• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Taksilupien määrähän oltaisiin voitu vapauttaa ja silti varmistaa, että palvelutaso pysyy. Ne Kela-kyyditkin voisi ihan hyvin kilpailuttaa päivystysvelvoitteen kanssa. Oli täydellinen emämunaus "vapaan kilpailun" nimissä romuttaa koko toimiva ja laadukas järjestelmä. Kun asioita tehdään ideologia edellä, hommat tuppaavat menemään joka kerta aivan perseelleen. Oli se ideologia mikä hyvänsä.

"Saatanan tunarit"

Lisäys: Seuraava askel on varmaan poistaa ajokorttivaatimus kaikilta kuljettajilta (myös raskas liikenne). Haittaa kilpailua. Ilmoitus halukkuudesta riittäisi ihan hyvin.

Tai sitten voisi miettiä sairaiden ovelta-ovelle kyydityksen jotenkin uusiksi.
Koska onhan se nyt aika outo homma, että taksifirman menestys on siitä kiinni, että saa päästä kuskaamaan valtion piikkiin sairaita. Nehän ovat sitten poissa muilta asiakkailta.

Kyllä bussifirmatkin oli katkeria, kun lopetettiin maaseudun linjojen tukeminen, mutta eihän siinä kyllä mitään järkeä ollut, että iso bussi ajaa säännöllistä reittiä mukanaan alle kymmenen matkustajaa.

Kyllähän käsittääkseni tuo kela-taksi kilpailutus ja vaatimukset siihen ovat ihan pirun jäykkiä ja hankalia.
 
Tai sitten voisi miettiä sairaiden ovelta-ovelle kyydityksen jotenkin uusiksi.
Koska onhan se nyt aika outo homma, että taksifirman menestys on siitä kiinni, että saa päästä kuskaamaan valtion piikkiin sairaita. Nehän ovat sitten poissa muilta asiakkailta.

Sairaita? Kuskataanhan siellä paljon muutakin. Vanhukset, vammaiset, lapset jne. Jollakin noiden ihmisten liikkuminen pitää hoitaa, ja julkinen liikenne on jo maaseudulta ajettu käytännössä alas.

Kyllä bussifirmatkin oli katkeria, kun lopetettiin maaseudun linjojen tukeminen, mutta eihän siinä kyllä mitään järkeä ollut, että iso bussi ajaa säännöllistä reittiä mukanaan alle kymmenen matkustajaa.

Ja nyt maksetaan sitten taksikyytejä :) Sama homma koulujen lakkauttamisen kanssa, terveysasemien ym. kanssa. Säästettiin kuluissa ja nyt ihmetellään miten kuljetuskustannukset ovat räjähtäneet käsiin.
 
Entäs sitten kun tosielämän käytäntö ei vastaa teoreettista tarkoitusta? Muutetaanko teoriaa, vai sanotaanko, että todellisuus on väärässä?

Niin mitä? Jos taksin ajaminen yöllä tai maasaudulla ylipäätään ei kannata, niin ei sitä sitten ajeta.

En minä ymmärrä sitäkään näkökantaa, että valtion pitäisi tukea kaikenmaailman kannattamattomia palveluja kaikkialla Suomessa. Jos tilanne ei miellytä, niin sitten pitää muuttaa paikkakunnalle, mistä palvelut löytyvät.

Vaikkapa omasta mielestäni noi saariston yhteysalukset ja muu toiminta voisi ihan hyvin lakkauttaa, ne ovat ihan älyttömän kalliita ja vain parin tyypin vuoksi.
 
Entäs sitten kun tosielämän käytäntö ei vastaa teoreettista tarkoitusta? Muutetaanko teoriaa, vai sanotaanko, että todellisuus on väärässä?

Tosielämän käytäntö toimii juuri siten, että maaseudulla monet taksikuskit on niitä maajusseja. Ja uusi taksilaki vaan tekee tästä "sivutoimisesta taksibisneksestä" helpompaa.

(Olen elänyt elämäni ensimmäiset 18.5 vuotta maaseudulla, väitän tietäväni jotain maaseudun elinkeinorakenteeta)

Mutta ilmeisesti tässä on nyt pieni siirtymävaihe menossa, että monet maaseudun taksikuskit eivät ole tajunneet/kehdanneet laittaa niitä yölisiä tarpeeksi ylös, että sitten mielummin nukkuvat yönsä.

Tämä on vain heidän typeryyttään. Kyllä he pian tajuavat, tai uudet ihmiset alkavat ajaa siellä takseja, jotka kulkevat myös öisin, kunnollisesta hinnasta.

Tämä on siirtymävaiheen ongelma, jonka markkinatalous korjaa, kun pääsee kunnolla vauhtiin.
 
Tai sitten takseissa ulkomaalaisten suhteellinen määrä on kasvanut kun kustannukset ja kynnys työnteolle on laskenut? Toki onhan se perseestä että maahanmuuttajat työllisytyy ja joutuu olemaan samassa autossa väärärotuisen saastan kanssa. :btooth:

Mitä hittoa oikein sössötät?
Mistään uskonnosta ei ollut minkäänlaista puhetta. Mainitsi vain olennaiset asiat:
-Kuski ei osaa suomea.
-- Taksikuskin kannattaisi SUOMESSA ehdottomasti osata suomea.
- Kuski ei osannut perille
-- Kyllä taksikuskilla pitäisi olla alueensa paikoista kohtuullinen käsitys. Jos suhailee missä sattuu, mitä reittiä sattuu, niin se ei missään nimessä ole asiakkaan etu.
- Hinta voi vaihdella vähän mitensattuu, kannatta kysyä hinta ensin!
-- Niin, aika onnetonta on jos hinta pitää todellakin kysyä ensin tai voi joutua kusetetuksi.

Tuskin kovinkaan monelle kantaSUOMALAISELLE on merkitystä mitä uskontoa ammattilainen edustaa, jos hän tekee työsä oletetulla tavalla ja hänen kanssaan pystyy kommunikoimaan.

Mutta huonosti kommunikaatioon kykenevä, eksyvä taksisuhari, joka velottaa mitensattuu!? Silloin kyllä menee asiat melkoisen päin honkia. Puuttuu vain epäsiisti auto tai kertakaikkinen aikataulun kuseminen.
 
Mitähän nyt tarkoitet termillä "lyödä leiville" ?

Ei ole tarkoituskaan, että ihminen elättäisi itsensä pelkästään ajamalla satunnaista yökeikkaa maaseudulla vaan tekemällä sen lisäksi paljon muutakin.

Vaan ajamalla myös niitä kela- ja koulukyytejä päivisin, tai vaikka viljelemällä samalla pientä maatilaa.

Ja ne yökeikat voi hinnoitella tarpeeksi ylös, että niistä tulee sen verran mukavasti lisää rahaa että ne haluaa tehdä sen muun lisäksi.

Ongelma on siinä, että:
Pieni maatilatoiminta = Tappiollista nykyisin.
Kevyt taksisuhailu, pienillä kyytimäärillä = Tappiollista.
JA
Tappio + Tappio = Tappio, edelleen.
 
Kevyt taksisuhailu, pienillä kyytimäärillä = Tappiollista.

Väärin.

Kun taksia ajetaan samalla henkilöautolla, joka joka tapauksessa pitää olla että maaseudulla pystyy käymään kaupassa jne, siitä ei tule merkittäviä pääomakustannuksia.

Ja kun ei tarvi maksella kenenkään täysipäiväistä palkkaa vaan kyse on ~50% yksityisyrittäjän omasta työajasta, siitäkään ei tule suuria palkkakustannuksia.
 
Niin mitä? Jos taksin ajaminen yöllä tai maasaudulla ylipäätään ei kannata, niin ei sitä sitten ajeta.

En minä ymmärrä sitäkään näkökantaa, että valtion pitäisi tukea kaikenmaailman kannattamattomia palveluja kaikkialla Suomessa. Jos tilanne ei miellytä, niin sitten pitää muuttaa paikkakunnalle, mistä palvelut löytyvät.

Vaikkapa omasta mielestäni noi saariston yhteysalukset ja muu toiminta voisi ihan hyvin lakkauttaa, ne ovat ihan älyttömän kalliita ja vain parin tyypin vuoksi.
jatketaan tällä ja suomesta lakkaa ruokatuotannot, raaka-aine teollisuus ja katotaan kun kaupungeissa hinnat räjähtää käsiin eritoten asuntojen osalta.
 
Väärin.

Kun taksia ajetaan samalla henkilöautolla, joka joka tapauksessa pitää olla että maaseudulla pystyy käymään kaupassa jne, siitä ei tule merkittäviä pääomakustannuksia.

Ja kun ei tarvi maksella kenenkään täysipäiväistä palkkaa vaan kyse on ~50% yksityisyrittäjän omasta työajasta, siitäkään ei tule suuria palkkakustannuksia.

Kyllä sillä taksiautolla on erilaiset vaatimukset, kun jollain yleiskäyttöautolla, maaseudulla.

Lisäksi se maanviljelys ym voi hyvinkin aiheuttaa sen, että ko henkilö /auto ei voi olla aina käytettävissä, joten se taksikin onm "ehkä saatavissa", joka kyllä karkoittaa asiakkaat.
 
Kyllä sillä taksiautolla on erilaiset vaatimukset, kun jollain yleiskäyttöautolla, maaseudulla.

Ei ole, kun ei ota invakyytejä hoitaakseen.

Lisäksi se maanviljelys ym voi hyvinkin aiheuttaa sen, että ko henkilö /auto ei voi olla aina käytettävissä, joten se taksikin onm "ehkä saatavissa", joka kyllä karkoittaa asiakkaat.

Se maanviljelijä ei ole koskaan yöllä pimeän aikaan peltotöissä. Siitähän tämä keskustelu lähti.

Ja päivälläkin voi aika hyvin kalenteria sekä ikkunasta ulos katsomalla päätellä, voiko kyseinen maanviljelijä olla peltotöissä. Ja maalla asuvat kyllä kaikki oppii tämän hyvin nopeasti.

(Vähän liian pienen maatilan omistavalle) maanviljelijälle ei tule mitään merkittäviä lisäkustannuksia siitä, että hän hankkii taksiluvan ja alkaa heittämään niitä yökeikkoja.
 
jatketaan tällä ja suomesta lakkaa ruokatuotannot, raaka-aine teollisuus ja katotaan kun kaupungeissa hinnat räjähtää käsiin eritoten asuntojen osalta.

Mutta ei homma voi millään perustua siihen, että valtio tai kunta maksaa. Olen minä sitäkin mieltä, että ei mitään järkeä siinä, että joku muuttaa Helsinkiin ja sen asuminen maksetaan.
Jos ei ole varaa asua siellä, niin sitten pitää asua vähän halvemmassa lukaalissa.
 
Mutta ei homma voi millään perustua siihen, että valtio tai kunta maksaa. Olen minä sitäkin mieltä, että ei mitään järkeä siinä, että joku muuttaa Helsinkiin ja sen asuminen maksetaan.
Jos ei ole varaa asua siellä, niin sitten pitää asua vähän halvemmassa lukaalissa.
ja sitä halvempaa on juuri maaseudulla, mein ruokatuotanto on juuri maaseudulla ja se on kiitos valtion kannattomaksi tehty (verojen lisäksi lupia lupien päälle, tarpeettomia lisämaksuja, ruosaryymmin kielto aka pakotetaan myymään valiolle kaikki alihintaan etc) , se kun lakkaa niin ruuan hintakin pomppaa hyvin ja bonuksena elintarvikkeet tulevat sitten puolasta yms missä lihakin voi olla hyvin saastutettua, bonuksena sano hyvästit joulukinkulle
 
Yöllä kyllä kannattaa nukkua, että jaksaa päivällä sitten tehdä niitä oikeita töitä. Ja vain Suomen kaltaisessa maassa joutoväki voi pitää hallussaan maan kalleimpia ydinasuinalueita ja tehdä tätä täysin toisten maksamana. Töitä tekevät sitten käyttävät tuntitolkulla aikaa työmatkoihinsa, että noita voidaan yhteiskunnan varoilla paapoa. Samalla nuo kasaan kerätyt syöttiläät päätyvät keskenään siihen tulokseen, että autoilu on oikeastaan aivan turhaa toimintaa...

Hyppään nyt seuraavaan:

SDP:n kansanedustajan mukaan kestävyysvajetta ei oikeasti ole

Olen aika sanaton tuon ylläolevan väitteen edessä. Lainaa on otettu koko ajan lisää 10 vuotta peräkkäin, ja velkataakka vain syvenee ja syvenee, ja tällaiset jampat on äänestämällä äänestetty hoitamaan yhteisiä asioita. Niiden eläkerahastojenkin vastuut ovat jo noin kolminkertaiset niissä olevaan varallisuuteen nähden. Ne tulevatkin eläkkeet kun pitää osin niistä maksaa, ei vain pelkästään nykyisten eläkeläisten. Eihän se nyt niin mene, että kun nykyiset eläkeläiset ovat kuolleet, varallisuus voi olla nollassa. Ai helevetti, kuinka kreikkalainen asenne. Ei huolta huomisesta. Ei niin, kreikkalaisilla ei ole mitään huomista enää, niillä on vain tämä päivä ja siinä kitkutteleminen.

Tuolla miehellä ovat nyt aivan täysin sekaisin ihmisten palkoista kerätyt eläkemaksut, jotka ovat todellakin tarkoitettu eläkkeisiin, ja jotka eivät edes nykytasolla tule niihin riittämään, eivät oikeasti, koska maksujen pohjana on käytetty jatkuvaa talouskasvua jota vain ei ole tapahtunut, --- ja valtion muu menoihinsa käyttämä budjettiraha. Syömäraha. Sillähän on tosin kyllä kaverina ja sydänystävänä Anna Kontula. Sen naisen talousnäkemykset lienevät kaikille jo tuttuja? Hänen tulkintansa mukaan sosiaaliturvan saajat ovat aivan samanlaisia veronmaksajia kuin kaikki muutkin. Aivan. Hyvä on hyvässä seurassa matkailla maailmalla tutustumaan erilaisiin jänniin paikkoihin, ja jutella keskenään tämmöisiä henkevyyksiä. Siinä molemmat oppivat toisiltaan.

KUKA äänestää tuollaisia ihmisiä hoitamaan omia asioitaan? :facepalm:

En enää ymmärrä mistään mitään. Dan Koivulaakso puhumassa oikeusvaltiosta? Kiljunen puhumassa kestävyysvajeesta? Lopettakaa nyt helvetissä jo se juomaveden fluoraaminen...

T -.-
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole, kun ei ota invakyytejä hoitaakseen.



Se maanviljelijä ei ole koskaan yöllä pimeän aikaan peltotöissä. Siitähän tämä keskustelu lähti.

Ja päivälläkin voi aika hyvin kalenteria sekä ikkunasta ulos katsomalla päätellä, voiko kyseinen maanviljelijä olla peltotöissä. Ja maalla asuvat kyllä kaikki oppii tämän hyvin nopeasti.

(Vähän liian pienen maatilan omistavalle) maanviljelijälle ei tule mitään merkittäviä lisäkustannuksia siitä, että hän hankkii taksiluvan ja alkaa heittämään niitä yökeikkoja.
Esim auton siisteys ei ole välttämättä kovinkaan usein riittävä. Maatilakäytössä tuppaavat rähjäytymään ja likaantumaan väkisin ym.
Eikä maatilalla autona kannata edes olla henkilöautoa, vaan pakettiauto(jossa on tilaa esim max 3:lle (Jos ei ole isoa perhettä).

Kiireiseen maataisteluaikaan se viljelijä NUKKUU öisin, jotta jaksaa tehdä töitä PÄIVÄLLÄ. Siinä ei pompita jotain känniööliötä kyytiämään yöllä 2 aikaan baarista, jolloin uneen voi tulla esim 2-3 tunnin katkos.
 
Totuus on että kukaan ei siellä maalla tule taksia koskaan enää ajamaan. Oma auto pitää olla. Piste.
 
Esim auton siisteys ei ole välttämättä kovinkaan usein riittävä. Maatilakäytössä tuppaavat rähjäytymään ja likaantumaan väkisin ym.
Eikä maatilalla autona kannata edes olla henkilöautoa, vaan pakettiauto(jossa on tilaa esim max 3:lle (Jos ei ole isoa perhettä).

... mutta koska maanviljelijöillä on yleensä myös perhe, ja usein vähintään emäntä käy muualla töissä, niitä autoja on maanviljelijäperheellä tyypillisesti kaksi kappaletta.

Toinen pidetään siistinä, toista käytetään maatilan työhommissa ja se työhommissa käytetty auto on usein joku vanha romu.

Kiireiseen maataisteluaikaan se viljelijä NUKKUU öisin, jotta jaksaa tehdä töitä PÄIVÄLLÄ. Siinä ei pompita jotain känniööliötä kyytiämään yöllä 2 aikaan baarista, jolloin uneen voi tulla esim 2-3 tunnin katkos.

.. ja kiireistä aikaa on n. kuukausi vuodessa. Jäljelle jää 11 kuukautta aikaa vuodessa kyyditä niitä kännääliöitä.

Ja kiireisen ajan keskelle kun tulee sadepäivä niin silloin ei tehdä pellolla yhtään mitään.
 
Helvetin hienoa kyllä maalla-asuvilla kun edellinen hallitus paskoo ensin taksiliikenteen ja tämä seuraavaa varmaan sitten nostaa yksityisautoilun kulut pilviin tai kieltää kokonaan samalla kun palveluita viedään koko ajan kauemmaksi.
 
Helvetin hienoa kyllä maalla-asuvilla kun edellinen hallitus paskoo ensin taksiliikenteen ja tämä seuraavaa varmaan sitten nostaa yksityisautoilun kulut pilviin tai kieltää kokonaan.
Ja kepu molemmissa hallituksissa, kertonee siitä ettei yhtäkään puoluetta enää kiinnosta haja-asutusseutujen tukeminen kuin vaalipuheissa. Toki tämä nyt siihen olettaen, että maalailusi pitäisi paikkaansa.
 
Kyllähän autoilun rasituksia aiotaan nostaa ylöspäin. "Ilmastonmuutos ja silleen tralla lalla" on siinä ihan kätevänä perusteena. Samoin tehdään sos.dem työryhmä päätöksinä "periaatepäätöksiä" siitä, että autokanta vaihdetaan sähköllä toimiviin sellaisiin, ja tietenkin tätäkin tullaan jollain verotuksellisilla keinoilla ohjaamaan. Koilliskairan jätkämies ei tietenkään voi sellaista vekotinta ostaa, koska ne ovat a) todella kalliita, ja b) sielläpäin niitä lataustolppia ei niin vain löydykään. Käytetyllä halvalla sähköautollahan kukaan ei tee yhtään mitään, vaan se on lähinnä vain ongelmajätettä. Hän tulee ajamaan sillä viimeisellä myynnissä olevalla dieseli jetalla seuraavat 50 vuotta, koska on vain pikku pakko. On myös aivan sama, mitä se polttoaine maksaa, jos se toinen vaihtoehto on vähintään 40 000 euroa maksava sähköauto, johon ei vain ole varaa. Lopuksihan niille jätkille ei siellä jää enää mitään muuta, kuin oma käsi ja viina. Sitten ne kuolevat pois. Kumbalajah... Maailma pelastuu.

T -.-
 
Kumman paljon sieltä maalta silti tulee jatkuvalla syötöllä kelatakseja käyttämään kaupungin sairaalapalveluita.
Eikös noi maksanut parisen vuotta sitten joku miljardi tai jotain?.Noitakin ilmeisesti käytetään johonkin kampaamokäynteihin?.Tosin ihan ymmärrettävää jos on vanhempi nainen joka tarvitsee jotain rollattoria.Muutenkin taidettu keskittää osa sairaala toiminnoista juuri isoihin kaupunkeihin joten noita on pakko käyttää jos/kun iän tuomat sairaudet alkaa vaivaamaan eikä ole omaa autoa/kortti otettu pois.Ovat vaan vaaraksi muulle liikenteelle kun näkö on heikentynyt ja kroppa ei toimi enää kunnolla.
 
Helvetin hienoa kyllä maalla-asuvilla kun edellinen hallitus paskoo ensin taksiliikenteen ja tämä seuraavaa varmaan sitten nostaa yksityisautoilun kulut pilviin tai kieltää kokonaan samalla kun palveluita viedään koko ajan kauemmaksi.

Tämä taksiautoilun paskominen on ainakin tuolla meidän mökkipitäjällä aiheutanut sen että nyt kun taksia ei enää saa, niin apuun soitetaan kylän aikamiespoika joka kuskaa pimeänä. Pääsee mummot ja vaarit käymään terveuskeskuksessa ja saavat samalla reissulla osteltua aikamiespojalta virosta tuodut voiteluaineet kontista.

Profit????
 
Tämä taksiautoilun paskominen on ainakin tuolla meidän mökkipitäjällä aiheutanut sen että nyt kun taksia ei enää saa, niin apuun soitetaan kylän aikamiespoika joka kuskaa pimeänä. Pääsee mummot ja vaarit käymään terveuskeskuksessa ja saavat samalla reissulla osteltua aikamiespojalta virosta tuodut voiteluaineet kontista.

Profit????
Toihan toimii ihan täydellisesti. Turha rahan kierrättäminen valtion kautta jää pois. Eli valtion ei tarvitse maksaa kyytiä terveyskeskukseen, mummot ja vaarit säästävät alkoholiverossa, aikamiespoika saa bensarahaa ja valtion konttorirotat eivät näänny työtaakan alle kun ei tarvitse käsitellä turhaan näiden ihmisten asioita.
 
Minä tiedän mitä verovähennys tarkoittaa, kiitos vain Sherlock. Sinulle sen sijaan tuntuu olevan todella vakavia puutteita alkeellisessakin yleissivistyksessä.

Veroista tehdään paljon erilaisia vähennyksiä. Esimerkiksi monet vähentävät paljon suuremmilla summilla esimerkiksi työhuoneita tai työmatkoja ja jopa asuntoja. Se ei tarkoita, että joku muu maksaisi heidän työhuoneensa tai ostaisi heille auton. Kuten sekään, että ammattiliiton jäsenyys on veroista vähennettävä ei tarkoita, että joku muu maksaisi sen jäsenmaksun. Etenkin kun meistä nokkelimmat ovat tietoisia, että verovähennys vähennetään verotettavasta tulosta. Se ei tarkoita, että minä maksaisin jäsenmaksun verran vähemmän veroa. Se tarkoittaa, että minä en maksa siitä jäsenmaksusta veroa.
Joka sinun pitäisi maksaa, ja jonka muut maksavat.
 
Ja kepu molemmissa hallituksissa, kertonee siitä ettei yhtäkään puoluetta enää kiinnosta haja-asutusseutujen tukeminen kuin vaalipuheissa. Toki tämä nyt siihen olettaen, että maalailusi pitäisi paikkaansa.
persut ajais kyllä tuota asiaa mutta niitä pitäisi vaaleissa äänestää kun kansanpetturit ei siedä niitä
 
Oikea säästöhän syntyisi siitä, että työtaakan vähennyttyä virkamiehille keksittäisiin TE-toimiston puolesta uusia virikkeellisiä puuhia vapaaherroina/-rouvina.

Kokonaistulosta valtiontalouden suhteen en kuitenkaan uskalla arvioida. Ja ylempikin oli vain fantasiaa... Kyllä virkamies itsensä työllistää.

TE toimiston virkamiehillähän on kätevästi virka-aika (Koko yö aikaa!), joten hehän voisivat ajaa yöksi maaseudulle päivystämään ja ajamaan taksia, PROFIT!

Kelakyydit muuten toimivat nykyisin niin, että muutama välittäjä on tehnyt sopimuksen ja ne ottavat leijonanosan ja suhareille jää rippeet. Jos on muitakin ajoja, niin ei suhareita nuo edes niillä hinnoilla kiinnosta!
 
.. ja kiireistä aikaa on n. kuukausi vuodessa. Jäljelle jää 11 kuukautta aikaa vuodessa kyyditä niitä kännääliöitä.

Ja kiireisen ajan keskelle kun tulee sadepäivä niin silloin ei tehdä pellolla yhtään mitään.

Nyt vähän kyseenalaistan tätä. Maatiloilla kiireinen aika alkaa keväällä heti kun maa on siinä kunnossa että sitä voi alkaa työstämään, yleensä jossain toukokuun alussa. Ja sitä ennen jo kaikki kesän tarvittavat työkoneet pitää huoltaa kesän koitoksiin.

Toukotyöt sitten kestävät noin kesäkuun puoliväliin tai vähän yli. Tämän jälkeen alkaa sitten heti ensimmäisen tuoreheinän (säilörehu) korjaaminen. Ja sen jälkeen kuiva heinä. Ja sen jälkeen toinen säilörehusato. Tuo kestää jonnekin heinäkuun puoliväliin. Jokaisen sadonkorjuun jälkeen toki pitää myös peltoja lannoittaa. Ja jossain vaiheessa korjataan säilörehu vielä kolmannenkin kerran.

Sitten elokuulla alkavat eri viljojen ja muiden lajikkeiden korjuut, jotka kestävät noin syyskuun loppuun.

Ja sen jälkeen alkaa peltojen hoitaminen talvikuntoon (kyntäminen jne).

Ja tietysti jos kyseisellä tilalla on karjaa, ne täytyy hoitaa joka päivä noiden muiden töiden lisäksi. Ja korjailla erinäisiä koneita, rakentaa/korjata tuotantotiloja jne. En ole kyllä koskaan yhdelläkään kannattavalla tilalla nähnyt sellaista, että sadepäivänä vedetään lonkkaa tekemättä mitään - aina löytyy tekemistä vaikka millä mitalla.

Talvella (Joulu-Tammi-Helmi-Maalis) voi vihdoin lomailla jokusen viikon (mutta ei kyllä 4 viikkoa putkeen, ja yhteensä lomat jäävät yleensä alle tuon normaalityöntekijän 5 viikon vuodessa). Mutta jos sen 1 kk tuosta vähentää, niin periaatteessa 3 kuukautta vuodessa on sitä hiljaisempaa - ja jos tilalla on metsää (aika monella maatilalla on) sitä harvennetaan/raivataan tuossa talvikuukausien aikana.

Ei ole mitenkään mahdollista että maatilallinen, joka pyörittää nykyaikaista maatilaa ehtisi missään vaiheessa taksikuskiksi ajelemaan. Ainoastaan sellainen, joka pyörittää jotain todella pientä sukutilaa harrastuksen omaisesti voisi niin tehdä.
 
Mielenkiintoista lukea ulkomaisen median kirjoitusta suomalaisesta asiasta, josta itse tietääkin jotain eli rauhanneuvottelijan kirjoituksista.
Tuon jutun jälkeen voin itse todeta olevani samaa mieltä demareista kuin Halla-ahokin aikoinaan.
Leftist Finnish Party Embraces Homophobic, Racist MP - Sara A. Carter
se on vain sitä SDP:n arvopohjaa
jos rinne tekis vähänkään fiksusti niin potkis al-taaen pois puolueesta vaikka siinä yksi paikka menisikin
 
Helvetin hienoa kyllä maalla-asuvilla kun edellinen hallitus paskoo ensin taksiliikenteen ja tämä seuraavaa varmaan sitten nostaa yksityisautoilun kulut pilviin tai kieltää kokonaan samalla kun palveluita viedään koko ajan kauemmaksi.
image.jpg


Tuossa vielä muistutus siitä, mitä ainakin yksi hallituspuolueen jäsen on maalla asuvista mieltä, joten ihmekös tuo.
 
Nyt vähän kyseenalaistan tätä. Maatiloilla kiireinen aika alkaa keväällä heti kun maa on siinä kunnossa että sitä voi alkaa työstämään, yleensä jossain toukokuun alussa. Ja sitä ennen jo kaikki kesän tarvittavat työkoneet pitää huoltaa kesän koitoksiin.

Siihen koneiden huoltoon on aikaa koko talvi. Se ei ole kiireellistä aikaa, ellei ole tyhmä ja ala tekemään sitä liian myöhään.

Koko viestisi tuntuu muutenkin olevan sitä, ettet ymmärrä, mikä ero on tekemisellä, joka pitää tehdä joskus ja mikä on sellaista, mikä pitää tehdä kiireessä tekemällä pitkää päivää. Minä puhuin kiireellisistä töistä niin sinä alat luetella kaikkia maatilan töitä joista monet eivät ole kiireellisiä.


Toukotyöt sitten kestävät noin kesäkuun puoliväliin tai vähän yli.

Kun puhutaan pienehköstä tilasta, ne menee parissa viikossa. Tämä on se ensimmäinen kiireinen aika.

Tämän jälkeen alkaa sitten heti ensimmäisen tuoreheinän (säilörehu) korjaaminen. Ja sen jälkeen kuiva heinä. Ja sen jälkeen toinen säilörehusato. Tuo kestää jonnekin heinäkuun puoliväliin. Jokaisen sadonkorjuun jälkeen toki pitää myös peltoja lannoittaa. Ja jossain vaiheessa korjataan säilörehu vielä kolmannenkin kerran.

Suurimmalla osalla tiloista viljellään pelkkää viljaa, ei heinää ollenkaan.

Sitten elokuulla alkavat eri viljojen ja muiden lajikkeiden korjuut, jotka kestävät noin syyskuun loppuun.

Tämä on se toinen kiireinen aika. Tämä pitää tehdä mahdollisimman nopeasti.

Ja sen jälkeen alkaa peltojen hoitaminen talvikuntoon (kyntäminen jne).

Tässä kiire jo hiukan helpottaa, vaikka tämäkin pitää hoitaa ennen lumen satamista ja maan jäätymistä. Tämän siirtyminen muutamalla viikolla sinne tänne ei kuitenkaan haittaa mitään.

Ja tietysti jos kyseisellä tilalla on karjaa, ne täytyy hoitaa joka päivä noiden muiden töiden lisäksi.

Suurimmalla osalla tiloista ei ole karjaa.

Ja tässä puhuttiin nimeomaan pientilasta.

Käytännössä kellään ei ole enää sitä paria lehmää, vaan jos karjaa on, sitä on sitten aina paljon, ja kyse ei ole pientilasta.

Ja korjailla erinäisiä koneita, rakentaa/korjata tuotantotiloja jne.

En ole kyllä koskaan yhdelläkään kannattavalla tilalla nähnyt sellaista, että sadepäivänä vedetään lonkkaa tekemättä mitään - aina löytyy tekemistä vaikka millä mitalla.
Ei vedetä lonkkaa, mutta ei tehdä 14-tuntista päivää pellolla.

Silloin on aikaa muillekin bisneksille.

Talvella (Joulu-Tammi-Helmi-Maalis) voi vihdoin lomailla jokusen viikon (mutta ei kyllä 4 viikkoa putkeen, ja yhteensä lomat jäävät yleensä alle tuon normaalityöntekijän 5 viikon vuodessa). Mutta jos sen 1 kk tuosta vähentää, niin periaatteessa 3 kuukautta vuodessa on sitä hiljaisempaa - ja jos tilalla on metsää (aika monella maatilalla on) sitä harvennetaan/raivataan tuossa talvikuukausien aikana.

Ei ole mitenkään mahdollista että maatilallinen, joka pyörittää nykyaikaista maatilaa ehtisi missään vaiheessa taksikuskiksi ajelemaan. Ainoastaan sellainen, joka pyörittää jotain todella pientä sukutilaa harrastuksen omaisesti voisi niin tehdä.

Juuri siitä pienstä sukutilasta puhuinkin. Ja suurin osa suomen maatiloista on tällaisia pienehköhjä sukutiloja.

Isoveljeni käy käytännössä täysipäiväisesti töissä samalla muualla kun pyörittää sukutilaamme. Saattaa ehkä ottaa varsinaisista töistään pari viikkoa palkatonta lomaa toukotöitä ja puintia varten, mutta tästä en ole varma.
 
Viimeksi muokattu:
Harraste mielessä viljatilan pito ja eu-tukien nostelu on asia erikseen. Ei kannata sotkee varsinaiseen maatalouteen. Missä välissä se velipoikasi taksia suhaa?
Siihen koneiden huoltoon on aikaa koko talvi. Se ei ole kiireellistä aikaa, ellei ole tyhmä ja ala tekemään sitä liian myöhään.

Koko viestisi tuntuu muutenkin olevan sitä, ettet ymmärrä, mikä ero on tekemisellä, joka pitää tehdä joskus ja mikä on sellaista, mikä pitää tehdä kiireessä tekemällä pitkää päivää. Minä puhuin kiireellisistä töistä niin sinä alat luetella kaikkia maatilan töitä joista monet eivät ole kiireellisiä.




Kun puhutaan pienehköstä tilasta, ne menee parissa viikossa. Tämä on se ensimmäinen kiireinen aika.



Suurimmalla osalla tiloista viljellään pelkkää viljaa, ei heinää ollenkaan.



Tämä on se toinen kiireinen aika. Tämä pitää tehdä mahdollisimman nopeasti.



Tässä kiire jo hiukan helpottaa, vaikka tämäkin pitää hoitaa ennen lumen satamista ja maan jäätymistä. Tämän siirtyminen muutamalla viikolla sinne tänne ei kuitenkaan haittaa mitään.



Suurimmalla osalla tiloista ei ole karjaa.

Ja tässä puhuttiin nimeomaan pientilasta.

Käytännössä kellään ei ole enää sitä paria lehmää, vaan jos karjaa on, sitä on sitten aina paljon, ja kyse ei ole pientilasta.


Ei vedetä lonkkaa, mutta ei tehdä 14-tuntista päivää pellolla.

Silloin on aikaa muillekin bisneksille.



Juuri siitä pienstä sukutilasta puhuinkin. Ja suurin osa suomen maatiloista on tällaisia pienehköhjä sukutiloja.

Isoveljeni käy käytännössä täysipäiväisesti töissä samalla muualla kun pyörittää sukutilaamme. Saattaa ehkä ottaa varsinaisista töistään pari viikkoa palkatonta lomaa toukotöitä ja puintia varten, mutta tästä en ole varma.
 
Harraste mielessä viljatilan pito ja eu-tukien nostelu on asia erikseen. Ei kannata sotkee varsinaiseen maatalouteen. Missä välissä se velipoikasi taksia suhaa?

Ei suhaa taksia vaan istuu toimistossa suunnitteluhommissa melkein joka (arki)päivä n. klo 7.30-15.30.

(Ja käyttää tähän selvästi enemmän aikaa kuin mitä voisi käyttää taksin ajamiseen.)
 
Viimeksi muokattu:
Erittäin hyvä uudistus olisi. Vähentää varmasti syrjäytymistä, väliinpuotamista ja niiden mukana tulevia ongelmia yleisesti. Eli tämä tulevan hallituksen ensimmäinen mahdollinen konkreettinen uudistus menee reippaasti plussan puolelle. Eli yksi + piste ja ensimmäinen sulka hattuun tulevalle hallitukselle mikäli tämän toteuttaa.

Hallitusneuvottelulähteet IL:lle: Oppivelvollisuus pitenee lukioon ja ammatillisiin opintoihin
Ehkä kannattaisi ensin puhua siitä että peruskoulusta ei pääse pois jos ei osaa lukea ja laitetaan niitä paukkuja sinne ensin.

Oppivelvollisuutta ei välttämättä pidennetä kattamaan koko toisen asteen kolmivuotisia opintoja.
?

Opettajilta rajuja faktoja: Iso joukko lukutaidottomia pääsee läpi peruskoulusta – 60% valmistuu ammattiin, jotka katoavat saman tien | Demokraatti.fi

Joka kahdeksas peruskoulun päättävä poika ei osaa lukea

Kyllä tässä nyt vain parannetaan ennestään hyväosaisten asemaa entisestään eikä todellakaan "pidetä kaikkia mukana" ja auteta heikompia. Paska uudistus.
 
Erittäin hyvä uudistus olisi. Vähentää varmasti syrjäytymistä, väliinpuotamista ja niiden mukana tulevia ongelmia yleisesti. Eli tämä tulevan hallituksen ensimmäinen mahdollinen konkreettinen uudistus menee reippaasti plussan puolelle. Eli yksi + piste ja ensimmäinen sulka hattuun tulevalle hallitukselle mikäli tämän toteuttaa.

Hallitusneuvottelulähteet IL:lle: Oppivelvollisuus pitenee lukioon ja ammatillisiin opintoihin
En tiedä onko tämä nyt mikään varsinainen ratkaisu. Nykyinen toisen asteen opetus on melkoista kuraa; lähiopetus vähentynyt roimasti ja opettajilla ei riitä aika puuttua yksittäisten heikompien oppilaiden ongelmiin. Tämä on johtanut siihen, että toinen aste jää yhä useammalla nuorella kesken. Se, että nyt vain tällä uudistuksella runtataan väkisin se toisen asteen huono koulutusohjelma läpi, ei mielestäni ratkaise ongelmaa. Tällä uudistuksella taas viedään kaikki yhdessä maaliin, mutta kokonaisuudessaan osaaminen laskee entisestään, kun opetuksen laatuun ei pureuduta.
 
No tämä oppivelvollisuuden pidentäminen saa tukea oikeastaan joka puolelta. Opettajat puoltavat sitä, myös Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT on esittänyt useampiakin tutkimuksia jotka puoltavat oppivelvollisuuden pidentämistä. Tämä ei ole myöskään ainutlaatuinen asia maailmassa. Mm. Englannissa, Itävallassa, Hollannissa ja osassa Yhdysvaltojen, Saksan ja Kanadan osavaltioita opiskeluun liittyviä velvoitteita on lisätty.

Taloustieteessä on osoitettu hyvin vahvasti että toisen asteen koulutus kannattaa ja erityisesti ns riskiryhmien tapauksissa. Toisenaseteen koulutus jo itsessään puolittaa työttömyysriskin. Vaikea nähdä ja ymmärtää miksi joku pitää tätä huonona uudistuksena jo ennen kuin sitä on edes kokeiltu.

Hallitusneuvottelulähteet IL:lle: Oppivelvollisuus pitenee lukioon ja ammatillisiin opintoihin
 
Pointti on siinä että pidentäminen itsestään ei riitä jos peruskoulusta siirtyy toiselle asteelle lukutaidottomia ja ammattikoulujen resurssit ovat jo nyt nolot.

Näihin tulisi ensisijaisesti lisätä rahoitusta ja yksinään mikään pakko ei auta mitään, ehkä jopa huonontaa jos resurssit silti pysyvät samana tai niitä ei tuntuvasti lisätä.

Eiköhän niitäkin lisätä, kyseessä kuitenkin vahvasti vasemmistolainen hallituspohja että se raha kyllä löytyy.
 
Jos oppivelvollisuusikää pidennetään sehän mahdollistaisi sitten ihan oikean luokallejättämisen. Käyt vaikka sitä kasiluokkaa kunnes olet täysi-ikäinen tai alkaa onnistumaan.

Eri asia siten riittääkö munattomien kukkahattutätien valtiossa rohkeus tuohon, kun suuntaus on päinvastainen.

Jos kaikki päästetään säälistä läpi, niin eipä siinä paljoa juhlita jatkossakaan.
 
Oppivelvollisuuden pidennys ei tuo kuin lisämaksua veronmaksajille. Ne jotka "syrjäytyvät" tekevät sen aivan samalla tavalla pidemmän oppivelvollisuuden kanssa, kuin ilmankin. Ihankohan oikeasti joku kuvittelee, että tällä tavoin saadaan yhtään ryhtiliikettä siihen sakkiin, jota ei vaan napostele? Yhteistä näille "syrjäytyneille" on se, että koulut on käymättä ja sitten elelläänkin sossun piikkiin. Kyllä, mutta se kiinnostus koulunkäyntiin ei muutu muuttamalla se pakolliseksi. Oikeastaan ainoa minkä kuvittelisi toimivan on sossurahan jaon lopetus.

Nämä rahat pitäisi käyttää ennemmin siihen opetuksen ja koulutuksen laatuun ja siihen, että ne jotka eivät pärjää muiden mukana vaan häiritsevät muiden oppimista saavat erillisessä paikassa omaa pienryhmäopetusta. Vähän semmoinen kutina, että taas keksittiin lisärahareikä, joka on kuin pohjaton kaivo ja josta ei ole hyötyä yhtään kellekään. Paitsi niille myyntitykeille, jotka kauppaavat kunnille ylihintaiset kirja-, appsi-, tabletti-, ja läppäripaketit jaettavaksi opetukseen.
 
No nii jo alkaa tulemaan demarien paskoja päätöksiä. Ihan hirveä on tämä oppivelvollisuuden pidentäminen. Kunnilta loppuu rahat tän kanssa. Hurraa
 
Rahanmenoahan tämä tosiaan vain tarkoittaa materiaalikulujen kanssa. Syrjäytymiseen tällä ei nyt tietenkään ole mitään vaikutusta. Todella turha ja hyödytön päätös.
 
Ja opettajat ilmeisesti kärvistelevät jo nyt näiden erityistapausten ja muiden "haastavien" oppilaiden kanssa. Kai sieltä on tulossa rahaa myös päteville opettajille? En pidätä hengitystä odotellessa
 
Ehkä kannattaisi ensin puhua siitä että peruskoulusta ei pääse pois jos ei osaa lukea ja laitetaan niitä paukkuja sinne ensin.


?

Opettajilta rajuja faktoja: Iso joukko lukutaidottomia pääsee läpi peruskoulusta – 60% valmistuu ammattiin, jotka katoavat saman tien | Demokraatti.fi

Joka kahdeksas peruskoulun päättävä poika ei osaa lukea

Kyllä tässä nyt vain parannetaan ennestään hyväosaisten asemaa entisestään eikä todellakaan "pidetä kaikkia mukana" ja auteta heikompia. Paska uudistus.

Itse pidän tuota ihan hyvänä uudistuksena (hankala sanoa, saisiko samalla vuosimenolla enemmänkin aikaan), mutta joka tapauksessa pitäisi alkaa jättämään herkemmin ihmisiä luokalle. Se, että päästää asioita osaamattoman olemaan oppimatta lisää seuraavalle luokalle on ilmiselvästi huonompi ratkaisu kuin antaa vuosi aikaa kypsyä ja saada hyvä pohja jatkolle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom