• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Mitä tarkoitat? Olen itse yksityisellä, kuten vajaat 1,8 miljoonaa muutakin suomalaista, vaimo on julkisella (kuten n. 650 tuhatta muuta).
En oikein hahmota, mitä sellaista negatiivista minulle on tarjolla, mitä vaimolle ei ole.
Toisaalta, en oikein hahmota mitä sellaista positiivista on vaimolle, mitä minulle ei ole.

Tunnut olevan äärimmäisen hyvin perillä yksityisen sektorin työehdoista julkisen vastaaviin.

Silmänsä kun ummistaa ja on tietämätön niin tuskin niitä erojakaan tunnistaa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö niitä eroja olisi (virkasuhde mäin räikeimpänä esimerkkinä).
 
Viimeksi muokattu:
Tunnut olevan äärimmäisen hyvin perillä yksityisen sektorin työehdoista julkisen vastaaviin.

Silmänsä kun ummistaa ja on tietämätön niin tuskin niitä erojakaan tunnistaa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö niitä eroja olisi (virkasuhde mäin räikeimpänä esimerkkinä).
Tottakai niitä eroja on, mutta ellet ole huomannut, niin julkiselta kaikkia sellaisia duuneja, jotka ei sisällä julkisen vallan käyttöä, on pyritty yksityistämään jo 25 vuoden ajan.
Enemmän heillä on ollut - ja on - hävittävää.
 
Julkisen sektorin työpaikat ovat pääsääntöisesti turvattuja. Harvoin sieltä ketään irtisanotaan verrattuna yksityissektoriin.

Niin johtuen siitä että julkisen sektorin työpaikat ovat sellaisia että niiden tarve ei seuraa suhdannevaihteluja samaan tapaan kuin yksityisen sektorin. Tai julkisen sektorin työpaikkoja ei karsiinnu siksi että joku tuote ei enää myy.
Ja sitten kun julkisen sektorin työpaikkoja karsitaan rahallisista syistä niin siitä yleensä seuraa se että samat tehtävät joudutaan hoitaan pienemmällä määrällä väkeä ja sen seurauksena työn laatu kärsii.

Toki on tilanteita joissa pitäisi kiinnittää huomiota julkisen sektorin työpaikkojen määrään ja tarvittaessa karsia niitä ja nuo tilanteet yleensä liittyvät korkeamman tason järjestelyihin, kuten kuntaliitokset. Tai nyt uusimpana sote-uudistus jossa olisi potentiaalia säästöihin keskittämällä (ja siten myös vähentämällä) sitä tarvittavan työn määrää. Mutta Kepu's gotta keputtaa joten siinä menee se mahdollisuus.
 
Meininki tuon hiilineutraaliuden kanssa alkaa olla sellaista, että heikompaa hirvittää... :D :D




Saataisiinko vaikka vaihteeksi Timo Harakka satuilemaan jotain...?
Olisi paha isku kasvukeskusten (eli PKS, Tampere ja Turku) ulkopuolella asuville. Välillä tuntuu, että näitä ehdotuksia tekevät peilaavat Helsingissä asuvien ihmisten elämää jotenkin kaikkien suomalaisten normaaliksi.
 
Kyllä näin köyhänä kaupunkilaisena, jonka taloudessa kuitenkin kaksi autoa, vähän huvittaa hyvin toimeentulevien maalaisten ainainen ulina bensan hinnasta ja autoilijan verottamisesta. Tavoitehan siinä onkin saada se autoilu vähenemään. Toki se on toteutettava niin että kumipyöräkuljetusten ja työmatka-ajon hinta nousee mahdollisimman vähän suhteessa muuhun ajeluun nähden.

Etenkin tänne kasvukeskuksiin joissa julkisen liikenteen vaihtoehto on olemassa, pitäisi saada paljon enemmän raippaa tietullien yms. muodossa. Meidän perheen ajelut hoituisi ihan hyvin julkisilla ja jollain vuokra-autolla tai yhteiskäyttöautolla, mutta ajellaan nyt huvikseen kahdella autolla kun on varaa.
 
Etenkin tänne kasvukeskuksiin joissa julkisen liikenteen vaihtoehto on olemassa...

Joo, aivan totta, mutta minne? Pasilan eteläpuolelle? Ihan täällä Kehä I:n tuntumassa oma auto alkaa olla todella oleellinen ainakin perheelliselle, koska muuten julkisessa työmatkat lähestyy tunnin luokkaa suunta ellei sit asu aivan radan varrella. Ja jos myöhästyt siitä bussista tai junasta niin seuraava tulee 30min päästä, arkisin.
Pitäisi olla sellainen kattava julkinen liikenne kuten muissa isoissa kaupungeissä, kööpenhamina jne, joissa uusi metro tulee 2min siitä kun edellinen lähti.
 
Meininki tuon hiilineutraaliuden kanssa alkaa olla sellaista, että heikompaa hirvittää... :D :D




Saataisiinko vaikka vaihteeksi Timo Harakka satuilemaan jotain...?

Ilta-Paska jo kertaalleen korjasi otsikkoa muodosta "ehdotettu" muotoon "harkinnassa", mikä sekin on väärin koska työryhmä on ainoastaan arvioinut vaikutuksia. Vaikutusten arviointi on luonnollisesti tehty sellaisilla skenaarioilla, joilla päästään edes joten kuten kohti poliittisesti sovittuja liikenteen päästövähennystavoitteita.

E: Ja nyt otsikko onkin jo korjattu muotoon "tutkinut vaikutuksia". Hyvinhän se meni :tup:
 
Lisäksi, nämä ajoneuvoveron kolminkertaistaminen ynnä muut vitsiskenaariot on laskettu lähinnä sitä varten, että poliitikot vihdoin tajuaisivat polttoaineen hinnan korottamisen (vero tai päästökauppa) olevan se kuluttajille ja veronmaksajalle halvin keino päästä haluttuihin päästövähennystavoitteisiin.
 
Kyllä näin köyhänä kaupunkilaisena... ...mutta ajellaan nyt huvikseen kahdella autolla kun on varaa.

Jäi vähän epäselväksi että olitko nyt köyhä vai et?

Mutta uskon että maalaisia ottaa päähän se että niillä se toinen auto ei ole ”huvin vuoksi” käytössä.

Mutta eiköhän se ole jo kaikille tullut selväksi, että ilmastonmuutos on vain hyvä tekosyy verottaa lisää autoilua. Jos autoilua haluttaisiin vähäpäästöisemmäksi, autoverotusta pitäisi keventää etenkin sieltä kevyistä/vähäpäästöisistä autoista. Myös sähköautojen ajoneuvovero pitäisi poistaa. Verokertymää voisi paikata vaikka sähkön arvonlisäveroa korottamalla.
 
Lisäksi, nämä ajoneuvoveron kolminkertaistaminen ynnä muut vitsiskenaariot on laskettu lähinnä sitä varten, että poliitikot vihdoin tajuaisivat polttoaineen hinnan korottamisen (vero tai päästökauppa) olevan se kuluttajille ja veronmaksajalle halvin keino päästä haluttuihin päästövähennystavoitteisiin.

Itse kuvittelin että tässä on takana joku trollaus tai sitten maaseuttua fetissinomaisesti vihaavan ajatukset tai sitten että yritetään kertoa kohteliaasti poliitikoille että se hiilineutraaliustavoite on epärealistinen.
 
Kyllä näin köyhänä kaupunkilaisena, jonka taloudessa kuitenkin kaksi autoa, vähän huvittaa hyvin toimeentulevien maalaisten ainainen ulina bensan hinnasta ja autoilijan verottamisesta. Tavoitehan siinä onkin saada se autoilu vähenemään. Toki se on toteutettava niin että kumipyöräkuljetusten ja työmatka-ajon hinta nousee mahdollisimman vähän suhteessa muuhun ajeluun nähden.

No ei muuta kun työpaikan ja kodin välisistä matkoista saatavia verovähennyksiä reilusti ylöspäin, nuo onkin ihan liian pitkään laahanneet jäljessä ottaen huomioon miten paljon kalliimmaksi kaikki autoiluun liityvä on tullut. Toki tuo ratkaisu ei lämmitä paljoa sen mieltä jolla työmatkaa on vaikka sen 5km suuntaansa mutta silti pitää omalla autolla mennä kun julkisia ei ole.

Etenkin tänne kasvukeskuksiin joissa julkisen liikenteen vaihtoehto on olemassa, pitäisi saada paljon enemmän raippaa tietullien yms. muodossa. Meidän perheen ajelut hoituisi ihan hyvin julkisilla ja jollain vuokra-autolla tai yhteiskäyttöautolla, mutta ajellaan nyt huvikseen kahdella autolla kun on varaa.

Hyvä että teillä hoituu ja on varaa, itse saa alkaa kohta tosissaan miettimään pitääkö hankkiutua autosta eroon ja lopettaa työnteko kun tämän nykyisen linjan mukaan työtätekevää osaa kansasta vain kurjistetaan. Ja meidän taloudessa kun ei tuota hupiajelua harrasteta muutenkaan niin voi arvata että nämä nykyhallituksen aivopierut alkaa jonkin verran v*tuttamaan.
 
Hyvä että teillä hoituu ja on varaa, itse saa alkaa kohta tosissaan miettimään pitääkö hankkiutua autosta eroon ja lopettaa työnteko kun tämän nykyisen linjan mukaan työtätekevää osaa kansasta vain kurjistetaan.

Paljonko /kk on keskimääräiset kulut polttoaineesta teidän työajoilla miinus verokompensaatio?
 
Käsittääkseni tällä pyritään tekemään Suomesta maahanmmuuttajaystävällisempi ja houkuttelevampi kohde muutolle. Tänne tarvitaan miljoonittain nuoria viriilejä miehiä ja heille täytyy tietysti olla tarjolla nuoria morsiamia. Nykyhallitus myös tukee vahvasti tällaista hallinnollista ja lakilähtöistä kulttuurimuutosta, jolla mahdollistetaan paremmin vieraiden kulttuurien ja tapojen juurtuminen suomalaiseen yhteiskuntaan.
On tietysti selvää ettei näin radikaalia lakiehdotusta ole vahingossa laadittu vaan takana on suurempi yhteiskunnallinen tarkoitus ja suunnitelma.

Tais mennä vähän liikaa folion puolelle tämä teoria:

Eli ehdotus takaisin telakalle jotta nuo lausuntokierroksella löytyneet ongelmat saadaan korjattua.
 
No ei muuta kun työpaikan ja kodin välisistä matkoista saatavia verovähennyksiä reilusti ylöspäin, nuo onkin ihan liian pitkään laahanneet jäljessä ottaen huomioon miten paljon kalliimmaksi kaikki autoiluun liityvä on tullut. Toki tuo ratkaisu ei lämmitä paljoa sen mieltä jolla työmatkaa on vaikka sen 5km suuntaansa mutta silti pitää omalla autolla mennä kun julkisia ei ole.

Hep, 07.00 alkaa työt, työmatka ~8km, ja julkisella olisi (melkein) perillä 07.20, ja tämä siis olisi päivän eka bussivuoro. Ts. vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole.

HV kaikki viherpiipertäjät.

edit: kulut (pelkkä polttoaine) nopeasti laskettuna ~40€/kk (16km x 21 työpäivää, ~7,5l/100km, 1,44€/l)
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaa persuttajia taas kismittää, kun Hallituksen niukat koronarajoitukset näyttävän tehoavan hyvin. Onneksi meillä ei ole populistihallitusta.
 
Mahtaa persuttajia taas kismittää, kun Hallituksen niukat koronarajoitukset näyttävän tehoavan hyvin. Onneksi meillä ei ole populistihallitusta.
Jos hallituksen niukat toimet tepsivät tehokkaasti, niin silloinhan kiitos kuuluu kansalle, ei hallitukselle. Erikoinen ajatusmalli että hallitusta voidaan kiittää jopa asioista joita eivät tee.
 
Jos hallituksen niukat toimet tepsivät tehokkaasti, niin silloinhan kiitos kuuluu kansalle, ei hallitukselle. Erikoinen ajatusmalli että hallitusta voidaan kiittää jopa asioista joita eivät tee.

Silloinhan hallitus on valinnut juuri oikeat toimenpiteet ettei hysterisoida, mennään olemassaolevien lakipykälien mukaan (joita nyt taasen ei voi huvikseen määrittää uusiksi mikä rajoittaa hallituksen käytettävissä olevia toimenpiteitä aika paljon) mutta noin periaatteessa, jos kevään toimilla tartunnat saatiin alas niin eikös silloin toimittu just kuten piti.

Hallitus ei voi käsittääkseni nykylain puitteissa todeta että perheen ulkopuoliset tapaamiset johtaa 1000€ sakkoon tms. Laki ei vaan anna hallitukselle niitä työkaluja. Samaten maasta poistumisen ja kotimaahan palaamisen kanssa taitaa lainsäädäntö antaa periksi melkolailla vain suositukset. Ei hallitus voi tosta vaan muuttaa lakia.
 
mitähän tarkoitat? Onko persut ollut ajamassa kovempia rajoituksia? Ja aika kovathan nuo nyt on.
Juu, ovat ajaneet maskipakkoa ja keväällä vaativat kouluja ja kaikkia liiketoimintaa kiinni.
Esim:
Lounaissuomalaiset kansanedustajat eivät innostu kasvomaskipakosta – sen kannalla ovat vain perussuomalaiset


Oppositiopuolueista perussuomalaiset pitää koulujen avaamista virheenä, mutta kokoomus pitää sitä järkevänä ratkaisuna.

Meidän mielestämme tukahduttamispolitiikkaa pitäisi toteuttaa, ja olemme olleet alusta lähtien sitä mieltä, että tartunnat pitää painaa nollaan. Tai mahdollisimman lähelle nollaa.
-Halla-Aho
 
Viimeksi muokattu:
Silloinhan hallitus on valinnut juuri oikeat toimenpiteet ettei hysterisoida, mennään olemassaolevien lakipykälien mukaan (joita nyt taasen ei voi huvikseen määrittää uusiksi mikä rajoittaa hallituksen käytettävissä olevia toimenpiteitä aika paljon) mutta noin periaatteessa, jos kevään toimilla tartunnat saatiin alas niin eikös silloin toimittu just kuten piti.

Hallitus ei voi käsittääkseni nykylain puitteissa todeta että perheen ulkopuoliset tapaamiset johtaa 1000€ sakkoon tms. Laki ei vaan anna hallitukselle niitä työkaluja. Samaten maasta poistumisen ja kotimaahan palaamisen kanssa taitaa lainsäädäntö antaa periksi melkolailla vain suositukset. Ei hallitus voi tosta vaan muuttaa lakia.
Jos hallitus ei tällä hetkellä rajoita juuri ihmisten elämää=ei tee juuri mitään-->tartunnat vähenee, niin siitä on kiittäminen kansalaisia, EI hallitusta. Ihme vinkumista miksi persuilijoiden pitäisi mielensä siitä pahoittaa, että selkeästi kansalaiset alkaa taas toimia oikein.
 
Jos hallitus ei tällä hetkellä rajoita juuri ihmisten elämää=ei tee juuri mitään-->tartunnat vähenee, niin siitä on kiittäminen kansalaisia, EI hallitusta. Ihme vinkumista miksi persuilijoiden pitäisi mielensä siitä pahoittaa, että selkeästi kansalaiset alkaa taas toimia oikein.

Eikös se että saa kansalaiset toimimaan oikein ole se mikä on hallituksen linjan tarkoitus :hmm: Ja noin eurooppalaisella keskiarvolla niin tuo linja toimii. Esimerkiksi se että hallitus miettis että jos valistetaan oikein rankasti että sateella pudotetaan nopeuksia niin voidaan syksyllä/keväällä pitää rajoitukset motareilla 120/kmh niin jos onnettomuudet ei lisäänny ja liikenne on sujuvaa, niin joku ansio on kansalaisten tai sitten hallituksen joka funtsiettä kun porkkanaa tarjotaan niin asiat järjestyy kokonaisuudessa paremmin kun pelkällä kepillä.

Eli eikö politiikan tavoite ole saada lopputulos oikein eikä se miten siihen päästään?

Sitten on se asia b) eli mitä hallitus voi tehdä ilman isoja lainsäädännön muutoksia vaikka kuinka lystäisi.
 
Eikös se että saa kansalaiset toimimaan oikein ole se mikä on hallituksen linjan tarkoitus :hmm: Ja noin eurooppalaisella keskiarvolla niin tuo linja toimii. Esimerkiksi se että hallitus miettis että jos valistetaan oikein rankasti että sateella pudotetaan nopeuksia niin voidaan syksyllä/keväällä pitää rajoitukset motareilla 120/kmh niin jos onnettomuudet ei lisäänny ja liikenne on sujuvaa, niin joku ansio on kansalaisten tai sitten hallituksen joka funtsiettä kun porkkanaa tarjotaan niin asiat järjestyy kokonaisuudessa paremmin kun pelkällä kepillä.

Sitten on se asia b) eli mitä hallitus voi tehdä ilman isoja lainsäädännön muutoksia vaikka kuinka lystäisi.
Hallituksen tämän hetkinen linja on lähinnä valistaa. Se siis tarkoittaa että vastuu on kansalaisilla. Myös kiitos kuuluu silloin kansalaisille. Siis onnistuessaan. Tuo on myös se malli jossa on isoimmat riskit. Onnistuessaan yhteiskunnalliset tappiot on minimissä mutta epäonnistuessa on sitten se pahin katastrofi edessä. Kukaan ei tiedä vielä lopputulosta. Tuskin persut tai kukaan muukaan toivoo epäonnistumista vaikka nuo foorumin trollit muuta väittääkin.
 
Hallituksen tämän hetkinen linja on lähinnä valistaa. Se siis tarkoittaa että vastuu on kansalaisilla.

No jep. Mutta se on nyt ainakin tähän asti toiminut. Sitten vastuuta on myös AVI:lla jolla on paljon valtaa asiassa. Edelleenkään hallituksella ei ole diktaattorivaltuuksia, siihen pitäs taas muuttaa lainsäädäntöä nähtävästi aika paljon. Jolloin se että hallitus ei vaikkapa käske maskipakkoa tai sitä ettei perheen ulkopuolella tavata ketään ole siinämielessä hallituksen vastuulla ellei niillä lainsäädännön kannalta ole edes siihen mahdollisuutta.
 
Erikoisia ajattelu tapoja joillain täällä. Luulen, että suurin osa kansasta on ne sitten persuja, vihervassareita, demareita etc, niin ovat tyytyväisiä, että tartunta määrät ovat kuitenkin pysyneet siedettävällä tasolla ja vielä ihan kohtuu pienin toimin moneen muuhun maahan verrattuna. On sitten kyse hallituksen tai kansalaisten toimista. Itse en ole nykyisen hallituksen kannattaja, mutta hyvä että jossain asioissa onnistuneet.
Melkein voisi trollaamiseksi epäillä jos ei paremmin tietäisi.
 
No jep. Mutta se on nyt ainakin tähän asti toiminut. Sitten vastuuta on myös AVI:lla jolla on paljon valtaa asiassa. Edelleenkään hallituksella ei ole diktaattorivaltuuksia, siihen pitäs taas muuttaa lainsäädäntöä nähtävästi aika paljon. Jolloin se että hallitus ei vaikkapa käske maskipakkoa tai sitä ettei perheen ulkopuolella tavata ketään ole siinämielessä hallituksen vastuulla ellei niillä lainsäädännön kannalta ole edes siihen mahdollisuutta.
Ja onnistuessaankin hallitusta voidaan kiittää vain yhteiskunnallisten tappioiden minimoimisesta, ei suinkaan koronan kukistamisesta, kuten alkuperäinen viesti antoi ymmärtää.
 
Erikoisia ajattelu tapoja joillain täällä. Luulen, että suurin osa kansasta on ne sitten persuja, vihervassareita, demareita etc, niin ovat tyytyväisiä, että tartunta määrät ovat kuitenkin pysyneet siedettävällä tasolla ja vielä ihan kohtuu pienin toimin moneen muuhun maahan verrattuna. On sitten kyse hallituksen tai kansalaisten toimista. Itse en ole nykyisen hallituksen kannattaja, mutta hyvä että jossain asioissa onnistuneet.
Melkein voisi trollaamiseksi epäillä jos ei paremmin tietäisi.
Juurikin näin, viestin sisältö oli lähinnä provosoida muita.
 
...koska Suomessa kodittomia ovat etupäässä kantasuomalaiset alkoholistit. Poliitikkoja ei muutenkaan kiinnosta heidän asiansa, ja lisäksi ne on helppo jättää huomiotta, kun tarjolla on niin paljon parempia hyvesignaloinnin kohteita.
 
Mahtaa persuttajia taas kismittää, kun Hallituksen niukat koronarajoitukset näyttävän tehoavan hyvin. Onneksi meillä ei ole populistihallitusta.

Persut kuitenkin on ainoa puolue, jonka jäsenet ovat ehdottaneet ravintola-aukiolon vapauttamista korona-aikana sekä pilkanneet muita omaehtoisen karanteenin pitämisestä heiluttuaan itse ensin oireisena (ja sittemmin sairaaksi todettu) eduskunnassa.
 
Kyllä näin köyhänä kaupunkilaisena, jonka taloudessa kuitenkin kaksi autoa, vähän huvittaa hyvin toimeentulevien maalaisten ainainen ulina bensan hinnasta ja autoilijan verottamisesta. Tavoitehan siinä onkin saada se autoilu vähenemään. Toki se on toteutettava niin että kumipyöräkuljetusten ja työmatka-ajon hinta nousee mahdollisimman vähän suhteessa muuhun ajeluun nähden.
Harvemmin niillä autoilla huvikseen ajetaan. Itsellä tulee noin 20 000km vuodessa, ja siitä aika tarkkaan 16 000km on työpaikan ja kodin välistä matkaa. Tuohon loppuun 4 000km mahtuu sitten kauppareissuja (jollen suoraan työmatkalta ole käynyt), ja ihan yleisesti sukulaisten ja tuttavien luona käyntiä naapurikaupungeissa. Toki voisi jättää käymättä ja erakoitua. Julkisella liikenteellä pääsee vain harvoihin paikkoihin, ilman että matkoihin kuluu tupla-aika.
 
Juu, ovat ajaneet maskipakkoa ja keväällä vaativat kouluja ja kaikkia liiketoimintaa kiinni.
Esim:
Lounaissuomalaiset kansanedustajat eivät innostu kasvomaskipakosta – sen kannalla ovat vain perussuomalaiset


Oppositiopuolueista perussuomalaiset pitää koulujen avaamista virheenä, mutta kokoomus pitää sitä järkevänä ratkaisuna.

Meidän mielestämme tukahduttamispolitiikkaa pitäisi toteuttaa, ja olemme olleet alusta lähtien sitä mieltä, että tartunnat pitää painaa nollaan. Tai mahdollisimman lähelle nollaa.
-Halla-Aho

Keväällä todettiin myös ettei maskeista olekaan mitään hyötyä...

Kuinka kävikään?
 
Harvemmin niillä autoilla huvikseen ajetaan. Itsellä tulee noin 20 000km vuodessa, ja siitä aika tarkkaan 16 000km on työpaikan ja kodin välistä matkaa. Tuohon loppuun 4 000km mahtuu sitten kauppareissuja (jollen suoraan työmatkalta ole käynyt), ja ihan yleisesti sukulaisten ja tuttavien luona käyntiä naapurikaupungeissa. Toki voisi jättää käymättä ja erakoitua. Julkisella liikenteellä pääsee vain harvoihin paikkoihin, ilman että matkoihin kuluu tupla-aika.
Auto on vain helpompi valita ja useinmiten valitaanki, vaikka asian hoitaminen onnistuisi muilla konsteilla, tavallaan huviajelua tuokin. (etenkin isoissa kasvukeskuksissa)

ts. asian hoitaminen onnistuisi kävellen, pyöräilen, puhelimella, julkisilla jne, mutta on vain helpompi startata auto.
 
Auto on vain helpompi valita ja useinmiten valitaanki, vaikka asian hoitaminen onnistuisi muilla konsteilla, tavallaan huviajelua tuokin. (etenkin isoissa kasvukeskuksissa)

ts. asian hoitaminen onnistuisi kävellen, pyöräilen, puhelimella, julkisilla jne, mutta on vain helpompi startata auto.
Kuten sanoin edellisellä sivulla, autoilun verokorotukset iskevät pahiten kasvukeskusten ulkopuolelle. Isossa kaupungissakin vuosia asuneena, tiedän miltä tuntuu käyttää toimivaa julkista liikennettä, jossa pääset vartin välein lähes kotiovelta sinne minne on tarve mennä. Nykyään asun vähän pienemmässä kaupungissa ja julkinen liikenne on kyllä olemassa, mutta kauppareissuihinkin olisi neljä tai viisi ajankohtaa päivässä, jolloin pääsisi kauppaan (mukavuuden halusta haluan käydä Prismassa tai Citymarketissa). Pysäkille kävellen 2km, josta 5 km vielä kauppaan. Ja noin 2h pitäisi saada kaupassa kulumaan ennen paluubussia ja sitten vielä kävely kotiin. Edellä mainitusta mukavuudenhalusta johtuen lähden nyt tallista autollani sinne kaupan pihaan, kävelen kauppaan, ostan ruuat ja palaan takaisin kotiin. Koko toimitukseen menee noin puoli tuntia ja onnistuu aamusta iltaan omavalintaiseen aikaan.

Pienet ostokset saatan hakea polkupyörällä. Pyöräilyä tulee muuten sen verran harrastettua, että vuodessa kertyy toistakymmentä tuhatta kilometria mittariin. Kesäaikaan pyörällä tulee satunnaisesti poljettua se 40km töihinkin.
 
Kuten sanoin edellisellä sivulla, autoilun verokorotukset iskevät pahiten kasvukeskusten ulkopuolelle. Isossa kaupungissakin vuosia asuneena, tiedän miltä tuntuu käyttää toimivaa julkista liikennettä, jossa pääset vartin välein lähes kotiovelta sinne minne on tarve mennä. Nykyään asun vähän pienemmässä kaupungissa ja julkinen liikenne on kyllä olemassa, mutta kauppareissuihinkin olisi neljä tai viisi ajankohtaa päivässä, jolloin pääsisi kauppaan (mukavuuden halusta haluan käydä Prismassa tai Citymarketissa). Pysäkille kävellen 2km, josta 5 km vielä kauppaan. Ja noin 2h pitäisi saada kaupassa kulumaan ennen paluubussia ja sitten vielä kävely kotiin. Edellä mainitusta mukavuudenhalusta johtuen lähden nyt tallista autollani sinne kaupan pihaan, kävelen kauppaan, ostan ruuat ja palaan takaisin kotiin. Koko toimitukseen menee noin puoli tuntia ja onnistuu aamusta iltaan omavalintaiseen aikaan.

Pienet ostokset saatan hakea polkupyörällä. Pyöräilyä tulee muuten sen verran harrastettua, että vuodessa kertyy toistakymmentä tuhatta kilometria mittariin. Kesäaikaan pyörällä tulee satunnaisesti poljettua se 40km töihinkin.
Tämä on kyllä totta ja tosiaan nämä julkiset kulkuvälineet toimivat kiitettävästi vain suurissa kasvukeskuksissa, keskisuurissakin vähän niin ja näin, että kulkeeko yksi vai kaksi bussia tunnissa. Keskusta on ilmoittanut, että he eivät suostu enää uusiin polttoaineveron korotuksiin, no sitä onkin kustu oman äänestäjäkunnan varpaille koko hallituskauden... Mielenkiintoista nähdä...

Uusinta gallupia hesarilta: HS-gallup | Keskustelu koronakriisin hoidosta ei ainakaan vielä näy hallituspuolueiden kannatuksessa: Sdp jatkaa suosituimpana puolueena

SDP 20,9
Ps, 19,9
Kok 16,8
Kesk 11,2
Vihreät 11,0

Persut hengittää SDP:n niskaan. Kokoomuksella ei vahvasti mene oppositiossa, kannatus junnaa siellä 17% paikkeilla. Saarikko saanut hieman Keskustan kannatusta ylös ja Vihreät on suurin putoaja 0,8%.
 
"ilmastonmuutos, päästöjen vähentäminen yms"
Nuo molemmat on hyviä perusteluja, ellei ihan ole pää pensaassa. Mutta monelle myös fyysisen kunnon ylläpitäminen ja oma terveys on ihan hyviä syitä. Joillekin, kenties harvemmille, jopa säästäminen, jos sitten pärjäilee jopa kokonaan ilman autoa.

Elämänmittainen kunnon ja terveyden ylläpitämisen merkitys voi aidosti olla iso siellä elämänkulun lopussa niin elämän laatuun, kuin vuosiinkin.
Meillä ihmisillä ei vaan yleensä ole tapana katsoa maailmaa ja tehdä päätöksiä koko elämän pituisella perspektiivillä.

Toisaalta tietenkin vaikkapa lastenhoitokuviot tai harrasteet saattavat edellyttää autoa, samoin lapsiperheen kauppaostokset ovat sen verran isot, että jollei tarjolla ole kotiinkuljetusta, sen auton saattaa hyvinkin tarvita ihan vain kaupassa käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
No nii. Rikkaat saastuttaa eniten liikenteessä. Hesarin jutun mukaan

Ei vaan hyvätuloiset. Ei tuossa tarkasteltu varallisuutta. Ja oikeastaan siis hyvätuloiset ajavat enemmän kuin pienituloiset. Ei liene ihme, että päästöt kasvavat ajokilometrien kanssa samassa suhteessa. Ja tuloista riippumatta päästöt/kilometri ovat ihan samoja eri tuloluokissa tässä tutkimuksessa.
 
Jos keskimäärin suomalaisen hiilijalanjälki on noin 10t /v ja autoilun suhteen erot on isoimmillaankin tuloluokkien välillä n. 0.3t/v niin aika nollavaikutus. Varakkaat ostaa ne sähköautot /hybridit ekana kuitenkin.
 
Jos keskimäärin suomalaisen hiilijalanjälki on noin 10t /v ja autoilun suhteen erot on isoimmillaankin tuloluokkien välillä n. 0.3t/v niin aika nollavaikutus. Varakkaat ostaa ne sähköautot /hybridit ekana kuitenkin.
Sitähän tuo tutkimus sanoi, että vero-/päästökauppakompensaatio-ohjauksella tulisi ohjata suurituloiset ostamaan näitä ja kenties kompensoida kallistuva fossiilinen pienituloisille verotuksessa.
Ainoa vaan, että tutkimuksen tekijät eivät selvästi olleet verotuksen asiantuntijoita... pienituloisilla on aika vähän mistä vähentää...
 
Siitä nimmaria alle, kun nykyistä hallitusta ei kiinnostanut poikien silpominen.
Nyt voi kansalainen vaikuttaa asiaan.

 
Viimeksi muokattu:
...koska Suomessa kodittomia ovat etupäässä kantasuomalaiset alkoholistit. Poliitikkoja ei muutenkaan kiinnosta heidän asiansa, ja lisäksi ne on helppo jättää huomiotta, kun tarjolla on niin paljon parempia hyvesignaloinnin kohteita.

No jaa. Suomessa saa kaiken, ihan vittu kaiken ilmaiseksi syntymästä asti. Kunnolla saa asiansa ryssiä että jää asunnottomaksi. Pitäiskö siihen vielä lisätä 5000€ käteen jokaiselle? Johonkin se hyysäys on lopetettava.
 
No jaa. Suomessa saa kaiken, ihan vittu kaiken ilmaiseksi syntymästä asti. Kunnolla saa asiansa ryssiä että jää asunnottomaksi. Pitäiskö siihen vielä lisätä 5000€ käteen jokaiselle? Johonkin se hyysäys on lopetettava.
Asunnottomien elämä on usein sen verran kuluttavaa, että se hyysäys tulee yhteiskunnalle taloudellisestikin edullisemmaksi, kuin vaihtoehtoisesti heidän tarvitsemat sairaalahoitopäivät ja muut palvelut sitten myöhemmin.
Tuo viisi tonnia olisi vielä tosi pieni hinta, jos se ratkaisevasti auttaisi.
 
Asunnottomien elämä on usein sen verran kuluttavaa, että se hyysäys tulee yhteiskunnalle taloudellisestikin edullisemmaksi, kuin vaihtoehtoisesti heidän tarvitsemat sairaalahoitopäivät ja muut palvelut sitten myöhemmin.
Tuo viisi tonnia olisi vielä tosi pieni hinta, jos se ratkaisevasti auttaisi.

Ollaan sitten eri mieltä siitä että auttaako ilmaisen rahan jakelu pitkän päälle vai ei.

Suomalaisen juopon tietäen toi 5 tonnia ei kauaa kestäisi ja oltais takaisin aloituspisteessä taas.
 
Ollaan sitten eri mieltä siitä että auttaako ilmaisen rahan jakelu pitkän päälle vai ei.
Suomalaisen juopon tietäen toi 5 tonnia ei kauaa kestäisi ja oltais takaisin aloituspisteessä taas.
Mutta jos se jeesaisi yhden kymmenestä, tai yhden kahdestakymmenestä, tulisi vaikuttavaksi rajahinnaksi viisikymmentä- tai satatonnia. Mikä taas olisi halpa hinta vrt. pitkän kaavan mukaan laitoksen märän puolen kautta kuivalle puolelle, autetusta asumisesta tuettuun asumiseen, ja kenties tuetusta asumisesta lopulta omilleen.

Lisäksi ne asunnottomat, joilla ei (vielä) ole päihde- tai mielenterveysongelmaa, se riittäisi kenties auttamaan asunnon ja elämänsyrjään kiinni. Nykyisin kyllä heitäkin riittää, kun jo ~ 400 000 suomalaista on maksuhäiriöisiä (ja kolmikymppisistä 16%).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 225
Viestejä
4 505 378
Jäsenet
74 340
Uusin jäsen
spacevector

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom