Systeemi on nyt paikoillaan. Täältä sain neuvoja ja luin muiden kokemuksia, niin jaetaan nyt sitten lopputuloskin kaikille.
Tavoite oli, että valmiilla kaupallisilla systeemeillä ja ilman sen suurempaa säätämistä saisin remontin yhteydessä koko kodin valaistuksen älykkääksi ja myös laajennusmahdollisuudet sikäli kun ajatuksia joskus herää. Ja valojen piti toimia myös normaalin näköisillä katkaisimilla niin, että valot ovat synkassa sovelluksen kanssa. Valojen lisäksi tarvitsin alkuvaiheessa myös joitain sensoreita ja kameroita. Lopputulos on onnistunut ja varsin hyvin toiminut.
Tekniikaksi valitsin Homekitin ja Huen / Zigbee. Itse valot ei ole älykkäitä, vaan laitoin n. 30 dimmeriä valosarjojen yhteyteen. Pääasiassa sijaitsevat sähkökaapissa. Nuo iluminizen dimmer-releet on hyviä, sillä ne linkittyy Huen kautta myös Homekitiin. Homekit hubina toimii yksi Apple TV. Hue Bridgejä on kolme ja laitoin ne sähkökaappiin. Vaikka asunnossa on jonkun verran kokoa, niin toimii. Yhden Huen sähköpistokkeen jouduin laittamaan signaalitoistimen rooliin. Huet on ethernetillä kiinni kytkimessä ja sieltä Google Wifissä.
Valokatkaisimet, yhteensä n. 30 kpl, on "Friends of Hue" ja ABB:n Impressivon peitelevyillä. Teippikiinnityksen takia oli helppo sijoitella minne halusin. Arkikäytössä tulee itsekin käytettyä pääasiassa noita katkaisimia. Toimii on/off lisäksi myös himmennykset pitkällä painalluksella. Kylppäreihin laitoin kuitenkin Huen liiketunnistimet ja niiden sammumisen ajoitukset olen säätänyt Huen sovelluksella. Homekitin Scenet on siten käytössä mm. aamu/ilta ja kotona/poissa -automaatioihin.
Homekitiin on suoraan linkitetty sensoreita ja muutama Netatmo-ulkokamera. Lukot ja video-ovikello tulossa seuraavaksi. Ja kun kodin kaiuttimet on myös kiinni Homekitissä, pystyin kofiguroimaan hälytysjärjestelmän & sireenin itse.
Erityisesti scenejä ja himmennyksiä tulee käytettyä Home-sovelluksella kännykästä. Laitoin lisäksi ipadin ulko-oven läheisyyteen. Helppo hoitaa esim. kotona/poissa säädöt. Ja toisaalta muiden perheenjäsenten ei ole pakko käyttää lainkaan kännykkää, vaikka haluaisivat katsoa kameroiden kuvaa tai laitaa hälytyksen päälle.
t. Jaakko