• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Mitä nopeammin nuo vasurit ajaa Suomen konkurssiin niin sitä parempi. Pitkä kituuttaminen on pahinta, siinä ehditään tuhota kaikki pohjia myöten, mutta nyt vaan nopeasti verot kattoon, kaikki firmat muuttaa ulkomaille, sit ilmoitetaan täysi maksukyvyttömyys ja voidaan aloittaa alusta ilman aivan järjetöntä automaattista sosiaalista rahanjakoa joka palvelee vain ulkomaisia sijoittajia ja turvapaikka turismia. Kommunismi ei ole ikinä toiminut käytännössä, vaikka se vasurien silmissä on niin ihku ihanaa.

Meillä on hieno maa jossa puhdas luonto ja kaikki mahdollisuudet mestyä kunhan pelataan kortit oikein.

Missäköhän kohtaa keskiverto suomalaisen selkä katkeaa ja nousee barrikaadeille. :hmm:

Ei ihan heti kannata odottaa suurissa määrin. Yleinen ilmapiiri on kuitenkin voimakkaasti aivopesty vasemmistomyönteiseksi. Jos olet vasemmistoa vastaan, niin olet heti iso paha natsi ja menetät maineesi ja työpaikkasi ja loppuelämäsi on pilalla.

Naiset nyt ovat muutenkin voimakkaasti hyysäämisen puolella ja moni mies on kiltisti tossun alla ja lampaan tavoin seuraa johtajaa että saa sen synttäripanon, jonka aikana eukko ajattelee vain mustaa makkaraa. En jaksa uskoa että kukaan valkoinen työssäkäyvä heteromies olisi vasemmiston takana minkään muun syyn takia, tai sitten on niin yksinkertainen ettei osaa ajatella mitään suuressa mittakaavassa ja uskoo siihen taikaseinään josta hänelle annetaan ilmaista rahaa perustulon muodossa. Ei ole raukat ikinä kuulleet ettei niitä ilmaisia lounaita ole.
 
nyt vaan nopeasti verot kattoon, kaikki firmat muuttaa ulkomaille, sit ilmoitetaan täysi maksukyvyttömyys ja voidaan aloittaa alusta ilman aivan järjetöntä automaattista sosiaalista rahanjakoa joka palvelee vain ulkomaisia sijoittajia ja turvapaikka turismia. Kommunismi ei ole ikinä toiminut käytännössä, vaikka se vasurien silmissä on niin ihku ihanaa.

Meillä on hieno maa jossa puhdas luonto ja kaikki mahdollisuudet mestyä kunhan pelataan kortit oikein.
Näkisin että Suomi ja muut pohjoismaat ovat kansainvälisissä hyvinvointivertailuissa aivan kärkitasoa ja talousvertailussakin ylempää keskitasoa ennemminkin sosiaalidemokraattisen politiikkansa ja yhteiskuntajärjestyksen ansiosta, kuin siitä huolimatta.
 
Jos et polta tupakkaa. niin en todellakaan usko tuohon sinun 2000e/v kulujen kasvuun, voisitko hieman aukaista laskujasi? Esim polttoaineveron nosto nostaa keskimääräis kilometreillä (16000km) noin 60-80e vuodessa.
Varmaan tulee jo pelkkä 1000e tietulleista, jos ne ovat vyöhyke pohjaisia. Vaihtoehtona 1.5h per suunta julkisilla tai maksaa hullut tietullit että pääsee töihin. Tämä koskee lähinnä PK-seutua. Mutta hokema että PK-seudulla pärjää pelkillä julkisilla on melko absurdi, jos et satu asumaan Metron tai Aseman vieressä ja että vielä työpaikka on saman Metron tai Aseman vieressä. Muuten alkaakin vaihtorumba jossa ei ole mitään järkeä. Eniten tämä varmaan haittaa niitä pienipalkkaisia, mutta onpahan teillä ainakin sitten tilaa ajella.
 
Espanjassa aurinkorannikolla on myös tietullit käytössä. Tosin kukaan paikallinen ei niihin aja vaan mieluummin kiertää pienempiä teitä pitkin kyseiset kohdat.

Liekö meille tulossa sama systeemi...
 
Näkisin että Suomi ja muut pohjoismaat ovat kansainvälisissä hyvinvointivertailuissa aivan kärkitasoa ja talousvertailussakin ylempää keskitasoa ennemminkin sosiaalidemokraattisen politiikkansa ja yhteiskuntajärjestyksen ansiosta, kuin siitä huolimatta.
Jos koostat listan Suomea korkeamman elintason maista joissa on meitä korkeampi veroaste, niin listastasi tulee kovin lyhyt. Suomi on varsin poikkeuksellinen maa elintason ja verotuksen yhdistelmän suhteen, joten minusta oikeampi toteamus on se, että meillä korkea elintaso toteutuu korkeasta veroasteesta huolimatta.

Muualla kun se ei tunnu onnistuvan. Todennäköisesti meillä on jotain (kulttuurellisia?) erityispiirteitä, jotka mahdollistavat yhteiskunnan hyvän toiminnan korkeasta verotuksesta huolimatta.
 
Espanjassa aurinkorannikolla on myös tietullit käytössä. Tosin kukaan paikallinen ei niihin aja vaan mieluummin kiertää pienempiä teitä pitkin kyseiset kohdat.

Liekö meille tulossa sama systeemi...
Oon ymmärtänyt että nuo tiemaksut tulisi kaupunkien päätettäväksi.
Varmaan ainakin pienemmissä kaupungeissa aika hankala perustella jotain tiemaksuja, kun julkiset toimii miten toimii.
Jossain Helsingissä saattaa olla mahdollista jossain muodossa.
 
Oon ymmärtänyt että nuo tiemaksut tulisi kaupunkien päätettäväksi.
Varmaan ainakin pienemmissä kaupungeissa aika hankala perustella jotain tiemaksuja, kun julkiset toimii miten toimii.
Jossain Helsingissä saattaa olla mahdollista jossain muodossa.
Tuskin yhtään mitään tulee "kaupunkien päätettäväksi" niin kauan kuin Kepu on hallituksessa..

Onhan näitä tiemaksujuttuja selvitelty ennenkin ja olen aika varma, että tästä tulee joku GPS-pohjainen systeemi, ja tuotot katoaa suoraan valtion verokarhun mustaan aukkoon.

Ja "kaupunkiseutu" on aika laaja käsite, eli se voi kattaa hyvin suuren osan Suomesta...
 
Jos et polta tupakkaa. niin en todellakaan usko tuohon sinun 2000e/v kulujen kasvuun, voisitko hieman aukaista laskujasi? Esim polttoaineveron nosto nostaa keskimääräis kilometreillä (16000km) noin 60-80e vuodessa.
Pari kaksi-kolme sataa kiloa asuntolainaa (asuntolainan korkovähennys), kotitalousvähennykset, polttoaine, solidaarisuusvero, uusi terveysvero... Varmaan alkaa olla 2k kasassa eikä edes tarvi polttaa ja dokata tai ajella tietulleihin.
 
Hauskaa tässä on nyt ennustaa seuraavien vaalien tulos. Mikäli tässä tulisi vielä lama päälle samalla niin kyllä rapisee.
 
Pari kaksi-kolme sataa kiloa asuntolainaa (asuntolainan korkovähennys), kotitalousvähennykset, polttoaine, solidaarisuusvero, uusi terveysvero... Varmaan alkaa olla 2k kasassa eikä edes tarvi polttaa ja dokata tai ajella tietulleihin.
100k laina, 1% korko -> korkovähennyksen poistuminen on 75e/v.

300k lainalla n. 225e.
 
Tuskin yhtään mitään tulee "kaupunkien päätettäväksi" niin kauan kuin Kepu on hallituksessa..

Onhan näitä tiemaksujuttuja selvitelty ennenkin ja olen aika varma, että tästä tulee joku GPS-pohjainen systeemi, ja tuotot katoaa suoraan valtion verokarhun mustaan aukkoon.

Ja "kaupunkiseutu" on aika laaja käsite, eli se voi kattaa hyvin suuren osan Suomesta...
Luulen kyllä ettei kepua kiinnosta kaupunkien tiemaksut. Lähinnä olisivat tyytyväisiä kun ei koske haja-asutusaluita :D

GPS-systeemi taisi olla Bernerin aivopieruja? Sillä ei ollut kepussa kovin suurta kannatusta.

Oikeastaan tuollainen kaupunkien itse määrittelemät jutut olisi kyllä paras mahdollinen vaihtoehto, koska silloin lähidemokratia päättäisi asiasta. Saas nähdä miten tuon kanssa käy. En ainakaan nopealla haulla löytänyt tuosta mitään konkreettista ohjelmasta.
https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25992474Neuvottelutuloshallitusohjelmasta3.6.2019.pdf
 
No sillä ei nyt ole mitään tekemistä sen hiilidioksidin kanssa, mistä PS puhui kun mainitsivat hiilitullit.

Eli tämä ei tasan tarkkaan kannusta Kiinaa leikkaamaan päästöjään mihinkään suuntaan. Ymmärrätkö eron?

Voisitko kertoa käytännössä miten Perussuomalaisten hiilitullit sitten pitäisi tehdä? Ja myös heidän mainostamaa "ostetaan lähempää"? Nostetaan tulleja? Alennetaan tullimaksurajoja?

Tuo tullimaksujen alarajan poisto on yksi hyvistä tulevan hallituksen ehdotuksista. Se nimenomaan ohjaa Suomalaisten kulutusta (ostetaan vähemmän Kiinalaista krääsää kun on vaivalloista tullata jne.) lähemmäs Suomea.

