Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
717
Ei vaan nyt hutkitaan ennen kuin tutkitaan ja panikoidaan jatkuvasti. Maailma ei tule ikinä, 50 vuodessakaan, aukeamaan jos jokaisen uuden viruksen tai virusvariantin kanssa reagoidaan näin.

Ihan samalla tavalla kuin se rokotevastainen änkyrä ei ole nyt yhtään sen vakuuttuneempi pitkän aikavälin datasta kuin oli vuosi sittenkään.
Omikronin leviämisnopeus on aika hyvin tiedossa jo ja sitä varten tässä varaudutaan. Eli ei kyllä hutkita ennen tutkimista. En ole itse niin paljon seurannut Tanskan tai Norjan tilanteita, mutta sieltähän sitä tietoa meille parhaiten tulee ja sen mukaan tässä taidetaan varautua. Tosin nyt uutiset sekä Etelä-Afrikasta että Briteistä kuulostavat siltä, että tämä olisi kevyempi versio kuin delta. Ongelma on siinä, kun se leviää niin paljon tehokkaammin niin silti se kuormittaa terveydenhuoltoa. Ja lisäksi puhkoo rokotteen suojaa tartuntaa vastaan ilmeisen helposti.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
717
Asia selvä. Luxemburg kattaa siis varsin hyvin tilanteen koko Keski-Euroopassa. Jos ei liikenneruuhkia olisi, niin ehkä ei, mutta kun niitä kerta on.

Etsipäs sitten sieltä nokkelana poikana tähän tilanteeseen sopiva virhepäätelmä, niin sinunkin osallistumisesta keskusteluun tulee mukavampaa.



Ikäraja on huono vertaus, koska ne ovat joko lain mukaan varsin vahvoin perustein asetettuja (anniskelualueet, nikotiinituotteiden myynti jne) tai sitten ravintolan itsensä, heidän halustaan, asettamia. Ravintolat eivät kuitenkaan saa itse päättää, että kysytäänkö koronapassia vai ei. Jos saisivat, niin sitten olisi ihan ok.

Juu toki, pärjäähän sitä ilman baareja. Pärjää myös ilman uimahalleja ja kuntosalejakin ja vaikka ilman museoita, konsertteja ja urheilutapahtumiakin. Minä olen pärjännyt varsin hyvin viimeiset 20 vuotta ilman uimahallia, vielä henki pihisee. En kuitenkaan halua, että sinunkaan tulisi jättää uimahallissa käymistä sen takia, että sinulla ei ole kolmatta rokotetta siitä syystä, että et ole sitä voinut halustasi huolimatta saada.
Mutta ravintolahan saa itse päättää kysyykö passia vai ei
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Rokotteet vähentävät ihmisten välisiä tartuntoja.
Päinvastoin - väitän että rokotukset lisäävät ihmisten välisiä tartuntoja.

Syy on se, että rokotukset vähentävät niin paljon ihmisten varovaisuutta, että R kokonaisuutena kasvaa, eikä suinkaan vähene. Tartunnoista toki paljon suurempi osa on jäänyt oireettomina / vähäoireisina piiloon.

Tähän liittyy myös se, että rokotusasteen nousua on melkein kaikkialla käytetty perusteluna rajoitusten vähentämiseen. Käytännössä jokaisessa maassa jossa rajoituksia rokotusten jälkeen höllättiin saatiin deltaepidemia leviämään.
Sairaalaan joutuvien määrää se toki vähentäisi, mutta mikä niitä rokotuksia nyt motivoisi hakemaan kun rajoitukset tulevat kaikille?
Mua ainakin kiinnostaa omikron-vasta-ainaiden 30-kertaistuminen + se, että itävallan laskettelureissulle pääsee boostattuna ilman itse maksettavaa pcr-testiä + pääsen monissa maissa baareihin / rafloihin sisään, siinä missä kahdesti rokotettuna passi alkaa kuihtua kevään mittaan.

Haitatkin näyttävät hyvin vähäisiltä, niin taas kerran sama kysymys kuin aina ennen: miksi en hakisi rokotetta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Joo, puhuin siis tartuttavuudesta ilman eroja käytöksessä. Käytös tietenkin vaikuttaa lopputulokseen.
Itse koen, että käytökseni on muuttui äärettömän monta kertaa riskialttiimmaksi kesällä kun toinen panos työnnettiin ollapäähän. Ennen rokotuksia kökötimme himassa useampia kuukausia melkeimpä missään käymättä.

Uskoisin, että sama pätee moneen muuhun ja se on yksi tekijä miksi delta-aallot syksyn myötä ryötpsähtivät taas vauhtiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 129
Ikäraja on huono vertaus, koska ne ovat joko lain mukaan varsin vahvoin perustein asetettuja (anniskelualueet, nikotiinituotteiden myynti jne) tai sitten ravintolan itsensä, heidän halustaan, asettamia. Ravintolat eivät kuitenkaan saa itse päättää, että kysytäänkö koronapassia vai ei. Jos saisivat, niin sitten olisi ihan ok.
Ravintolat tai muut toimijat eivät saa vapaasti itse päättää edellyttävätkö passia, koska sillä päätöksellä voi olla vaikutuksia paljon laajemmin kuin sen yhden ravintolan osalta. Siksi sen päätöksen tekee viranomainen. Edit. Vai oliko se peräti niin, että saivat sen itse päätää, mutta se vaikutti aukioloaikoihin?

Yrittäjillä on kaikenlaisia muitakin velvoitteita ja jokainen tietää yrittäjäksi ryhtyessään, että toiminnassa on olemassa kaikenlaisia riskejä. Tämä tilanne on yksi niistä, joskin äärimmäisen harvinainen.

Juu toki, pärjäähän sitä ilman baareja. Pärjää myös ilman uimahalleja ja kuntosalejakin ja vaikka ilman museoita, konsertteja ja urheilutapahtumiakin. Minä olen pärjännyt varsin hyvin viimeiset 20 vuotta ilman uimahallia, vielä henki pihisee. En kuitenkaan halua, että sinunkaan tulisi jättää uimahallissa käymistä sen takia, että sinulla ei ole kolmatta rokotetta siitä syystä, että et ole sitä voinut halustasi huolimatta saada.
Minä haluaisin terveyshuollon toimivan silloin kun sitä tarvitaan (oli tarvitsija sitten minä tai joku muu) ja siksi olen valmis tekemään hieman myönnytyksiä ja poistumaan hetkeksi omalta mukavuusalueeltani. Toki toivoisin samaa muiltakin, mutta viimeiset pari vuotta on osoittanut, että kaikki eivät ole siihen samalla tavalla valmiita.

Viranomaiset joutuvat tätä silti vaatimaan, jos ja kun se on yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä. Toisia se sapettaa enemmän kuin toisia ja sekin on ihan ymmärrettävää.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Missään ei ole sanottu että koronapassi vaatii Suomessa 3 rokotusta kun se otetaan uudelleen käyttöön, jos 2 rokotteella saa hyvän suojan vakavaa tautimuotoa vastaan niin ei sitä passia tarvitse 3 rokotteeseen nostaa sen takia että passin saa myös rokottamattomat. Jos se tuosta jää kiinni niin silloin passi pitää muuttaa niin että sen saa pelkästään 2 rokotetut tai sairastaneet ja kertaalleen rokotetut. Ei se niin voi mennä että ihmisten pitää alkaa ottamaan 3 rokotetta sen takia että osa ei halua rokotetta ollenkaan.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Tanskassa tapausmäärät ampuvat edelleen ylös ja ovat olleet korkealla tasolla jo kohtalaisen kauan. Tänään päälle 13 000 tartuntaa, mikä taitaa olla ennätys.

Sairaalassa sen sijaan ei valtavaa ruuhkaa ole, 554 potilasta, joista 67 teholla.

Lievästi optimistisin lasein voisi nähdä saraalakuorman ja kuolleisuuden jo kääntyneen laskuun.

Olisikos omikron sitten siinä :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 129
Mikäs ravintola se tämmöinen on?
Artikkeli parin kuukauden takaa -->
Yritykset voivat itse valita, haluavatko ne vaatia passeja asiakkailta. Jos esimerkiksi ravintola ei vaadi passeja asiakkailta, voimassa olevat rajoitukset säilyvät voimassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Missään ei ole sanottu että koronapassi vaatii Suomessa 3 rokotusta kun se otetaan uudelleen käyttöön, jos 2 rokotteella saa hyvän suojan vakavaa tautimuotoa vastaan niin ei sitä passia tarvitse 3 rokotteeseen nostaa sen takia että passin saa myös rokottamattomat. Jos se tuosta jää kiinni niin silloin passi pitää muuttaa niin että sen saa pelkästään 2 rokotetut tai sairastaneet ja kertaalleen rokotetut. Ei se niin voi mennä että ihmisten pitää alkaa ottamaan 3 rokotetta sen takia että osa ei halua rokotetta ollenkaan.
Ei ole olemassa mitään koronapassia joka on voimassa jollain tietyllä tavalla.

On olemassa lukusovellus joka kertoo, että onko luettu sertifikaatti oikein allekirjoitettu ja koska + kuinka mones rokote (ja minkä merkkinen) on annettu.

Suomessa lukusovellus käyttää tällä hetkellä sääntöjä XYZ, mutta itävallassa on käytössä eri säännöt ja moni suomessa vihreää näyttävä passi näyttääkin punaista.

Passia ei tarvitse muuttaa mitenkään sääntöjen ja voimassaolon tulkinnan muuttamiseksi - ainoastaan lukusovellusta/ siihen koodattuja sääntöjä.

Esim. Itävallassa ja Sveitsissä on voimassa jo säännöstö, joka alkaa tietyissä tilanteissa näyttää punaista jos tokasta rokotteesta on enemmän kuin 4 kuukautta. Samat passit näyttävät kyllä toisissa tilanteissa ja toisissa maissa vihreää.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Ausseissa NSW:n osavaltiossa uusi mukava päiväennätys, 5715 tapausta. Ei ole puhettakaan sulkutilasta, vielä ainakaan.

Tuplarokotettuja 12-vuotiaita ja tätä vanhempia on osavaltiossa 92,61 %, silti suurin osa teholla on rokottamattomia. Sairaalassa 347 ja teholla 45.

NSW's double-dose vaccination rate sits at 92.61 per cent of people aged 12 and over.

The majority of infected patients in hospital intensive care units are unvaccinated, the health department says.


 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 802
Ravintolat tai muut toimijat eivät saa vapaasti itse päättää edellyttävätkö passia, koska sillä päätöksellä voi olla vaikutuksia paljon laajemmin kuin sen yhden ravintolan osalta. Siksi sen päätöksen tekee viranomainen. Edit. Vai oliko se peräti niin, että saivat sen itse päätää, mutta se vaikutti aukioloaikoihin?

Yrittäjillä on kaikenlaisia muitakin velvoitteita ja jokainen tietää yrittäjäksi ryhtyessään, että toiminnassa on olemassa kaikenlaisia riskejä. Tämä tilanne on yksi niistä, joskin äärimmäisen harvinainen.
Tämmöisessä tilanteessa pitäisi keksiä muita ratkaisuja kuin, se että evätään pääsy tietyiltä ihmisiltä, jotka eivät halustaan ja yrityksestään huolimatta voi vaatimuksia täyttää.

Se nyt ei oikein täytä kauhean hyvin kriteereitä, että "voi itse päättää", jos sillä päätöksellä on ei toivottuja seurauksia

Puhuin kuluttajan näkökulmasta, en yrittäjän.

Minä haluaisin terveyshuollon toimivan silloin kun sitä tarvitaan (oli tarvitsija sitten minä tai joku muu) ja siksi olen valmis tekemään hieman myönnytyksiä ja poistumaan hetkeksi omalta mukavuusalueeltani. Toki toivoisin samaa muiltakin, mutta viimeiset pari vuotta on osoittanut, että kaikki eivät ole siihen samalla tavalla valmiita.

Viranomaiset joutuvat tätä silti vaatimaan, jos ja kun se on yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä. Toisia se sapettaa enemmän kuin toisia ja sekin on ihan ymmärrettävää.
Onko tässä siis oletus, että tuplarokotetut ruuhkauttaisivat terveydenhuollon?
Minä taas toivoisin, että nämä päätökset perustuisivat todennettuun tietoon, eikä luuloihin. Kuten tässä ketjussa tänäänkin on todettu, ei kolmannen rokotteen hyödystä omikronia vastaan ole varmennettua tietoa vielä saatavilla.

Toki toivoisin samaa muiltakin, mutta viimeiset pari vuotta on osoittanut, että kaikki eivät ole siihen samalla tavalla valmiita.
Ei pitäisi tulla kauheana yllärinä aikuiselle ihmiselle, ettei kaikki ajattele samoin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974
Omikronin leviämisnopeus on aika hyvin tiedossa jo ja sitä varten tässä varaudutaan. Eli ei kyllä hutkita ennen tutkimista. En ole itse niin paljon seurannut Tanskan tai Norjan tilanteita, mutta sieltähän sitä tietoa meille parhaiten tulee ja sen mukaan tässä taidetaan varautua. Tosin nyt uutiset sekä Etelä-Afrikasta että Briteistä kuulostavat siltä, että tämä olisi kevyempi versio kuin delta. Ongelma on siinä, kun se leviää niin paljon tehokkaammin niin silti se kuormittaa terveydenhuoltoa. Ja lisäksi puhkoo rokotteen suojaa tartuntaa vastaan ilmeisen helposti.
Toki se tällä hetkellä on merkityksetön se rokotepassin motivaatiota lisäävä tekijä kolmannen rokotuksen osalta jos sitä ei voi saada millään. Kahden ensimmäisen rokotteen osalta se koronapassi toimisi silti edelleen hyvänä motivaattorina. Ja olisi toiminut jo syyskesästä lähtien jos olisi hallitus sen ottanut silloin jo käyttöön.

Toivottavasti tilanne pian muuttuu ja kaikille tarjoutuu mahdollisuus ottaa kolmas rokote ilman mitään kuukausien viiveitä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974
Tanskassa tapausmäärät ampuvat edelleen ylös ja ovat olleet korkealla tasolla jo kohtalaisen kauan. Tänään päälle 13 000 tartuntaa, mikä taitaa olla ennätys.

Sairaalassa sen sijaan ei valtavaa ruuhkaa ole, 554 potilasta, joista 67 teholla.

Lievästi optimistisin lasein voisi nähdä saraalakuorman ja kuolleisuuden jo kääntyneen laskuun.

Olisikos omikron sitten siinä :)
Suomen koronatartuntamääristä taitaa olla nyt huonosti tietoa kun juuri kukaan ei pääse tällä hetkellä koronatestiin. Jos lopettaisivat koronatestit kokonaan, niin sen jälkeen ei olisi Suomessa yhtään diagnosoitua koronatartuntaa.

Omasta mielestä ihan hyvä, että kahteen kertaan rokotettujen työikäisten ja nuorten testaamisesta on siirretty kapasiteettia nyt rokotteiden jakeluun tai ollaan siirtämässä.

Kenties voisivat silti jollain satunnaisotannalla testata kaikkia oireisia ja miksei oireettomiakin, niin pysyisivät kartalla niistä tartuntamääristä koko väestössä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Suomen koronatartuntamääristä taitaa olla nyt huonosti tietoa kun juuri kukaan ei pääse tällä hetkellä koronatestiin. Jos lopettaisivat koronatestit kokonaan, niin sen jälkeen ei olisi Suomessa yhtään diagnosoitua koronatartuntaa.

Omasta mielestä ihan hyvä, että kahteen kertaan rokotettujen työikäisten ja nuorten testaamisesta on siirretty kapasiteettia nyt rokotteiden jakeluun tai ollaan siirtämässä.

Kenties voisivat silti jollain satunnaisotannalla testata kaikkia oireisia ja miksei oireettomiakin, niin pysyisivät kartalla niistä tartuntamääristä koko väestössä.
Suomen tartuntaluvut ovat reilusti alakanttiin, mutta Tanskassa testataan vielä kattavasti, mikäli oikein olen ymmärtänyt. Sieltä saa siis jotain tietoa siitä, mihin lukuihin tartunnoissa täälläkin mennään. Rajoitukset n. samalla tasolla ja Suomessa ehkä vähän maltillisempaa menoa kuin Tanskassa, koska asukastiheys pienempi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Suomen tartuntaluvut ovat reilusti alakanttiin, mutta Tanskassa testataan vielä kattavasti, mikäli oikein olen ymmärtänyt. Sieltä saa siis jotain tietoa siitä, mihin lukuihin tartunnoissa täälläkin mennään. Rajoitukset n. samalla tasolla ja Suomessa ehkä vähän maltillisempaa menoa kuin Tanskassa, koska asukastiheys pienempi.
Tanskassa on huomattavasti enemmän buustattuja, 37% koko väestöstä 20.12.2021! Eli nyt varmaan yli 40%... Suomessa 14,9%!
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 399
Rokotteet kuulemma ovat jo maassa ja nyt vasta ollaan puuhastelemassa työterveyshoitoa asetuksella mukaan. Katsokaas kun asetuksella on erikseen rajattu että vanhukset pitää piikittää ensin :). Ihan vitun absurdia, työterveys olisi voinut helposti jo tämän viikon (ja varmaan viime viikonkin) lykkiä niitä piikkejä. ”Tulevan sulun” aikanahan porukka osittain lomailee eikä ole edes terveyshuollon tavoitettavissa.

Tuota piikittämisen rajaustahan ei olisi mitenkään voinut tehdä niin että sääntelee yksityissektorille annettavia piikkejä jos on epäilys että niitä ei vanhuksille/riskiryhmälle riitä.
No ei yhtään yllätä kun miettii tätä julkistasektoria meillä. Helposti olisi se pari miljoonaa piikkiä ollut mahdollista piikittää noin kuukaudessa. Sillä määrällä alkaisi olla jo jotain merkitystä sairaalakuormitukseen, joten ei niin kovia rajoituksia tarvitsisi. Nyt tässä on istuttu peukku perseessä miettien, että tarttis varmaan tehdä jotain, niin tässä menee aikaa hukkaan. Mitä pidempään aikaillaan rokotuksien kanssa, sen kovempia rajoituksia tulee. Olisihan sen voinut vaan hoitaa niin, että olisi se yksityinensektori otettu mukaan piikittämään vanhuksia & riskiryhmiä. Sieltä sitä työvoimaa olisi kuitenkin saatu heti paljon lisää rokotuksiin. Olisi pysynyt se rokotusjärjestetys kuten haluttu ja rokotukset olisi silti edenneet vauhdilla.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974

Yllä olevan linkin takana on vielä vertaisarvioimaton uusi Imperial Collegen tutkimus siitä, että miten todennäköistä on sairaalaan päätyminen omikron tartunnasta verrattuna aikaisempiin variantteihin.

Tutkimuksen mukaan todennäköisyys joutua sairaalaan on 11 prosenttia pienempi kuin aikaisempien varianttien kanssa, jos ei ole olemassa rokotteiden tai koronan sairastamisen tuomaa mitään immuniteettia koronaa vastaan.

Sitten taas Englannin väestön nykyisen immuniteetin huomioiden riski joutua käymään sairaalassa oli 25-30 prosenttia pienempi päivystyskäynneissä päiväseltään ja 40 prosenttia pienempi yli yön kestäviin sairaalajaksoihin.

Sitten taas muiden aiempien tietojen perusteella omikron tarttuu 3-5 kertaa helpommin kuin delta-variantti.

Noista jos summaa yhteen, niin 40 prosenttia pienempi riski joutua sairaalaan (Englannin väestön korona-taudin määrillä ja rokotteilla) ja 3-5 kertaa helpommin tarttuva, niin hyvin vaikea yhtälö tuo on Suomen terveydenhuollon kantokyvyn kannalta.

Pahoittelut kun vielä vertaisarvioimattomaan tutkimukseen viittaan, mutta tuota uudempaa ja parempaa tietoa ei ole saatavilla Euroopasta vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589

Yllä olevan linkin takana on vielä vertaisarvioimaton uusi Imperial Collegen tutkimus siitä, että miten todennäköistä on sairaalaan päätyminen omikron tartunnasta verrattuna aikaisempiin variantteihin.

Tutkimuksen mukaan todennäköisyys joutua sairaalaan on 11 prosenttia pienempi kuin aikaisempien varianttien kanssa, jos ei ole olemassa rokotteiden tai koronan sairastamisen tuomaa mitään immuniteettia koronaa vastaan.

Sitten taas Englannin väestön nykyisen immuniteetin huomioiden riski joutua käymään sairaalassa oli 25-30 prosenttia pienempi päivystyskäynneissä päiväseltään ja 40 prosenttia pienempi yli yön kestäviin sairaalajaksoihin.

Sitten taas muiden aiempien tietojen perusteella omikron tarttuu 3-5 kertaa helpommin kuin delta-variantti.

Noista jos summaa yhteen, niin 40 prosenttia pienempi riski joutua sairaalaan (Englannin väestön korona-taudin määrillä ja rokotteilla) ja 3-5 kertaa helpommin tarttuva, niin hyvin vaikea yhtälö tuo on Suomen terveydenhuollon kantokyvyn kannalta.

Pahoittelut kun vielä vertaisarvioimattomaan tutkimukseen viittaan, mutta tuota uudempaa ja parempaa tietoa ei ole saatavilla Euroopasta vielä.
Suomessa lienee yleistä immuniteettia huomattavasti vähemmän kuin UK:ssa, joten siinä valossa ei hyvältä näytä.

Tosin meillä on pistetty vähemmän AstraZenecaa ja enemmän laadukkaampia mRNA-rokotteita kuin UK:ssa, mutta toisaalta UK:ssa on pistetty huomattavasti enemmän buustereita. Ja tietenkin sairastettu enemmän.

Suomi saattaa maksaa aika kallista hintaa siitä, että emmittiin ja arvuuteltiin kolmansien annosten vikkelää pistämistä. Siis kun rokoteannokset on samalla pakkasessa odottelemassa jotain "parempaa päivää" tms.. Ja toki Virollekin oli varaa lainata toistasataatuhatta annosta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974
Suomessa lienee yleistä immuniteettia huomattavasti vähemmän kuin UK:ssa, joten siinä valossa ei hyvältä näytä.

Tosin meillä on pistetty vähemmän AstraZenecaa ja enemmän laadukkaampia mRNA-rokotteita kuin UK:ssa, mutta toisaalta UK:ssa on pistetty huomattavasti enemmän buustereita. Ja tietenkin sairastettu enemmän.

Suomi saattaa maksaa aika kallista hintaa siitä, että emmittiin ja arvuuteltiin kolmansien annosten vikkelää pistämistä. Siis kun rokoteannokset on samalla pakkasessa odottelemassa jotain "parempaa päivää" tms.. Ja toki Virollekin oli varaa lainata toistasataatuhatta annosta.
Tutkimuksen aineisto on siis Englannista. Ei koko UK:n alueelta. Mutta tuskin se suurta kuvaa muuttaa miksikään.

Suomessa taitaa olla rokotteita varastossa niin monta miljoonaa, että se ei pitäisi muodostua ongelmaksi nyt. Ja Modernaa on miljoona tai pari annosta vanhenemassa käsiin helmikuun lopussa. Siitä riittää boosteri-annokseksi aina puolikkaat annokset. Eli varmaan kannattaisi piikittää nyt sitä Modernaa kolmosrokotteiksi niin paljon kuin rokotuskone antaa myöten Suomessa niin saadaan tuplattua se määrä ihmisiä jolle se riittää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Tutkimuksen aineisto on siis Englannista. Ei koko UK:n alueelta. Mutta tuskin se suurta kuvaa muuttaa miksikään.
Suomessa Englanti, Britannia ja UK ovat käytännössä synonyymejä puhekielessä, joten whatever.. ;) Vähän kuin Alankomaat ja Hollanti.

Suomessa taitaa olla rokotteita varastossa niin monta miljoonaa, että se ei pitäisi muodostua ongelmaksi nyt. Ja Modernaa on miljoona tai pari annosta vanhenemassa käsiin helmikuun lopussa. Siitä riittää boosteri-annokseksi aina puolikkaat annokset. Eli varmaan kannattaisi piikittää nyt sitä Modernaa kolmosrokotteiksi niin paljon kuin rokotuskone antaa myöten Suomessa niin saadaan tuplattua se määrä ihmisiä jolle se riittää.
Uuden tutkimuksen mukaan puolikasannoksinen Moderna-buusteri ilmeisesti antaa paremmat tehot kuin Pfizer, mutta täysiannoksinen Moderna-buusteri antaa vielä paljon paremmat tehot... En tiedä, miten tätä tietoa pitäisi soveltaa käytännön elämään, mutta vaikka siten, että ehkä pahasti immuunivajaavaisille yms. voisi antaa sen täydenkin annoksen. Toisaalta Pfizeria vastaavat tehot saattaisi saada jopa kolmasosaannoksella! (Mikä on ihan järkeenkäypää kun verrataan pitoisuuksia suoraan.)

Puolikas 50 ug buusteri lisäsi vasta-aineet 37-kertaisiksi ja normaali 100 ug annos 83-kertaisiksi! Pfizerin osalta on ilmeisesti puhuttu 25-kertaisista lisäyksistä, tosin se on suhteessa aiempiin Pfizerin piikkeihin eikä Modernan piikkeihin, joten vertaus ei ole yksi yhteen. Kuitenkin Moderna vaikuttaa selvästi tehokkaammalta.

Modernaan kyllä ilmeisesti liittyy myös todennäköisemmät sivuvaikutukset. Joten jos on varaa valita rokotemerkin suhteen, niin näitä asioita kannattaa puntaroida. Tosin buustereilla sivuvaikutuksia on ilmeisesti ollut vähemmän ylipäätään kuin aiemmilla annoksilla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Suomessa lienee yleistä immuniteettia huomattavasti vähemmän kuin UK:ssa, joten siinä valossa ei hyvältä näytä.

Tosin meillä on pistetty vähemmän AstraZenecaa ja enemmän laadukkaampia mRNA-rokotteita kuin UK:ssa, mutta toisaalta UK:ssa on pistetty huomattavasti enemmän buustereita. Ja tietenkin sairastettu enemmän.

Suomi saattaa maksaa aika kallista hintaa siitä, että emmittiin ja arvuuteltiin kolmansien annosten vikkelää pistämistä. Siis kun rokoteannokset on samalla pakkasessa odottelemassa jotain "parempaa päivää" tms.. Ja toki Virollekin oli varaa lainata toistasataatuhatta annosta.
Vaikka pakkasessa olisi 4 miljoonaa rokotetta niin ei ole ollut käsiä antamassa sitä piikkiä. Vieläkin neuvotellaan yksityisen sektorin mukaan ottamista näihin talkoisiin.
Kiurun heittämä puolustusvoimat mukaan rokottamaan oli lähinnä huono vitsi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
469
Ausseissa NSW:n osavaltiossa uusi mukava päiväennätys, 5715 tapausta. Ei ole puhettakaan sulkutilasta, vielä ainakaan.

Tuplarokotettuja 12-vuotiaita ja tätä vanhempia on osavaltiossa 92,61 %, silti suurin osa teholla on rokottamattomia. Sairaalassa 347 ja teholla 45.

NSW's double-dose vaccination rate sits at 92.61 per cent of people aged 12 and over.

The majority of infected patients in hospital intensive care units are unvaccinated, the health department says.



Äkkiä lähti NSW:ssä nousuun, koululomat alkanut ja ehkä osittain johtuu siitä että QLD:n osavaltio aukasi rajansa 13.12 rokotetuille muista osavaltioista.

Rajapassi vaati että on negatiivinen korona tulos saatu vikan kolmen päivän(72h) aikana kun rajan yli tulee.
Testien määrä nousi siinä samalla seuraavani päivinä

NSW
Screenshot_20211223-144623_Chrome.jpg



Nyt sit lopulta täällä QLD:ssa on korona tapauksia enemmän kuin sormia(10).
Duunissa aletaan testaa kolmena päivänä viikossa ensiviikolla, alunperin piti olla vapaaehtoinen mutta pari älypäätä tuli töihin alkuviikosta kun eivöt tieneet mitä tehdä vaikka olivat saanet viranomaisilta viestin että olivat olleet lähiyhteydessä henkilöön jolla on korona ja mennä heti testattavaksi ja pysya karanteenissä kunnes saivat negatiivisen tuloksen

Screenshot_20211223-144845_Chrome.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 890
Duunissa aletaan testaa kolmena päivänä viikossa ensiviikolla, alunperin piti olla vapaaehtoinen mutta pari älypäätä tuli töihin alkuviikosta kun eivöt tieneet mitä tehdä vaikka olivat saanet viranomaisilta viestin että olivat olleet lähiyhteydessä henkilöön jolla on korona ja mennä heti testattavaksi ja pysya karanteenissä kunnes saivat negatiivisen tuloksen
Joo että testaamalla saataisiin korona pysymään leviämättä? Onhan se hyvä teoreettinen tilanne, mutta tosielämän kanssa ei mitään tekemistä. Hyvin on valtio saanut uskoteltua ainakin että olisi mahdollista.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 843
Toki se tällä hetkellä on merkityksetön se rokotepassin motivaatiota lisäävä tekijä kolmannen rokotuksen osalta jos sitä ei voi saada millään. Kahden ensimmäisen rokotteen osalta se koronapassi toimisi silti edelleen hyvänä motivaattorina. Ja olisi toiminut jo syyskesästä lähtien jos olisi hallitus sen ottanut silloin jo käyttöön.

Toivottavasti tilanne pian muuttuu ja kaikille tarjoutuu mahdollisuus ottaa kolmas rokote ilman mitään kuukausien viiveitä.
Itse varasin kesällä rokotukset kun tuli täälläpäin mahdolliseksi meikäläisen ikäiselle. Nyt sain kolmannen ajan tammikuun lopulle. Pitää olla 5-6kk toisesta piikistä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 129
Itse varasin kesällä rokotukset kun tuli täälläpäin mahdolliseksi meikäläisen ikäiselle. Nyt sain kolmannen ajan tammikuun lopulle. Pitää olla 5-6kk toisesta piikistä.
Tuo väli kakkosrokotteen jälkeen vaihtelee alueittain. Yleisesti se on 4-6kk. Riskiryhmille voi riittää kolmekin kuukautta. Joillakin alueilla alle 60v riskiryhmään kuulumattomat eivät voi varata aikoja vielä lainkaan ja jossakin sama ryhmä on vastaavasti jo voinut käydä piikillä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 378
Tuo väli kakkosrokotteen jälkeen vaihtelee alueittain. Yleisesti se on 4-6kk. Riskiryhmille voi riittää kolmekin kuukautta. Joillakin alueilla alle 60v riskiryhmään kuulumattomat eivät voi varata aikoja vielä lainkaan ja jossakin sama ryhmä on vastaavasti jo voinut käydä piikillä.

Tämä kertoo siitä kuinka sekavaa käytäntö on koko maassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
Joo että testaamalla saataisiin korona pysymään leviämättä? Onhan se hyvä teoreettinen tilanne, mutta tosielämän kanssa ei mitään tekemistä. Hyvin on valtio saanut uskoteltua ainakin että olisi mahdollista.
Jos on isompi firma, niin voi olla ihan suotavaa, että kaikki ei ole kipeitä samaan aikaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 129
Tämä kertoo siitä kuinka sekavaa käytäntö on koko maassa.
Tuossa sekavuudessa on taustalla todennäköisesti alueittain hyvin erilainen väestöjakauma ja myös terveydenhuollon käytettävissä olevat henkilöresurssit (ja rokotteet). Mutta se on totta, että onhan tuo tarpeettoman sekavaa, kun THL ohjeistaa kansallisella tasolla jotain ja paikallisviranomaiset jotain muuta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
469
Joo että testaamalla saataisiin korona pysymään leviämättä? Onhan se hyvä teoreettinen tilanne, mutta tosielämän kanssa ei mitään tekemistä. Hyvin on valtio saanut uskoteltua ainakin että olisi mahdollista.

Siis et pääse työmaalle ennen työvuoron alkua ilman testiä, testi tehdän työpaikan parkkihallissa.

Eihän se nyt estä sitä leviämästä, haloo.
Laskeeko riskiä saada tartunta työpaikan kautta?
Mahdollisesti estää koko työpaikan sulkemista hetkeksi oli sitten vaikka tunti tai koko päivä




Jos on isompi firma, niin voi olla ihan suotavaa, että kaikki ei ole kipeitä samaan aikaan.
24/7 operaatio

Tommonen bluetooth rannekke löytyy myös, kaikilla käytössä ettei mahdollisesti tartte kaikkien joutua karanteeniin jos joku sattuu sairastumaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
781
Suomessa taitaa olla rokotteita varastossa niin monta miljoonaa, että se ei pitäisi muodostua ongelmaksi nyt. Ja Modernaa on miljoona tai pari annosta vanhenemassa käsiin helmikuun lopussa. Siitä riittää boosteri-annokseksi aina puolikkaat annokset. Eli varmaan kannattaisi piikittää nyt sitä Modernaa kolmosrokotteiksi niin paljon kuin rokotuskone antaa myöten Suomessa niin saadaan tuplattua se määrä ihmisiä jolle se riittää.
Tulipahan yhtäkkiä mieleen että en ole nähnyt missään uutisia että Suomi olisi osallistunut isommin ensivuoden uusiin rokoteostoihin EU:n ostojen myötä. Ettei nyt vain olisi niin että koko ensivuoden buusterikierrokset on mitä on nyt pakastimessa ja siksi niitä ei haluttu lähteä piikittelemään 3kk välillä kun THL tarketti on 12kk?

Eli onko Suomi mukana noissa uusissa EU ostoissa missä määrin vai ei ollenkaan?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
781
Kappas, lehdistökin huomasi yhden pandemiaan liittyvään huolen:
Millaisen uhan omikron aiheuttaa Suomen kriittisille toiminnoille? Asiantuntija: ”Kyllä Suomi ihmisten ympärillä pyörii”

Eli massasairastumiset aiheuttaa ongelmia muillakin työpaikoilla kuin sairaaloissa. Hyviä paikkoja koko laitoksen sulkemiseen on vesi, kaukolämpö ja sähkö. Näistä itse seurasin ensimmäisen korona-aallon tapahtumia vesilaitoksilla, tuttu töissä vesihuollon konsulttifirmassa. Suomen tasolla 2020 keväällä oli suhteellisen lähellä useammassakin keskikokoisessa kaupungissa vedentulon katkeaminen. Syy yksinkertaisesti se että noissa pienissä vesilaitoksissa on tyypillisesti vain pari työntekijää ja sitten joku kaupungin yleisjohtaja jotkaa osaa oikeasti ajaa niitä vedenpuhdistamoja. Putkaria ja kaivurikuskia on sitten riittävästi mutta ei niillä ole hajuakaan miten sitä puhdistamoa ajetaan.

Käytännössä kyseinen konsulttifirma lopetti suunnittelun ja siirti konsultit kentälle ajamaan noita vesilaitoksia kun koko paikallinen osaava henkilöstö oli joko sairaana tai karanteenissa. Toinen mokona sairastumisia niin olisi kädet loppuneet aika rajusti kesken, eli jos sitä ekaa aaltoa ei olisi saatu keskeytettyä rajoituksin niin aika mielenkiintoiseksi tilanne olisi kehittynyt ainakin vedenjakelun osalta. Paskaveden osaltahan tilanne on helpompi, paskan voi aina ajaa puhdistamattomana siihen lähivesistöön häiriötilanteessa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Nokian Renkaat tarjoaa työntekijöilleen ensimmäistä, toista ja kolmatta koronarokotetta omissa tiloissaan. Kustannuksista vastaa Nokian Renkaat ja rokotteet hankitaan yhteistyössä kunnan kanssa. Siinä vähän vinkkiä, miten rokotuksiin saadaan vauhtia, jos niin halutaan - eikä maksa valtiolle ekstraa.

 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 137
Nokian Renkaat tarjoaa työntekijöilleen ensimmäistä, toista ja kolmatta koronarokotetta omissa tiloissaan. Kustannuksista vastaa Nokian Renkaat ja rokotteet hankitaan yhteistyössä kunnan kanssa. Siinä vähän vinkkiä, miten rokotuksiin saadaan vauhtia, jos niin halutaan - eikä maksa valtiolle ekstraa.

Samaa luin Aamulehdestä, onpa hieno juttu. Luulisi tuollaisen artikkelin luovan vertaispainetta sen verran, että yritykset ryhdistäytyvät rokotuksissa. Tässä on tosiaan ollut roppakaupalla aikaa valmistautua, mutta suurin osa on vain tuudittautunut yhteiskunnan varaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
On tämä nykyinen patistaminen jotain tehnyt. Tännekin tullut kaksi popup päivää lisää näille joulun päiville ja rokotteita jaetaan myös alle 60v ikäisille ja THL:n suositus välillä eli vähintään 4kk (eli kunnalliselta puolelta).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 169
Rokotteiden teho vakavaa tautimuotoa vastaan näyttää säilyneen myös omikronin osalta, vaikka teho infektiota vastaan on vähentynyt. Kokonaisuutena sairaalakuormitus on infektiomääriin verrattuna on laskussa, mutta suurempi tartuttavuus voi aiheuttaa ongelmia.


"Our estimates will assist in refining mathematical models of potential healthcare demand associated with the unfolding European Omicron wave. The hazard ratios provided in Table 3 can be translated into estimates of vaccine effectiveness (VE) against hospitalisation, given estimates of VE against infection (4). In broad terms, our estimates suggest that individuals who have received at least 2 vaccine doses remain substantially protected against hospitalisation, even if protection against infection has been largely lost against the Omicron variant (4,5)"
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 904
3000 Koronaa päivässä. Tässähän alkaa kohta realisoitua se THLn kauhuskenaario 5000 tartuntaa päivässä, jolle puolitoista vuotta sitten naureskeltiin täytenä utopiana.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974
3000 Koronaa päivässä. Tässähän alkaa kohta realisoitua se THLn kauhuskenaario 5000 tartuntaa päivässä, jolle puolitoista vuotta sitten naureskeltiin täytenä utopiana.
Eiköhön se 5000 tartuntaa päivässä ole paukkunut jo aika kirkkaasti rikki Suomessa. Eivät testaa nyt juuri ketään, niin jäänee suurin osa tartunnoista tilastoimatta ja varmistamatta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
469
Eiköhön se 5000 tartuntaa päivässä ole paukkunut jo aika kirkkaasti rikki Suomessa. Eivät testaa nyt juuri ketään, niin jäänee suurin osa tartunnoista tilastoimatta ja varmistamatta.
Ilmoittavatko monta on testattu päivisin Suomessa?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 488
3000 Koronaa päivässä. Tässähän alkaa kohta realisoitua se THLn kauhuskenaario 5000 tartuntaa päivässä, jolle puolitoista vuotta sitten naureskeltiin täytenä utopiana.
Voisi kieltämättä olla kauhuskenaario jos nyt olisi yhtä vähän rokotettuja kuin silloin. Nyt kuitenkin jengiä rokotettu joten ei silloiset skenaariot liity nykytilanteeseen mitenkään.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 817
Noihin testaus määriin senverra, että ainakin VSHP:ssä päivittäiset testaus määrät ovat olleet nyt viimeaikoina isommat kuin tähän mennessä missään epidemian vaiheessa. Esim. viime viikolla testattiin noin 60% enemmän kuin 5-viikkoa sitten (ma-su kokonaistestien määrä). Viikon positiivisten osuus testatuista oli viime viikolla 7% ja mediaani 4% ja viisi viikkoa sitten 6% ja 4% (sunnuntaisin tuo osuus suhteessa testaus määrin tuppaa olemaan iso, koska testejä tehdään vähän mutta alkuviikon positiivisia analyysejä ilmoitellaan vielä sunnuntainakin, siksi myös mediaani katsottu)
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
3000 Koronaa päivässä. Tässähän alkaa kohta realisoitua se THLn kauhuskenaario 5000 tartuntaa päivässä, jolle puolitoista vuotta sitten naureskeltiin täytenä utopiana.
ja jotain tämäkin tieto pelottaa vaikka se ei kerro vielä juuri mistään...

Ihmiset on niin helposti vietävissä, vähän isompaa fonttia ja huutomerkki niin taas riittää essobaarissa tarinaa :tup:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 230
Viestejä
4 310 691
Jäsenet
71 995
Uusin jäsen
DaDa

Hinta.fi

Ylös Bottom