Kotiautomaatio

Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Sieltä lovelacen eli pääkäyttöliittymän oikean yläkulman raw editorista pääsee muokkaamaan tuota.
No sitä olen sitkeästi kokeillut mutta erroria pukkaa... Täytyy huomenna ottaa kaappaus. Eli oikeassa paikassa olen mutta ei vaan onnistu....
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Uudishanke menossa kilpailutus/tarjousvaiheessa.

Mitä järjestelmää ja rakennusteknisiä ratkaisuja suosittelette, jos tavoitteena yksinkertainen ja toimiva koti
- avoin järjestelmä, mikä?
- älylukko (yale tms.)
- ajastetut ulkoseinävalot
- "kaikki valot pois kytkin" eteisessä
- saunan lämmitys etänä?
- aurinkopaneeleille varaus
- sädeverhot voisi aueta ajastetusti oh-keittiö sähköllä
- philipss hue tullee jossain välissä
- ääniohjaus ok, ei pakollinen

Rakentaakko itse jokin viritelmä, vai onko järkeviä toteuttajia markkinoilla?
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Sieltä lovelacen eli pääkäyttöliittymän oikean yläkulman raw editorista pääsee muokkaamaan tuota.
On vaikeaa on... mitä tuossa pitää lukea jos plugini on hakemistossa: /config/www/community/weather-card

Jos Lovelasen raw editoriin kirjoitan:

resources:
- url: /community/weather-card/weather-card.js
type: module

1588741319663.png


Ja tämän kirjoitan siis: Overview - kolme pistettä oikealla - raw configuration editor.

Sviddu... ei kyllä normaalisti ole näin vaikeaa tajuta näitä juttuja...
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
On vaikeaa on... mitä tuossa pitää lukea jos plugini on hakemistossa: /config/www/community/weather-card
Luetko lisäosan asennusohjeita? Itse ainakin löydän seuraavat ohjeet
  1. Download the weather-card.js to /config/www/custom-lovelace/weather-card/
  2. Add the following to resources in your lovelace config:
    resources:
    - url: /local/custom-lovelace/weather-card/weather-card.js
    type: module
Eli noiden perusteella pitäisi olla /local/community/weather-card/weather-card.js? Voisit laittaa koko koodisi alun esim. pastebiniin, niin voidaan tarkistaa sisennykset. Foorumilla ne eivät näy oikein.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
No sitä olen sitkeästi kokeillut mutta erroria pukkaa... Täytyy huomenna ottaa kaappaus. Eli oikeassa paikassa olen mutta ei vaan onnistu....
[/QUOTE
On vaikeaa on... mitä tuossa pitää lukea jos plugini on hakemistossa: /config/www/community/weather-card

Jos Lovelasen raw editoriin kirjoitan:

resources:
- url: /community/weather-card/weather-card.js
type: module



Ja tämän kirjoitan siis: Overview - kolme pistettä oikealla - raw configuration editor.

Sviddu... ei kyllä normaalisti ole näin vaikeaa tajuta näitä juttuja...

Moro,

Eikö sulle tule hacsin kautta asentaessa sellaista ilmoitusta missä kysyy että haluatko lisätä tämän lovelaceen?
Yritin juuri katsoa tuota omaa lovelace rav editoria niin mulla ei koko resouces kohtaa koodista ei edes löydy enää.

Tällä hetkellä 0.109.0 versio käytössä.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Luetko lisäosan asennusohjeita? Itse ainakin löydän seuraavat ohjeet
  1. Download the weather-card.js to /config/www/custom-lovelace/weather-card/
  2. Add the following to resources in your lovelace config:
    resources:
    - url: /local/custom-lovelace/weather-card/weather-card.js
    type: module
Eli noiden perusteella pitäisi olla /local/community/weather-card/weather-card.js? Voisit laittaa koko koodisi alun esim. pastebiniin, niin voidaan tarkistaa sisennykset. Foorumilla ne eivät näy oikein.
Jeps laitellaan... täytyy poistella noita passuja sieltä kun en ole (vielä tässä vaiheessa) laittanut noita secretin kautta...

Tuo plugari on siis asennettu hacs:lla (joka ilmeisesti asentaa sen eri hakemistoon kuin mitä ohjeissa on). Koitan vielä tänään hinkata tuota kuntoon ja jos ei onnistu niin sitten...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Moro,

Eikö sulle tule hacsin kautta asentaessa sellaista ilmoitusta missä kysyy että haluatko lisätä tämän lovelaceen?
Yritin juuri katsoa tuota omaa lovelace rav editoria niin mulla ei koko resouces kohtaa koodista ei edes löydy enää.