Vaikka en tulevan hallituksen läheskään kaikkia hallitusohjelman kohtia kovin suopeasti katsele, mielestäni tässä kohdassa nimenomaan on sellainen ehdotus pöydällä joka Perussuomalaitenkin luulisi hyväksyvän, kun menee heidän ohjelmansa mukaisesti. Ellei sitten vaan aleta nillittämään siksi kun väärä puolue ehdotti.
 
Luulen kyllä ettei kepua kiinnosta kaupunkien tiemaksut. Lähinnä olisivat tyytyväisiä kun ei koske haja-asutusaluita :D

GPS-systeemi taisi olla Bernerin aivopieruja? Sillä ei ollut kepussa kovin suurta kannatusta.

Oikeastaan tuollainen kaupunkien itse määrittelemät jutut olisi kyllä paras mahdollinen vaihtoehto, koska silloin lähidemokratia päättäisi asiasta. Saas nähdä miten tuon kanssa käy. En ainakaan nopealla haulla löytänyt tuosta mitään konkreettista ohjelmasta.
https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25992474Neuvottelutuloshallitusohjelmasta3.6.2019.pdf
Eihän ne välttämättä ole päättäneet vielä itsekään, että miten toi käytännössä toteutetaan.

Mutta kyllä mä olen erittäin varma, että tuosta joku GPS-pohjainen automaattinen systeemi tulee ja olen myöskin skeptinen sen suhteen, että noi tuotot jäisi kaupungeille.
 
Eihän ne välttämättä ole päättäneet vielä itsekään, että miten toi käytännössä toteutetaan.

Mutta kyllä mä olen erittäin varma, että tuosta joku GPS-pohjainen automaattinen systeemi tulee ja olen myöskin skeptinen sen suhteen, että noi tuotot jäisi kaupungeille.
Joo siis jonkinlaisen valvontainfran tuo vaatisi joka tapauksessa. Perustuu sitten GPS-paikannukseen tai johonkin rekkarin tunnistukseen...
Saattaa olla että jotkut luopuu autosta ihan tuon vittumaisuuden takia. Ei ainakaan itseä oikein houkuttaisi :D
 
Joo siis jonkinlaisen valvontainfran tuo vaatisi joka tapauksessa. Perustuu sitten GPS-paikannukseen tai johonkin rekkarin tunnistukseen...
Saattaa olla että jotkut luopuu autosta ihan tuon vittumaisuuden takia. Ei ainakaan itseä oikein houkuttaisi :D
Itse näkisin, että monella suomalaisperheellä auto on suurin piirtein viimeinen asia josta tingitään, niin itsellänikin. Se raha on sitten vaan muusta kulutuksesta pois.

Auton ainut mielekäs vaihtoehto on hevonen, mikäli mönkijöitä yms. verotetaan kuten autoja.
 
100k laina, 1% korko -> korkovähennyksen poistuminen on 75e/v.

300k lainalla n. 225e.
Solidaarisuusvero 750€, kotitalousvähennys 250€, polttoaine 100€ + polttoaineesta välillisesti tulevat korotukset.

"Lisäksi otetaan käyttöön positiivinen luottorekisteri eli tietokanta, josta luotonantajayhtiöt voivat nähdä luotonhakijan lainamäärät ja tulotiedot reaaliaikaisesti. Tarkoitus on antaa luotonantajalle nykyistä parempi mahdollisuus arvioida lainan ottajan maksukykyä."

siellä urkitaan koko suvun tulot ja velat :vihellys:
 
Tänään ylen tv A-studiossa klo 21:00 aiheena uusi hallitusohjelma. Kannattaa varmaan katsoa niin tietää edes jotain (ehkä) mitä on tulossa. Täälläki näköjään jutusteltu tupakasta, polttoaineverosta ja tiemaksuista. Itselläni ei autoa enää ole ja tupakkaa en polta niin ei sillein mielipidettä noista mutta mielenkiintoista kuulla mitä kaikkee muuta sieltä on tulossa.
 
Saisivat sen polttoaineveronkin noston pistää enimmäkseen kaupunkien ruuhkamaksuihin. Se on pelkkää turhaa vittuilua tavallista maaseudulla asuvaa duunaria kohtaan kiristää jo valmiiksi yliverotettua polttoainetta kun se on muutenkin jo kipurajoilla ja siitä autosta ei kuitenkaan tulla luopumaan kun sitä tarvitaan tavalliseen elämiseen kun kaupasta edelleen täytyy ostaa ruokaa ja töihin täytyy edelleen ajella.
 
Solidaarisuusvero 750€, kotitalousvähennys 250€, polttoaine 100€ + polttoaineesta välillisesti tulevat korotukset.

"Lisäksi otetaan käyttöön positiivinen luottorekisteri eli tietokanta, josta luotonantajayhtiöt voivat nähdä luotonhakijan lainamäärät ja tulotiedot reaaliaikaisesti. Tarkoitus on antaa luotonantajalle nykyistä parempi mahdollisuus arvioida lainan ottajan maksukykyä."

siellä urkitaan koko suvun tulot ja velat :vihellys:
Solidaarisuusvero on kyllä edellisten hallitusten aikaansaannos, ei rinteen veromuutos? Vai onko jossain sanottu, että tuota eniten tienaavan veroporrasta rukataan jotenkin?
 
Voisitko kertoa käytännössä miten Perussuomalaisten hiilitullit sitten pitäisi tehdä? Ja myös heidän mainostamaa "ostetaan lähempää"? Nostetaan tulleja? Alennetaan tullimaksurajoja?

Miksi minun se pitäisi tehdä? Tällä nykyisellä kaavaillulla verotusmuutoksella ei kuitenkaan ole hiilipäästöjen kanssa mitään tekemistä vai väitätkö muuta? Edelleen tuntuu siltä että keksitään vero ja sen jälkeen yritetään sovittaa sen ympärille jotain kaunista korulausetta.
 
Pari kaksi-kolme sataa kiloa asuntolainaa (asuntolainan korkovähennys), kotitalousvähennykset, polttoaine, solidaarisuusvero, uusi terveysvero... Varmaan alkaa olla 2k kasassa eikä edes tarvi polttaa ja dokata tai ajella tietulleihin.
Ahh siis menetät tulonsiirtoja. Väitätkö että et lainaa taloon ottaessasi tiennyt että täysin kestämättömällä pohjalla oleva korkojen maksatus valtiolla ei loppuisi. Se on ollut tapetilla jo yli 10 vuotta ja oli jo edellisen porvarihallituksen ohjelmassa. Rinteen hallitus ajaa asian maaliin niin kuin pitääkin, ja tuota ovat puoltaneet kaikki puolueet. Tuollainen kommunismi saakin loppua.

Tässä Porvarihallituksen ohjelma 4 vuoden takaa:

2016 lainakoroista voi vähentää verotuksessa 55 prosenttia, 45 prosenttia vuonna 2017, 35 prosenttia vuonna 2018 ja vuonna 2019 vähennyskelpoista asuntolainan koroista on enää 25 prosenttia.
Myös tätä budjetti lupaa: Asuntolainan korkovähennys heikkenee, ajoneuvovero nousee...
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan tulee jo pelkkä 1000e tietulleista, jos ne ovat vyöhyke pohjaisia. Vaihtoehtona 1.5h per suunta julkisilla tai maksaa hullut tietullit että pääsee töihin. Tämä koskee lähinnä PK-seutua. Mutta hokema että PK-seudulla pärjää pelkillä julkisilla on melko absurdi, jos et satu asumaan Metron tai Aseman vieressä ja että vielä työpaikka on saman Metron tai Aseman vieressä. Muuten alkaakin vaihtorumba jossa ei ole mitään järkeä. Eniten tämä varmaan haittaa niitä pienipalkkaisia, mutta onpahan teillä ainakin sitten tilaa ajella.
Tietullit taas eivät liity mitenkään valtion budjettiin, vaan ne on kuntien asia. Siihen voit vaikuttaa kuntapolitiikan kautta. Jos sulla 1.5h / suunta töihin julkisilla, ja työpaikka Helsingissä, niin et varmaankaan maksa kuntaveroa Helsinkiin, vaikka kulutatkin heidän palveluitaan ja infraansa. Eikö silloin ole ihan ok, että Helsinki voi rokottaa noita loisia?
 
Ahh siis menetät tulonsiirtoja. Väitätkö että et lainaa taloon ottaessasi tiennyt että täysin kestämättömällä pohjalla oleva korkojen maksatus valtiolla ei loppuisi. Se on ollut tapetilla jo yli 10 vuotta ja oli jo edellisen porvarihallituksen ohjelmassa. Rinteen hallitus ajaa asian maaliin niin kuin pitääkin, ja tuota ovat puoltaneet kaikki puolueet. Tuollainen kommunismi saakin loppua.

Tässä Porvarihallituksen ohjelma 4 vuoden takaa:

2016 lainakoroista voi vähentää verotuksessa 55 prosenttia, 45 prosenttia vuonna 2017, 35 prosenttia vuonna 2018 ja vuonna 2019 vähennyskelpoista asuntolainan koroista on enää 25 prosenttia.
Myös tätä budjetti lupaa: Asuntolainan korkovähennys heikkenee, ajoneuvovero nousee...
En menetä pennin latia kun on jo velaton kämppä ja sijoitus kämpissä erotus menee lyhentämättömänä vuokraan :p

Itseä ei kiinnosta mikä hallitus on tehnyt päätöksiä. Käy vaan nuoria lapsiperheitä sääliksi kun revitään kaikki mahdollinen pois.

Missä muuten lentovero? Hä?

@zepi Ohjelmaan on merkitty +100M niin porrasta tullaan laskemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Voin kuvitella kuinka ollut tosi kiivas ja pitkä ideointipalaveri, jossa kaikkien hallituspuolueiden penaalien terävimmät ovat pää sauhuten miettineet mistä sitä rahaa valtion kassaan saisi. Lopulta joku ajatusten Vantaankoski on kokenut elämänsä oivalluksen ja keksinyt, että jospa nostettaisiinkin polttoaineveroa! Muiden silmät ovat kirkastuneet ja raikuvien aplodien saattelemana Rinne on kirjauttanut tämän uuden ajatuksen suoraan hallitusohjelmaan.
 
Tietullit taas eivät liity mitenkään valtion budjettiin, vaan ne on kuntien asia. Siihen voit vaikuttaa kuntapolitiikan kautta. Jos sulla 1.5h / suunta töihin julkisilla, ja työpaikka Helsingissä, niin et varmaankaan maksa kuntaveroa Helsinkiin, vaikka kulutatkin heidän palveluitaan ja infraansa. Eikö silloin ole ihan ok, että Helsinki voi rokottaa noita loisia?
Kuka mitään budjetista puhui? Helsingillekkin varmaan tosi kannattavaa jos yritykset eivät saa työvoimaa ja yhtälailla Helsinkiläisetkin joutuvat niistä tietulleistä sitten maksamaan, kun menevät esim Espooseen töihin. Aamulla Kehä 1 on tukossa länteen päin ja illalla Itään Espoo-Helsinki välillä.
 
Tietullit taas eivät liity mitenkään valtion budjettiin, vaan ne on kuntien asia. Siihen voit vaikuttaa kuntapolitiikan kautta. Jos sulla 1.5h / suunta töihin julkisilla, ja työpaikka Helsingissä, niin et varmaankaan maksa kuntaveroa Helsinkiin, vaikka kulutatkin heidän palveluitaan ja infraansa. Eikö silloin ole ihan ok, että Helsinki voi rokottaa noita loisia?

Kuka mitään budjetista puhui? Helsingillekkin varmaan tosi kannattavaa jos yritykset eivät saa työvoimaa ja yhtälailla Helsinkiläisetkin joutuvat niistä tietulleistä sitten maksamaan, kun menevät esim Espooseen töihin. Aamulla Kehä 1 on tukossa länteen päin ja illalla Itään Espoo-Helsinki välillä.

Kyllähän se 1,5 tuntia taitaa olla ihan realismia työmatkan kestolle jos asuu toisella laidalla Helsinkiä kuin missä työpaikka sijaitsee ja vielä vielä lapsen päiväkoti sattuu sijaitsemaan päinvastaiseen suuntaan kotoa kuin missä työpaikka on.

Kyllähän ne tietullit kirpaisisivat Helsingissä asuviakin jotka eivät edes muualla autoilisi kuin Helsingissä kun niissähän tietulleissa tahtoo olla esimerkiksi Tukholmassa erilaisia maksuvyöhykkeitä. Eli jostakin Tukholman lähiöstä autoilee Tukholman keskustan nurkille niin siinä saa tietullia maksaa.
 
Helsinki on nykyään muutenkin yhä enenevissä määrin autoilija-epäystävällinen kaupunki, joten eipä tällaiset tietullit ainakaan kaupungin vetovoimaa lisää! Varmaan kotimaan turistejakin kiinnostaa ihan v*tusti tulla autoillaan sekoilemaan sinne, jos on kesällä esimerkiksi Särkänniemi vaihtoehtona...

Huonompi homma on sitten se, että tämän maan tärkeimmät pakoreitit kuten satamat sijaitsee Helsingissä ja vieläpä ihan keskustassa. Se on huono homma jo nyt koska systeemit on aina ihan sekaisin ja meinaa tulla kiire kun yrittää paeta.
 
Solidaarisuusvero 750€, kotitalousvähennys 250€, polttoaine 100€ + polttoaineesta välillisesti tulevat korotukset.

"Lisäksi otetaan käyttöön positiivinen luottorekisteri eli tietokanta, josta luotonantajayhtiöt voivat nähdä luotonhakijan lainamäärät ja tulotiedot reaaliaikaisesti. Tarkoitus on antaa luotonantajalle nykyistä parempi mahdollisuus arvioida lainan ottajan maksukykyä."

siellä urkitaan koko suvun tulot ja velat :vihellys:
Solidarisuusvero on porvarihallituksen aikaansaannoksia. Eli ei mikään lisävero:
Solidaarisuusvero – Wikipedia
 
YO-kirjoitusten pakkoruotsi tietenkin, kyllä nyt aukeaa rikkaudet ja voimavarat... ;)

Sehän se tosiaan.

Globaalissa maailmassa tuskin kukaan kaipaa vaikka jotain mandariinikiinan kielen osaamista tai Intian hindin osaajaa. Paljon tärkeämpää on että Suomessa kaikki paukut laitetaan ruotsin opiskeluun.

Esimerkiksi englanti ei ole lainkaan pakollinen kieli Suomessa peruskoulussa tai lukiossa ja ne voi käydä läpi ilman että koskaan sanaakaan englantia opettelee. Vielä jos on jostakin lesta-amissi perheestä jossa radiot, tietokoneet, televisio, elokuvat yms. on kielletty, niin englantia ei opi silloin välttämättä koskaan sanaakaan muualtakaan.

Syystä tai toisesta esimerkiksi yliopistoissa ne Suomessa olettaa että opiskelijat osaisivat englantia vaikka suomen kieliseen koulutusohjelmaan menee.
 
Syystä tai toisesta esimerkiksi yliopistoissa ne Suomessa olettaa että opiskelijat osaisivat englantia vaikka suomen kieliseen koulutusohjelmaan menee.
Joo, toi suhtautuminen englantiin verrattuna ruotsiin on kyllä täysin järjetön paradoksi. Lainsäädännön mielestä ruotsin osaaminen on kaikille erittäin tärkeää kun taas englantiin laki ei ota yhtään mitään kantaa. Vaikka kuitenkin tässä maailmassa ja tässä ulottuvuudessa, jossa me elämme, on ympäröivä todellisuus tietysti aivan toisenlainen - englanti kuuluu aivan yleissivistykseen, sen osaaminen on lähes välttämätöntä, mutta toki myös hyvin luontaista nykynuorille.

Ruotsin tarpeellisuudesta ei voi puhua edes samana päivänä, tai ainakaan samassa kappaleessa, siksi toi väli tuohon ylle.
 
Helsinki on nykyään muutenkin yhä enenevissä määrin autoilija-epäystävällinen kaupunki, joten eipä tällaiset tietullit ainakaan kaupungin vetovoimaa lisää! Varmaan kotimaan turistejakin kiinnostaa ihan v*tusti tulla autoillaan sekoilemaan sinne, jos on kesällä esimerkiksi Särkänniemi vaihtoehtona...

Huonompi homma on sitten se, että tämän maan tärkeimmät pakoreitit kuten satamat sijaitsee Helsingissä ja vieläpä ihan keskustassa. Se on huono homma jo nyt koska systeemit on aina ihan sekaisin ja meinaa tulla kiire kun yrittää paeta.
Tietullit lisäävät merkittävästi Helsingin miellyttävyyttä kaupunkina sen omille asukkaille.
 
Tietullit lisäävät merkittävästi Helsingin miellyttävyyttä kaupunkina sen omille asukkaille.

Mikä on tietysti hyvä asia. Pitäisiköhän niiden lisätä esim kittililäisten tai kiteeläisten jne.. miellyttävyyttä. Tai sittenkin niiden jotka alueella asuu ja elää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tietullit lisäävät merkittävästi Helsingin miellyttävyyttä kaupunkina sen omille asukkaille.
Ei nyt ihan auennut että millä tavalla. Mun luullakseni suurin osa helsinkiläisistä kotitalouksista omistaa auton. Jos ne tykkää maksaa lisäveroja mielellään, niin mikäs siinä sitten. En tosin usko.

Mutta siis Helsinki on autoilijalle ihan hirveä kaupunki jo nyt ja aina pahenee. Sanoisin, että Helsingin ydinkeskustan vetovoima on kärsinyt tosi paljon siitä, että se on autoilijalle hankala paikka, osittain jo maantieteellisistäkin syistä johtuen (keskusta on niemi), mutta politiikka on vain pahentanut asiaa. Ilmankos Helsingin keskusta onkin niin säälittävä kaupunkiseudun kokoon nähden, ei siellä oikein ole enemmälti elämää kuin muutaman korttelin säteellä eikä oikein niilläkään. Säälittävä, tahallaan tapettu kyläpahanen, jonne juuri kukaan ei vapaaehtoisesti ainakaan autolla halua tulla.
 
En menetä pennin latia kun on jo velaton kämppä ja sijoitus kämpissä erotus menee lyhentämättömänä vuokraan :p

Itseä ei kiinnosta mikä hallitus on tehnyt päätöksiä. Käy vaan nuoria lapsiperheitä sääliksi kun revitään kaikki mahdollinen pois.

Missä muuten lentovero? Hä?

@zepi Ohjelmaan on merkitty +100M niin porrasta tullaan laskemaan.
Tässä valtion tuloveroasteikot vuosilta 2012 (viimeinen veroasteikko ennen solidaarisuusveroa) ja 2019:
upload_2019-6-3_22-46-27.png


2019 veroasteikko on selkeästi löysempi melkein kaikille. Rajapiste on n. 156 000e, sitä vähemmän tienaavilta kerätään tänä vuonna vähemmän valtion tuloveroja kuin vuonna 2012.
-
Jotta tuo 750e lisää "solidaarisuusveron takia" toteutuisi, pitää tulojen olla tänä vuonna n. 206000e/v vs. ennen tuota lisäporrasta ollut korkein taso.

Jos Rinne nyt päättää kerätä 100M enemmän progressiivista ansiotuloveroa 2018 vuoteen verrattuna, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että tulovero pysyy silti kevyempänä kuin kauhun vuonna 2015, jolloin valtio keräsi 5 874 miljoonaa ansiotuloveroa. 2018 ennuste on 5 402 miljoonaa.

Jos tuo nyt tuosta nostetaan 5.5 miljardiin, niin ei tässä nyt vielä missään helvetissä asuta. Tai sitten 2-3v sitten elämä oli myös yhtä helvettiä.
 
Ei nyt ihan auennut että millä tavalla. Mun luullakseni suurin osa helsinkiläisistä kotitalouksista omistaa auton. Jos ne tykkää maksaa lisäveroja mielellään, niin mikäs siinä sitten. En tosin usko.

Mutta siis Helsinki on autoilijalle ihan hirveä kaupunki jo nyt ja aina pahenee. Sanoisin, että Helsingin ydinkeskustan vetovoima on kärsinyt tosi paljon siitä, että se on autoilijalle hankala paikka, osittain jo maantieteellisistäkin syistä johtuen (keskusta on niemi), mutta politiikka on vain pahentanut asiaa. Ilmankos Helsingin keskusta onkin niin säälittävä kaupunkiseudun kokoon nähden, ei siellä oikein ole enemmälti elämää kuin muutaman korttelin säteellä eikä oikein niilläkään. Säälittävä, tahallaan tapettu kyläpahanen, jonne juuri kukaan ei vapaaehtoisesti ainakaan autolla halua tulla.
Niin, miten elämä kaupungissa tosiaan paranee jos ruuhkat vähenevät?
 
Ei nyt ihan auennut että millä tavalla. Mun luullakseni suurin osa helsinkiläisistä kotitalouksista omistaa auton. Jos ne tykkää maksaa lisäveroja mielellään, niin mikäs siinä sitten. En tosin usko.

Mutta siis Helsinki on autoilijalle ihan hirveä kaupunki jo nyt ja aina pahenee. Sanoisin, että Helsingin ydinkeskustan vetovoima on kärsinyt tosi paljon siitä, että se on autoilijalle hankala paikka, osittain jo maantieteellisistäkin syistä johtuen (keskusta on niemi), mutta politiikka on vain pahentanut asiaa. Ilmankos Helsingin keskusta onkin niin säälittävä kaupunkiseudun kokoon nähden, ei siellä oikein ole enemmälti elämää kuin muutaman korttelin säteellä eikä oikein niilläkään. Säälittävä, tahallaan tapettu kyläpahanen, jonne juuri kukaan ei vapaaehtoisesti ainakaan autolla halua tulla.

Kerta en asu Helsingissä, saati sitten sen keskustassa, joten mietin että mitenkä tämä näkyy käytännössä?
Onko Helsingin keskustan kivijalka liiketiloja paljon tyhjinä? Onko kesäisin terassit puolityhjiä? Onko Tennispalatsin ja Kinopalatsin salit tyhjiä läpi viikon viikonloput mukaanlukien? Saako ravintoloista aina pöydän käytännössä ilman varausta? Jne.
 
Tässä valtion tuloveroasteikot vuosilta 2012 (viimeinen veroasteikko ennen solidaarisuusveroa) ja 2019:
upload_2019-6-3_22-46-27.png


2019 veroasteikko on selkeästi löysempi melkein kaikille. Rajapiste on n. 156 000e, sitä vähemmän tienaavilta kerätään tänä vuonna vähemmän valtion tuloveroja kuin vuonna 2012.
-
Jotta tuo 750e lisää "solidaarisuusveron takia" toteutuisi, pitää tulojen olla tänä vuonna n. 206000e/v vs. ennen tuota lisäporrasta ollut korkein taso.

Jos Rinne nyt päättää kerätä 100M enemmän progressiivista ansiotuloveroa 2018 vuoteen verrattuna, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että tulovero pysyy silti kevyempänä kuin kauhun vuonna 2015, jolloin valtio keräsi 5 874 miljoonaa ansiotuloveroa. 2018 ennuste on 5 402 miljoonaa.

Jos tuo nyt tuosta nostetaan 5.5 miljardiin, niin ei tässä nyt vielä missään helvetissä asuta. Tai sitten 2-3v sitten elämä oli myös yhtä helvettiä.

Inflaatio laskettuna mukaan ei hirveästi eroa 2012 ja 2019 verotuksessa.
 
Niin, miten elämä kaupungissa tosiaan paranee jos ruuhkat vähenevät?
Kyllähän ne ruuhkat vähenee (mitkä ruuhkat?), jos ihmisillä ei ole enää varaa liikkua. Ruuhkat saadaan kokonaankin pois, kun kielletään autoilu kokonaan Helsingin keskustassa, kuten on nytkin jo melkein kielletty. Kyllä varmasti hiljenee paikat!

Kerta en asu Helsingissä, saati sitten sen keskustassa, joten mietin että mitenkä tämä näkyy käytännössä?
Onko Helsingin keskustan kivijalka liiketiloja paljon tyhjinä? Onko kesäisin terassit puolityhjiä? Onko Tennispalatsin ja Kinopalatsin salit tyhjiä läpi viikon viikonloput mukaanlukien? Saako ravintoloista aina pöydän käytännössä ilman varausta? Jne.
Helsingin ydin on aika pieni ja hiljainen siihen nähden, että puhutaan miljoonan asukkaan metropolin keskuksesta. Kaupallinen tarjontakin on keskittynyt kehäteiden ympärille, eihän Helsingin keskustassa ole oikeastaan kuin pari kauppakeskustakaan.

Vertailun vuoksi vaikka Tallinna on yli puolet pienempi kaupunkiseutu, mutta siellä on mielestäni parempi kaupallinen tarjonta keskustassa tai keskustan välittömässä läheisyydessä. Riiassa ihan sama juttu. Stukholmasta en tiedä kun en missään hurrien kaupungeissa asioi, Helsingjöörissäkin on hurristania ihan tarpeeksi.
 
Jos koostat listan Suomea korkeamman elintason maista joissa on meitä korkeampi veroaste, niin listastasi tulee kovin lyhyt. Suomi on varsin poikkeuksellinen maa elintason ja verotuksen yhdistelmän suhteen, joten minusta oikeampi toteamus on se, että meillä korkea elintaso toteutuu korkeasta veroasteesta huolimatta.

Muualla kun se ei tunnu onnistuvan. Todennäköisesti meillä on jotain (kulttuurellisia?) erityispiirteitä, jotka mahdollistavat yhteiskunnan hyvän toiminnan korkeasta verotuksesta huolimatta.

Kuinka kauan? Aivovuoto senkun kasvaa. Kymmenen vuoden päästä täällä ei ole kuin idiootteja eläkeläisiä.
 
Nyttenkin omasta palkasta lähtee tonni veroihin. Todella kannustavaa...
Minä maksan mieluusti veroja kun katsoo mitä sillä saamme. Toki korjattavaa on, nyt terveydenhuolto kustantaa osalle kohtuuttomasti vaikkei samalla tavalla kuin hirmuvaltioissa, esim. Usassa. Vakaus ja turvallisuus on mistä maksan, siihen kuuluu myös työttömistä ja sairaista huolehtiminen. Tonnilla saa paljon.

Henkilökohtaisestikin vastinetta saa verorahoista kun lapsia on useampi. Toisessa valtiossa toisen vanhemman kannattaisi jäädä kotiin hoitamaan lapsia taikka sitten täytyisi jättää lapset (tulevat veronmaksajat) tekemättä.
 
Auton ainut mielekäs vaihtoehto on hevonen, mikäli mönkijöitä yms. verotetaan kuten autoja.

Hevonen on aika huono esimerkki, se kun maksaa kaikkien uusien verojenkin jälkeen huomattavan paljon autoa enemmän kuukaudessa, vaikka sillä ei kulkisi metriäkään. Ja hevosella voi kulkea ehkä maksimi 100 kilometriä päivässä, eikä sitäkään joka päivä.

Tässä omat plussat ja miinukset hallitussuunnitelmasta:

Plussaa:
Virvoitusjuomavero - hyvä asia, ehkä se ohjaa kulutusta vähemmän sokeristen juomien pariin
Alkoholin veronkorotus
Tupakka - ehdottoman järkevää
Pienien eläkkeiden (<1000 eur/kk) korotus
Yksinhuoltajakorotuksen nosto
Poliisien määrän nostaminen
EU:n ulkopuolelta tuotavien tavaroiden verotusmuutos, ohjaa kulutusta lähemmäs
Nuorten ilmainen ehkäisy (no tämä on kyllä positiivista, mutta mitenkähän onnistuu?)

Neutraali:
Sähkökatkojen vähentäminen (höh, mitenkähän tämä muka onnistuu?)
Valtion ja kuntien kiinteistöjen lämmitysmuoto öljy -> jokin muu (miten tämä nyt onnistuu kustannustehokkaasti?)

Huonoa:
Bensa ja Dieselverot korotus
Lapsilisäkorotus 4-5 lapsesta
En ole yhtään vakuuttunut oppivelvollisuuden kasvattamisen vaikutuksista
Pakkoruotsi
Tietullikaavailut

EDIT. Lisäsin tietullit listalle
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom