Kaasuautot kuolivat juuri poliittisen toimettomuuden ja jopa rankaisun vuoksi. Ei siitä niin kovin montaa vuotta ole, kun autojen konversointi ja muun kuin bensan ja dieselin käyttö oli tehty järjettömän hankalaksi. Niistä oli uutisissakin juttua silloin joskus, kun maajussi ihmetteli tätä samaa, että miksi maatalouden sivutuotteena syntyvää kaasua ei hyödynnetä tällaiseen vaan se päätyy taivaalle.
Autovalmistajat luopuivat kaasuautoista siksi, että lobbarit päättivät toisin. Ja poliitikoiden moraalia taas säätelee raha, typeryys tai molemmat yhtä aikaa.
Sen sijaan, että siis hyödynnettäisiin synergioita, rakennetaan saatanan kallis himmeli, jossa kaikki kärsivät. Ja kaiken senkin olisi voinut toteuttaa myös niin, että kaasuautot olisivat toimineet siirtymäkaudella halpana tapana vähentää päästöjä pienituloisemmille.
Jos tuota ei olisi kuopattu, vaan ajettu sähköautojen rinnalla siirtymävaiheena, Suomi olisi saavuttanut tavoitteensa etuajassa ilman että väki joutuu kärsimään. Itse asiassa into olisi ollut vähän toisenlainen koko touhuun, koska kyseisissä autoissa ei ole sähköautojen lataus- ja kantamaongelmia yms.
Mutta myöhäistä mikä myöhäistä. Edetään yhtä typerästi kuin aina ennenkin julkisessa päätöksenteossa.