- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 541
Löytyi 47 miljoonaa, ei tarvitse leikata kuluja. Kuka näitä järjen Tonavia oikein äänestää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Löytyi 47 miljoonaa, ei tarvitse leikata kuluja. Kuka näitä järjen Tonavia oikein äänestää.
Olet valitettavan oikeassa tässä. Jotenkin näin aikuisena ja aina itsensä elättäneenä ja nettomaksajana (opiskeluaikana sain opintotukea ja siinäpä se). Jaksan aina tätä maan nykytilaa ihmetellä.No, Suomessahan enemmistö kansasta on tulonsiirtojen varassa enemmän tai vähemmän. Että äänestäjiä kyllä riittää.
Olet valitettavan oikeassa tässä. Jotenkin näin aikuisena ja aina itsensä elättäneenä ja nettomaksajana (opiskeluaikana sain opintotukea ja siinäpä se). Jaksan aina tätä maan nykytilaa ihmetellä.
Tässähän alkaa toivomaan että demarit jatkaa seuraavaan hallitukseen. Jossain kohtaa ne ikävätkin päätökset on kuitenkin tehtävä. Ehkä ne fanaattisimmatkin Sanna-fanit sitten huomaisivat, että Sannakin on vain ihminen.
Löysivät uutisten mukaan VM:n avulla rahoituksen kehyksen sisältä, ei siis lisälainaa.Sen verran sanattomaksi vetää, ettei löydy kuin yksi sana: Lainahallitus.
Löysivät uutisten mukaan VM:n avulla rahoituksen kehyksen sisältä, ei siis lisälainaa.
Nousukausina on tällaista ”jakovaraksi” kutsuttua jakamatonta rahaa, kun VM on aina ennusteessaan varsin varovainen.
Toki aina asian voi kääntää niinkin, että jos talousbousun myötä syntyvää jakovaraa jättäisi jakamatta, voisi sen verran vähentää jo muualla / aiemmin sovittua lainanottoa. Mutta eihän näin ole toiminut kuin Sipilän ja Lipposen hallitukset.
Eiköhän se kokonaissaldo ole aika rajusti pakkasella/lainan puolella, kun tämän hallituksen toilailuja katsotaan. Tämähän oli vain pisara meressä ja odotettava sellainen. Mitään kipeitä päätöksiä ei haluta tehdä, vaan ratsastetaan lainahevosella niin pitkään kuin kannatusta riittää. Ja tässä maassahan tulonsiirron varassa eläviä riittää, eli tuskin kannatus tulee ihan heti hiipumaankaan.Löysivät uutisten mukaan VM:n avulla rahoituksen kehyksen sisältä, ei siis lisälainaa.
Nousukausina on tällaista ”jakovaraksi” kutsuttua jakamatonta rahaa, kun VM on aina ennusteessaan varsin varovainen.
Toki aina asian voi kääntää niinkin, että jos talousbousun myötä syntyvää jakovaraa jättäisi jakamatta, voisi sen verran vähentää jo muualla / aiemmin sovittua lainanottoa. Mutta eihän näin ole toiminut kuin Sipilän ja Lipposen hallitukset.
Ellei lainaa oteta lisää ei ole. Sille on tosiaan termi jakamattomat varat. Ts. Jos arvioit tuloksesi 50k netto, ja täsmäät menosi siihen. Mutta tienaatkin 60 k netto ilman, että menot kasvavat, niin siihen jää sulla 10k jakamattomia varoja.Jos mistään muusta ei leikattu, niin kyseessä on efektiivisesti lisälainanotto. Muuksi asian väittäminen on valehtelua ja väittäjä valehtelija.
Tarkoitatko jakamattomat velat? Mitään varojahan ei oikeasti ole olemassa, vaan lainarahaa.Ellei lainaa oteta lisää ei ole. Sille on tosiaan termi jakamattomat varat. Ts. Jos arvioit tuloksesi 50k netto, ja täsmäät menosi siihen. Mutta tienaatkin 60 k netto ilman, että menot kasvavat, niin siihen jää sulla 10k jakamattomia varoja.
Nousukaudella normaali ilmiö.
”Muuksi asian väittäminen on valehtelua ja väittäjä valehtelija.”, vai miten se geneettisen virhepäätelmän argumentaatiovirhe nyt meni.
Vaihtoehtohan ei ole se, että velkaa olisi otettu esim. tuo 47 miljoonaa vähemmän.
Ei, kyllä se viihteen tukeminen on niin tärkeää meille kaikille ja valtion ydintehtäviä että tuo on veroista katettava. Ei leipää, vaan valtion valitsemia sirkushuveja kansalle, kun ei ne itse tajua mitä viihdettä haluavat rahoittaa.
Tämä ei ole niinyksinkertainen. Itse en olisi ollut sen kannalta, että kompensoidaan täysimääräisyyteen asti.
Ehkä olisin voinut ajatella jonkinlaista kompromissia, jossa olisi pehmennetty nostamalla kompensaatiotasoa jonkin verran kevään riihen tasosta esim. puolet, sillä jotkut järjestörahoitukset on sellaisia, että niillä järjestetään tärkeitä palveluja erittäin edullisesti.
Oletan, että myös kulttuuripuolella on niin, mutta ainakin sosiaali- ja terveyspuolella ja nuoriso-, vanhus- ja vammaistyön kohdalla niin on.
Silti minusta on hyvä huomata, että ainakin mediatilaisuudessa (katsoin Ylen Areenasta suoran) Marin ilmoitti asian niin, että ”ratkaisu on tehty menokehysten puitteissa, eikä kehystasoa olla siis korottamassa.”
Ja tuo oli suora lainaus.
Etukäteen olin itse ajatellut, että näin suurta summaa ei voisi kehyksistä löytää, mutta on ilmeistä, että olin siinä väärässä.
Tässä voi siis munkin mielestä esittää terävääkin kritiikkiä ja varsinkin prosessista. Mutta se velkakritiikki on mun silmiin tässä asiassa vähän ohi, kun kerran niissä sovituissa kehyksissä pysytään, siis ei tehdä uutta kehysylitystä tämän takia. Valpas politiikan seuraaja ja varsinkin hallituskriitikko varmaan seuraa aihetta jatkossakin meneekö se sitten todella niin.
Silloin ei oteta _lisää_ velkaa, eli rahoitusasema ei tämän vuoksi muutu.Miten se, onko raha kehyksestä vai ei vaikuttaa siihen, otetaanko velkaa vai ei? Vastaan itse: ei mitenkään.
Silloin ei oteta _lisää_ velkaa, eli rahoitusasema ei tämän vuoksi muutu.
Ja siksipä se sopu pystyttiinkin löytämään niin nopeasti.
- Sovitaan pikavipistä, ha meillä on vielä nostamatonta vippia, mihin käytetään ?Ellei lainaa oteta lisää ei ole. Sille on tosiaan termi jakamattomat varat. Ts. Jos arvioit tuloksesi 50k netto, ja täsmäät menosi siihen. Mutta tienaatkin 60 k netto ilman, että menot kasvavat, niin siihen jää sulla 10k jakamattomia varoja.
Nousukaudella normaali ilmiö. Sama toki koskee myös sitä, jos budjetoidut menot ei toteudu täysimääräisenä. Myös silloin jää enemmän sitä jakamatonta varaa.
”Muuksi asian väittäminen on valehtelua ja väittäjä valehtelija.”, vai miten se geneettisen virhepäätelmän argumentaatiovirhe nyt meni.
Lisävelkaa otetaan 7 miljardia yhdessä hymistellen, mutta sitten kiistellään Twitteriä ja uutislähetyksiä myöten 18 miljoonasta.
Mutta onhan 18 > 7, joten ihan ymmärrettävää.
Ja monestako asiasta kokoomus on samaa mieltä nykyisten hallituspuolueitten kanssa? Monestako asiasta nykyiset hallituspuolueet ovat keskenään samaa mieltä kun koko ajan riidellään twitterin ja instan välityksellä, eikä oikein mitään saada aikaiseksi?On hyvin vaikea nähdä kokoomus ja perussuomalaiset samassa hallituksessa kun oikein mistään asioista ei tunnuta olevan samaa mieltä ja kokoomus ei ole valmiita tekemään minkäänlaisia kompromisseja perussuomalaisten suuntaan, kun muitakin vaihtoehtoja on tarjolla.
Orpon ulostulosta ei loogisesti voi mitenkään johtaa, että Kokoomus olisi siirtynyt vastustamaan yksityisautoilua. Se voi edelleen olla puolueena siitä aivan mitä mieltä hyvänsä, vaikkapa juuri yksityisautoilun kannalla.Ja monestako asiasta kokoomus on samaa mieltä nykyisten hallituspuolueitten kanssa? Monestako asiasta nykyiset hallituspuolueet ovat keskenään samaa mieltä kun koko ajan riidellään twitterin ja instan välityksellä, eikä oikein mitään saada aikaiseksi?
Taitaa Orpon Ilmastopolitiikka olla ainoita yhteisiä asioita(tällä hetkellä, vaalien jälkeen taas kaikki voi muuttua). Käydäänhän ne vaalit ensin. Orpo on kuin tuuliviiri eikä sen sanomisia kannata aina niin vakavasti ottaa. Vastahan ne oli tiukasti yksityisautoilijan asialla eduskuntavaalien alla, ja nyt ilmeisesti siirryttiin aluevaalien alla vihreiden leiriin, päästöleikkauksia ajamaan yksityisautoiluun. Tuuli se Orpon huulia aina näin vaalien alla vaan heiluttaa.
Ihan yhtä loogisesti voi päätellä kuin sen, että Orpo sulki hallitusyhteistyön persujen suuntaan.Orpon ulostulosta ei loogisesti voi mitenkään johtaa, että Kokoomus olisi siirtynyt vastustamaan yksityisautoilua. Se voi edelleen olla puolueena siitä aivan mitä mieltä hyvänsä, vaikkapa juuri yksityisautoilun kannalla.
Siitä ei voi myöskään johtaa kantaa tulevaisuuden uusiin tai lisätoimiin.
Siitä voi ainoastaan lukea sen, mitä Orpo sanoi: että kokoomus ei ole valmis purkamaan tai siirtämään nykyhallituksen jo päättämiä ilmastopaketin 2035 toimia.
Sinänsä ihan johdonmukaista. Marin nyt on muutenkin lähinnä tuollainen imagokonsultin rakentama naisiin vetoava ilmiö, jonka varsinainen kompetenssi tuntuu olevan perskarvan ohut melkein aiheesta kuin aiheesta. Onneksi sentään olen ollut havaitsevinani myös tuon kauniimman sukupuolen suunnalta kommentteja sen suhteen että on havaittu keisarilta puuttuvan vaatteet.Maata johtaa kulloinkin äänekkäin somekansa, siinä meillä Tamperelainen voimajohtaja.
Tässä vielä kyseinen mytologinen eepos, hyvää mielikuvitusta vaatinut keksiä moiset sadut.Tämä on sellainen Titanic, jota ei ennen jäävuorta enää käännetä. Väki on indoktrinoitu hyvinvointiyhteiskunnan myyttisellä ylivertaisuudella jo äidinmaidosta lähtien niin tiukasti, ettei taloudellisesti vastuullista lähtökohtaa edes yliopistojemme ekonomistit uskalla ehdotella.
Tuohon listaan monet tuntuu kaipaavan muutosta.Tässä vielä kyseinen mytologinen eepos, hyvää mielikuvitusta vaatinut keksiä moiset sadut.
Tilastokeskus
Pienikin maa voi ponnistaa maailman kärkeen, ja niin Suomi on tehnyt: kansainvälisissä hyvien asioiden maavertailuissa Suomi on usein kärkijoukossa muiden Pohjoismaiden kanssa.www.stat.fi
Asiahan ei ole ihan näin mustavalkoinen. Mitäs luulet keikkuuko esim. Ruotsi enää maailman turvallisempien maiden joukossa? Taitaa johtaa Euroopan raiskaustilastoja, käsikranaatit lentelee, PISA tulokset romahtaneet. Jos siellä asiat on menneet tähän suuntaan punahkolla hallituksella, miksei sama voisi tapatua Suomessa? Ennusmerkkejä nimittäin on jo...Tuohon listaan monet tuntuu kaipaavan muutosta.
Jos vaan mentäisiin näiden toiveiden mukaan mitä täälläkin ketjussa usein esitetään, eli ei tehtäisi niinkuin suomalaiset haluaa vaan otettaisiin käyttöön vähemmistön toivomat mallit. Pohjois-koreassakin valta toimii ilmeisen kivasti kun vihervasemmistoliberaalit ei pääse vaikuttamaan.
Briteistä lainattaisiin brexitit, Unkarista/Puolasta hallitus, Somaliasta oikeistolainen talousmalli jossa rahaa ei saa seinästä, Kuubasta malli että kansallistettaisiin paperitehtaat ja muutenkin määräiltäisiin pörssiyrityksiä ja sitten vielä sijoitettaisiin rahat hiilivoimaloihin kuten köyhemmissä paikoissa jotta saataisiin sähkön hinnatkin samalle tasolle Keski-Euroopan kanssa. Innovaatiot pitäisi myös kokonaan kieltää koska konservatismi on uusi musta, jota siis ei tänne haluta. Viimeinkin tietyn puolueen kannattajat saisivat asua unelmiensa maassa.
Sinulla vaikuttaa olevan tässä pohdinnassa hatusta vedetty syy-seuraus suhde.Asiahan ei ole ihan näin mustavalkoinen. Mitäs luulet keikkuuko esim. Ruotsi enää maailman turvallisempien maiden joukossa? Taitaa johtaa Euroopan raiskaustilastoja, käsikranaatit lentelee, PISA tulokset romahtaneet. Jos siellä asiat on menneet tähän suuntaan punahkolla hallituksella, miksei sama voisi tapatua Suomessa? Ennusmerkkejä nimittäin on jo...
Joka tapauksessa tavoitteena on liikenteen päästöjen vähentäminen, ja se tarkoittaa automaattisesti sitä, että liikkumisen hintaa on nostettava, ja sehän iskee aina yksityisautoiluun, kun ainoa keino tuntuu olevan polttoaineen verotuksen korotukset.
Meinaatko, että kun kaikilla (hypoteetti) on sähköautot ja valtion saatavat on romahtanut polttoainevero saatavista, niin jossain vaiheessa näitä menetettyjä ruplia ei ruveta keräämään tavalla tai toisella sähköautoilusta? Nythän se olisi paras hetki ajella sähköautolla, mutta mikä on tulevaisuus, kun nämä yleistyy huomattavasti?Vissiin olet missannut sellaisen asian kuin "sähköautot"?
Meinaatko, että kun kaikilla (hypoteetti) on sähköautot ja valtion saatavat on romahtanut polttoainevero saatavista, niin jossain vaiheessa näitä menetettyjä ruplia ei ruveta keräämään tavalla tai toisella sähköautoilusta? Nythän se olisi paras hetki ajella sähköautolla, mutta mikä on tulevaisuus, kun nämä yleistyy huomattavasti?
Liittyy siihen mihin vastasit ja miten vastasit.Ja mitä tekemistä tällä on tuon kanssa mitä kommentoin?
Liittyy siihen mihin vastasit ja miten vastasit.
" ainoa keino tuntuu olevan polttoaineen verotuksen korotukset."
Olet oikeassa. Seison korjattuna nyt, kun luin ajatuksella. Kiinnitin liikaa huomiota tuohon boldatuun. Pahoittelut!Niin, eli väite oli että ainoa keino liikenteen päästöjen vähentämiseen olisi polttoaineen verotuksen korotukset. Johon mä osoitin että sähköautot vähentävät niitä liikenteen päästöjä ilman että sillä polttoaineen verotukselle tehdään mitään.
Sä aloit sitten survomaan sekaan jotain hypoteettista kysymystä siitä miten sitten joskus tulevaisuudessa kerätään ne verotulot mikä nyt saadaan polttoaineverosta. Ja vaikkakin tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys, se oli astetta ankarampi sivuraide verrattuna tuohon varsinaiseen keskusteluun.
Tavoitteesta varmaan kaikki samaa mieltä. (PS kipuilee asian kanssa, joten se epäselvä)Joka tapauksessa tavoitteena on liikenteen päästöjen vähentäminen, ja se tarkoittaa automaattisesti sitä, että liikkumisen hintaa on nostettava, ja sehän iskee aina yksityisautoiluun, kun ainoa keino tuntuu olevan polttoaineen verotuksen korotukset.
Suomi on toistaiseksi vielä monella mittarilla hyvä maa. Ja siitä voimme kiittää vain suomalaisia itseään. Monet meistä jotka täällä kirjoittavat haluaisivatkin pitää Suomen hyvänä. Se mitä jotkut tahot eivät tunnu tajuavan on että asioita kannattaa hoitaa ”ennen kuin” ne kääntyvät korjaamattomiksi ongelmiksi.Tässä vielä kyseinen mytologinen eepos, hyvää mielikuvitusta vaatinut keksiä moiset sadut.
Tilastokeskus
Pienikin maa voi ponnistaa maailman kärkeen, ja niin Suomi on tehnyt: kansainvälisissä hyvien asioiden maavertailuissa Suomi on usein kärkijoukossa muiden Pohjoismaiden kanssa.www.stat.fi
Väliaikaista verojen tiputusta odotellessa kun nyt se 2€/l on mennyt rikki. Voin sanoa että alkaa olemaan jo keskituloiselle, jolla 100km työmatka, aika kallista, kun saa tehdä töitä 2h että saa kuitattua pelkät polttoainekustannukset.Tavoitteesta varmaan kaikki samaa mieltä. (PS kipuilee asian kanssa, joten se epäselvä)
Joillain puolueilla on sitten lisätavoitteita, johon voi kuulu tarkoituksellista kustannusten nostoa.
Polttoaineet, yksi konsti on laittaa ne neutraaliin päästökauppaan, mutta se pomsauttaisi toistaiseksi hinnat pilviin. Joten hallitukset loiventaa tilannetta muilla konsteilla, joihin välineisiin kuuluu veroluenteiset konstit, jolla vähentävä vaikutus, mutta mahdollistaa käytön kohtuu kustannuksin.
Hallitukset sitten etsii vähennyskohteita muualta.
Yksi konsti on liikenteen sisältä, jos sallitaan jokin nettopäästö, niin fosiillipolttoainetta käyttävien kannalta edullistan maksaa jollekkin toiselle joka siitä luopuu.
Esim fosiilliivero jonka tuottoa korvamerkitty vähäpäästöiseen liikenteeseen, samalla olisi vero jonka tuottojen väheneminen on tavoiteltavaa.
Veroa voi nostaa jos tavoite karkaa, tai tehdä siitä ne huutokauppa tuotteen, jossa minimi hinta ja max jousto. (minimi sen takia että jos ala kehittyy tavoitetta nopeammin niin jousto voidaan siirtää toiseen kohteeseen, max sentaki ettei tule markkinahäiriöitä)
Vissiin olet sellaisen asian missannut, että reilusti suurimmalle osalle kansaa patteriauto ei ole realismia ainakaan kymmeneen vuoteen vielä, joten käytännössä polttoaineiden hinnankorotukset ovat ainoa mahdollisuus yrittää vaikuttaa ajomääriin.Vissiin olet missannut sellaisen asian kuin "sähköautot"?
Vissiin olet sellaisen asian missannut, että reilusti suurimmalle osalle kansaa patteriauto ei ole realismia ainakaan kymmeneen vuoteen vielä, joten käytännössä polttoaineiden hinnankorotukset ovat ainoa mahdollisuus yrittää vaikuttaa ajomääriin.
Verojen tiputtaminen ei kovin todennäköistä, mutta jos hinnan nousu vähentää päästöjä, niin ne korotus tarve siltä osin vähenee. En siis uskö että päästöt kyykää lähitulevaiduudessa niin kovasti että sen takia veroja voisi laskea.Väliaikaista verojen tiputusta odotellessa kun nyt se 2€/l on mennyt rikki. Voin sanoa että alkaa olemaan jo keskituloiselle, jolla 100km työmatka, aika kallista, kun saa tehdä töitä 2h että saa kuitattua pelkät polttoainekustannukset.
Omalla autolla sadankilometrin työmatka maksaa. Matka toki sellainen että siinä toimii ne sähköautotkin. jos lataus mahdollisuus molemmissa päissä niin myös lataushybridi.Voin sanoa että alkaa olemaan jo keskituloiselle, jolla 100km työmatka, aika kallista, kun saa tehdä töitä 2h että saa kuitattua pelkät polttoainekustannukset.
Nyt kannattaa kohdistaa niihin ajoijoihin joissa se on tehokkain, mm kuvailemasi pidemmät työmatkat jotka sopii sähkäauton "kantamiin"Vissiin olet sellaisen asian missannut, että reilusti suurimmalle osalle kansaa patteriauto ei ole realismia ainakaan kymmeneen vuoteen vielä, joten käytännössä polttoaineiden hinnankorotukset ovat ainoa mahdollisuus yrittää vaikuttaa ajomääriin.
Olet vissiin missannut että hallituksen tavoite on 700t patteriautoa vuoteen 2030 mennessä. Alkuun on vauhti ollut hyvää, kun ne ostaa kenellä on rahaa, mutta jossain kohtaa vauhti tulee luonnollisesti hiipumaan, kun keskiluokan pitäisi alkaa kalustoa uusimaan. Siis sen joka ajaa keskimäärin 17 vuotiailla autoilla tällä hetkellä. Ja sehän ei ole ainoa keino vaan aivan varmasti polttoaineen hintoja tullaan nostamaan lisää, kunhan ilmastokiima kiihtyy entisestään. Toivottavasti ei tule virheille toista hallituskautta putkeen siis.Vissiin olet missannut sellaisen asian että tavoitteena on se vuosi 2035. Jos tuossa joskus vuoden 2025 paikkeilla päästäisiin pisteeseen että lähes kaikki uudet henkilöautot ovat sähkökäyttöisiä niin siitä seuraa se että sitten vuoden 2035 paikkeilla ne 10 vuotiaat vaihtoautot ovat myös niitä sähköautoja. Kaikki bensa-autot eivät vielä tuolloin katoa maanteiltä mutta ei niiden tarvitsekaan. Se että liikenne ei ole täysin hiilineutraali tuolloin ei tarkoita että valtion tasolla ei voida olla, etenkin kun Suomella on noita hiilinieluja ihan kivasti.
Ja ennen kuin sanot että tuollainen sähköautoihin siirtyminen noin nopeasti nykyteknologialla olisi mahdotonta niin siihen sanon että meillä on kirjaimellisesti naapurissa esimerkki valtiosta jossa on panostettu sähköautoiluun sen verta että lopputuloksena näyttää että siellä ei enää tässä parin vuoden sisällä myydä ollenkaan polttomoottorikäyttöisiä henkilöautoja.
Se patteriauto kun ei ole mahdollinen isolle osalle siksi että kun asutaan esim. maalla, jossa välimatkat on pitkiä, niin autoa tarvitaan esim. vetojuhdaksi kärrin vetoon. Ja senhän tietää kaikki miten siinä käy patteriauton kanssa. Vaihtoehto ei liene että on yksi auto aina yhteen käyttötarpeeseen. Hybridi vielä jossain määrin soveltuu käyttöön, mutta nekin maksaa vielä pirusti ja saatavuus kohtuu heikkoa. Varsinkin kaupunkilaisille tuntuu olevan kohtuu vierasta, minkälaisia käyttötarpeita ja vaatimuksia siellä syrjässä on autoille.Verojen tiputtaminen ei kovin todennäköistä, mutta jos hinnan nousu vähentää päästöjä, niin ne korotus tarve siltä osin vähenee. En siis uskö että päästöt kyykää lähitulevaiduudessa niin kovasti että sen takia veroja voisi laskea.
Omalla autolla sadankilometrin työmatka maksaa. Matka toki sellainen että siinä toimii ne sähköautotkin. jos lataus mahdollisuus molemmissa päissä niin myös lataushybridi.
Mutta tuo juuri niitä esimerkkejä missä se vähemmän ajavien kananttaa maksaa siitä että enemmän ajavat vaihtava päästöttömään.
Nyt kannattaa kohdistaa niihin ajoijoihin joissa se on tehokkain, mm kuvailemasi pidemmät työmatkat jotka sopii sähkäauton "kantamiin"
Toistain.Se patteriauto kun ei ole mahdollinen isolle osalle siksi että kun asutaan esim. maalla, jossa välimatkat on pitkiä, niin autoa tarvitaan esim. vetojuhdaksi kärrin vetoon. Ja senhän tietää kaikki miten siinä käy patteriauton kanssa.
Jos kilometrejä kiertyy ja vaihtelevia tarpeita, niin ei yhdellä autolla kaikki tarpeet kuullosta tehokkaalta.Vaihtoehto ei liene että on yksi auto aina yhteen käyttötarpeeseen.
Olet vissiin missannut että hallituksen tavoite on 700t patteriautoa vuoteen 2030 mennessä. Alkuun on vauhti ollut hyvää, kun ne ostaa kenellä on rahaa, mutta jossain kohtaa vauhti tulee luonnollisesti hiipumaan, kun keskiluokan pitäisi alkaa kalustoa uusimaan. Siis sen joka ajaa keskimäärin 17 vuotiailla autoilla tällä hetkellä. Ja sehän ei ole ainoa keino vaan aivan varmasti polttoaineen hintoja tullaan nostamaan lisää, kunhan ilmastokiima kiihtyy entisestään. Toivottavasti ei tule virheille toista hallituskautta putkeen siis.
Muihin maihin vertailu on turhaa kun siellä liikenteen verotus on jollain tavalla järjellisellä tasolla ja Ruotsissa ihmisten rahat ei mene isoilta osin asumiseen. Rahaa jää siis muuhunkin käytettäväksi