Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Pakko tässä on nipistää itseään. Vakavasti otettava maan hallitus hieroo viikkokausia yksityiskohtia ja samaan aikaan hallintoalamaiset kansalaiset on kuin ilkikurisia pikkulapsia, jotka keksivät keinoja kiertää näitä muutenkin hobbytasoisia "rajoituksia". Voisiko terveysministeri huutaa puoli ysin uutisissa vaikka "lopettakaa se kyläily saatanan tunarit" ja keskittyä isoihin vetoihin.
Voisi kyllä presidenttikin kasvattaa pallit ja pitää enemmän meteliä itsestään ja koronasta, vaikka hänellä ei käytännön valtaa paljon olekaan. On sillä silti epäsuoraa valtaa, jota voisi vaikkapa KÄYTTÄÄ.

Jopa Donald Trumpilla on yhä epäsuoraa valtaa liittyen koronaan USA:ssa. Vähän aikaa sitten se kehoitti kaikkia ihmisiä ottamaan rokotteen, ja tällä lausumalla voi olla jonkin verran merkitystä punaisissa osavaltioissa.
 
Onhan nyt toi koko "ulkonaliikkumiskielto" ihan pelleilyä. Mitää ei suljeta niin mitenkä helvetissä poliisi muka valvoo mihin ihmiset on menossa? Kuten aikaisemmin jo tässä funtsin että jos haluaa mennä käymään Gigantissa niin sanoo vaan "Sulakkeet paloi, pimeässäkö pitää istua?".

Ainakin omien hommien varjolla voi käytännössä mennä mihin huvittaa milloin milläkin syyllä, jo yritystoiminnan puolesta pitää käydä ties missä.
Myykö Gigantti muka sulakkeita?! :smoke:
 
läheisen henkilön hoivan tarpeen, kuolemanvaaran, kuoleman tai hautajaisten vuoksi, lapsen avun ja tuen tarpeen tai tapaamisoikeuden toteuttamiseksi, vammaisen henkilön avun ja tuen tarpeen toteuttamiseksi, tai vakiintuneen parisuhteen taikka muun näihin rinnastuvan merkitykseltään painavan syyn vuoksi;
Tämä on muuten mielenkiintoinen muotoilu(vaikka sitä on yritetty laimentaa loppukaneetilla). Äitiään ei siis saa käydä tapaamassa ellei tämä ole kuolemanvaarassa tai hoivan tarpeessa, mutta jos jotain vosua on aiemminkin polkaissut, saa tietenkin matkustaa tästä syystä. Joo, sinänsä kyllä koen jälkimmäisen omakohtaisestikin enemmän aikataulukriittiseksi ja olen muutenkin vastaan tällaista francolaisuutta, mutta just sayin'. :smoke:
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Tämä on muuten mielenkiintoinen muotoilu(vaikka sitä on yritetty laimentaa loppukaneetilla). Äitiään ei siis saa käydä tapaamassa ellei tämä ole kuolemanvaarassa tai hoivan tarpeessa, mutta jos jotain vosua on aiemminkin polkaissut, saa tietenkin matkustaa tästä syystä. Joo, sinänsä kyllä koen jälkimmäisen omakohtaisestikin enemmän aikataulukriittiseksi ja olen muutenkin vastaan tällaista francolaisuutta, mutta just sayin'. :smoke:
Äitiäänhän ei "saanut" käydä tapaamassa viime keväänäkään, jos äiti oli yli 70v... Tosin toi ikäihmisten eristäminen oli lakiteknisesti kyseenalainen juttu, mutta kuitenkin.
 
Äitiäänhän ei "saanut" käydä tapaamassa viime keväänäkään, jos äiti oli yli 70v... Tosin toi ikäihmisten eristäminen oli lakiteknisesti kyseenalainen juttu, mutta kuitenkin.
Viime keväänähän oli tämänsuuntaisesti vain suosituksia, joita toki harhauttavasti esitettiin määräyksinä ja elämänkoululaiset uskoivat. Tietysti palveluasumisen laittomat vierailukiellot ja kenties jopa vankina pitäminen olivat asia erikseen. Varsinaisia matkustusrajoituksia oli silti vain Uudenmaan laiton sulku.
 
Viime keväänähän oli tämänsuuntaisesti vain suosituksia, joita toki harhauttavasti esitettiin määräyksinä ja elämänkoululaiset uskoivat. Tietysti palveluasumisen laittomat vierailukiellot ja kenties jopa vankina pitäminen olivat asia erikseen. Varsinaisia matkustusrajoituksia oli silti vain Uudenmaan laiton sulku.
Tyylipisteitä ei voi kevään touhusta antaa, mutta oli se silti tämän epidemian vähiten huonosti hoidettu etappi Suomessa, ja tartunnat saatiin sentään kesän kynnykselle aika alas.

Eli jos ihmiset saatiin käyttäytymään nätisti ilman varsinaista lainsäädännöllistä velvoitetta, niin mikäs siinä sitten, whatever..

Nyt se ei kyllä enää taida toimia.
 
Tyylipisteitä ei voi kevään touhusta antaa, mutta oli se silti tämän epidemian vähiten huonosti hoidettu etappi Suomessa, ja tartunnat saatiin sentään kesän kynnykselle aika alas.
En mene heti sanomaan että olisin absoluuttisesti samaa mieltä, mutta suhteellisesti voi tietysti antaa pisteitä eri asteikolla kuin myöhemmistä vaiheista. Silloin tilanne oli epäselvempi ja tuntemattomampi, tilastotietoa aiemmasta ei ollut ehtinyt kertyä, ei ollut tottumusta siihen, mitä on epidemian aikana totuttu pitämään normaalihkona jne.

Silti alakoulutyylinen juksaaminen ylimmältä taholta asti on paitsi heikkojen tyylipisteiden arvoinen suoritus, omiaan pitkäaikaisemminkin vahingoittamaan luottamusta ja ilmapiiriä yhteiskunnassa.
Eli jos ihmiset saatiin käyttäytymään nätisti ilman varsinaista lain säätämää pakkoa, niin mikäs siinä sitten, whatever..
Oman arvioni mukaan viime kevään rajoitusajan lähes totaalinen hiljaisuus oli seurausta lähinnä siitä, että ihmiset pelkäsivät, pelästyivät, stressaantuivat, lomautettiin jne. Ei niinkään siitä, että muutama yksinkertaisempi tai vähemmän yhteiskunnasta ymmärtävä oikeasti luuli, että poliisi tulee pamputtamaan jos 71-vuotias käy kaupassa.
 
Kommarit ja ituhipit vallankahvassa, niin ei saa kansa selkoa yhtään mistään koronan suhteen. Virolaista, polakkia ym. pashaa valuu pimeisiin töihin rajan yli. Mitä tekee hallitus? Lyö mummot karanteeniin. Pääasia, että harmaan talouden työntekijöitä tulee rajan yli. Niille, kun on kiva maksaa suomalaista sos.turvaa palkan lisäksi.
 
Kommarit ja ituhipit vallankahvassa, niin ei saa kansa selkoa yhtään mistään koronan suhteen. Virolaista, polakkia ym. pashaa valuu pimeisiin töihin rajan yli. Mitä tekee hallitus? Lyö mummot karanteeniin. Pääasia, että harmaan talouden työntekijöitä tulee rajan yli. Niille, kun on kiva maksaa suomalaista sos.turvaa palkan lisäksi.
Pohjimmiltaan tässä on kysymys yksinkertaisesti ideologioista "rajat auki" vs. "rajat kiinni", ja tälle hallitukselle tuottaa tietysti suuria vaikeuksia lähestyä tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Ihan yksinkertaisesti tästä syystä uskon, että persu-johtoinen hallitus olisi hoitanut tämän epidemian paremmin kuin tämä nykyinen. Lisäksi sellainen hallitus olisi luultavasti suhtautunut rokotteiden hankkimiseenkin vähän luovemmin (eli kansallismielisemmin as opposed to "ollaan täysin EU:n varassa!")...
 
Olen onnellinen ettei näin ole, koronaakin pahempi olisi loputon psykoosi kuinka nyt on fasismi ja totalitarismi valloillaan..
Ironistahan on se, että tällaisessa kriisissä totalitarismista voi jopa melkein olla hyötyä.. Mutta se riippuu sitten ihan siitä totalitäärikosta. Esimerkiksi Putin on hoitanut hommat ihan päin p*rsettä. Kiina oletetusti ihan ok viime kevään jälkeen. Oletetusti. Myös esimerkiksi Thaimaa ja Vietnam ovat pärjänneet hyvin, varmaan osittain juuri siksi, että junttahallinto on käskenyt mitä tehdään ja sitten on toteltu.

Suomen ongelma ei ole demokratia, vaan perusoikeuksiin ladattu kaikkivoipaisuus, joka tuntuu olevan Suomessa kaikkivoipaisempaa kuin joissain muissa demokratioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjimmiltaan tässä on kysymys yksinkertaisesti ideologioista "rajat auki" vs. "rajat kiinni", ja tälle hallitukselle tuottaa tietysti suuria vaikeuksia lähestyä tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Ihan yksinkertaisesti tästä syystä uskon, että persu-johtoinen hallitus olisi hoitanut tämän epidemian paremmin kuin tämä nykyinen. Lisäksi sellainen hallitus olisi luultavasti suhtautunut rokotteiden hankkimiseenkin vähän luovemmin (eli kansallismielisemmin as opposed to "ollaan täysin EU:n varassa!")...
Tavion parin päivän takaiset kommentit kyllä suosivat pehmeästi vapaaehtoisia toimia eikä mitään sulkuja. En usko että mikään hallitus olisi saanut rajoja niin totaalisesti kiinni etteikö viruuta olisi luisunut Suomeen ollenkaan. Lait ja asetukset sekä eduskunta olisivat muutenkin olleet myös persujen haittana. Ja varsinkin hallituskumppanit.

Jos rokotteita miettii niin ei kyllä käy kateeksi Unkarilaisia kun sinne on haalittu tuotetta Kiinasta ja Intiasta ja mistähän vielä. Suomen rokotustahti on ihan alright eikä muutenkaan muuta EU:ta nopeampi rokottaminen oikein tilannetta ratkaise kun vasta koko EU:n (ja lopulta koko maaailman) hyvä tilanne päästää meidät takaisin normaalielämän suuntaan.

Sain varattua itselleni rokotusajan. Saa nähdä ehtiikö Astra Zeneca parissa viikossa jälleen hyväksi ja turvalliseksi tuotteeksi. Ehkä en edes katso mitä piikki sisältää niin ei tule plasebo oireita.
 
En usko että mikään hallitus olisi saanut rajoja niin totaalisesti kiinni etteikö viruuta olisi luisunut Suomeen ollenkaan.
Totaalisulku ei kai ole ollut puheissakaan. Tavaraliikenne jatkuisi oli ketä tahansa päättämässä. Mutta ehkä muut saisivat levällään olevia ovia paremmin kiinni henkilöliikenteeltä kuin hallitus, ainoa mikä niiltä onnistuu on selittäminen.
 
Viruksen leviämistä ei voi estää kokonaan. Siitä kertoo sekin että on kuultu monesti että rokottaminen on ainoa ratkaisu.

Siihen on ihan syy miksi "mallimaa" toisensa jälkeen muuttuu yhtäkkiä tautipesäkkeeksi. Viimeisimpänä Islanti ilmeisesti. Naiivia kuvitella että joku paikka säästyisi. Rokotuksen kiirehtiminen on ainot tehokas keino.
 
Jos nämä rajoitukset tulevat menemään läpi niin en näe mitään syytä, minkä takia Helsinkiin ja Turkuun ei voisi myös sitten priorisoida enemmän rokotteita. Jos tilanne on niin huono, että liikkumista pitää rajoittaa niin sitten sitä pitää parantaa rokotteilla.

Keskustalle ei käynyt aiemmin rokotteiden priorisointi, koska tasa-arvo, mutta liikkumisrajoitukset kyllä käy..
 
Periaatteessa kannatan ajatusta, että Alkoon meno on aina riittävä peruste liikkua :thumbsup:

Itse ainakaan en ajatellut käyttää tuntikaupalla aikaa joihinkin poikkeuspoikkeus-listojen lukemiseen ja tulkitsemiseen, niin ajattelin ihan vaan ottaa yhden perusteen joka on yleispätevästi valmiina vasemmistofasistien koronapoliisia varten. Jos "olen menossa ostamaan alkoholia" pätee kaikkeen niin sillä sitten.
 
Totaalisulku ei kai ole ollut puheissakaan. Tavaraliikenne jatkuisi oli ketä tahansa päättämässä. Mutta ehkä muut saisivat levällään olevia ovia paremmin kiinni henkilöliikenteeltä kuin hallitus, ainoa mikä niiltä onnistuu on selittäminen.
Tuo on aika huono keppihevonen ja sen hakkaamisen voisi lopettaa jos ei halua perustella niitä toimia joita haluaisi nähdä.

Onhan se Viron raja ollut nyt niin kiinni kuin se nyt voi olla jo hetken (vain välttämättömällä syyllä ja varustamot vaativat negatiivisen testi). Itärajalta ei pääse käytännössä maahan (paitsi logistiikka ja hekin käyvät about 10 päivän välein) ja Ruotsin puolellakin otetaan koronatestejä kun joen ylittää. Finnair vaatii negatiivisen testin, Helsinki-Vantaalla pääsee testiin ja Turun kenttäkin testaa nyt kaikki.

AVIt ovat olleet itse myös sitä mieltä, että rajat ovat hyvässä hallinnassa eikä niissä ole kritiikkiin aihetta.

Että aika vähän tuohon rajaliikenteeseen voidaan tuota enemmän puuttua muuta kuin laittamalla se kokonaan kiinni.

Mitä rokotteiden nopeampaan jakamiseen pääkaupunkiseudulle ja Turkuun tulee, niin THL ihan suoraan toteaa että sen vaikutus tulee liian hitaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Että aika vähän tuohon rajaliikenteeseen voidaan tuota enemmän puuttua muuta kuin laittamalla se kokonaan kiinni.
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.
 
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.

Eli mikä/mitkä toimenpiteet haluaisit vielä lisäksi siihen rajaliikenteeseen jos ko. toimet jotka on tehty koet selittämiseksi ja avoimiksi oviksi?
 
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.

Varmasti toimii Suomen rajalla erittäin hyvin, mutta tässä on välissä sen verran monta maata ettei sieltä Lähi-Idästä ihan samalla tavalla interreilata kuin ennen koronaa.
 
Eli mikä/mitkä toimenpiteet haluaisit vielä lisäksi siihen rajaliikenteeseen jos ko. toimet jotka on tehty koet selittämiseksi ja avoimiksi oviksi?
Enpä mitään jos tosiaan osoitetaan rajalla töppösten suunnaksi mistä on tullutkin.
 
Varmasti toimii Suomen rajalla erittäin hyvin, mutta tässä on välissä sen verran monta maata ettei sieltä Lähi-Idästä ihan samalla tavalla interreilata kuin ennen koronaa.
Jep silloin oli mahdotonta kun oli kansainväliset sopimukset mistä ei oltu kerrottu ilmeisesti välimaille. Siihen nähden nyt menee sentään paremmin.
 
Itse ainakaan en ajatellut käyttää tuntikaupalla aikaa joihinkin poikkeuspoikkeus-listojen lukemiseen ja tulkitsemiseen, niin ajattelin ihan vaan ottaa yhden perusteen joka on yleispätevästi valmiina vasemmistofasistien koronapoliisia varten. Jos "olen menossa ostamaan alkoholia" pätee kaikkeen niin sillä sitten.
Ehkä punahuulihallituksemme larppaa Britannian vasemmistofasisteja jotka myös laittoi rankat liikkumiskiellot. Vai mikä näissä liikkumisrajoituksissa tekee niistä erityisen vasemmistolaisia?
 
Jos huomenna eduskunta hyväksyy tämän niin viikossa saadaan aikaan päätös. Just sopivasti pääsiäiseksi. Tiukkaa toki tekee...

STT:n eduskuntalähteiden mukaan laki saataisiin voimaan ehkä kuitenkin vasta pääsiäisen jälkeen:

STT:lle arvioidaan eduskuntalähteistä, että liikkumisrajoituksia koskevaa lakia tuskin saadaan voimaan ennen pääsiäistä.

Erään arvion mukaan esitys voitaisiin saada eduskunnasta läpi ja presidentin vahvistettavaksi pääsiäisen jälkeisenä tiistaina.


Tietty, vielä parempi olisi jos "mua ei nappaa"-tyypit rajoittaisivat sosiaalisia kontaktejaan ihan vaan ilman tätä lakia ja koko lakia ei tarvitsisi edes säätää.
 
Ehkä punahuulihallituksemme larppaa Britannian vasemmistofasisteja jotka myös laittoi rankat liikkumiskiellot. Vai mikä näissä liikkumisrajoituksissa tekee niistä erityisen vasemmistolaisia?
Suomeen pitäisi pistää samat toimet, mitkä Englannissa oli, kuukaudeksi. Nyt jos ja kun yhdessä asiassa tikistetään ja toisaalla jätetään ovi auki, niin meillä on pato, mutta siinä on iso reikä ja se on näinollen miltei hyödytön.
 
Jos nämä rajoitukset tulevat menemään läpi niin en näe mitään syytä, minkä takia Helsinkiin ja Turkuun ei voisi myös sitten priorisoida enemmän rokotteita. Jos tilanne on niin huono, että liikkumista pitää rajoittaa niin sitten sitä pitää parantaa rokotteilla.

Keskustalle ei käynyt aiemmin rokotteiden priorisointi, koska tasa-arvo, mutta liikkumisrajoitukset kyllä käy..
Mulla on vähän sellainen tunne, että myös tällä palstalla monella kriisialueiden ulkopuolella asuvilla on samanlainen kuperkeikka aivoissa.

Jos vastaus miksi niitä rokotteita ei voisi kriisialueille priorisoida on, että "sitä saa mitä tilaa", niin muistuttaisin, että noilla alueilla asuu hyvin paljon ihmisiä, jotka noudattavat rajoituksia oikein hyvin. He kärsivät tiettyjen ihmisryhmien perseilystä aivan syyttään.
 
Keskustalle ei käynyt aiemmin rokotteiden priorisointi, koska tasa-arvo, mutta liikkumisrajoitukset kyllä käy..

Mun muistaakseni Saarikko siis vastusti priorisointia ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu (mitä kukaan ei käsittääkseni edes ehdottanut). Ja totesi, että kun riskiryhmät on rokotettu, voidaan asiaa tarkastella. Eli mielestäni keskusta ei tuota vastustanut sellaisena kuin sitä ehdotettiin.

Mutta HUS-alueella on koko koronan ajan noudatettu muuta maata paremmin suosituksia, rajoitukset olleet kovemmat ja nyt mahdollisesti liikkumisrajoitukset tulisi päälle. Kyllä vähin miten pääkaupunkiseutua (ja ehkä Varsinais-Suomea) voisi koronassa tukea on juuri rokotusten priorisointi.
 
Tämähän on erittäin yksinkertaista. Ihminen on ollut tyhmä jos varaa mökkiä tällaiseen aikaan. Ja tyhmyyden riskit joskus realisoituu.
Jaha. Jos mietitään vaikka jotain perhettä, jossa lapset on koulussa, niin vähemmän tuolle perheelle tulee kontakteja Lapissa hiihdellessä, kuin kotona ollessa.

Ei tuonne menoa kukaan ole estämässä ja kyllähän siellä paikalliset yrittäjät suoraan toivovat, että ihmisiä tulee.

Näyttää muuten VR:n pääsiäisen autojuniin tulevan koko ajan vapaita paikkoja. Nuo oli pitkään kaikki loppuunmyytyjä. Nyt on viimehetken peruuttajat liikkeellä kun 7 päivää ennen lähtöä veloitus on vain 10%.
 
Mun muistaakseni Saarikko siis vastusti priorisointia ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu (mitä kukaan ei käsittääkseni edes ehdottanut). Ja totesi, että kun riskiryhmät on rokotettu, voidaan asiaa tarkastella. Eli mielestäni keskusta ei tuota vastustanut sellaisena kuin sitä ehdotettiin.

Mutta HUS-alueella on koko koronan ajan noudatettu muuta maata paremmin suosituksia, rajoitukset olleet kovemmat ja nyt mahdollisesti liikkumisrajoitukset tulisi päälle. Kyllä vähin miten pääkaupunkiseutua (ja ehkä Varsinais-Suomea) voisi koronassa tukea on juuri rokotusten priorisointi.

Ja näissäkin ensin ne maahanmuuttajat mitkä korostuu tartunnoissa jotta niiltä voidaan rajoitukset purkaa ensin. Sitten muu väestö.
 
Mun muistaakseni Saarikko siis vastusti priorisointia ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu (mitä kukaan ei käsittääkseni edes ehdottanut). Ja totesi, että kun riskiryhmät on rokotettu, voidaan asiaa tarkastella. Eli mielestäni keskusta ei tuota vastustanut sellaisena kuin sitä ehdotettiin.

Mutta HUS-alueella on koko koronan ajan noudatettu muuta maata paremmin suosituksia, rajoitukset olleet kovemmat ja nyt mahdollisesti liikkumisrajoitukset tulisi päälle. Kyllä vähin miten pääkaupunkiseutua (ja ehkä Varsinais-Suomea) voisi koronassa tukea on juuri rokotusten priorisointi.
Sittenhän tilanteen pitäisi olla muita alueita parempi, eikä päinvastoin!
Korona kuitenkin tottelee oikeinhyvin eristystoimenpiteitä!
Käytännössä esim mielenosoitus näytti, että ei siellä niistä toimenpiteistä välitetä...
 
Tietty, vielä parempi olisi jos "mua ei nappaa"-tyypit rajoittaisivat sosiaalisia kontaktejaan ihan vaan ilman tätä lakia ja koko lakia ei tarvitsisi edes säätää.

Tuoreimmassa kartassa 230 uutta tartuntaa 14 vuorokauden aikana Kallio-Sörnäinen alueella. Kovasti puuttuu dialogi hallituksen ja sen äänestäjien välillä.
 
Sittenhän tilanteen pitäisi olla muita alueita parempi, eikä päinvastoin!

No tuo on siis väärä johtopäätös. Korona leviää siellä missä väestöntiheys on suuri, perhekoot suuria, ihmiset käyttävät paljon julkista liikennettä jne. Tämä on fakta jokaikisessä maassa ympäri maailman. Eli vaikka on kovemmat rajoitukset joita noudatetaan niin vääjäämättä tauti leviää nopeammin kuin harvaanasutussa paikassa jossa niitä ei noudateta. Eli rajoitusten noudattaminen ei ole ainoa tartuntojen kanssa korreloiva asia.
 
No tuo on siis väärä johtopäätös. Korona leviää siellä missä väestöntiheys on suuri, perhekoot suuria, ihmiset käyttävät paljon julkista liikennettä jne. Tämä on fakta jokaikisessä maassa ympäri maailman. Eli vaikka on kovemmat rajoitukset joita noudatetaan niin vääjäämättä tauti leviää nopeammin kuin harvaanasutussa paikassa jossa niitä ei noudateta. Eli rajoitusten noudattaminen ei ole ainoa tartuntojen kanssa korreloiva asia.

Kyllä ne taajamat on aika lailla ihan yhtä tiheitä muissakin isoissa kaupungeissa kuin Helsingissä ja Vantaalla.

Ja Helsingissä kantaväestön perhekoot on muuhun Suomeen verrattuna keskimääräistä PIENEMPIÄ, ei suurempia.

Suurin syy pääkaupunkiseudun suuriin tartuntalukuihin on pääkaupunkiseudun suuri huonosti kotiutuneiden maahanmuuttajajien määrä; Siellä on huomattava määrä ihmisiä jotka ei niistä rajoituksista piittaa, ja korona leviää ylivoimaiosesti eniten tämän porukan keskuudessa. Mutta toki se leviää tästä porukasta sitten muihinkin, mm. koulussa näiden lasten kautta.

Vihervasemmiston kommentit tämän suhteen on myös hienoja. Kun tämä maahanmuuttajien huomattavasti suurempi suhteellinen tartuntamäärä alkaa olemaan nin itsestäänselvä asia että millään voi sitä enää yrittää kiistää, sen sijaan että yhtään suostuttaisiin katsomaan tämän ilmiön todellisia syitä, aletaankin puhua siitä kuinka tämä porukka on jälleen kerran uhreja, vaikka niihin tartuntamääriin syyt on kyllä ihan tämän porukan omassa käyttäytymimisessä ja pikemminkin se fiksummin käyttäytyvä porukka, keitä nämä myös hiukan tartuttavat(esim niissä julkisissa kulkuneuvoissa), on näiden uhreja.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on vähän sellainen tunne, että myös tällä palstalla monella kriisialueiden ulkopuolella asuvilla on samanlainen kuperkeikka aivoissa.

Itse asun kriisialueen ulkopuolella ja käytännössä lähes kaikki positiiviset tapaukset ovat ollet lähtöisin pk-seudulta opiskeljoiden , mamujen ja muiden ahkerien matkustajien voimalla.

Kannatan pk-seudun kattavaa rokottamista priorisoituna. Jos rokotteet estäisivät tartunnat, korona häviäisi nopeasti tältä seudulta ja tippuisi arviolta puoleen kaikilta muilta pk-seudun ulkopuolisilta alueilta..
 
Olihan täällä Helsingissä melko iso määrä niitä rokote- ja maskivastaisia ja ties mitä QAnon-henkisiä sotureita osoittamassa mieltään, eli noihin tartuntaketjuihin voi vastaavaat henkilöt opiskelijoiden, maahanmuuttajien ja matkustajien lisäksi ynnätä. Positiivista ihan viimeisimpien päivien aikana on ollut alustavasti huomata, että raksamiehillä on maskit lisääntyneet. Paha vielä sanoa, miten kestävästä muutoksesta on kyse, mutta se on jo nyt muutamana päivänä pistänyt silmään kun useamman rakennustyömaan lähistöllä tulee ajeltua.
 
Voi olla että luin väärin, enkä nyt löydä asiaa. Mutta lakitekstissä todetaan, että vain 12 poikkeusta mahdollistavat poistumisen rajoitetulta alueelta. Eli: "Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä:..." ja sitten ne 12 poikkeusta. Eli, mökille saisi lähteä Utsjoelle Helsingistä vain jos se on oma mökki tai pysyvässä hallinnassa.

Niin ja esim. Dubaihin on ihan ok lähteä. Mutta jos Sanna haluaa niin niin sitten perutan Lapin reissun pääsisältä ja lähden Dubaihin
 
Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
 
Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
No tämähän edellyttäisi ensin sitä, että joudut jostain syystä tekemisiin viranomaisten kanssa. Eli aika epätodennäköinen skenaario.
 
No tämähän edellyttäisi ensin sitä, että joudut jostain syystä tekemisiin viranomaisten kanssa. Eli aika epätodennäköinen skenaario.
Lähinnä laillisesta näkökulmasta mietin, eli onko viranomaisella valtuuksia kysellä menemisiä rajoitusalueen ulkopuolella. En siihen usko, että asiaa mitenkään oikeasti valvottaisi.
 
Millä poliisi haarukoisi rajoitusalueen sisäpuolisia henkilöitä rajoitusalueen ulkopuolella? Tulisiko meille jokin hihamerkki, joka erottaisi epätoivotut henkilöt muista suomalaisista?
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.
 
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.

Ei sitä kukaan tule kysymään, ainakaan jos et satu muusta syystä olemaan poliisin kanssa tekemisissä. Eiköhän suurin osa noita rajoituksia suurinpiirtein noudata, jolloin toivottu vaikutus koronan leviämisen vähenemiseksi synny.
 
Ei sitä kukaan tule kysymään, ainakaan jos et satu muusta syystä olemaan poliisin kanssa tekemisissä. Eiköhän suurin osa noita rajoituksia suurinpiirtein noudata, jolloin toivottu vaikutus koronan leviämisen vähenemiseksi synny.
Teoreettista pohdiskeluahan tämä on, mutta normaalistihan poliisille ei tarvitse menemisiään selvitellä, joten ihan vaan yleisesti mietin, että onko rajoitusalueen ulkopuolella laillista pysäytellä kansalaisia ja selvitellä heidän menojaan.
 
Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
Muokkaus: lueskelin tätä hieman lisää, ja muutin sen perusteella käsitystäni: Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu). Näyttäisi siltä, ettei hyvältä näytä, ja että kuntarajan ylitys takaisi, ainakin tietyllä tavalla ehdotelmaa tulkitsemalla, ns. vapaudu vankilasta -kortin. Nähdään sitten toki tulevaisuudessa, miten laki lopulta muotoillaan, ja onko sen todellinen tulkinta tällainen sallivampi, vai kieltävämpi.

----------------------------------------------
Aiempi viestini kuului:

Sen perusteella miten kyseistä lakiehtodusta perustellaan, et ole vapaa, vaan voisivat aivan hyvin määrätä sinut takaisin kotiin. Ratsataanko niitä sitten, siihen en oikein usko. Kirjoitin tästä juuri eilen, mutta jäi näköjään edelliselle sivulle jo: Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu).

Lähinnä laillisesta näkökulmasta mietin, eli onko viranomaisella valtuuksia kysellä menemisiä rajoitusalueen ulkopuolella. En siihen usko, että asiaa mitenkään oikeasti valvottaisi.
Voivat kysellä (kts. poliisilaki 2 luku 1 §, tämän lain valvominen olisi sitten se "yksittäinen tehtävä" jos poliisi sattuu niin päättämään [kuinka pitävä peruste se kulloinkin on, se on sitten tapauskohtaista, mutta ei mahdotontakaan]). Tämän keskusteltavan lakiehdotuksen tapauksessa ei määritellä mitenkään sitä, minkä paikkakunnan poliisi sitä sattuu valvomaan, vaan että poliisi ihan vain yleisesti valvoo. Näin ollen missä tahansa päin Suomea voivat kyllä sinut, ainakin periaatteessa, pysäyttää, ja tarkastaa henkilöllisyytesi (ja siten kotipaikkasi -> kuulutko rajoitusten piiriin -> jos kuulut niin sittenhän on syy ja oikeutus kysellä menemisistä tarkemminkin). (Muokkaus: yliviivataan tämä, koska en tätä kirjoittaessani muistanut alla mainittua lakiehdotuksen tekstiä, joka ohittaa tämän pohdinnan ihan suorilta)

Muokkaus: ja lisäksi lakiehdotuksen 5 §:ssä lukee ihan suoraan: "Henkilön on annettava poliisin pyynnöstä selvitys liikkumisensa määränpäästä ja tarkoituksesta sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta perusteesta poiketa tässä laissa säädetyistä rajoituksista.". Että se siitä, selvitys on annettava jos sitä mistä tahansa syystä keksivät pyytää.

Millä poliisi haarukoisi rajoitusalueen sisäpuolisia henkilöitä rajoitusalueen ulkopuolella? Tulisiko meille jokin hihamerkki, joka erottaisi epätoivotut henkilöt muista suomalaisista?
Ei yhtään mitenkään, realistisesti. Tuskinpa vain tämän rikkomisesta voi jäädä muualla Suomessa kovinkaan helposti kiinni, jollei itse mene hölmöilemään (tai "naapuri" soita, että "tulkaas tarkistamaan, tuolla se Turun Erkki taas mennä viilettää". Tulevatko tarkistamaan, no ehkä jos on kovin tylsää, mutta muutoin tuskinpa vain.).
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.
Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.

Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
 
Muokkaus: ja lisäksi lakiehdotuksen 5 §:ssä lukee ihan suoraan: "Henkilön on annettava poliisin pyynnöstä selvitys liikkumisensa määränpäästä ja tarkoituksesta sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta perusteesta poiketa tässä laissa säädetyistä rajoituksista.". Että se siitä, selvitys on annettava jos sitä mistä tahansa syystä keksivät pyytää.

"Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä: 1) elintarvikkeiden, ruoan, lääkkeiden, polttoaineen tai muiden näihin merkitykseltään rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseksi; "

Tulkitsen tuota niin, että aina voi olla menossa johonkin Suomen monista Alkoista. Joko siihen lähimpään tai sitten vaikka Rovaniemen Alkoon. Toki tulkinta voi olla myös väärä, mutta saa tuosta aika huvittavan himmelin aikaiseksi keväälle :think:
 
"Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä: 1) elintarvikkeiden, ruoan, lääkkeiden, polttoaineen tai muiden näihin merkitykseltään rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseksi; "

Tulkitsen tuota niin, että aina voi olla menossa johonkin Suomen monista Alkoista. Joko siihen lähimpään tai sitten vaikka Rovaniemen Alkoon. Toki tulkinta voi olla myös väärä, mutta saa tuosta aika huvittavan himmelin aikaiseksi keväälle :think:
"Viinanhakureissullahan tässä" taitaa muodostua lentäväksi lauseeksi poliisille annetuissa selvityksissä :)
 
Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.

Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
Ainahan poliisi voi kysyä melkein mitä nyt mieleen tulee ja jos epäilee rikosta, niin varmasti myös kyselee kaikenlaista. Se, että pystyykö poliisi järjestämään ratsioita rajoitusalueen ulkopuolella tai ylipäätään ilman rikosepäilyä mennä kyselemään henkilöltä kotipaikkaa ja/tai liikkumisen syytä, niin tämä taitaa olla rajoitusalueen ulkopuolella mahdotonta?
 
Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.

Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
Tähän itse asiassa otin kantaa juuri tuossa yliviivaamassani kohdassa, sillä käytännössä poliisilaki on kirjoitettu sen verran laveasti, että voivat tarkistaa henkilöllisyyden "koska tahansa keneltä tahansa", ja keksiä perustelun sitten myöhemmin [ei nyt mennä tähän sen tarkemmin, pykälä ei todellisuudessa suoraan tarkoita tätä, vaan tuntuu vain välillä olevan ns. vallitseva käytäntö monessa asiassa]. Ja henkilöllisyyden myötä selviää kotipaikka -> josta selviää "automaattisesti" se, kuulutko rajoitusten piiriin.

Mielenkiintoisempi kysymys onkin tuon lakiehdotuksen pykälän 2 ensimmäisen momentin tulkinta. Momenttihan kuuluu: "Henkilön liikkuminen ja oleskelu muualla kuin hänen kotikunnassaan olevassa asuinpaikassa taikka muussa siihen rinnastuvassa asuinpaikassa on kielletty niiden kuntien alueilla, joilla kielto on välttämätön vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaavan hyvin laajalle levinneen vaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Kielto koskee poistumista asuinpaikalla olevan kiinteistön suljetusta tai rajatusta pihapiiristä."

Nyt tuota kun alkaa oikein makustella, sen voi ymmärtää kahdella tavalla: 1) liikkuminen on kiellettyä kotipihan ulkopuolella, mutta vain ja ainoastaan niiden kuntien alueella, joita tämä rajoitus koskee -> laki ei koskisi liikkumista muiden kuntien alueella -> jos pääset rajoittamattomaan kuntaan, saat liikuskella miten haluat. Tai sitten 2) "Kielto koskee poistumista ... pihapiiristä", ja olet missä tahansa muualla kuin pihapiirissäsi -> olet poistunut sieltä -> ei lopulta väliä missä kunnassa olet (kunnet ole kerran kotona). Lain perusteluja kun lukee, niin sieltä asiaan saa hieman lisää valoa. Sivulla 65:
Ehdotetun 2 momentin mukaan, kun henkilö liikkuu liikkumis- ja oleskelurajoituksia koskevalla alueella, henkilöllä tulisi olla mukanaan selvitys siitä, mikä on liikkumisen määränpää ja tarkoitus sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta poikkeusperusteesta. Poliisilla olisi oikeus saada henkilöltä momentin tarkoittama selvitys. Tiedot voidaan antaa joko suullisesti tai kirjallisesti poliisin sitä pyytäessä. Selvitys voisi olla myös sähköisesti saatavilla esimerkiksi matkapuhelimesta. Selvitys tulisi antaa poliisille poliisin sitä pyytäessä. Mikäli henkilö kieltäytyisi kokonaan selvityksen antamisesta, voitaisiin asiaa arvioida rikoslain 16 luvun 4 §:ssä tarkoitettuna niskoitteluna poliisia vastaan.
Tämän perustelun pohjalta voisin maallikkona tulkita, että poliisi ei sitten lopulta saisi/voisi selvittää liikkumista rajoitettujen kuntien ulkopuolella. Tämän perusteella myös voidaan mielestäni todeta, että lainsäätäjän tarkoituksena on ollut esittämäni vaihtoehdon 1 mukainen tulkinta. Käytännössä katsoen siis mikäli pääset rajoitusalueen ulkopuolelle, se on ns. vapaudu vankilasta -kortti (kielikuva, ei tästä tietenkään vankilaan joudu :D), ja kulkeminen on sitten täysin vapaata siellä ulkopuolella.

-----------------------------------------------------------

Muokkaus: tämänpäiväisessä tiedotustilaisuudessa annettiin, varsin oletettavasti, ymmärtää, että rajoitusalueen ulkopuolelle liikkuminen ei olisi lähtökohtaisesti sallittua. Seurataan siis mielenkiinnolla, minkälainen rajoitus on sitten lopulta. Käytännössä siis ajatus on tuon esittämäni vaihtoehdon 2 mukainen, mikä toki tuskin tulee varsinaisena yllätyksenä juuri kellekään.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva tuo Brasilian tilanne. Yhä nuorempia on otettu tehohoitoon. En tiedä, onko syy se että heidät priorisoidaan kun kapasiteetti on käytetty, vai että onko tuo variantti vain tehokkaampi pistämään yhä nuorempia tehohoitokuntono:

Suurin osa sairaalamme koronapotilaista on aiemmin perusterveitä 30–50-vuotiaita henkilöitä. Tässä on iso ero aiempaan korona-aaltoon, kertoi teho-osastolääkäri Pedro Archer Rio de Janeiron julkisen terveydenhuollon sairaalasta.

Brasilian terveysministeriön julkistamien tilastojen mukaan edellisen kolmen kuukauden aikana covidiin kuolleista ihmisistä 27 prosenttia oli 30–59-vuotiaiden ikäluokkaa. Lukema oli noussut 7 prosenttia joulukuuta edeltäneestä tilanteesta

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom