• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ylen uusin gallup: SDP:n kannatushuippu taittui puoluekokoukseen – kokoomus kiri kiinni perussuomalaisia

SDP 21,4 (-2,0)
PS 18,8 (-0,1)
KOK 18,3 (+1,0)
VIHR 11,7 (+0,1)
KESK 11,3 (+0,8)

Kuten arvata saattoi, kun kesälomilta palataan normaalin politiikan pariin, niin SDP:n kannatus värähtää ja värähti ihan kunnolla näin alkuun. Eikä syksy näytä yhtään helpommalta hallituspuolueille ja eritoten SDP:lle, kohta pitäisi esittää budjettiriihi ja työllisyystoimet.

Kommentti: Ylen gallup sen kertoo – eläkeläiset säikähtivät Sdp:n Sanna Marinia

Setä Arkadia servaa hallituspuolueita ja eritoten SDP:tta.

SDP on saanut niin paljon buustia koronan hoidosta että nyt kun alkaa tuleen hiljalleen muitakin asioita esille niin noiden lukujen pehmeys alkaa näkyyn.
 
SDP on saanut niin paljon buustia koronan hoidosta että nyt kun alkaa tuleen hiljalleen muitakin asioita esille niin noiden lukujen pehmeys alkaa näkyyn.

Aika selvästi myös lehdistön ja Marinin kuherruskuukausi alkaa olemaan ohitse, näkyy aika kriittisiä kirjoituksia lehdissä. SDP:llä voi olla edessä raju pudotus, kun Marin on karkoittanut eläkeläisiä ja nuoret huomaavat, että keulakuvasta huolimatta irtosanomisjärjestyksestä puhuvien ammattiliittojen poliittinen siipi ei sittenkään ole oikea valinta.
 
Myös nuorilla ja keski-ikää nuoremmilla aikuisilla on monilla iskenyt totaalinen koronauupumus ja asenne on evvk niin pisteet sinänsä hyvin hoidetusta pahimmasta kriisivaiheesta vaihtuu siihen "ihan kiva mutta..." vaiheeseen.

Mielestäni Marin on hoitanut hommat asiallisesti niin kauan kun ei olla pahemmin taloudesta tai muusta puhuttu. Nyt kun koronatoimenpiteet on siirretty pääasiassa viranomaisille ja muutenkin pitäisi ajatella muutakin (se talous esim) niin itse kaipaan jo tuuletusta huipulla.
 
Näissä on toki hyvä huomata, kuten gallupeissa lähes aina, että kaikki muutokset on virhemarginaalin sisällä.
Voi siis olla jotakin muutosta tai sitten ei.

Sinällään demarikannatuksen notkahdus olisi kyllä intutiivisesti järkeenkäypää, ei sillä.
Mutta mikä selittäisi sen, että yhtäkkisesti kuudesosa KD:n kannattajista olisi hylännyt puolueensa? Siis muu kuin virhemarginaali.
Ehkä lienee syytä odottaa, tuleeko muilta minkä suuntaista gallup-tuloksia...
 
Näissä on toki hyvä huomata, kuten gallupeissa lähes aina, että kaikki muutokset on virhemarginaalin sisällä.
Voi siis olla jotakin muutosta tai sitten ei.

Sinällään demarikannatuksen notkahdus olisi kyllä intutiivisesti järkeenkäypää, ei sillä.
Mutta mikä selittäisi sen, että yhtäkkisesti kuudesosa KD:n kannattajista olisi hylännyt puolueensa? Siis muu kuin virhemarginaali.
Ehkä lienee syytä odottaa, tuleeko muilta minkä suuntaista gallup-tuloksia...

95% luottamustaso on laskettu "suurimmille puolueille" (mitä ikinä nyt tarkoittaakaan). Eli mikropuolueiden osalta arvot voivat olla ihan mitä sattuu.
 
95% luottamustaso on laskettu "suurimmille puolueille" (mitä ikinä nyt tarkoittaakaan). Eli mikropuolueiden osalta arvot voivat olla ihan mitä sattuu.
Tarkoittaa sitä, että 95 prosentin varmuudella gallupin tulos on 2 prosenttiyksikön tarkkuudella oikein, eikös.
Ja mikään muutos ei ylitä tuota kahta. Eli jokainen voi yksin tarkastellen olla mitä tahansa.

Se on näiden ominaisuus. Ovat lähinnä viihdettä.
Paitsi sitten vaalien alla, kun otoskokoja kasvatetaan niin, että virhemarginaalia saadaan pienemmäksi ja muutokset alkaa ylittää sen.
 
Viimeksi muokattu:
Näissä on toki hyvä huomata, kuten gallupeissa lähes aina, että kaikki muutokset on virhemarginaalin sisällä.
Voi siis olla jotakin muutosta tai sitten ei.

OT: Näissä musta aina pitää olla kärppänä, eikä kuvitella sitä virhemarginaalia joksikin tarkaksi rajaksi, jonka sisä tai ulkopuolella ollaan. Eli: todellinen kannatus voi ihan mainiosti olla myös virhemarginaalin ulkopuolella. Ja joka tapauksessa kaikkein todennäköisin kannatus on juuri se gallupin tulos. Mitä kauemmaksi siitä mennään, sitä epätodennäköisempi se on.
 
OT: Näissä musta aina pitää olla kärppänä, eikä kuvitella sitä virhemarginaalia joksikin tarkaksi rajaksi, jonka sisä tai ulkopuolella ollaan. Eli: todellinen kannatus voi ihan mainiosti olla myös virhemarginaalin ulkopuolella. Ja joka tapauksessa kaikkein todennäköisin kannatus on juuri se gallupin tulos. Mitä kauemmaksi siitä mennään, sitä epätodennäköisempi se on.
Toki myös näin.
 
Perussuomalaisten toistuva rummutus polttoaineverojen korotuksista sai lopulta valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) turhautumaan syksyn ensimmäisellä eduskunnan kyselytunnilla.

Vanhaksella meni tunteisiin vihervasemmistoksi leimaaminen.
 
Perussuomalaisten toistuva rummutus polttoaineverojen korotuksista sai lopulta valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) turhautumaan syksyn ensimmäisellä eduskunnan kyselytunnilla.

Vanhaksella meni tunteisiin vihervasemmistoksi leimaaminen.

Ilmeisesti se vaan jotenkin on mahdollista mutta taisit taas missata koko jutun pointin :D
 
Eihän persut nyt ole hallituksessa nostamassa polttoaineveroja vaan ne vihervasemmistolaiset.
Olivat mukana edellisessä hallituksessa nostamassa polttoaineveroja. Mutta toisaalta ne olivat tolppahillopersut/siniset joista yksikään ei ole enää mukana nykyisessä eduskunnassa.
 
Olivat mukana edellisessä hallituksessa nostamassa polttoaineveroja. Mutta toisaalta ne olivat tolppahillopersut/siniset joista yksikään ei ole enää mukana nykyisessä eduskunnassa.
Ei se jakautuminen sitä tarkoita, etteikö PS puolueena olisi vastuussa edellisen hallituksen hallitusohjelman toteutuksesta. Olihan esim. pj. Halla-Aho sitä kirjoittamassa.
 
Ei se jakautuminen sitä tarkoita, etteikö PS puolueena olisi vastuussa edellisen hallituksen hallitusohjelman toteutuksesta. Olihan esim. pj. Halla-Aho sitä kirjoittamassa.
Jha ei ollut silloi puheenjohtaja. Soini oli. Loppukaudesta tosin Jha valittiin puolueen puheenjohtajaksi mutta ei voinut vaikuttaa silloisen PS:n linjaan enää.
 
Ei se jakautuminen sitä tarkoita, etteikö PS puolueena olisi vastuussa edellisen hallituksen hallitusohjelman toteutuksesta. Olihan esim. pj. Halla-Aho sitä kirjoittamassa.

Eli vähän sama kun vuoden 1993 verouudistus mitä oli keskusta ajamassa? Nyt tehdään päätöksiä ei viime hallitus tee enää mitään, olis ne tuonkin voinut perua mut Vanhanen sanoi että rahaa pitää saada pohjattomaan kaivoon.
 
Jha ei ollut silloi puheenjohtaja. Soini oli. Loppukaudesta tosin Jha valittiin puolueen puheenjohtajaksi mutta ei voinut vaikuttaa silloisen PS:n linjaan enää.
Ei ollut. Mutta oli kirjoittamassa hallitusohjelmaa, esim. maahanmuuton osalta lähes sanasta sanaan hänen tekstiä.
 
No niin tai näin, se että persut olisi ensimmäinen puolue, joka ei "indeksikorottaisi" veroa, jossa indeksikorotusta ole sisäänrakennettuna jää nähtäväksi. Kertaalleen sen jo tekivät. Mutta se, että se johtaa vihervassarihuuteluun eduskunnassa :facepalm:
 
Perussuomalaisten toistuva rummutus polttoaineverojen korotuksista sai lopulta valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) turhautumaan syksyn ensimmäisellä eduskunnan kyselytunnilla.

Vanhaksella meni tunteisiin vihervasemmistoksi leimaaminen.
Minusta tuossa oli kyllä Vanhaselta vuoden servaus. Jo hiljeni Persuleiri hetkeksi.

Eli vähän sama kun vuoden 1993 verouudistus mitä oli keskusta ajamassa? Nyt tehdään päätöksiä ei viime hallitus tee enää mitään, olis ne tuonkin voinut perua mut Vanhanen sanoi että rahaa pitää saada pohjattomaan kaivoon.
Nyt puhutaan edellisestä hallituksesta. Se on relevanttia.
 
Ei, koska virkamiesvalmistelu tai valiokuntakäsittelyssä viimeistään PEVi torppasi lähes kaiken perustuslain vastaisina.
Oliko se nyt Lindströmin kirja, kun oli hauska kuvaus aiheesta.
Se on mielenkiintoista, että perustuslait ovat ylitettävissä ja alitettavissa miltä puolelta tahansa, kun on kyseessä esim jokin EU:hun liittyvä asia.

Mutta sitten kun on kyseessä jokin virallisen agendan vastainen asia, esimerkiksi maahamuuton rajoittaminen, niin pitkää aasinsiltaa ei löydykkään, etteikö perustuslaki kykenisi sitä torppaamaan. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä kohdat virkamiesvalmistelu ja valiokuntavalmistelu totesi laittomiksi ja millä perustein.
 
Se on mielenkiintoista, että perustuslait ovat ylitettävissä ja alitettavissa miltä puolelta tahansa, kun on kyseessä esim jokin EU:hun liittyvä asia.