Tällä hetkellä 0.109.0 versio käytössä.
Rupesin ihmettelemään samaa, että resources-osio kadonnut kokonaan, mutta silti UI osaa ladata javascriptit jostain :hmm:

Ilmeisesti jossain välissä on tullut päivitys, joka on siirtänyt tuon pois raw-yamlista jonnekin "piilokonfiguraatioon".
Tee seuraava temppu:
- Tarkista, että käyttäjälläsi on profiilista Advanced Mode päällä
- Mene Configuration -> Lovelace Dashboards -> Resources (ylhäällä), pitäisi löytyä sieltä
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Tätä kohtaa en vaan oikein ymmärrä ohjeesta:


Add the following to resources in your lovelace config:

resources:
- url: /community_plugin/weather-card/weather-card.js
type: module

Eli siis mihin tuo määrittely laitetaan?
Mun configuration.yaml:

Koodi:
lovelace:
    mode: yaml
    resources:
      - url: /local/lovelace-card-mod/card-mod.js?v=1
        type: module
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Jeps laitellaan... täytyy poistella noita passuja sieltä kun en ole (vielä tässä vaiheessa) laittanut noita secretin kautta...

Tuo plugari on siis asennettu hacs:lla (joka ilmeisesti asentaa sen eri hakemistoon kuin mitä ohjeissa on). Koitan vielä tänään hinkata tuota kuntoon ja jos ei onnistu niin sitten...
Lue yo. viestini. Jos sinulla on uudehko HA-versio ja asensit HACSin kautta, niin tuo resurssi pitäisi olla jo listattuna Configuration -> Lovelace Dashboards -> Resources. Eli koko resources-elementtiä ei pidä enää laittaa raw-editoriin.

Uskomatonta, että tällaisia muutoksia tulee, mutta niistä ei kunnolla kerrota missään :facepalm:
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Mulla on uusin HA-versio ja kyllä... asensin HACS:n kautta ko. plugarin (ja samaa yritän upcoming media cardille).

Plugari kysyy mielestäni jossain kohtaa että lisätäänkö Lovelaceen mutta missään en näe että mitä on lisätty ja minne.

No... sieltähän se löyty:

1588745490984.png


No sitten seuraava kysymys:


Configuration:
And add a card with type custom:weather-card:

- type: custom:weather-card
entity: weather.yourweatherentity
name: Optional name

Laitetaanko tuo Lovelacen raw-configilla? Tuo herjaa sitten toisaalta että tuota custom:weather-cardia ei ole...

Sviddu kun systeemit päivittyy mutta community maailmassa ei jaksa plugareiden tekijät pitää yllä dokumentaatiota. On noobeilla vaikeaa...
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
6
Mun configuration.yaml:

Koodi:
lovelace:
    mode: yaml
    resources:
      - url: /local/lovelace-card-mod/card-mod.js?v=1
        type: module
Jos sulla on YAML aktivoitu configuration.yaml:ssa --> Resources menee ui-lovelace.yaml ylimmäksi..

Tossa vielä samanlainen ongelma ja apua:
UI in yaml mode


Edit. Näköjään uusimmissa versioissa voi kirjoittaa configuration.yaml.. mutta mulla on kaikki ui-lovelace.yaml:ssa ja toimii hyvin.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Ei pidä raw configilla JOS lovelace on yaml-moodissa (määritellään configuration.yaml:ssa)
Jos sulla on YAML aktivoitu configuration.yaml:ssa --> Resources menee ui-lovelace.yaml ylimmäksi..

Tossa vielä samanlainen ongelma ja apua:
UI in yaml mode


Edit. Näköjään uusimmissa versioissa voi kirjoittaa configuration.yaml.. mutta mulla on kaikki ui-lovelace.yaml:ssa ja toimii hyvin.
Jep mulla siis tuo toimii oikein hienosti
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
Tässä mun kortti.

current: true
details: true
entity: weather.dark_sky
forecast: true
type: 'custom:weather-card'

Tuo kortti pitää tehdä mielestäni manuaalisesti kuska on custom.

On kyllä erikoinen että resources on siirtynyt tuonne dasboardsin alle eikä sitä ole missään kerrottu.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
On kyllä erikoinen että resources on siirtynyt tuonne dasboardsin alle eikä sitä ole missään kerrottu.
Missä näistä pitäisi kertoa? Jokaisesta päivityksestä on changelog, minkä voi halutessaan lukea.


This awesome new feature comes with a deprecation if you use Lovelace in manual YAML mode: You need to move the resources section from your ui-lovelace.yaml to the lovelace: section in configuration.yaml. It is not a breaking change yet; we still load them from the previous location if we didn’t find anything in the lovelace: section, however, this fallback is being removed in a future version.

If you manage your Lovelace via the frontend, we automatically migrate your resources. Please note that resources are not in the raw Lovelace configuration editor anymore, but in the Lovelace configuration panel.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
Missä näistä pitäisi kertoa? Jokaisesta päivityksestä on changelog, minkä voi halutessaan lukea.


Luen kyllä aina nämä läpi kun tulee isompi päivitys enkä ole huomannut että tuosta asiasta olisi mainittu missään vaiheessa.
Voi olla että olen vain ollut sokea.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Animoitu sääkortti meni ihan heittämällä paikoilleen kun muokkasi configuration.yaml ja ui-lovelace.yaml tiedostot ohjeiden mukaan
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
LOL... mä olen varmaan sokea koska en löydä tuollaista ui-lovelace.yaml tiedostoa mistään...

1588774144657.png


Varmaankin jollain on vanhemmissa versioissa mutta mulla ei tuollaista ole...
 
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
149
Jokos RuuviTag:t saa Hassio:n kiinni ilman kummempaa tappelua? Ainakin aikaisemmin oli vaikeaa.

Miten RuuviTag:n paritus oikeasti toimii? Sivuilla lukee, että sitä ei tarvitsisi parittaa mitenkään, vaan ne löytyy itsekseen. Voiko siis kuka tahansa lueskella näitä ohi kulkiessaan? Onko tähän mahdollista saada kunnollinen paritus tms?
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Ok, aina oppii uutta... No mudda duoda... (antakee muuten armoa... ikää meikällä 53 v ja tämä on kovaa opettelua :itku::itku:).

Nyt sitten näyttäisi että sain kortin toimimaan vaikka ensin herjasikin kaikennäköistä... Mistä muuten näitä olisi paras kysellä kun jotenkin ahdistaa pommittaa yhtä viestiketjua tyhmillä kysymyksillä?
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Jokos RuuviTag:t saa Hassio:n kiinni ilman kummempaa tappelua? Ainakin aikaisemmin oli vaikeaa.
Tietääkseni ei ole mitään valmista integraatiota.

Itsellä on käytössä ESPHome-addon ja yhdelle ESP32:lle tehty spoilerissa oleva simppeli konfiguraatio Ruuvitagien kuuntelemiseen.
Tämä ainakin toistaiseksi vaatii ESPHome-addonista Dev-version. Dev-versiota ei kannata turhaan päivitellä uudempaan, sieltä saattaa tulla rikkinäistäkin koodia mukana.

Ko. konfiguraatio lyhenee merkittävästi ilman filttereitä, mutta RuuviTagien arvoissa on sen verran kohinaa että jossain arvoja on pakko filtrata ettei Home Assistantin tietokanta kasva suureksi.
YAML:
esphome:
  name: blebridge
  platform: ESP32
  board: esp32doit-devkit-v1

wifi:
  ssid: "OMASSIDTÄHÄN"
  password: "salasana"

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

esp32_ble_tracker:

sensor:
- platform: ruuvitag
  mac_address: 00:11:22:33:44:55 - Tämän voi selvittää esim. kännykällä sopivalla BLE scanner softalla
  humidity:
    name: "Freezer Humidity"
    filters:
    - delta: 0.5
  temperature:
    name: "Freezer Temperature"
    filters:
    - delta: 0.2
  pressure:
    name: "Freezer Pressure"
    filters:
    - delta: 0.2
  battery_voltage:
    name: "Freezer Battery Voltage"
    filters:
    - sliding_window_moving_average:
        window_size: 500
        send_every: 50

Miten RuuviTag:n paritus oikeasti toimii? Sivuilla lukee, että sitä ei tarvitsisi parittaa mitenkään, vaan ne löytyy itsekseen. Voiko siis kuka tahansa lueskella näitä ohi kulkiessaan? Onko tähän mahdollista saada kunnollinen paritus tms?
Näitähän ei pariteta lainkaan. Tuon linkin voi periaatteessa ajatella yksisuuntaisena. Tuo RuuviTag huutelee jatkuvasti (vakiona 1s välein) arvojaan ympäristöönsä vaikkei sitä kukaan "kuuntelisikaan". Ja noita arvoja voi siis kuunnella kuka tahansa ohikulkijakin.
Tuon RuuviTagin idea nimenomaan on että se vain huutelee ko. arvoja ympäristöönsä jatkuvasti, eikä siis sinänsä "kommunikoi" minkään muun laitteen kanssa ja näin suoritinta voidaan pitää prosentuaalisesti ison osan aikaa sleepissä ja paristo saadaan kestämään sen n. 5vuotta.

Tätä samaa "huutelua" tekee monet älytelevisiot, kännykät (Apple ainakin) yms., näissä huuteluissa vain on sisältönä jotain muuta kuin lämpötila- ja kosteusdataa. Ei siis mielestäni kannata olla kovin huolissaan tuosta RuuviTagin "avoimuudesta".
Jos nämä ns. BLE Beaconit kiinnostaa enemmän, kannattaa Androidille ladata esim. nRF Connect (tällä voi päivittää myös RuuviTagien firmwaren) ja tutustua hieman ympäristöönsä mitä kaikkea sieltä löytyy :smile:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Tähän RuuviTagiin liittyi aikaisempi kysymykseni mihin ei tainnut kukaan vastata mutta ilmeisesti @andyks on kokemuksia. Jäin miettimään että monella voi olla se tilanne että kotiautomaatikone on ihan eri paikassa kuin sauna ts. etäisyyttä voi löytyä paljonkin niin miten tuo on ratkaistavissa tai testattavissa etukäteen ennen hankintaa? Meikällä sauna 1 kerroksessa talon toisessa päädyssä ja Raspi talon toisessa päädyssä 2 kerroksessa...

