siis noin kova alijäämä, huolimatta hallituksen toimista.

Lukujen valossa, vaikuttaa erittäin epäpätevältä hallitukselta. Ja nyt sitten vielä hallituksessa lisää suunnittelevat - ei talouskasvua - vaan lisäkurjuutta kaikelle kansalle.

Paitsi tietenkin rikkaimmalle kansanosalle.
Lisäkurjuutta ainakin on tulossa kun sitä oikein kaivetaan lakkoilemalla kun hallitus yrittää tehdä asioille jotain. Kyllä tämä koko homma lähti niistä edeltävien hallituksien toimista, otettiin velkaa vaan niin paljon kun mahdollista nollakoroilla sen sijaan että olisi maksettu velkoja pois maksimi määrät, nyt ei korkojen noustua enää lainoista kyetä selviytymään.
 
Kyllä täällä osaavia asiantuntijoita on. Suomi on kuitenkin (vielä) maailman kärkipäätä innovaatiomittareilla ja vaikkapa patentoitujen keksintöjen määrässä. Tosin korkeakoulutustason laskun myötä tämä tulee muuttumaan.

Se osaamisvaje ei ole asiantuntijatasolla, vaan nimenomaan johtamisessa. Siinä, miten niitä keksintöjä osataan jalostaa, tuotteistaa, markkinoida, kasvattaa yhtiöistä suurempia imperiumeja. Ylipäänsä kaikessa johtamisessa, myös henkilöjohtamisessa, lähtien siitä miten kotimaiset ja ulkomaiset huippuasiantuntijat pidetään tyytyväisinä ja tuottavina, ja niin edelleen.

Suomessa syntyy hyviäkin yhtiöitä, mutta yhtiöt ja niiden mukana innovaatiot myydään ihan liian varhaisessa vaiheessa ulkomaille. Tai sitten bisnekset sössitään muuten. Jos kehitetään hyvä tuote 2 vuotta ennen kilpailijamaita, mutta sitten ei osata käyttää sitä kahden vuoden etumatkaa hyväksi, niin takuuvarmaa on että joku joko ostaa sen pois kuleksimasta tai kehittää vastaavan tuotteen ja vie sen markkinoille paremmin.


Ja sori, mutta just tällainen asenne "kehitysmaa- ja sukupuolitutkimukselta rahat lääketieteeseen hööhöö" on osa Suomen paskaa ilmapiiriä. En itsekään fanita noita tutkimusaloja, mutta koulutusta ja tutkimusta arvostava ilmapiiri ei ole sellainen missä "ei-tuottavia" perustutkimuksen aloja ylenkatsotaan. Siihen, että on laaja ja kansainvälisesti arvostettu tutkimussektori, kuuluu myös se että vaalitaan "vähemmän tärkeitä" tutkimusaloja ja -aiheita. Tutkimusrahoitus ei myöskään ole nollasummapeliä, ja toisekseen koko T&K-rahoituksessa nuo mainitsemasi alat ovat lopulta ihan nappikauppaa.


Syy miksi myydään Suomessa helpommin kuin Ruotsissa ulkomaille johtuu siitä että täältä on verotettu pääomat joilla rahoitetaan politiikkojen tehotonta byrokratiaa kuten yliviikarointeja ja Keravan keppihumppaa. Suomessa yhdenvertaisuus ja tasapäistäminen ovat arvoina paljon korkeammalla kuin vapaus tai omaisuudensuoja, ja siksi Suomesta on myyty niin paljon yhtiöitä ulkomaille.

Ylimmät pääomaveroluokat taitaa olla myös Euroopan korkeimpia Suomessa (34%).

Syy kasvuhaluttomaan ympäristöön johtuu osittain suomalaisten fanaattisesta suhtautumisesta tasapäistämiseen ja osittain näköalattomasta omistamisesta, joita esim. suuret eläkeyhtiöt edustavat.

Jos joku kuvittelee että nykymaailmassa sosiaalidemokraattisilla rakenteilla saadaan kasvua luotua samalla kun katsoo järjestelmän track recordia viimeiseltä 15 vuodelta niin silloin on kyllä pihalla kuin boomeri-lumiukko.
 
Lisäkurjuutta ainakin on tulossa kun sitä oikein kaivetaan lakkoilemalla kun hallitus yrittää tehdä asioille jotain. Kyllä tämä koko homma lähti niistä edeltävien hallituksien toimista

Edellinen hallitus joutu siis ottamaan velkaa koska edeltävät, mm. Pers-Kesk-Kok sössi kaiken. Vai oliko se sittenkin syy Ahon hallitus? Sitten Vanhanen 1 kokoomus on ollut mukana lähes aina. Eli sössiikö kokoomus suomen talouden? Vai sittenkin Kepuputki, joka on ollut toinen hallitseva puolue tällä vuosituhannella. Vai alkoiko alamäki KOK/PS kaudella, ja nyt se jatkuu taas kun noi kaksi huseeraa enemmän lainaa kun koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Edellinen hallitus joutu siis ottamaan velkaa koska edeltävät, mm. Pers-Kesk-Kok sössi kaiken. Vai oliko se sittenkin syy Ahon hallitus?
Noh edellinen hallitus otti 40Mrd+ velkaa ja ajoi meidät tähän tilanteeseen. Sitä edeltävällä siniset, kesk, kok teki kikyä ja koetti vähentää velkaantumista kuten dippi näyttää.
velkabkt_19802022.jpg
 
