Kotiautomaatio

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Itsellä kaikki mahdollinen mqtt:llä. Hyvä puoli että taipuu periaatteessa mihin vaan ja kantama on wlanin verran. Samoiten ei tarvitse mitään ylimääräisiä hubeja tai laatikoita. Vaan käyttää jo olemassa olevaa wlania hyväkseen.

Zwavella oon sitten mennyt patteri käyttösten kanssa eli itsellä ainoastaan palovarottimet ja langattomat napit.

Vastasitko @Lassivv minulle? Tuo vastaus ei valitettavasti vielä riitä Noobille... Eli tarvitaanko lainkaan Ikean gw:tä? Löytyykö jostain stepbystep ohjeita?

_wg

Kysyn tässäkin threadissa kun polttelee kovasti :p.

Eilen asentelin Home Assistantin PI4:een ja jotain jo kokeillut. Aikaisempi pieni kokemus Domoticzista.

Jotain z-wave laitteitta löytyy ja Aeon Z-Stickki. Mutta...vaikkakin tykkään z-wavesta niin tuntuu "arvokkaalta" ostella noita qubinon mini dimmereitä jotta saisi valot ohjaukseen... Joltain osin voisi tiputtaa "tasoa" ja mennä vaikka Ikean Trådfrillä...

Mitä tuohon nyt sitten minimissään tarvitsee jotta saan nuo kiinnin Home Assistantilla hallittavaksi?
Jos et halua Ikean Gateway.ta ostaa (IKEA TRÅDFRI) niin tarvitaan joku Zigbee palikka. Itse seurasin noita zigbee2mqtt.io ohjeita kohtasella menestyksellä. Kulut eivät kummoiset olleet kun tilasi tarvittavat romppet AliExpressistä. Aikaa tosin vaatii...

Ideahan tuossa on se, että sitten pärjäilee pelkästään tuolla zigbee2mqtt palikalla eikä tarvitse ostaa yhtään erillistä gatewayta. Itsellä on tuossa perässä Xiaomin, Philipsin ja Ikean laitteita. Toimivuus on tosin ollut hieman epävarmaa joidenkin laitteiden osalta, mutta se voi olla vain omaa osaamattomuutta.

Sellainen juttu pitää vielä lisätä, että itselle tuntui kyllä todella haastavalta laitella pystyyn tuota Hass.io + Zigbee2mqtt setuppia. Ei kyllä käytettävyydessä loista, mutta viriteltävää riittää. Varmaan osaavampi jantteri laittelee hetkessä pystyyn ja luo automaatiot minuuteissa, kun itsellä meni ilta jos toinenkin ihmettelyssä.

Viimeksi muokattu:
Jos et halua Ikean Gateway.ta ostaa (IKEA TRÅDFRI) niin tarvitaan joku Zigbee palikka. Itse seurasin noita zigbee2mqtt.io ohjeita kohtasella menestyksellä. Kulut eivät kummoiset olleet kun tilasi tarvittavat romppet AliExpressistä. Aikaa tosin vaatii...

Ideahan tuossa on se, että sitten pärjäilee pelkästään tuolla zigbee2mqtt palikalla eikä tarvitse ostaa yhtään erillistä gatewayta. Itsellä on tuossa perässä Xiaomin, Philipsin ja Ikean laitteita. Toimivuus on tosin ollut hieman epävarmaa joidenkin laitteiden osalta, mutta se voi olla vain omaa osaamattomuutta.

Sellainen juttu pitää vielä lisätä, että itselle tuntui kyllä todella haastavalta laitella pystyyn tuota Hass.io + Zigbee2mqtt setuppia. Ei kyllä käytettävyydessä loista, mutta viriteltävää riittää. Varmaan osaavampi jantteri laittelee hetkessä pystyyn ja luo automaatiot minuuteissa, kun itsellä meni ilta jos toinenkin ihmettelyssä.
Käytitkö noderediä automatioon? Jollet ni tutustu siihen... sillä on simpeli tehä automaatioita ha:han...

_wg

Käytitkö noderediä automatioon? Jollet ni tutustu siihen... sillä on simpeli tehä automaatioita ha:han...
En käytä. Itsekin selvittelin että sen avulla saisi helpommin tehtyä, mutta jotenkin en löytänyt sitten ohjeita siihen miten sen saa helposti käyttöön HA:ssa :). Vähän into loppui projektin kanssa ja toimii riittävästi tällä hetkellä. Pitää joskus taas palata sen pariin paremmalla jalla. Suurin ärsyttävyys on se, että Xioamin lämpötilasensorit, jotka muuten on hyvin näppäriä, tippuvat aika-ajoin pois ja ei oikein löydy mitään järkevää syytä sille.

En käytä. Itsekin selvittelin että sen avulla saisi helpommin tehtyä, mutta jotenkin en löytänyt sitten ohjeita siihen miten sen saa helposti käyttöön HA:ssa :). Vähän into loppui projektin kanssa ja toimii riittävästi tällä hetkellä. Pitää joskus taas palata sen pariin paremmalla jalla. Suurin ärsyttävyys on se, että Xioamin lämpötilasensorit, jotka muuten on hyvin näppäriä, tippuvat aika-ajoin pois ja ei oikein löydy mitään järkevää syytä sille.
Se on ihan valmis addon siellä.. eikä vaadi säätöjä et saa käyttöön(muistaakseni). Sillä saa vaikka kuinka monimutkaisia säätöjä helpolla. Kaikki hahan liitetyt on siellä sekä ajastukset yms..

Hmm... edelleen joudun kyselemään eli olisiko laittaa joku esimerkkilinkki Alilta oikeasta palikasta Raspberryyn? Kiitoksia paljon... esimerkiksi tämä kelpaako? Sitten toinen kyssäri samaan läjään... Oletteko liittäneet ruuvitagia systeemeihin? Ja jos olette niin miten ratkaisette bt:n kuuluvuuden? (joka tapauksessa raspiin pitänee silloin ostaa bt-moduuli?)

Hmm... edelleen joudun kyselemään eli olisiko laittaa joku esimerkkilinkki Alilta oikeasta palikasta Raspberryyn? Kiitoksia paljon... esimerkiksi tämä kelpaako? Sitten toinen kyssäri samaan läjään... Oletteko liittäneet ruuvitagia systeemeihin? Ja jos olette niin miten ratkaisette bt:n kuuluvuuden? (joka tapauksessa raspiin pitänee silloin ostaa bt-moduuli?)
Kolmosessa on jo bt mukana... muuhun en osaa vastata

Kolmosessa on jo bt mukana... muuhun en osaa vastata
Kyllä CC2531 pitäisi pelata. Itse tilasin tältä, ja hyvin on toiminut.

Ruuvit tosiaan toimii bluetoothilla. Itselläni on reilut kymmenen erilaista lämpötila-anturia. Osan olen värkännyt itse lähinnä bme280- tai dht22-antureita, lisäksi edullisia xiaomin sensoreita ja sonoffia käytössä. Taitavat kaikki olla ruuvia edullisempia, mutta näissä ei ole kiihtyvyysanturia, joka ruuvista löytyy. Itsekin mieluusti tukisin suomalaista yritystä, mutta tuo Bluetooth ja sen kantama arveluttaa.

Viimeksi muokattu:
Mulla on kymmenkunta Ruuvitagia ympäri taloa lähettämässä tietojaan Rpi3:een. Ei tarvitse mitään lisäpalikoita toimiakseen ja ainakin tällaisessa käytössä toimii mainiosti. Yhden pariston olen joutunut vaihtamaan, olisko mennyt parin vuoden kohdalla. Vanhempiakin taitaa vielä olla alkuperäisillä ajossa. Firmikset olen päivittänyt kaikkiin.

Pihasaunalta ei ihan kuulu rpi3 asti BT. Tulispa niiltä jo tuo ruuvicollector.

Onko jollain tellstick integraatio home assistantissa? Yritän sellaista rakennella mutta sensorit näkyvät switcheinä ja kaikki taiat alkaa olla tehtynä. HA communityn tellstick osastokin on ikävän hiljainen.

Ongelmankuvaus ha-forumilla
Ratkaisin tämän tekemällä tellduslive integraation tellstick addonin sijaan. Live integraatio antaa nimestään huolimatta konffata endpointiksi local APIn.

Kysyn tässäkin threadissa kun polttelee kovasti :p.

Eilen asentelin Home Assistantin PI4:een ja jotain jo kokeillut. Aikaisempi pieni kokemus Domoticzista.

Jotain z-wave laitteitta löytyy ja Aeon Z-Stickki. Mutta...vaikkakin tykkään z-wavesta niin tuntuu "arvokkaalta" ostella noita qubinon mini dimmereitä jotta saisi valot ohjaukseen... Joltain osin voisi tiputtaa "tasoa" ja mennä vaikka Ikean Trådfrillä...

Mitä tuohon nyt sitten minimissään tarvitsee jotta saan nuo kiinnin Home Assistantilla hallittavaksi?

Aika samoin taisi mennä käyttöönotto HA:ssa kuin Domoticzissäkin. Tikku kiinni raspiin ja HA:sta lisäät tikun jos ei itse löydä. Sen jälkeen lisäät laitteet z-wave verkkoon kuten Domoticzissäkin.
Edit: Ja taisitkin tarkoittaan Ikean vehkeiden liittämistä :hmm:

Z-waven vermeet ovat kyllä harmittavan arvokkaita, mutta laatu maksaa. Jotenkin jäänyt laadukkaampi vaikutelma näistä kuin Zigbee laitteista. Kaikki toimineet aina suoraan paketista.

Itseäkin houkutellut nämä dimmerit jo useamman vuoden, mutta ei ole uskaltanut toistaiseksi ostaa. Saako näitä jo jostain virallisesta sähköalan maahantuojalta/liikkeeltä? Ei uskalla muuten seinän sisään asennella, ettei pala koko talo.

Onko kenelläkään kokemuksia, miten ultraäänianturit vaikuttavat koiriin? Tuli tilattua HC-SR04 -antureita tarkoituksena saada HA:han tieto ovatko autot paikalla sekä saada hälytys kun pihan roskikset käydään tyhjentämässä. Myöhemmin tulin vasta ajatelleeksi että Maltankoiramme saattaisi reagoida ääneen. Ilmeisesti antureiden ääni ”kuuluu” kuitenkin vain lyhyellä alueella anturista väliaineeseen ja takaisin, eli teoriassa vain autoon mennessä koira sen kuulisi, kun ei muutoin tuolla alueella liiku? Aiheuttaako mahdollisesti ongelmia?

Viimeksi muokattu:
Onko joku automatisoinut sälekaihtimien käyttöä?

Olisi tarve joko sälekaihtimien avaamiseen/sulkemiseen tai sitten narun vetämiseen ja vapauttamiseen oikeaan kohtaan, eli kaihtimet kokonaan kasaan tai sopivasti alas.

HomeAssistant tuki jotakin kautta tarvitaan myös

Sorry nyt on pakko kysyä tyhmiä (kun pitää vaan kysyä)... Olen yrittänyt laittaa HACS:lla "Weather Card with animated icons for Home Assistant Lovelace " mutta en vaan ymmärrä tuota ohjetta...

Tämä repo bramkragten/weather-card.

configuration.yamlissa on:

weather:
- platform: darksky
api_key: xxxxxx
mode: daily

Plugari on asennettu ja sijaitsee: /config/www/community/weather-card/weather-card.js

Tätä kohtaa en vaan oikein ymmärrä ohjeesta:

Add the following to resources in your lovelace config:

resources:
- url: /community_plugin/weather-card/weather-card.js
type: module

Eli siis mihin tuo määrittely laitetaan?

resources:

Sieltä lovelacen eli pääkäyttöliittymän oikean yläkulman raw editorista pääsee muokkaamaan tuota.

Sieltä lovelacen eli pääkäyttöliittymän oikean yläkulman raw editorista pääsee muokkaamaan tuota.
No sitä olen sitkeästi kokeillut mutta erroria pukkaa... Täytyy huomenna ottaa kaappaus. Eli oikeassa paikassa olen mutta ei vaan onnistu....

Uudishanke menossa kilpailutus/tarjousvaiheessa.

Mitä järjestelmää ja rakennusteknisiä ratkaisuja suosittelette, jos tavoitteena yksinkertainen ja toimiva koti
- avoin järjestelmä, mikä?
- älylukko (yale tms.)
- ajastetut ulkoseinävalot
- "kaikki valot pois kytkin" eteisessä
- saunan lämmitys etänä?
- aurinkopaneeleille varaus
- sädeverhot voisi aueta ajastetusti oh-keittiö sähköllä
- philipss hue tullee jossain välissä
- ääniohjaus ok, ei pakollinen

Rakentaakko itse jokin viritelmä, vai onko järkeviä toteuttajia markkinoilla?

On vaikeaa on... mitä tuossa pitää lukea jos plugini on hakemistossa: /config/www/community/weather-card

Jos Lovelasen raw editoriin kirjoitan:

resources:
- url: /community/weather-card/weather-card.js

1588741319663.png

Ja tämän kirjoitan siis: Overview - kolme pistettä oikealla - raw configuration editor.

Sviddu... ei kyllä normaalisti ole näin vaikeaa tajuta näitä juttuja...

On vaikeaa on... mitä tuossa pitää lukea jos plugini on hakemistossa: /config/www/community/weather-card
Luetko lisäosan asennusohjeita? Itse ainakin löydän seuraavat ohjeet
  1. Download the weather-card.js to /config/www/custom-lovelace/weather-card/
  2. Add the following to resources in your lovelace config:
    resources:
    - url: /local/custom-lovelace/weather-card/weather-card.js
Eli noiden perusteella pitäisi olla /local/community/weather-card/weather-card.js? Voisit laittaa koko koodisi alun esim. pastebiniin, niin voidaan tarkistaa sisennykset. Foorumilla ne eivät näy oikein.

No sitä olen sitkeästi kokeillut mutta erroria pukkaa... Täytyy huomenna ottaa kaappaus. Eli oikeassa paikassa olen mutta ei vaan onnistu....
[/QUOTE

Jos Lovelasen raw editoriin kirjoitan:

resources:
- url: /community/weather-card/weather-card.js

Ja tämän kirjoitan siis: Overview - kolme pistettä oikealla - raw configuration editor.

Sviddu... ei kyllä normaalisti ole näin vaikeaa tajuta näitä juttuja...

Moro,

Eikö sulle tule hacsin kautta asentaessa sellaista ilmoitusta missä kysyy että haluatko lisätä tämän lovelaceen?
Yritin juuri katsoa tuota omaa lovelace rav editoria niin mulla ei koko resouces kohtaa koodista ei edes löydy enää.

Tällä hetkellä 0.109.0 versio käytössä.

Luetko lisäosan asennusohjeita? Itse ainakin löydän seuraavat ohjeet
  1. Download the weather-card.js to /config/www/custom-lovelace/weather-card/
  2. Add the following to resources in your lovelace config:
    resources:
    - url: /local/custom-lovelace/weather-card/weather-card.js
Eli noiden perusteella pitäisi olla /local/community/weather-card/weather-card.js? Voisit laittaa koko koodisi alun esim. pastebiniin, niin voidaan tarkistaa sisennykset. Foorumilla ne eivät näy oikein.
Jeps laitellaan... täytyy poistella noita passuja sieltä kun en ole (vielä tässä vaiheessa) laittanut noita secretin kautta...

Tuo plugari on siis asennettu hacs:lla (joka ilmeisesti asentaa sen eri hakemistoon kuin mitä ohjeissa on). Koitan vielä tänään hinkata tuota kuntoon ja jos ei onnistu niin sitten...

Moro,

Eikö sulle tule hacsin kautta asentaessa sellaista ilmoitusta missä kysyy että haluatko lisätä tämän lovelaceen?
Yritin juuri katsoa tuota omaa lovelace rav editoria niin mulla ei koko resouces kohtaa koodista ei edes löydy enää.

Tällä hetkellä 0.109.0 versio käytössä.
Rupesin ihmettelemään samaa, että resources-osio kadonnut kokonaan, mutta silti UI osaa ladata javascriptit jostain :hmm:

Ilmeisesti jossain välissä on tullut päivitys, joka on siirtänyt tuon pois raw-yamlista jonnekin "piilokonfiguraatioon".
Tee seuraava temppu:
- Tarkista, että käyttäjälläsi on profiilista Advanced Mode päällä
- Mene Configuration -> Lovelace Dashboards -> Resources (ylhäällä), pitäisi löytyä sieltä

resources:

Mun configuration.yaml:

Koodi:
lovelace:
    mode: yaml
    resources:
      - url: /local/lovelace-card-mod/card-mod.js?v=1

Jeps laitellaan... täytyy poistella noita passuja sieltä kun en ole (vielä tässä vaiheessa) laittanut noita secretin kautta...

Tuo plugari on siis asennettu hacs:lla (joka ilmeisesti asentaa sen eri hakemistoon kuin mitä ohjeissa on). Koitan vielä tänään hinkata tuota kuntoon ja jos ei onnistu niin sitten...
Lue yo. viestini. Jos sinulla on uudehko HA-versio ja asensit HACSin kautta, niin tuo resurssi pitäisi olla jo listattuna Configuration -> Lovelace Dashboards -> Resources. Eli koko resources-elementtiä ei pidä enää laittaa raw-editoriin.

Uskomatonta, että tällaisia muutoksia tulee, mutta niistä ei kunnolla kerrota missään :facepalm:

Mulla on uusin HA-versio ja kyllä... asensin HACS:n kautta ko. plugarin (ja samaa yritän upcoming media cardille).

Plugari kysyy mielestäni jossain kohtaa että lisätäänkö Lovelaceen mutta missään en näe että mitä on lisätty ja minne.

No... sieltähän se löyty:

1588745490984.png

No sitten seuraava kysymys:

Configuration:
And add a card with type custom:weather-card:

- type: custom:weather-card
entity: weather.yourweatherentity
name: Optional name

Laitetaanko tuo Lovelacen raw-configilla? Tuo herjaa sitten toisaalta että tuota custom:weather-cardia ei ole...

Sviddu kun systeemit päivittyy mutta community maailmassa ei jaksa plugareiden tekijät pitää yllä dokumentaatiota. On noobeilla vaikeaa...

Mun configuration.yaml:

Koodi:
lovelace:
    mode: yaml
    resources:
      - url: /local/lovelace-card-mod/card-mod.js?v=1
Jos sulla on YAML aktivoitu configuration.yaml:ssa --> Resources menee ui-lovelace.yaml ylimmäksi..

Tossa vielä samanlainen ongelma ja apua:
UI in yaml mode

Edit. Näköjään uusimmissa versioissa voi kirjoittaa configuration.yaml.. mutta mulla on kaikki ui-lovelace.yaml:ssa ja toimii hyvin.

Ei pidä raw configilla JOS lovelace on yaml-moodissa (määritellään configuration.yaml:ssa)
Jos sulla on YAML aktivoitu configuration.yaml:ssa --> Resources menee ui-lovelace.yaml ylimmäksi..

Tossa vielä samanlainen ongelma ja apua:
UI in yaml mode

Edit. Näköjään uusimmissa versioissa voi kirjoittaa configuration.yaml.. mutta mulla on kaikki ui-lovelace.yaml:ssa ja toimii hyvin.
Jep mulla siis tuo toimii oikein hienosti

Tässä mun kortti.

current: true
details: true
entity: weather.dark_sky
forecast: true
type: 'custom:weather-card'

Tuo kortti pitää tehdä mielestäni manuaalisesti kuska on custom.

On kyllä erikoinen että resources on siirtynyt tuonne dasboardsin alle eikä sitä ole missään kerrottu.

On kyllä erikoinen että resources on siirtynyt tuonne dasboardsin alle eikä sitä ole missään kerrottu.
Missä näistä pitäisi kertoa? Jokaisesta päivityksestä on changelog, minkä voi halutessaan lukea.

This awesome new feature comes with a deprecation if you use Lovelace in manual YAML mode: You need to move the resources section from your ui-lovelace.yaml to the lovelace: section in configuration.yaml. It is not a breaking change yet; we still load them from the previous location if we didn’t find anything in the lovelace: section, however, this fallback is being removed in a future version.

If you manage your Lovelace via the frontend, we automatically migrate your resources. Please note that resources are not in the raw Lovelace configuration editor anymore, but in the Lovelace configuration panel.

Missä näistä pitäisi kertoa? Jokaisesta päivityksestä on changelog, minkä voi halutessaan lukea.

Luen kyllä aina nämä läpi kun tulee isompi päivitys enkä ole huomannut että tuosta asiasta olisi mainittu missään vaiheessa.
Voi olla että olen vain ollut sokea.

Animoitu sääkortti meni ihan heittämällä paikoilleen kun muokkasi configuration.yaml ja ui-lovelace.yaml tiedostot ohjeiden mukaan

LOL... mä olen varmaan sokea koska en löydä tuollaista ui-lovelace.yaml tiedostoa mistään...

1588774144657.png

Varmaankin jollain on vanhemmissa versioissa mutta mulla ei tuollaista ole...

Jokos RuuviTag:t saa Hassio:n kiinni ilman kummempaa tappelua? Ainakin aikaisemmin oli vaikeaa.

Miten RuuviTag:n paritus oikeasti toimii? Sivuilla lukee, että sitä ei tarvitsisi parittaa mitenkään, vaan ne löytyy itsekseen. Voiko siis kuka tahansa lueskella näitä ohi kulkiessaan? Onko tähän mahdollista saada kunnollinen paritus tms?

Ok, aina oppii uutta... No mudda duoda... (antakee muuten armoa... ikää meikällä 53 v ja tämä on kovaa opettelua :itku::itku:).

Nyt sitten näyttäisi että sain kortin toimimaan vaikka ensin herjasikin kaikennäköistä... Mistä muuten näitä olisi paras kysellä kun jotenkin ahdistaa pommittaa yhtä viestiketjua tyhmillä kysymyksillä?

andyks

Tukijäsen
Jokos RuuviTag:t saa Hassio:n kiinni ilman kummempaa tappelua? Ainakin aikaisemmin oli vaikeaa.
Tietääkseni ei ole mitään valmista integraatiota.

Itsellä on käytössä ESPHome-addon ja yhdelle ESP32:lle tehty spoilerissa oleva simppeli konfiguraatio Ruuvitagien kuuntelemiseen.
Tämä ainakin toistaiseksi vaatii ESPHome-addonista Dev-version. Dev-versiota ei kannata turhaan päivitellä uudempaan, sieltä saattaa tulla rikkinäistäkin koodia mukana.

Ko. konfiguraatio lyhenee merkittävästi ilman filttereitä, mutta RuuviTagien arvoissa on sen verran kohinaa että jossain arvoja on pakko filtrata ettei Home Assistantin tietokanta kasva suureksi.
YAML:
esphome:
  name: blebridge
  platform: ESP32
  board: esp32doit-devkit-v1

wifi:
  ssid: "OMASSIDTÄHÄN"
  password: "salasana"

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

esp32_ble_tracker:

sensor:
- platform: ruuvitag
  mac_address: 00:11:22:33:44:55 - Tämän voi selvittää esim. kännykällä sopivalla BLE scanner softalla
  humidity:
    name: "Freezer Humidity"
    filters:
    - delta: 0.5
  temperature:
    name: "Freezer Temperature"
    filters:
    - delta: 0.2
  pressure:
    name: "Freezer Pressure"
    filters:
    - delta: 0.2
  battery_voltage:
    name: "Freezer Battery Voltage"
    filters:
    - sliding_window_moving_average:
        window_size: 500
        send_every: 50

Miten RuuviTag:n paritus oikeasti toimii? Sivuilla lukee, että sitä ei tarvitsisi parittaa mitenkään, vaan ne löytyy itsekseen. Voiko siis kuka tahansa lueskella näitä ohi kulkiessaan? Onko tähän mahdollista saada kunnollinen paritus tms?
Näitähän ei pariteta lainkaan. Tuon linkin voi periaatteessa ajatella yksisuuntaisena. Tuo RuuviTag huutelee jatkuvasti (vakiona 1s välein) arvojaan ympäristöönsä vaikkei sitä kukaan "kuuntelisikaan". Ja noita arvoja voi siis kuunnella kuka tahansa ohikulkijakin.
Tuon RuuviTagin idea nimenomaan on että se vain huutelee ko. arvoja ympäristöönsä jatkuvasti, eikä siis sinänsä "kommunikoi" minkään muun laitteen kanssa ja näin suoritinta voidaan pitää prosentuaalisesti ison osan aikaa sleepissä ja paristo saadaan kestämään sen n. 5vuotta.

Tätä samaa "huutelua" tekee monet älytelevisiot, kännykät (Apple ainakin) yms., näissä huuteluissa vain on sisältönä jotain muuta kuin lämpötila- ja kosteusdataa. Ei siis mielestäni kannata olla kovin huolissaan tuosta RuuviTagin "avoimuudesta".
Jos nämä ns. BLE Beaconit kiinnostaa enemmän, kannattaa Androidille ladata esim. nRF Connect (tällä voi päivittää myös RuuviTagien firmwaren) ja tutustua hieman ympäristöönsä mitä kaikkea sieltä löytyy :smile:

Viimeksi muokattu:
Tähän RuuviTagiin liittyi aikaisempi kysymykseni mihin ei tainnut kukaan vastata mutta ilmeisesti @andyks on kokemuksia. Jäin miettimään että monella voi olla se tilanne että kotiautomaatikone on ihan eri paikassa kuin sauna ts. etäisyyttä voi löytyä paljonkin niin miten tuo on ratkaistavissa tai testattavissa etukäteen ennen hankintaa? Meikällä sauna 1 kerroksessa talon toisessa päädyssä ja Raspi talon toisessa päädyssä 2 kerroksessa...

Tietty varmaan jos jättää puhelimen toiseen paikkaan ja BT-kuuloke toimii niin voisi olettaa että Ruuvikin toimii? Kuuluvuus sama/huonompi kuin vaikkapa kuulokkeissa? Jotenkin tulisi mieleen että toimisi kauempaakin koska käyttö vähän eri kuin vaikka musiikin toisto...?

andyks

Tukijäsen
Tähän RuuviTagiin liittyi aikaisempi kysymykseni mihin ei tainnut kukaan vastata mutta ilmeisesti @andyks on kokemuksia. Jäin miettimään että monella voi olla se tilanne että kotiautomaatikone on ihan eri paikassa kuin sauna ts. etäisyyttä voi löytyä paljonkin niin miten tuo on ratkaistavissa tai testattavissa etukäteen ennen hankintaa? Meikällä sauna 1 kerroksessa talon toisessa päädyssä ja Raspi talon toisessa päädyssä 2 kerroksessa...

Tietty varmaan jos jättää puhelimen toiseen paikkaan ja BT-kuuloke toimii niin voisi olettaa että Ruuvikin toimii? Kuuluvuus sama/huonompi kuin vaikkapa kuulokkeissa? Jotenkin tulisi mieleen että toimisi kauempaakin koska käyttö vähän eri kuin vaikka musiikin toisto...?
Tuo RuuviTagin kuuluvuus on tosiaan ihan eri luokkaa kuin kuulokkeissa. Kännykällä kun kokeilee niin tuntuu, että kuuluu ainakin omassa rintamamiestalossa lähes mistä tahansa minne tahansa. Myös piharakennuksessa olevasta saunasta 20metrin päästä kuuluu suht hyvin kunhan RuuviTag ja kännykkä ei ole täysin vastakkaisilla puolilla rakennuksia.

MUTTA, ongelmaksi näissä muodostuu tuo laite millä vastaanotetaan Ruuvin lähettämää BLE signaalia. Kännyköissä on tyypillisesti ilmeisen hyvät antennit, mutta esim. RaspberryPin antenni on aivan selvästi huonompi. Ja noissa ESP32:ssa joita itse käytän on aivan luokattoman huonot BLE-antennit... Näitähän kuitenkin onneksi voi ripotella pitkin taloa kun maksavat 2-3e/kpl ja vaativat vain USB-pistokkeen toimiakseen. Itse olen tosin pärjännyt vielä yhdellä ESP32:lla kun hetken hain sopivaa sijaintia.

Edit: Täytyy nyt vielä omista kokemuksista mainita yksi RuuviTagin heikkous. Koska tuo linkki tosiaan on vain yksisuuntainen ja vastaanottavasta laitteesta riippuen kuuluvuus on vähän niin ja näin, ei mistään saa automaattisesti tietoa jos linkki RuuviTagin ja vastaanottimen välillä katoaa. Näinhän voi ainakin teoriassa käydä esim. kun pariston varaustila heikkenee juuri sopivasti vanhuuttaan tai lämpötilan laskiessa. Itsellä on kerran "hävinnyt" parin päivän lämpötiladatat ulkona olevalta RuuviTagilta kun vastaanottava ESP32 oli pudonnut pöydän nurkalta kaapin taakse.
Tämä datan "häviäminen" pitää siis itse huomata siitä että data ei muutu. Kun taas esim. Xiaomin Zigbee-antureita käytettäessä sensorin tilaksi muuttuu Home Assistantissa "Unavailable" kun linkki katoaa ja sen huomaa helpommin. Tosin voisihan sitä RuuviTagin sensoreillekin koodata skriptin joka muuttaa tilan, jos data ei riittävän usein päivity, tai ehkä tähän jo onkin joku Lovelace-card olemassa...?

Plussana mainittava kuitenkin, että tuo RuuviTag on ainoa löytämäni lämpötila-anturi joka toimii luotettavasti pitkiä aikoja "extreme"-olosuhteissa. Yksi ollut nyt 1.5vuotta pakastimessa jatkuvassa n.-24C lämpötilassa eikä mitään ongelmia. Xiaomin Zigbee-anturin paristo taas vastaavasti kesti jääkaapissa alle 3kk...

Viimeksi muokattu:
Hmm... Raspi 4:ssa on BT joten ei kai tuota auta muuta kuin kokeilla... Muuten en tuota kuuluvuutta saa selville... Ei ole olemassa mitään BT expanderia tai BT:n ulkoisen antennin saamista Raspiin?

Hmm... Raspi 4:ssa on BT joten ei kai tuota auta muuta kuin kokeilla... Muuten en tuota kuuluvuutta saa selville... Ei ole olemassa mitään BT expanderia tai BT:n ulkoisen antennin saamista Raspiin?
Andyks yllä jo vastas miten saa kuuluvuutta rasbiin kohden.. esp32 kuuteleman ruuvia, esp sijitsee rasbin ja ruuvin välillä.. esp lähettaa datan wlaninkautta si raspille. Eli ruuvi ei ole suoraan rasbin bthen yhteydessä.. ja taas on lisää matkaa katettu

andyks

Tukijäsen
Andyks yllä jo vastas miten saa kuuluvuutta rasbiin kohden.. esp32 kuuteleman ruuvia, esp sijitsee rasbin ja ruuvin välillä.. esp lähettaa datan wlaninkautta si raspille. Eli ruuvi ei ole suoraan rasbin bthen yhteydessä.. ja taas on lisää matkaa katettu
Ja tosiaan tuota ESPHomea mistä aiemmin puhuin ei voi suoraan Raspissa edessä käyttää.
On olemassa myös Raspille suoraan python-kirjastoja tms. jotka kuuntelevat Ruuvia, mutta jos (ja kun) Raspin kantama ei kuitenkaan riitä, ei mielestäni ole mitään järkeä pystyttää ja ylläpitää kahta erilaista SW-ympäristöä Ruuvien lukuun.
Laittaa ennemmin sitten vaikka yhden ESP32:n siihen Raspin kylkeen jos Raspin lähistölle tarvitaan BLE vastaanottokykyä.

Ok, aina oppii uutta... No mudda duoda... (antakee muuten armoa... ikää meikällä 53 v ja tämä on kovaa opettelua :itku::itku:).

Nyt sitten näyttäisi että sain kortin toimimaan vaikka ensin herjasikin kaikennäköistä... Mistä muuten näitä olisi paras kysellä kun jotenkin ahdistaa pommittaa yhtä viestiketjua tyhmillä kysymyksillä?
Opettelu on parasta. Terveisin 48. Jos lontoo taittuu niin tuolla on paljon keskustelua Home Assistant Community

Sorry taas joutuu kysymään... Yritän tyttären puhelimesta saada akku% google mapsin avulla koska en halua asentaa HA appia tyttären puhelimeen...

Template editorissa tämä toimii:

platform: template
sensors:
phone_battery:
friendly_name: 'N...puhelimen akku'
value_template: '{{states.device_tracker.google_maps_1166xxxxxxxxxxxxxx977.attributes.battery_level | round}}'
unit_of_measurement: '%'

mutta configuration.yamliin laitettuna herjaa:
bad indentation of a mapping entry at line 66, column 12:
sensors:

Kuvittelen osaavani lontoota mutta toisissa ohjeissa yo. konffi pitäisi laittaa sensors.yaml tiedostoon ja toisissa configuration.yamliin?

Jelp tack!

yaml on tarkka noista sisennyksistä (välilyönneistä). Joten tarista tuolla rivillä 66 et on oikea määrä välejä alussa...

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 630
Jäsenet
39 015
Uusin jäsen
Abavi

Hinta.fi

Ylös Bottom