Tietty varmaan jos jättää puhelimen toiseen paikkaan ja BT-kuuloke toimii niin voisi olettaa että Ruuvikin toimii? Kuuluvuus sama/huonompi kuin vaikkapa kuulokkeissa? Jotenkin tulisi mieleen että toimisi kauempaakin koska käyttö vähän eri kuin vaikka musiikin toisto...?
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Tähän RuuviTagiin liittyi aikaisempi kysymykseni mihin ei tainnut kukaan vastata mutta ilmeisesti @andyks on kokemuksia. Jäin miettimään että monella voi olla se tilanne että kotiautomaatikone on ihan eri paikassa kuin sauna ts. etäisyyttä voi löytyä paljonkin niin miten tuo on ratkaistavissa tai testattavissa etukäteen ennen hankintaa? Meikällä sauna 1 kerroksessa talon toisessa päädyssä ja Raspi talon toisessa päädyssä 2 kerroksessa...

Tietty varmaan jos jättää puhelimen toiseen paikkaan ja BT-kuuloke toimii niin voisi olettaa että Ruuvikin toimii? Kuuluvuus sama/huonompi kuin vaikkapa kuulokkeissa? Jotenkin tulisi mieleen että toimisi kauempaakin koska käyttö vähän eri kuin vaikka musiikin toisto...?
Tuo RuuviTagin kuuluvuus on tosiaan ihan eri luokkaa kuin kuulokkeissa. Kännykällä kun kokeilee niin tuntuu, että kuuluu ainakin omassa rintamamiestalossa lähes mistä tahansa minne tahansa. Myös piharakennuksessa olevasta saunasta 20metrin päästä kuuluu suht hyvin kunhan RuuviTag ja kännykkä ei ole täysin vastakkaisilla puolilla rakennuksia.

MUTTA, ongelmaksi näissä muodostuu tuo laite millä vastaanotetaan Ruuvin lähettämää BLE signaalia. Kännyköissä on tyypillisesti ilmeisen hyvät antennit, mutta esim. RaspberryPin antenni on aivan selvästi huonompi. Ja noissa ESP32:ssa joita itse käytän on aivan luokattoman huonot BLE-antennit... Näitähän kuitenkin onneksi voi ripotella pitkin taloa kun maksavat 2-3e/kpl ja vaativat vain USB-pistokkeen toimiakseen. Itse olen tosin pärjännyt vielä yhdellä ESP32:lla kun hetken hain sopivaa sijaintia.

Edit: Täytyy nyt vielä omista kokemuksista mainita yksi RuuviTagin heikkous. Koska tuo linkki tosiaan on vain yksisuuntainen ja vastaanottavasta laitteesta riippuen kuuluvuus on vähän niin ja näin, ei mistään saa automaattisesti tietoa jos linkki RuuviTagin ja vastaanottimen välillä katoaa. Näinhän voi ainakin teoriassa käydä esim. kun pariston varaustila heikkenee juuri sopivasti vanhuuttaan tai lämpötilan laskiessa. Itsellä on kerran "hävinnyt" parin päivän lämpötiladatat ulkona olevalta RuuviTagilta kun vastaanottava ESP32 oli pudonnut pöydän nurkalta kaapin taakse.
Tämä datan "häviäminen" pitää siis itse huomata siitä että data ei muutu. Kun taas esim. Xiaomin Zigbee-antureita käytettäessä sensorin tilaksi muuttuu Home Assistantissa "Unavailable" kun linkki katoaa ja sen huomaa helpommin. Tosin voisihan sitä RuuviTagin sensoreillekin koodata skriptin joka muuttaa tilan, jos data ei riittävän usein päivity, tai ehkä tähän jo onkin joku Lovelace-card olemassa...?

Plussana mainittava kuitenkin, että tuo RuuviTag on ainoa löytämäni lämpötila-anturi joka toimii luotettavasti pitkiä aikoja "extreme"-olosuhteissa. Yksi ollut nyt 1.5vuotta pakastimessa jatkuvassa n.-24C lämpötilassa eikä mitään ongelmia. Xiaomin Zigbee-anturin paristo taas vastaavasti kesti jääkaapissa alle 3kk...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Hmm... Raspi 4:ssa on BT joten ei kai tuota auta muuta kuin kokeilla... Muuten en tuota kuuluvuutta saa selville... Ei ole olemassa mitään BT expanderia tai BT:n ulkoisen antennin saamista Raspiin?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
485
Hmm... Raspi 4:ssa on BT joten ei kai tuota auta muuta kuin kokeilla... Muuten en tuota kuuluvuutta saa selville... Ei ole olemassa mitään BT expanderia tai BT:n ulkoisen antennin saamista Raspiin?
Andyks yllä jo vastas miten saa kuuluvuutta rasbiin kohden.. esp32 kuuteleman ruuvia, esp sijitsee rasbin ja ruuvin välillä.. esp lähettaa datan wlaninkautta si raspille. Eli ruuvi ei ole suoraan rasbin bthen yhteydessä.. ja taas on lisää matkaa katettu
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Andyks yllä jo vastas miten saa kuuluvuutta rasbiin kohden.. esp32 kuuteleman ruuvia, esp sijitsee rasbin ja ruuvin välillä.. esp lähettaa datan wlaninkautta si raspille. Eli ruuvi ei ole suoraan rasbin bthen yhteydessä.. ja taas on lisää matkaa katettu
Ja tosiaan tuota ESPHomea mistä aiemmin puhuin ei voi suoraan Raspissa edessä käyttää.
On olemassa myös Raspille suoraan python-kirjastoja tms. jotka kuuntelevat Ruuvia, mutta jos (ja kun) Raspin kantama ei kuitenkaan riitä, ei mielestäni ole mitään järkeä pystyttää ja ylläpitää kahta erilaista SW-ympäristöä Ruuvien lukuun.
Laittaa ennemmin sitten vaikka yhden ESP32:n siihen Raspin kylkeen jos Raspin lähistölle tarvitaan BLE vastaanottokykyä.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Ok, aina oppii uutta... No mudda duoda... (antakee muuten armoa... ikää meikällä 53 v ja tämä on kovaa opettelua :itku::itku:).

Nyt sitten näyttäisi että sain kortin toimimaan vaikka ensin herjasikin kaikennäköistä... Mistä muuten näitä olisi paras kysellä kun jotenkin ahdistaa pommittaa yhtä viestiketjua tyhmillä kysymyksillä?
Opettelu on parasta. Terveisin 48. Jos lontoo taittuu niin tuolla on paljon keskustelua Home Assistant Community
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Sorry taas joutuu kysymään... Yritän tyttären puhelimesta saada akku% google mapsin avulla koska en halua asentaa HA appia tyttären puhelimeen...

Template editorissa tämä toimii:


platform: template
sensors:
phone_battery:
friendly_name: 'N...puhelimen akku'
value_template: '{{states.device_tracker.google_maps_1166xxxxxxxxxxxxxx977.attributes.battery_level | round}}'
unit_of_measurement: '%'

mutta configuration.yamliin laitettuna herjaa:
bad indentation of a mapping entry at line 66, column 12:
sensors:

Kuvittelen osaavani lontoota mutta toisissa ohjeissa yo. konffi pitäisi laittaa sensors.yaml tiedostoon ja toisissa configuration.yamliin?

Jelp tack!
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
324
yaml on tarkka noista sisennyksistä (välilyönneistä). Joten tarista tuolla rivillä 66 et on oikea määrä välejä alussa...
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Opettelu on parasta. Terveisin 48. Jos lontoo taittuu niin tuolla on paljon keskustelua Home Assistant Community
Jos englanti sujuu, kannattaa myös liittyä noihin Home Assistantin ja ESPHomen (ja DrZzs ja HA Community addons) Discord-kanaviin ja seurailla keskustella ja kysellä apuja.

Edit: jäi se oleellisin sana koko viestistä näköjään pois, eli Discord-kanavista oli puhe.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Joo olen niitä seuraillut, lukenut ja jotain kysynytkin jo... Ao kuvakaappauksen perusteella sen tein (ja noilla sisennyksillä) mutta ei vaan rokkaa...

1588875954990.png

Tuossa tosin useammalle puhelimelle mutta mulle riittää 1 kpl sillä itsellä ja vaimolla on HA appsi puhelimessa. Turhauttavan hankalaa kun olet jo ihan "huulilla" mutta ei vaan onnaa... Dev toolsin template editor kyllä palauttaa akku%:n mutta en vaan sitä yamliin ilman erroreita että saisin sen badgeen.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Tänne kannattaa myös laittaa noi yamlit ja muut koodit kooditägeihin jotta muotoilu säilyy. Helpompi löytää mahdolliset virheet.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Pakko kyllä myöntää, että tämä Home Assistant on kyllä joka kerta hitonmoista säätöä. Aina saa varata aikaa +50% suunniteltuun, sillä ongelmia tulee varmasti.

Uusimpana ongelmana Home Assistin puheohjaukseen (Amazon Alexan kautta) käytetty emulated_hue lakkasi toimimasta ja sille piti löytää korvaaja. Laitoin Alexa-integraation kuntoon (Amazon Alexa Smart Home Skill) hirveällä vaivalla ja testauksessa kaikki meni hyvin, mutta loppujen lopuksi Alexa ei sitten löydä mitään laitteita.

Toki tuon homman saisi hoidettua $5 kuukausimaksullisella pilvipalvelulla, mutta itsellä ohjauksessa vain kolme lamppua. Ei ole ihan worth it :think:
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
No... tein nyt r/homeassistant - How to create a sensor from Google Maps battery level attribute? ohjeen mukaisesti sensorin tyttären kännykän akun varaukselle mutta ei vaan kele toimi (tai en löydä ko. sensoria)... Missäköhän mättää? Alla sensors.yaml sisältö:


Koodi:
- platform: template
  sensors:
    my_phone_battery:
      friendly_name: "N phone battery"
      value_template: "{{ state_attr('device_tracker.google_maps_11xxxxxxxxxx2977', 'battery_level') | round}}"
      unit_of_measurement: '%'
      device_class: battery
Pitääkö vielä tehdä jotain lisää? Lisätä jotain configuration yamliin? Em. koodilla ei herjaa mistään virheestä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
324
No... tein nyt r/homeassistant - How to create a sensor from Google Maps battery level attribute? ohjeen mukaisesti sensorin tyttären kännykän akun varaukselle mutta ei vaan kele toimi (tai en löydä ko. sensoria)... Missäköhän mättää? Alla sensors.yaml sisältö:


Koodi:
- platform: template
  sensors:
    my_phone_battery:
      friendly_name: "N phone battery"
      value_template: "{{ state_attr('device_tracker.google_maps_11xxxxxxxxxx2977', 'battery_level') | round}}"
      unit_of_measurement: '%'
      device_class: battery
Pitääkö vielä tehdä jotain lisää? Lisätä jotain configuration yamliin?
Eikös tuo round kaipaa parametrin? Eli esim round(0)?
"Filter round(x) will convert the input to a number and round it to x decimals" noin esim lukee HA dokumentoinnissa...
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
En oikein ymmärrä miten nyky io-techissä voi hakea sisältöjä jostain tietystä ketjusta, tällä kertaa tästä.

Kerrostaloasunnossa on 7kpl sälekaihdinikkunoita. Niissä on sellainen tavanomainen säätötanko jota pyörittelemällä kaihtimia voi säätää. Narulla nostetaan niitä ylös alas.

Pystyykö jompaa kumpaa tai molempia jollain plug&play systeemillä automatisoimaan? Niin että voisi säätää langattomasti kaihtimia ja ajastaa niiden säätöjä jne.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
424
En oikein ymmärrä miten nyky io-techissä voi hakea sisältöjä jostain tietystä ketjusta, tällä kertaa tästä.

Kerrostaloasunnossa on 7kpl sälekaihdinikkunoita. Niissä on sellainen tavanomainen säätötanko jota pyörittelemällä kaihtimia voi säätää. Narulla nostetaan niitä ylös alas.

Pystyykö jompaa kumpaa tai molempia jollain plug&play systeemillä automatisoimaan? Niin että voisi säätää langattomasti kaihtimia ja ajastaa niiden säätöjä jne.
Itse katsellut tuolta alustavasti :

 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Eikös tuo round kaipaa parametrin? Eli esim round(0)?
"Filter round(x) will convert the input to a number and round it to x decimals" noin esim lukee HA dokumentoinnissa...
Jep tack nyt toimii!! Sorry kysymyksestä mutta eiköhän tuon ensi kerralla muista...
 
Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
10
Systeemi on nyt paikoillaan. Täältä sain neuvoja ja luin muiden kokemuksia, niin jaetaan nyt sitten lopputuloskin kaikille.

Tavoite oli, että valmiilla kaupallisilla systeemeillä ja ilman sen suurempaa säätämistä saisin remontin yhteydessä koko kodin valaistuksen älykkääksi ja myös laajennusmahdollisuudet sikäli kun ajatuksia joskus herää. Ja valojen piti toimia myös normaalin näköisillä katkaisimilla niin, että valot ovat synkassa sovelluksen kanssa. Valojen lisäksi tarvitsin alkuvaiheessa myös joitain sensoreita ja kameroita. Lopputulos on onnistunut ja varsin hyvin toiminut.

Tekniikaksi valitsin Homekitin ja Huen / Zigbee. Itse valot ei ole älykkäitä, vaan laitoin n. 30 dimmeriä valosarjojen yhteyteen. Pääasiassa sijaitsevat sähkökaapissa. Nuo iluminizen dimmer-releet on hyviä, sillä ne linkittyy Huen kautta myös Homekitiin. Homekit hubina toimii yksi Apple TV. Hue Bridgejä on kolme ja laitoin ne sähkökaappiin. Vaikka asunnossa on jonkun verran kokoa, niin toimii. Yhden Huen sähköpistokkeen jouduin laittamaan signaalitoistimen rooliin. Huet on ethernetillä kiinni kytkimessä ja sieltä Google Wifissä.

kotiautomaatio.png


Valokatkaisimet, yhteensä n. 30 kpl, on "Friends of Hue" ja ABB:n Impressivon peitelevyillä. Teippikiinnityksen takia oli helppo sijoitella minne halusin. Arkikäytössä tulee itsekin käytettyä pääasiassa noita katkaisimia. Toimii on/off lisäksi myös himmennykset pitkällä painalluksella. Kylppäreihin laitoin kuitenkin Huen liiketunnistimet ja niiden sammumisen ajoitukset olen säätänyt Huen sovelluksella. Homekitin Scenet on siten käytössä mm. aamu/ilta ja kotona/poissa -automaatioihin.

IMG_4850.jpg



Homekitiin on suoraan linkitetty sensoreita ja muutama Netatmo-ulkokamera. Lukot ja video-ovikello tulossa seuraavaksi. Ja kun kodin kaiuttimet on myös kiinni Homekitissä, pystyin kofiguroimaan hälytysjärjestelmän & sireenin itse.

Erityisesti scenejä ja himmennyksiä tulee käytettyä Home-sovelluksella kännykästä. Laitoin lisäksi ipadin ulko-oven läheisyyteen. Helppo hoitaa esim. kotona/poissa säädöt. Ja toisaalta muiden perheenjäsenten ei ole pakko käyttää lainkaan kännykkää, vaikka haluaisivat katsoa kameroiden kuvaa tai laitaa hälytyksen päälle.

IMG_4847.jpg


0B6BA825-5DA5-44AF-873F-0563328B59B1-34696-000018799DFE9428_photo.JPG


B0DBA287-250C-4475-9B18-CE7C2341DB8F-34696-00001879515A80CD_photo.JPG




t. Jaakko



Hei kaikki,

Noviisi täällä. Olisi tarve remontin yhteydessä uusia valaistuksen ohjaus. Taustana, että aiemmassa järjestelmässä valaisinkytkimet oli hituvirralla yhteydessä sähkökaapin releisiin, josta taas sähköt valoille. Ja nyt tuo pitäisi uusia. Voisin mennä "tyhmällä" langattomalla ohjauksella (esim. ABB RF-ohjaus), mutta kaipaan mahdollisuutta älykkyyteen.

Koska valoja on vähän kaikenlaisia (esim. G9 kannan halogeeneja), ajatus on pitää valot tyhminä, mutta tuoda äly releiden kautta.

Kuvassa tavoitetila, Zigbee tuntuu sopivan kokonaisuuteen parhaiten. Langattomilla valokytkimillä (Esim. ABB Smart Switch) yhteys joko suoraan sähkökaapin releeseen (esim. Ubisys D1-R) tai sitten Hubin kautta releeseen. Sopiva Hubi olisi Homekit-yhtyeensopiva (Hue, SmartThings, Ubisys G1, Aqara?), jotta saisin valaistuksen liitettyä muuhun automaatioon. Teoriassa toimii, mutta eri vaihtoehtoja on paljon ja näiden yhteensopivuus mietityttää.

Onkohan joku jo ratkaissut vastaavan tarpeen?


t. Jaakko
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Uutta projektia pukkaa...
Löytyisikö täältä ideoita IR-ohjatun viilennyskonvektorin haltuunottoon. Tavoite siis kesäkuumia odotellessa olisi saada käynnistys ja sammutus automatisoitua huoneen lämpötilan mukaan. Lämpötilat on jo seurannassa ja menee HomeAssistantiin, mutta miten komentaa tuota itse laitetta?

Laite on tällainen: https://ammattilaiset.nibe.fi/nibedocuments/17603/Cool-IN_FLY_asennusohje.pdf
Tuossa on siis infrapuna-kaukosäädin, mutta muuta yhteyttä esim. verkkoon tjms. ei ole.
Olisiko järkevintä viritellä esim. joku erillinen RasPi-ohjattu IR-moduuli emuloimaan tuota kaukosäädintä? Vai rakentaisiko sen Raspin tuonne laitteen sisään ja esim. GPIO:n kytkisi jotenkin suoraan piirikorttiin?
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Broa
Uutta projektia pukkaa...
Löytyisikö täältä ideoita IR-ohjatun viilennyskonvektorin haltuunottoon. Tavoite siis kesäkuumia odotellessa olisi saada käynnistys ja sammutus automatisoitua huoneen lämpötilan mukaan. Lämpötilat on jo seurannassa ja menee HomeAssistantiin, mutta miten komentaa tuota itse laitetta?

Laite on tällainen: https://ammattilaiset.nibe.fi/nibedocuments/17603/Cool-IN_FLY_asennusohje.pdf
Tuossa on siis infrapuna-kaukosäädin, mutta muuta yhteyttä esim. verkkoon tjms. ei ole.
Olisiko järkevintä viritellä esim. joku erillinen RasPi-ohjattu IR-moduuli emuloimaan tuota kaukosäädintä? Vai rakentaisiko sen Raspin tuonne laitteen sisään ja esim. GPIO:n kytkisi jotenkin suoraan piirikorttiin?
Broadlink RM mini todennäköisesti toimisi mainiosti.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Broadlink RM mini todennäköisesti toimisi mainiosti.
No niinpä tietysti, tottakai tuollaisiakin on valmiina :)
Olen kohtalaisen allerginen noiden vehkeiden omille pilvipalveluille ja kotiinsoitteluille, mitä tuo Broadlinkin näyttäisi tekevän. Täytyy vähän selvitellä lisää, ainakin Xiaomilla ja Sonoffilla taitaa olla vastaavat. Jonkun open source firmiksen tuonne mieluusti ajaisi sisään, niin loppuisi kotiinsoittelut.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
No niinpä tietysti, tottakai tuollaisiakin on valmiina :)
Olen kohtalaisen allerginen noiden vehkeiden omille pilvipalveluille ja kotiinsoitteluille, mitä tuo Broadlinkin näyttäisi tekevän. Täytyy vähän selvitellä lisää, ainakin Xiaomilla ja Sonoffilla taitaa olla vastaavat. Jonkun open source firmiksen tuonne mieluusti ajaisi sisään, niin loppuisi kotiinsoittelut.
Sama allergia täälläkin. Siksipä oma VLAN kaikille kotiautomaatioon liittyville laitteille + kameroille ja sieltä ei näillä laitteilla pääsyä nettiin. HA:ta pyörittävällä VM:llä on sitten pääsy tähän VLAN:iin ja ulkomaailmaan.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Nediksellä näyttäisi olevan malli myös ja siihen saisi Tasmotan. Tuota löytyy Suomestakin parilla kympillä.
Hmm. alkaa jo polttelemaan...

Joo, tuo oma eristetty VLAN olisi kyllä hyvä näille kaikille härpäkkeille. Ehkä se on sitten se seuraava projekti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Systeemi on nyt paikoillaan. Täältä sain neuvoja ja luin muiden kokemuksia, niin jaetaan nyt sitten lopputuloskin kaikille.

Tavoite oli, että valmiilla kaupallisilla systeemeillä ja ilman sen suurempaa säätämistä saisin remontin yhteydessä koko kodin valaistuksen älykkääksi ja myös laajennusmahdollisuudet sikäli kun ajatuksia joskus herää. Ja valojen piti toimia myös normaalin näköisillä katkaisimilla niin, että valot ovat synkassa sovelluksen kanssa. Valojen lisäksi tarvitsin alkuvaiheessa myös joitain sensoreita ja kameroita. Lopputulos on onnistunut ja varsin hyvin toiminut.

Tekniikaksi valitsin Homekitin ja Huen / Zigbee. Itse valot ei ole älykkäitä, vaan laitoin n. 30 dimmeriä valosarjojen yhteyteen. Pääasiassa sijaitsevat sähkökaapissa. Nuo iluminizen dimmer-releet on hyviä, sillä ne linkittyy Huen kautta myös Homekitiin. Homekit hubina toimii yksi Apple TV. Hue Bridgejä on kolme ja laitoin ne sähkökaappiin. Vaikka asunnossa on jonkun verran kokoa, niin toimii. Yhden Huen sähköpistokkeen jouduin laittamaan signaalitoistimen rooliin. Huet on ethernetillä kiinni kytkimessä ja sieltä Google Wifissä.



Valokatkaisimet, yhteensä n. 30 kpl, on "Friends of Hue" ja ABB:n Impressivon peitelevyillä. Teippikiinnityksen takia oli helppo sijoitella minne halusin. Arkikäytössä tulee itsekin käytettyä pääasiassa noita katkaisimia. Toimii on/off lisäksi myös himmennykset pitkällä painalluksella. Kylppäreihin laitoin kuitenkin Huen liiketunnistimet ja niiden sammumisen ajoitukset olen säätänyt Huen sovelluksella. Homekitin Scenet on siten käytössä mm. aamu/ilta ja kotona/poissa -automaatioihin.




Homekitiin on suoraan linkitetty sensoreita ja muutama Netatmo-ulkokamera. Lukot ja video-ovikello tulossa seuraavaksi. Ja kun kodin kaiuttimet on myös kiinni Homekitissä, pystyin kofiguroimaan hälytysjärjestelmän & sireenin itse.

Erityisesti scenejä ja himmennyksiä tulee käytettyä Home-sovelluksella kännykästä. Laitoin lisäksi ipadin ulko-oven läheisyyteen. Helppo hoitaa esim. kotona/poissa säädöt. Ja toisaalta muiden perheenjäsenten ei ole pakko käyttää lainkaan kännykkää, vaikka haluaisivat katsoa kameroiden kuvaa tai laitaa hälytyksen päälle.









t. Jaakko
Tyylikkäästi toteutettu iPadin seinäkiinnitys. Onko tästä mahdollista saada lisätietoa? Itsellä on parin vuoden sisään tulossa vanhan kivikerrostalon remontti, niin siihen varautumassa.
 
Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
10
Tyylikkäästi toteutettu iPadin seinäkiinnitys. Onko tästä mahdollista saada lisätietoa? Itsellä on parin vuoden sisään tulossa vanhan kivikerrostalon remontti, niin siihen varautumassa.
Tuolta tilasin telineen: VidaBox iPad enclosures, kiosks, stands + USB POE CAT5 Chargers

Aika hyvin heillä erilaisia malleja ja työn laatu noin yleisesti vaikutti hyvältä. Itsellä tuo on jatkuvasti latauksessa ja sähköt on viety seinän sisällä telineen taakse.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 314
Viestejä
4 157 070
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom