Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Mitä järkeä rakentaa uusia teitä jos autoilu kielletään kokonaan?
Harmi vaan, että tuolloin sattui olemaan austerity-hallitus eli vastuullisen taloudenpidon hallitus, joka taittoi velkaantumisen kasvun kunnianhimoisesti koulutuksesta ja vähäosaisimmilta leikkaamalla.
ei edes vaikee löytää internetsistä:Tästä voinemme kaikki olla samaa mieltä. Tähän vielä se Sipilän kuva, jossa poseeraa opiskelijoiden kanssa "koulutuksesta ei leikata" kyltti kädessä. Kuva löytynee intternetseistä.
En löytänyt parempaa paikkaa tälle Sitran aprillipilalle, joten laitan tähän. Linkki uutiseen:
Nyt tuli järisyttävä lista kaikille suomalaisille: Kasvissyönti, pienempi asunto, kaikki vapaa-ajan matkat julkisilla – ”Suuria muutoksia kaikkiin arjen tapoihin”
Pari nostoa jutusta:
Raportin mukaan sellaisia elämäntapamuutoksia, joilla voi olla suuri vaikutus, ovat ”yksityisautoilun korvaaminen joukkoliikenteellä tai sähköpyörällä työ- ja vapaa-ajan matkoilla, sähkö- ja hybridiautojen käyttöönotto, ajoneuvojen polttoainetehokkuuden huomattava parantaminen, kimppakyydit, asuminen lähempänä työpaikkaa ja pienemmissä asunnoissa, uusiutuvat energialähteet sähkön ja lämmön tuotannossa, lämpöpumppujen käyttöönotto, kasvis- tai vegaaniruokavalio sekä maitotuotteiden ja punaisen lihan korvaaminen kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla”.
Raportin mukaan muita kohtalaisesti tai paljon hiilijalanjälkeä pienentäviä vaihtoehtoja ovat liikuttujen välimatkojen lyhentäminen etätyöllä tai asumalla lähempänä työpaikkaa sekä energiatehokkuuden parantaminen esimerkiksi ajoneuvojen ja kodinkoneiden osalta.
Ja nämä saa palkkaa ihan rahana näistä jutuista. Itse antaisin vaan kotimaassa tuotettuja banaaneja ja pahvilaatikon työsuhdeasunnoksi.
"Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Suomeen muuttaisi vuosittain jopa 50 000 maahanmuuttajaa, joita houkutellaan aktiivisesti maahan. Raportissa halutaan siirtyä maahanmuuttopolitiikassa 'sääntelystä viettelyyn'."
"'Nykyään tilanne on se, ettei kukaan oikeasti halua Suomeen. Siksi tarvitaan aktiivista houkuttelua, että tänne ylipäätään saadaan ketään. Portsarikulttuurista pitää siirtyä sisäänheittäjäksi', sanoo sosiologi Anna Kontula, yksi raportin laatijoista.
Sipilähän tätä jo kokeili ja hyvin toimi."Portsarikulttuurista pitää siirtyä sisäänheittäjäksi', sanoo sosiologi Anna Kontula, yksi raportin laatijoista.
Saksassa on vapaita rajoituksia ihan samanlaisilla moottoriteillä kuin meillä on ja hyvin toimii.Nuo suuremmat nopeudet vaan tarvitsisivat sen kolmannen kaista.
Voisi tulla mielenkiinoisia tilanteita, kun sitä kahdeksaakymppiä kulkevaa yhdistelmää lähtisi ohittamaan sataa kulkeva bussi ja ohituskaistalla olisi se vajaata kahtasataa losottava.
Mikäköhän tämä "portsarikulttuuri" on oikein ollut? Suomeen pursusi hallitsemattomasti viimevuosina kymmeniä tuhansia ihmisiä ja jälki on ollut sen näköistä. Ilmeisesti ainakin jotkut tuntuvat haluavan Suomeen."'Nykyään tilanne on se, ettei kukaan oikeasti halua Suomeen. Siksi tarvitaan aktiivista houkuttelua, että tänne ylipäätään saadaan ketään. Portsarikulttuurista pitää siirtyä sisäänheittäjäksi', sanoo sosiologi Anna Kontula, yksi raportin laatijoista.
Saksassa on vapaita rajoituksia ihan samanlaisilla moottoriteillä kuin meillä on ja hyvin toimii.
No shit?Ei toimi ollenkaan niin hyvin kuin kolme kaistaisilla vastaavilla
Moottoritieverkostoa tulisi kehittää ja laajentaa. Voisi pikkuhiljaa nostella myös niitä nopeusrajoituksia. 150km/h olisi varmasti mahdollinen moottoritienopeus.
Nuo suuremmat nopeudet vaan tarvitsisivat sen kolmannen kaista.
Voisi tulla mielenkiinoisia tilanteita, kun sitä kahdeksaakymppiä kulkevaa yhdistelmää lähtisi ohittamaan sataa kulkeva bussi ja ohituskaistalla olisi se vajaata kahtasataa losottava.
Pidetään peukut pystyssä, että neuvottelut kariutuu ja Rinne perustaa ilmiöpöydän oppositioon.,missä voi suunnitella tulevaisuusinvestointejaan ilman taloudellisia raameja. Halla-ahosta seuraava hallitustunnustelija ja pääministeri ja hallitus ps kok kesk kd viikon mittaisten keskustelujen jälkeenJuha Sipilä: Vaikeaa on saada hallitus kasaan
On kyllä paskaa poliittista teatteria jos SDP ei nyt Keskustan kanssa pääse muka sopuun talousasioista ja sitten kokoomuksen kanssa sopu muka syntyisi jos näin tulee käymään. Vaikea tästä enää sanoa kenellä on mitkäkin lehmänkaupat ja miten edetään jos nämä nyt kariutuvat keskustan talouslinjaan.
Varmaan siellä on kulisseissa muuallakin tunnusteltu kuin pelkästään Rinteen pöydässä.
Toivotaan parasta, mutta kyllähän keskusta sanoi aikaisemminkin että ”ihme pitää tapahtua” jotta keskusta lähtisi hallitusneuvotteluihin ja oho, mites kävikään. Ainakaan ihmeiden aika ei ole ohi.Pidetään peukut pystyssä, että neuvottelut kariutuu ja Rinne perustaa ilmiöpöydän oppositioon.,missä voi suunnitella tulevaisuusinvestointejaan ilman taloudellisia raameja. Halla-ahosta seuraava hallitustunnustelija ja pääministeri ja hallitus ps kok kesk kd viikon mittaisten keskustelujen jälkeen
Voi vaan kuvitella, kun hallituksen muodostaminen jo nyt on näin vaikeaa (perhanan Arvo Pohja) niin kuinka vaikeata sen toiminta tulee olemaan.
Mutta olishan se ihan käsittämätöntä, jos kepu lähtisi romuttamaan niitä asioita, joita hetki sitten hehkutti edellisen hallituksen saavutuksina.Toivotaan parasta, mutta kyllähän keskusta sanoi aikaisemminkin että ”ihme pitää tapahtua” jotta keskusta lähtisi hallitusneuvotteluihin ja oho, mites kävikään. Ainakaan ihmeiden aika ei ole ohi.
No me romuttuisi joka tapauksessa joten siinä mielessä ei väliä. Ja hallituksessa pääsisi vaikuttamaan soten maakuntahimmeliin, mikä on varmaankin se tärkein juttu.Mutta olishan se ihan käsittämätöntä, jos kepu lähtisi romuttamaan niitä asioita, joita hetki sitten hehkutti edellisen hallituksen saavutuksina.
No me romuttuisi joka tapauksessa joten siinä mielessä ei väliä. Ja hallituksessa pääsisi vaikuttamaan soten maakuntahimmeliin, mikä on varmaankin se tärkein juttu.
Minä toivon, ettei kokoomusta näkyisi seuraavassa hallituksessa etteivät pääse tuhoamaan Suomea enempää sote (ja muilla) yksityistämisillä. Parempi tuo Sipilän maakuntahimmelikin on.
No me romuttuisi joka tapauksessa joten siinä mielessä ei väliä. Ja hallituksessa pääsisi vaikuttamaan soten maakuntahimmeliin, mikä on varmaankin se tärkein juttu.
Minä toivon, ettei kokoomusta näkyisi seuraavassa hallituksessa etteivät pääse tuhoamaan Suomea enempää sote (ja muilla) yksityistämisillä. Parempi tuo Sipilän maakuntahimmelikin on.
Maakuntahimmelissä rahat sentään pysyy Suomen rajojen sisällä kun Kokkareiden veivauksissa rahat valuvat ulkomaille.Yksityistämisessä ei sinänsä ole mitään ongelmaa kunhan lainsäädännön raamit ovat kunnossa. Hoitajamitoituksessa on vähän korjattavaa.
Maakuntahimmeli on erittäin haitallinen verotuoikeuden vuoksi. Se tarkoittaa verotuksen tason kohoamista entisestään ja taso on jo nyt tapissa.
Kokoomus voisi luvata kepulle maakuntahimelin ilman verotusoikeutta.
Maakuntahimmelissä rahat sentään pysyy Suomen rajojen sisällä kun Kokkareiden veivauksissa rahat valuvat ulkomaille.
Suomeen sijoittajat haluavat tietysti voittoa. Koskee kaikkia talouselämän alueita. Sama koskee suomalaisia yhtiöitä, jotka sijoittavat ulkomaille.
Yksityiset hoitofirmat (sekä kotimaisessa että ulkomaisessa omistuksessa olevat) kilpailevat keskenään ja kunnallisten yksiköiden kanssa. Tämä pakottaan myös kunnalliset yksiköt toimimaan tehokkaasti. Kilpailu on hyvästä.![]()
Kilpailu on hyvästä, mutta rahan valuminen ulkomaille on pahasta.
Tosin ei läheskään niin paljoa kuin mitä yleensä luullaan.
Oma kokemus saksan moottoriteistä oli että aika monet niistä oli kuusikaistaisia, ja esim. isomman mutkan lähestyessä tuli usein joku 160km/h rajoitusMahtaako olla näin? Sen mitä itse autobahneja ajellut, niin kertaakaan en ole 160 liikennemerkkiä nähnyt.
Iso ongelma Saksaan verrattuna on se vasemmalla kaistalla turhaan ajaminen. Saksassa tuo vasen kaista on pelkästään ohittamiseen, eikä siellä kukaan ajele muuten.Offtopiccia mutta Suomen liikennekulttuurissa tulisi rytinää. Täällä on monelle ongelma, jos joku ei aja juuri niin lujaa kuin maksimissaan saa ja silti se neulan tarkka rajoituksen mukainen ajaminen tuntuu provosoivan ohituksia.
Iso ongelma Saksaan verrattuna on se vasemmalla kaistalla turhaan ajaminen. Saksassa tuo vasen kaista on pelkästään ohittamiseen, eikä siellä kukaan ajele muuten.
Juu, toki hitaalle liikenteelle tulee olla oma kaistansa tuollaisessa systeemissä.Homma tosiaan vaatii hyvin toimiakseen sen kolmannen kaistan (ja oikeaa asennetta sekä tarkkaavaisuutta kaistan vaihdossa). Oikealla jos jurnuuttaa joku rekka kiihdyttäen tasaisen varmasti kohti 80km/h vauhtia, ei homma toimi jos seuraavaan kaistaan voi olla nopeusero 80-100 km/h.
No ei. Rahan valumista ulkomaille yritettiin aikoinaan estää merkantilismilla, mutta fiksuimmat huomasivat sen huonoksi ideaksi jo 1700-luvulla.Kilpailu on hyvästä, mutta rahan valuminen ulkomaille on pahasta.
Kerrotko lisää miksi rahan siirtyminen ulkomaille on parempi kuin toisinpäin?No ei. Rahan valumista ulkomaille yritettiin aikoinaan estää merkantilismilla, mutta fiksuimmat huomasivat sen huonoksi ideaksi jo 1700-luvulla.
Kysymys on nyt enemmän siitä, millä keinoilla rahan ulkomaille siirtymisen ongelma aiotaan ratkaista. Tähän mennessä puheenvuorot aiheesta näyttävät ymmärtävän markkinatalouden periaatteet väärin. Vauraus ei ole vakio, eikä talous ole nollasummapeliä. Siksi rahan siirtymisen estäminen tarkoittaa käytännössä protektionismia. Sillä saattaa saada lyhyen tähtäimen etua suppealla sektorilla, mutta kokonaisuutena ottaen sen sivu- ja kerrannaisvaikutukset vain köyhdyttävät rajoitusten asettajaa.Kerrotko lisää miksi rahan siirtyminen ulkomaille on parempi kuin toisinpäin?
No ei. Rahan valumista ulkomaille yritettiin aikoinaan estää merkantilismilla, mutta fiksuimmat huomasivat sen huonoksi ideaksi jo 1700-luvulla.
ongelma ei ole se että raha valuu ulkomaille vaan se mistä kohteista raha valuu ulkomaille ... johan seo n nähty carunan ja esperin tapauksissa että joissakin kohteissa rahan ei kuulu ulos mennä jos palvelun haluaa pitää kansalle ystävällisenäKysymys on nyt enemmän siitä, millä keinoilla rahan ulkomaille siirtymisen ongelma aiotaan ratkaista. Tähän mennessä puheenvuorot aiheesta näyttävät ymmärtävän markkinatalouden periaatteet väärin. Vauraus ei ole vakio, eikä talous ole nollasummapeliä. Siksi rahan siirtymisen estäminen tarkoittaa käytännössä protektionismia. Sillä saattaa saada lyhyen tähtäimen etua suppealla sektorilla, mutta kokonaisuutena ottaen sen sivu- ja kerrannaisvaikutukset vain köyhdyttävät rajoitusten asettajaa.
Jos pelkkä rahan siirtyminen ulkomaille on ongelma, niin oikea ratkaisu on joko a) tehdä kotimaisesta vaihtoehdosta kilpailukykyisempi tai b) luoda jotakin muuta kilpailukykyistä, jota voidaan viedä ulkomaille. Ensimmäisessä tapauksessa raha jää kotimaahan ja jälkimmäisessä tapauksessa rahaa siirtyy ulkomailta tänne. Ongelma ratkaistu.
Joillain aloilla kilpailu on hyvästä. Joillekin aloille se ei käytännössä sovi ja yksi näistä aloista on imo terveydenhuolto.Kilpailu on hyvästä, mutta rahan valuminen ulkomaille on pahasta.
Jep, juurikin soten yksityistäminen ei ole mielestäni hyvä homma.Joillain aloilla kilpailu on hyvästä. Joillekin aloille se ei käytännössä sovi ja yksi näistä aloista on imo terveydenhuolto.
Olen kyllä lukenut jostain muualta kuinka brittien junaliikenne toimii nykyään aika hyvin.Hyvää esimerkkiä yksityistämistä. Ei kiitos suomeen. Kilpailu onnibussin ja norwegianin kanssa on jo tuonut hyvin hintoja alas.
Kolumni: Suomen junat ovat oikeasti luksusta – Englannissa näkee, millaiseen ”häväistykseen” yksityistäminen voi johtaa
Tottakai sopii. Vai oletko kieltämässä Suomesta yksityiset terveydenalan firmat?Joillain aloilla kilpailu on hyvästä. Joillekin aloille se ei käytännössä sovi ja yksi näistä aloista on imo terveydenhuolto.
En saanut tuota kuvaa. Mutta sen sain, että Timo oikeasti luulee useammankin haluavan hänet takaisin politiikkaan.Timo Soini pohtii blogissaan ehdotusta keskustan puheenjohtajuudesta: "Esityksessä on sekä kieli poskessa että vakava viesti"
Ihan vakavissaan ilmeisesti annettu ehdotus ja Timo luulee ihan vakavissaan että hänet voitaisiin haluta keskustan puheenjohtajaksi.![]()
Olen avannut tässä viestiketjussa aiemminkin näkemyksiäni yksityisestä terveydenhuollosta ja todennut, että mulla ei ole mitään sitä vastaan, että yksityiset firmat tarjoavat palveluitaan asiakkaille, jotka ovat kykeneviä tekemään ostopäätöksen ja jotka maksavat hoitonsa 100% itse, eikä veroeuroja tai julkisen puolen resursseja kulu hoitoon yhtään, edes välillisesti.Tottakai sopii. Vai oletko kieltämässä Suomesta yksityiset terveydenalan firmat?
Omasta mielestäni kauhun tasapaino pitäisi vallita eli kansalaisella on aina olemassa se vaihtoehto, että käykö yksityisellä vai kunnallisella.
Se että yksityiset saavat jotain monopolisopimuksia, jossa saavat rahastaa kuten haluavat on huono ja ihan yhtä huono on sekin, että ainoa vaihtoehto on jonottaa särkevän hampaan kanssa kolmen kuukauden päässä olevaan ekaan vapaaseen aikaan.
Olen avannut tässä viestiketjussa aiemminkin näkemyksiäni yksityisestä terveydenhuollosta ja todennut, että mulla ei ole mitään sitä vastaan, että yksityiset firmat tarjoavat palveluitaan asiakkaille, jotka ovat kykeneviä tekemään ostopäätöksen ja jotka maksavat hoitonsa 100% itse, eikä veroeuroja tai julkisen puolen resursseja kulu hoitoon yhtään, edes välillisesti.
Tänään on ollut vilkas uutispäivä kotimaan politiikassa.
25% (= 5/20) perussuomalaisten eurovaaliehdokkaista on todettu olevan tuomittuja rikollisia, eli ammattikielellä moninkertainen yliedustus, ja vihreä poliitikko on ilmaissut pettymyksensä ravintolassa tarjottuun vegaaniruokaan epäsopivalla tavalla.
Se onkin katsos sitä parempaa rikollisuutta
Suoraan sanottuna täysin absurdia. Itselle tule yhtään tuttua ihimistä mieleen, jota olisi ylinopeutta vakavammasta rangaistu mutta joihinkin, suurta ihailua nauttiviin porukoihin näitä tuomittuja rikollisia kyllä riittää.
Kyllähän se on vain ja ainoastaan meriitti, jos näistä sananvapausrikoksista on onnistunut saamaan tuomion.Kyllä itse näen ainakin että jos joku esim. kritisoi nykyisiä sananvapauden rajoituksia ja omaa yleistä näkyvyyttä sen verran ja saa provosoitua syyttäjää tarpeeksi että tämä lätkäisee tuomion kiihotuksesta oikeuslaitoksen avustuksella joita jaetaan melko summittaisesti ihan samoista asioista ja jopa sanoistakin niin se on huomattavasti nimenomaan parempaa rikollisuutta kuin ihmisten tappaminen ja muut vakavat rikokset.
Ne rikokset voivat olla ihan jopa meriitti jos tarkoitus on protestoida moraalittomia pykäliä vastaan joita meillä on nytkin monen mielestä kuten jumalanpilkkapykälä.
Jep, Halla-ahon tuomio on ihan yhtä kova meriitti kuin Hannu Salaman aikoinaan saama tuomio.Kyllähän se on vain ja ainoastaan meriitti, jos näistä sananvapausrikoksista on onnistunut saamaan tuomion.
Hyvin mahdollista kun Suomi on oikeusmurhavaltio kuten kaikki tietävät.Se onkin katsos sitä parempaa rikollisuutta
Perussuomalaiset
5
Syytteitä vuosina 2004–2019 saaneiden ehdokkaiden määrä
25 %
Syytteitä vuosina 2004–2019 saaneiden osuus puolueen ehdokkaista
7
Puolueen ehdokkaiden saamat syytteet vuosina 2004–2019
Alla listattu ehdokkaiden syytteet laskevassa järjestyksessä syytemäärien mukaan:
Ylinopeutta tai ohittanut väärässä kohtaa. Next.Liikenneturvallisuuden vaarantaminen: 1
Jollekkin sanottu ilkeästi internetissä. NextTörkeä kunnianloukkaus: 1
Todennäköisesti oikeusmurha yms BS. Ei voi tietää. NextKiihottaminen kansanryhmää vastaan: 2
Suomessa itsepuolustus kielletty ja tarkempia tietoja ei ole. Next.Pahoinpitely: 1
*Katso aikaisempi.Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen: 1
Mahdollisesti listan ainoa validi tapaus?Törkeä petos: 1
Absurdia tosiaan että tällaista paskaa jaksetaan jauhaa. Ikään kuin noilla muka-rikoksilla olisi vitunkaan väliä sen suhteen voiko olla ehdolla vaaleissa.Suoraan sanottuna täysin absurdia.