Ravintolat tai muut toimijat eivät saa vapaasti itse päättää edellyttävätkö passia, koska sillä päätöksellä voi olla vaikutuksia paljon laajemmin kuin sen yhden ravintolan osalta. Siksi sen päätöksen tekee viranomainen. Edit. Vai oliko se peräti niin, että saivat sen itse päätää, mutta se vaikutti aukioloaikoihin?
Yrittäjillä on kaikenlaisia muitakin velvoitteita ja jokainen tietää yrittäjäksi ryhtyessään, että toiminnassa on olemassa kaikenlaisia riskejä. Tämä tilanne on yksi niistä, joskin äärimmäisen harvinainen.
Tämmöisessä tilanteessa pitäisi keksiä muita ratkaisuja kuin, se että evätään pääsy tietyiltä ihmisiltä, jotka eivät halustaan ja yrityksestään huolimatta voi vaatimuksia täyttää.
Se nyt ei oikein täytä kauhean hyvin kriteereitä, että "voi itse päättää", jos sillä päätöksellä on ei toivottuja seurauksia
Puhuin kuluttajan näkökulmasta, en yrittäjän.
Minä haluaisin terveyshuollon toimivan silloin kun sitä tarvitaan (oli tarvitsija sitten minä tai joku muu) ja siksi olen valmis tekemään hieman myönnytyksiä ja poistumaan hetkeksi omalta mukavuusalueeltani. Toki toivoisin samaa muiltakin, mutta viimeiset pari vuotta on osoittanut, että kaikki eivät ole siihen samalla tavalla valmiita.
Viranomaiset joutuvat tätä silti vaatimaan, jos ja kun se on yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä. Toisia se sapettaa enemmän kuin toisia ja sekin on ihan ymmärrettävää.
Onko tässä siis oletus, että tuplarokotetut ruuhkauttaisivat terveydenhuollon?
Minä taas toivoisin, että nämä päätökset perustuisivat todennettuun tietoon, eikä luuloihin. Kuten tässä ketjussa tänäänkin on todettu, ei kolmannen rokotteen hyödystä omikronia vastaan ole varmennettua tietoa vielä saatavilla.
Ei pitäisi tulla kauheana yllärinä aikuiselle ihmiselle, ettei kaikki ajattele samoin.Toki toivoisin samaa muiltakin, mutta viimeiset pari vuotta on osoittanut, että kaikki eivät ole siihen samalla tavalla valmiita.