Olen todennut, että useta käyrät ovat puutteellisia siinä mielessä, että lopulliset päiväkohtaiset arvot saavutetaan vasta esim viikkoa myöhemmin, kun kaikki on tilastoitu ja kirjattu ylös. Asiasta on väännetty aika-ajoi tässäkin ketjussa jo pitkiä aikoja sitten ja todettu näin olevan.
Et siis viitsi selvittää seltkeää asiaa, joten on syytä olettaa, että tuossa OW:n tapauksessa on juurikin näin.
Itse otit tuon lähteeksi, joten se on sinun velvollisuutesi, ei minun selvittää, onko lähde validi vai ei viimeisimpien päivien osalta. Eli faktat siis pöytään, miten tuo lähteesi tilastoi asioita!
Kyseessä on THL päivittäin ilmoittamat lukemat. Ihan hyvin tähänkin asti on siellä ollut samat lukemat kuin THL päivittäin ilmoittamat. Toki THL välillä on excelit solmussa, joten sitten tulee koontipäiviä. En kyllä näe mitään syytä olettaa, että heillä tilastoinnissa olisi mitään ongelmia kun päivälukemat seuraavat sitä mitä THL on ilmoittanut. Se, että sinä haluat katsoa sitten niitä viikottaisia lukemia jälkikäteen ei muuta sitä faktaa, että ihan yhtä oikeaa dataa tuo jokapäivä julkaistavakin on. Kun lasket tautitapaukset yhteen niin ei kyllä ole merkittävää eroa tilastoinnissa noiden kahden tavan välillä. Joten ihan joutavaa jorinaa.