Edellinen hallitus joutu siis ottamaan velkaa koska edeltävät, mm. Pers-Kesk-Kok sössi kaiken. Vai oliko se sittenkin syy Ahon hallitus? Sitten Vanhanen 1 kokoomus on ollut mukana lähes aina. Eli sössiikö kokoomus suomen talouden? Vai sittenkin Kepuputki, joka on ollut toinen hallitseva puolue tällä vuosituhannella. Vai alkoiko alamäki KOK/PS kaudella, ja nyt se jatkuu taas kun noi kaksi huseeraa enemmän lainaa kun koskaan.
Finanssikriisin jälkeen siellä on ollut Kokoomus, Keskusta ja SDP puikoissa hoitamssa maan taloutta, sieltä voi sitten kysyä miten meni niin kuin omasta mielestä. (ja tietysti kukin näistä puolueista useita kertoja hallituksessa)

Enkä lähtisi Sipilän hallitusta syyttämään velanotosta, koska oli käytännössä ainoa poikkeus sitten finanssikriisin velanoton osalta, tahti sentään rauhoittui ja valtionvelan bkt-suhde jopa hieman pieneni. (tämä ei tietystikään anna mitään vapaudu vankilasta korttia kys. puolueiden osalta aiemmalle politiikalle)
 
Viimeksi muokattu:
Noh edellinen hallitus otti 40Mrd+ velkaa ja ajoi meidät tähän tilanteeseen. Sitä edeltävällä siniset, kesk, kok teki kikyä ja koetti vähentää velkaantumista kuten dippi näyttää.

Jaa--- paljonko on velanoton ennuste nyt? Kikyä tosiaan ajoi perskesko, ja sit se niiden pläni konkretisoitui viimehallituksen päätöksellä saattaa edellisen suunnitelma maaliin. Miten meni?

Tossa 1997-2008 olisi sitten varmaan optimaalisimmat hallituskokoonpanot kun velka-bkt laski noin rajusti.
 
Jaa--- paljonko on velanoton ennuste nyt? Kikyä tosiaan ajoi perskesko, ja sit se niiden pläni konkretisoitui viimehallituksen päätöksellä saattaa edellisen suunnitelma maaliin. Miten meni?
Juu kiky tähtäsi nimeomaan maksimaaliseen velanottoon, sen takiahan se valtion velka dippasi 2019 kun hallitus erosi ja sitten sitä velanottoa alettiin todella toteuttaa.
 
Noh edellinen hallitus otti 40Mrd+ velkaa ja ajoi meidät tähän tilanteeseen. Sitä edeltävällä siniset, kesk, kok teki kikyä ja koetti vähentää velkaantumista kuten dippi näyttää.
velkabkt_19802022.jpg
Velan määrän kehityksen osalta Kataisen hallituksesta lähtien voi melkein vetää viivoittimella suoran viivan. Sipilän hallitus möi valtionyhtiöitä miljardeilla, mutta eipä tuostakaan saatu hetkellinen poikkeama kovin pitkään lämmittänyt.

Mitähän myydään tällä kierroksella? Esimerkiksi vesilaitoksissahan olisi paljon tehostettavaa, Suomen vesijohtoveden ja vesistöjen laatu on aivan liiallisen hyvä maailman keskiarvoon nähden.
 
Sipilän hallituksen velanotto dippasi sillä kun laittoivat valtionyhtiöiden taseet töihin, eli osakkeiden myynnit menivät melko suoraan paikkaamaan hallituksen budjettivajetta. Alunperinhän tarkoitus oli tehdä investointeja osakkeista saaduilla rahoilla.
Iltasanomien juttu Nesteen omistuksien myynnistä. Iltalehden juttu samasta asiasta.
 
Syy miksi myydään Suomessa helpommin kuin Ruotsissa ulkomaille johtuu siitä että täältä on verotettu pääomat joilla rahoitetaan politiikkojen tehotonta byrokratiaa kuten yliviikarointeja ja Keravan keppihumppaa. Suomessa yhdenvertaisuus ja tasapäistäminen ovat arvoina paljon korkeammalla kuin vapaus tai omaisuudensuoja, ja siksi Suomesta on myyty niin paljon yhtiöitä ulkomaille.

Ylimmät pääomaveroluokat taitaa olla myös Euroopan korkeimpia Suomessa (34%).

Syy kasvuhaluttomaan ympäristöön johtuu osittain suomalaisten fanaattisesta suhtautumisesta tasapäistämiseen ja osittain näköalattomasta omistamisesta, joita esim. suuret eläkeyhtiöt edustavat.

Jos joku kuvittelee että nykymaailmassa sosiaalidemokraattisilla rakenteilla saadaan kasvua luotua samalla kun katsoo järjestelmän track recordia viimeiseltä 15 vuodelta niin silloin on kyllä pihalla kuin boomeri-lumiukko.
Ei se pääomien puute kyllä verotuksesta ole kiinni. Verrokkimaissa verotus on samaa tasoa. Verrokkimaissa nyt vaan on historiallisista ja maantieteellisistä syistä enemmän isoja kasautuneita pääomia. Pelkästään jos mietitään missä Suomi sijaitsee, ihan helvetin karussa Euroopan peränurkassa, ja mikä on ollut maan painoarvo historiassa. Norja ja Islanti olivat 1950-luvulla ihan yhtä köyhiä valtioita, vaikkeivät olleet edes joutuneet jatkuvasti sotimaan. Niille vaan sattui isommat onnenkantamoiset kuin Suomelle.

"Tasapäistämistä" pitäisi vähän konkretisoida, että saisin kiinni siitä ja sen väitetystä merkityksestä yritysten kasvulle.

Suomen julkisen byrokratian tehottomuus on myytti. Suomessa on maavertailuissa varsin tehokas julkishallinto. Paisuneisuus on sitten vähän katsojan silmässä, mutta jos hallinto on tehokas niin tuskin se kovin ylipaisunut on. Julkisen sektorin työntekijöiden määrä on laskenut 2000-luvulla 550 tuhannesta 500 tuhanteen. Ja suurin osa tuosta on kunnissa opettajia, sairaanhoitajia yms., varsinaista hallintohenkilöstoä on joku prosentti. Valtion työntekijät (80k) puolestaan muodostavat 3,5 prosenttia työvoimasta, ja suurin osa tuosta on puolustusvoimia, poliiseja ja oikeuslaitosta. Valtion "byrokratiaa" eli hallintoa (mitä kaikkea siihen luetaan? Oikeuden tuomarit? Poliisi joka käsittelee passihakemuksesi että pääset matkoille?) on luokkaa 20% tuosta 3,5%:sta, eli jotain 7 promillea työvoimasta.
 
Ei se pääomien puute kyllä verotuksesta ole kiinni. Verrokkimaissa verotus on samaa tasoa. Verrokkimaissa nyt vaan on historiallisista ja maantieteellisistä syistä enemmän isoja kasautuneita pääomia. Pelkästään jos mietitään missä Suomi sijaitsee, ihan helvetin karussa Euroopan peränurkassa, ja mikä on ollut maan painoarvo historiassa. Norja ja Islanti olivat 1950-luvulla ihan yhtä köyhiä valtioita, vaikkeivät olleet edes joutuneet jatkuvasti sotimaan. Niille vaan sattui isommat onnenkantamoiset kuin Suomelle.

Koska onnenkantamoinen nimeltä Nokia oli ja meni, pitää keksiä muita ratkaisuja varallisuuden kasvattamiseksi. Verotus on silloin aivan keskeisessä roolissa.

"Tasapäistämistä" pitäisi vähän konkretisoida, että saisin kiinni siitä ja sen väitetystä merkityksestä yritysten kasvulle.

Se tarkoittaa esim. sitä että koronatukia jaettiin singolla ties kuinka typeriin kehittämiskohteisiin. Se tarkoittaa koulutuksessa sitä että kyvykkäämpiä yksilöitä vedetään häirikköopiskelijoiden toimesta. Näistä koululaisista tulee jossain vaiheessa myös yritysten työntekijöitä.

Suomen julkisen byrokratian tehottomuus on myytti. Suomessa on maavertailuissa varsin tehokas julkishallinto. Paisuneisuus on sitten vähän katsojan silmässä, mutta jos hallinto on tehokas niin tuskin se kovin ylipaisunut on. Julkisen sektorin työntekijöiden määrä on laskenut 2000-luvulla 550 tuhannesta 500 tuhanteen. Ja suurin osa tuosta on kunnissa opettajia, sairaanhoitajia yms., varsinaista hallintohenkilöstoä on joku prosentti. Valtion työntekijät (80k) puolestaan muodostavat 3,5 prosenttia työvoimasta, ja suurin osa tuosta on puolustusvoimia, poliiseja ja oikeuslaitosta. Valtion "byrokratiaa" eli hallintoa (mitä kaikkea siihen luetaan? Oikeuden tuomarit? Poliisi joka käsittelee passihakemuksesi että pääset matkoille?) on luokkaa 20% tuosta 3,5%:sta, eli jotain 7 promillea työvoimasta.


Lue alla olevat nimet läpi ja kuittaa vielä kerran että meillä on tehokas hallinto, muista katsoa myös maksetut palkat:



Katso alla oleva kuvaaja ja kerro miten se tukee väittämääsi?


1710275062620.jpeg


Tai tätä toista OECD:n käppyrää, investoinnit maahan vuoden 2022 tilastoissa:

1710275760915.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 429
Viestejä
4 743 656
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
benjam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom