Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

No tuo on siis väärä johtopäätös. Korona leviää siellä missä väestöntiheys on suuri, perhekoot suuria, ihmiset käyttävät paljon julkista liikennettä jne. Tämä on fakta jokaikisessä maassa ympäri maailman. Eli vaikka on kovemmat rajoitukset joita noudatetaan niin vääjäämättä tauti leviää nopeammin kuin harvaanasutussa paikassa jossa niitä ei noudateta. Eli rajoitusten noudattaminen ei ole ainoa tartuntojen kanssa korreloiva asia.

Kyllä ne taajamat on aika lailla ihan yhtä tiheitä muissakin isoissa kaupungeissa kuin Helsingissä ja Vantaalla.

Ja Helsingissä kantaväestön perhekoot on muuhun Suomeen verrattuna keskimääräistä PIENEMPIÄ, ei suurempia.

Suurin syy pääkaupunkiseudun suuriin tartuntalukuihin on pääkaupunkiseudun suuri huonosti kotiutuneiden maahanmuuttajajien määrä; Siellä on huomattava määrä ihmisiä jotka ei niistä rajoituksista piittaa, ja korona leviää ylivoimaiosesti eniten tämän porukan keskuudessa. Mutta toki se leviää tästä porukasta sitten muihinkin, mm. koulussa näiden lasten kautta.

Vihervasemmiston kommentit tämän suhteen on myös hienoja. Kun tämä maahanmuuttajien huomattavasti suurempi suhteellinen tartuntamäärä alkaa olemaan nin itsestäänselvä asia että millään voi sitä enää yrittää kiistää, sen sijaan että yhtään suostuttaisiin katsomaan tämän ilmiön todellisia syitä, aletaankin puhua siitä kuinka tämä porukka on jälleen kerran uhreja, vaikka niihin tartuntamääriin syyt on kyllä ihan tämän porukan omassa käyttäytymimisessä ja pikemminkin se fiksummin käyttäytyvä porukka, keitä nämä myös hiukan tartuttavat(esim niissä julkisissa kulkuneuvoissa), on näiden uhreja.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on vähän sellainen tunne, että myös tällä palstalla monella kriisialueiden ulkopuolella asuvilla on samanlainen kuperkeikka aivoissa.

Itse asun kriisialueen ulkopuolella ja käytännössä lähes kaikki positiiviset tapaukset ovat ollet lähtöisin pk-seudulta opiskeljoiden , mamujen ja muiden ahkerien matkustajien voimalla.

Kannatan pk-seudun kattavaa rokottamista priorisoituna. Jos rokotteet estäisivät tartunnat, korona häviäisi nopeasti tältä seudulta ja tippuisi arviolta puoleen kaikilta muilta pk-seudun ulkopuolisilta alueilta..
 
Olihan täällä Helsingissä melko iso määrä niitä rokote- ja maskivastaisia ja ties mitä QAnon-henkisiä sotureita osoittamassa mieltään, eli noihin tartuntaketjuihin voi vastaavaat henkilöt opiskelijoiden, maahanmuuttajien ja matkustajien lisäksi ynnätä. Positiivista ihan viimeisimpien päivien aikana on ollut alustavasti huomata, että raksamiehillä on maskit lisääntyneet. Paha vielä sanoa, miten kestävästä muutoksesta on kyse, mutta se on jo nyt muutamana päivänä pistänyt silmään kun useamman rakennustyömaan lähistöllä tulee ajeltua.
 
Voi olla että luin väärin, enkä nyt löydä asiaa. Mutta lakitekstissä todetaan, että vain 12 poikkeusta mahdollistavat poistumisen rajoitetulta alueelta. Eli: "Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä:..." ja sitten ne 12 poikkeusta. Eli, mökille saisi lähteä Utsjoelle Helsingistä vain jos se on oma mökki tai pysyvässä hallinnassa.

Niin ja esim. Dubaihin on ihan ok lähteä. Mutta jos Sanna haluaa niin niin sitten perutan Lapin reissun pääsisältä ja lähden Dubaihin
 
Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
 
Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
No tämähän edellyttäisi ensin sitä, että joudut jostain syystä tekemisiin viranomaisten kanssa. Eli aika epätodennäköinen skenaario.
 
No tämähän edellyttäisi ensin sitä, että joudut jostain syystä tekemisiin viranomaisten kanssa. Eli aika epätodennäköinen skenaario.
Lähinnä laillisesta näkökulmasta mietin, eli onko viranomaisella valtuuksia kysellä menemisiä rajoitusalueen ulkopuolella. En siihen usko, että asiaa mitenkään oikeasti valvottaisi.
 
Millä poliisi haarukoisi rajoitusalueen sisäpuolisia henkilöitä rajoitusalueen ulkopuolella? Tulisiko meille jokin hihamerkki, joka erottaisi epätoivotut henkilöt muista suomalaisista?
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.
 
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.

Ei sitä kukaan tule kysymään, ainakaan jos et satu muusta syystä olemaan poliisin kanssa tekemisissä. Eiköhän suurin osa noita rajoituksia suurinpiirtein noudata, jolloin toivottu vaikutus koronan leviämisen vähenemiseksi synny.
 
Ei sitä kukaan tule kysymään, ainakaan jos et satu muusta syystä olemaan poliisin kanssa tekemisissä. Eiköhän suurin osa noita rajoituksia suurinpiirtein noudata, jolloin toivottu vaikutus koronan leviämisen vähenemiseksi synny.
Teoreettista pohdiskeluahan tämä on, mutta normaalistihan poliisille ei tarvitse menemisiään selvitellä, joten ihan vaan yleisesti mietin, että onko rajoitusalueen ulkopuolella laillista pysäytellä kansalaisia ja selvitellä heidän menojaan.
 
Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
Muokkaus: lueskelin tätä hieman lisää, ja muutin sen perusteella käsitystäni: Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu). Näyttäisi siltä, ettei hyvältä näytä, ja että kuntarajan ylitys takaisi, ainakin tietyllä tavalla ehdotelmaa tulkitsemalla, ns. vapaudu vankilasta -kortin. Nähdään sitten toki tulevaisuudessa, miten laki lopulta muotoillaan, ja onko sen todellinen tulkinta tällainen sallivampi, vai kieltävämpi.

----------------------------------------------
Aiempi viestini kuului:

Sen perusteella miten kyseistä lakiehtodusta perustellaan, et ole vapaa, vaan voisivat aivan hyvin määrätä sinut takaisin kotiin. Ratsataanko niitä sitten, siihen en oikein usko. Kirjoitin tästä juuri eilen, mutta jäi näköjään edelliselle sivulle jo: Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu).

Lähinnä laillisesta näkökulmasta mietin, eli onko viranomaisella valtuuksia kysellä menemisiä rajoitusalueen ulkopuolella. En siihen usko, että asiaa mitenkään oikeasti valvottaisi.
Voivat kysellä (kts. poliisilaki 2 luku 1 §, tämän lain valvominen olisi sitten se "yksittäinen tehtävä" jos poliisi sattuu niin päättämään [kuinka pitävä peruste se kulloinkin on, se on sitten tapauskohtaista, mutta ei mahdotontakaan]). Tämän keskusteltavan lakiehdotuksen tapauksessa ei määritellä mitenkään sitä, minkä paikkakunnan poliisi sitä sattuu valvomaan, vaan että poliisi ihan vain yleisesti valvoo. Näin ollen missä tahansa päin Suomea voivat kyllä sinut, ainakin periaatteessa, pysäyttää, ja tarkastaa henkilöllisyytesi (ja siten kotipaikkasi -> kuulutko rajoitusten piiriin -> jos kuulut niin sittenhän on syy ja oikeutus kysellä menemisistä tarkemminkin). (Muokkaus: yliviivataan tämä, koska en tätä kirjoittaessani muistanut alla mainittua lakiehdotuksen tekstiä, joka ohittaa tämän pohdinnan ihan suorilta)

Muokkaus: ja lisäksi lakiehdotuksen 5 §:ssä lukee ihan suoraan: "Henkilön on annettava poliisin pyynnöstä selvitys liikkumisensa määränpäästä ja tarkoituksesta sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta perusteesta poiketa tässä laissa säädetyistä rajoituksista.". Että se siitä, selvitys on annettava jos sitä mistä tahansa syystä keksivät pyytää.

Millä poliisi haarukoisi rajoitusalueen sisäpuolisia henkilöitä rajoitusalueen ulkopuolella? Tulisiko meille jokin hihamerkki, joka erottaisi epätoivotut henkilöt muista suomalaisista?
Ei yhtään mitenkään, realistisesti. Tuskinpa vain tämän rikkomisesta voi jäädä muualla Suomessa kovinkaan helposti kiinni, jollei itse mene hölmöilemään (tai "naapuri" soita, että "tulkaas tarkistamaan, tuolla se Turun Erkki taas mennä viilettää". Tulevatko tarkistamaan, no ehkä jos on kovin tylsää, mutta muutoin tuskinpa vain.).
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.
Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.

Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
 
Muokkaus: ja lisäksi lakiehdotuksen 5 §:ssä lukee ihan suoraan: "Henkilön on annettava poliisin pyynnöstä selvitys liikkumisensa määränpäästä ja tarkoituksesta sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta perusteesta poiketa tässä laissa säädetyistä rajoituksista.". Että se siitä, selvitys on annettava jos sitä mistä tahansa syystä keksivät pyytää.

"Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä: 1) elintarvikkeiden, ruoan, lääkkeiden, polttoaineen tai muiden näihin merkitykseltään rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseksi; "

Tulkitsen tuota niin, että aina voi olla menossa johonkin Suomen monista Alkoista. Joko siihen lähimpään tai sitten vaikka Rovaniemen Alkoon. Toki tulkinta voi olla myös väärä, mutta saa tuosta aika huvittavan himmelin aikaiseksi keväälle :think:
 
"Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä: 1) elintarvikkeiden, ruoan, lääkkeiden, polttoaineen tai muiden näihin merkitykseltään rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseksi; "

Tulkitsen tuota niin, että aina voi olla menossa johonkin Suomen monista Alkoista. Joko siihen lähimpään tai sitten vaikka Rovaniemen Alkoon. Toki tulkinta voi olla myös väärä, mutta saa tuosta aika huvittavan himmelin aikaiseksi keväälle :think:
"Viinanhakureissullahan tässä" taitaa muodostua lentäväksi lauseeksi poliisille annetuissa selvityksissä :)
 
Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.

Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
Ainahan poliisi voi kysyä melkein mitä nyt mieleen tulee ja jos epäilee rikosta, niin varmasti myös kyselee kaikenlaista. Se, että pystyykö poliisi järjestämään ratsioita rajoitusalueen ulkopuolella tai ylipäätään ilman rikosepäilyä mennä kyselemään henkilöltä kotipaikkaa ja/tai liikkumisen syytä, niin tämä taitaa olla rajoitusalueen ulkopuolella mahdotonta?
 
Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.

Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
Tähän itse asiassa otin kantaa juuri tuossa yliviivaamassani kohdassa, sillä käytännössä poliisilaki on kirjoitettu sen verran laveasti, että voivat tarkistaa henkilöllisyyden "koska tahansa keneltä tahansa", ja keksiä perustelun sitten myöhemmin [ei nyt mennä tähän sen tarkemmin, pykälä ei todellisuudessa suoraan tarkoita tätä, vaan tuntuu vain välillä olevan ns. vallitseva käytäntö monessa asiassa]. Ja henkilöllisyyden myötä selviää kotipaikka -> josta selviää "automaattisesti" se, kuulutko rajoitusten piiriin.

Mielenkiintoisempi kysymys onkin tuon lakiehdotuksen pykälän 2 ensimmäisen momentin tulkinta. Momenttihan kuuluu: "Henkilön liikkuminen ja oleskelu muualla kuin hänen kotikunnassaan olevassa asuinpaikassa taikka muussa siihen rinnastuvassa asuinpaikassa on kielletty niiden kuntien alueilla, joilla kielto on välttämätön vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaavan hyvin laajalle levinneen vaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Kielto koskee poistumista asuinpaikalla olevan kiinteistön suljetusta tai rajatusta pihapiiristä."

Nyt tuota kun alkaa oikein makustella, sen voi ymmärtää kahdella tavalla: 1) liikkuminen on kiellettyä kotipihan ulkopuolella, mutta vain ja ainoastaan niiden kuntien alueella, joita tämä rajoitus koskee -> laki ei koskisi liikkumista muiden kuntien alueella -> jos pääset rajoittamattomaan kuntaan, saat liikuskella miten haluat. Tai sitten 2) "Kielto koskee poistumista ... pihapiiristä", ja olet missä tahansa muualla kuin pihapiirissäsi -> olet poistunut sieltä -> ei lopulta väliä missä kunnassa olet (kunnet ole kerran kotona). Lain perusteluja kun lukee, niin sieltä asiaan saa hieman lisää valoa. Sivulla 65:
Ehdotetun 2 momentin mukaan, kun henkilö liikkuu liikkumis- ja oleskelurajoituksia koskevalla alueella, henkilöllä tulisi olla mukanaan selvitys siitä, mikä on liikkumisen määränpää ja tarkoitus sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta poikkeusperusteesta. Poliisilla olisi oikeus saada henkilöltä momentin tarkoittama selvitys. Tiedot voidaan antaa joko suullisesti tai kirjallisesti poliisin sitä pyytäessä. Selvitys voisi olla myös sähköisesti saatavilla esimerkiksi matkapuhelimesta. Selvitys tulisi antaa poliisille poliisin sitä pyytäessä. Mikäli henkilö kieltäytyisi kokonaan selvityksen antamisesta, voitaisiin asiaa arvioida rikoslain 16 luvun 4 §:ssä tarkoitettuna niskoitteluna poliisia vastaan.
Tämän perustelun pohjalta voisin maallikkona tulkita, että poliisi ei sitten lopulta saisi/voisi selvittää liikkumista rajoitettujen kuntien ulkopuolella. Tämän perusteella myös voidaan mielestäni todeta, että lainsäätäjän tarkoituksena on ollut esittämäni vaihtoehdon 1 mukainen tulkinta. Käytännössä katsoen siis mikäli pääset rajoitusalueen ulkopuolelle, se on ns. vapaudu vankilasta -kortti (kielikuva, ei tästä tietenkään vankilaan joudu :D), ja kulkeminen on sitten täysin vapaata siellä ulkopuolella.

-----------------------------------------------------------

Muokkaus: tämänpäiväisessä tiedotustilaisuudessa annettiin, varsin oletettavasti, ymmärtää, että rajoitusalueen ulkopuolelle liikkuminen ei olisi lähtökohtaisesti sallittua. Seurataan siis mielenkiinnolla, minkälainen rajoitus on sitten lopulta. Käytännössä siis ajatus on tuon esittämäni vaihtoehdon 2 mukainen, mikä toki tuskin tulee varsinaisena yllätyksenä juuri kellekään.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva tuo Brasilian tilanne. Yhä nuorempia on otettu tehohoitoon. En tiedä, onko syy se että heidät priorisoidaan kun kapasiteetti on käytetty, vai että onko tuo variantti vain tehokkaampi pistämään yhä nuorempia tehohoitokuntono:

Suurin osa sairaalamme koronapotilaista on aiemmin perusterveitä 30–50-vuotiaita henkilöitä. Tässä on iso ero aiempaan korona-aaltoon, kertoi teho-osastolääkäri Pedro Archer Rio de Janeiron julkisen terveydenhuollon sairaalasta.

Brasilian terveysministeriön julkistamien tilastojen mukaan edellisen kolmen kuukauden aikana covidiin kuolleista ihmisistä 27 prosenttia oli 30–59-vuotiaiden ikäluokkaa. Lukema oli noussut 7 prosenttia joulukuuta edeltäneestä tilanteesta

 
Tunnin päästä pukkaa tiedotustilaisuutta, ehkä siellä sitten kerrotaan tarkemmin sisällöstä, joka kyllä vielä pääsee perustuslakivaliokunnan syyniin ja voipi laista tulla torso. Perustuslakivaliokunta edellytti yksityisten liikuntatilojen/ravintoloiden sulkemisessa sitä, että korvauksia on maksettava, joten jos tosiasiallisesti kielletään ihmisiä menemästä liiketiloihin, pitäisi varmaan myös korvauksia saada...kuvittelisin.
 
Suomeen pitäisi pistää samat toimet, mitkä Englannissa oli, kuukaudeksi. Nyt jos ja kun yhdessä asiassa tikistetään ja toisaalla jätetään ovi auki, niin meillä on pato, mutta siinä on iso reikä ja se on näinollen miltei hyödytön.
Sepä. Ihmettelin vain mikä lockdowneista tekee erityisen vasemmistolaisen. Vai onko vain tuo Brasilia aidosti oikeistolainen ratkaisu.
Unkarissa pitää kipittää iltakuudeksi himaan jalottelureissulta eli viinat pitää olla haettuna ennen pimeää.
 
Brasilian tilanne on todennäköisesti ihan vaan se, että siellä vanhat ovat niin eristyksissä jo muutenkin (ja osa kuollut edellisessä aallossa), nuoret saavat eniten tautia ja kapasiteettia ei ole niin vanhemmat eivät pääse edes sairaalaan asti.

Noista luvuista ei mielestäni voi oikein päätellä variantin panoksesta mitään.
 
Tunnin päästä pukkaa tiedotustilaisuutta, ehkä siellä sitten kerrotaan tarkemmin sisällöstä, joka kyllä vielä pääsee perustuslakivaliokunnan syyniin ja voipi laista tulla torso. Perustuslakivaliokunta edellytti yksityisten liikuntatilojen/ravintoloiden sulkemisessa sitä, että korvauksia on maksettava, joten jos tosiasiallisesti kielletään ihmisiä menemästä liiketiloihin, pitäisi varmaan myös korvauksia saada...kuvittelisin.

Jos ei mene läpi syynistä niin, sittenhän päästään yrittämään Persujen Tavion tavoilla: "Jos ette nyt viitsisi nuoriso bilettää" - joille täälläkin on naurettu partaa jo lähes kaikkien toimesta vuoden verran. Vaihtoehtona Orpon kokoontumisrajoitukset, jotka menevät kotirauhan piiriin ja poliisit käyvät kiertelemässä asuntoja läpi iltaisin ja valvomassa onko asunnossa ulkopuolisia vieraita sitten... tai vaihtoehtona löytyy myös "käytetään kaikki muut keinot ensin ennenkuin liikkumisrajoituksia otetaan käyttöön, se on ihan viimeinen asia rajoituksista" eli kohdennetaan nuoria aikuisia koskevat rajoitukset: päiväkoteihin? alakouluihin? <12v harrastuksiin? ym. sehän se vasta järjen riemuvoitto olisikin.
 
Jos ei mene läpi syynistä niin, sittenhän päästään yrittämään Persujen Tavion tavoilla: "Jos ette nyt viitsisi nuoriso bilettää" - joille täälläkin on naurettu partaa jo lähes kaikkien toimesta vuoden verran. Vaihtoehtona Orpon kokoontumisrajoitukset, jotka menevät kotirauhan piiriin ja poliisit käyvät kiertelemässä asuntoja läpi iltaisin ja valvomassa onko asunnossa ulkopuolisia vieraita sitten... tai vaihtoehtona löytyy myös "käytetään kaikki muut keinot ensin ennenkuin liikkumisrajoituksia otetaan käyttöön, se on ihan viimeinen asia rajoituksista" eli kohdennetaan nuoria aikuisia koskevat rajoitukset: päiväkoteihin? alakouluihin? <12v harrastuksiin? ym. sehän se vasta järjen riemuvoitto olisikin.
Ei tälläkään lakiesityksellä voida puuttua kodeissa ja yksityisissä sisätiloissa tapahtuvaan rietasteluun, valvonta on niin hankalaa. Itse näkisin, että pelkällä parveilukiellolla olisi suunnilleen sama vaikutus, koska näkyviin, eli julkisilla paikoilla tapahtuviin kokoontumisiin tällä lailla voidaan oikeastaan vain puuttua? Ja toki myös liikkeet hiljenevät, siis osa liikkeistä. Prismat ja muut hypermarketit varmaan kyllä vilkastuvat.
 
Ei tälläkään lakiesityksellä voida puuttua kodeissa ja yksityisissä sisätiloissa tapahtuvaan rietasteluun, valvonta on niin hankalaa. Itse näkisin, että pelkällä parveilukiellolla olisi suunnilleen sama vaikutus, koska näkyviin, eli julkisilla paikoilla tapahtuviin kokoontumisiin tällä lailla voidaan oikeastaan vain puuttua? Ja toki myös liikkeet hiljenevät, siis osa liikkeistä. Prismat ja muut hypermarketit varmaan kyllä vilkastuvat.

Niin tässä tilanteessa ei ole yhtään hyvää tai kaikkia tyydyttävää vaihtoehtoa. On luotettava asiantuntijoiden lausuntoihin, katsottava muualta maailmalta tulevaa signaalia ja dataa ja tehtävä karusti sen mukaisesti päätökset epidemian hallintaa koskien. Se miksi on himmeli ei yksinkertaisesti kovempi sulku menisi läpi eikä kansakaan varmaankaan mukaan lähtisi. Tartuntojen alaspainamiseksi liikkumisrajoitukset ovat olleet tehokkaita keinoja ja tämän himmelin osalta tuleekin sitten kysymykseen haluammeko noudattaa suomalaisina lakia ja oikeasti ottaa tilanteen vakavasti poliisin puuttuessa räikeisiin tilanteisiin nyt lainvoimalla hyväksyttävästi. Meillä on kuitenkin suuremmalti osin asianmukaisen koulutuksen ja pelisilmää omaavia poliiseja vaikka kuinka sioiksi jotkut heitä haukkuvat ja heitä pelkäävätkin tai siltä se vaikuttaa puheista.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedotustilaisuuden myötä näyttäisi siltä että kannattaa kirjoitella autoon erilaisia lappusia kuten "Olen menossa ostamaan viinaa" "Olen menossa ulkoilemaan rajoitusalueiden sisäpuolelle" "Olen menossa ostamaan jatkojohtoa", lisämerkintänä alle että en halua avata ikkunaa kun pelkään koronaa. Nämä voi sitten poliisin pysäyttäessä laittaa ikkunaa vasten jos tulevat kyselemään että mihin matka.
 
Jatkojohdon ostaminen ei ole sallittua yksistään vaan lapussa pitää lukea että menossa ostamaan Prismasta kaljaa ja jatkojohdon.

Jatkojohdon pystyy varmasti perustelemaan esim. sanomalla "Autotallissa olevan pakastimen jatkojohto meni rikki, pakasteet sulaa, nyt ois vähän kiire".
 
Jatkojohdon ostaminen ei ole sallittua yksistään vaan lapussa pitää lukea että menossa ostamaan Prismasta kaljaa ja jatkojohdon.
Entä jos tarvitsee televisioon antennikaapelin, jotta voi katsella hallituksen tiedotustilaisuutta? Tai verkkojohdon tietokoneeseen, koira söi vanhan?

Joo, lapsellista, mutta niin on nämä rajoituksetkin.
 
Entä jos tarvitsee televisioon antennikaapelin, jotta voi katsella hallituksen tiedotustilaisuutta? Tai verkkojohdon tietokoneeseen, koira söi vanhan?

Joo, lapsellista, mutta niin on nämä rajoituksetkin.

Niin, ainahan voidaan pistää Uusimaa ja Varsinais-Suomi kiinni kokonaan niin ei tarvitsisi neppailla asian kanssa.
 
Niin, ainahan voidaan pistää Uusimaa ja Varsinais-Suomi kiinni kokonaan niin ei tarvitsisi neppailla asian kanssa.
Niin tai koko Suomi?

Mut tulee kyllä vaatimaan paljon rautalankaa, että ihmiset tietävät oikeasti, mitä voi tehdä ja mitä ei. Jos rangaistuksena olisi esim. 10 päiväsakkoa, niin kuin taisi olla Uudenmaan sulun rikkomisesta, niin se tekee jo keskituloisella monta saturaista, joten oikeusturvan kannalta pitää olla hyvin tarkat ohjeet, mikä on välttämätöntä ja mikä ei.
 
Niin, ainahan voidaan pistää Uusimaa ja Varsinais-Suomi kiinni kokonaan niin ei tarvitsisi neppailla asian kanssa.
En tiedä mitä tarkoitat. Nythän ollaan rajoittamassa liikkumista vain viiden kaupungin alueella, ei maakuntatasolla.

Mutta jos tarkoitus on puuttua siihen, että ihmiset eivät tapailisi toisiaan yksityisesti, niin miten rautakaupassa asioinnin kieltäminen istuu tähän?
Miksi ei vain voida asettaa tiukempi kokoontumisrajoitus, esim. max kaksi henkilöä?
 
Olisiko mahdollista yrittää keskittyä ketjun aiheeseen, eikä höhötellä ja listata erilaisia keinoja millä perseillä ja kiertää rajoituksia? Sellaiselle on olemassa parempiakin paikkoja, kuten mm. se korona-offtopic -ketju.

Kaikkien luulisi kuitenkin ymmärtävän mitä rajoituksilla ajetaan takaa ja samalla tavalla pitäisi ymmärtää, että ihan kaikkia mahdollisia variaatioita ei ole mahdollista eikä tarkoituksenmukaista listata.
 
En tiedä mitä tarkoitat. Nythän ollaan rajoittamassa liikkumista vain viiden kaupungin alueella, ei maakuntatasolla.

Mutta jos tarkoitus on puuttua siihen, että ihmiset eivät tapailisi toisiaan yksityisesti, niin miten rautakaupassa asioinnin kieltäminen istuu tähän?
Miksi ei vain voida asettaa tiukempi kokoontumisrajoitus, esim. max kaksi henkilöä?

Melkeinpä puheenvuoroista näkyy, että kuka ottaa tämän epidemian ja asian tosissaan ja kuka ei. Kuka keskittyy olennaisesti vääriin seikkoihin, kuten siihen että "höhö, alkoholi on luokiteltu elintarvike" - käytänpä sitä syytä kaikkeen liikkumiseeni, koska voin.

Kokoontumisrajoitukset ovat jo suhteellisen pienet ja on sanottu ettei niillä olisi merkittävää vaikutusta R-lukuun sekä tähän on asiantuntijoiden toimesta kerrottu myös lainmukaisia ongelmia valvonnan suhteen. Tätä on puitu mediassa koko ajan. Myös luotan meidän asiantuntijoiden lausuntoihin epidemian hallinnassa. En pysty arvioimaan näitä toimia paremmin kuin he.
 
Veikkaan kuitenkin, että ne ketkä aikasiemmin perseili, jatkaa perseilyä ja muut kärsii tämän takia. Nyt kärsijiin on tullut aika hemmetin iso skaala uusia yrittäjiä. Sakkoja tuskin montaa jaetaan.
 
Melkeinpä puheenvuoroista näkyy, että kuka ottaa tämän epidemian ja asian tosissaan ja kuka ei. Kuka keskittyy olennaisesti vääriin seikkoihin, kuten siihen että "höhö, alkoholi on luokiteltu elintarvike" - käytänpä sitä syytä kaikkeen liikkumiseeni, koska voin.

Kokoontumisrajoitukset ovat jo suhteellisen pienet ja on sanottu ettei niillä olisi merkittävää vaikutusta R-lukuun sekä tähän on asiantuntijoiden toimesta annettu lainmukaisia ongelmia sekä valvonnan suhteen. Tätä on puitu mediassa koko ajan. Myös luotan meidän asiantuntijoiden lausuntoihin epidemian hallinnassa. En pysty arvioimaan näitä toimia paremmin kuin he.
Kokoontumisrajoitukset, nykyiset siis, eivät koske esim. niitä hengailevia nuorisoporukoita. Kokoontumisrajoitukset koskevat tällä hetkellä lainsäädännöllisesti vain järjestettyjä tilaisuuksia (yleisötilaisuudet, mielenosoitukset). Eli olisi ehkä voinut vähän viilata sitä lakia paremmaksi.
 
Niin, tällä kai on tarkoitus saada biletykset yksityistiloissa loppumaan. Mites tämä nyt sitten loppuu? Ne joita ei ole rajoitukset kiinnostaneet tippaakaan nyt eivät vain pue verkkareita päälle perjantaina kun lähtevät viikottaiselle biletyspaikalle?

Aivan katastrofi että kaikki palveluyritykset ja muut kuin prismat pistetään käytännössä säppiin (tai siis näitähän ei virallisesti suljeta mutta ei voida käytännössä pitää aukikaan kun sinne ei saa mennä? vai saavatko nyt korvauksia kun eivät voi harjoittaa liiketoimintaa?) ongelman vuoksi jota tällä ei voida ratkaista. Päällimmäisenä nyt jää mieleen että tässä halutaan vain kiusata ihmisiä ampumalla tykillä hyttystä ja luonnollisesti tekemällä hyväosaisille, kuten päättäjille, porsaanreijät että pääsevät mökeilleen (omille siis, vuokratut iso paha) kulkemaan kuten aiemminkin.

Maskipakko on tietty ihan jees ja julkisiin liikennevälineisiin ihmismääriin rajoitukset.
 
Niin, tällä kai on tarkoitus saada biletykset yksityistiloissa loppumaan. Mites tämä nyt sitten loppuu? Ne joita ei ole rajoitukset kiinnostaneet tippaakaan nyt eivät vain pue verkkareita päälle perjantaina kun lähtevät viikottaiselle biletyspaikalle?

Aivan katastrofi että kaikki palveluyritykset ja muut kuin prismat pistetään käytännössä säppiin (tai siis näitähän ei virallisesti suljeta mutta ei voida käytännössä pitää aukikaan kun sinne ei saa mennä? vai saavatko nyt korvauksia kun eivät voi harjoittaa liiketoimintaa?) ongelman vuoksi jota tällä ei voida ratkaista. Päällimmäisenä nyt jää mieleen että tässä halutaan vain kiusata ihmisiä ampumalla tykillä hyttystä ja luonnollisesti tekemällä hyväosaisille, kuten päättäjille, porsaanreijät että pääsevät mökeilleen (omille siis, vuokratut iso paha) kulkemaan kuten aiemminkin.
Juuri näin. Ne ketkä haluaa bilettää, tulevat kyllä jatkamaan bilettämistä. Näille perseilijöille rajoitukset tekee siitä varmaan vielä astetta hauskempaa kun saa vähän rikkoa sääntöjä ja haistatella auktoriteeteille.

Taloudelliset haitat ovat taas todella merkittäviä.

Todella ihmeellinen tosiaan tuo vuokramökkikielto. Mitä ihmeen eroa sillä on meneekö perhe Lappiin hiihtämään vuokramökkiin vai omaan. :facepalm:
 
Juuri näin. Ne ketkä haluaa bilettää, tulevat kyllä jatkamaan bilettämistä. Näille perseilijöille rajoitukset tekee siitä varmaan vielä astetta hauskempaa kun saa vähän rikkoa sääntöjä ja haistatella auktoriteeteille.

Taloudelliset haitat ovat taas todella merkittäviä.

Todella ihmeellinen tosiaan tuo vuokramökkikielto. Mitä ihmeen eroa sillä on meneekö perhe Lappiin hiihtämään vuokramökkiin vai omaan. :facepalm:
Vuokramökkikiellossa ei liene mitään ihmeellistä. Omalle mökille voi mennä, koska jos se kielletään, eteen tulee tilanteita joissa mökkien omistajat vaativat korvauksia mahdollisista vahingoista kun omaisuuttta (kiinteistöjä) ei pääse ylläpitämään tai huoltamaan.
 
Minä väitän, että vuosi sitten oli tilanne yhtä paha kuin nyt. Silloin ei vaan ihmiset menneet (tai päässeet) testeihin kuin vasta tyyliin pää kainalossa. Nythän kehotetaan menemään testeihin aivan pienen flunssa oireen takia.
 
Nyt hallituksen pitäisi siis määritellä mitkä esineet ovat "välttämättömiä" ja mitkä ei, eli mitä saa käydä ostamassa muutenkin kuin ruokaostosten yhteydessä. Omalta osalta voin sanoa että jos pitää käydä varta vasten ostamassa lamppuja, sulakkeita ym. niin menen vaikka ei olisi sallittua, haistakoon vitut.
 
Nyt hallituksen pitäisi siis määritellä mitkä esineet ovat "välttämättömiä" ja mitkä ei, eli mitä saa käydä ostamassa muutenkin kuin ruokaostosten yhteydessä. Omalta osalta voin sanoa että jos pitää käydä varta vasten ostamassa ostamassa lamppuja, sulakkeita ym. niin menen vaikka ei olisi sallittua, haistakoon vitut.
Kyllä, pitää olla ennalta selvää, että onko liikkuminen laillista vai laitonta, koska laittomasta toiminnasta rangaistaan, eli nyt todellakin tarvitaan hyvin yksityiskohtaiset rautalankamallit, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Ei voi olla niin, että et voi olla varma rikotko lakia vai et. Etenkin tilanteessa, jossa ei ole mitään ihan vastaavaa olemassa olevaa oikeuskäytäntöä, josta asiaa voisi selvitellä.

Yksi mahdollisuus olisi, että liikkumisrajoituksen rikkomisesta ei rangaistaisi, vaan ohjattaisiin toimimaan oikein, eli velvotettaisiin siirtymään kotiin ja tulemaan uudestaan asioille, kun on oikea tarve. Uudenmaan sulussahan tilanne oli tämä, eli väärin perustein rajan yli yrittäneitä vain käännytettiin, rangaistuksia ei taidettu kokonaisuutena paljon jakaa ja osa niistäkin kumottiin jälkeenpäin, kun katsottiin niiden olleen perusteettomia.
 
Viimeksi muokattu:
Minä väitän, että vuosi sitten oli tilanne yhtä paha kuin nyt. Silloin ei vaan ihmiset menneet (tai päässeet) testeihin kuin vasta tyyliin pää kainalossa. Nythän kehotetaan menemään testeihin aivan pienen flunssa oireen takia.
Sairaalahoidossa olevien määrästähän tätä voi arvioida. HUS-alueella tilanne on nyt ehkä suunnilleen sama kuin viime keväänä pahimmillaan. Joillain alueilla, kuten TYKS, selvästi pahempi kuin vuosi sitten.
 
Olisiko mahdollista yrittää keskittyä ketjun aiheeseen, eikä höhötellä ja listata erilaisia keinoja millä perseillä ja kiertää rajoituksia? Sellaiselle on olemassa parempiakin paikkoja, kuten mm. se korona-offtopic -ketju.

Kaikkien luulisi kuitenkin ymmärtävän mitä rajoituksilla ajetaan takaa ja samalla tavalla pitäisi ymmärtää, että ihan kaikkia mahdollisia variaatioita ei ole mahdollista eikä tarkoituksenmukaista listata.
Juuri näin. Monen elämä saattaisi muutenkin helpottua ihan sillä yksinkertaisella tavalla, ettei yritä aina ymmärtää joka asiaa mahdollisimman väärin ja henkilökohtaisena loukkauksena.
 
Dubaihin nyt ei kannata mennä sortokoneistoa tukemaan missään skenaariossa ja varmasti miellyttävämpiäkin kohteita kyllä onnistuu löytämään jos reissuun pitää päästä.

Mutta siis liikkumista rajoitetaan ja se on se perustila. Tähän sitten on poikkeuksia tietyillä välttämättömiksi katsotuilla helpotuksilla. Eli jos liikkumisesi ei ole välttämätöntä niin sitten se on kiellettyä.

Kolmen viikon setti vaan päälle niin eiköhän se siitä taitu. Rajoitusten rikkominen sitten taas on sitä tyhmintä hommaa, kun se kokonaisuudessaan vaan hidastaa rajoituksista luopumista.

Senhän takia meillä tämä edustuksellinen demokratia on, että asiantuntijat neuvovat parhaansa mukaan ja poliitikot päättävät parhaansa mukaan. Näillä mennään siis.
 
Dubaihin nyt ei kannata mennä sortokoneistoa tukemaan missään skenaariossa ja varmasti miellyttävämpiäkin kohteita kyllä onnistuu löytämään jos reissuun pitää päästä.

Mutta siis liikkumista rajoitetaan ja se on se perustila. Tähän sitten on poikkeuksia tietyillä välttämättömiksi katsotuilla helpotuksilla. Eli jos liikkumisesi ei ole välttämätöntä niin sitten se on kiellettyä.

Kolmen viikon setti vaan päälle niin eiköhän se siitä taitu. Rajoitusten rikkominen sitten taas on sitä tyhmintä hommaa, kun se kokonaisuudessaan vaan hidastaa rajoituksista luopumista.

Senhän takia meillä tämä edustuksellinen demokratia on, että asiantuntijat neuvovat parhaansa mukaan ja poliitikot päättävät parhaansa mukaan. Näillä mennään siis.
Kyllä tapaukset tulee jo kausivaihtelun takia tippumaan nyt. Nyt voi hallitus vaan ottaa tapausten vähenemisen omaksi ansiokseen kun suuressa viisaudessaan lisäsivät rajoituksia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 103
Viestejä
4 894 657
Jäsenet
78 933
Uusin jäsen
v3p

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom