Paikallinen sopiminen tuolla alalla käytännössä tiputtaisi ne loputkin työnantajat tilanteeseen etteivät ne saisi mitään kuljetussopimuksia ilman että paikallisesti sopisivat alemman palkan kun kilpailijoilla. Nyt on edes jonkunlainen pelote ja jotkut pystyy maksamaan minimipalkkaa.Mulle yksittäisen (tai vaikka viiden) anonyymin nimimerkin väite on arvoton ja siksi kysyn lähdettä. Kuka tahansa voi väittää täällä mitä tahansa ja siksi joku ulkopuolinen lähde kiinnostaa aina tällaisissa. Jos kyse on alan tavasta, niin luulisi että tästä olisi lehdet tai AKT:n sivut pullollaan juttua. (Ja voi ollakin, jos löydät jotain niin laita ihmeessä linkkiä. En itse viitsi alkaa etsiä.)
Mutta tuosta huolimatta se väitteeni pätee: eihän paikallinen sopiminen vaikuta tuohon mitenkään. Eli tuossa on kyse ihan toisesta asiasta. Nyt puhutaan niistä firmoista, jotka noudattavat TESiä ja joille halutaan laajempi liikkumavara ihan laillisesti. Eli lakia rikkovat firmat eivät tähän lakimuutokseen liity tuon taivaallista. Ikävä ilmiö, siitä olen samaa mieltä.
Jos pohjalle saataisiin se perustulo, niin tämä voisi silti olla ihan ok, kunhan samalla poistuisi mahdollisuus pakottaa töihin, eli työtehtävät pitäisi myös myydä työntekijälle.