- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 17 605
Tämä ei ole mikään msutavalkoinen "kaikki liikku autoilla" tai "autot on aina haitaksi"-juttu.
Julkisella liikenteellä, kevyellä liikenteellä ja henkilöautoilla on kaikilla käyttötarkoituksensa ja tarpeensa, myös kaupunkien keskustoissa.
Autoja tarvii esim. liikuntarjoitteistan liikuttamiseen, tai rahdin kuskaamiseen. Ja siinä, että kun henkilöauto(joka olisi jonkun rahdin kuljettamiseen aivan riittävä) kielletään niin sitten sen kuskaamiseen käytetään pakettiautoa tai kuorma-autoa, joka vie vaan enemmän tilaa ja saastuttaa enemmän, ei ole vaan mitään järkeä.
Ja jos olette kieltämässä tai julistamassa henkilöautoja haitallisiksi, aloittakaa takseista. Ne on haitallisempia kuin henkilöautot, koska niillä tulee enemmän hukkakilometrejä, kun taksi on ilman asikasta matkalla hakemaan asiakasta, tai palaamassa asiakkaan kohteen luona jonnekin taksitolpalle.
Väittääkö joku että kyseessä olisi joku autot on aina haitaksi?
Joo, toki, autoilla on oma roolinsa. Mutta sitä mukaa kun kaupunki kasvaa niin etenkin sen ydinkeskustassa auton rooli suhteessa muihin muotoihin laskee koska muuten siitä kehityksestä ei saa mitenkään kestävää. Ja se kapasiteetti mikä jätetään autoille on parempi kohdistaa juurikin niihin tapauksiin joissa se auto on lähes pakollinen kulkuväline.