Mutta sitten kun on kyseessä jokin virallisen agendan vastainen asia, esimerkiksi maahamuuton rajoittaminen, niin pitkää aasinsiltaa ei löydykkään, etteikö perustuslaki kykenisi sitä torppaamaan. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä kohdat virkamiesvalmistelu ja valiokuntavalmistelu totesi laittomiksi ja millä perustein.
Nehän on julkisia asiakirjoja, eli ei kun kaivelemaan ;)
 
Ei, koska virkamiesvalmistelu tai valiokuntakäsittelyssä viimeistään PEVi torppasi lähes kaiken perustuslain vastaisina.
Oliko se nyt Lindströmin kirja, kun oli hauska kuvaus aiheesta.
Toinen hauska kohta oli kun olivat aina uhonneet ettei hallitus (muka) suostu selvittämään "maahanmuuton hintaa", mutta eivät sitten itsekään osanneet hallitukseen päästyään niitä yhteenlaskuja teettää.
 
Toinen hauska kohta oli kun olivat aina uhonneet ettei hallitus (muka) suostu selvittämään "maahanmuuton hintaa", mutta eivät sitten itsekään osanneet hallitukseen päästyään niitä yhteenlaskuja teettää.

Jos todellisen tiedon perusteella tehdään enemmistöpäätös, että meidän tulee auttaa, vaikka se maksaa 3,2 miljardia euroa vuodessa, niin silloin päätös on tehty demokraattisesti.

Sehän on laskettu, tuskin tuo edes riittää koska menot kasvaa joka vuosi.
 
Jos todellisen tiedon perusteella tehdään enemmistöpäätös, että meidän tulee auttaa, vaikka se maksaa 3,2 miljardia euroa vuodessa, niin silloin päätös on tehty demokraattisesti.

Sehän on laskettu, tuskin tuo edes riittää koska menot kasvaa joka vuosi.
Ainakin VM arvioi luvun olleen korkeimmillaan karkeasti n. 800 miljoonaa, sekä on kritisoinut, että Vahteran laskelmissa on kuluja, jotka eivät ole maahanmuuton kuluja sinänsä. Ja ilmeisesti jotkut kulut on kertautuneena. Ja että sieltä puuttuu tuloja työperäisen osalta. Mutta tunnustaa silti, että ilman pitkälle meneviä oletuksia ja oletusketjuja on mahdotonta saada tarkkoja lukuja.

Viimeisen väitteen (hieman toisin sanoitettuna) toistaa ainoa aiheesta tehty selvitys.

Mutta onko kysymys relevantti? Mehän ei kuitenkaan voida lopettaa turvapaikkakäsittelyä hintalappusyystä kuitenkaan, on se euromääräinen hinta mikä hyvänsä.
 
Kun ei tänne voi laittaa videoita niin en laita jos katoit kyselytunnin niin siitä se tuli selväksi että Vanhasella meni hermo.
Litterointi pöytäkirjasta. Eivät videovinkujat voi vinkua:
16.47
Jukka Mäkynen ps
(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Tämän kyselytunnin aikana on tullut selväksi, ettei hallitus tingi tuumaakaan vihervasemmistolaisesta veropolitiikastaan, [Naurua] joka laihduttaa suomalaisen lompakkoa, yritysten kannattavuutta ja ajaa työn halpamaihin. Vihervasemmistolainen politiikka tekee tätä vauhtia Suomesta kehitysmaan — siis halpamaan.
Me perussuomalaiset haluamme keventää suomalaisen verotaakkaa. Me haluamme luoda kannustimia uudella yritysverojärjestelmällä, joka kannustaa investoimaan ja työllistämään. Nämä luovat työpaikkoja. Työttömyyttä ei hoideta vain maksamalla lisää toimeentulotukea, sitä hoidetaan luomalla työpaikkoja.
Arvoisa hallitus, vielä kerran kysyn: oletteko valmiit tarttumaan näihin perussuomalaisten esityksiin ja luomaan töitä Suomeen?


16.48
Valtiovarainministeri
Matti Vanhanen
(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä oli sellaista pyrkimystä poliittiseen leimaamiseen, että mietin, miten tähän vastaisin. [Naurua] Kun viime kaudella perussuomalaiset olivat nostamassa polttoaineiden verotusta, miksi te teitte sen? Oliko se teiltä tietoinen ilmaus siitä, [Kimmo Kiljunen: Vihervasemmistolainen päätös!] että haluatte olla vihervasemmistolaisia, vai mistä siinä oli kyse? [Naurua]

Ihan asiallinen kysymyshän tuo oli. Toisaalta en muista, että hallitus olisi juuri kertaakaan vastannut esitettyyn kysymykseen, vaan aina puhutaan ohi aiheen. Vanhanen toki tällä kertaa veti sitten kunnon trollivaihteen päälle, eikä edes koittanut selittää mitään vastauksentapaistakaan vaan suoraan whataboutismiin. Jos ek olisi techbbs, tulisi tuosta varoitus. ;)
 
Litterointi pöytäkirjasta. Eivät videovinkujat voi vinkua:


Ihan asiallinen kysymyshän tuo oli. Toisaalta en muista, että hallitus olisi juuri kertaakaan vastannut esitettyyn kysymykseen, vaan aina puhutaan ohi aiheen. Vanhanen toki tällä kertaa veti sitten kunnon trollivaihteen päälle, eikä edes koittanut selittää mitään vastauksentapaistakaan vaan suoraan whataboutismiin. Jos ek olisi techbbs, tulisi tuosta varoitus. ;)
No, vastataanko eduskunnassa ikinä mihinkään opposition esityksiin, että ”ei, emme ole, koska kuten kaikki tietää, hallitus ajaa omia esityksiään, ja opposition esityksistä voi hallituskauden kulueassa korkeintaan yksi tai kaksi edetä, mutta nekin vain, jos on ihan timanttinen, ja jos asiasta on etukäteen sovittu, ja tästä nyt ei ole”.

Tuohan on se meidän enemmistöhallituksiin perustuvan systeemin ydin.
Oppositio tietää itsekin, ettei mikään heidän esittämä etene.
Hallituspuolueet taas tietää, että oma väki riittää ajamaan esitykset läpi, ellei ole joku poikkeuksellinen asia, missä mennään ns. omantunnonvapaudella.

Kaikki muu on teatteria televisiolle eli kansalle, ja medialle eli toimittajille. Jotka tietää pelin hengen kyllä.
 
Ainakin VM arvioi luvun olleen korkeimmillaan karkeasti n. 800 miljoonaa, sekä on kritisoinut, että Vahteran laskelmissa on kuluja, jotka eivät ole maahanmuuton kuluja sinänsä. Ja ilmeisesti jotkut kulut on kertautuneena. Ja että sieltä puuttuu tuloja työperäisen osalta. Mutta tunnustaa silti, että ilman pitkälle meneviä oletuksia ja oletusketjuja on mahdotonta saada tarkkoja lukuja.

Viimeisen väitteen (hieman toisin sanoitettuna) toistaa ainoa aiheesta tehty selvitys.

Mutta onko kysymys relevantti? Mehän ei kuitenkaan voida lopettaa turvapaikkakäsittelyä hintalappusyystä kuitenkaan, on se euromääräinen hinta mikä hyvänsä.
Jos henkilö tulee Suomeen ja työelämän + verojen maksamisen sijaan alkaa elämään yhteiskunnan tuilla, niin kaikki hänen yhteiskunnalle aiheuttamat kulut ovat maahanmuuton kuluja. Myös hänen perheenyhdistämisellä Suomeen tulleiden ihmisten elättäminen ovat maahanmuuton kuluja.

Valtiovalta mielellään laskee nämä asiat siten, että jonkun vastaanottotoiminnan pyörittämiset eri kioskeissa pyörivät integroitumispalvelut ovat selkeästi maahanmuuton kuluja ja mikään muu ei enää ole. Eihän se näin voi mennä.

Käytännössä jokaisen Suomeen tulleen turvapaikanhakijan turvapaikkakäsittely voidaan lopettaa vetoamalla Dublin-menettelyyn. Jokainen Ruotsin rajan kautta tullut vain samantien takaisin, ei se sen vaikeampaa ole.
 
onko kysymys relevantti? Mehän ei kuitenkaan voida lopettaa turvapaikkakäsittelyä hintalappusyystä kuitenkaan, on se euromääräinen hinta mikä hyvänsä.
Juu, mutta käsittelyssä voitaisiin noudattaa lakia ja antaa 99,999% hakijoista kielteinen päätös ja heittää hiuksista vittuun.
 
Jos henkilö tulee Suomeen ja työelämän + verojen maksamisen sijaan alkaa elämään yhteiskunnan tuilla, niin kaikki hänen yhteiskunnalle aiheuttamat kulut ovat maahanmuuton kuluja. Myös hänen perheenyhdistämisellä Suomeen tulleiden ihmisten elättäminen ovat maahanmuuton kuluja.

Valtiovalta mielellään laskee nämä asiat siten, että jonkun vastaanottotoiminnan pyörittämiset eri kioskeissa pyörivät integroitumispalvelut ovat selkeästi maahanmuuton kuluja ja mikään muu ei enää ole. Eihän se näin voi mennä.

Käytännössä jokaisen Suomeen tulleet turvapaikan hakijan turvapaikkakäsittely voidaan lopettaa vetoamalla Dublin-menettelyyn. Jokainen Ruotsin rajan kautta tullut vain samantien takaisin.
Päinvastoin: Teoriassa voitaisiin. Mutta juuri käytännössä taas ei voida.
Paitsi siellä maahanmuuttokielteisten märissä unissa ehkä.

Mutta tämä ehkä jo alkaa olla taas maahanmuuttoketjun juttua, eikä sinällään kuulu tänne.
 
No, vastataanko eduskunnassa ikinä mihinkään opposition esityksiin, että ”ei, emme ole, koska kuten kaikki tietää, hallitus ajaa omia esityksiään, ja opposition esityksistä voi hallituskauden kulueassa korkeintaan yksi tai kaksi edetä, mutta nekin vain, jos on ihan timanttinen, ja jos asiasta on etukäteen sovittu, ja tästä nyt ei ole”.

Tuohan on se meidän enemmistöhallituksiin perustuvan systeemin ydin.
Oppositio tietää itsekin, ettei mikään heidän esittämä etene.
Hallituspuolueet taas tietää, että oma väki riittää ajamaan esitykset läpi, ellei ole joku poikkeuksellinen asia, missä mennään ns. omantunnonvapaudella.

Kaikki muu on teatteria televisiolle eli kansalle, ja medialle eli toimittajille. Jotka tietää pelin hengen kyllä.
Olen tietoinen asiasta. Vanhasen vastaus oli silti ala-arvoinen jopa tuolle teatterille. Toisaalta sama levyhän täälläkin soi vuodesta toiseen: "mutku persut sillon hallituksessa blablabla". Tietävät ihan hyvin, että kyseessä oli täysin eri porukka kuin nykyiset persut, mutta eivät anna faktojen pilata hyvää öyhötystä. :tup:
 
Päinvastoin: Teoriassa voitaisiin. Mutta juuri käytännössä taas ei voida.
Paitsi siellä maahanmuuttokielteisten märissä unissa ehkä.

Mutta tämä ehkä jo alkaa olla taas maahanmuuttoketjun juttua, eikä sinällään kuulu tänne.
Me voimme keskustella yhteiskunnan varojen käytöstä ja niiden priorisoinnista. Kuten olen miljoona kertaa maininnut, niin Suomen yhteiskunta nykypäivänä hyvin mielellään priorisoi varat johonkin muualle kuin suomalaisiin ihmisiin.

Piakkoin tehtävä eläkeputken poisto on yksi suurimmista leikkauksista, mitä tässä maassa on koskaan ikinä tehty, ja se kohdistuu nimenomaan yksityissektorilla ikänsä työskenteleviin suomalaisiin ihmisiin. Siis sellaisiin ihmisiin, jotka ovat maksaneet veroa Suomeen kymmenien vuosien ajan.

Kyllä täällä siis kovia päätöksiä pystytään tekemään jos vain on halua ja kohde oikea.
 
Me voimme keskustella yhteiskunnan varojen käytöstä ja niiden priorisoinnista. Kuten olen miljoona kertaa maininnut, niin Suomen yhteiskunta nykypäivänä hyvin mielellään priorisoi varat johonkin muualle kuin suomalaisiin ihmisiin.

Piakkoin tehtävä eläkeputken poisto on yksi suurimmista leikkauksista, mitä tässä maassa on koskaan ikinä tehty, ja se kohdistuu nimenomaan yksityissektorilla ikänsä työskenteleviin suomalaisiin ihmisiin. Siis sellaisiin ihmisiin, jotka ovat maksaneet veroa Suomeen kymmenien vuosien ajan.

Kyllä täällä siis kovia päätöksiä pystytään tekemään jos vain on halua ja kohde oikea.
Tuo eläkeputken alasajo ei edellisten kiristystä jälkeen ole niin iso juttu kuin aiemmin.
Jo nykysysteemillä 1961 ja jälkeen syntyneillä se koskee enää heitä, jotka täyttää 62 ennen kuin ansiosidonnainen loppuu. Eli yli 60-vuotiaana irtisanottuja.
Alunperinhän se on ollut 57 täyttäneillä (eli aikaisintaan 55-v irtisanotuilla), mistä on lähdetty pikkuhiljaa kaventamaan.

Vaikka luulen, että hallitus ja sen puolueista vasemmisto ja SDP ei tule sen kokonaan lopettamista tekemään, niin saattavat hyvinkin vielä vuodella lisää kiristää, jättämällä sen yhä marginaalisemmalle määrälle ihmisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo eläkeputken alasajo ei edellisten kiristystä jälkeen ole niin iso juttu kuin aiemmin.
Jo nykysysteemillä 1961 ja jälkeen syntyneillä se koskee enää heitä, jotka täyttää 62 ennen kuin ansiosidonnainen loppuu. Eli yli 60-vuotiaana irtisanottuja.
Alunperinhän se on ollut 57 täyttäneillä (eli aikaisintaan 55-v irtisanotuilla), mistä on lähdetty pikkuhiljaa kaventamaan.

Vaikka luulen, että hallitus ja sen puolueista vasemmisto ja SDP ei tule sen kokonaan lopettamista tekemään, niin saattavat hyvinkin vielä vuodella lisää kiristää, jättämällä sen yhä marginaalisemmalle määrälle ihmisiä.
Eläkeputken poisto on yksi kaikkien aikojen suurimmista leikkauksista, josta tässä maassa on koskaan päätetty.

Jos olet jäänyt 58-vuotiaana työttömäksi, niin 500 päivän ansiosidonnaisella on pärjännyt 60-vuotiaaksi, jossa on sitten eläkeputken tuoma ansiosidonnainen lähtenyt juoksemaan eläkeikään asti.

Tämän leikkauksen jälkeen yllä mainittu esimerkkihenkilö lentää 500 päivän ansiosidonnaisen loputtua harkinnanvaraiselle toimeentulotuelle, joka on maksimissaan luokkaa 500 euroa. Tällä rahalla sitten sitkutellaan 67-68 vuotiaaksi, jolloin ehkä alkaa eläke juoksemaan (ellei eläkeikää taas koroteta).

Kaikkein eniten ihmetyttää, ettei tästäkään asiasta järjestetä julkista keskustelua vaan Kokoomus, Keskusta ja Demarit pääsevät estoitta valehtelemaan mediassa, että kyse on työurien pidentämisestä. Todellisuudessa kyse ei ole mistään muusta kuin valtion budjetin paikkaamisesta, jotta rahaa riittää mamutukseen, kampaviineröintiin ja kaikenmaailman epämääräisiin hankkeisiin.
 
Ainakin VM arvioi luvun olleen korkeimmillaan karkeasti n. 800 miljoonaa, sekä on kritisoinut, että Vahteran laskelmissa on kuluja, jotka eivät ole maahanmuuton kuluja sinänsä. Ja ilmeisesti jotkut kulut on kertautuneena. Ja että sieltä puuttuu tuloja työperäisen osalta. Mutta tunnustaa silti, että ilman pitkälle meneviä oletuksia ja oletusketjuja on mahdotonta saada tarkkoja lukuja.

Viimeisen väitteen (hieman toisin sanoitettuna) toistaa ainoa aiheesta tehty selvitys.

Mutta onko kysymys relevantti? Mehän ei kuitenkaan voida lopettaa turvapaikkakäsittelyä hintalappusyystä kuitenkaan, on se euromääräinen hinta mikä hyvänsä.
Ehkä hieman skeptisesti suhtaudun tuossa raportissa olevaan perustoimeentulotuki laskelmiin. Otantaväli on vain 2kk, mikä sijoittuu juuri ongelmalliseen kohtaan, eli perustoimeentulotuki siirtyi 2017 kunnilta Kelalle ja usealla perustoimeentulotuen hakijalla saattaa olla päätös kunnalta useammalle kuukaudelle. (en jaksa plärätä läpi, onko tuota paremmin avattu raportissa)

No loppukaneettina voidaan todeta, että näitä kustannuksia on vaikea laskea, eikä niihin saada yksioikoisen selvää vastausta. Eli en myöskään pidä tuota raporttia kiveen hakattuna.

edit: olisi kyllä mukava nähdä jos nämä talousnerot ja muut tietäjät perkaisivat myös näitä virallisia raportteja ja esittäisi ongelmakohtia.
 
Eläkeputken poisto on yksi kaikkien aikojen suurimmista leikkauksista, josta tässä maassa on koskaan päätetty.

Jos olet jäänyt 58-vuotiaana työttömäksi, niin 500 päivän ansiosidonnaisella on pärjännyt 60-vuotiaaksi, jossa on sitten eläkeputken tuoma ansiosidonnainen lähtenyt juoksemaan eläkeikään asti.

Tämän leikkauksen jälkeen yllä mainittu esimerkkihenkilö lentää 500 päivän ansiosidonnaisen loputtua harkinnanvaraiselle toimeentulotuelle, joka on maksimissaan luokkaa 500 euroa. Tällä rahalla sitten sitkutellaan 67-68 vuotiaaksi, jolloin ehkä alkaa eläke juoksemaan (ellei eläkeikää taas koroteta).

Kaikkein eniten ihmetyttää, ettei tästäkään asiasta järjestetä julkista keskustelua vaan Kokoomus, Keskusta ja Demarit pääsevät estoitta valehtelemaan mediassa, että kyse on työurien pidentämisestä. Todellisuudessa kyse ei ole mistään muusta kuin valtion budjetin paikkaamisesta, jotta rahaa riittää mamutukseen, kampaviineröintiin ja kaikenmaailman epämääräisiin hankkeisiin.
On se iso inhimillisesti katsoen iso leikkaus, mutta jo aikaisempien hallitusten kavennukset on vienyt sitä paljon kireämmäksi.
Alunperinhan ikäraja oli 57 vuotta.
Vuonna 1955–1956 syntyneille lisäpäiviin oikeuttava ikäraja on ollut 60 vuotta.
Vuonna 1957–1960 syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 61-vuotiaana.
Vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

Nyt en usko, että nykyhallitus sitä kokonaan suoraan poistaa, mutta en hirveästi yllättäisi, jos vuosittain kiristettäisiin, kunnes lopulta pois.

Esim. voisi mennä näin:
1962 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 63-vuotiaana.
1963 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 64-vuotiaana.
1964 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 65-vuotiaana.
jne.
Ja sitten lopetus.

Inhimillisesti katsoen eläkeputki on ollut ja on edelleen arvokas niille ikääntyneille työttömille, jotka siihen pääsevät. koska se vaikuttaa myös heidän koko loppuelämänsä eläkkeisiin.

Työllisyyden osalta taas, jos eläkeputki poistetaan, niin YT-neuvotteluissa ei enää tule vapaaehtoisia lähtijöitä näistä eläkeputkeen kelpaavista, jolloin kenties ainakin osittain irtisanotaan myös nuorempaa väkeä.
Ja nuoremmilla on yleensäkin suurempi todennäköisyys työllistyä uudelleen, samoin se työllistyminen on nopeampaa kuin vanhemmilla.
Ja tietenkin eläkeputkeen menevään verrattuna se on vielä selvempi, sillä putkesta ei ole tarkoituskaan enää työllistyä.

Samaan aikaan tosi suuria häviäjiä olisi ne vanhimmat työttömät (ja ne joka tapauksessa irtisanottavat 60+), sillä sen ikäisistä vain harva enää ikinä työllistyy. Vaikutus ei olisi pelkkään työttömyysetuuteen, vaan myös koko loppuelämän ajaksi eläkkeeseen.

Ajattelisin, että Vasemmistoliitolle ja demareille olisi vaikea lopettaa. Sitä sen sijaan en tiedä, onko heille vaikea putkea kiristää, vaikkapa laittamani esimerkin mukaisesti, jolloin lopetus menisi ajallisesti vasta tuleville hallituskausille.
 
On se iso inhimillisesti katsoen iso leikkaus, mutta jo aikaisempien hallitusten kavennukset on vienyt sitä paljon kireämmäksi.
Alunperinhan ikäraja oli 57 vuotta.
Vuonna 1955–1956 syntyneille lisäpäiviin oikeuttava ikäraja on ollut 60 vuotta.
Vuonna 1957–1960 syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 61-vuotiaana.
Vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

Nyt en usko, että nykyhallitus sitä kokonaan suoraan poistaa, mutta en hirveästi yllättäisi, jos vuosittain kiristettäisiin, kunnes lopulta pois.

Esim. voisi mennä näin:
1962 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 63-vuotiaana.
1963 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 64-vuotiaana.
1964 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 65-vuotiaana.
jne.
Ja sitten lopetus.

Inhimillisesti katsoen eläkeputki on ollut ja on edelleen arvokas niille ikääntyneille työttömille, jotka siihen pääsevät. koska se vaikuttaa myös heidän koko loppuelämänsä eläkkeisiin.

Työllisyyden osalta taas, jos eläkeputki poistetaan, niin YT-neuvotteluissa ei enää tule vapaaehtoisia lähtijöitä näistä eläkeputkeen kelpaavista, jolloin kenties ainakin osittain irtisanotaan myös nuorempaa väkeä.
Ja nuoremmilla on yleensäkin suurempi todennäköisyys työllistyä uudelleen, samoin se työllistyminen on nopeampaa kuin vanhemmilla.
Ja tietenkin eläkeputkeen menevään verrattuna se on vielä selvempi, sillä putkesta ei ole tarkoituskaan enää työllistyä.

Samaan aikaan tosi suuria häviäjiä olisi ne vanhimmat työttömät (ja ne joka tapauksessa irtisanottavat 60+), sillä sen ikäisistä vain harva enää ikinä työllistyy. Vaikutus ei olisi pelkkään työttömyysetuuteen, vaan myös koko loppuelämän ajaksi eläkkeeseen.

Ajattelisin, että Vasemmistoliitolle ja demareille olisi vaikea lopettaa. Sitä sen sijaan en tiedä, onko heille vaikea putkea kiristää, vaikkapa laittamani esimerkin mukaisesti, jolloin lopetus menisi ajallisesti vasta tuleville hallituskausille.
Tässä ollaan ajamassa valtava määrä yksityissektorilla elämänsä työskenneitä henkilökohtaiseen konkurssiin työuran loppupuolella. Siitä tässä on kyse ja siitä pitäisi käydä suuri julkinen keskustelu. Yksityisellä sektorilla ei ole enää _mitään_ työuraa 60-vuotiaana, poislukien lääkärit.

Nuo YT-neuvotteluissa "vapaaehtoisesti" lähtevät eivät monesti ole oikeasti vapaaehtoisesti lähteviä. He lähtevät kompensaatiopaketin kanssa, koska toisena vaihtoehtona on lähtö ilman kompensaatioita. Firmat tarjoavat hiljaisia paketteja, jotta säästyisivät takaisinottovelvoitteelta, mahdollisilta oikeusjutuilta ja negatiiviselta julkisuudelta.

Esimerkiksi yhdessä tapauksessa yritys teki sopimuksen vakuutusyhtiön kanssa, joka alkoi maksaa "vapaaehtoisille" lähtijöille vapaaehtoista eläkettä kompensoimaan ansiosidonnaisen ja eläkkeen välistä erotusta siihen asti, kun henkilö jää eläkkeelle. Tuossa monimutkaisessa kuviossa huomioitiin vielä ennenaikaisen työuran loppumisen seurauksena pienentyneen eläkkeen kompensaatio.

Jatkossa tällaisia paketteja ei enää tule, koska mikään yritys ei ole halukas maksamaan toimeentulotuen ja eläkkeen välistä suurta erotusta.

Vasemmistoliitto on ainoa, joka vastustaa eläkeputken poistoa. Marin, henkilö joka ei ajattele kuin omaa henkilökohtaista uraansa, on jo näyttänyt vihreää valoa putken poistamiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vastaavalla tavalla kun on perusteltua että tuottavuuden kasvaessa viikottaista työaikaa lyhennetään, on tietysti perusteltua että myös terveiden ja työkykyisten elinvuosien lisääntyessä työurien pituus kasvaa. Vielä etenkin kun eletään nykyisenkaltaisessa epäreilussa eläkejärjestelmässä.
 
Nyt sataa Marinin hallitukselle lunta tupaan ja oikein urakalla.

Kauppakamarikysely: Yritykset pessimistisinä – eivät usko hallituksen kykenevän tekemään työllisyyttä ja Suomen kilpailukykyä edistäviä toimia - Keskuskauppakamari

Lähes 80 prosenttia yrityksistä ei luota Sanna Marinin hallitukseen ja hallitusohjelmaan. Mitä Keskusta tekee, kun ei saada tarvittavia ja uskottavia talouden- sekä työllisyydensuunnitelmia? Kello tikittää hallituksesta lähdölle?

Hallituksen sote-esitys pitää kaataa, jos sitä ei muuteta – Yrittäjä: Palveluseteli turvaisi pienten paikkakuntien palvelut

"Lakiin tehtävä huomattava määrä muutoksia – tai jätettävä uudistus tekemättä"

HUSin hallituksen kannanotto: Sote-ratkaisu uhkaa Suomen yhdenvertaista erikoissairaanhoitoa

"Toteutuessaan rahoitusmalli veisi pohjan yhdenvertaiselta erikoissairaanhoidolta ja romuttaisi koko maan erikoissairaanhoitojärjestelmän. "
 
Meinaatko, että jostain maagisesti järjestyy niitä työpaikkoja kaikille lähemmäs 70v koodarille, raksamiehelle, trukkikuskille, jne? Rääh, ei kaikki voi olla puoluekirjalla järjestetyssä suojatyössä kampaviineröimässä eläkettä odottamassa. Tuohon ikään mennessä suurin osa jo niin huonossa kunnossa tai kuopassa, että eipä siinä eläkkeellä juuri edes iloa ole. Nämä viritelmät käytännössä tarkoittaa, että eläkkeitä ei enää näiden kuuluisien suurten ikäluokkien jälkeen ole.

Eli voi se vanhempikin työntekijä lähteä maasta ihan vapaasti kun ei enää tarvi miettiä sitä eläkettä. Tyhmä vain raatanut vuosikymmenet ja maksanut muiden eläkkeitä sen ajan. Ne harvat jotka jaksaa vielä vanhemmalla iällä siis lähteä, jos muualta jotain hommia löytyy vielä. Tässä maassa ei ole kuin verotus, verotus, ja rahat ulkomaille ja kavereiden taskuun. Ja välillä vähän somevittuilua päälle. Ah.
Huonokuntoisten eläkeläisten tai ikääntyneiden työttömien lähtö maas
Nyt sataa Marinin hallitukselle lunta tupaan ja oikein urakalla.

Kauppakamarikysely: Yritykset pessimistisinä – eivät usko hallituksen kykenevän tekemään työllisyyttä ja Suomen kilpailukykyä edistäviä toimia - Keskuskauppakamari

Lähes 80 prosenttia yrityksistä ei luota Sanna Marinin hallitukseen ja hallitusohjelmaan. Mitä Keskusta tekee, kun ei saada tarvittavia ja uskottavia talouden- sekä työllisyydensuunnitelmia? Kello tikittää hallituksesta lähdölle?

Hallituksen sote-esitys pitää kaataa, jos sitä ei muuteta – Yrittäjä: Palveluseteli turvaisi pienten paikkakuntien palvelut

"Lakiin tehtävä huomattava määrä muutoksia – tai jätettävä uudistus tekemättä"

HUSin hallituksen kannanotto: Sote-ratkaisu uhkaa Suomen yhdenvertaista erikoissairaanhoitoa

"Toteutuessaan rahoitusmalli veisi pohjan yhdenvertaiselta erikoissairaanhoidolta ja romuttaisi koko maan erikoissairaanhoitojärjestelmän. "
Kommentoisin itse, jos keksisin jotain nasevampaa kuin Heikki Pursiainen (jonka tausta on kuitenkin Liberassa...).
Screenshot_20200905_144608_com.twitter.android.jpg
 
UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen: Kaipolan tehdas ei ole kannattava - ”Jos tehtaiden sulkeminen olisi helpointa täällä, kaikki sulkemamme tehtaat olisivat Suomessa”

Tänään UPM:n Jussi Pesonen kävi Ykkösaamussa antamassa 40 minuutin haastattelun ja kaikkiin kysymyksiin kyllä saatiin niin selkeät vastaukset, että pitäisi pääministerin ja muiden Kaipolan lakkauttamispäätöstä ihmetelleen ymmärtää tosiasioita.

Toki löytyy niitä, jotka eivät ymmärrä. Esimerkiksi JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine:
Näyttökuva 2020-9-5 kello 14.55.37.png

Valtio ei "jaa" mitään tukia, vaan antaa "tukia" erilaisina verohelpotuksina, jotta yrityksen toimintaympäristö on helpompi Suomessa. Silti, vaikka UPM saa verohelpotuksia, se maksaa eniten veroja Suomeen. Yritysten verorasitus on erittäin kova Suomessa muutenkin, Pesonen avaa sitäkin hyvin haastattelussa. Ja kuten haastattelussa tuli ilmi, Kaipola ei ole kannattava.
 
Lainaus artikkelista:

Ylen Ykkösaamussa lauantaina vieraillut UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen tyrmää väitteet, että Kaipolan tehdas olisi kannattava.

– Graafisia papereita UPM:ssä ohjataan kokonaisuutena. Kuten on nähty viimeisen neljänneksen luvuista, koko paino- ja kirjoituspapereiden tulos oli tappiolla. Siitä voi tehdä sen johtopäätöksen, että koko liiketoiminta ei ole kannattavaa eivätkä tehtaat ole kannattavia.

UPM sulki heinäkuussa Chapellen sanomalehtipaperitehtaan Ranskassa. Suomessa yhtiö aikoo sulkea Kaipolan sanomalehtipaperitehtaan ja myydä Shottonin paperitehtaan Walesissa.

Tästä voinee vetää sen johtopäätöksen, että UPM ei osaa valmistaa sanomalehtipaperia kannattavasti missään päin maailmaa ja syy tähän on Suomen dieselverossa. Sounds legit :thumbsup:
 
Lainaus artikkelista:



Tästä voinee vetää sen johtopäätöksen, että UPM ei osaa valmistaa sanomalehtipaperia kannattavasti missään päin maailmaa ja syy tähän on Suomen dieselverossa. Sounds legit :thumbsup:

Aina voi viisastella mutta varmaan tajuat itsekin, ettei sitä vittuillakseen suljettu vaan siksi, että tulos paranee kun se laitetaan kiinni ja vaihtoehdoista eniten paranee Kaipola sulkemalla.

Ei näitä juttuja sosialistin tai duunarin kiusaksi tehdä.
 
Tästä voinee vetää sen johtopäätöksen, että UPM ei osaa valmistaa sanomalehtipaperia kannattavasti missään päin maailmaa ja syy tähän on Suomen dieselverossa. Sounds legit :thumbsup:
Ei. Mikäli koneet tekevät paperia ylikapasiteetilla kysyntään nähden, paperin hinta romahtaa. Jolloin jopa kaikki koneet voivat olla tappiollisia. Sulkemalla ne yrityksen kustannuskilpailukyvyltään heikoimmat paperikoneet (mm. Kaipola), paperin hinta nousee ja niistä kustannuskilpailukyvyltään parhaimmista koneista tulee eniten voittoa tuottavia. Kaipolankin tehdas olisi tehnyt voittoa, mikäli riittävästi muita paperikoneita olisi sammutettu, mutta mikäli Kaipolan tehdasta on kalliimpi pitää tuotannossa kuin muita, ajetaan se alas luonnollisesti. Tuossa yhtenä pienenä osatekijänä oli mm. dieselvero. Pesonen avasi todella kattavasti kustannusrakennetta aamun haastattelussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 566
Viestejä
4 477 222
Jäsenet
73 957
Uusin jäsen
helzinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom