• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kulttuuri on ns. nice to have. Mutta jos pitää valita vaikka kiasman ja tien korjauksen väliltä, niin tämä pitäisi olla päivän selvä että kulttuuri ei ole niin tärkeää. Nyt siis pitää tunnistaa ne valtion ydintehtävät ja pitää huoli niiden rahoituksesta. Leikkaukset etsitään muualta, kuten kulttuurista.

Ja tuolta voisi kyllä sen 0,5 mrd vähintään leikata. Ehkä jopa kokonaisen miljardin. Sitten kehitysapua saman verran. Nyt vielä tarvitaan 7-8 mrd. 0,3 mrd ahvenan maalta(jos kerta haluavat olla autonomisia, niin kerätköön itse rahansa.)

Yritystukia voisi kannsa karsia ainakin 3-4 mrd.

Nyt tarvitaan vielä 3-4 mrd säästöt. Onhan se ihan eri asia lähteä hakemaan sosiaalipalveluista, koulutuksesta, yms 9 mrd säästöjä, kuin 3-4 mrd.
Niin kuin VM katsauksessaan totesi, merkittävimmät säästöt on saatavissa indeksijäädytyksestä. Ja kaikkein merkittävimmät, jos ne ulotettaisiin eläkkeiden indekseihin (siellähän toki jo ennestään on ns. leikattu indeksi).

Mutta se lienee tekemätön paikka, kuten esim. eilen a-studiossa kävi selväksi. Sekä Kokoomuksen Mykkänen että demarien Rinne löysi sekunnissa yhteisen kannan, että eläkkeisiin ei kosketa.

Tästä muuten hyvänä esimerkkinä, että perin moni jäi indeksikorotuksen vuoksi eläkkeelle juuri 2022 joulukuussa, jotta sai heti tammikuulle korotuksen. Muistaakseni uutisoitiin jonkinlaisena ennätyksenä.
 
Tämä riippuu ihan puhtaasti siitä tiestä. Sanoisin, että Suomessa on teitä, joiden kunnossapito ei ole kovin tärkeää ja joiden kunnossapito on ainakin omasta mielestäni paljon vähemmän tärkeää kuin Kiasman rahoitus (olen aika aktiivinen kävijä). Teitä, joita ei käytetä kovin paljon, jotka sijaitsevat hyvin harvaan asutuilla alueilla ja joiden olemassaolo ei ole huoltovarmuuden kannalta merkittävää. Joskus voi olla perustellumpaa lykätä korjauksia ja vaikka laskea samalla nopeusrajoitusta - ja säästää rahat esim. sinne Kiasmaan. Omasta mielestäni tällä hetkellä käytössä olevat tiet eivät ole pyhä asia ja kannatan sitä, että Suomi asutetaan keskitetymmin, jolloin kalliin ja matalalla käyttöasteella olevan infran ylläpitokulut laskevat.

Sama koskee toki taideinstituutioita. Eivät nekään ole kaikki samalla viivalla tärkeydessä ja aina valtionosuuksista tehdään karsintaa - jotkut jäävät rannalle ruikuttamaan ja koettavat selviytyä ilman mitään yhteiskunnan tukea.
Nopeusrajoituksia kannattaisi toki laskea tiestön kunnon lisäksi myös ympäristö- eli päästövaikutusten ja onnettomuusriskin pienentämisen vuoksi. Nykyisistä voisi siirtyä 30-50-70-90-110 km/h rajoitusmalliin, kuten monessa muussa Euroopan maassa onkin.
 
Tämä riippuu ihan puhtaasti siitä tiestä. Sanoisin, että Suomessa on teitä, joiden kunnossapito ei ole kovin tärkeää ja joiden kunnossapito on ainakin omasta mielestäni paljon vähemmän tärkeää kuin Kiasman rahoitus (olen aika aktiivinen kävijä). Teitä, joita ei käytetä kovin paljon, jotka sijaitsevat hyvin harvaan asutuilla alueilla ja joiden olemassaolo ei ole huoltovarmuuden kannalta merkittävää. Joskus voi olla perustellumpaa lykätä korjauksia ja vaikka laskea samalla nopeusrajoitusta - ja säästää rahat esim. sinne Kiasmaan. Omasta mielestäni tällä hetkellä käytössä olevat tiet eivät ole pyhä asia ja kannatan sitä, että Suomi asutetaan keskitetymmin, jolloin kalliin ja matalalla käyttöasteella olevan infran ylläpitokulut laskevat.

Sama koskee toki taideinstituutioita. Eivät nekään ole kaikki samalla viivalla tärkeydessä ja aina valtionosuuksista tehdään karsintaa - jotkut jäävät rannalle ruikuttamaan ja koettavat selviytyä ilman mitään yhteiskunnan tukea.

Joo, muutenkin nämä "leikataan helvetisti paikasta X" ratkaisut, oli se paikka mikä tahansa, tuppaavat olemaan niitä erittäin lyhytnäköisiä ja usein pitkällä juoksulla vain haitallisia päätöksiä.

Kyllä sieltä kulttuurin tukemisestakin löytyy juustohöylättävää, mutta se, että käytännössä tuhotaan joku kulttuurin tai taiteenala noilla leikkauksilla ei kyllä ole mitenkään järkevää.
 
Niin kuin VM katsauksessaan totesi, merkittävimmät säästöt on saatavissa indeksijäädytyksestä. Ja kaikkein merkittävimmät, jos ne ulotettaisiin eläkkeiden indekseihin (siellähän toki jo ennestään on ns. leikattu indeksi).

Mutta se lienee tekemätön paikka, kuten esim. eilen a-studiossa kävi selväksi. Sekä Kokoomuksen Mykkänen että demarien Rinne löysi sekunnissa yhteisen kannan, että eläkkeisiin ei kosketa.

Tästä muuten hyvänä esimerkkinä, että perin moni jäi indeksikorotuksen vuoksi eläkkeelle juuri 2022 joulukuussa, jotta sai heti tammikuulle korotuksen. Muistaakseni uutisoitiin jonkinlaisena ennätyksenä.
Eikös valtion maksamat eläkemenot ole pelkkä takuueläke, jolloin sen jäädytys osuisi eniten pienituloisiin eläkeläisiin?
Nopeusrajoituksia kannattaisi toki laskea tiestön kunnon lisäksi myös ympäristö- eli päästövaikutusten ja onnettomuusriskin pienentämisen vuoksi. Nykyisistä voisi siirtyä 30-50-70-90-110 km/h rajoitusmalliin, kuten monessa muussa Euroopan maassa onkin.
Aivan ydinkeskustassa pienemmillä teillä 30 rajoitus ei ole mikään huonoajatus. Keskustan isommalla tiellä se 40 on ok. Mutta maanteillä en kannata. Pikemminkin nopeuksia voisi nostaa monessa paikassa 10 - 20 km/h esim motarilla 130 tai jopa 140 ei ole mikään huonoajatus. Taasen jossain 80 maantiellä voisi ajaa ihan hyvin 90 - 100 km liikenteen sen salliessa.

Enemmän pitäisi mennä siihen että nopeusrajoitus riippuu olosuhteista.
Tämä riippuu ihan puhtaasti siitä tiestä. Sanoisin, että Suomessa on teitä, joiden kunnossapito ei ole kovin tärkeää ja joiden kunnossapito on ainakin omasta mielestäni paljon vähemmän tärkeää kuin Kiasman rahoitus (olen aika aktiivinen kävijä). Teitä, joita ei käytetä kovin paljon, jotka sijaitsevat hyvin harvaan asutuilla alueilla ja joiden olemassaolo ei ole huoltovarmuuden kannalta merkittävää. Joskus voi olla perustellumpaa lykätä korjauksia ja vaikka laskea samalla nopeusrajoitusta - ja säästää rahat esim. sinne Kiasmaan. Omasta mielestäni tällä hetkellä käytössä olevat tiet eivät ole pyhä asia ja kannatan sitä, että Suomi asutetaan keskitetymmin, jolloin kalliin ja matalalla käyttöasteella olevan infran ylläpitokulut laskevat.
Suomessa tälläiset tiet ovat usein hiekkateitä, joiden ylläpito on halvempaa. Infran ylläpito menee lähes aina kiasman ja muun kulttuurin yli. Pidetään sitä samaa näyttelyä vaikka hetken pidempään, tai nostetaan sitä pääsymaksua 1 € jotta se tie ei hajoa käsiin. Toki voidaan myös katsoa että paljonko tuossa on oikeasti liikennettä ja paikoin voidaan muuttaa tie hiekkatieksi, kunhan se pidetään järkevässä kunnossa.
 
Joo, muutenkin nämä "leikataan helvetisti paikasta X" ratkaisut, oli se paikka mikä tahansa, tuppaavat olemaan niitä erittäin lyhytnäköisiä ja usein pitkällä juoksulla vain haitallisia päätöksiä.

Kyllä sieltä kulttuurin tukemisestakin löytyy juustohöylättävää, mutta se, että käytännössä tuhotaan joku kulttuurin tai taiteenala noilla leikkauksilla ei kyllä ole mitenkään järkevää.
Mutta nyt on oikeasti paikallaan valtion tehtävien tarkistus ja jos se ei kuulu valtiolle, niin se ei haittaa että sieltä leikataan reippaasti. Minusta monin paikoin kulttuuri ei kuulu valtiolle, sillä se ei paranna sisäistä turvallisuutta, eikä paranna mahdollisuuksien tasa-arvoa. Sä voit niitä tauluja ja näyttelyitä katella myös netistä.
 
Joo, muutenkin nämä "leikataan helvetisti paikasta X" ratkaisut, oli se paikka mikä tahansa, tuppaavat olemaan niitä erittäin lyhytnäköisiä ja usein pitkällä juoksulla vain haitallisia päätöksiä.

Kyllä sieltä kulttuurin tukemisestakin löytyy juustohöylättävää, mutta se, että käytännössä tuhotaan joku kulttuurin tai taiteenala noilla leikkauksilla ei kyllä ole mitenkään järkevää.


Nyt pitäs ne juustohöylät heittää mäkeen ja ottaa moottorisaha tilalle. Höyläysten sijaan pitää puhua sahauksesta. Niin paljon läskiä on tullut että Suomi-neito ei enää jaksa kävellä.

Täällä hyväosaiset ruikuttaa Kiasmojen ja muun korkeakulttuurin perään vaikka marginaalinen väestö käyttää niitä. Sahattavien kohteiden ulkopuolelle pitää jättää ne toiminnot, jotka turvaavaat turvallisuuden, oikeusturvan, terveyden ja koulutuksen. Kaikkeen muuhun tulee suhtautua kriittisesti. Erityisen kriittisesti pitää suhtautua julkisiin palveihuin joita vähemmistöt käyttävät. Suuri osa näistä lähetetään sahalle ja sen jälkeen aloitetaan mietintä, mistä saataisiin toiminta yksityisesti rajoitettua.

Politiikkojen sikailun täytyy loppua ja vaalit kuukauden päästä antavat mahdollisuuden muuttaa järjestelmää, jos äänestää ei-etablotuneita puolueita.
 
90-luvun lapsena ja tuon täysin kusipäisen laman eläneenä ja ymmärrys riittää siihen että tietää, ne tuhotut ihmiskohtalot. Nostan helvetisti hattua että päättäjillä oli nyt oikeasti munaa ottaa se isku ja se vieläpä tarkoituksella korostetusti otettiin. Tämän vittumaisen kriisin takia ei ole tarvetta itkeä vuosien päästä kenelläkään että miksi!
 
Mutta nyt on oikeasti paikallaan valtion tehtävien tarkistus ja jos se ei kuulu valtiolle, niin se ei haittaa että sieltä leikataan reippaasti. Minusta monin paikoin kulttuuri ei kuulu valtiolle, sillä se ei paranna sisäistä turvallisuutta, eikä paranna mahdollisuuksien tasa-arvoa. Sä voit niitä tauluja ja näyttelyitä katella myös netistä.

No selvästikin me ollaan eri mieltä siitä, että mitkä ovat valtion tehtävät.
 
Mutta nyt on oikeasti paikallaan valtion tehtävien tarkistus ja jos se ei kuulu valtiolle, niin se ei haittaa että sieltä leikataan reippaasti. Minusta monin paikoin kulttuuri ei kuulu valtiolle, sillä se ei paranna sisäistä turvallisuutta, eikä paranna mahdollisuuksien tasa-arvoa. Sä voit niitä tauluja ja näyttelyitä katella myös netistä.
Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa ei ole oikeastaan sellaisia elämänosa-alueita, jotka eivät tavalla tai toisella kuuluisi myös valtiolle. Yhteiskunta, valtio ja kunnat ulottautuu lähes kaikkialle.
Teksteissäsi käytät hyvin usein valtion tehtävinä Ferdinand Lassallen yövartijavaltion piirteitä tai Woodrow Wilsonin lajittelun mukaisia ydintehtäviä eli sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Sellaiseen pidättyviä valtioita ei nykyisin kuitenkaan todellisuudessa ole, joskin ehkä Etelä-Afrikan ja parin muun kohdalla asiasta voisi debatoidakin.
Siinä mielessä siis joko esität kantasi hyvin kärjistetysti tai sitten etsit jonkinlaista utopiaa. Tai varmaan monelle meistä laajan pohjoismaisen hyvinvointivaltion kannattajista ennemminkin dystopiaa.

Kannattaa siis kuitenkin pitää mielessä, että laajalla hyvinvointivaltiolla on meillä Suomessa todella suuri ja vankkumaton kannatus. Vaaleja ei ole voitettu hyvinvointivaltion vastaisella ohjelmalla yli viiteenkymmeneen vuoteen. Prof. Juho Saari on kirjoittanut aiheesta ihan kirjankin, joka toki katsoo tulevaisuuteen ja rahoitukseen, mutta sisältää myös historiikin ja poliittisen analyysin.
 
No selvästikin me ollaan eri mieltä siitä, että mitkä ovat valtion tehtävät.
Siltä näyttää. Minä lähestyn valtion tehtäviä laajemmin ymmärretyn sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden kautta, enkä näe että kulttuuri kuuluisi laajasti valtiolle, varsinkaan kun budjetti on alijäämäinen. Suhtaudun valtion talouteen pitkälti kuin omaan talouteen. Ensin laitetaan talous kuntoon, sen jälkeen mietitään onko huvituksiin minkä verran varaa. Ja kulttuuri nimen omaan menee huvitus kategorian alle.
Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa ei ole oikeastaan sellaisia elämänosa-alueita, jotka eivät tavalla tai toisella kuuluisi myös valtiolle. Yhteiskunta, valtio ja kunnat ulottautuu lähes kaikkialle.
Teksteissäsi käytät hyvin usein valtion tehtävinä Ferdinand Lassallen yövartijavaltion piirteitä tai Woodrow Wilsonin lajittelun mukaisia ydintehtäviä eli sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Sellaiseen pidättyviä valtioita ei nykyisin kuitenkaan todellisuudessa ole, joskin ehkä Etelä-Afrikan ja parin muun kohdalla asiasta voisi debatoidakin.
Siinä mielessä siis joko esität kantasi hyvin kärjistetysti tai sitten etsit jonkinlaista utopiaa. Tai varmaan monelle meistä laajan pohjoismaisen hyvinvointivaltion kannattajista ennemminkin dystopiaa.

Kannattaa siis kuitenkin pitää mielessä, että laajalla hyvinvointivaltiolla on meillä Suomessa todella suuri ja vankkumaton kannatus. Vaaleja ei ole voitettu hyvinvointivaltion vastaisella ohjelmalla yli viiteenkymmeneen vuoteen. Prof. Juho Saari on kirjoittanut aiheesta ihan kirjankin, joka toki katsoo tulevaisuuteen ja rahoitukseen, mutta sisältää myös historiikin ja poliittisen analyysin.
Minusta valtion ydintehtävät ovat sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Itse tosin luen/ymmärrän nämä käsitteet laajemmim, kuin mitä yövartiavaltion kannattajat. Minä luen sisäiseen turvallisuuteen mahdollisuuksien tasa-arvon. Tähän siis kuuluu sosiaaliturva josta ponnistaa takaisin työelämään ja työkyvyttömistä huolehtiminen.
 
Täällä hyväosaiset ruikuttaa Kiasmojen ja muun korkeakulttuurin perään vaikka marginaalinen väestö käyttää niitä. Sahattavien kohteiden ulkopuolelle pitää jättää ne toiminnot, jotka turvaavaat turvallisuuden, oikeusturvan, terveyden ja koulutuksen. Kaikkeen muuhun tulee suhtautua kriittisesti. Erityisen kriittisesti pitää suhtautua julkisiin palveihuin joita vähemmistöt käyttävät

Mikä tässä on määritelmä vähemmistöjen käyttämille palveluille? Aika paljon siellä Kiasmassakin oli kävijöitä. Onko työttömät vähemmistö, kun alle 10%?

Minusta monin paikoin kulttuuri ei kuulu valtiolle, sillä se ei paranna sisäistä turvallisuutta, eikä paranna mahdollisuuksien tasa-arvoa

Suomi on onneksi vähän muutakin kuin kokoelma teitä, taloja ja tehtaita. Yhteinen kulttuuri, joka kaikkien saatavilla, joskaan ei tietenkään kaikki hyödynnä kaikkia osia, mielestäni on sekä osa suomalaisuutta että myöskin osa turvallisuutta. Soisin, että Suomessa kaikki täällä asuvat siihen pääsivät mukaan ja sitä omaksuisivat. Ja kyllä nuo myös tuovat taiteen tekemisen lähemmäs kaikkia. Siellä Kiasmassa oli muistaakseni jotain tilojakin tätä varten...

(e. ja koska oletan, että joku aiheeseen tarttuu, niin kaiken taiteen ei tarvitse olla suomalaista alkuperää, että sitä voi arvostaa ja analysoida suomalaisesta kulttuurista käsin.)
 
Kannattaa siis kuitenkin pitää mielessä, että laajalla hyvinvointivaltiolla on meillä Suomessa todella suuri ja vankkumaton kannatus. Vaaleja ei ole voitettu hyvinvointivaltion vastaisella ohjelmalla yli viiteenkymmeneen vuoteen.
Ei tietenkään kun tississä on imijöitä paljon enemmän kuin on rahoittajia.

Ns. kolmannen sektorin rahoitus valtion toimesta olisi hyvä kohde pistää kiinni täysin poislukien lapsiin (alle 18v) liittyät seurat.
 
Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa ei ole oikeastaan sellaisia elämänosa-alueita, jotka eivät tavalla tai toisella kuuluisi myös valtiolle. Yhteiskunta, valtio ja kunnat ulottautuu lähes kaikkialle.
Teksteissäsi käytät hyvin usein valtion tehtävinä Ferdinand Lassallen yövartijavaltion piirteitä tai Woodrow Wilsonin lajittelun mukaisia ydintehtäviä eli sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Sellaiseen pidättyviä valtioita ei nykyisin kuitenkaan todellisuudessa ole, joskin ehkä Etelä-Afrikan ja parin muun kohdalla asiasta voisi debatoidakin.
Siinä mielessä siis joko esität kantasi hyvin kärjistetysti tai sitten etsit jonkinlaista utopiaa. Tai varmaan monelle meistä laajan pohjoismaisen hyvinvointivaltion kannattajista ennemminkin dystopiaa.

Kannattaa siis kuitenkin pitää mielessä, että laajalla hyvinvointivaltiolla on meillä Suomessa todella suuri ja vankkumaton kannatus. Vaaleja ei ole voitettu hyvinvointivaltion vastaisella ohjelmalla yli viiteenkymmeneen vuoteen. Prof. Juho Saari on kirjoittanut aiheesta ihan kirjankin, joka toki katsoo tulevaisuuteen ja rahoitukseen, mutta sisältää myös historiikin ja poliittisen analyysin.

Ja kun puhutaan kulttuurin tukemisesta verovaroin, niin tuohan ei edes ole mikään pohjoismaisen hyvinvointivaltion erityispiirre. Aikalailla kaikki länsimaat toimivat noin. Yleensä ihmiset arvostavat sitä yhteiskunnan kulttuuria ja kulttuuriperintöä ja siten myös haluavat, että sitä ylläpidetään niistä verovaroista.

*edit*
Suomessa sentään ollaan sen verta porvaria, että pitää maksaa niistä kansallismuseoiden pääsylipuista. Toisin kuin sellaisissa sosialismin kehdoissa kuten Yhdysvallat ja UK.
 
Viimeksi muokattu:
Jos liimaletin mielestä käytännössä kaikesta voi leikata niin mikä estää täräyttämästä kaikkea kerralla tiskiin. Saa sitten tulevat sukupolvet hyvin, vähän niin kuin 90-luvulta tultiin hienosti tähän päivään.........
 
Ei tietenkään kun tississä on imijöitä paljon enemmän kuin on rahoittajia.

Ns. kolmannen sektorin rahoitus valtion toimesta olisi hyvä kohde pistää kiinni täysin poislukien lapsiin (alle 18v) liittyät seurat.
Se ei varmaan olisi järin fiksua, kun tutkitusti kolmas sektori pystyy järjestämään monet palvelut tehokkaammin kuin yhteiskunta, mutta joillain osa-alueilla myös jopa tehokkaammin kuin markkinatoimijat.
Tähän on tietenkin syynä se, että kolmannella sektorilla tehdään paljon vapaaehtoistyötä ja se kerää usein lisärahoitusta myös suoraan lahjoituksina. Mistä taas valtio, hyvinvointialueet, kunnat tai yritykset ei pääse nauttimaan ollenkaan.
 
Siltä näyttää. Minä lähestyn valtion tehtäviä laajemmin ymmärretyn sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden kautta, enkä näe että kulttuuri kuuluisi laajasti valtiolle, varsinkaan kun budjetti on alijäämäinen. Suhtaudun valtion talouteen pitkälti kuin omaan talouteen. Ensin laitetaan talous kuntoon, sen jälkeen mietitään onko huvituksiin minkä verran varaa. Ja kulttuuri nimen omaan menee huvitus kategorian alle.

Minusta valtion ydintehtävät ovat sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Itse tosin luen/ymmärrän nämä käsitteet laajemmim, kuin mitä yövartiavaltion kannattajat. Minä luen sisäiseen turvallisuuteen mahdollisuuksien tasa-arvon. Tähän siis kuuluu sosiaaliturva josta ponnistaa takaisin työelämään ja työkyvyttömistä huolehtiminen.
Taitaa liberaalipuolue olla ainoa joka ajaa moista.
 
Jostain syystä ne jotka ei halua tänne somaleita, haluaa suomesta poliittisen somalian.
Somaliassahan oli vissiin hyvä sisäinen turvallisuus, laaja sananvapaus, sekä kansalaiset vapaita päättämään omista asiosta.

Eiku hetkone, wikipedian mukaan asiat ovat päinvastoin. No sen täytyy olla väärässä, kun kerran foorumin kultakala niin sanoo...
 
Jos Suomessa olisivat demarit Tanskan malliin niin peruksille kävisi varmasti mainiosti yhteistyö.
Tanskan demarit verottavat aika tarkkaan Suomen alijäämän verran kovemmin. Noinkohan se yhteistyö sopisi, kun Marin vetäisee esiin 9 mrd veronkorotukset?
 
Täällä hyväosaiset ruikuttaa Kiasmojen ja muun korkeakulttuurin perään vaikka marginaalinen väestö käyttää niitä

Kiasmassa kävi 2022 yli 220000 kävijää, vaikka se oli alkuvuoden kiinni. Eli joku 250k on vuodessa on ihan mahdollista. Onko se sinusta marginaalinen määrä ihmisiä kun vertaat muihin vastaaviin kohteisiin/asioihin, joita yhteiskunta tukee? Minusta ei ole. Kiasma taitaa olla yksi suosituimmista taidemuseoista Suomessa.
 
Kiasmassa kävi 2022 yli 220000 kävijää, vaikka se oli alkuvuoden kiinni. Eli joku 250k on vuodessa on ihan mahdollista. Onko se sinusta marginaalinen määrä ihmisiä kun vertaat muihin vastaaviin kohteisiin/asioihin, joita yhteiskunta tukee? Minusta ei ole. Kiasma taitaa olla yksi suosituimmista taidemuseoista Suomessa.

Toki tota Kiasman käyttäjämäärää voi käyttää lähteenä moneen muuhun asiaan mitä yhteiskunta tukee. Esim. syrjäkylien tieverkkoon- mikä muuten pitäisi olla täysin kuntien rahoittamaa.

On täysin käsittämätöntä että valtion pitäisi käyttää rahaa kuntiin jotka eivät tule omillaan toimeen. Niiden kuntien pitäisi ensin nostaa veroprosentti siihen että tulos on suunnilleen tasapainossa, ja sen jälkeen alkaa purkaa lakisääteiset palvelut kuntaliitoksiin ja jos sekään ei riitä, niin yksinkertaisesti hylätä hyödyttömät alueet. Ei se ole valtion homma että joku haluaa muuttaa 200km päähän lähimmästä kaupasta taata että tiet esimerkiksi on kunnossa.
 
Nostetaan vaikka ruoan alvia ja laitetaan Kiasma ja ooppera kaikille maksuttomiksi.

Vaikket tuota tarkoitakaan, niin ei mitään tarvetta. Kiasma on jo maksuton monille käyttäjäryhmille ja kaikille kerran kuussa. Ja Museokortilla himokävijä ei maksa lisää vaikka kävisi useasti saman kauden aikana. Museoissa ravaaminen on nykyään halpaa. Ooppera on kallista huvia.
 
Vaikket tuota tarkoitakaan, niin ei mitään tarvetta. Kiasma on jo maksuton monille käyttäjäryhmille ja kaikille kerran kuussa. Ja Museokortilla himokävijä ei maksa lisää vaikka kävisi useasti saman kauden aikana. Museoissa ravaaminen on nykyään halpaa. Ooppera on kallista huvia.

Miksiköhän se on aina se Kiasma, mikä nostetaan tikunnokkaan, kun valitetaan kulttuurin tukemisesta. Eikä esim. Ateneum tai Kansallismuseo :think:
 
Kiasmassa kävi 2022 yli 220000 kävijää, vaikka se oli alkuvuoden kiinni. Eli joku 250k on vuodessa on ihan mahdollista. Onko se sinusta marginaalinen määrä ihmisiä kun vertaat muihin vastaaviin kohteisiin/asioihin, joita yhteiskunta tukee? Minusta ei ole. Kiasma taitaa olla yksi suosituimmista taidemuseoista Suomessa.

Luku ei kerro kuinka paljon tuosta määrästä on ulkomaalaisia kävijöitä. Nykytaiteella ja siellä olevilla teoksilla ole samanlaista merkitystä kansalliselle identiteetille kuin Ateneumin ja Sinerbycoffin kokoelmissa. Ehkä Kiasma ei ole kuitenkaan ensimmäisten leikattavien kohteiden listalla.

Liberaalipuolue muuten leikkaisi yli 100 m € taiteen ja museoiden käyttökustannuksista. Kiasmaa ylläpitävää kansallisgalleriaa se sen sijaan ylläpitäisi koska sitä ei voitaisi tuottaa markkinaehtoisesti.



29.80.31. Valtionosuus ja -avustus esittävän taiteen ja museoiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Linkki
141 111 00037 848 000−103 263 000Esittävän taiteen ja taitelijoiden työkentän tuet poistetaan kokonaisuudessaan, sillä taiteen ja kulttuurin tuotannon tulee olla valtiollisesta toimijasta riippumatonta. Liberaalipuolueen perustulomalli myös poistaa tarpeen erillisille alakohtaisille tuille. Museoiden tuesta leikataan vähentämällä tuettavien museoiden määrää noin viidenneksellä. Laajalle hajautettu tuki on paikoitelleen johtanut siihen että tukirahoilla saadaan pidettyä seinät pystyssä, mutta kehittymiseen ei ole resursseja. Kapeammalla ja tarkennetumalla tukemisella jäljelle jää parempia ja elinvoimaisempia museoita.


29.80.52 lib. Kulttuurituotannon rahoitus kulttuurille jota markkinat eivät tuota ja on tarpeen
Linkki
27 825 500+27 825 500Kulttuuritukia jatketaan kulttuuriperinnön ylläpitämiseen 29.80.52. momentin poistuessa. Määrärahaa voi käyttää museoiden (5 M€) ja kansallisgallerian (13 M€), kirjastojen (5 M€), sekä vähemmistökulttuurin tuottamiseen Kehitysvammaliiton ja Saamelaiskäräjien jakamana. Lisäksi omaisuuden suojaa turvaava Tekijänoikeusneuvosto, tekijänoikeusasioiden neuvottelukunta ja selvitysten kuluihin jätetään 79 000 €.
 
Toki tota Kiasman käyttäjämäärää voi käyttää lähteenä moneen muuhun asiaan mitä yhteiskunta tukee. Esim. syrjäkylien tieverkkoon- mikä muuten pitäisi olla täysin kuntien rahoittamaa.

On täysin käsittämätöntä että valtion pitäisi käyttää rahaa kuntiin jotka eivät tule omillaan toimeen. Niiden kuntien pitäisi ensin nostaa veroprosentti siihen että tulos on suunnilleen tasapainossa, ja sen jälkeen alkaa purkaa lakisääteiset palvelut kuntaliitoksiin ja jos sekään ei riitä, niin yksinkertaisesti hylätä hyödyttömät alueet. Ei se ole valtion homma että joku haluaa muuttaa 200km päähän lähimmästä kaupasta taata että tiet esimerkiksi on kunnossa.
Ihan hauska juttu, mutta se että haluaa valtion vähentävän taiteen tukemista ei tarkoita että haluaa sen tuhlaavan rahaa syrjäseutujen teiden kunnossapitoon. Kumpaankin pitäisi suhtautua kriittisesti nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.

Millä tavalla nämä ihmiset joiden mielestä mistään ei saa leikata lähtisi sitten ratkomaan tilannetta? Jos mitään ei tehdä niin taloudelliset ongelmat vain pahenee tulevaisuudessa.
 
Ihan hauska juttu, mutta se että haluaa valtion vähentävän taiteen tukemista ei tarkoita että haluaa sen tuhlaavan rahaa syrjäseutujen teiden kunnossapitoon. Kumpaankin pitäisi suhtautua kriittisesti nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.

Millä tavalla nämä ihmiset joiden mielestä mistään ei saa leikata lähtisi sitten ratkomaan tilannetta? Jos mitään ei tehdä niin taloudelliset ongelmat vain pahenee tulevaisuudessa.
Ei varmaan millään tavalla, kun jokaisesta leikkauksesta alkaa möliseminen ja kun ei siitä saada miljardi säästöjä niin se on "turha" leikkaus, eli ns. kärpäsen paska. Samalla tietysti jankutetaan hyvinvointivaltiosta, demokratiasta ja muusta, vaikka taitaa tämä velkaantuminen tuottaa meille nopeamman erkaantumisen pois tuntemastamme nykyisestä hyvinvointijärjestelmästä, kuin säästökohteet.
 
Kyllä on taas hiton hauskaa äänestää vihreitä kun mikään muu puolue vasemmistoliiton lisäksi ei kannattanut luontokadon lopettamista. Sanoisin että suht paska arvopohja puolueilla kun Suomen metsät ei kiinnosta millään muulla tasolla kuin rahamielessä.
Jos vihreät oikeasti keskittyisikin noihin luontoasioihin, voisin edes harkita heitä äänestäväni. Nyt kuitenkin suurin tarmo menee kaiken maailman someloukkaantumisessa yms. aivan joutavassa roskassa heillä.
 
Ei varmaan millään tavalla, kun jokaisesta leikkauksesta alkaa möliseminen ja kun ei siitä saada miljardi säästöjä niin se on "turha" leikkaus, eli ns. kärpäsen paska. Samalla tietysti jankutetaan hyvinvointivaltiosta, demokratiasta ja muusta, vaikka taitaa tämä velkaantuminen tuottaa meille nopeamman erkaantumisen pois tuntemastamme nykyisestä hyvinvointijärjestelmästä, kuin säästökohteet.
Kyllähän tuota sopeutusta meillä varmasti lähtee nyt ihan mikä tahansa hallituspohja tekemään.

Nyt kuitenkin vaalikampanjoissaan jokainen puolue haluaa erottua sillä viestillä, jonka arvioi (tai oikeammin tietää, hehän teettää näistä kyselytutkimuksia) resonoivat parhaiten omiin kannattajiin sekä liikkuvien äänestäjien omaan kohderyhmäänsä.

Sen varalta, että sopeuttamista ei tapahtuisi kannattaisi tutustua tarkasti japanilaiseen valtiontalouteen. OECD-maiden kovin velkasuhde (264% / BKT). Ja vielä kovempi sekä pidemmällä oleva harmaantuminen menossa kuin meillä. Eikä aikomustakaan lähteä hoitamaan velkoja pois. Toki oma valuutta sekä velasta suurin osa maan sisäistä velkaa omalle keskuspankille. Mutta onhan meilläkin jo noin puolet omalle Suomen pankille.

Uskon kuitenkin, että kaikki meillä kuviteltavissa olevat hallituspohjat lähtevät sopeuttamaan.
 
Ei varmaan millään tavalla, kun jokaisesta leikkauksesta alkaa möliseminen ja kun ei siitä saada miljardi säästöjä niin se on "turha" leikkaus, eli ns. kärpäsen paska. Samalla tietysti jankutetaan hyvinvointivaltiosta, demokratiasta ja muusta, vaikka taitaa tämä velkaantuminen tuottaa meille nopeamman erkaantumisen pois tuntemastamme nykyisestä hyvinvointijärjestelmästä, kuin säästökohteet.
Tilanne vaikuttaa olevan sellainen, ettei ole mitään yksittäistä selitystä siihen miksi valtion talous on tällä hetkellä niin voimakkaasti alijäämäinen. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että tämä nykyinen systeemi vuotaa vähän joka suuntaan kuin jokin spagettisiivilä. Sitten kuitenkin jokaisesta leikkausehdotuksesta alkaa hirveä ulina ja jotain 100 miljoonan säästökohteitakin pidetään ihan merkityksettöminä. Ei kyllä toisaalta yhtään yllätä että valtion talous on saatu ajettua tähän tilaan jos talouden pitoon suhtaudutaan näin leväperäisesti. Kaikki valtion menot pitäisi käydä ihan perusteellisesti läpi ja etsiä jokainen mahdollinen säästökohde.

Mutta voidaan toki myös laittaa laput silmille ja leikkiä että ongelmaa ei ole. Bileet jatkuu ja viimeinen sammuttaa valot.

Iso tekijä on tietenkin se, että yhteiskunnan huoltosuhde on käymässä aika heikoksi ikääntyvän väestön takia. Tätä ongelmaa vaan olisi pitänyt lähteä ratkomaan joskus 20-30 vuotta sitten. Vauvatalkoiden kanssa ollaan aivan liian myöhässä tässä vaiheessa. Maahanmuuttajien taas pitäisi olla sellaisia, että ne pystyy työllistymään suoraan. Kaikenlainen integrointi on aivan liian hidasta tässä vaiheessa, ja pahimmillaan se epäonnistuu jolloin nykyiset ongelmat ainoastaan paisuvat. Tässä vaiheessa ainoa toivo taitaa olla houkutella työvoimaa sekä yrityksiä ulkomailta, kannustaa suomalaisia yrittämiseen ja pyrkiä saamaan kotimaiset työttömät tuottavan työn pariin.

Välillä kyllä huolettaa tämän maan tulevaisuus. Sanotaan että meidän pitäisi kilpailla osaavalla työvoimalla, mutta onko meillä pian sitäkään kun koulujen oppimistulokset heikkenevät koko ajan? Milla me pystytään pian kilpailemaan?
 
Tätä ongelmaa vaan olisi pitänyt lähteä ratkomaan joskus 20-30 vuotta sitten. Vauvatalkoiden kanssa ollaan aivan liian myöhässä tässä vaiheessa.
Itseasiassa jo suuret ikäluokat kämmäsivät huoltosuhteen (nimikin sen jo kertoo). Tuon huomaamisesta on jo paljon enemmän aikaa kuin 20-30 vuotta, ja toimet olisi pitänyt aloittaa heti. Ilmaston kannalta tietty hyvä että ei täällä peräpohjolassa niin lisäännytä.
 
Itseasiassa jo suuret ikäluokat kämmäsivät huoltosuhteen (nimikin sen jo kertoo). Tuon huomaamisesta on jo paljon enemmän aikaa kuin 20-30 vuotta, ja toimet olisi pitänyt aloittaa heti. Ilmaston kannalta tietty hyvä että ei täällä peräpohjolassa niin lisäännytä.
Itselle asiasta opetettiin jo kansiksen ensimmäisillä kursseilla joskus vuonna 2006. Oon yrittänyt joskus asiasta puhua, mut aina kuitattu jotain, et ei ole totta, tai et eiköhän se ole tääl jo, mut ei vaikuta mihinkään. Onneks porukka alkaa pikkuhiljaa heräämään. Parempi myöhään, ku ei milloinkaan. Tästä syystä päätösten pitäis just perustua tutkittuun tietoon (tai pitäviin tilastoihin).
 
Jos vihreät oikeasti keskittyisikin noihin luontoasioihin, voisin edes harkita heitä äänestäväni. Nyt kuitenkin suurin tarmo menee kaiken maailman someloukkaantumisessa yms. aivan joutavassa roskassa heillä.
Tää "someloukkaantuminen yms aivan joutava roska" taitaa olla hyvin näkökulmariippuvainen asia.
 
päätösten pitäis just perustua tutkittuun tietoon (tai pitäviin tilastoihin).
Sanoo tyyppi joka ummistaa silmät tilastoilta ja faktoilta kun kyseessä on maahanmuuttajat, tp-hakiat, segregaatio rinnakkaisyhteiskunnan synty ja ruotsin tilanne.

Mutta mitäs pienistä, valikoivalla tilastojen luvulla voi jatkaa moraaliposeerausta, sädekehän kiillotusta sekä kiistää ongelmat jotka haraa ideologiaa vastaan.
 
Sanoo tyyppi joka ummistaa silmät tilastoilta ja faktoilta kun kyseessä on maahanmuuttajat, tp-hakiat, segregaatio rinnakkaisyhteiskunnan synty ja ruotsin tilanne.

Mutta mitäs pienistä, valikoivalla tilastojen luvulla voi jatkaa moraaliposeerausta, sädekehän kiillotusta sekä kiistää ongelmat jotka haraa ideologiaa vastaan.
Missähän mä oon tämän tehnyt, vai rakennatko hiljalleen jotain olkiukkoa?
 
Missähän mä oon tämän tehnyt, vai rakennatko hiljalleen jotain olkiukkoa?
Ellen väärin muista sinä olet vastustanut turvapaikkan saantiehtojen kiristämistä, ruotsin vastaisen rajan sulkemista sekä salakuljettajien veneiden tuhoamista ja muutenkin kiistänyt/vähätelyt maahanmuuton ongelmia, kun ollaan selvästi nähty että ollaan samalla tiellä kuin ruotsi, mutta arvioilta 20 vuotta jäljessä.

Mutta saa vapaasti korjata, jos muistan väärin.
 
Itselle asiasta opetettiin jo kansiksen ensimmäisillä kursseilla joskus vuonna 2006. Oon yrittänyt joskus asiasta puhua, mut aina kuitattu jotain, et ei ole totta, tai et eiköhän se ole tääl jo, mut ei vaikuta mihinkään. Onneks porukka alkaa pikkuhiljaa heräämään. Parempi myöhään, ku ei milloinkaan. Tästä syystä päätösten pitäis just perustua tutkittuun tietoon (tai pitäviin tilastoihin).
Väestörakenteen muutos on tosiaan ollut näkyvissä jo pitkään. Ja vaikka syntyvyyslukujen syvin romahdus tapahtuikin vasta viime vuosikymmenellä, on hedelmällisyys ollut väestön uusiutumiseen riittävällä tasolla (2,1) viimeksi kuusikymmentäluvun lopulla. Samoin kaupungistuminen ja muuttoliike eli keskittyminen eteläiseen Suomeen ja länsirannikolle on ollut koko ajan näkyvissä.

Oikeastaan alunperin tarkoitus oli tehdä (sen ajan kielellä) ns. hallittu rakennemuutos, mutta 90-luvun lamaanhan se pysähtyi. Nokian nousuvuosiksi se sitten unohtui. Tosin mainitsemanasi vuonna 2006 lopulta aloitettiin jo sote-uudistuksia edeltänyt kuntarakenne- eli PARAS hanke, joka sai kyllä aikaan kuntaliitoksia, mutta ei juuri muuta. Kataisen hallitus sitten hautasi hankkeen keskeneräisenä 2011, ja tilalle aloitettiin kunta- ja soteuudistus. Jonka siis vasta Marinin hallitus sai 12 vuotta myöhemmin tehtyä.

Oikeastaan voisi sanoa, että tosiasiallisesti tätä soteuudistusta rakennettiin vuodesta 2006 vuoteen 2023 saakka ja ongelmia oli melkein kuin edellisenä vuonna (2005) aloitetussa OL3:ssa, joka sekin toivottavasti saadaan tuotantoon lopulta tänä keväänä.
 
Ellen väärin muista sinä olet vastustanut turvapaikkan saantiehtojen kiristämistä, ruotsin vastaisen rajan sulkemista sekä salakuljettajien veneiden tuhoamista ja muutenkin kiistänyt/vähätelyt maahanmuuton ongelmia, kun ollaan selvästi nähty että ollaan samalla tiellä kuin ruotsi, mutta arvioilta 20 vuotta jäljessä.

Mutta saa vapaasti korjata, jos muistan väärin.
En muista täällä aiheista kirjoittaneeni, mut voin kantani noihin asioihin ilmoittaa, sikäli, ku asialla mitään merkitystä on:
- Saantiehdot: ei syytä kiristää
- Ruotsin rajan sulkeminen: tuskin ajankohtainen aihe, mut en näe miksi raja Ruotsin kanssa pitäisi sulkea.
- salakuljettajien veneiden tuhoaminen: mistähä sä tänkin repäisit, mut tuskin kenenkään yksityisomaisuutta saa tuhota.
- muutenkin kiistänyt/vähätellyt...: mielestäni en ole missään kiistänyt, tai vähätellyt mitään. Jos mielestäsi olen, ni todistustaakka on sulla. Sitäpaitsi ei olla Ruotsin tiellä. Tuo on kaltevan pinnan argumentti, jolla on tarkoitus pelotella henkilöitä, jotka eivät tunne faktoja.
 
En muista täällä aiheista kirjoittaneeni, mut voin kantani noihin asioihin ilmoittaa, sikäli, ku asialla mitään merkitystä on:
- Saantiehdot: ei syytä kiristää
- Ruotsin rajan sulkeminen: tuskin ajankohtainen aihe, mut en näe miksi raja Ruotsin kanssa pitäisi sulkea.
- salakuljettajien veneiden tuhoaminen: mistähä sä tänkin repäisit, mut tuskin kenenkään yksityisomaisuutta saa tuhota.
- muutenkin kiistänyt/vähätellyt...: mielestäni en ole missään kiistänyt, tai vähätellyt mitään. Jos mielestäsi olen, ni todistustaakka on sulla. Sitäpaitsi ei olla Ruotsin tiellä. Tuo on kaltevan pinnan argumentti, jolla on tarkoitus pelotella henkilöitä, jotka eivät tunne faktoja.
Saanti-ehdot. Selvästi jotain on mennyt pieleen jos tyyppi lomailee maassa, josta on lähtenyt pakoon hakemaan turvapaikkaa, ja kulkenut monen turvallisen maan läpi hakien vasta täällä sitten jättää hakemuksen.

Ruotsin vastainen raja pitäisi kyetä sulkea, jos sieltä tulee hallitsemattomasti väkeä.(viitaan 2017 tapahtumiin)

Salakuljettajien veneet.
Noihin aikoihin toimi "meritaksi" joka rahtasi ihmisiä laittomasti välimeren yli eurooppaan. Lisäksi avustusjärjestöt kävi noukkimassa ihmisiä libyan rantavesiltä eurooppaan. Rikoksentekoväline voidaan takavarikoida. Lisäksi jos ei laiton rajanylittäjä suostu kääntymään takaisin, on ihan oikein että se vene tuhotaan ja ihmiset viedään takaisin libyaan.

Ja me todellakin ollaan ruotsin tiellä, maahammuuttajat muslimimaista aiheuttaa päänsärkyä ruotsissa ja suomessa tismalleen samasta syystä. Ei tarvii katsoa kuin tilastoja, niin nähdään että ne muodostavat pikkuhiljaa rinnakkaisyhteiskunnan ja nogo alueita. Ruotsi on ummistanut silmänsä maahanmuuton ongelmilta ja nyt heräsivät vasta karuun todellisuuteen. Suomessa sama juttu. Tilastoja kun katsotaan ollaan siinä missä ruotsi aiemmin ja kehityssuunta on sama.

Esim afgaanien yliedustus rikollisuustilastoissa useampi kymmenkertainen.

Kouluissa maahanmuuttajat aiheuttaa ongelmia että vanhemmat joutuu harrastaa koulushoppailua.

Aiheesta riittää kyllä kirjoitettavaa ja luettavaa.
 
Jos vihreät oikeasti keskittyisikin noihin luontoasioihin, voisin edes harkita heitä äänestäväni. Nyt kuitenkin suurin tarmo menee kaiken maailman someloukkaantumisessa yms. aivan joutavassa roskassa heillä.
Mitä väliä kun tekee silti 100x enemmän luonnonsuojelun eteen kuin muut puolueet. Sanoisin takaisin tässä että jos muut puolueet tekisivät edes viidesosan luonnonsuojelua mitä vihreät niin harkitsisin heti niiden äänestämistä.
 
Jotkut tuohon on pystynyt ja toiset ei. Haluatko lähteä muistelemaan mitkä puolueet oli kyseessä? ;)
Sen takia kun soini petti äänestäjät, vaihtu valta seuraavassa puoluekokouksessa ja koska soini ja n. 20 muutakansanedustaajaa ei hyväksyneet vaalitulosta ja koska soini ei halunnut luopua salkustaan lähti ne äänettömäksi yhtiömieheksi kokoomuksen ja keskustan hallutukseen.

Mutta eihän tässä ollut sulle mitään uutta.
 
Ah, Ruotsin vastaisen rajan sulkeminen. Kestohittejä ajalta kun väki ei joko tajunnut, miten Suomen turvapaikkalainsäädäntö toimii, tai sitten luulivat, että Suomen hallitus määräisi ison kasan virkamiehiä rikkomaan Suomen lakeja. Seuraavaksi varmaan tahallisen väärinymmärtämisen Hits of the '15s listalta "Ruotsi on turvallinen lähtömaa" :kahvi:
 
Ah, Ruotsin vastaisen rajan sulkeminen. Kestohittejä ajalta kun väki ei joko tajunnut, miten Suomen turvapaikkalainsäädäntö toimii, tai sitten luulivat, että Suomen hallitus määräisi ison kasan virkamiehiä rikkomaan Suomen lakeja. Seuraavaksi varmaan tahallisen väärinymmärtämisen Hits of the '15s listalta "Ruotsi on turvallinen lähtömaa" :kahvi:
Kuitenkin eikös viimeksi sanottu tän olevan eu lain vastaista. Kuitenkin esim kreikka pystyi rajan sulkemaan virheiden paheksuessa. Ja se rajahan muistaakseni suljettiin koronan aikaan. Joten kyllä se olisi saatu kiinni, jos vain tahtoa olisi ollut.

Mutta en tiedä kannattaako yli 5v takaisista asioista jauhaa enään tässä ketjussa.
 
Kuitenkin eikös viimeksi sanottu tän olevan eu lain vastaista. Kuitenkin esim kreikka pystyi rajan sulkemaan virheiden paheksuessa. Ja se rajahan muistaakseni suljettiin koronan aikaan. Joten kyllä se olisi saatu kiinni, jos vain tahtoa olisi ollut.

Mutta en tiedä kannattaako yli 5v takaisista asioista jauhaa enään tässä ketjussa.
Kyllä vihreät kykenikin rajan sulkemaan. Tyhjänlässyttäjät ei.
 
Saanti-ehdot. Selvästi jotain on mennyt pieleen jos tyyppi lomailee maassa, josta on lähtenyt pakoon hakemaan turvapaikkaa, ja kulkenut monen turvallisen maan läpi hakien vasta täällä sitten jättää hakemuksen.

Ruotsin vastainen raja pitäisi kyetä sulkea, jos sieltä tulee hallitsemattomasti väkeä.(viitaan 2017 tapahtumiin)

Salakuljettajien veneet.
Noihin aikoihin toimi "meritaksi" joka rahtasi ihmisiä laittomasti välimeren yli eurooppaan. Lisäksi avustusjärjestöt kävi noukkimassa ihmisiä libyan rantavesiltä eurooppaan. Rikoksentekoväline voidaan takavarikoida. Lisäksi jos ei laiton rajanylittäjä suostu kääntymään takaisin, on ihan oikein että se vene tuhotaan ja ihmiset viedään takaisin libyaan.

Ja me todellakin ollaan ruotsin tiellä, maahammuuttajat muslimimaista aiheuttaa päänsärkyä ruotsissa ja suomessa tismalleen samasta syystä. Ei tarvii katsoa kuin tilastoja, niin nähdään että ne muodostavat pikkuhiljaa rinnakkaisyhteiskunnan ja nogo alueita. Ruotsi on ummistanut silmänsä maahanmuuton ongelmilta ja nyt heräsivät vasta karuun todellisuuteen. Suomessa sama juttu. Tilastoja kun katsotaan ollaan siinä missä ruotsi aiemmin ja kehityssuunta on sama.

Esim afgaanien yliedustus rikollisuustilastoissa useampi kymmenkertainen.

Kouluissa maahanmuuttajat aiheuttaa ongelmia että vanhemmat joutuu harrastaa koulushoppailua.

Aiheesta riittää kyllä kirjoitettavaa ja luettavaa.
Selvä, mut mä en ole noihin keskusteluihin osallistunut. Yleensä kirjoitan, ku on jotain järkevää sanottavaa. Kirjoitan kuitenkin huvikseni jotain noihin, vaik ovatkin jostain viiden vuoden takaa, eivätkä enää ajankohtaisia:

- saantiehdot: jotenkin voisin mutuilla, et tää on EU:hun liittyvä seikka. Ehkä siel on jo tehtykkin jotain. Näkisin kuitenkin, ku enää ei ole pakolaiskriisi, ni ei järin ajankohtainen aihe. Taakanjaosta voi kuitenkin puolestani päättää EU:ssa.

- Ruotsin raja: varmaan itsekkin tiedostat, et tää ei liity tämän päivän politiikkaan mitenkään. Ja vaik rajoja ei silloin suljettu, ni mitään vahinkoa ei tapahtunut.

- Salakuljettajien veneet: Oisko sul jotain lähdettä tohon meritaksiin. En osallistunut silloin keskusteluun. Auttajien pitäisi mielestäni kuitenkin antaa auttaa. Se on inhimillistä.

- Ruotsin tie: edelleen kaltevan pinnan argumentti. Suomessa ei ole sama juttu, vai pystytkö näyttämään väitteesi toteen? Itse muistan eräänkin A-studion, jossa aiheesta on keskusteltu.
 
Kuitenkin eikös viimeksi sanottu tän olevan eu lain vastaista. Kuitenkin esim kreikka pystyi rajan sulkemaan virheiden paheksuessa. Ja se rajahan muistaakseni suljettiin koronan aikaan. Joten kyllä se olisi saatu kiinni, jos vain tahtoa olisi ollut.

Mutta en tiedä kannattaako yli 5v takaisista asioista jauhaa enään tässä ketjussa.

No Kreikassa nyt lakeja noudetaan vähän niin ja näin. Itse tykkään siitä, että Suomessa lait oikeasti merkkaa jotain, ja politiikot ja virkamiehet noudattavat niitä lakeja.

Ja koronan kohdalla raja suljettiin niiltä osin kuin se voitiin sulkea. Mutta sitä ei suljettu turvapaikanhakijoilta (kuten ei myöskään suljettu Suomen kansalaisilta tai niiltä joilla oli oleskelulupa).
 
historia toistaa itseään. kuuntelin edesmenneen suuren johtajamme puheen, jossa on todella paljon samaa nykyiseen. Paljon on opittavaa. Tällaisia johtajia kaipaamme.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 500
Viestejä
4 745 819
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
akotsz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom