Kotiautomaatio

Kiitos. Tuolla rupes jekkasee.

Mikä reititin niiden välissä on? Itsellä on IoT laitteet ja HASS eri verkoissa ja avasin vain muurilla HASS IPlle pääsyn tuohon IoT verkkoon niin toimii normaalisti. TP-Link ei kuitenkaan löytynyt automaattisesti vaan piti configuration.yaml:issa määritellä tuo TP-Link integraatio ja TP-Link laitteiden IPt, sen jälkeen toimi normaalisti myös ne.

Eli näin
Koodi:
tplink:
  discovery: false
  switch:
    - host: 192.168.200.3
    - host: 192.168.200.4

Mikäs Zigbee hubi on hankkimisen arvoinen?
Tarkoitus näin aluksi ohjata vain valoja, mutta pikkuhiljaa ajattelin sitten yhdistellä IV-koneen ja kaukolämpöpaketitkin samaan järjestelmään jotenkin modbussin kautta (raspin avulla varmaankin). Eli mahdollisimman laajoilla ominaisuuksilla varustettu hubi etsinnässä.

Tarkoitus näin aluksi ohjata vain valoja, mutta pikkuhiljaa ajattelin sitten yhdistellä IV-koneen ja kaukolämpöpaketitkin samaan järjestelmään jotenkin modbussin kautta (raspin avulla varmaankin). Eli mahdollisimman laajoilla ominaisuuksilla varustettu hubi etsinnässä.
Kiinnostaako oma väsäily vai ei? Itse hankkisin noilla spekseillä (tulevaisuutta varten) Raspberry Pi (uusin malli) + ConBee 2 Zigbee-tikku + softaksi Home Assistant.

Kiinnostaako oma väsäily vai ei? Itse hankkisin noilla spekseillä (tulevaisuutta varten) Raspberry Pi (uusin malli) + ConBee 2 Zigbee-tikku + softaksi Home Assistant.
Joo kyllä kiinnostaa. Projekti on vain vielä tässä vaiheessa sen verran kesken, että ajattelin ottaa aluksi "valmiin paketin" jota ehkä voisi jotenkin hyödyntää jatkossa tai sitten korvata raspberry pi:llä. Toki ei viitsisi montaa sataa heittää "turhaan" hubiin jos sillä ei sitten jatkossa tee mitään.

Conbee 2 tikku on aika helppo laittaa Home Assistantin kaveriksi toimimaan.
Sen jälkeen parittaa valot/tms. deconz:ssa ja sitten pystyy niitä virittelemään Home Assistantin puolella.

Muok. Deconz-softaa pystyy ajamaan suoraan Home Assistentin lisäosana jos ei halua pitää erillistä asennusta Deconz:sta.

SmartThings tai Hubitat ois mun vaihtoehdot noilla spekseillä.

Tarvis suosituksia robottimopille robotti-imurin kaveriksi. Sadan neliön yksikerroksinen huoneisto, kolme makuuhuonetta. Newfoundlandinkoira ja rapaiset tassunjäljet siellä täällä taas kohta kun alkaa vesisateet jne. Ei ihan kalleinta mallia mutta ei kaikkein halvintakaan. Paras bang for buck hakusessa siis.

Mikä kosteus- ja lämpötilasensori kannattaisi laittaa maan sisään talon perustuksiin?
Onko SmartThings SmartSense hyvä vaihtoehto?

JPN

Sonoff Mini ei taida suoraan kytkeytyä 433MHz painikkeeseen?

Minulla on myös Sonoff RF Bridge, joka oppii KTNNKG 433MHz painikeen napit OK. Vaan kuinka ihmeessä saan ko. napin kytkemään Minin päälle/pois?

Sonoff Mini ei taida suoraan kytkeytyä 433MHz painikkeeseen?

Minulla on myös Sonoff RF Bridge, joka oppii KTNNKG 433MHz painikeen napit OK. Vaan kuinka ihmeessä saan ko. napin kytkemään Minin päälle/pois?
Ei ole Minissä 433 MHz vastaanotinta.
Jos Minissä ja Bridgessä on valmistajan softat sisällä, silloin ei taida onistua 433 -> wifi suuntaan ohjaus.

Tasmota Miniin ja Bridgeen sisään ja mqtt palvelin sekä joku automaatiosofta ni sit ainakin alkaa onnistumaan.

JPN

En saanut tuota toimimaan edes noin :-(.

Kun RF Bridge ja Mini on esitelty EWelinkille ja 433-ohjain RF Bridgelle, niin niiden seuraavaksi pitää tehdä Näkymä? En saa näkymään itse 433-ohjainta näkymässä, vaan pitää määritellä yksittäisiä painiketta hälyytyksesksi, jotka sitten löytyy RF Bridgen listassa. Mikähän mättää.

Mikäli virittää Tasmoton (Rasberryyn?), niin saako siinä helposti on/off kiikkuja saman näppäimen alle ilman suurempaa koodausta?

Mikäli virittää Tasmoton (Rasberryyn?), niin saako siinä helposti on/off kiikkuja saman näppäimen alle ilman suurempaa koodausta?
Tasmota siis laitetaan Bridgeen ja siihen Miniin. Raspiin mqtt (esim. Mosquitto) ja vaikka Home Assistant.
Tämän jälkeen siis laitteet toimivat niin että Bridge lähettää mqtt-sanoman kun kakesta painetaan nappia. Kun HA huomaa tuon mqtt-sanoman, lähettää se uuden sanoman Minin seuraamaan topicciin, jolloin Mini tekee ko. sanomalle koodatun toiminnan (päälle/pois).
Ei vaadi mahdotonta koodausta, mutta kyllä asenteluihin oma aikansa menee.

Mun uusin viritelmä: Asuntoon asennettiin Uponorin Phyn plus vesivahti päälinjaan, joka siis katkaisee pääveden halutessa/huomatessa vuodon.

Tuota ei saa suoraan home assistanttiin kiinni, mutta Phyn tukee IFTTT:tä, joten lisäsin home assistanttiin IFTTT integraation. Kun hälytin (Verisure) menee päälle joko automaattisesti (sijainnin perusteella) tai manuaalisesti (apin tai Verisuren ohjainpaneelin kautta), home assistant lähettää IFTTT:lle ilmoituksen Phynille joko linjan sulkemisesta (ei kotona) tai avaamisesta (kotona).

Ainoa ongelma, joka mulla on, on se että avokki ei halua käyttää puhelimessaan sijaintipalveluita tai wifiä (vanha puhelin, akun kulutus lisääntyy kuulemma liikaa). Eli pitäisi keksiä joku ei puhelimesta riippuvainen systeemi hänen osalleen. Muutoin jos hän on kotona, ja itse lähden johonkin, hälyttimet menee päälle ja vedet sulkeutuu jne. Ilmeisesti joku vähävirtainen bluetooth majakka-avaimenperä voisi toimia ratkaisuna tässä..? HA alustana pyörii Raspberry 4.

Mun uusin viritelmä: Asuntoon asennettiin Uponorin Phyn plus vesivahti päälinjaan, joka siis katkaisee pääveden halutessa/huomatessa vuodon.

Tuota ei saa suoraan home assistanttiin kiinni, mutta Phyn tukee IFTTT:tä, joten lisäsin home assistanttiin IFTTT integraation. Kun hälytin (Verisure) menee päälle joko automaattisesti (sijainnin perusteella) tai manuaalisesti (apin tai Verisuren ohjainpaneelin kautta), home assistant lähettää IFTTT:lle ilmoituksen Phynille joko linjan sulkemisesta (ei kotona) tai avaamisesta (kotona).
Vähän offina pakko kyllä kysyä, että mikä tarve on katkaista päälinja, kun ei olla kotona? Eikö se vuotoautomatiikka anna mielenrauhaa, vai tuleeko tarve ihan vaan koska voi?

Ainoa ongelma, joka mulla on, on se että avokki ei halua käyttää puhelimessaan sijaintipalveluita tai wifiä (vanha puhelin, akun kulutus lisääntyy kuulemma liikaa). Eli pitäisi keksiä joku ei puhelimesta riippuvainen systeemi hänen osalleen. Muutoin jos hän on kotona, ja itse lähden johonkin, hälyttimet menee päälle ja vedet sulkeutuu jne. Ilmeisesti joku vähävirtainen bluetooth majakka-avaimenperä voisi toimia ratkaisuna tässä..? HA alustana pyörii Raspberry 4.
Laittaa vaan ulko-oven viereen esmes xiaomin painonapin ja conffaa ha:han sen niin, että yksi painallus kotona tila ja pitkäpainallus (tai kaksi tai kolme painallusta) poissa kotoa tila.

