• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ja niin tässä nyt kävi kuten jokainen edes näennäiseen aivotoimintaan kyennyt tiesi, täysin paska idea. Vieläköhän foorumin yksityistäjät seisovat uudistuksen takana? Pitää olla kyllä joko vakavaa heikkolahjaisuutta tai täysin ideologian sokaisema debiili kun tätä hurrasi

Viikon lopuksi: Taksimatkojen hinnat nousivat, ja verotulot laskivat – onko huonosta uudistuksesta paluuta?

Olihan toi katsastuksen myyminen yksityisille aluksi täysin katastrofi, mutta sitten se alkoi toimimaan.

Minun on mahdotonta uskoa, että kilpailun vapauttaminen nostaisi loppujen lopuksi hintoja.

Mutta onhan se nyt näin aluksi aika sekaisin, mutta osaahan ihmiset hotellejakin varata ja vertailla hintoja.
En tiedä onko Trivagoa parempiakin sovelluksia, mutta sillä mä olen etsinyt halvimman huoneen halutuilla ominaisuuksilla.

Luulisi että takseissakin jokin sovellus nousee sellaiseksi, että kaikki sen tietävät ja osaavat sillä etsiä halutunlaisen kyydin.
 
Sen voi allekirjoittaa, että takseista tyhjentynyt maaseutu tarvitsisi ehkä hieman apuja, mutta yllätyksenähän sekään ei tullut.

Hintojen nousu on vähän odottamatonta, mutta sen suhteen odottelisin vielä muutaman vuoden. Jos haluat lomamatkan, hotellin, ravintolan, tietokoneen osia, sähkösopimuksen tai vakuutuksen, tiedät kolmannen osapuolen palvelun joka vertaa hinnat puolestasi. Taksien kohdalla nämä ovat vielä syntymättä, eivätkä ihmiset pysty tekemään sellaista kulutuspäätöstä jonka haluaisivat, kun hinnankorotukset on piilotettu entistä monimutkaisempiin hinnoittelumalleihin. Tyypillinen taksikäyttäjä varmaan käyttää taksia aika harvoin ja vielä spontaanisti, eikä ole kovin kiinnostunut näkemään erityistä vaivaa halvan taksin löytämiseksi.

Ihan ideologisin perustein tosiaan kannatan uudistusta edelleen. Pikkupoikkeuksena maaseutu ja kela- ja koulukyydit jolloin taksi ei ole ikään kuin ylellisyyspalvelu vaan peruspalvelu. Siinä kilpailuttajan niskaan kaatuu nykysysteemillä liikaa vastuuta ja asioilla on mahdollisuus mennä vituiksi.
 
Tyypillinen taksikäyttäjä varmaan käyttää taksia aika harvoin ja vielä spontaanisti, eikä ole kovin kiinnostunut näkemään erityistä vaivaa halvan taksin löytämiseksi.

En sitten kyllä myöskään ymmärrä ulinaa hinnasta, jos ei ole edes kiinnostunut siitä.
Samaan sarjaan menevät nämä ihmiset, jotka ostavat tarjouksesta jotain ja sitten ottavat lehteen yhteyttä, että sama tuote olikin jossain muualla halvemmalla.

Itsehän en käytä taksia kuin korkeintaan kerran vuodessa. Kyllä mä nyt kuitenkin etukäteen kysyn hintaa, koska en halua tulla ihan yllätetyksi.
 
Kyllä mä nyt kuitenkin etukäteen kysyn hintaa, koska en halua tulla ihan yllätetyksi.
Muutaman kerran kun on kustu silmään alkaa oppia. Luultavasti aika harva edes miettii kyydin tinkimistä etukäteen ihan vanhasta muistista. Itellekkään ole tullut mieleenkään saati tarkistaa onko lähitaksi vai mikä kyseessä. Rahat se taksari vie joka tapauksessa :smoke:
 
Minun on mahdotonta uskoa, että kilpailun vapauttaminen nostaisi loppujen lopuksi hintoja.
Eikä se nostakaan. Hesarin toimittaja vetää ns. klassiset eli jauhaa artikkelin verran tunteisiin vetoamista, anekdootteja, omia "puolueettomia" arvailuja yms. hevonpaskaa ja sitten kun katsotaan mitä jää jäljelle niin siellä on tilastokeskuksen harhaanjohtava tutkimus joka on kumottu jo 10000 kertaa. Tutkimuksessa jossa todettiin taksien hintojen pysyneen samana Suomessa ja Uudellamaalla nousseen hiukan, vertailtiin vain suurimpia toimijoita kultakin alueelta eli juuri niitä vanhan kartellin jääräpäitä sivuttaen käytännössä kokonaan sen uuden kilpailun mikä oli koko uudistuksen pointti.
Suomelaiset keski-ikäiset vittusaatanaa hokevat äijät kävelevät kuin hölmöläinen samojen kusettajien syliin kuin aikaisemmin (jotka ehkä jopa tahallisesti ovat hinanneet hintoja ylös saadakseen luotua juuri tällainen valheellinen käsitys uudistuksen todellisesta vaikutuksesta) ja sitten ihmettelevät silmät pyörien että miksi ei olekaan halpaa? Mitenköhän tässä näin kävi? Onpa kumma juttu! :lol:
Meanwhile fiksut tyypit menevät 50% halvemmalla Uberillä yms. vierestä ohi. Toki on selvää että kun Suomi on ollut kartellin ja vanhan taksimafian alistuksessa vuosikymmeniä eikä kuluttajat ole tottuneet kilpailuttamaan hintoja niin ns. sisäänajovaiheessa saattaa mennä useampikin vuosi. Mitä pidemmälle yksityistämistä työntää sitä suuremman hinnan edeltäneestä haittasysteemistä pääsee maksamaan. Toki idiootithan ne lähinnä sen hinnan maksavat ja mitä maaseutuun tulee niin siellä on takseja jos on tai ei ole jos ei. Absurdia itkeä ettei jonnekin hevonperseeseen saa kaupunkien palvelutasoa muiden kustantamana kun itse on tehnyt valinnan siellä asumisesta.

Mutta onhan se nyt näin aluksi aika sekaisin, mutta osaahan ihmiset hotellejakin varata ja vertailla hintoja.
Sama linja-autoille, lentoyhtiöille, ravintoloille ja melkein mille vain eikä tunnu tuottavan ongelmia kenellekään. Tämä on vain tällaista ideologista pakotettua vastaan vääntämistä.
 
Ja niin tässä nyt kävi kuten jokainen edes näennäiseen aivotoimintaan kyennyt tiesi, täysin paska idea. Vieläköhän foorumin yksityistäjät seisovat uudistuksen takana? Pitää olla kyllä joko vakavaa heikkolahjaisuutta tai täysin ideologian sokaisema debiili kun tätä hurrasi

Viikon lopuksi: Taksimatkojen hinnat nousivat, ja verotulot laskivat – onko huonosta uudistuksesta paluuta?

Käytän paljon taksia (työnantajan laskuun toki, ei niillä omia ajoja tehdä) ja voin todellakin kokemuksesta yhtyä tuohon että perseelleen meni uudistus.

Jo paljon ennen uudistusta kun takseissa smalltalkkia harrastin kuskien kanssa, niin moni ilmoitti että aikoo lopettaa kun uudistuu, ja niin ne ilmeisesti lopettikin. Nyt kun muistelen, niin minulla ei ole tainnut yhtään valkoihoista kuljettajaa olla enää uudistuksen jälkeen.

Taksin saaminen ei ole edes PK seudulla enää niin helppoa. Soitat Lähitaksiin tai Taksi Helsinkiin jossa kerrotaan valitettavasti nyt on ruuhkaa ja pulaa kuljettajista, taksi tulee sit joskus. Pitkän odottelun jälkeen lopulta pihaan kurvaa Skeidalla tumma mies, joka ei paljoa puhua suomea, mutta yrittää sössöttää jotain että eksyi ja siksi kesti kauan tulla. Ymmärtää ehkä sanan "lentoasema", muuta ei osaa.

Ennen tiesi, ainakin suurinpiirtein, mitä matka tulee maksamaan. Nyt jos hyppäät taksiin kysymättä hintoja, niin kyyti voi maksaa aivan kaikkea maan ja taivaan väliltä. On tuokin omakohtaisesti koettu.
 
Jo paljon ennen uudistusta kun takseissa smalltalkkia harrastin kuskien kanssa, niin moni ilmoitti että aikoo lopettaa kun uudistuu, ja niin ne ilmeisesti lopettikin. Nyt kun muistelen, niin minulla ei ole tainnut yhtään valkoihoista kuljettajaa olla enää uudistuksen jälkeen.
Tai sitten takseissa ulkomaalaisten suhteellinen määrä on kasvanut kun kustannukset ja kynnys työnteolle on laskenut? Toki onhan se perseestä että maahanmuuttajat työllisytyy ja joutuu olemaan samassa autossa väärärotuisen saastan kanssa. :btooth:
 
Tai sitten takseissa ulkomaalaisten suhteellinen määrä on kasvanut kun kustannukset ja kynnys työnteolle on laskenut? Toki onhan se perseestä että maahanmuuttajat työllisytyy ja joutuu olemaan samassa autossa väärärotuisen saastan kanssa. :btooth:
Hymyilyttää miten pitkälle ollaan valmiita puolustelemaan selkeästi palvelutason heikentymistä. Tuollaisten olkiukkojen vääntely kertoo kyllä vakavasta typeryydestä, onko tuollaiseen pakko alentua? Oikeasti?

Taksia, etenkin lähitaksia, saa odotella aina. Nykyään käytänkin vain taksi helsinkiä kun sieltä vantaallekkin taksin saa nopeasti, kuskit pääosin suomalaisia oman kokemuksen mukaan (lähitaksi taas sama kuin tilaisi mosambikissa) ja tietää paljon kyyti maksaa.

Liikenteeseen muuten tullut takseja joiden logot muistuttavat taksi helsinkiä ja lähi taksia mutta ovat jotain aivan muuta :rofl:
 
Taksin saaminen ei ole edes PK seudulla enää niin helppoa. Soitat Lähitaksiin tai Taksi Helsinkiin jossa kerrotaan valitettavasti nyt on ruuhkaa ja pulaa kuljettajista

Eli voisiko todella olla niin, että vain ne ovat pulassa, jotka tilaavat vanhojen toimijoiden systeemeillä?
Huomasin Sara Shafakin mainostavan Yangoa, mukamas Helsingin halvin taksi. En tiedä mitään, mutta jos siellä asuisin, niin voisin ottaa selvää kokemuksista ja vaikka testata.

Täällä maalla puolestaan olen vain ottanut pahan päivän varalle parin taksiyrittäjän oman puhelinnumeron, sillä sen kyydin saa parhaiten sovittua, kunhan on ajoissa.

Edit:Nopea googlaus ja jotkut varoittavat Yangon sovelluksen urkkivan luurista kaikki tiedot sim-korttia myöten. Venäläinen systeemi. No, en tiedä sitten kuinka paljon enemmän voi urkkia kuin Google ja Apple, mutta riskejä on aina.
 
Ei se maaseutu mistään takseista täysin tyhjentynyt ole. Takseja on edelleen, mutta ei niitä huvita ajaa kuin KELA-kyytejä ma-pe 8-16. Viikonloput ja illat pidetään puhelin kiinni, löhötään kotona ja pidetään vaimokkeen kädestä kiinni. Taksari paljastui sen sorttinen otukseksi, että se ei tee elantonsa eteen tai ajattele yhtään mitään, jollei joku ylempää sitä ohjaa. Vielä hetki sitten olivat niin ylpeitä laadustaan, mutta tämä unohtui saman tien, kun viranomainen ei ole enää valvomassa ja komentamassa tolpalle. Erikoinen mentaliteetti yrittäjälle, jos tuollaista nyt voi edes yrittämiseksi kutsua. Laatua tehtiin vain sen takia, kun viranomainen sitä vaati.
 
Voithan sä itse mennä sinne maaseudulle yöksi tolpalle päivystämään. Tuu vaikka sadan yön jälkeen kertoo kuin kovaa laatua olet pitänyt.
 
Voithan sä itse mennä sinne maaseudulle yöksi tolpalle päivystämään. Tuu vaikka sadan yön jälkeen kertoo kuin kovaa laatua olet pitänyt.

:facepalm:

Päivän olkiukkopalkinto myönnetty namlepolle.


Ei tarvi päivystää missään "tolpalla". (eihän niitä maaseudulla juuri edes olekaan).

Voi nukkua kotonaan pitäen puhelinta auki, valmiina lähtemään liikkeelle 10 minuutissa yhden kahvikupin ja pukemisen jälkeen.
 
:facepalm:

Päivän olkiukkopalkinto myönnetty namlepolle.

Ei tarvi päivystää missään "tolpalla". (eihän niitä maaseudulla juuri edes olekaan).

Voi nukkua kotonaan pitäen puhelinta auki, valmiina lähtemään liikkeelle 10 minuutissa yhden kahvikupin ja pukemisen jälkeen.

Ei se öisin taksin suharointi varmaan lyö oikein leiville maaseudulla varsinkaan arkiöinä. Voisi kuvitella että joku yön ainoa keikka saattaa olla joku juoppalallin kuskaus joltakin kylältä toisen juopon luo 2-3 kilometrin päähän. Ja tuota keikkaa varten pitää sitte keskellä yötä herätä ja ajaa sinne 30 kilometrin päähän jossa se kyyti on ja sieltä vielä takaisinkin.

Käsittääkseni aika hiljaista se on jossain Oulussakin arkiöisten taksihommien kanssa vaikka kaupungissa on yli 100 tuhatta asukasta. Toki Oulussa kantakaupungin alueella taksin aina saa kun on siellä kuitenkin muutamia takseja aina ajossa.

Jostakin olen lukenut, että maaseudulla se yhteiskunnan maksamien kela- ja muiden verovaroista menevien taksikyytien ajaminen saattaa olla 80 prosenttia taksin liikevaihdosta. Tämä siis ajalta ennen taksiuudistusta. Eipä siinä kannata silloin oikein öisin päivystellä mitään ellei sitten harrastuksena tykkää ihmisiä kuskailla niin että maksaakin itse siitä vielä.
 
Taksilupien määrähän oltaisiin voitu vapauttaa ja silti varmistaa, että palvelutaso pysyy. Ne Kela-kyyditkin voisi ihan hyvin kilpailuttaa päivystysvelvoitteen kanssa. Oli täydellinen emämunaus "vapaan kilpailun" nimissä romuttaa koko toimiva ja laadukas järjestelmä. Kun asioita tehdään ideologia edellä, hommat tuppaavat menemään joka kerta aivan perseelleen. Oli se ideologia mikä hyvänsä.

"Saatanan tunarit"

Lisäys: Seuraava askel on varmaan poistaa ajokorttivaatimus kaikilta kuljettajilta (myös raskas liikenne). Haittaa kilpailua. Ilmoitus halukkuudesta riittäisi ihan hyvin.
 
Ei se öisin taksin suharointi varmaan lyö oikein leiville maaseudulla varsinkaan arkiöinä.

Mitähän nyt tarkoitet termillä "lyödä leiville" ?

Ei ole tarkoituskaan, että ihminen elättäisi itsensä pelkästään ajamalla satunnaista yökeikkaa maaseudulla vaan tekemällä sen lisäksi paljon muutakin.

Vaan ajamalla myös niitä kela- ja koulukyytejä päivisin, tai vaikka viljelemällä samalla pientä maatilaa.

Ja ne yökeikat voi hinnoitella tarpeeksi ylös, että niistä tulee sen verran mukavasti lisää rahaa että ne haluaa tehdä sen muun lisäksi.
 
Mitähän nyt tarkoitet termillä "lyödä leiville" ?

Ei ole tarkoituskaan, että ihminen elättäisi itsensä pelkästään ajamalla satunnaista yökeikkaa maaseudulla vaan tekemällä sen lisäksi paljon muutakin.

Vaan ajamalla myös niitä kela- ja koulukyytejä päivisin, tai vaikka viljelemällä samalla pientä maatilaa.

Ja ne yökeikat voi hinnoitella tarpeeksi ylös, että niistä tulee sen verran mukavasti lisää rahaa että ne haluaa tehdä sen muun lisäksi.

Entäs sitten kun tosielämän käytäntö ei vastaa teoreettista tarkoitusta? Muutetaanko teoriaa, vai sanotaanko, että todellisuus on väärässä?
 
Taksilupien määrähän oltaisiin voitu vapauttaa ja silti varmistaa, että palvelutaso pysyy. Ne Kela-kyyditkin voisi ihan hyvin kilpailuttaa päivystysvelvoitteen kanssa. Oli täydellinen emämunaus "vapaan kilpailun" nimissä romuttaa koko toimiva ja laadukas järjestelmä. Kun asioita tehdään ideologia edellä, hommat tuppaavat menemään joka kerta aivan perseelleen. Oli se ideologia mikä hyvänsä.

"Saatanan tunarit"

Lisäys: Seuraava askel on varmaan poistaa ajokorttivaatimus kaikilta kuljettajilta (myös raskas liikenne). Haittaa kilpailua. Ilmoitus halukkuudesta riittäisi ihan hyvin.

Tai sitten voisi miettiä sairaiden ovelta-ovelle kyydityksen jotenkin uusiksi.
Koska onhan se nyt aika outo homma, että taksifirman menestys on siitä kiinni, että saa päästä kuskaamaan valtion piikkiin sairaita. Nehän ovat sitten poissa muilta asiakkailta.

Kyllä bussifirmatkin oli katkeria, kun lopetettiin maaseudun linjojen tukeminen, mutta eihän siinä kyllä mitään järkeä ollut, että iso bussi ajaa säännöllistä reittiä mukanaan alle kymmenen matkustajaa.

Kyllähän käsittääkseni tuo kela-taksi kilpailutus ja vaatimukset siihen ovat ihan pirun jäykkiä ja hankalia.
 
Tai sitten voisi miettiä sairaiden ovelta-ovelle kyydityksen jotenkin uusiksi.
Koska onhan se nyt aika outo homma, että taksifirman menestys on siitä kiinni, että saa päästä kuskaamaan valtion piikkiin sairaita. Nehän ovat sitten poissa muilta asiakkailta.

Sairaita? Kuskataanhan siellä paljon muutakin. Vanhukset, vammaiset, lapset jne. Jollakin noiden ihmisten liikkuminen pitää hoitaa, ja julkinen liikenne on jo maaseudulta ajettu käytännössä alas.

Kyllä bussifirmatkin oli katkeria, kun lopetettiin maaseudun linjojen tukeminen, mutta eihän siinä kyllä mitään järkeä ollut, että iso bussi ajaa säännöllistä reittiä mukanaan alle kymmenen matkustajaa.

Ja nyt maksetaan sitten taksikyytejä :) Sama homma koulujen lakkauttamisen kanssa, terveysasemien ym. kanssa. Säästettiin kuluissa ja nyt ihmetellään miten kuljetuskustannukset ovat räjähtäneet käsiin.
 
Entäs sitten kun tosielämän käytäntö ei vastaa teoreettista tarkoitusta? Muutetaanko teoriaa, vai sanotaanko, että todellisuus on väärässä?

Niin mitä? Jos taksin ajaminen yöllä tai maasaudulla ylipäätään ei kannata, niin ei sitä sitten ajeta.

En minä ymmärrä sitäkään näkökantaa, että valtion pitäisi tukea kaikenmaailman kannattamattomia palveluja kaikkialla Suomessa. Jos tilanne ei miellytä, niin sitten pitää muuttaa paikkakunnalle, mistä palvelut löytyvät.

Vaikkapa omasta mielestäni noi saariston yhteysalukset ja muu toiminta voisi ihan hyvin lakkauttaa, ne ovat ihan älyttömän kalliita ja vain parin tyypin vuoksi.
 
Entäs sitten kun tosielämän käytäntö ei vastaa teoreettista tarkoitusta? Muutetaanko teoriaa, vai sanotaanko, että todellisuus on väärässä?

Tosielämän käytäntö toimii juuri siten, että maaseudulla monet taksikuskit on niitä maajusseja. Ja uusi taksilaki vaan tekee tästä "sivutoimisesta taksibisneksestä" helpompaa.

(Olen elänyt elämäni ensimmäiset 18.5 vuotta maaseudulla, väitän tietäväni jotain maaseudun elinkeinorakenteeta)

Mutta ilmeisesti tässä on nyt pieni siirtymävaihe menossa, että monet maaseudun taksikuskit eivät ole tajunneet/kehdanneet laittaa niitä yölisiä tarpeeksi ylös, että sitten mielummin nukkuvat yönsä.

Tämä on vain heidän typeryyttään. Kyllä he pian tajuavat, tai uudet ihmiset alkavat ajaa siellä takseja, jotka kulkevat myös öisin, kunnollisesta hinnasta.

Tämä on siirtymävaiheen ongelma, jonka markkinatalous korjaa, kun pääsee kunnolla vauhtiin.
 
Tai sitten takseissa ulkomaalaisten suhteellinen määrä on kasvanut kun kustannukset ja kynnys työnteolle on laskenut? Toki onhan se perseestä että maahanmuuttajat työllisytyy ja joutuu olemaan samassa autossa väärärotuisen saastan kanssa. :btooth:

Mitä hittoa oikein sössötät?
Mistään uskonnosta ei ollut minkäänlaista puhetta. Mainitsi vain olennaiset asiat:
-Kuski ei osaa suomea.
-- Taksikuskin kannattaisi SUOMESSA ehdottomasti osata suomea.
- Kuski ei osannut perille
-- Kyllä taksikuskilla pitäisi olla alueensa paikoista kohtuullinen käsitys. Jos suhailee missä sattuu, mitä reittiä sattuu, niin se ei missään nimessä ole asiakkaan etu.
- Hinta voi vaihdella vähän mitensattuu, kannatta kysyä hinta ensin!
-- Niin, aika onnetonta on jos hinta pitää todellakin kysyä ensin tai voi joutua kusetetuksi.

Tuskin kovinkaan monelle kantaSUOMALAISELLE on merkitystä mitä uskontoa ammattilainen edustaa, jos hän tekee työsä oletetulla tavalla ja hänen kanssaan pystyy kommunikoimaan.

Mutta huonosti kommunikaatioon kykenevä, eksyvä taksisuhari, joka velottaa mitensattuu!? Silloin kyllä menee asiat melkoisen päin honkia. Puuttuu vain epäsiisti auto tai kertakaikkinen aikataulun kuseminen.
 
Mitähän nyt tarkoitet termillä "lyödä leiville" ?

Ei ole tarkoituskaan, että ihminen elättäisi itsensä pelkästään ajamalla satunnaista yökeikkaa maaseudulla vaan tekemällä sen lisäksi paljon muutakin.

Vaan ajamalla myös niitä kela- ja koulukyytejä päivisin, tai vaikka viljelemällä samalla pientä maatilaa.

Ja ne yökeikat voi hinnoitella tarpeeksi ylös, että niistä tulee sen verran mukavasti lisää rahaa että ne haluaa tehdä sen muun lisäksi.

Ongelma on siinä, että:
Pieni maatilatoiminta = Tappiollista nykyisin.
Kevyt taksisuhailu, pienillä kyytimäärillä = Tappiollista.
JA
Tappio + Tappio = Tappio, edelleen.
 
Kevyt taksisuhailu, pienillä kyytimäärillä = Tappiollista.

Väärin.

Kun taksia ajetaan samalla henkilöautolla, joka joka tapauksessa pitää olla että maaseudulla pystyy käymään kaupassa jne, siitä ei tule merkittäviä pääomakustannuksia.

Ja kun ei tarvi maksella kenenkään täysipäiväistä palkkaa vaan kyse on ~50% yksityisyrittäjän omasta työajasta, siitäkään ei tule suuria palkkakustannuksia.
 
Niin mitä? Jos taksin ajaminen yöllä tai maasaudulla ylipäätään ei kannata, niin ei sitä sitten ajeta.

En minä ymmärrä sitäkään näkökantaa, että valtion pitäisi tukea kaikenmaailman kannattamattomia palveluja kaikkialla Suomessa. Jos tilanne ei miellytä, niin sitten pitää muuttaa paikkakunnalle, mistä palvelut löytyvät.

Vaikkapa omasta mielestäni noi saariston yhteysalukset ja muu toiminta voisi ihan hyvin lakkauttaa, ne ovat ihan älyttömän kalliita ja vain parin tyypin vuoksi.
jatketaan tällä ja suomesta lakkaa ruokatuotannot, raaka-aine teollisuus ja katotaan kun kaupungeissa hinnat räjähtää käsiin eritoten asuntojen osalta.
 
Väärin.

Kun taksia ajetaan samalla henkilöautolla, joka joka tapauksessa pitää olla että maaseudulla pystyy käymään kaupassa jne, siitä ei tule merkittäviä pääomakustannuksia.

Ja kun ei tarvi maksella kenenkään täysipäiväistä palkkaa vaan kyse on ~50% yksityisyrittäjän omasta työajasta, siitäkään ei tule suuria palkkakustannuksia.

Kyllä sillä taksiautolla on erilaiset vaatimukset, kun jollain yleiskäyttöautolla, maaseudulla.

Lisäksi se maanviljelys ym voi hyvinkin aiheuttaa sen, että ko henkilö /auto ei voi olla aina käytettävissä, joten se taksikin onm "ehkä saatavissa", joka kyllä karkoittaa asiakkaat.
 
Kyllä sillä taksiautolla on erilaiset vaatimukset, kun jollain yleiskäyttöautolla, maaseudulla.

Ei ole, kun ei ota invakyytejä hoitaakseen.

Lisäksi se maanviljelys ym voi hyvinkin aiheuttaa sen, että ko henkilö /auto ei voi olla aina käytettävissä, joten se taksikin onm "ehkä saatavissa", joka kyllä karkoittaa asiakkaat.

Se maanviljelijä ei ole koskaan yöllä pimeän aikaan peltotöissä. Siitähän tämä keskustelu lähti.

Ja päivälläkin voi aika hyvin kalenteria sekä ikkunasta ulos katsomalla päätellä, voiko kyseinen maanviljelijä olla peltotöissä. Ja maalla asuvat kyllä kaikki oppii tämän hyvin nopeasti.

(Vähän liian pienen maatilan omistavalle) maanviljelijälle ei tule mitään merkittäviä lisäkustannuksia siitä, että hän hankkii taksiluvan ja alkaa heittämään niitä yökeikkoja.
 
jatketaan tällä ja suomesta lakkaa ruokatuotannot, raaka-aine teollisuus ja katotaan kun kaupungeissa hinnat räjähtää käsiin eritoten asuntojen osalta.

Mutta ei homma voi millään perustua siihen, että valtio tai kunta maksaa. Olen minä sitäkin mieltä, että ei mitään järkeä siinä, että joku muuttaa Helsinkiin ja sen asuminen maksetaan.
Jos ei ole varaa asua siellä, niin sitten pitää asua vähän halvemmassa lukaalissa.
 
Mutta ei homma voi millään perustua siihen, että valtio tai kunta maksaa. Olen minä sitäkin mieltä, että ei mitään järkeä siinä, että joku muuttaa Helsinkiin ja sen asuminen maksetaan.
Jos ei ole varaa asua siellä, niin sitten pitää asua vähän halvemmassa lukaalissa.
ja sitä halvempaa on juuri maaseudulla, mein ruokatuotanto on juuri maaseudulla ja se on kiitos valtion kannattomaksi tehty (verojen lisäksi lupia lupien päälle, tarpeettomia lisämaksuja, ruosaryymmin kielto aka pakotetaan myymään valiolle kaikki alihintaan etc) , se kun lakkaa niin ruuan hintakin pomppaa hyvin ja bonuksena elintarvikkeet tulevat sitten puolasta yms missä lihakin voi olla hyvin saastutettua, bonuksena sano hyvästit joulukinkulle
 
Yöllä kyllä kannattaa nukkua, että jaksaa päivällä sitten tehdä niitä oikeita töitä. Ja vain Suomen kaltaisessa maassa joutoväki voi pitää hallussaan maan kalleimpia ydinasuinalueita ja tehdä tätä täysin toisten maksamana. Töitä tekevät sitten käyttävät tuntitolkulla aikaa työmatkoihinsa, että noita voidaan yhteiskunnan varoilla paapoa. Samalla nuo kasaan kerätyt syöttiläät päätyvät keskenään siihen tulokseen, että autoilu on oikeastaan aivan turhaa toimintaa...

Hyppään nyt seuraavaan:

SDP:n kansanedustajan mukaan kestävyysvajetta ei oikeasti ole

Olen aika sanaton tuon ylläolevan väitteen edessä. Lainaa on otettu koko ajan lisää 10 vuotta peräkkäin, ja velkataakka vain syvenee ja syvenee, ja tällaiset jampat on äänestämällä äänestetty hoitamaan yhteisiä asioita. Niiden eläkerahastojenkin vastuut ovat jo noin kolminkertaiset niissä olevaan varallisuuteen nähden. Ne tulevatkin eläkkeet kun pitää osin niistä maksaa, ei vain pelkästään nykyisten eläkeläisten. Eihän se nyt niin mene, että kun nykyiset eläkeläiset ovat kuolleet, varallisuus voi olla nollassa. Ai helevetti, kuinka kreikkalainen asenne. Ei huolta huomisesta. Ei niin, kreikkalaisilla ei ole mitään huomista enää, niillä on vain tämä päivä ja siinä kitkutteleminen.

Tuolla miehellä ovat nyt aivan täysin sekaisin ihmisten palkoista kerätyt eläkemaksut, jotka ovat todellakin tarkoitettu eläkkeisiin, ja jotka eivät edes nykytasolla tule niihin riittämään, eivät oikeasti, koska maksujen pohjana on käytetty jatkuvaa talouskasvua jota vain ei ole tapahtunut, --- ja valtion muu menoihinsa käyttämä budjettiraha. Syömäraha. Sillähän on tosin kyllä kaverina ja sydänystävänä Anna Kontula. Sen naisen talousnäkemykset lienevät kaikille jo tuttuja? Hänen tulkintansa mukaan sosiaaliturvan saajat ovat aivan samanlaisia veronmaksajia kuin kaikki muutkin. Aivan. Hyvä on hyvässä seurassa matkailla maailmalla tutustumaan erilaisiin jänniin paikkoihin, ja jutella keskenään tämmöisiä henkevyyksiä. Siinä molemmat oppivat toisiltaan.

KUKA äänestää tuollaisia ihmisiä hoitamaan omia asioitaan? :facepalm:

En enää ymmärrä mistään mitään. Dan Koivulaakso puhumassa oikeusvaltiosta? Kiljunen puhumassa kestävyysvajeesta? Lopettakaa nyt helvetissä jo se juomaveden fluoraaminen...

T -.-
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole, kun ei ota invakyytejä hoitaakseen.



Se maanviljelijä ei ole koskaan yöllä pimeän aikaan peltotöissä. Siitähän tämä keskustelu lähti.

Ja päivälläkin voi aika hyvin kalenteria sekä ikkunasta ulos katsomalla päätellä, voiko kyseinen maanviljelijä olla peltotöissä. Ja maalla asuvat kyllä kaikki oppii tämän hyvin nopeasti.

(Vähän liian pienen maatilan omistavalle) maanviljelijälle ei tule mitään merkittäviä lisäkustannuksia siitä, että hän hankkii taksiluvan ja alkaa heittämään niitä yökeikkoja.
Esim auton siisteys ei ole välttämättä kovinkaan usein riittävä. Maatilakäytössä tuppaavat rähjäytymään ja likaantumaan väkisin ym.
Eikä maatilalla autona kannata edes olla henkilöautoa, vaan pakettiauto(jossa on tilaa esim max 3:lle (Jos ei ole isoa perhettä).

Kiireiseen maataisteluaikaan se viljelijä NUKKUU öisin, jotta jaksaa tehdä töitä PÄIVÄLLÄ. Siinä ei pompita jotain känniööliötä kyytiämään yöllä 2 aikaan baarista, jolloin uneen voi tulla esim 2-3 tunnin katkos.
 
Totuus on että kukaan ei siellä maalla tule taksia koskaan enää ajamaan. Oma auto pitää olla. Piste.
 
Esim auton siisteys ei ole välttämättä kovinkaan usein riittävä. Maatilakäytössä tuppaavat rähjäytymään ja likaantumaan väkisin ym.
Eikä maatilalla autona kannata edes olla henkilöautoa, vaan pakettiauto(jossa on tilaa esim max 3:lle (Jos ei ole isoa perhettä).

... mutta koska maanviljelijöillä on yleensä myös perhe, ja usein vähintään emäntä käy muualla töissä, niitä autoja on maanviljelijäperheellä tyypillisesti kaksi kappaletta.

Toinen pidetään siistinä, toista käytetään maatilan työhommissa ja se työhommissa käytetty auto on usein joku vanha romu.

Kiireiseen maataisteluaikaan se viljelijä NUKKUU öisin, jotta jaksaa tehdä töitä PÄIVÄLLÄ. Siinä ei pompita jotain känniööliötä kyytiämään yöllä 2 aikaan baarista, jolloin uneen voi tulla esim 2-3 tunnin katkos.

.. ja kiireistä aikaa on n. kuukausi vuodessa. Jäljelle jää 11 kuukautta aikaa vuodessa kyyditä niitä kännääliöitä.

Ja kiireisen ajan keskelle kun tulee sadepäivä niin silloin ei tehdä pellolla yhtään mitään.
 
Helvetin hienoa kyllä maalla-asuvilla kun edellinen hallitus paskoo ensin taksiliikenteen ja tämä seuraavaa varmaan sitten nostaa yksityisautoilun kulut pilviin tai kieltää kokonaan samalla kun palveluita viedään koko ajan kauemmaksi.
 
Helvetin hienoa kyllä maalla-asuvilla kun edellinen hallitus paskoo ensin taksiliikenteen ja tämä seuraavaa varmaan sitten nostaa yksityisautoilun kulut pilviin tai kieltää kokonaan.
Ja kepu molemmissa hallituksissa, kertonee siitä ettei yhtäkään puoluetta enää kiinnosta haja-asutusseutujen tukeminen kuin vaalipuheissa. Toki tämä nyt siihen olettaen, että maalailusi pitäisi paikkaansa.
 
Kyllähän autoilun rasituksia aiotaan nostaa ylöspäin. "Ilmastonmuutos ja silleen tralla lalla" on siinä ihan kätevänä perusteena. Samoin tehdään sos.dem työryhmä päätöksinä "periaatepäätöksiä" siitä, että autokanta vaihdetaan sähköllä toimiviin sellaisiin, ja tietenkin tätäkin tullaan jollain verotuksellisilla keinoilla ohjaamaan. Koilliskairan jätkämies ei tietenkään voi sellaista vekotinta ostaa, koska ne ovat a) todella kalliita, ja b) sielläpäin niitä lataustolppia ei niin vain löydykään. Käytetyllä halvalla sähköautollahan kukaan ei tee yhtään mitään, vaan se on lähinnä vain ongelmajätettä. Hän tulee ajamaan sillä viimeisellä myynnissä olevalla dieseli jetalla seuraavat 50 vuotta, koska on vain pikku pakko. On myös aivan sama, mitä se polttoaine maksaa, jos se toinen vaihtoehto on vähintään 40 000 euroa maksava sähköauto, johon ei vain ole varaa. Lopuksihan niille jätkille ei siellä jää enää mitään muuta, kuin oma käsi ja viina. Sitten ne kuolevat pois. Kumbalajah... Maailma pelastuu.

T -.-
 
Kumman paljon sieltä maalta silti tulee jatkuvalla syötöllä kelatakseja käyttämään kaupungin sairaalapalveluita.
Eikös noi maksanut parisen vuotta sitten joku miljardi tai jotain?.Noitakin ilmeisesti käytetään johonkin kampaamokäynteihin?.Tosin ihan ymmärrettävää jos on vanhempi nainen joka tarvitsee jotain rollattoria.Muutenkin taidettu keskittää osa sairaala toiminnoista juuri isoihin kaupunkeihin joten noita on pakko käyttää jos/kun iän tuomat sairaudet alkaa vaivaamaan eikä ole omaa autoa/kortti otettu pois.Ovat vaan vaaraksi muulle liikenteelle kun näkö on heikentynyt ja kroppa ei toimi enää kunnolla.
 
Helvetin hienoa kyllä maalla-asuvilla kun edellinen hallitus paskoo ensin taksiliikenteen ja tämä seuraavaa varmaan sitten nostaa yksityisautoilun kulut pilviin tai kieltää kokonaan samalla kun palveluita viedään koko ajan kauemmaksi.

Tämä taksiautoilun paskominen on ainakin tuolla meidän mökkipitäjällä aiheutanut sen että nyt kun taksia ei enää saa, niin apuun soitetaan kylän aikamiespoika joka kuskaa pimeänä. Pääsee mummot ja vaarit käymään terveuskeskuksessa ja saavat samalla reissulla osteltua aikamiespojalta virosta tuodut voiteluaineet kontista.

Profit????
 
Tämä taksiautoilun paskominen on ainakin tuolla meidän mökkipitäjällä aiheutanut sen että nyt kun taksia ei enää saa, niin apuun soitetaan kylän aikamiespoika joka kuskaa pimeänä. Pääsee mummot ja vaarit käymään terveuskeskuksessa ja saavat samalla reissulla osteltua aikamiespojalta virosta tuodut voiteluaineet kontista.

Profit????
Toihan toimii ihan täydellisesti. Turha rahan kierrättäminen valtion kautta jää pois. Eli valtion ei tarvitse maksaa kyytiä terveyskeskukseen, mummot ja vaarit säästävät alkoholiverossa, aikamiespoika saa bensarahaa ja valtion konttorirotat eivät näänny työtaakan alle kun ei tarvitse käsitellä turhaan näiden ihmisten asioita.
 
Minä tiedän mitä verovähennys tarkoittaa, kiitos vain Sherlock. Sinulle sen sijaan tuntuu olevan todella vakavia puutteita alkeellisessakin yleissivistyksessä.

Veroista tehdään paljon erilaisia vähennyksiä. Esimerkiksi monet vähentävät paljon suuremmilla summilla esimerkiksi työhuoneita tai työmatkoja ja jopa asuntoja. Se ei tarkoita, että joku muu maksaisi heidän työhuoneensa tai ostaisi heille auton. Kuten sekään, että ammattiliiton jäsenyys on veroista vähennettävä ei tarkoita, että joku muu maksaisi sen jäsenmaksun. Etenkin kun meistä nokkelimmat ovat tietoisia, että verovähennys vähennetään verotettavasta tulosta. Se ei tarkoita, että minä maksaisin jäsenmaksun verran vähemmän veroa. Se tarkoittaa, että minä en maksa siitä jäsenmaksusta veroa.
Joka sinun pitäisi maksaa, ja jonka muut maksavat.
 
Ja kepu molemmissa hallituksissa, kertonee siitä ettei yhtäkään puoluetta enää kiinnosta haja-asutusseutujen tukeminen kuin vaalipuheissa. Toki tämä nyt siihen olettaen, että maalailusi pitäisi paikkaansa.
persut ajais kyllä tuota asiaa mutta niitä pitäisi vaaleissa äänestää kun kansanpetturit ei siedä niitä
 
Oikea säästöhän syntyisi siitä, että työtaakan vähennyttyä virkamiehille keksittäisiin TE-toimiston puolesta uusia virikkeellisiä puuhia vapaaherroina/-rouvina.

Kokonaistulosta valtiontalouden suhteen en kuitenkaan uskalla arvioida. Ja ylempikin oli vain fantasiaa... Kyllä virkamies itsensä työllistää.

TE toimiston virkamiehillähän on kätevästi virka-aika (Koko yö aikaa!), joten hehän voisivat ajaa yöksi maaseudulle päivystämään ja ajamaan taksia, PROFIT!

Kelakyydit muuten toimivat nykyisin niin, että muutama välittäjä on tehnyt sopimuksen ja ne ottavat leijonanosan ja suhareille jää rippeet. Jos on muitakin ajoja, niin ei suhareita nuo edes niillä hinnoilla kiinnosta!
 
.. ja kiireistä aikaa on n. kuukausi vuodessa. Jäljelle jää 11 kuukautta aikaa vuodessa kyyditä niitä kännääliöitä.

Ja kiireisen ajan keskelle kun tulee sadepäivä niin silloin ei tehdä pellolla yhtään mitään.

Nyt vähän kyseenalaistan tätä. Maatiloilla kiireinen aika alkaa keväällä heti kun maa on siinä kunnossa että sitä voi alkaa työstämään, yleensä jossain toukokuun alussa. Ja sitä ennen jo kaikki kesän tarvittavat työkoneet pitää huoltaa kesän koitoksiin.

Toukotyöt sitten kestävät noin kesäkuun puoliväliin tai vähän yli. Tämän jälkeen alkaa sitten heti ensimmäisen tuoreheinän (säilörehu) korjaaminen. Ja sen jälkeen kuiva heinä. Ja sen jälkeen toinen säilörehusato. Tuo kestää jonnekin heinäkuun puoliväliin. Jokaisen sadonkorjuun jälkeen toki pitää myös peltoja lannoittaa. Ja jossain vaiheessa korjataan säilörehu vielä kolmannenkin kerran.

Sitten elokuulla alkavat eri viljojen ja muiden lajikkeiden korjuut, jotka kestävät noin syyskuun loppuun.

Ja sen jälkeen alkaa peltojen hoitaminen talvikuntoon (kyntäminen jne).

Ja tietysti jos kyseisellä tilalla on karjaa, ne täytyy hoitaa joka päivä noiden muiden töiden lisäksi. Ja korjailla erinäisiä koneita, rakentaa/korjata tuotantotiloja jne. En ole kyllä koskaan yhdelläkään kannattavalla tilalla nähnyt sellaista, että sadepäivänä vedetään lonkkaa tekemättä mitään - aina löytyy tekemistä vaikka millä mitalla.

Talvella (Joulu-Tammi-Helmi-Maalis) voi vihdoin lomailla jokusen viikon (mutta ei kyllä 4 viikkoa putkeen, ja yhteensä lomat jäävät yleensä alle tuon normaalityöntekijän 5 viikon vuodessa). Mutta jos sen 1 kk tuosta vähentää, niin periaatteessa 3 kuukautta vuodessa on sitä hiljaisempaa - ja jos tilalla on metsää (aika monella maatilalla on) sitä harvennetaan/raivataan tuossa talvikuukausien aikana.

Ei ole mitenkään mahdollista että maatilallinen, joka pyörittää nykyaikaista maatilaa ehtisi missään vaiheessa taksikuskiksi ajelemaan. Ainoastaan sellainen, joka pyörittää jotain todella pientä sukutilaa harrastuksen omaisesti voisi niin tehdä.
 
Mielenkiintoista lukea ulkomaisen median kirjoitusta suomalaisesta asiasta, josta itse tietääkin jotain eli rauhanneuvottelijan kirjoituksista.
Tuon jutun jälkeen voin itse todeta olevani samaa mieltä demareista kuin Halla-ahokin aikoinaan.
Leftist Finnish Party Embraces Homophobic, Racist MP - Sara A. Carter
se on vain sitä SDP:n arvopohjaa
jos rinne tekis vähänkään fiksusti niin potkis al-taaen pois puolueesta vaikka siinä yksi paikka menisikin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 407
Viestejä
4 868 507
Jäsenet
78 657
Uusin jäsen
Haline

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom