- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 23 800
Jos nyt kritisoit moninkertaisella näitä hyvinvointialueita, niin jos halutaan paikallista demokratiaa noihin ylhäältä tuleviin menoihin. niin se tuli ihan tarpeeseen. Kunnat voi kesittyä omaan ydinasiaan, alueet alueelliseen, ja valtio valtiolliseen.Rahoituksen kannalta viisi aluetta toimisi paremmin. Tosin siinäkin Itä-Suomi olisi vaikeuksissa. Nykyisille monille alueille raha ei riitä ja tehdään moninkertaista hallintoa. Ja oli ehdotuksia myös siitä, että valtio hoitaisi. Omasta mielestä viisi aluetta olisi kompromissi, jossa olisi myös paikallisuutta, mutta järjestelmä ei edelleen hajoaisi liian laajalle.
Jos alueilla määrätään jokin palvelutaso, niin sen on oltava joko niin kevyt että kaikki sen voi hoitaa, tai sitten vahvempien alueiden tuettava heikompia.
Tärkeintä näissä alueissa on nyt se että kuntien niskasta lähti nuo mitä nyt lähti, ja siellä on vielä lisää jonossa, jahka nyt tämä saadaan kuosiin.
Ja se on onni ettei tullut mitään noin isoja ja muotoisia alueita kun joskus aikanaan on kaavailtu.
No jos sitä ei hoida valtio, niin sen hoitaa alueet, jos sitä demokratiaa sinne halutaan niin sitten päättävät miten lainpuitteissa sen hoitavat.Osaoptimointi on sitä, että säästetään jossakin kustannuksia, vaikka ne säästöt aiheuttavat mahdollisesti moninkertaisia kustannuksia jossakin muualla. Kunnat säästivät perusterveydenhuollon kustannuksella, vaikka ne kustannukset sitten tulivat moninkertaisena erikoissairaanhoidosta. Johtuen siitä, että ne pystyivät käytännössä vaikuttamaan vain perusterveydenhuollon kustannuksiin. Nyt tilanne parani, mutta edelleenkään hoitoketjut eivät ole yhden toimijan hallussa.
Mutta en ymmärrä miten nämä ylisopistosairaalat siihen vaikuttaa, se on ihan sama onko sellainen kenenkä omistama jos se halinton tekee virheinvestointeja niin sitten sen tekee.