Vähän offina pakko kyllä kysyä, että mikä tarve on katkaista päälinja, kun ei olla kotona? Eikö se vuotoautomatiikka anna mielenrauhaa, vai tuleeko tarve ihan vaan koska voi?
Periaatteessa ei tarvetta, mutta koska tuo oli suhteellisen helppo tehdä, ja käytännössä 100% suojan antava ratkaisu (absoluuttinen katkaisu AI logiikan sijaan), otin tuon käyttöön. Vuotoautomatiikka saa sitten vahtia AI:n logiikalla linjastoa kun olemme kotona.

Laittaa vaan ulko-oven viereen esmes xiaomin painonapin ja conffaa ha:han sen niin, että yksi painallus kotona tila ja pitkäpainallus (tai kaksi tai kolme painallusta) poissa kotoa tila.
Tämä unohtui mainita, eli tämä on myös yksi vaihtoehto. Toinen vaihtoehto on se, että otan hälytyksen kytkennästä automaation pois ja käytän hälytyksen paneelia triggeröimään muut toiminnot (hanan sulku, avaus, valaistus päälle / pois jne..).

Joskus mulle kaupattiin tuollaista systeemiä.. tai siis systeemi joka asunnon ollessa tyhjillään tarkkailee vedenkulutusta ja katkaisee veden jos vettä kuluu (eli jossain vuotoa). Mä ihmettelen että miksi tuossa pitää olla noin monimutkainen systeemi, eikö pelkkä sähköisesti ohjattu pääsulku aja saman asian?

Lassivv

Tukijäsen
Joskus mulle kaupattiin tuollaista systeemiä.. tai siis systeemi joka asunnon ollessa tyhjillään tarkkailee vedenkulutusta ja katkaisee veden jos vettä kuluu (eli jossain vuotoa). Mä ihmettelen että miksi tuossa pitää olla noin monimutkainen systeemi, eikö pelkkä sähköisesti ohjattu pääsulku aja saman asian?
Kaippa siinä on ideana asenna ja unohda. Tarkkailee kulutuksen ja jos koko ajan vettä kuluu hieman ( = vuoto) niin vetää päälinjan kiinni. Pelkkä sähköinen pääsulku taas pitäisi sitten jonkun tiedon mukaan ajaa kiinni, muuten siitä juuri ole hyötyä :) Toki jos aina kotoota lähtiessään sen pääsulun sulkee niin toimii, mutta on siinäkin hommansa tai sitten laiteltava juuri paikalla oloa haisteleva automaati ohoitamaan hommaa. Ei tuo huono idea toki ole itseäkin kiinnostaisi saada automaatioon veden kulutus nii voisi tehdä automaation joka huomaisi vuodon ja antaisi siitä ainakin hälytyksen että asialle voi jotain tehdä.

Vedenkulutuksen mittauksesta tuli mieleen että käyttääkö kukaan tätä HA:n kanssa? jomjol/water-meter-measurement-system
En ole vielä itse tuohon kerennyt tutustumaan ja kiinnostaisi tietää miten on toiminut ja miten on integraatio HA:n kanssa toteutettu. MQTT-sanomia tuosta ei tainnut saada ulos.

Kaippa siinä on ideana asenna ja unohda. Tarkkailee kulutuksen ja jos koko ajan vettä kuluu hieman ( = vuoto) niin vetää päälinjan kiinni. Pelkkä sähköinen pääsulku taas pitäisi sitten jonkun tiedon mukaan ajaa kiinni, muuten siitä juuri ole hyötyä :) Toki jos aina kotoota lähtiessään sen pääsulun sulkee niin toimii, mutta on siinäkin hommansa tai sitten laiteltava juuri paikalla oloa haisteleva automaati ohoitamaan hommaa. Ei tuo huono idea toki ole itseäkin kiinnostaisi saada automaatioon veden kulutus nii voisi tehdä automaation joka huomaisi vuodon ja antaisi siitä ainakin hälytyksen että asialle voi jotain tehdä.
No yhtälailla se kulutusta seuraava laite tarvitsee jostain tiedon siihen että nyt kulutusta ei pitäisi olla, eli käytännössä jonkinlaisen kotona-poissa kytkimen.

Riippuu tuotteesta.
Leakomatic tai Veimartissa asetetaan maksimiaika virtaukselle tai kokonaan kiinni poissa tilassa. Nämä eivät kuitenkaan mittaa kulutusta vaan kaipaavat kaveriksi vaikka jonkun ultraäänimittarin. Varmaan Phynissäkin mahdollista tehdä virtauksen pituuden mukaan sulku.

Lassivv

Tukijäsen
No yhtälailla se kulutusta seuraava laite tarvitsee jostain tiedon siihen että nyt kulutusta ei pitäisi olla, eli käytännössä jonkinlaisen kotona-poissa kytkimen.
Ei tarvitse ainakaan tutuilla kellä tuollainen oli vuokra asunnossa, eikä oo noikaan tarvinnut mitä jossain raksamessuilla esitelty. Toki turvallisuutta lisää jos on kotona pois kytkin, mutta ei pakollinen. Isoin osa vuodoista on pieniä tihkumisia seinien väliin tms näkymättömiin paikkoihin ne laite huomaa koko aikasesta veden kulutuksesta, samoiten jos putki räjähtää niin siitä tulee sen verran paljon vettä lyhyessä ajassa, että ainakin jossain välissä osaa luultavasti arvata että sellaista vesimäärää ei voi normaali käytössä mennä. Toki noille annetaan myös normaalit kulutus määrät tietoon ja kaippa nuo parhaat oppii käytössä paljonko talous kuluttaa vettä ja siitä osaa tehdä päätelmiä jos jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu. Joku pelkkä kotona kytkintä totteleva tyhmä laitehan nyt olisi täysin älytön laite sellaisenaan ilman kotiautomaatioon tai muuhun älyyn liittämistä, toki kaippa sellasia markkinoidaan.

Olen hankkinut vuosien varrella pikku hiljaa laitteita, joiden olen kuvitellut olevan yleisesti käytössä ja todella helppoja integroida järjestelmiin:

Netatmo Weather Station
Philips Hue lamput
Osram älypistorasiat
Mitsubishi LN25 ILP (Melcloudin kautta)

Nyt olisi koronan myötä aikaa viedä nuo yhden järjestelmän alle, mutta yllätyksekseni ei meinaakaan löytyä järkevää alustaa. Home Assistant on nyt kokeilussa (Raspberry) ja se vaikutti aluksi todella hyvältä, mutta Netatmon integrointi ei ilmeisesti onnistu kuin tekemällä routeriin port forwarding säännöt ja DuckDns sertifikaatteineen jne... Vaikka tuon kaiken sain mielestäni konffattua kuntoon ei taida olla mahdollista Elisan kotiboksista saada noita tuon tarvitsemia portteja ohjattua kun ovat firmwaressa varattu. Vaihtoehdoksi jäisi ainakin sillata Home Assistantille suora yhteys nettiin, mutta se taas tuo mielestäni tietoturvaongelmia enemmän kuin jos vaikka käyttäisi jotain pilvipohjaista ratkaisua. Jotenkin tuntuu, että homma lähtee heti alusta väärille laduille kun pitäisi tehdä systeemi, jota perhekin tykkää käyttää ja ei itse tarvitsisi istua iltoja lukemassa ohjeita pää märkänä.

Sattuisiko jollakin olemaan suunnilleen samoja vermeitä ja jokin järkevä järjestelmä johon saa kohtuudella nuo kaikki toimimaan? Netatmo olisi siksi tärkeä, että sen anturitietoja aion käyttää jatkossa ilmanvaihtokoneen ohjaukseen. Muutamia RuuviTag tai vastaavia monitoimiantureita olisi vielä tulossa ja pariin oveen valvonta. Olisi mukava tehdä kerralla vakaa systeemi ja sille hyvä kosketusnäyttö ja käyttää ainakin muutama vuosi sellaisenaan. En haluaisi säätää ja ohjelmoida koko ajan kun sitä tulee jo työnkin puolesta tehtyä tarpeeksi. Onko kotiautomaatiosysteemit vielä tarpeeksi kypsiä?

Netatmon kanssa et tarvitse kuin nettiyhteyden ulos. Ei tarvitse forwardointeja.

Itsellänin ei ole Netatmoja.

Lassivv

Tukijäsen
Onko kotiautomaatiosysteemit vielä tarpeeksi kypsiä?
Mielestäni Home Assistant on ehdottomasti parhain alusta toteuttaa näitä. Itse aloitin saman projektin 4vuotta sitten ja silloin aloitin asian niin päin että ensiksi alusta millä pyöritetään ja sen jälkeen anturit valittuna sen mukaisesti. Näillä kokemuksissa kotiautomaatio on ollut tarpeeksi kypsä jo ainakin viimeisen 3vuotta, kaikki toimii todella vaivatta ja vakaasti. Mqtt ja Zwaveen nojaan oikeastaan kaikissa antureissa ja ohjaimissa.

Mulla on Netatmo ja HA ja toimii tuolla integroinnilla suoraan. Ei siis tarvinnut mitään porttiohjauksia, riittää kunhan Netatmo on kytketty nettiin. HA käyttää netatmon api rajapintaa datan lukemiseen.

Mulla on Netatmo ja HA ja toimii tuolla integroinnilla suoraan. Ei siis tarvinnut mitään porttiohjauksia, riittää kunhan Netatmo on kytketty nettiin. HA käyttää netatmon api rajapintaa datan lukemiseen.
No pitääpä vielä koittaa kerran laittaa uudestaan kaikki jos kerran muilla toimii hyvin. Onhan tämä muuten kyllä pätevän oloinen systeemi.

No pitääpä vielä koittaa kerran laittaa uudestaan kaikki jos kerran muilla toimii hyvin. Onhan tämä muuten kyllä pätevän oloinen systeemi.
No nyt rupesi pelaamaan vaikka en kyllä sillä hetkellä tehnyt edes mitään muutoksia. Kiitoksia vastauksista, olisi varmaan Raspi muuten lentänyt jo mäkeen. Home Assistantilla siis jatketaan vielä.

Vedenkulutuksen mittauksesta tuli mieleen että käyttääkö kukaan tätä HA:n kanssa? jomjol/water-meter-measurement-system
En ole vielä itse tuohon kerennyt tutustumaan ja kiinnostaisi tietää miten on toiminut ja miten on integraatio HA:n kanssa toteutettu. MQTT-sanomia tuosta ei tainnut saada ulos.
Neuroverkot vesimittarin kuvaa analysoimassa kuulostaa vähän overkillilta. Itse viritin juuri legendaarisen dialEyen lukemaan vesimittaria. Rautana Raspi zero jonka perässä halpa endoskooppikamera kiinasta.

Bash-skripti laskee mittarilukemasta kulutuksen kerran minuutissa ja postaa curlilla HA:n apiin ja sitä kautta lukemat kulkee suoraan InfluxDB:hen.

Seuraavaksi täytyy miettiä ja koodata tuohon joku yksinkertainen vuotovahtilogiikka. Lähinnä miettinyt sellaista, että tarkistetaan aina aamulla, että yön aikana on ollut vähintään yksi kahden tunnin jakso jolloin kulutus on ollut nollassa. Ihan pienia vuotoja tälläkään ei toki saa kiinni kun mittaustarkkuus on desilitra, eli tuolla tavalla vuoto havaittaisiin vasta kun se on yli 0,5dl/h. Ehkä voisi aluksi kokeilla pidempääkin 3-4h tarkastelujaksoa ja lyhentää sitten jos vessakäyntien yms. takia alkaa tulla liikaa virhehälytyksiä.

Neuroverkot vesimittarin kuvaa analysoimassa kuulostaa vähän overkillilta. Itse viritin juuri legendaarisen dialEyen lukemaan vesimittaria. Rautana Raspi zero jonka perässä halpa endoskooppikamera kiinasta.
Juurikin tuon Tensorflow:n käytön takia tuota ajattelin kokeilla. Ajatuksena jatkokehittää ja kokeilla josko siitä saisi muokattua myös kodinkoneiden ohjelmien jäljellä olevan ajan lukemiseen softan. (Virrankulutusta mittaan jo Sonoffeilla, mutta esim. pyykkärin ohjelmien kestot vaihtelee 15 min-3+h)

Bash-skripti laskee mittarilukemasta kulutuksen kerran minuutissa ja postaa curlilla HA:n apiin ja sitä kautta lukemat kulkee suoraan InfluxDB:hen.
Miten ei tullut cURL mieleen. Siinähän sopiva KISS-menetelmä.

Conbee 2 rupesi kiinnostamaan kun se olisi ilmeisesti "helpoin" tapa viritellä Zigbee-laitteita Home Assistantiin. Nyt käytössä Hue ja Trådfri hubit, mutta haluttaisi päästä niistä eroon välissä ja lisätä myös muita sensoreita (Lämpö, kosteus) järjestelmään. Miten olette tilanneet tuon tikun itselle, onko tuo Amazon.de ainoa vaihtoehto (39.95+13.95) vai selviäisikö jotain kautta halvemmalla?

Amazon.de:stä tilasin omani viime syksynä. Muistaakseni googlailin ja taisi halvin tai ainakin halvimmasta päästä olla siellä.

Conbee 2 rupesi kiinnostamaan kun se olisi ilmeisesti "helpoin" tapa viritellä Zigbee-laitteita Home Assistantiin. Nyt käytössä Hue ja Trådfri hubit, mutta haluttaisi päästä niistä eroon välissä ja lisätä myös muita sensoreita (Lämpö, kosteus) järjestelmään. Miten olette tilanneet tuon tikun itselle, onko tuo Amazon.de ainoa vaihtoehto (39.95+13.95) vai selviäisikö jotain kautta halvemmalla?
Itse tilasin tuolta Amazon.de ja taisi olla postit kympin vähemmän (Edit: olikin ilmaiset postit, tilattu helmikuu 2020). Kovasti näköjään noussut postituksen hinta. Jos ei ihan kiire ole, niin ehkä kannattaa hetken aikaa odottaa ja katsoa, lähteekö postituksen hinta tippumaan, kun on aika kova suhteessa laitteen hintaan. Laite kuitenkin itsessään on itellä toiminut hienosti.

Viimeksi muokattu:
Itse tilasin tuolta Amazon.de ja taisi olla postit kympin vähemmän. Kovasti näköjään noussut postituksen hinta. Jos ei ihan kiire ole, niin ehkä kannattaa hetken aikaa odottaa ja katsoa, lähteekö postituksen hinta tippumaan, kun on aika kova suhteessa laitteen hintaan. Laite kuitenkin itsessään on itellä toiminut hienosti.
Se itseäkin alkoi mietityttämään kun postitukset on kolmasosa laitteen hinnasta. Pitääpä seurailla vähän aikaa josko postikulut tippuisivat. Olisi tässä karanteenissa hyvä vain lopultakin säätää tätä kotiautomaatiotakin.

Pitäisi mitata sisäilmasta ainakin hiilidioksiidi, lämpötila ja ilmankosteus. Mikä olisi hyvä mittari, jonka pystyy tulevaisuudessa liittämään home assistanttiin ja ohjaamaan tällä iv? Kykeneekö esim Airthings Wave Plus?

Pitäisi mitata sisäilmasta ainakin hiilidioksiidi, lämpötila ja ilmankosteus. Mikä olisi hyvä mittari, jonka pystyy tulevaisuudessa liittämään home assistanttiin ja ohjaamaan tällä iv? Kykeneekö esim Airthings Wave Plus?
Itsellä on tuo Netatmo Weather Station ja siinä sisäyksikkö mittaa lämpötilan, ilmankosteuden, melutason ja hiilidioksidin. Toimii hyvin Home Assistantin kautta mutta käyttää Netatmon omaa pilveä. Ei siis sovellu jos haluaa olla riippumaton pilvipalveluista. Clas Ohlsonilta saa usein edullisesti, jos siellä on näitä -25% päiviä.

andyks

Tukijäsen
Miten olette tilanneet tuon tikun itselle, onko tuo Amazon.de ainoa vaihtoehto (39.95+13.95) vai selviäisikö jotain kautta halvemmalla?
Kyllä mulla näyttää edelleen ilmaista toimitusta tuolle Amazon.de.

Itse tilailin tuon pari kuukautta sitten kun oli niin kehuttu. Se deConz add-on home assistanttiin on kyllä helppo, mutta en oikein itse sille lämmennyt. Tuntuu raskaalta ja tuo eventteihin vähän erikoisen epästandardin tavan vs. normaalit state-triggerit.
ZHA käytössä tuo Conbee2 toimii hienosti, mutta onhan tuo ZHA vähän raakile vielä. Kehittyy kyllä huimaa vauhtia.
Nyt siis Conbee on pöytälaatikossa ja Zigbee2MQTT edelleen käytössä CC2531 tikulla.

Kyllä mulla näyttää edelleen ilmaista toimitusta tuolle Amazon.de.
Nyt näyttää. Aamulla ei näyttänyt. Ilmeisesti juuri ilmestynyt Amazonin varastoon. @tuskin nyt tilaamaan.
Tuntuu raskaalta ja tuo eventteihin vähän erikoisen epästandardin tavan vs. normaalit state-triggerit.
Itselläni tuo pyörii omassa dockerissa, ei HA add-onina. En ole huomannut mitään erityistä "raskautta". Jälkimmäisestä kommentistasi en tajunnut mitään. Itse käytän automaatioihin ainoastaan NodeRediä ja hyvin tuo on tällä combolla pelannut.

Nyt näyttää. Aamulla ei näyttänyt. Ilmeisesti juuri ilmestynyt Amazonin varastoon. @tuskin nyt tilaamaan.
No niin, ja vielä ilmaisilla posteilla. Ei kun tilaukseen ja säätämään.

Itselläni tuo pyörii omassa dockerissa, ei HA add-onina. En ole huomannut mitään erityistä "raskautta". Jälkimmäisestä kommentistasi en tajunnut mitään. Itse käytän automaatioihin ainoastaan NodeRediä ja hyvin tuo on tällä combolla pelannut.
Tarkoitus olisi itsekin laittaa dockeriin kun HA pyörii myös dockerissa, ei RPI:ssä. Katselin itsekin ensin jos lähtisi virittelemään CC2531 ja ZigBee2MQTT:n kanssa, mutta mitä luin niin tuolla Conbeella pystyisi (ehkä) saamaan haluamani asiat vähemmällä säätämisellä. Tykkään kyllä viritellä ja kokeilla, mutta nykyään aikaa on valitettavasti vähemmän.

andyks

Tukijäsen
Itselläni tuo pyörii omassa dockerissa, ei HA add-onina.
HA add-onit on myös docker-kontteja. Onko sulla joku valmis docker-image vai oletko itse asennellut jonkun perus linux-imagen pohjalta?

En ole huomannut mitään erityistä "raskautta". Jälkimmäisestä kommentistasi en tajunnut mitään. Itse käytän automaatioihin ainoastaan NodeRediä ja hyvin tuo on tällä combolla pelannut.
Raskaudella meinaan sitä että tuo virallinen deCONZ add-on vie luokkaa 400megaa levytilaa ja käyttää 150-200M RAMmia vaikka se on periaatteessa vain Zigbee-silta. Tuo WebUI, X-desktop ja VNC on mielestäni vähän raskas ratkaisu ko. asiaan.

Jälkimmäisellä tarkoitin sitä että ainakin virallisella deCONZ add-onilla Home Assistant vastaanottaa esim. Zigbee-kytkinten viestit eventteinä. Kaikki viestit tulevat saman eventin läpi eri sisällöllä. Automaatioissa trigger pitää toteuttaa tähän tyyliin
YAML:
trigger:
  platform: event
  event_type: deconz_event
  event_data:
    id: remote_control_1
    event: 1002
Tuon eventin sisältämä "event" numerosarja on aika satunnainen laitteesta riippuen ja pitää aina käydä erikseen development tilassa tarkistamassa ihan käytännössä nappia painamalla mikä numerokoodi vastaa mitäkin toiminnallisuutta. En tiedä voiko näitä helposti oppia ns. ulkoa.

Kun taas esim. Zigbee2MQTT käyttäen jokaiselle kytkimelle on Home Assistantissa oma sensor-entity, jolle voi tehdä ns. state-triggerin tähän tyyliin:
YAML:
trigger:
  platform: state
  entity_id: sensor.my_switch_click
  to: 'single'
Kun käyttää Automation editoria, tekee uusia automaatioita muutamassa sekunnissa, koska tuon oikean entity_id:n voi valita suoraan alasvetovalikosta.
deCONZin eventeissä näin ei ole, vaan homma vaan ei toimi jos typotat yhdenkin merkin id:ssä.

Ehkä makuasioita, mutta itse pidän jälkimmäistä selkeämpänä ja helpompana tapana.
Lisäksi jälkimmäinen on käytännössä sama tapa jota ZHA käyttää. Jos myöhemmin aikoo siirtyä siihen, on siirtymä todnäk. helpompi jos automaatiot on toteutettu ko. tyylillä.
ZHA on siis Home Assistantin oma natiivi Zigbee-rajapinta jonka uskoisin korvaavan kaikki muut vaihtoehdot ainakin valtayleisön käytössä kunhan vain kerää hieman lisää maturiteettia.

Oletko millä tyylillä toteuttanut nuo automaatiot NodeRedillä? Ainoastaan Home Assistantin APIa käyttämällä vai teetkö triggerit ja ohjaukset suoraan johonkin muuhun APIin? Itsellä on muutama automaatio NodeRedissä, mutta nekin käyttävät ainoastaan Home Assistantin APIa.

HA add-onit on myös docker-kontteja. Onko sulla joku valmis docker-image vai oletko itse asennellut jonkun perus linux-imagen pohjalta?
Raskaudella meinaan sitä että tuo virallinen deCONZ add-on vie luokkaa 400megaa levytilaa ja käyttää 150-200M RAMmia vaikka se on periaatteessa vain Zigbee-silta. Tuo WebUI, X-desktop ja VNC on mielestäni vähän raskas ratkaisu ko. asiaan.
Näyttäs että tuo image vie ~230MB levyltä ja muistia idlaillessa ~6MB. VNC-serveri ei ole käytössä.
Oletko millä tyylillä toteuttanut nuo automaatiot NodeRedillä? Ainoastaan Home Assistantin APIa käyttämällä vai teetkö triggerit ja ohjaukset suoraan johonkin muuhun APIin? Itsellä on muutama automaatio NodeRedissä, mutta nekin käyttävät ainoastaan Home Assistantin APIa.
Pelkkää HA:n apia käytän. Valot on lähes kaikki Ikeaa ja ne on Ikean sillassa kiinni samoin kuin kytkimet. En ole noita viitsinyt siirtää Conbeen perään, koska toimii näinkin hyvin ja lisäksi saa valoille päivitykset tarvittaessa.

Totta tuo, että deConz kytkimet ei HA:ssa näy millään tavalla, joten nuo eventit joutuu jokaisen manuaalisesti tutkimaan. Node redin kanssa on kuitenkin se etu, että voit tehdä yhden triggerin, joka prosessoi kaikki deconz eventit ja putkittaa ne sitten simppelimpään muotoon muokattuna eteenpäin. Noilla HA:n omilla automaatioilla tällainen uudelleenkäytettävyys ei oikein onnistu. Täässä hyvä esimerkki: Filter Deconz Event from Switches - beginner

Uuteen tv saarekkeeseen tulisi päälle epäsuoraa valaistusta. Nyt mietin että olisi mukava saada säädettyä sohvalta himmennystä älylaitteella myös. Haluaisin kuitenkin valokatkaisimen samaa Scheinerin sarjaa kuin muutkin kytkimet, onko mahdollista zigbeetä asentaa kytkinten/himmentimen kanssa rinnalle vai onko ainut vaihtoehto tällöin älykytkinten käyttö?

Uuteen tv saarekkeeseen tulisi päälle epäsuoraa valaistusta. Nyt mietin että olisi mukava saada säädettyä sohvalta himmennystä älylaitteella myös. Haluaisin kuitenkin valokatkaisimen samaa Scheinerin sarjaa kuin muutkin kytkimet, onko mahdollista zigbeetä asentaa kytkinten/himmentimen kanssa rinnalle vai onko ainut vaihtoehto tällöin älykytkinten käyttö?
Meillä tuollainen toimii Z-Wavella ja Qubinon tuotteilla. Äly on täysin piilossa ja katkaisijat toimivat normaaliin tapaan, toki jousikuormitteisesti.

Z-Wavella lähdetty palettia kasaamaan. Raspberry Pi 3 Model B pitäisi löytää sopiva Z-wave palikka, suosituksia?

Onko jollain tellstick integraatio home assistantissa? Yritän sellaista rakennella mutta sensorit näkyvät switcheinä ja kaikki taiat alkaa olla tehtynä. HA communityn tellstick osastokin on ikävän hiljainen.

Ongelmankuvaus ha-forumilla

Kysyn tässäkin threadissa kun polttelee kovasti :p.

Eilen asentelin Home Assistantin PI4:een ja jotain jo kokeillut. Aikaisempi pieni kokemus Domoticzista.

Jotain z-wave laitteitta löytyy ja Aeon Z-Stickki. Mutta...vaikkakin tykkään z-wavesta niin tuntuu "arvokkaalta" ostella noita qubinon mini dimmereitä jotta saisi valot ohjaukseen... Joltain osin voisi tiputtaa "tasoa" ja mennä vaikka Ikean Trådfrillä...

Mitä tuohon nyt sitten minimissään tarvitsee jotta saan nuo kiinnin Home Assistantilla hallittavaksi?

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
90 194
Jäsenet
39 165
Uusin jäsen
Kridetus

Hinta.fi

Ylös Bottom