• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tere Sammallahti ehdotti facebookissa, että Suomeen pitäisi saada samanlainen tapa kuin jenkeissä, jossa eri virkamiehiä voisi roudata eduskunnan eteen tentattavaksi.

Tämä kuulostaisi kyllä tosi hyvältä uudistukselta, varsinkin Suomessa virkamiehet eivät vaihdu ollenkaan vallan vaihtuessa. Tuskin koskaan toteutuu, mutta hyvä ajatus.
 
Tere Sammallahti ehdotti facebookissa, että Suomeen pitäisi saada samanlainen tapa kuin jenkeissä, jossa eri virkamiehiä voisi roudata eduskunnan eteen tentattavaksi.

Tämä kuulostaisi kyllä tosi hyvältä uudistukselta, varsinkin Suomessa virkamiehet eivät vaihdu ollenkaan vallan vaihtuessa. Tuskin koskaan toteutuu, mutta hyvä ajatus.
Suomalainen virkamieskoneisto on erikoistunut piilottelemaan omia virheitään. Ei tarvi olla sen poikkeuksellisempi toimi kuin veroilmoituksen tekeminen niin asiakaspalveluun soittaessa saat kahdella eri kerralla eri ohjeet vaikkapa verotusyhtymän aiempien vuosien tappion vähentämisestä pääomatuloverotuksessasi. Verotuspäätöksistä näitä tietoja saattaa hukkua aiemmilta verotusvuosilta (kokemusta on) ja kun haet ohjeita oikaisuun tulee taas kahdet eri ohjeet kahdelta eri virkailijalta ja kellään ei ole tästä sekoilusta vastuuta. Sitten kun teet ilmoituksen tai oikaisuvaatimuksen annettujen ohjeiden mukaisesti niin toinen virkailija saattaa hylätä sen tms.

Ihan tulee yksinkertaisissakin virkamiesasioissa mieleen Asterix Roomassa ja sikäläiset lomakkeet liitteineen.
 
Tere Sammallahti ehdotti facebookissa, että Suomeen pitäisi saada samanlainen tapa kuin jenkeissä, jossa eri virkamiehiä voisi roudata eduskunnan eteen tentattavaksi.

Tämä kuulostaisi kyllä tosi hyvältä uudistukselta, varsinkin Suomessa virkamiehet eivät vaihdu ollenkaan vallan vaihtuessa. Tuskin koskaan toteutuu, mutta hyvä ajatus.
Käytännön tasolla hyvä, mutta toteutus todennäköisesti kuin jenkeistä, kukaan joudu vastuuseen.
 
Käytännön tasolla hyvä, mutta toteutus todennäköisesti kuin jenkeistä, kukaan joudu vastuuseen.

Vaikkei joutuisikaan rikosoikeudelliseen vastuuseen, niin kyllä tuo toisi avoimuutta. Eikä kukaan varmaan haluaisi olla rikoksistaan tentatattavana koko kansan edessä, vaikkei siitä mitään seuraisikaan.

Olisihan se hienoa jos twitteri olisi täynnä klippejä joissa oikeistokansanedustajat tenttaavat Ylen johtoa rotuexceleistä ja muista wokejutuista ja nämä naama punasena selittelisivät.
 
En välttämättä näkisi tuota jenkkitapaa pelkästään hyvänä asiana. Suomen virastoissa esimerkiksi tehdään paljon ihan pitkäjänteistä kehitystyötä jossa tulee ylämäkiä ja alamäkiä, ja eihän siellä pääjohtajat ehtisi muuta tehdäkään kuin juosta Arkadianmäellä, jos jokaisesta lööpistä tai oksanrasahduksesta joutuisi selittelemään satuja koko eduskunnan eteen. Meillä on virastot ministeriöiden alaisuudessa, ja noissa ministeriöissä sitten viime kädessä virkaan valittu ministeri (esimerkiksi liikenneministeri -> liikenne- ja viestintäministeriö -> Traficom) pitää työnsä puolesta virastojen (ja ministeriönsä) toimintaa silmällä (oikeasti todnäk. ne ministeröiden virkamiehet valvovat virastoja). Lisäksi se surullisenkuuluisa VTV elikäs valtion tarkastusvirasto hoitaa myös yhdensortin vahtikoiran virkaa. Tämä siis meidän versio tuosta valvontamekanismista, ja käytännön toimivuus todennäköisesti samaa tasoa kuin tuollaisella jenkkilän lynkkaustyylillä. YLE on oma erikoistapauksensa, koska sehän ei ole mikään virasto alkuunkaan eikä siellä ole myöskään virkamiehiä töissä minun ymmärtääkseni.

Esimerkkejähän näistä pitkäjänteisemmistä projekteista on vaikkapa Traficomin digitaaliset palvelut (ajoneuvojen rekisteröinnit yms.), Kelan digitaaliset palvelut (hae tuet netistä, täytä tukiraportit verkossa), DVV:n moninaiset Suomi.fi-palvelut jne. Traficom ja Kela ovat varsinkin olleet melko moneen otteeseen tapetilla milloin mistäkin vaikka noissa on kuitenkin laajassa perspektiivissä tehty melko hyvää työtä kansalaisten palvelujen kehityksessä. Siellä on tosin seassa paljon kaikkea diipadaapaakin mitä poliitikot omatoimisesti kaatavat virastojen niskoille eikä suinkaan niin, että virastoissa omatoimisesti keksittäisiin tehdä kaikkea hulluttelua. Sellaisistahan ei kannata ketään haastaa julkisesti ettei pilkka kalahda vahingossa omaan nilkkaan

Ja jos haluaisi tietää esimerkiksi kaiken tuon kehitystyön kustannustehokkuudesta, tuloksista yms. yhtään mitään niin eihän poliitikot sellaisista asioista ikinä ketään eduskunnan eteen kutsuisi haastateltavaksi. Sinne päätyisi tasan tarkkaan ainoastaan Iltalehden tai Iltasanomien etusivun lööpin perusteella jostain konsulttien tekemästä mokasta. Eikä tosiaankaan kukaan rivivirkamies vaan nimenomaan sitä johtoportaan porukkaa jotka osaavat kyllä selitellä asian kuin asian paremmin päin niikseen tarvittaessa.
 

En tiedä millainen systeemi jenkeissä on, mutta ei siellä kyllä käsittääkseni mistään oksan rasahduksista raahata tentattavaksi, vaan vaatii isomman kriisin.

Edit. Muutenkin on päätön ajatus että viraston toiminta jotenkin merkittävästi häiriintyy kun pääjohtaja on poissa yhden päivän.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kohdistuu esim. niihin ketkä joutuvat väliaikaisesti työttömiksi, eikä niihin toimeentulotuella eläviin elämäntapatyöttömiin.

Muistutan sinua jälleen siitä, että monet toimeentulotukilaiset ottaisivat mieluummin ansiosidonnaisen + lapsilisät kuin pelkän toimeentulotuen, joka syö lapsilisät sisäänsä. Eli kyllä meillä jatkossakin pidetään huolta väliaikaisesti työttömistä olevista korkeamman ansiosidonnaisen ja oikeasti saatavien lapsilisien kautta. Ne pitkäaikaistyöttömät eivät omaa säästöjö työelämästä eivätkä hyödy lapsilisistä, koska ne vähentävät toimeentulotukea.

Pystytkö lainkaan näkemään sitä, että moni toimeentulotukilainen on loukussa tai muutoin vaikeassa asemassa, josta ei niin vain noustakaan?
 
Suomalainen virkamieskoneisto on erikoistunut piilottelemaan omia virheitään. Ei tarvi olla sen poikkeuksellisempi toimi kuin veroilmoituksen tekeminen niin asiakaspalveluun soittaessa saat kahdella eri kerralla eri ohjeet vaikkapa verotusyhtymän aiempien vuosien tappion vähentämisestä pääomatuloverotuksessasi. Verotuspäätöksistä näitä tietoja saattaa hukkua aiemmilta verotusvuosilta (kokemusta on) ja kun haet ohjeita oikaisuun tulee taas kahdet eri ohjeet kahdelta eri virkailijalta ja kellään ei ole tästä sekoilusta vastuuta. Sitten kun teet ilmoituksen tai oikaisuvaatimuksen annettujen ohjeiden mukaisesti niin toinen virkailija saattaa hylätä sen tms.

Ihan tulee yksinkertaisissakin virkamiesasioissa mieleen Asterix Roomassa ja sikäläiset lomakkeet liitteineen.
Sitä vastuuta on ihan turha tuupata sinne aliresursoituun virkakoneistoon, kun ongelma on poliitikot eivätkä virkailijat.

Poliitikot luo näitä käsittämättömiä tilanteita aliresursoimalla virkamiehistön, mutta kuitenkin vaatii virkamiestyötä paljon vaativia selvityksiä, esittelyitä yms. johonkin hankkeisiinsa mitä ajavat. Tai luovat älyttömän monimutkaisia järjestelmiä, mitkä ovat virkahallinnollisesti hyvin raskaita.

Eli muutos lähtee sieltä poliitikoista. Ei voi vaatia jatkuvia, runsaasti virkamiestunteja syöviä uudistuksia kaikkialle, mutta kuitenkin vaatien että virkamiehistön resursseja vähennetään ja "tehostetaan". Myöskään ei voi vaatia jatkuvasti monimutkaisempia järjestelmiä ihan yksinkertaisiinkin asioihin, mitkä syövät joka portaassa niitä virkamiestunteja ja kuitenkin vaatia että koko ajan raskaammat järjestelmät pyörii vähemmillä resursseilla, mitä ennen.

Nää verosekoilutkin tulee siitä, että verojärjestelmä on aivan typerän monimutkainen. Se ei ole virkamiesten vika.

Tere Sammallahti ehdotti facebookissa, että Suomeen pitäisi saada samanlainen tapa kuin jenkeissä, jossa eri virkamiehiä voisi roudata eduskunnan eteen tentattavaksi.

Tämä kuulostaisi kyllä tosi hyvältä uudistukselta, varsinkin Suomessa virkamiehet eivät vaihdu ollenkaan vallan vaihtuessa. Tuskin koskaan toteutuu, mutta hyvä ajatus.
En keksi mitä tämä muuttaisi isossa kuvassa muuta kuin sen, että poliitikot voivat keksiä jonkun virkamiehen syntipukiksi omiin typeriin toimintatapoihin.
 
En keksi mitä tämä muuttaisi isossa kuvassa muuta kuin sen, että poliitikot voivat keksiä jonkun virkamiehen syntipukiksi omiin typeriin toimintatapoihin.
Miten esimerkiksi Ylen rotuexcelit ja turvalliset tilat ovat poliitikkojen syytä? Ja jos ne on jotenkin poliitikkojen syytä, niin virkamiehellä on kyllä mahdollisuus puolustaa itseään ja esittää todisteita.

Suomessa on virkamiehillä paljon valtaa, eikä se ole ollenkaan läpinäkyvää, jopa poliitikkojen on hankala saada tietää mitä siellä tapahtuu.
 
Miten esimerkiksi Ylen rotuexcelit ja turvalliset tilat ovat poliitikkojen syytä? Ja jos ne on jotenkin poliitikkojen syytä, niin virkamiehellä on kyllä mahdollisuus puolustaa itseään ja esittää todisteita.

Suomessa on virkamiehillä paljon valtaa, eikä se ole ollenkaan läpinäkyvää, jopa poliitikkojen on hankala saada tietää mitä siellä tapahtuu.
Poliitikot tuotakin woketusta laajemmin pakottaa joka paikkaan ja antaa sille hyväksyntänsä.

Isoista linjoista päättää myös poliitikot, ei virkamiehet (jopa perustuslakia tulkitsee poliitikot...). Virkamiehet voi tehdä vähäpätöisiä asioita virkamiespäätöksinä esim. vaikka miten jonkun poliitikon/poliitikkojen tekemän hallitusohjelman joku pitkän aikavälin inklusiivisuus-shitti pyritään saavuttamaan jossain laitoksessa. Samaten ei tämä supermonimutkainen verotus tai sosiaalitukijärjestelmä ole millään virkamiespäätöksellä syntynyt vaan ihan poliitikot tällästä tänne haluaa. Hiljaista valtaa toki virkamiehillä on esim. lobbausvaltaa, mutta edelleen se on poliitikko mikä sitä kyllä tai ei nappia painaa.
 
Miten esimerkiksi Ylen rotuexcelit ja turvalliset tilat ovat poliitikkojen syytä? Ja jos ne on jotenkin poliitikkojen syytä, niin virkamiehellä on kyllä mahdollisuus puolustaa itseään ja esittää todisteita.

Suomessa on virkamiehillä paljon valtaa, eikä se ole ollenkaan läpinäkyvää, jopa poliitikkojen on hankala saada tietää mitä siellä tapahtuu.
Nyt taitaa vähän olla virkamieskäsite hukassa. YLE kun ei ole virasto vaan ihan valtio-omisteinen osakeyhtiö, sillä ei ole virkoja tai viranhaltijoita, eikä se käytä julkista valtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt taitaa vähän olla virkamieskäsite hukassa. YLE kun ei ole virasto vaan ihan valtio-omisteinen osakeyhtiö, sillä ei ole virkoja tai viranhaltijoita, eikä se käytä julkista valtaa.
Ja onko näillä eri käsitteillä jotain väliä?

Ylen johtaja olisi hyvä saada eduskunnan tentattavaksi. Vai huokaistaanko helpotuksesta onneksi rotuexcelit ja sarjojen sensuroinnit tehtiin "ilman valtaa" niin se on ok?
 
Ja onko näillä eri käsitteillä jotain väliä?

Ylen johtaja olisi hyvä saada eduskunnan tentattavaksi. Vai huokaistaanko helpotuksesta onneksi rotuexcelit ja sarjojen sensuroinnit tehtiin "ilman valtaa" niin se on ok?
Eli väite muuttui, että valtion omistamien yhtiöiden johtajat tulisi saada julkisesti tentattavaksi? Eli tässä tarkoittaisi yhtiön hallitusta.

Tuo saataisi olla muutenkin hyvä, että jos omistajien enemmistö vaatii, niin hallituksen on tultava kuultavaksi ja omistajan tahdosta julkisesti. Ihan riippumatta onko omistaja julkinen vai ei. Eduskunta voi olla väärä paikka, jos omistajia on muitakin. Ministeri sen sijaan voisi, ja sitten ministeri mennä eduskunnan kuultavaksi.
 
Omistajat voivat vaatia yhtiökokouksen pidettäväksi.
Eli kaikki menee sittenkin oikein, eikö. Omistajaohjausministeri on vastuussa eduskunnalle, yrityksen hallitus omistajalle mukaan lukien omistajayhteysministeri ja yritys taas yrityksen hallitukselle. Selkeä hierarkia. Hallitus voi jopa tarvittaessa erottaa omistajaohjausministerin.
 
Eli kaikki menee sittenkin oikein, eikö. Omistajaohjausministeri on vastuussa eduskunnalle, yrityksen hallitus omistajalle mukaan lukien omistajayhteysministeri ja yritys taas yrityksen hallitukselle. Selkeä hierarkia. Hallitus voi jopa tarvittaessa erottaa omistajaohjausministerin.
Summa summarum, taas ollaan siinä, että lopullinen vastuu on poliitikoilla. Siinä on turha mennä virkamiehistön tai yhtiön hallituksen taakse piiloon.
 
Ja onko näillä eri käsitteillä jotain väliä?

Ylen johtaja olisi hyvä saada eduskunnan tentattavaksi. Vai huokaistaanko helpotuksesta onneksi rotuexcelit ja sarjojen sensuroinnit tehtiin "ilman valtaa" niin se on ok?
Ylen hallintoneuvosto edustaa eduskuntaa (ja koostuu 19 kansanedustajasta + kahdesta henkilöstön edustajasta) ja sillä on mahdollisuus ohjeistaa Ylen hallitusta, jolla on mahdollisuus ohjeistaa toimitusjohtajaa. Se kokoontuu 6-7 kertaa vuodessa, joten mahdollisuuksia on jopa aika usein.

Lisäksi jokaisella kansalaisella on mahdollisuus pyytää yhdenvertaisuusvaltuutettua tutkimaan, onko ko. käytänne (mikäli se ylipäätään pitää paikkaansa) lain ja asetusten mukainen vai niiden vastainen. Eli ei kun tekemään kantelua, jos siltä tuntuu.

Maallikkona tosin veikkaisin, että se ei menestyisi, sillä ainakin mediassa olleiden uutisten mukaan se näyttäisi nimenomaan toteuttavan yhdenvertaisuuslain yhdeksättä pykälää eli lainsäätäjän eli eduskunnan eli poliitikkojen enemmistön tahtoa.

Eli juu, siinä mielessä veikkaan, että se tosiaan on ok, vaikka se esim. perussuomalaisia saattaa pikkusen hiertääkin.
 

Hallitus tekee järkeviäkin uudistuksia. Pakkolunastus muutetaan käyvästä hinnasta markkinahinta + 25 prosenttia. Pakkolunastuksen tulisikin olla kalliimpaa.
+25% on hyvä alku, mutta + 100% tai +200% kuulostaisi hyvältä.
 
"Vientimalli tarkoittaa, että valtakunnansovittelija ei voi ehdottaa muille aloille palkankorotuksia, jotka ylittävät vientialojen korotukset."

"Lakiehdotus saa kannatusta ainoastaan työnantajajärjestöiltä. Työntekijäjärjestöt ja ammattiliitot vastustavat lakiehdotusta jyrkästi."

" Lausunnon antaneista työnantajista ainoastaan Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT asettuu palkansaajien puolelle. "


Hallituksen esitysluonnos uudesta palkkamallista saa kovaa arvostelua – oikeuskansleri epäilee ja tasa-arvovaltuutettu tyrmää täysin - yle.fi

Toivottavasti hallituksen kaavailema vientivetoinen palkkamalli joutuu vaikeuksiin. Se on vain yksinkertaisesti epäreilu suurelle osalle ( yllättäen naisvaltaisista ) aloista, eikä ainakaan lisää houkuttelevuutta niille aloille joissa on kovinta työvoimapulaa.
 
Toivottavasti hallituksen kaavailema vientivetoinen palkkamalli joutuu vaikeuksiin. Se on vain yksinkertaisesti epäreilu suurelle osalle ( yllättäen naisvaltaisista ) aloista, eikä ainakaan lisää houkuttelevuutta niille aloille joissa on kovinta työvoimapulaa.

Miksi se on epäreilu?
 
Miksi se on epäreilu?
Siksi että vuosikausia laahannut palkkakehitys käytännössä torpataan lopullisesti pakkolailla. Olisiko sinustakin reilu, että sinun alallasi olisi lakiin kirjattu, ettei työnantaja ja työntekijät voi sopia tiettyä prosenttikorotusta parempaa sopimusta?
 
Tere Sammallahti ehdotti facebookissa, että Suomeen pitäisi saada samanlainen tapa kuin jenkeissä, jossa eri virkamiehiä voisi roudata eduskunnan eteen tentattavaksi.

Tämä kuulostaisi kyllä tosi hyvältä uudistukselta, varsinkin Suomessa virkamiehet eivät vaihdu ollenkaan vallan vaihtuessa. Tuskin koskaan toteutuu, mutta hyvä ajatus.
Sellaisenaanhan nuo julkiset kuulemiset ovat taantuneet siellä lähinnä irtopisteiden keräilyksi, paljon heitetään jotain etukäteen suunniteltuja laineja joihin ei todellisuudessa mitään vastauksia edes haluta vaan lähinnä vaan hyvää matskua jota edustaja voi postata itsestään tiktokkiin tms. Eli sellaisenaan en kyllä näkisi mitään mieltä tuommoisen enemmänkin politiikan epäterveitä piirteitä korostavan käytännön tuomisessa ellei keksittäisi jotain tapaa noita ongelmia siitä ratkaista. Valitettavasti poliittinen kulttuuri täälläkin on mennyt yhä enemmän tuohon suuntaan niin en usko että juuri sen paremmin toimisi ja ehdottajakin toki itse aika negatiivinen esimerkki tästä.
 
Siksi että vuosikausia laahannut palkkakehitys käytännössä torpataan lopullisesti pakkolailla. Olisiko sinustakin reilu, että sinun alallasi olisi lakiin kirjattu, ettei työnantaja ja työntekijät voi sopia tiettyä prosenttikorotusta parempaa sopimusta?

No kun ei ole lakiin kirjattu yhtään mitään sellaista, että työnantaja ja työntekijät eivät voisi sopia tiettyä prosenttikorotusta parempaa sopimusta. Kannatta oikeasti ottaa selvää ennenkuin alkaa kommentoimaan.
 
No kun ei ole lakiin kirjattu yhtään mitään sellaista, että työnantaja ja työntekijät eivät voisi sopia tiettyä prosenttikorotusta parempaa sopimusta. Kannatta oikeasti ottaa selvää ennenkuin alkaa kommentoimaan.
Tätä itsekin olin kommentoimasta. Hullua että ihmiset naulaa osaamisensa TES-taulukoihin ja yleisiin korotuksiin.
 
Tätä itsekin olin kommentoimasta. Hullua että ihmiset naulaa osaamisensa TES-taulukoihin ja yleisiin korotuksiin.
suomeen mininimipalkka 12€ €/h ja se nousee vuosittain elinkustannusindeksin mukaan. Ei tarvii vuosittain tapella infaatiokorotuksista.

Erikoistapauksissa voitaisi soveltaa pienempää palkaa.
 
No kun ei ole lakiin kirjattu yhtään mitään sellaista, että työnantaja ja työntekijät eivät voisi sopia tiettyä prosenttikorotusta parempaa sopimusta. Kannatta oikeasti ottaa selvää ennenkuin alkaa kommentoimaan.
No katsotaanpa täältä sinun raamatustasi eli EK:n keskuskonttorin kynästä mitä se tarkoittaa.


Nonnii nyt sitten Sari sairaanhoitaja ja työnantaja ei pääse sopimukseen palkankorotuksista. Kovasti lakkoillaan ja kutsutaan valtakunnansovittelija apuun. Työnantaja olisi tässä kovin raskaassa tilanteessa valmis joustamaan ja hyväksymään palkankorotuksen yli vientialojen. No millaisen sovintoesityksen valtakunnan sovittelija tässä tilanteessa sinun mielestäsi toisi pöytään, jos tämä laki tulisi voimaan? Haluan oikeasti tietää, koska tunnut olevan asiantuntija.
 
Nonnii nyt sitten Sari sairaanhoitaja ja työnantaja ei pääse sopimukseen palkankorotuksista. Kovasti lakkoillaan ja kutsutaan valtakunnansovittelija apuun. Työnantaja olisi tässä kovin raskaassa tilanteessa valmis joustamaan ja hyväksymään palkankorotuksen yli vientialojen. No millaisen sovintoesityksen valtakunnan sovittelija tässä tilanteessa sinun mielestäsi toisi pöytään, jos tämä laki tulisi voimaan? Haluan oikeasti tietää, koska tunnut olevan asiantuntija.

Käytä järkeä. Jos työnantaja on jo valmis hyväksymään palkankorotuksen yli vientialojen, niin miksi hitossa valtakunnansovittelijaa edes otettaisiin mukaan neuvotteliuihin? Sinulla on joku kumma virhekäsitys, että valtakunnansovittelija olisi jokin automaattinen osapuoli neuvotteluissa. Ei ole.

Työnantaja- ja työntekijäosapuolet voivat ihan vapaasti sopia vaikka 1000 % palkankorotukset, jos haluavat, eikä se kuulu valtakunnansovittajille paskan vertaa.
 
Käytä järkeä. Jos työnantaja on jo valmis hyväksymään palkankorotuksen yli vientialojen, niin miksi hitossa valtakunnansovittelijaa edes otettaisiin mukaan neuvotteliuihin? Sinulla on joku kumma virhekäsitys, että valtakunnansovittelija olisi jokin automaattinen osapuoli neuvotteluissa. Ei ole.

Työnantaja- ja työntekijäosapuolet voivat ihan vapaasti sopia vaikka 1000 % palkankorotukset, jos haluavat, eikä se kuulu valtakunnansovittajille paskan vertaa.
Miksi kannattaa sitoa valtakunnan sovittelian käsiä? Ei hänen ehdotus sido kumpaakaan osapuolta.
 
Miksi kannattaa sitoa valtakunnan sovittelian käsiä? Ei hänen ehdotus sido kumpaakaan osapuolta.

Ihan siksi ettei sovittelijalla lähde homma lapasesta. On täysin järjenvastaista, että valtakunnansovittelijaa käytettäisiin vipuvartena kiristämään ylisuuria palkankorotuksia aloille, joilla palkat maksetaan verorahoista.
 
Ihan siksi ettei sovittelijalla lähde homma lapasesta. On täysin järjenvastaista, että valtakunnansovittelijaa käytettäisiin vipuvartena kiristämään ylisuuria palkankorotuksia aloille, joilla palkat maksetaan verorahoista.
1. Edelleen hänen esiryksensä ei sido ketään.
2. Eikös meillä ollut hoitajista pulaa? Meinasitko että hoitajia riittää pakkolaieilla ja muulla kurjistamisella.
3. Ihan vastaavasti työntekiät voi olla hyväksymättä VKS esitystä ja jatkaa lakkoillua parmpien työehtojen puolesta.
4. Kalliimmaksi tulee se jos työntekiöitä ei ole tai ei enään kiinnosta ja uupuessaan menee saikulle tai potilaat jätetään hoitamatta.


Lisää syitä varmasti löytyy en vain jaksa alkaa kirjoittaa enempää.
 
1. Edelleen hänen esiryksensä ei sido ketään.
2. Eikös meillä ollut hoitajista pulaa? Meinasitko että hoitajia riittää pakkolaieilla ja muulla kurjistamisella.
3. Ihan vastaavasti työntekiät voi olla hyväksymättä VKS esitystä ja jatkaa lakkoillua parmpien työehtojen puolesta.
4. Kalliimmaksi tulee se jos työntekiöitä ei ole tai ei enään kiinnosta ja uupuessaan menee saikulle tai potilaat jätetään hoitamatta.


Lisää syitä varmasti löytyy en vain jaksa alkaa kirjoittaa enempää.

Miksi niille hoitajille pitäisi jotain ökykorotuksia jaella? Heillä on jo ihan tarpeeksi suuret palkat. Ei se hoitajapula mistään palkkauksesta johdu, ennemminkin työolot ovat sellaisia ettei siellä viihdytä.
 
Miksi niille hoitajille pitäisi jotain ökykorotuksia jaella? Heillä on jo ihan tarpeeksi suuret palkat.
Sairaanhoitajien (amk) peruspalkka on 2800 ja lähihoitajat 2400 €/kk.
Ei kyllä kovin hääppösiltä näytä, jos verrataan muihin pohjoismaihin tai ylipäätänsä muihin aloihin.
Screenshot_20240731_014500_Yle.jpg


Toki julkisella puolella on pidemmät lomat, mutta ei sekään ole kuin 8 päivää enemmän nähden yksityiseen eli n. 37% kuukauden palkasta vuodessa. Tarkoittaa sairaanhoitajalle 87 € ja lähihoitajalle 75 € kuukaudessa suurempaa ansiota lomien takia.

Ja iltalisät yms on nimenomaan lisiä huonoista työajoista. Vai mitä tuumisit jos sen sijaan että teet siistiä sisätyötä päivävuorossa, siirtyisit tekemään samalla palkalla 3 vuoroa eritteiden kanssa?

Ja on se kumma kun aina vingutaan duunarin palkasta.
Jos sairaanhoitajat haluaa lisää liksaa, niin tuhotan tällöin valtion talous ja epäsuorsti kilpailukyky, kun muidenkin pitää saada.

Jos taas yksityisen puolen työntekiät haluaa lisää liksaa tuhotaan kilpailukyky ja epäsuorasti valtion talous kun yritykset lähtee muualle sen duunarin palkan takia.

Lisäksi toitotetaan kysynnän ja tarjonnan lakia. Kummsti se ei nosta koskaan oikeuta duunarin palkan nostoon.
 
Sairaanhoitajien (amk) peruspalkka on 2800 ja lähihoitajat 2400 €/kk.
Ei kyllä kovin hääppösiltä näytä, jos verrataan muihin pohjoismaihin tai ylipäätänsä muihin aloihin.

Tuo on hyvä palkka, täysin riittävä siihen nähden millaista osaamista työ vaatii. Käytännössä kuka hyvänsä voisi tehdä tuota työtä, koska se ei vaadi minkäänlaista erityistä osaamista tai lahjakkuutta. Siihen nähden palkka on täysin kohdallaan.
 
Tuo on hyvä palkka, täysin riittävä siihen nähden millaista osaamista työ vaatii. Käytännössä kuka hyvänsä voisi tehdä tuota työtä, koska se ei vaadi minkäänlaista erityistä osaamista tai lahjakkuutta. Siihen nähden palkka on täysin kohdallaan.

Tämä on jokseenkin totta omiin kokemuksiini perustuen. Ei tietenkään tarkoita että työ olisi mitään nautintoa, mutta sitä kyllä osaa tehdä hyvin pienelläkin koulutuksellakin.
 
Tuo on hyvä palkka, täysin riittävä siihen nähden millaista osaamista työ vaatii. Käytännössä kuka hyvänsä voisi tehdä tuota työtä, koska se ei vaadi minkäänlaista erityistä osaamista tai lahjakkuutta. Siihen nähden palkka on täysin kohdallaan.
Tervemenos Oscar tutustumaan esimerkiksi leikkaussaliin instrumenttihoitajan tai anestesiahoitajan työhön ilman erityistä osaamista. Myös teho-osastot ja keskolat olisivat erinomaisia paikkoja kokeilla siipien kantavuutta.
 
Toki julkisella puolella on pidemmät lomat, mutta ei sekään ole kuin 8 päivää enemmän nähden yksityiseen eli n. 37% kuukauden palkasta vuodessa. Tarkoittaa sairaanhoitajalle 87 € ja lähihoitajalle 75 € kuukaudessa suurempaa ansiota lomien takia..
Julkisella puolella lomapäiviksi lasketaan vain arkipäivät joten siellä on käytössä max 38 lomapäivää vs. yksityisen sektorin 25 lomapäivää.
 
Tuo on hyvä palkka, täysin riittävä siihen nähden millaista osaamista työ vaatii. Käytännössä kuka hyvänsä voisi tehdä tuota työtä, koska se ei vaadi minkäänlaista erityistä osaamista tai lahjakkuutta. Siihen nähden palkka on täysin kohdallaan.
Nyt tulee kyllä sellaista jöötiä että oksat pois. Koulutus on pitkä, työ on raskasta ja heillä on vastuu ihmisten terveydestä sekä hengestä.
Seuraavan kerran kun tarvitset hoitoa niin pyydä vaikka siivooja tai postinjakajaa apuun jos kerran käytännössä kuka vaan tuota pystyy tekemään.
 
Sairaanhoitajien (amk) peruspalkka on 2800 ja lähihoitajat 2400 €/kk.
Ei kyllä kovin hääppösiltä näytä, jos verrataan muihin pohjoismaihin tai ylipäätänsä muihin aloihin.
Screenshot_20240731_014500_Yle.jpg


Toki julkisella puolella on pidemmät lomat, mutta ei sekään ole kuin 8 päivää enemmän nähden yksityiseen eli n. 37% kuukauden palkasta vuodessa. Tarkoittaa sairaanhoitajalle 87 € ja lähihoitajalle 75 € kuukaudessa suurempaa ansiota lomien takia.

Ja iltalisät yms on nimenomaan lisiä huonoista työajoista. Vai mitä tuumisit jos sen sijaan että teet siistiä sisätyötä päivävuorossa, siirtyisit tekemään samalla palkalla 3 vuoroa eritteiden kanssa?

Ja on se kumma kun aina vingutaan duunarin palkasta.
Jos sairaanhoitajat haluaa lisää liksaa, niin tuhotan tällöin valtion talous ja epäsuorsti kilpailukyky, kun muidenkin pitää saada.

Jos taas yksityisen puolen työntekiät haluaa lisää liksaa tuhotaan kilpailukyky ja epäsuorasti valtion talous kun yritykset lähtee muualle sen duunarin palkan takia.

Lisäksi toitotetaan kysynnän ja tarjonnan lakia. Kummsti se ei nosta koskaan oikeuta duunarin palkan nostoon.
Jo lähihoitajat tienaa n. 40% 20% enemmän kuin brankkarit stadissa. Verrataanko palkan hyvyyttä niihin duunareihin vai onko eriasia?

Edellisellä kierroksella sairaanhoitajat sai palkankorotusta 5,1% enemmän kuin muut keskimäärin.

Kuten sanoit ongelma ei ole palkat vaan se että tähän maahan pitää saada RAHAA sisään hinnalla millä hyvänsä. Näillä maksellaan hoitajien ja brankkareiden palkat.

edit: Ai niin se rahan hankkiminen ei ole sit mikään vihervasemmiston "seinästä saa" tapa.
edit2: 40% on ero sairaanhoitajaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan sama vaikka sairaanhoittaja saisi 10000€ kuukaudessa liksaa, mutta meillä Suomalaisilla ei ole varaa maksaa kovia palkkoja.
 
Ihan sama vaikka sairaan hoittaja saisi 10000€ kuukaudessa liksaa, mutta meillä Suomalaisilla ei ole varaa maksaa kovia palkkoja.
Ei ole sairaanhoitajan velvollisuus hoitaa pienellä palkalla. Heillä on oikeus siirtyä muihin hommiin taikka muuttaa ulkomaille. Lakko-oikeus on ikävä kyllä rajattu. Ihmeesti moni katsoo vientialat tärkeämmiksi, mutta he saavat lakkoilla.

Tarvitsemme lisää rahaa ja kaikkien tulee osallistua sairaanhoitajien palkkojen maksuun. Tuossakin vasn sama ongelma, eli että maksajat muuttavat ulkomaille, jos heitä verotetaan liikaa. Ehkä samanlainen pakkolaki kuin hoitajilla olisi paikallaan <sarkasmivaroitus>.
 
Ei ole sairaanhoitajan velvollisuus hoitaa pienellä palkalla. Heillä on oikeus siirtyä muihin hommiin taikka muuttaa ulkomaille. Lakko-oikeus on ikävä kyllä rajattu. Ihmeesti moni katsoo vientialat tärkeämmiksi, mutta he saavat lakkoilla.

Tarvitsemme lisää rahaa ja kaikkien tulee osallistua sairaanhoitajien palkkojen maksuun. Tuossakin vasn sama ongelma, eli että maksajat muuttavat ulkomaille, jos heitä verotetaan liikaa. Ehkä samanlainen pakkolaki kuin hoitajilla olisi paikallaan <sarkasmivaroitus>.
Kyllä ne hoitajat voi lähteä jos haluaa, vaikka Tanskaan hommiin.
 
Tervemenos Oscar tutustumaan esimerkiksi leikkaussaliin instrumenttihoitajan tai anestesiahoitajan työhön ilman erityistä osaamista. Myös teho-osastot ja keskolat olisivat erinomaisia paikkoja kokeilla siipien kantavuutta.

Eikös instrumentti- tai anestesiahoitajat, vaikka kulkevatkin hoitajan nimikkeellä, ole vähän eri tason tekijöitä kuin perus hoitajat?

Kerrotaan nyt oma kokemus: sairaalassa sai hoitajalle kertoa mitä pitää tehdä ja miten (liittyen lääkinnällisiin laitteisiin), koska hoitaja ei itse osannut/tiennyt/uskaltanut. Lopulta kuvio meni niin että oli parempi tehdä itse, kunhan siihen ensiksi luvan hoitajalta sai.
Totta on että osaamista on moneen lähtöön, kuten on hoitajaakin mutta koska tässä keskustelussa tykätään karrikoida ääripäästä toiseen niin tässä sitten se toinen näkemys johon koulutusta ei juuri tarvita.

Myös @Jpee
 
Suomessa on paljon aloja joiden palkat muodostuu isolta osin lisistä. Perus amiksen käynyt lähäri tienaa 45000 vuodessa vuorotöissä. Siinä on jo kymppi liikaa. Hoitoalalla vaan aina ruikutetaan peruspalkasta samalla kun vertaillaan muiden duunareiden kokonaisen palkkoja.
 
Kyllä ne hoitajat voi lähteä jos haluaa, vaikka Tanskaan hommiin.
Niinhän sanoin. Uusia lukuja minulla ei ole, mutta ennen koronaa lukema oli kasvussa. Silti vain noin 200 vuodessa lähti, joka saatiin korvattua pääosin ulkomaisella työvoimalla. Purra tosin väitti, että ulkomaalaiset hoitajat laskevat hoidon tasoa ja ajavat entisestään suomalaisia hoitajia pois, niin voimmeko laskea heitä korvaavaksi työvoimaksi.

Sairaanhoitajia on Suomessa lähemmäs 80 tuhatta, joten ainakaan vielä tuo maastamuutto ei ole ongelma. Lisäksi hoitajia on enemmän asukasta kohden kuin EU:ssa keskimäärin, joten ehkä ongelma on muualla. Ulkomaalaistaustaisten osuuskin vain noin 4 prosenttia, sekään ei ole kovin merkittävä.
 
Tervemenos Oscar tutustumaan esimerkiksi leikkaussaliin instrumenttihoitajan tai anestesiahoitajan työhön ilman erityistä osaamista. Myös teho-osastot ja keskolat olisivat erinomaisia paikkoja kokeilla siipien kantavuutta.

Se ei vaadi mitään erityisosaamista. Se vaatii osaamista, joka hoitajille opetetaan. Sairaanhoitajan työ on rutiinityötä, eli on hyvin seikkaperäisesti hoitajille opetettu mitä tehdään, miten tehdään ja milloin tehdään. Hoitajien ei siis tarvitse juurikaan työssään ajatella ja miettiä itse, miten jokin asia tehdään, vaan he noudattavat vain rutiinin omaisesti ohjeita. Eli ei puhettakaan mistään erityisosaamisen tarpeesta. Tämän vuoksi kuka hyvänsä voidaan vaikka pystymetsästä ottaa ja kouluttaa hoitajaksi.

Nyt tulee kyllä sellaista jöötiä että oksat pois. Koulutus on pitkä, työ on raskasta ja heillä on vastuu ihmisten terveydestä sekä hengestä.
Seuraavan kerran kun tarvitset hoitoa niin pyydä vaikka siivooja tai postinjakajaa apuun jos kerran käytännössä kuka vaan tuota pystyy tekemään.

Mikä siinä on, että kun sanotaan, että työtä pystyy tekemään kuka hyvänsä, niin väärinymmärtäjät heti argumenttien puuttuessa ymmärtävät tuon tahallaan väärin niin kuin tarkoitettaisiin että tyätäpystyy tekemään kuka hyvänsä ilman koulutusta. Ei se sitä tarkoita. Mutta se tarkoittaa sitä että kuka hyvänsä voidaan ottaa ja kouluttaa hoitajaksi.

Otetaan vertailun vuoksi vaikka tutkija, joka kehittää hoitomuotoja sairauksiin. Tällaiseen hommaan ei pysty kuka hyvänsä, vaikka kuinka koulutettaisiin, vaan se vaatii ihmiseltä jo lahjakkuutta ja erityisosaamista.

Ja tuo vetoaminen siihen, että ovat vastuussa ihmishengestä on täysin naurettavaa. Ihan samalla tavalla voidaan mistä tahansa ammatista sanoa, että ovat vastuussa hengestä. Taksikuskikin on vastuussa hengestä, ettei vaan aja kolaria ja tapa asiakasta siinä samalla. Hoitajilla ei todellisuudessa ole mitään vastuuta hengestä, sillä jos potilas kuolee, niin ei siitä hoitaja tuomiota saa. Tahalliset kuolemanaiheuttamiset sitten erikseen, mutta ne eivät liity enää mitenkään työn vastuuseen.
 
Perus amiksen käynyt lähäri tienaa 45000 vuodessa vuorotöissä.

Sairaanhoitajat tienaa keskimäärin 3369€/kk eli noin 41k niin en usko että lähäri tienaa 45k.

E: vuonna 21
E: lähihoitajien keskipalkka oli 2984€/kk eli karvan vajaa 36k joka vastaa sun kymppitonnin liikaa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 155
Viestejä
4 862 699
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom