- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 901
J1h2d : mites mielipiteesi asioista jotka yleensä on demareiden ajamia? Onko sinulla ajatuksia ammattiliitoista ja työehtosopimuksista? Miltä perustulo kuulostaa, tai 6 tunnin työpäivä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tätä mieltä saat ihan vapaasti olla. Puolue ei ole kanssasi samaa mieltä ja ei aja mieluistasi politiikkaa. Suomeksi siis mielipiteilläsi ei ole väliä. Eduskunnassa sinäkin äänestäisit juuri niin kuin puolueen johto käskee. Toivottavasti te demarit vajoatte johonkin syvään koloon.En ole ajatuksieni kanssa yksin. Meillä on ryhmä ihmisiä Demareissa jotka ovat minun kanssani samaa mieltä.
Millä tämä ennätyksellinen velanotto katetaan? Verottamalla lisää keskiluokkaa ja siinä ohessa erilaisilla veronkorotuksilla (mm. bensavero) köyhiä? Kovin vähän ollaan nähty mitään konkreettisia ratkaisuja, kuten mm. työllisyyteen liittyviä ratkaisuja, sen sijaan ajetaan liian kunnianhimoista ilmasto- sekä maahanmuuttopolitiikkaa, mikä tarkoittaa lisävelanottoa.Haastankin teidät nyt kertomaan minulle vaikka ranskalaisin viivoin:
1. Että mikä teitä eniten nykyisessä demaripolitiikassa harmittaa?
Hyvä huomio, ajatuksiltaan kuulostaa enemmän perussuomalaiselta kuin demarilta ja viimeistään puoluekuri pitää huolen siitä, että eduskunnassa äänestetään oikein.Miksi kukaan äänestäisi demaria, joka ajaa PS-politiikkaa, mitä puolue ei allekirjoita?
J1h2d : mites mielipiteesi asioista jotka yleensä on demareiden ajamia? Onko sinulla ajatuksia ammattiliitoista ja työehtosopimuksista? Miltä perustulo kuulostaa, tai 6 tunnin työpäivä?
Millä tämä ennätyksellinen velanotto katetaan? Verottamalla lisää keskiluokkaa ja siinä ohessa erilaisilla veronkorotuksilla (mm. bensavero) köyhiä? Kovin vähän ollaan nähty mitään konkreettisia ratkaisuja, kuten mm. työllisyyteen liittyviä ratkaisuja, sen sijaan ajetaan liian kunnianhimoista ilmasto- sekä maahanmuuttopolitiikkaa, mikä tarkoittaa lisävelanottoa.
Kuinka demarina suhtaudut EU:n "koronatukipaketteihin", koska on sanomatta selvää, että Marinin allekirjoittama sopimus ei jää viimeiseksi? Mitä mieltä olet siitä, että "koronatukipaketti" -rahat valuvat maihin, jotka eivät ole kärsineet koronakriisistä eniten. Miksi tällaisella rahankeruulla katetaan muita, kuin koronan aiheuttamia kuluja?
Noihin kysymyksiin pitää ihan kaikkien puolueiden kyetä vastaamaan, sillä kaikki puolueet ja kaikki seuraavat hallitukset joutuvat noita ratkomaan.Millä tämä ennätyksellinen velanotto katetaan? Verottamalla lisää keskiluokkaa ja siinä ohessa erilaisilla veronkorotuksilla (mm. bensavero) köyhiä? Kovin vähän ollaan nähty mitään konkreettisia ratkaisuja, kuten mm. työllisyyteen liittyviä ratkaisuja, sen sijaan ajetaan liian kunnianhimoista ilmasto- sekä maahanmuuttopolitiikkaa, mikä tarkoittaa lisävelanottoa.
Kuinka demarina suhtaudut EU:n "koronatukipaketteihin", koska on sanomatta selvää, että Marinin allekirjoittama sopimus ei jää viimeiseksi? Mitä mieltä olet siitä, että "koronatukipaketti" -rahat valuvat maihin, jotka eivät ole kärsineet koronakriisistä eniten. Miksi tällaisella rahankeruulla katetaan muita, kuin koronan aiheuttamia kuluja?
Liitto ei maksa päivärahastasi senttiäkään, vaikka nokkelasti niin väitätkin. Työttömyyskassa maksaa 5,5% ja loput 94,5% katetaan veroluonteisista maksuista. Liiton jäsenyys ei ole edellytys ansiosidonnaiselle.Kuulun ammattiliittoon itse ja jäin huhtikuussa työttömäksi, liitto maksaa tällä hetkellä päivärahaani.
Olet tässä oikeassa, tiedän mistä tuo raha koostuu.Liitto ei maksa päivärahastasi senttiäkään, vaikka nokkelasti niin väitätkin. Työttömyyskassa maksaa 5,5% ja loput 94,5% katetaan veroluonteisista maksuista. Liiton jäsenyys ei ole edellytys ansiosidonnaiselle.
Mutta sinulta jää monet äänet saamatta, kun puolueesi edustaa täysin päinvastaista politiikkaa. Kuulostat Perussuomalaiselta ja heidän riveissään toisit sinne sopivasti "pehmentäviä" arvoja, eli hyvinkin voisin olla äänestämässä. Mutta takinkääntöä ja puoluekuria on tässä maassa nähty jo niin pitkään, että järkevä äänestäjä ei tuohon ansaan enää astu. Edut ja status saa ihmiset kummasti menemään massan mukana, kun niiden makuun pääsee. Tai tulee näitä päätöksistä "poissaolevia" lisää, mikä sekin huono asia.Olet tässä oikeassa, tiedän mistä tuo raha koostuu.
Myönnän, että olin laiska enkä avannut tuosta kirjoituksessani sen enempää.
Tässä on ehkä yksi epäkohta mitä olisin valmis jumppaamaan, minusta ei jäsenien pitäisi saada edes jonkinlainen päiväraha jäädessään työttömiksi tai heiltä maksu sitten poistaa kokonaan.
En tiedä miten tuon voisi järkevästi toteuttaa, koska en ole tutustunut tarpeeksi asiaan ehdottaakseni tähän ratkaisua.
Mitä tulee täällä mainittuun puoluekuriin, niin en ole koskaan pitänyt siitä ajatuksesta. Jos minä joskus jossain ajassa löytäisin tieni eduskuntaan, en rikkoisi lupauksiani äänestäjille koska se olisi valehtelua.
Olisin valmis maksamaan sen hinnan, että minut heitettäisiin pois puolueesta.
Olen julkisesti luvannut lahjoittaa joka kuukausi osan kokouspalkkioista Hurstin toimintaan jos ja kun minä ehdolle kunnalisvaaleissa pääsen.
Aion pitää tämän lupauksen. Aion myös yrittää tehdä oikeasti läpinäkyvää politiikkaa ja ottaa huomioon monia eri näkökulmia.
Katsotaan miten käy, jos minut valitaan. Onko todellisuus se, että mitään ei ole tehtävissä vai onko jotakin tehtävissä. Uskon ihan oikeasti jälkimmäiseen, minä uskon että tolkun ja järjen politiikalle on kysyntää tässä polarisoituneessa öyhötyksellä maustetussa (sekä vasemmisto, että oikeisto harrastaa tätä) ajanjaksossa.
Niin, nyt siellä on demarit vallan kahvassa kiinni ja jotain ratkaisuja pitäisi olla muun muassa talouden- ja työllisyystilanteen suhteen, mutta kovin vähäisiltä ja olemattomilta nämä toimet näyttävät. Tässä on ihan turha sysätä yksistään vastuuta ja velkataakkaa tulevien hallituspuolueiden ratkaistavaksi, etenkin kun sitä ovat itse ottamassa ennätysmäärin, se on vastuun kiertämistä. (tällaiselta se tällä hetkellä näyttää)Noihin kysymyksiin pitää ihan kaikkien puolueiden kyetä vastaamaan, sillä kaikki puolueet ja kaikki seuraavat hallitukset joutuvat noita ratkomaan.
Ei nuo siis ole erityisesti demarien asioita.
Polttoaineenkin suhteen on hyvä muistaa, että ensinnäkin päästötavoitteisiin sitoutui jo Sipilän hallitus eli sekä Kokoomus, että Perussuomalaiset / Siniset, nykyhallitus vain on se, jolle osui toteutus. Olisi aika yksinkertaista ajatella, että jos edellinen hallitus EU:ssa jotain lupaa, niin seuraava voisi sitten irtisanoutua siitä (toki nykyinen ei tietysti haluaisikaan irtisanoutua).
Samoin polttoaineveron indeksiperustaisuus taidettiin sopia kaikkien puolueiden kesken jo Kataisen-Stubbin hallitusten aikana, toki Sipilän hallitus teki sen korotuksen kahdessa pienemmässä erässä.
Velanmaksun rahoittamisesta: Kaikille puolueille lienee kovin hankalaa vastata niin kuin asia on, eli voimakas talouskasvu auttaisi rahoituksessa, mutta jos sitä ei tule, niin verotuksella ne menot ja velanmaksut on hoidettava. Vielä vaikeampaa lienee vastaaminen siihen, kehen se verotus kohdistetaan, jotta siihen kyetään.
Nyt pitäisi löytyä sitten kanttia kipeisiin ratkaisuihin, mutta aika heikolta näyttää toistaiseksi, mutta tuskin hallitus voi vastuutaan yli 2 vuotta vielä kiertää. Nyt kaikki on vielä toistaiseksi kivaa ja fantsua, kun voidaan koronakriisin varjolla sivuuttaa kaikki kipeät toimet.Velanmaksun rahoittamisesta: Kaikille puolueille lienee kovin hankalaa vastata niin kuin asia on, eli voimakas talouskasvu auttaisi rahoituksessa, mutta jos sitä ei tule, niin verotuksella ne menot ja velanmaksut on hoidettava. Vielä vaikeampaa lienee vastaaminen siihen, kehen se verotus kohdistetaan, jotta siihen kyetään.
Itse olen pikkuisen eri mieltä aikataulullisesti. Tämän hallituksen tärkeimmät tehtävät on koronan kanssa pärjääminen, elvytys ja soteuudistus.Niin, nyt siellä on demarit vallan kahvassa kiinni ja jotain ratkaisuja pitäisi olla muun muassa talouden- ja työllisyystilanteen suhteen, mutta kovin vähäisiltä ja olemattomilta nämä toimet näyttävät. Tässä on ihan turha sysätä yksistään vastuuta ja velkataakkaa tulevien hallituspuolueiden ratkaistavaksi, etenkin kun sitä ovat itse ottamassa ennätysmäärin, se on vastuun kiertämistä. (tällaiselta se tällä hetkellä näyttää)
Nyt pitäisi löytyä sitten kanttia kipeisiin ratkaisuihin, mutta aika heikolta näyttää toistaiseksi, mutta tuskin hallitus voi vastuutaan yli 2 vuotta vielä kiertää. Nyt kaikki on vielä toistaiseksi kivaa ja fantsua, kun voidaan koronakriisin varjolla sivuuttaa kaikki kipeät toimet.
edit: ranskalaisin viivoin hallituksen keskeiset päätökset:
- Turpeen verotus kiristyy
- Aktiivimalli 2
- Varhaiskasvatusmaksuja alennetaan
- noin 15000 lisätyöllistä, 75% työllisyystavoiteelle voidaan heittää hyvästit
Huhheijaa, siinäpä ne ratkaisun avaimet ovat, vaan ovatko?
1. Että mikä teitä eniten nykyisessä demaripolitiikassa harmittaa?
Ohisalo taas menossa autoilijoiden kukkarolle.
Sisäministeri Ohisalo: ”Näyttää siltä, että emme pääse tavoitteeseen ilman fossiilisten polttoaineiden hintojen korotuksia”
Ministeri Ohisalo ottaa blogissaan kantaa tänään kello 14 julkistettavaan fossiilittoman liikenteen suunnitelmaan.www.is.fi
Jottei ihan mutulla tarvitse mennä, niin loppuraportti löytyy täältä.Liikenteen päästöjä on vähennettävä reilusti - Vihreät
Ilmastokriisin torjuminen edellyttää meiltä ilmastotekoja kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Lähes viidennes koko Suomen kasvihuonepäästöistä syntyy liikenteestä, ja samaan aikaan niiden vähentäminen on yksi haastavimmista sektoreista. Päästövähennykset on kuitenkin tehtävä. Olemme jo...www.vihreat.fi
Kivasti taas kikkaillaan luvuilla.
Yli 40 prosenttia suomalaisten automatkoista on alle viiden kilometrin mittaisia. Todella suuri osa työmatka-autoilusta tapahtuu pääkaupunkiseudulla.
Siksi hallitus on edistämässä myös ruuhkamaksut mahdollistavaa lainsäädäntöä, jolla voitaisiin vähentää autoilua juuri niillä alueilla, joilla autoilulle on monia hyviä vaihtoehtoja toimivan julkisen liikenteen myötä.
Löysin jonkun vuodelta 2016 olevan tutkimuksen missä tieliikenteen matkoja oli yhteensä noin 3000 miljoonaa kappaletta ja yhteispituus noin 60000 miljoonaa kilometriä. Tuosta laskettuna 40% alle viiden kilometrin matkoja tuottaa alle 10% kokonaismatkasta/päästöistä. Tuonkin olisi voinut avata mukaan ruuhkamaksukeskusteluun.
Lisäksi kannattaa huomioida, että liikenteen päästöjen osalta puhutaan kotimaan liikenteen päästöistä. Luvusta puuttuu noin 95% suomalaisten lentoliikenteen päästöistä. Luku on isompi, kuin suomalaisten henkilöliikenteen päästöt yhteensä ja kun nuo lasketaan mukaan päästöihin, henkilöautoliikenne tuottaa noin 30% suomalaisten liikenteen päästöistä. --> Vaikka koko henkilöautoliikenne Suomessa lopetettaisiin, koko maan päästöt vähenisivät 6%.
Sähköautoja pitäisi ilmeisesti olla 700000kpl 10 vuoden kuluttua. Tämähän tarkoittaa sitä, että tästä hetkestä eteenpäin noin 70% uusista autoista pitäisi olla sähköautoja. Tällä hetkellä luku on 3%. EU alueella luku on 2%. Jos avataan numeroita, niin noin joka neljännen uuden EU alueelle rekisteröitävän sähköauton pitäisi rekisteröityä Suomeen. Kuulostaa ihan kohtuuslliselta, kun Suomessa kuitenkin asuu yli 1% EU:n väestöstä. Toki tuo suhdeluku tulee sähköautojen yleistyessä muuttumaan radikaalistikin.
Ennustan mielikuvituksellisia ja kalliita uusia verotustapoja autoilijoille.
Edit: Tässä vielä linkki tutkimukseen: https://www.motiva.fi/files/14639/Henkiloliikennetutkimus_2016_Suomalaisten_liikkuminen.pdf
Luvuissani näyttää olevan kuljettaja+matkustaja lukemat mutta vaikka otetaan pelkkä kuljettaja, suhdeluku ei juurikaan muutu.
Millä mutulla?Jottei ihan mutulla tarvitse mennä, niin loppuraportti löytyy täältä.
Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti
julkaisut.valtioneuvosto.fi
Ja Aalto-yliopiston ekonomistien paperi laskelmineen täältä.
Näiden perusteella se hallitus joutuu niitä keinoja etsimään.
Ei se toki millekään puolueelle herkkua ole, mutta ”tekemättä ei voi jättää” vai miten se nyt meni...
Tehdä voisi sitten kun isot pelurit rupeavat oikeasti myös tekemään.Jottei ihan mutulla tarvitse mennä, niin loppuraportti löytyy täältä.
Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti
julkaisut.valtioneuvosto.fi
Ja Aalto-yliopiston ekonomistien paperi laskelmineen täältä.
Näiden perusteella se hallitus joutuu niitä keinoja etsimään.
Ei se toki millekään puolueelle herkkua ole, mutta ”tekemättä ei voi jättää” vai miten se nyt meni...
Keskusta on tyrmännyt lisäkiristykset polttoaineverotukseen tällä vaalikaudella. Ohisalon mukaan vihreät ei sulje mitään päästövähennyskeinoa pois.
Vihreiden puheenjohtajan Maria Ohisalon mukaan näyttää siltä, ettei tavoitteeseen liikenteen päästöjen puolittamisesta päästä ilman fossiilisten polttoaineiden hintojen korotuksia.KUVA: VESA MOILANEN / LEHTIKUVA
Olli Waris
12:57
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
VIHREIDEN puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo väläyttää polttoaineveron sitomista indeksiin.
– Tällä hetkellä bensan hinta tai ylipäänsä verot pysyvät vanhalla tasolla ostovoiman parantuessa. Se, että poliitikon ei tarvitsisi tehdä joka vuosi erikseen päätöksiä veronkorotuksista, niin tällainen indeksiin sitominen verotuksen osalta on yksi keino, jota voidaan tarkastella, Ohisalo sanoo IS:lle.
Bensaveron sitominen indeksiin loisi käytännössä automaatin, jonka nojalla polttoaineen hinta nousisi ilman, että asiasta pitäisi tehdä uusia poliittisesti herkkiä päätöksiä.
Kansanedustaja Iiris Suomela (vihr) on puolustanut tällä kaudella tehtyä 250 miljoonan euron kiristystä polttoaineverotukseen sillä, että kyseessä on indeksikorotus, joka lähinnä varmistaa, ettei bensa halpene suhteessa ruokaan ja asumiseen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Myös valtiovarainministeri Matti Vanhanen(kesk) on viitannut bensiinilitran hintaa 6,6 senttiä ja diesel-litran hintaa 6,9 senttiä nostavaan veronkiristykseen pelkkänä indeksikorotuksena.
Ajatus nousi esiin myös Ylen A-studiossa tiistaina. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) sanoi, että tehty indeksikorotus vastaa ”ostoskorin hinnannousua”.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio sanoi pitävänsä ”älyttömänä” ajatusta siitä, että veroissa on indeksikorotukset.
OHISALO kirjoitti jo tiistaina blogissaan, että liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan näyttää siltä, ettei tavoitteeseen liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä päästä ilman fossiilisten polttoaineiden hintojen korotuksia.
Vihreiden hallituskumppani keskusta on tyrmännyt ajatuksen uusista bensaveron kiristyksistä tällä hallituskaudella.
– Vihreät ei sulje pois mitään keinoja. Meidän pitää valita sellainen kokoelma keinoja, joka vie meidät vuoden 2030 tavoitteeseen. Suhtaudun luottavaisin mielin siihen, että tulemme hallituksena löytämään yhdessä parhaat ja toimivimmat keinot, mutta tämä vaatii kaikilta luovaa ajattelua ja vastaan tulemisen mahdollisuuksia, Ohisalo sanoo.
Päästöjä pitäisi vähentää vuoteen 2030 mennessä 1,55 miljoonaa tonnia. Ohisalo katsoo, että jos loppuhallituskauden aikana ei tehdä mitään liikenteen osalta, tulisi päästövähennystavoitteen saavuttamisen suhteen entistä kovempi kiire.
– Jokaista keinoa ei vaan voi yksi kerrallaan ampua alas. Noin viidennes päästöistämme tulee liikenteestä. Jos liikenteen puolella jätettäisiin käyttämättä päästövähennyskeinot, niin silloinhan keinoja täytyisi etsiä lisää muilta sektoreilta. Onko se sitten asuminen tai maatalous?
Ohisalon mukaan vihreille ei ole itsearvoisen tärkeää korottaa esimerkiksi polttoaineverotusta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
– Jos luomme vaikka liikenteen päästökauppajärjestelmän, niin osa siitä voitaisiin palauttaa pienituloisille ihmisille. Jos päästöjä vähennetään ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus paranee, niin sehän on oikein.
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖNlaskelmissa liikenteen päästökauppa olisi yksittäisistä päästövähennyskeinoista ylivoimaisesti tehokkain – päästökaupalla voitaisiin poistaa ministeriön muistion mukaan päästöjä miljoona tonnia vuoteen 2030 mennessä, mutta toimenpide korottaisi fossiilisen polttoaineen hintaa vuosikymmenen lopulla 34–40 senttiä litralta ja bioperäisten polttoaineiden hintaa 10–20 senttiä litralta.
Ohisalo muistuttaa koko hallituksen sitoutuneen siihen, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035.
– On hyvä huomioida, että myös Sipilänhallitus oli sitoutunut siihen, että liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Haastan myös kokoomusta ja perussuomalaisia siinä, jos he sanovat, ettei mitään tarvitse tehdä. Todistustaakka on nyt niillä, jotka sanovat, että jotain toimista ei voida toteuttaa.
Vaikuttaisikohan "vastapuolen" argumentoinnin taso tähän?Vihreät väläyttää bensaveron sitomista indeksiin – Ohisalo: ”Ei tarvitsisi tehdä joka vuosi erikseen päätöksiä veronkorotuksista”
Keskusta on tyrmännyt lisäkiristykset polttoaineverotukseen tällä vaalikaudella. Ohisalon mukaan vihreät ei sulje mitään päästövähennyskeinoa pois.www.is.fi
Mitäs jos näitä vihreitä ja demareita äänestävät ottaisi nyt sen järjen käteen ja äänestäisivät jotakin muuta puoluetta ensi kerralla?
Tämän hallituksen toiminta on niin hullua, etten tiedä mitä sanoa. Indeksikorotukset veroihin? Voi jumalauta..
Äänestämällä vihreitä (tämän ehdottajia) tai sdp:tä (tämän ehdotuksen kannattajia) edesautatte Suomen totaalista tuhoamista.
Minkä ihmeen takia kukaan äänestäisi tällaisia puolueita? Masokismi on näköjään suosittua Suomessa.
Vaikka ”vastapuoli” pitäisi suunsa kiinni koko ajan, olisi se silti parempi vaihtoehto kuin nämä. Terveempi ajatusmaailma ja edes etäinen pyrkimys toimia hyvin Suomen kannalta on mielestäni paljon parempi vaihtoehto.Vaikuttaisikohan "vastapuolen" argumentoinnin taso tähän?
En ole pohtinut ketä äänestää, mutta tuo porukka on saanut enemmistön suomalaisten äänistä ja lisännyt kannatustaan kun on päässyt hommiin. Huutelut joissa joku keksii hallitukselle omasta päästään syitä miksi tekevät mitä tekevät, ei paljoa kiinnostele. Jos ihan oikeasti argumentoisi mielipiteensä hyvin ja jättäisi hatusta heitetyt huutelut pois niin voisi kiinnostaakin lukea niitä mielipiteitä.Vaikka ”vastapuoli” pitäisi suunsa kiinni koko ajan, olisi se silti parempi vaihtoehto kuin nämä. Terveempi ajatusmaailma ja edes etäinen pyrkimys toimia hyvin Suomen kannalta on mielestäni paljon parempi vaihtoehto.
Onko sinun mielestäni tällainen politiikka hyväksyttävää tai jopa niin hyvää, että he mahdollisesti ansaitsevat sinunkin äänesi?
Mitä nyt tarkoitat näillä huuteluilla? Minun paria viestiäni? Enhän minä ole muuta kuin viitannut Ilta-sanomien uutiseen ja kertonut oman näkemykseni tämän hallituksen toiminnasta.En ole pohtinut ketä äänestää, mutta tuo porukka on saanut enemmistön suomalaisten äänistä ja lisännyt kannatustaan kun on päässyt hommiin. Huutelut joissa joku keksii hallitukselle omasta päästään syitä miksi tekevät mitä tekevät, ei paljoa kiinnostele. Jos ihan oikeasti argumentoisi mielipiteensä hyvin ja jättäisi hatusta heitetyt huutelut pois niin voisi kiinnostaakin lukea niitä mielipiteitä.
Viittaat tällä varmaankin itsepurkautumiseen. Se on aivan totta, bensa ei suljetusta tankista haihdu, mutta akun varaus putoaa ajan kanssa. Ja onhan sähköautossa (lähes aina) päällä virtapiirejä jotka kuluttavat hieman sähköä.
Jokainen on varmaan huomannut että jos jätät sen vanhan puhelimen, läppärin tai tabletin täyteen ladattuna ja sammutettuna kaapin perälle pidemmäksi aikaa käyttämättä, niin eipä lähde enää käyntiin lainkaan kun akku 0%.
Tämä riippuu paljon akkutekniikasta ja akun laadusta. Toyotan itselataavissa hybrideissä NiMH akut menevät aivan tyhjiksi ellei autolla aja melkein joka päivä. NiMH on todella huono pitämään varausta. Sähköautojen Litium akut pitäisi kestää varausta paljon pidempään.
Teslan foorumilla puhutaan että normaali varauksen katoaminen on noin 5 mailia per vuorokausi.
Tuolla vauhdilla akku on tyhjä muutamassa kuukaudessa, joten sähköautot eivät ole parhaimpia vähän ajaville kadunposkeen säilytykseen.Battery self-discharge
I have noticed the battery on my Model 3 self-discharges at a rate of about 5 miles per 24 hours while parked in the garage.forums.tesla.com
Mitäs jos näitä vihreitä ja demareita äänestävät ottaisi nyt sen järjen käteen ja äänestäisivät jotakin muuta puoluetta ensi kerralla?
Tämän hallituksen toiminta on niin hullua, etten tiedä mitä sanoa. Indeksikorotukset veroihin? Voi jumalauta..
Mitä hullua tuossa on? Polttoaineveron sitominen indeksiin olisi suht järkevä tapa varmistaa että se ei ainakaan suhteessa halpene kun tavoitteena on kuitenkin vähentää fossiilisten polttoaineiden kulutusta.
Indeksiin sitominen varmistaisi veron nousemisen jatkuvasti ja varmasti. Mielestäni fossiilisten polttoaineiden käytöstä päästäisiin kivuttomammin eroon tarjoamalla porkkanaa eikä keppiä.Mitä hullua tuossa on? Polttoaineveron sitominen indeksiin olisi suht järkevä tapa varmistaa että se ei ainakaan suhteessa halpene kun tavoitteena on kuitenkin vähentää fossiilisten polttoaineiden kulutusta.
Viestisi on tosiaan looginen siinä kontekstissa, jos tosiaan uskot maan hallituksen toimivan Suomen vastaisesti.Mitä nyt tarkoitat näillä huuteluilla? Minun paria viestiäni? Enhän minä ole muuta kuin viitannut Ilta-sanomien uutiseen ja kertonut oman näkemykseni tämän hallituksen toiminnasta.
En tiedä olenko ainoa, mutta sinun näissä viesteissä ei tunnu nyt olevan mitään sisältöä, enkä oikein tiedä mitä tarkoitat tai mihin pyrit. Kenties haluat puolustella tämän hallituksen Suomen vastaista toimintaa..?
Siitä järkevyydestä voi olla montaa mieltä kun kaikki ei jaa tavoitetta siitä että liikenteen polttoaineen kuluttamista täytyy radikaalisti vähentää kun moni haluaa että kohtuuhinnalla pääsisi jatkossakin töihin ja kauppaan.
Olen samaa mieltä. Ilmastotavoitteet ja muutkin nykyisen hallituksen ajamat pyrkimykset ovat tärkeitä. Mielestäni tiettyihin asioihin vain panostetaan väärällä laajuudella, aikataululla ja tavoilla.Viestisi on tosiaan looginen siinä kontekstissa, jos tosiaan uskot maan hallituksen toimivan Suomen vastaisesti.
Suurin osa suomalaisista kuitenkin näyttää uskovan tämän hallituksen ja erityisesti sen pääministerin toimivan Suomen edun mukaisesti, kun galluppeja katsoo.
Itse ajattelen, että siihen on pyrkineet kaikki hallitukset. Poliittisesti vaan ollaan eri mieltä siitä, mikä milloinkin on Suomen etu ja mitkä milloinkin ovat a) parhaat b) mahdolliset keinot sen edistämiseen.
Eläkeläiset unohtavat tällaiset. Uskovat seuraavaan pyhän vappusatasen tulemiseen.Mielenkiintoista nähdä paljonko hallituksen suosio tulee laskemaan nyt kun on alettu puhumaan muustakin kuin koronasta. Korona tuli oikeastaan parhaaseen mahdolliseen aikaan, Haaviston Isis-vaimot ym. unohtui kokonaan.
Lupaava startti ainakin otettu, maskeista valehtelu, veronkorotukset, laittomat laillisiksi jne ei nosta kannatusta kuin erittäin pienen piirin keskuudessa. Mitähän eläkeläisetkin miettii kun luvattu touhusatanen olikin huijausta?
Hyvin paskoja energiapankkeja ne tällä hetkellä ovat verrattuna polttoaineisiin joita voi helposti pitää säiliöissä. Lisäksi sellainen laite on olemassa kuin agregaatti joka tarvittaessa muuttaa polttoaineen sähköksi.
Kerrotko vielä, että laitetaanko se 2000 litran säiliö vaatehuoneeseen vai parvekkeelle niille 2/3 suomalaisista, jotka asuu kaupungeissa? Jos asuu persjönsterissä vailla naapureita, niin mikäs se on aggregaattia huudatellessa pihalla öljysäiliön kupeessa, mutta suurimmalle osalle suomalaisia tuo vaihtoehto on täysin utopistinen nyt ja tulevaisuudessa. Sen sijaan molempiin suuntiin toimiva sähköautojen latausinfra ei ole. Näille kerros-, rivi- ja paritaloissa asuville sekä pienten esikaupunkitonttien erillistalouksille sähköauto on helposti talouden eniten energiaa sisältävä varasto. Lisäksi tällanen toimii katkottoma UPSina tarjoten huoltovarmuutta ihan eri tavalla kuin viisi vuotta sitten viimeksi käynnistelty aggregaatti.Itsepurkautuminen on yksi ongelma mutta lähinnä viittasin siihen että polttoaineiden varastointi on suht. simppeliä vaikkapa 2000 litran säiliön kanssa + sitten että se on muunnettavissa tarvittaessa simppelisti sähköksi, kun taas sähkön kanssa sitä varastotilaa ei ole enempää kuin se auton akku joka voi vastata suunnilleen yhtä auton tankillista, kun sähköautoja hehkutettiin "erinomaisina energiapankkeina".
Kerrotko vielä, että laitetaanko se 2000 litran säiliö vaatehuoneeseen vai parvekkeelle niille 2/3 suomalaisista, jotka asuu kaupungeissa? Jos asuu persjönsterissä vailla naapureita, niin mikäs se on aggregaattia huudatellessa pihalla öljysäiliön kupeessa, mutta suurimmalle osalle suomalaisia tuo vaihtoehto on täysin utopistinen nyt ja tulevaisuudessa. Sen sijaan molempiin suuntiin toimiva sähköautojen latausinfra ei ole. Näille kerros-, rivi- ja paritaloissa asuville sekä pienten esikaupunkitonttien erillistalouksille sähköauto on helposti talouden eniten energiaa sisältävä varasto. Lisäksi tällanen toimii katkottoma UPSina tarjoten huoltovarmuutta ihan eri tavalla kuin viisi vuotta sitten viimeksi käynnistelty aggregaatti.
Indeksiin sitominen varmistaisi veron nousemisen jatkuvasti ja varmasti. Mielestäni fossiilisten polttoaineiden käytöstä päästäisiin kivuttomammin eroon tarjoamalla porkkanaa eikä keppiä.
Tällä hetkellä keskimääräinen suomalainen auto on muistaakseni noin 14 vuotta vanha ja sen arvo on noin 3000€. Tästä tilanteesta nyt pitäisi jotenkin melko nopealla aikataululla päästä sähköautoihin, koska muuten pian ihmisillä ei ole enää varaa käydä autolla töissä. Sähköautoihin siirtyminen ei keskituloisella tai keskimääräistä vähemmän tienaavalla ihmisellä ole kovin helppoa.
Lisäksi kun joskus olemme päässeet siirtymään pääsääntöisesti sähköautoiluun, verotulot polttoaineista yms ovat romahtaneet. Tässä vaiheessa myös sähköautoilusta on todennäköisesti tehty niin kallista, ettei sähköauton ylläpitämiseen ole enää varaa.
Polttoaineveron jatkuva nostaminen myös aiheuttaa kaiken muun tavaran hinnan nousemisen, koska kuorma-autot tuskin ovat ihan hetkeen siirtymässä täyssähköön, varsinkaan Suomessa.
Lopputulos tällaisella verottamisella on hyvällä todennäköisyydellä työttömyys ja valtion sekä ihmisten köyhtyminen.
Fossiilisille polttoaineille liikennekäytössä ei vain ole tällä hetkellä realistista vaihtoehtoa.Mielestäni paras ratkaisu on sekoittaa keppiä ja porkkanaa. Lisäksi porkkanat maksavat. Ja tuon rahoituksen saamiseksi mä mielummin heilutan sitä keppiä jossain haitallisessa, kuten fossiilisten polttoaineiden käytössä, kuin esimerkiksi ALV:ssa, ansioveroissa tai yritysveroissa.
Ja indeksiin sitomisen pointti onkin että se nousisi jatkuvasti ja varmasti. Sen indeksin mukaan. Valtaosa sun maksamista veroista on jo sidottu indeksiin koska ne on prosentuaalisia veroja. Mutta jos sulla on euromääräinen vero, kuten polttoainevero, jota ei sidota indeksiin niin se tarkoittaa että tuo vero laskee jatkuvasti.
Mitä sillä jerrykannulla oikein tekee, kun polttoaineen varastointi on kielletty asuintiloissa, parvekkeella ja varastotiloissa? Ja edelleen, missä se polttoaine poltetaan? Olohuoneessa pörisevässä aggregaatissa? Jotain realismia, kiitos.Myös ne 2/3 ihmisistä jotka asuu kaupungeissa pystyvät varastoimaan sekä kuljettamaan helpommin energiaa polttoainemuodossa kuin sähkön muodossa kun kaupasta voi ostaa jerrykannun tai pari muutamalla eurolla joka on helpompi varastoida kuin sähköautojen muutaman sadan kilon akku. Pickupin lavallekkin mahtuisi myös aika mukavan kokoinen polttoainesäiliö.
Se auton sähköakku nyt ei kestä paskaakaan jossain kotitalouskäytössä. Täysin naurettava idea yrittää markkinoida sitä jonain energivarastona.
Fossiilisille polttoaineille liikennekäytössä ei vain ole tällä hetkellä realistista vaihtoehtoa.
Perimmäinen ongelmahan on siinä, että halutaan korottaa haitallisia veroja mutta niiden haittojen välttämiselle ei ole vaihtoehtoa. Tuo on siis käytännössä vain lisävero nykyisten verojen päälle.
Mitä sillä jerrykannulla oikein tekee, kun polttoaineen varastointi on kielletty asuintiloissa, parvekkeella ja varastotiloissa? Ja edelleen, missä se polttoaine poltetaan? Olohuoneessa pörisevässä aggregaatissa? Jotain realismia, kiitos.
Jos se useiden kymmenien kilowattituntien energiavarasto, jolla saunan lämmittää puoli tusinaa kertaa tai käyttää pakastinta neljännesvuoden on jotenkin naurettava, niin yritä nyt antaa edes jokin toteuttamiskelpoinen ja lainmukainen vaihtoehto sille. En tiedä miten syvällä asut, mutta ainakin ajatukset on jossain siellä, jos kuvittelet kaupunkilaisten pöristelevän pickupeilla ympäriinsä.
Ei varmaankaan samassa suhteessa kuin mitä korotuksia on tulossa heille, jotka autoa välttämättä tarvitsevat.No se mahdollistaa verotuksen vähentämisen muualta.
Ja mitä kun se yhteys on sinne kaukolämpölaitokseen poikki? Sehän tässä alunperin oli ideana kun kyse oli huoltovarmuudesta poikkeustilanteessa. Omassa taloyhtiössäni on jo aurinkopaneelit tuottamassa sähköä asukkaille. Sillä ei tietenkään mitään omavaraisuutta saavuteta, mutta tuo se aina jonkinlaista huoltovarmuutta sekin. Jos pihalle pysäköidyt autot toimisivat taloyhtiön UPSina olisi oman tontin huoltovarmuus jo aika hyvällä tasolla.Sitä polttoainetta poltetaan siihen varatuissa paikoissa kuten kaukolämpölaitoksissa tai pienemmissä lämmityskeskuksissa.
Realismia on se että polttoaineen kanssa on edes jotenkin järkevää puhua energian varastoinninsta toisin kuin jos on puhe auton sähköakusta joka nyt on mitoitettu pelkästään sen auton käyttöön.
Realismia on se että polttoaineen kanssa on edes jotenkin järkevää puhua energian varastoinninsta toisin kuin jos on puhe auton sähköakusta joka nyt on mitoitettu pelkästään sen auton käyttöön.
Juu. Uhriutumissävyinen maalitolppien siirtely toimii aina, kun huomaa olleensa vähän kujalla.Kannattaa varmaan laittaa Suomen valtiolle viestiä että ne kuukausien polttoaineiden varmuusvarastot on syytä hävittää ja vaihtaa tilalle teslan sähköakkuja koska urbaanit kaupunkilaiset. Sillä ei varmaan ole mitään merkitystä että meidän logistiikka on silti varmaan 98 % öljylähtöistä ja talojen lämmitykset myös valtaosaksi bio tai öljyperäisiä.
Juu. Uhriutumissävyinen maalitolppien siirtely toimii aina, kun huomaa olleensa vähän kujalla.
10 vuoden kuluttua pitäisi löytyä jokaiselle suomalaiselle ~3000€ sähköauto, ei tosiaan kuulosta kovinkaan realistiselta. Sitten vielä ne tolppapaikat ja sellainen huomio, että tuollaisen sähköauton akun elinkaari on noin 5 vuotta?Eiköhän se ole kaikin puolin hyvä asia, että tulevaisuudessa liikenne sähköistyy jolloin myös uusiutuva energia on helpommin käytettävissä.
Se ei vain ole realismia, että 10 vuoden kuluttua Suomessa olisi 700 000 sähköautoa. Ja tuota tullaan käyttämään keppihevosena polttoaineveron korotuksille.