Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Nyt jos on mökin varannut niin tuskin paljoa välittää hallituksen suosituksista.
Näin se on, eli kyllä porukka menisi suurella todennäköisyydellä vuokramökeille pääsiäisenä, vaikka laki tulisi voimaan ja olisi sellainen, ettei vuokramökeille saisi mennä. Tulisi vaan paljon uusia rikollisia Suomeen eikä varmaan yleinen kunnioitus lakia kohtaan kasvaisi. Joskus pitää osata antaa periksi siellä määräävässäkin päässä.
 
Tämähän on erittäin yksinkertaista. Ihminen on ollut tyhmä jos varaa mökkiä tällaiseen aikaan. Ja tyhmyyden riskit joskus realisoituu.
Ottamatta siihen kantaa onko se järkevää vai ei, niin melkonen haloo tosta nousee. Nopeasti katsoin niin bookingin kautta 90 % majoituksista varattu pääsiäisen ajalta Levillä. Siihen mahtuu monta "tyhmää" ihmistä.
Edit: Aika moni on varannut pääsiäisen majoituksen jo aikaa sitten, eikä "tällaiseen aikaan".
 
Voi olla että luin väärin, enkä nyt löydä asiaa. Mutta lakitekstissä todetaan, että vain 12 poikkeusta mahdollistavat poistumisen rajoitetulta alueelta. Eli: "Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä:..." ja sitten ne 12 poikkeusta. Eli, mökille saisi lähteä Utsjoelle Helsingistä vain jos se on oma mökki tai pysyvässä hallinnassa.
No ensin mennään tietenkin kauppaan/apteekkiin siihen alueen rajalle, sitten tankille alueen ulkopuolelle ja hupsis, siitä onkin sitten ihan laillista jatkaa matkaa sinne vuokramökille.
 
Tämähän on erittäin yksinkertaista. Ihminen on ollut tyhmä jos varaa mökkiä tällaiseen aikaan. Ja tyhmyyden riskit joskus realisoituu.
Eri mieltä. Jos stadilainen on menossa hiihtelemään Lappiin, niin tartuntariski pienenee sekä kyseiselle hiihtelijälle että kaikille muillekin suomalaisille (kokonaisuutena sekä pitkällä tähtäimellä ehkä myös yksilöille). Näin se näyttäisi olevan, loma-aikoina tartuntatilanne on helpottunut tai ei ainakaan pahentunut. Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Näin ei tule tapahtumaan.
Näin minäkin toivon ja haluaisin uskoa, mutta toisaalta tärkeitä tehtäviä jätetään jo normaalioloissa hoitamatta.

Kuinka moni oikeesti lähtee perumaan jotain Levin mökkiä? Varsinkaan jos mökissä ei ole peruutus/siirtomahdollisuutta tai henkilöllä/porukalla ei ole mahdollisuutta saada esim sille varatulle neljälle päivälle myöhemmälle ajankohdalle lomaa.
Jatkokysymyksenä kuinka moni katsoo olevansa velvollinen tällöin perumaan, etenkin kun ei olla suoraan sanottu että laskun voi laittaa valtiokonttoriin.
 
Hesari lyö vettä myllyyn otsikollaan: "Alkoholin ostaminen olisi syy liikkua, parturi tai satunnainen suhde ei."

Kyllähän tässä nyt pedataan täystyrmäystä koko lakiesitykselle? Vai toivonko vain niin kovasti sitä, että ajatus on sumentunut :) Vitutti viime keväänä Uudenmaan sulku niin paljon, että post-traumaattinen stressireaktio on kai ymmärrettävää.

 
Hesari lyö vettä myllyyn otsikollaan: "Alkoholin ostaminen olisi syy liikkua, parturi tai satunnainen suhde ei."

Kyllähän tässä nyt pedataan täystyrmäystä koko lakiesitykselle? Vai toivonko vain niin kovasti sitä, että ajatus on sumentunut :) Vitutti viime keväänä Uudenmaan sulku niin paljon, että post-traumaattinen stressireaktio on kai ymmärrettävää.


Ehkä tarkoituksena onkin tehdä tehottomia rajoituksia kunnes saadaan kaikkivoipaisen jumalan oikeudet. Tai ainakin se poliisivaltio alulle.
 
kartta-iso-suomi-240321.png
Kuva. Hesen tuore koronakartta

Merihakalaiset nyt oli symboli — ansaitusti — ankeimmalle betonikylälle ikinä, mutta tarkemmin asiaa harkittuani, panssarit kadulle partioimaan ihan sama, pysykööt tontillaan Hakaniemi-Merihaka-Kallion alueella.

Merihaka on siitä kiva, että kaupunkilaiset voivat harrastaa usealla layerillä samaan aikaan päällekkäin, mutta kuitenkin ulkona.

14-svyle-21355254e49667621be.jpg

Kuva. Merihaan maalaamatonta betonieleganssia ja henkilöauto.
 
kartta-iso-suomi-240321.png
Kuva. Hesen tuore koronakartta

Merihakalaiset nyt oli symboli — ansaitusti — ankeimmalle betonikylälle ikinä, mutta tarkemmin asiaa harkittuani, panssarit kadulle partioimaan ihan sama, pysykööt tontillaan Hakaniemi-Merihaka-Kallion alueella.

Merihaka on siitä kiva, että kaupunkilaiset voivat harrastaa usealla layerillä samaan aikaan päällekkäin, mutta kuitenkin ulkona.

14-svyle-21355254e49667621be.jpg

Kuva. Merihaan maalaamatonta betonieleganssia ja henkilöauto.
Ei muuten näytä meillä täällä idässä olevan enää sen kummempi tilanne kuin muuallakaan, vähän ehkä yliedustusta, mutta ei pahasti :) Taudit ne tuppaa loppumaan sairastamalla.
 
Ainakin jossain luki ettei saa siirtyä liikkumisrajoitetulta alueelta ei-rajoitetulle alueelle.
Käytännössä näin asian on ajateltu olevan. Lainaus esityksen sivulta 56, pykälän 2 perusteluista: "Jos liikkumis- ja oleskelurajoitukset kohdistuvat kuntaan, joka on henkilön kotikunta ja hänellä on siellä asuinpaikka tai tilapäinen asuinpaikka, henkilön tulisi pysytellä asuinpaikassaan ja sen pihapiirissä. Liikkuminen olisi siten kuitenkin sallittua tietyin 3 §:ssä säädetyissä poikkeuksin.".

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että mikäli satut asumaan kunnassa jota rajoitus koskee, et saa sieltä poistua kuin pykälän 3 poikkeuksin. Itse lakiehdotelma alkaa sivulta 91, mutta nuo perustelut ovat varsin olennaisia myös. Pykälä 3, josta täällä nyt enimmäkseen keskustellaan, on sitten sivulla 92. Ei tarvitse olla lehtien tulkinnan varassa enää.

Napataanpa spoilerin alle koko pykälät 2 ja 3, jotta säilyvät vertailtavaksi sitten lopulliseen versioon:
Liikkumisvapauden rajoitus ja kasvomaskin tai hengityssuojaimen käyttö

Henkilön liikkuminen ja oleskelu muualla kuin hänen kotikunnassaan olevassa asuinpaikassa taikka muussa siihen rinnastuvassa asuinpaikassa on kielletty niiden kuntien alueilla, joilla kielto on välttämätön vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaavan hyvin laajalle levinneen vaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Kielto koskee poistumista asuinpaikalla olevan kiinteistön suljetusta tai rajatusta pihapiiristä.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään 1 momentissa tarkoitetuista kunnista sekä niiden muodostamista alueista siltä osin kuin alueet muodostuvat useammasta kuin yhdestä kunnasta. Asetus voidaan antaa määräajaksi, enintään 21 vuorokaudeksi ja se on voimassa vain välttämättömän ajan. Asetuksen voimassaoloa voidaan jatkaa enintään 21 vuorokautta kerrallaan.

Edellä 2 momentissa tarkoitettujen alueiden määritellyssä on otettava huomioon:
  1. virustartuntojen ilmaantuvuus ja tartuntojen kehityssuunta alueella;
  2. tartunnanlähteiden selvittämisen onnistuminen alueella;
  3. alueellinen ennuste sairaala- ja tehohoidon tulevasta tarpeesta;
  4. kunnan väestötiheys ja asema jonkin asiointi- ja työssäkäyntialueen osana.

Edellä 2 momentissa tarkoitetulla alueella liikkuvan vuonna 2007 tai sitä ennen syntyneen on käytettävä suun ja nenän peittävää kasvomaskia tai hengityssuojainta sisätiloissa ja liikennevälineissä, joissa on muita kuin samaan talouteen kuuluvia henkilöitä. Kasvomaskia tai hengityssuojainta ei ole kuitenkaan käytettävä, jos terveyteen liittyvät syyt estävät maskin tai suojaimen käytön.
Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen jokaisella on aina oikeus palata asuinpaikkaansa.

Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä:
  1. elintarvikkeiden, ruoan, lääkkeiden, polttoaineen tai muiden näihin merkitykseltään rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseksi;
  2. pankissa asioimiseksi sekä postin ja muiden lähetysten noutamiseksi ja lähettämiseksi;
  3. terveydenhuollon tai sosiaalihuollon palvelujen käyttämisen vuoksi taikka henkilökohtaista läsnäoloa edellyttävän viranomaisasioinnin toteuttamiseksi;
  4. virka- tai työsuhteeseen liittyvien työtehtävien hoitamiseksi taikka elinkeino- tai yritystoiminnan harjoittamiseksi;
  5. varhaiskasvatuslain (540/2018) mukaiseen varhaiskasvatukseen, perusopetuslain (628/1998) tai Helsingin eurooppalaisesta koulusta annetun lain (1463/2007) mukaiseen opetukseen tai toimintaan taikka lukiokoulutukseen, ammatilliseen koulutukseen tai korkea-asteen koulutukseen tai tällaisen koulutuksen pääsy-, valinta- tai soveltuvuuskokeisiin taikka ylioppilastutkinnon tai sitä vastaavaan tutkinnon kokeeseen osallistumisen vuoksi;
  6. yhteiskunnallisen luottamustoimen harjoittamiseksi samoin kuin yksityisen yhteisön tai säätiön toimielimen kokoukseen osallistumiseksi tai toimielimen jäsenen tehtävien hoitamiseksi taikka yhteisön tai säätiön edustamiseksi tilanteissa, joissa osallistumisen, tehtävien hoitamisen tai edustamisen lykkäämisestä voisi aiheutua vahinkoa yhteisölle tai säätiölle, sen osakkeenomistajalle tai jäsenelle taikka jollekin muulle;
  7. varusmiespalveluksen tai muun lakisääteisen velvollisuuden täyttämiseksi;
  8. läheisen henkilön hoivan tarpeen, kuolemanvaaran, kuoleman tai hautajaisten vuoksi, lapsen avun ja tuen tarpeen tai tapaamisoikeuden toteuttamiseksi, vammaisen henkilön avun ja tuen tarpeen toteuttamiseksi, tai vakiintuneen parisuhteen taikka muun näihin rinnastuvan merkitykseltään painavan syyn vuoksi;
  9. yksilöllisen sielunhoidollisen tapaamisen vuoksi uskonnollisen yhteisön edustajan kanssa;
  10. henkilön omistuksessa tai hallinnassa olevan rakennuksen, kiinteistön tai kulkuneuvon huoltamiseksi tai ylläpitämiseksi taikka asuinpaikan muuton vuoksi;
  11. henkilön vastuulla olevan eläimen hoitoa varten;
  12. henkilön omistuksessa tai pysyvässä hallinnassa olevalle vapaa-ajan asunnolle siirtymiseksi.

Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen sallittua on myös vuonna 2008 ja sen jälkeen syntyneen lapsen ulkoilu ja leikkiminen ulkona yhdessä muiden lasten kanssa. Kaikille sallittua on virkistäytymis- tai kuntoilutarkoituksessa tapahtuva ulkoilu samaan talouteen kuuluvien tai enintään kahden muun henkilön kanssa ja kotieläimen ulkoiluttaminen, jos se voi tapahtua riittävää etäisyyttä muihin henkilöihin pitäen ja tapahtuu alueella, jossa on voimassa 2 §:n 1 momentissa tarkoitettu kielto.

Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen sallittua on myös liikkuminen maahan saapumiseksi ja maasta lähtemiseksi.
 
Ei muuten näytä meillä täällä idässä olevan enää sen kummempi tilanne kuin muuallakaan, vähän ehkä yliedustusta, mutta ei pahasti :) Taudit ne tuppaa loppumaan sairastamalla.

No, joo, ero kavenee, mutta muiden huonontuessa. Itse asiassa äkkiseltään vertaillen lähinnä Vattuniemen vastuualueella tilanne on parantunut :tup:

Joskus tuli kirsikkatomaateilla ja basilikalla naamioitua bisset terveellisiksi. Nyt pitää päinvastoin, että saa syyn liikkua :kahvi:
 
No, joo, ero kavenee, mutta muiden huonontuessa. Itse asiassa äkkiseltään vertaillen lähinnä Vattuniemen vastuualueella tilanne on parantunut :tup:

Joskus tuli kirsikkatomaateilla ja basilikalla naamioitua bisset terveellisiksi. Nyt pitää päinvastoin, että saa syyn liikkua :kahvi:
Periaatteessa kannatan ajatusta, että Alkoon meno on aina riittävä peruste liikkua :thumbsup:
 
Tällä hetkellä klikkiotsikot viuhuvat siihen malliin, että kannattaa varmaan katsella hetken millaista lakia, pykälää ja poikkeusta niihin tulee sitten kun tulee.
Ongelmat ovat tosiaan vastaavat kuin viime keväänä (tai riski sama), eli että tilanne on huonontunut Turussa ja pääkaupunkiseudulla niin paljon että pelätään että tautia lähdetään eri paikkakunnilta olevien kaveriporukoiden kesken levittämään pitkin Suomea. Tätä samaa jouluna pelättiin, mutta riski ei silloin toteutunut on syynä sitten enemmän perhepiirissä vietetyt hetken ja sitä ennen pidettävällä vapaaehtoisella karanteenilla vai millä. Toki paikallisestikin halutaan tauti kuriin mahdollisimman pian ja tehokkaasti että riski Viron tielle tartuntojen osalta pienenisi olemattomiin.

Sinänsä tässä selkeästi halutaan puuttua tuohon 20-40 vuotiaiden liiallisiin kontaktimääriin, mutta sitä tuskin voidaan iän perusteella saada kuriin. Joten nyt on sitten pääkaupunkiseudulla ja Turkuun kehitelty tälläinen vältä liikkumista ellei kyseessä ole välttämätön toimenpide joka menee suositusten ohi ja muuttuu määräykseksi/vaatimukseksi josta voidaan rangaista (mikä sakko se sitten mahtaa ollakaan, toki törkeissä tapauksissa varmaan jotain muuta). Kuitenin kyseessä on resurssien perusteella vähän ylinopeuteen verrattava toimenpide. Sen valvomiseen on vain rajallisesti resursseja ja todennäköisesti vain tiedettyihin tai esiin tuleviin ongelmatapauksiin puututaan isommin kun siihen löytyy perusteet.

Vaikuttavuus on varmasti niin hyvä kun se tämän kaltaisessa toimessa voi olla, jos sitä käytetään fiksusti. Eri asia sitten miten niitä määräyksiä ko. kohderyhmässä noudatetaan. Toivottavasti merkittävästi paremmin kuin suosituksia.

Mielenkiintoisesti tilanne menee, jos porukka lähtee kavereiden kanssa lapin vuokramökille bilettämään ja siellä sitten tulee jotain kahnausta ja/tai ongelmaa sen verran että poliisi jututtaa ja porukka on vaikka Helsingin seudulta tms. Eli lähinnä kiinnostaa lätkäistäänkö kaikille sakot ja passitetaan takaisin kotiin vai mikä se käytäntö mahtaa olla.
 
Pakko tässä on nipistää itseään. Vakavasti otettava maan hallitus hieroo viikkokausia yksityiskohtia ja samaan aikaan hallintoalamaiset kansalaiset on kuin ilkikurisia pikkulapsia, jotka keksivät keinoja kiertää näitä muutenkin hobbytasoisia "rajoituksia". Voisiko terveysministeri huutaa puoli ysin uutisissa vaikka "lopettakaa se kyläily saatanan tunarit" ja keskittyä isoihin vetoihin.
 
Pakko tässä on nipistää itseään. Vakavasti otettava maan hallitus hieroo viikkokausia yksityiskohtia ja samaan aikaan hallintoalamaiset kansalaiset on kuin ilkikurisia pikkulapsia, jotka keksivät keinoja kiertää näitä muutenkin hobbytasoisia "rajoituksia". Voisiko terveysministeri huutaa puoli ysin uutisissa vaikka "lopettakaa se kyläily saatanan tunarit" ja keskittyä isoihin vetoihin.

Sitähän tässä yritetään. Liikkumisrajoitus jos joku on "iso veto", jolla homma saadaan kuriin jos saadaan (siis jos oletetaan että tautimäärät eivät muuten laske riittävän nopeasti). Mutta ehdottomasti huutamisen kannalla kyllä josko sillä menisi perille se suosituksien noudattamisen välttämättömyys.

THL tosiaan puoltaa liikkumisrajoituksia, koska nykyiset toimet eivät riitä hillitsemään epidemian pahenemista:
 
Viimeksi muokattu:
Pakko tässä on nipistää itseään. Vakavasti otettava maan hallitus hieroo viikkokausia yksityiskohtia ja samaan aikaan hallintoalamaiset kansalaiset on kuin ilkikurisia pikkulapsia, jotka keksivät keinoja kiertää näitä muutenkin hobbytasoisia "rajoituksia". Voisiko terveysministeri huutaa puoli ysin uutisissa vaikka "lopettakaa se kyläily saatanan tunarit" ja keskittyä isoihin vetoihin.
Voisi kyllä presidenttikin kasvattaa pallit ja pitää enemmän meteliä itsestään ja koronasta, vaikka hänellä ei käytännön valtaa paljon olekaan. On sillä silti epäsuoraa valtaa, jota voisi vaikkapa KÄYTTÄÄ.

Jopa Donald Trumpilla on yhä epäsuoraa valtaa liittyen koronaan USA:ssa. Vähän aikaa sitten se kehoitti kaikkia ihmisiä ottamaan rokotteen, ja tällä lausumalla voi olla jonkin verran merkitystä punaisissa osavaltioissa.
 
Onhan nyt toi koko "ulkonaliikkumiskielto" ihan pelleilyä. Mitää ei suljeta niin mitenkä helvetissä poliisi muka valvoo mihin ihmiset on menossa? Kuten aikaisemmin jo tässä funtsin että jos haluaa mennä käymään Gigantissa niin sanoo vaan "Sulakkeet paloi, pimeässäkö pitää istua?".

Ainakin omien hommien varjolla voi käytännössä mennä mihin huvittaa milloin milläkin syyllä, jo yritystoiminnan puolesta pitää käydä ties missä.
Myykö Gigantti muka sulakkeita?! :smoke:
 
läheisen henkilön hoivan tarpeen, kuolemanvaaran, kuoleman tai hautajaisten vuoksi, lapsen avun ja tuen tarpeen tai tapaamisoikeuden toteuttamiseksi, vammaisen henkilön avun ja tuen tarpeen toteuttamiseksi, tai vakiintuneen parisuhteen taikka muun näihin rinnastuvan merkitykseltään painavan syyn vuoksi;
Tämä on muuten mielenkiintoinen muotoilu(vaikka sitä on yritetty laimentaa loppukaneetilla). Äitiään ei siis saa käydä tapaamassa ellei tämä ole kuolemanvaarassa tai hoivan tarpeessa, mutta jos jotain vosua on aiemminkin polkaissut, saa tietenkin matkustaa tästä syystä. Joo, sinänsä kyllä koen jälkimmäisen omakohtaisestikin enemmän aikataulukriittiseksi ja olen muutenkin vastaan tällaista francolaisuutta, mutta just sayin'. :smoke:
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Tämä on muuten mielenkiintoinen muotoilu(vaikka sitä on yritetty laimentaa loppukaneetilla). Äitiään ei siis saa käydä tapaamassa ellei tämä ole kuolemanvaarassa tai hoivan tarpeessa, mutta jos jotain vosua on aiemminkin polkaissut, saa tietenkin matkustaa tästä syystä. Joo, sinänsä kyllä koen jälkimmäisen omakohtaisestikin enemmän aikataulukriittiseksi ja olen muutenkin vastaan tällaista francolaisuutta, mutta just sayin'. :smoke:
Äitiäänhän ei "saanut" käydä tapaamassa viime keväänäkään, jos äiti oli yli 70v... Tosin toi ikäihmisten eristäminen oli lakiteknisesti kyseenalainen juttu, mutta kuitenkin.
 
Äitiäänhän ei "saanut" käydä tapaamassa viime keväänäkään, jos äiti oli yli 70v... Tosin toi ikäihmisten eristäminen oli lakiteknisesti kyseenalainen juttu, mutta kuitenkin.
Viime keväänähän oli tämänsuuntaisesti vain suosituksia, joita toki harhauttavasti esitettiin määräyksinä ja elämänkoululaiset uskoivat. Tietysti palveluasumisen laittomat vierailukiellot ja kenties jopa vankina pitäminen olivat asia erikseen. Varsinaisia matkustusrajoituksia oli silti vain Uudenmaan laiton sulku.
 
Viime keväänähän oli tämänsuuntaisesti vain suosituksia, joita toki harhauttavasti esitettiin määräyksinä ja elämänkoululaiset uskoivat. Tietysti palveluasumisen laittomat vierailukiellot ja kenties jopa vankina pitäminen olivat asia erikseen. Varsinaisia matkustusrajoituksia oli silti vain Uudenmaan laiton sulku.
Tyylipisteitä ei voi kevään touhusta antaa, mutta oli se silti tämän epidemian vähiten huonosti hoidettu etappi Suomessa, ja tartunnat saatiin sentään kesän kynnykselle aika alas.

Eli jos ihmiset saatiin käyttäytymään nätisti ilman varsinaista lainsäädännöllistä velvoitetta, niin mikäs siinä sitten, whatever..

Nyt se ei kyllä enää taida toimia.
 
Tyylipisteitä ei voi kevään touhusta antaa, mutta oli se silti tämän epidemian vähiten huonosti hoidettu etappi Suomessa, ja tartunnat saatiin sentään kesän kynnykselle aika alas.
En mene heti sanomaan että olisin absoluuttisesti samaa mieltä, mutta suhteellisesti voi tietysti antaa pisteitä eri asteikolla kuin myöhemmistä vaiheista. Silloin tilanne oli epäselvempi ja tuntemattomampi, tilastotietoa aiemmasta ei ollut ehtinyt kertyä, ei ollut tottumusta siihen, mitä on epidemian aikana totuttu pitämään normaalihkona jne.

Silti alakoulutyylinen juksaaminen ylimmältä taholta asti on paitsi heikkojen tyylipisteiden arvoinen suoritus, omiaan pitkäaikaisemminkin vahingoittamaan luottamusta ja ilmapiiriä yhteiskunnassa.
Eli jos ihmiset saatiin käyttäytymään nätisti ilman varsinaista lain säätämää pakkoa, niin mikäs siinä sitten, whatever..
Oman arvioni mukaan viime kevään rajoitusajan lähes totaalinen hiljaisuus oli seurausta lähinnä siitä, että ihmiset pelkäsivät, pelästyivät, stressaantuivat, lomautettiin jne. Ei niinkään siitä, että muutama yksinkertaisempi tai vähemmän yhteiskunnasta ymmärtävä oikeasti luuli, että poliisi tulee pamputtamaan jos 71-vuotias käy kaupassa.
 
Kommarit ja ituhipit vallankahvassa, niin ei saa kansa selkoa yhtään mistään koronan suhteen. Virolaista, polakkia ym. pashaa valuu pimeisiin töihin rajan yli. Mitä tekee hallitus? Lyö mummot karanteeniin. Pääasia, että harmaan talouden työntekijöitä tulee rajan yli. Niille, kun on kiva maksaa suomalaista sos.turvaa palkan lisäksi.
 
Kommarit ja ituhipit vallankahvassa, niin ei saa kansa selkoa yhtään mistään koronan suhteen. Virolaista, polakkia ym. pashaa valuu pimeisiin töihin rajan yli. Mitä tekee hallitus? Lyö mummot karanteeniin. Pääasia, että harmaan talouden työntekijöitä tulee rajan yli. Niille, kun on kiva maksaa suomalaista sos.turvaa palkan lisäksi.
Pohjimmiltaan tässä on kysymys yksinkertaisesti ideologioista "rajat auki" vs. "rajat kiinni", ja tälle hallitukselle tuottaa tietysti suuria vaikeuksia lähestyä tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Ihan yksinkertaisesti tästä syystä uskon, että persu-johtoinen hallitus olisi hoitanut tämän epidemian paremmin kuin tämä nykyinen. Lisäksi sellainen hallitus olisi luultavasti suhtautunut rokotteiden hankkimiseenkin vähän luovemmin (eli kansallismielisemmin as opposed to "ollaan täysin EU:n varassa!")...
 
Olen onnellinen ettei näin ole, koronaakin pahempi olisi loputon psykoosi kuinka nyt on fasismi ja totalitarismi valloillaan..
Ironistahan on se, että tällaisessa kriisissä totalitarismista voi jopa melkein olla hyötyä.. Mutta se riippuu sitten ihan siitä totalitäärikosta. Esimerkiksi Putin on hoitanut hommat ihan päin p*rsettä. Kiina oletetusti ihan ok viime kevään jälkeen. Oletetusti. Myös esimerkiksi Thaimaa ja Vietnam ovat pärjänneet hyvin, varmaan osittain juuri siksi, että junttahallinto on käskenyt mitä tehdään ja sitten on toteltu.

Suomen ongelma ei ole demokratia, vaan perusoikeuksiin ladattu kaikkivoipaisuus, joka tuntuu olevan Suomessa kaikkivoipaisempaa kuin joissain muissa demokratioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjimmiltaan tässä on kysymys yksinkertaisesti ideologioista "rajat auki" vs. "rajat kiinni", ja tälle hallitukselle tuottaa tietysti suuria vaikeuksia lähestyä tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Ihan yksinkertaisesti tästä syystä uskon, että persu-johtoinen hallitus olisi hoitanut tämän epidemian paremmin kuin tämä nykyinen. Lisäksi sellainen hallitus olisi luultavasti suhtautunut rokotteiden hankkimiseenkin vähän luovemmin (eli kansallismielisemmin as opposed to "ollaan täysin EU:n varassa!")...
Tavion parin päivän takaiset kommentit kyllä suosivat pehmeästi vapaaehtoisia toimia eikä mitään sulkuja. En usko että mikään hallitus olisi saanut rajoja niin totaalisesti kiinni etteikö viruuta olisi luisunut Suomeen ollenkaan. Lait ja asetukset sekä eduskunta olisivat muutenkin olleet myös persujen haittana. Ja varsinkin hallituskumppanit.

Jos rokotteita miettii niin ei kyllä käy kateeksi Unkarilaisia kun sinne on haalittu tuotetta Kiinasta ja Intiasta ja mistähän vielä. Suomen rokotustahti on ihan alright eikä muutenkaan muuta EU:ta nopeampi rokottaminen oikein tilannetta ratkaise kun vasta koko EU:n (ja lopulta koko maaailman) hyvä tilanne päästää meidät takaisin normaalielämän suuntaan.

Sain varattua itselleni rokotusajan. Saa nähdä ehtiikö Astra Zeneca parissa viikossa jälleen hyväksi ja turvalliseksi tuotteeksi. Ehkä en edes katso mitä piikki sisältää niin ei tule plasebo oireita.
 
En usko että mikään hallitus olisi saanut rajoja niin totaalisesti kiinni etteikö viruuta olisi luisunut Suomeen ollenkaan.
Totaalisulku ei kai ole ollut puheissakaan. Tavaraliikenne jatkuisi oli ketä tahansa päättämässä. Mutta ehkä muut saisivat levällään olevia ovia paremmin kiinni henkilöliikenteeltä kuin hallitus, ainoa mikä niiltä onnistuu on selittäminen.
 
Viruksen leviämistä ei voi estää kokonaan. Siitä kertoo sekin että on kuultu monesti että rokottaminen on ainoa ratkaisu.

Siihen on ihan syy miksi "mallimaa" toisensa jälkeen muuttuu yhtäkkiä tautipesäkkeeksi. Viimeisimpänä Islanti ilmeisesti. Naiivia kuvitella että joku paikka säästyisi. Rokotuksen kiirehtiminen on ainot tehokas keino.
 
Jos nämä rajoitukset tulevat menemään läpi niin en näe mitään syytä, minkä takia Helsinkiin ja Turkuun ei voisi myös sitten priorisoida enemmän rokotteita. Jos tilanne on niin huono, että liikkumista pitää rajoittaa niin sitten sitä pitää parantaa rokotteilla.

Keskustalle ei käynyt aiemmin rokotteiden priorisointi, koska tasa-arvo, mutta liikkumisrajoitukset kyllä käy..
 
Periaatteessa kannatan ajatusta, että Alkoon meno on aina riittävä peruste liikkua :thumbsup:

Itse ainakaan en ajatellut käyttää tuntikaupalla aikaa joihinkin poikkeuspoikkeus-listojen lukemiseen ja tulkitsemiseen, niin ajattelin ihan vaan ottaa yhden perusteen joka on yleispätevästi valmiina vasemmistofasistien koronapoliisia varten. Jos "olen menossa ostamaan alkoholia" pätee kaikkeen niin sillä sitten.
 
Totaalisulku ei kai ole ollut puheissakaan. Tavaraliikenne jatkuisi oli ketä tahansa päättämässä. Mutta ehkä muut saisivat levällään olevia ovia paremmin kiinni henkilöliikenteeltä kuin hallitus, ainoa mikä niiltä onnistuu on selittäminen.
Tuo on aika huono keppihevonen ja sen hakkaamisen voisi lopettaa jos ei halua perustella niitä toimia joita haluaisi nähdä.

Onhan se Viron raja ollut nyt niin kiinni kuin se nyt voi olla jo hetken (vain välttämättömällä syyllä ja varustamot vaativat negatiivisen testi). Itärajalta ei pääse käytännössä maahan (paitsi logistiikka ja hekin käyvät about 10 päivän välein) ja Ruotsin puolellakin otetaan koronatestejä kun joen ylittää. Finnair vaatii negatiivisen testin, Helsinki-Vantaalla pääsee testiin ja Turun kenttäkin testaa nyt kaikki.

AVIt ovat olleet itse myös sitä mieltä, että rajat ovat hyvässä hallinnassa eikä niissä ole kritiikkiin aihetta.

Että aika vähän tuohon rajaliikenteeseen voidaan tuota enemmän puuttua muuta kuin laittamalla se kokonaan kiinni.

Mitä rokotteiden nopeampaan jakamiseen pääkaupunkiseudulle ja Turkuun tulee, niin THL ihan suoraan toteaa että sen vaikutus tulee liian hitaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Että aika vähän tuohon rajaliikenteeseen voidaan tuota enemmän puuttua muuta kuin laittamalla se kokonaan kiinni.
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.
 
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.

Eli mikä/mitkä toimenpiteet haluaisit vielä lisäksi siihen rajaliikenteeseen jos ko. toimet jotka on tehty koet selittämiseksi ja avoimiksi oviksi?
 
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.

Varmasti toimii Suomen rajalla erittäin hyvin, mutta tässä on välissä sen verran monta maata ettei sieltä Lähi-Idästä ihan samalla tavalla interreilata kuin ennen koronaa.
 
Eli mikä/mitkä toimenpiteet haluaisit vielä lisäksi siihen rajaliikenteeseen jos ko. toimet jotka on tehty koet selittämiseksi ja avoimiksi oviksi?
Enpä mitään jos tosiaan osoitetaan rajalla töppösten suunnaksi mistä on tullutkin.
 
Varmasti toimii Suomen rajalla erittäin hyvin, mutta tässä on välissä sen verran monta maata ettei sieltä Lähi-Idästä ihan samalla tavalla interreilata kuin ennen koronaa.
Jep silloin oli mahdotonta kun oli kansainväliset sopimukset mistä ei oltu kerrottu ilmeisesti välimaille. Siihen nähden nyt menee sentään paremmin.
 
Itse ainakaan en ajatellut käyttää tuntikaupalla aikaa joihinkin poikkeuspoikkeus-listojen lukemiseen ja tulkitsemiseen, niin ajattelin ihan vaan ottaa yhden perusteen joka on yleispätevästi valmiina vasemmistofasistien koronapoliisia varten. Jos "olen menossa ostamaan alkoholia" pätee kaikkeen niin sillä sitten.
Ehkä punahuulihallituksemme larppaa Britannian vasemmistofasisteja jotka myös laittoi rankat liikkumiskiellot. Vai mikä näissä liikkumisrajoituksissa tekee niistä erityisen vasemmistolaisia?
 
Jos huomenna eduskunta hyväksyy tämän niin viikossa saadaan aikaan päätös. Just sopivasti pääsiäiseksi. Tiukkaa toki tekee...

STT:n eduskuntalähteiden mukaan laki saataisiin voimaan ehkä kuitenkin vasta pääsiäisen jälkeen:

STT:lle arvioidaan eduskuntalähteistä, että liikkumisrajoituksia koskevaa lakia tuskin saadaan voimaan ennen pääsiäistä.

Erään arvion mukaan esitys voitaisiin saada eduskunnasta läpi ja presidentin vahvistettavaksi pääsiäisen jälkeisenä tiistaina.


Tietty, vielä parempi olisi jos "mua ei nappaa"-tyypit rajoittaisivat sosiaalisia kontaktejaan ihan vaan ilman tätä lakia ja koko lakia ei tarvitsisi edes säätää.
 
Ehkä punahuulihallituksemme larppaa Britannian vasemmistofasisteja jotka myös laittoi rankat liikkumiskiellot. Vai mikä näissä liikkumisrajoituksissa tekee niistä erityisen vasemmistolaisia?
Suomeen pitäisi pistää samat toimet, mitkä Englannissa oli, kuukaudeksi. Nyt jos ja kun yhdessä asiassa tikistetään ja toisaalla jätetään ovi auki, niin meillä on pato, mutta siinä on iso reikä ja se on näinollen miltei hyödytön.
 
Jos nämä rajoitukset tulevat menemään läpi niin en näe mitään syytä, minkä takia Helsinkiin ja Turkuun ei voisi myös sitten priorisoida enemmän rokotteita. Jos tilanne on niin huono, että liikkumista pitää rajoittaa niin sitten sitä pitää parantaa rokotteilla.

Keskustalle ei käynyt aiemmin rokotteiden priorisointi, koska tasa-arvo, mutta liikkumisrajoitukset kyllä käy..
Mulla on vähän sellainen tunne, että myös tällä palstalla monella kriisialueiden ulkopuolella asuvilla on samanlainen kuperkeikka aivoissa.

Jos vastaus miksi niitä rokotteita ei voisi kriisialueille priorisoida on, että "sitä saa mitä tilaa", niin muistuttaisin, että noilla alueilla asuu hyvin paljon ihmisiä, jotka noudattavat rajoituksia oikein hyvin. He kärsivät tiettyjen ihmisryhmien perseilystä aivan syyttään.
 
Keskustalle ei käynyt aiemmin rokotteiden priorisointi, koska tasa-arvo, mutta liikkumisrajoitukset kyllä käy..

Mun muistaakseni Saarikko siis vastusti priorisointia ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu (mitä kukaan ei käsittääkseni edes ehdottanut). Ja totesi, että kun riskiryhmät on rokotettu, voidaan asiaa tarkastella. Eli mielestäni keskusta ei tuota vastustanut sellaisena kuin sitä ehdotettiin.

Mutta HUS-alueella on koko koronan ajan noudatettu muuta maata paremmin suosituksia, rajoitukset olleet kovemmat ja nyt mahdollisesti liikkumisrajoitukset tulisi päälle. Kyllä vähin miten pääkaupunkiseutua (ja ehkä Varsinais-Suomea) voisi koronassa tukea on juuri rokotusten priorisointi.
 
Tämähän on erittäin yksinkertaista. Ihminen on ollut tyhmä jos varaa mökkiä tällaiseen aikaan. Ja tyhmyyden riskit joskus realisoituu.
Jaha. Jos mietitään vaikka jotain perhettä, jossa lapset on koulussa, niin vähemmän tuolle perheelle tulee kontakteja Lapissa hiihdellessä, kuin kotona ollessa.

Ei tuonne menoa kukaan ole estämässä ja kyllähän siellä paikalliset yrittäjät suoraan toivovat, että ihmisiä tulee.

Näyttää muuten VR:n pääsiäisen autojuniin tulevan koko ajan vapaita paikkoja. Nuo oli pitkään kaikki loppuunmyytyjä. Nyt on viimehetken peruuttajat liikkeellä kun 7 päivää ennen lähtöä veloitus on vain 10%.
 
Mun muistaakseni Saarikko siis vastusti priorisointia ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu (mitä kukaan ei käsittääkseni edes ehdottanut). Ja totesi, että kun riskiryhmät on rokotettu, voidaan asiaa tarkastella. Eli mielestäni keskusta ei tuota vastustanut sellaisena kuin sitä ehdotettiin.

Mutta HUS-alueella on koko koronan ajan noudatettu muuta maata paremmin suosituksia, rajoitukset olleet kovemmat ja nyt mahdollisesti liikkumisrajoitukset tulisi päälle. Kyllä vähin miten pääkaupunkiseutua (ja ehkä Varsinais-Suomea) voisi koronassa tukea on juuri rokotusten priorisointi.

Ja näissäkin ensin ne maahanmuuttajat mitkä korostuu tartunnoissa jotta niiltä voidaan rajoitukset purkaa ensin. Sitten muu väestö.
 
Mun muistaakseni Saarikko siis vastusti priorisointia ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu (mitä kukaan ei käsittääkseni edes ehdottanut). Ja totesi, että kun riskiryhmät on rokotettu, voidaan asiaa tarkastella. Eli mielestäni keskusta ei tuota vastustanut sellaisena kuin sitä ehdotettiin.

Mutta HUS-alueella on koko koronan ajan noudatettu muuta maata paremmin suosituksia, rajoitukset olleet kovemmat ja nyt mahdollisesti liikkumisrajoitukset tulisi päälle. Kyllä vähin miten pääkaupunkiseutua (ja ehkä Varsinais-Suomea) voisi koronassa tukea on juuri rokotusten priorisointi.
Sittenhän tilanteen pitäisi olla muita alueita parempi, eikä päinvastoin!
Korona kuitenkin tottelee oikeinhyvin eristystoimenpiteitä!
Käytännössä esim mielenosoitus näytti, että ei siellä niistä toimenpiteistä välitetä...
 
Tietty, vielä parempi olisi jos "mua ei nappaa"-tyypit rajoittaisivat sosiaalisia kontaktejaan ihan vaan ilman tätä lakia ja koko lakia ei tarvitsisi edes säätää.

Tuoreimmassa kartassa 230 uutta tartuntaa 14 vuorokauden aikana Kallio-Sörnäinen alueella. Kovasti puuttuu dialogi hallituksen ja sen äänestäjien välillä.
 
Sittenhän tilanteen pitäisi olla muita alueita parempi, eikä päinvastoin!

No tuo on siis väärä johtopäätös. Korona leviää siellä missä väestöntiheys on suuri, perhekoot suuria, ihmiset käyttävät paljon julkista liikennettä jne. Tämä on fakta jokaikisessä maassa ympäri maailman. Eli vaikka on kovemmat rajoitukset joita noudatetaan niin vääjäämättä tauti leviää nopeammin kuin harvaanasutussa paikassa jossa niitä ei noudateta. Eli rajoitusten noudattaminen ei ole ainoa tartuntojen kanssa korreloiva asia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 094
Viestejä
4 894 236
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom