Kotiautomaatio

Mites hoitaisitte saunan ilmanvaihdon säätämisen? Seinässä sijaitseva tuloilmaventtiili pitäisi saada auki ja poistoilmaventtiili suljettua kun kiuas kytketään päälle. Onko noihin venttiilien säätämiseen mitään näppärää moottoria? Kotiautomaationa toimii Smartthings.

Vai olisiko parempi rakentaa suoraan home assistantilla tämä? Vaaditaanko siihen kuitenkin eri valmistajien omat purkit/sovittimet jotka sitten kytketään home assistantiin? Vaatiiko tuo HA kuinka paljon puhdasta koodaamista? Löytyy myös Niben lämmityspumppu, joka kiinnostaisi integroida home assistantiin jossain vaiheessa jos HA ratkaisuun päädyn.
Kyllä, varauksetta voi suositella, HA on ainoa järkevä valinta kotiautomaatioon tänä päivänä. Kehittyy hirvittävää vauhtia ja jos ei ole vielä yhteensopiva jonkin uuden tai vanhan teknologian kanssa, niin joku on sitä tukea jo rakentamassa.
Googlaten vain "home assistant xxxx", missä xxxx on valitsemasi tai omistamasi tuotteen nimi :)
Tuossa yllä tulikin jo linkki Tapo-integraatioon, joka tukee suoraan H100-hubia ja T310 antureita. Samaten Matter-tuki löytyy sisäänrakennettuna. Kuten löytyy myös tuhansia muita valmiita integraatioita ja toiminnallisuuksia.

Ilman googlaustaitoja ei toki kannata HA:ta lähteä virittelemään, mutta ohjesivuja ja videoita löytyy niitäkin jo tuhansia.
Tuolta kuitenkin liikkeelle: Installation
Itse suosittelen Home Assistant OS (HAOS) -pohjaista installaatiota joko suoraan raudalle (ainoana käyttiksenä, esim. vanha läppäri) tai virtuaalikoneeseen esim. Proxmoxin päälle, jos virittelytaitoja ja -haluja löytyy.

Viimeksi muokattu:
Vaatiiko tuo HA kuinka paljon puhdasta koodaamista?
Ei välttämättä yhtään, mutta jossain vaiheessa haluaa kuitenkin tehdä erilaisia sensoreita yms niin niihin pitää koodia laittaa, tässä kuitenkin olen itse saanut suuren avun tekoälystä. Itse annoin pikkusormen HA:lle n.1,5v sitten kokemuksella "nada" minkäänlaiseen koodiin. Helppoa ei aina ole ollut, mutta ohjeita löytyy kyllä.
Tähän kelkkaan, kun lähtee niin paluuta ei ole ;)

Onko täällä porukalla Growatt MOD-sarjan inverttereitä ja jotka on integroinut sen Home Assistanttiin?

Onko kuinka hyvin toiminut ja kuinka säätövapaana on pysynyt?

Pitäisi keksiä joku järkihintainen invertteri n.6kw luokassa, joka integroituu nätisti HA:han ja toimisi siten, ettei sitä tarvitse koko ajan olla säätämässä päivitysten jälkeen.

Kärkkäiseltä saisi 399€ Growatt MOD6000 6kw invertterin, joka kyllä houkuttaa hintansa puolesta.

Ei välttämättä yhtään, mutta jossain vaiheessa haluaa kuitenkin tehdä erilaisia sensoreita yms niin niihin pitää koodia laittaa, tässä kuitenkin olen itse saanut suuren avun tekoälystä. Itse annoin pikkusormen HA:lle n.1,5v sitten kokemuksella "nada" minkäänlaiseen koodiin. Helppoa ei aina ole ollut, mutta ohjeita löytyy kyllä.
Tähän kelkkaan, kun lähtee niin paluuta ei ole ;)

Ja tähän vielä lisättäköön, että todennäköisesti se "koodaaminen" mitä mahdollisesti tarvii, on (oman kokemuksen mukaan) lähinnä "copy&paste koodausta", eli esimerkkejä ja valmiita malleja löytyy hyvin, joista voi sitten yhdistelemällä ja hienoisesti muokkaamalla tehdä omaan käyttöön sopivia kikkareita...

Hankin aiemmin kysymääni sähköpatterin ohjaukseen Shellyn lämpöanturin ja ohjattavan pistorasian. Ovat käteviä kun toimivat suoraan Wifissä, niin ei tarvitse mitään gatewayta.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 235
Jäsenet
80 439
Uusin jäsen
arska63

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom