Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
No tämähän edellyttäisi ensin sitä, että joudut jostain syystä tekemisiin viranomaisten kanssa. Eli aika epätodennäköinen skenaario.Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
Lähinnä laillisesta näkökulmasta mietin, eli onko viranomaisella valtuuksia kysellä menemisiä rajoitusalueen ulkopuolella. En siihen usko, että asiaa mitenkään oikeasti valvottaisi.No tämähän edellyttäisi ensin sitä, että joudut jostain syystä tekemisiin viranomaisten kanssa. Eli aika epätodennäköinen skenaario.
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.Millä poliisi haarukoisi rajoitusalueen sisäpuolisia henkilöitä rajoitusalueen ulkopuolella? Tulisiko meille jokin hihamerkki, joka erottaisi epätoivotut henkilöt muista suomalaisista?
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.
Teoreettista pohdiskeluahan tämä on, mutta normaalistihan poliisille ei tarvitse menemisiään selvitellä, joten ihan vaan yleisesti mietin, että onko rajoitusalueen ulkopuolella laillista pysäytellä kansalaisia ja selvitellä heidän menojaan.Ei sitä kukaan tule kysymään, ainakaan jos et satu muusta syystä olemaan poliisin kanssa tekemisissä. Eiköhän suurin osa noita rajoituksia suurinpiirtein noudata, jolloin toivottu vaikutus koronan leviämisen vähenemiseksi synny.
Muokkaus: lueskelin tätä hieman lisää, ja muutin sen perusteella käsitystäni: Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu). Näyttäisi siltä, ettei hyvältä näytä, ja että kuntarajan ylitys takaisi, ainakin tietyllä tavalla ehdotelmaa tulkitsemalla, ns. vapaudu vankilasta -kortin. Nähdään sitten toki tulevaisuudessa, miten laki lopulta muotoillaan, ja onko sen todellinen tulkinta tällainen sallivampi, vai kieltävämpi.Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
Lähinnä laillisesta näkökulmasta mietin, eli onko viranomaisella valtuuksia kysellä menemisiä rajoitusalueen ulkopuolella. En siihen usko, että asiaa mitenkään oikeasti valvottaisi.
Ei yhtään mitenkään, realistisesti. Tuskinpa vain tämän rikkomisesta voi jäädä muualla Suomessa kovinkaan helposti kiinni, jollei itse mene hölmöilemään (tai "naapuri" soita, että "tulkaas tarkistamaan, tuolla se Turun Erkki taas mennä viilettää". Tulevatko tarkistamaan, no ehkä jos on kovin tylsää, mutta muutoin tuskinpa vain.).Millä poliisi haarukoisi rajoitusalueen sisäpuolisia henkilöitä rajoitusalueen ulkopuolella? Tulisiko meille jokin hihamerkki, joka erottaisi epätoivotut henkilöt muista suomalaisista?
Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.
Muokkaus: ja lisäksi lakiehdotuksen 5 §:ssä lukee ihan suoraan: "Henkilön on annettava poliisin pyynnöstä selvitys liikkumisensa määränpäästä ja tarkoituksesta sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta perusteesta poiketa tässä laissa säädetyistä rajoituksista.". Että se siitä, selvitys on annettava jos sitä mistä tahansa syystä keksivät pyytää.

"Viinanhakureissullahan tässä" taitaa muodostua lentäväksi lauseeksi poliisille annetuissa selvityksissä"Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä: 1) elintarvikkeiden, ruoan, lääkkeiden, polttoaineen tai muiden näihin merkitykseltään rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseksi; "
Tulkitsen tuota niin, että aina voi olla menossa johonkin Suomen monista Alkoista. Joko siihen lähimpään tai sitten vaikka Rovaniemen Alkoon. Toki tulkinta voi olla myös väärä, mutta saa tuosta aika huvittavan himmelin aikaiseksi keväälle![]()
Ainahan poliisi voi kysyä melkein mitä nyt mieleen tulee ja jos epäilee rikosta, niin varmasti myös kyselee kaikenlaista. Se, että pystyykö poliisi järjestämään ratsioita rajoitusalueen ulkopuolella tai ylipäätään ilman rikosepäilyä mennä kyselemään henkilöltä kotipaikkaa ja/tai liikkumisen syytä, niin tämä taitaa olla rajoitusalueen ulkopuolella mahdotonta?Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.
Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
Tähän itse asiassa otin kantaa juuri tuossa yliviivaamassani kohdassa, sillä käytännössä poliisilaki on kirjoitettu sen verran laveasti, että voivat tarkistaa henkilöllisyyden "koska tahansa keneltä tahansa", ja keksiä perustelun sitten myöhemmin [ei nyt mennä tähän sen tarkemmin, pykälä ei todellisuudessa suoraan tarkoita tätä, vaan tuntuu vain välillä olevan ns. vallitseva käytäntö monessa asiassa]. Ja henkilöllisyyden myötä selviää kotipaikka -> josta selviää "automaattisesti" se, kuulutko rajoitusten piiriin.Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.
Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
Tämän perustelun pohjalta voisin maallikkona tulkita, että poliisi ei sitten lopulta saisi/voisi selvittää liikkumista rajoitettujen kuntien ulkopuolella. Tämän perusteella myös voidaan mielestäni todeta, että lainsäätäjän tarkoituksena on ollut esittämäni vaihtoehdon 1 mukainen tulkinta. Käytännössä katsoen siis mikäli pääset rajoitusalueen ulkopuolelle, se on ns. vapaudu vankilasta -kortti (kielikuva, ei tästä tietenkään vankilaan jouduEhdotetun 2 momentin mukaan, kun henkilö liikkuu liikkumis- ja oleskelurajoituksia koskevalla alueella, henkilöllä tulisi olla mukanaan selvitys siitä, mikä on liikkumisen määränpää ja tarkoitus sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta poikkeusperusteesta. Poliisilla olisi oikeus saada henkilöltä momentin tarkoittama selvitys. Tiedot voidaan antaa joko suullisesti tai kirjallisesti poliisin sitä pyytäessä. Selvitys voisi olla myös sähköisesti saatavilla esimerkiksi matkapuhelimesta. Selvitys tulisi antaa poliisille poliisin sitä pyytäessä. Mikäli henkilö kieltäytyisi kokonaan selvityksen antamisesta, voitaisiin asiaa arvioida rikoslain 16 luvun 4 §:ssä tarkoitettuna niskoitteluna poliisia vastaan.
Suurin osa sairaalamme koronapotilaista on aiemmin perusterveitä 30–50-vuotiaita henkilöitä. Tässä on iso ero aiempaan korona-aaltoon, kertoi teho-osastolääkäri Pedro Archer Rio de Janeiron julkisen terveydenhuollon sairaalasta.
Brasilian terveysministeriön julkistamien tilastojen mukaan edellisen kolmen kuukauden aikana covidiin kuolleista ihmisistä 27 prosenttia oli 30–59-vuotiaiden ikäluokkaa. Lukema oli noussut 7 prosenttia joulukuuta edeltäneestä tilanteesta
Sepä. Ihmettelin vain mikä lockdowneista tekee erityisen vasemmistolaisen. Vai onko vain tuo Brasilia aidosti oikeistolainen ratkaisu.Suomeen pitäisi pistää samat toimet, mitkä Englannissa oli, kuukaudeksi. Nyt jos ja kun yhdessä asiassa tikistetään ja toisaalla jätetään ovi auki, niin meillä on pato, mutta siinä on iso reikä ja se on näinollen miltei hyödytön.
Tunnin päästä pukkaa tiedotustilaisuutta, ehkä siellä sitten kerrotaan tarkemmin sisällöstä, joka kyllä vielä pääsee perustuslakivaliokunnan syyniin ja voipi laista tulla torso. Perustuslakivaliokunta edellytti yksityisten liikuntatilojen/ravintoloiden sulkemisessa sitä, että korvauksia on maksettava, joten jos tosiasiallisesti kielletään ihmisiä menemästä liiketiloihin, pitäisi varmaan myös korvauksia saada...kuvittelisin.
Ei tälläkään lakiesityksellä voida puuttua kodeissa ja yksityisissä sisätiloissa tapahtuvaan rietasteluun, valvonta on niin hankalaa. Itse näkisin, että pelkällä parveilukiellolla olisi suunnilleen sama vaikutus, koska näkyviin, eli julkisilla paikoilla tapahtuviin kokoontumisiin tällä lailla voidaan oikeastaan vain puuttua? Ja toki myös liikkeet hiljenevät, siis osa liikkeistä. Prismat ja muut hypermarketit varmaan kyllä vilkastuvat.Jos ei mene läpi syynistä niin, sittenhän päästään yrittämään Persujen Tavion tavoilla: "Jos ette nyt viitsisi nuoriso bilettää" - joille täälläkin on naurettu partaa jo lähes kaikkien toimesta vuoden verran. Vaihtoehtona Orpon kokoontumisrajoitukset, jotka menevät kotirauhan piiriin ja poliisit käyvät kiertelemässä asuntoja läpi iltaisin ja valvomassa onko asunnossa ulkopuolisia vieraita sitten... tai vaihtoehtona löytyy myös "käytetään kaikki muut keinot ensin ennenkuin liikkumisrajoituksia otetaan käyttöön, se on ihan viimeinen asia rajoituksista" eli kohdennetaan nuoria aikuisia koskevat rajoitukset: päiväkoteihin? alakouluihin? <12v harrastuksiin? ym. sehän se vasta järjen riemuvoitto olisikin.
Ei tälläkään lakiesityksellä voida puuttua kodeissa ja yksityisissä sisätiloissa tapahtuvaan rietasteluun, valvonta on niin hankalaa. Itse näkisin, että pelkällä parveilukiellolla olisi suunnilleen sama vaikutus, koska näkyviin, eli julkisilla paikoilla tapahtuviin kokoontumisiin tällä lailla voidaan oikeastaan vain puuttua? Ja toki myös liikkeet hiljenevät, siis osa liikkeistä. Prismat ja muut hypermarketit varmaan kyllä vilkastuvat.
Jatkojohdon ostaminen ei ole sallittua yksistään vaan lapussa pitää lukea että menossa ostamaan Prismasta kaljaa ja jatkojohdon.
Entä jos tarvitsee televisioon antennikaapelin, jotta voi katsella hallituksen tiedotustilaisuutta? Tai verkkojohdon tietokoneeseen, koira söi vanhan?Jatkojohdon ostaminen ei ole sallittua yksistään vaan lapussa pitää lukea että menossa ostamaan Prismasta kaljaa ja jatkojohdon.
Entä jos tarvitsee televisioon antennikaapelin, jotta voi katsella hallituksen tiedotustilaisuutta? Tai verkkojohdon tietokoneeseen, koira söi vanhan?
Joo, lapsellista, mutta niin on nämä rajoituksetkin.
Niin tai koko Suomi?Niin, ainahan voidaan pistää Uusimaa ja Varsinais-Suomi kiinni kokonaan niin ei tarvitsisi neppailla asian kanssa.
Niin tai koko Suomi?
?En tiedä mitä tarkoitat. Nythän ollaan rajoittamassa liikkumista vain viiden kaupungin alueella, ei maakuntatasolla.Niin, ainahan voidaan pistää Uusimaa ja Varsinais-Suomi kiinni kokonaan niin ei tarvitsisi neppailla asian kanssa.
Vissiin ihan veitsen terällä ollaan kaikkiallaOnko koko Suomi tällä hetkellä ongelma-aluetta?
En tiedä mitä tarkoitat. Nythän ollaan rajoittamassa liikkumista vain viiden kaupungin alueella, ei maakuntatasolla.
Mutta jos tarkoitus on puuttua siihen, että ihmiset eivät tapailisi toisiaan yksityisesti, niin miten rautakaupassa asioinnin kieltäminen istuu tähän?
Miksi ei vain voida asettaa tiukempi kokoontumisrajoitus, esim. max kaksi henkilöä?
Kokoontumisrajoitukset, nykyiset siis, eivät koske esim. niitä hengailevia nuorisoporukoita. Kokoontumisrajoitukset koskevat tällä hetkellä lainsäädännöllisesti vain järjestettyjä tilaisuuksia (yleisötilaisuudet, mielenosoitukset). Eli olisi ehkä voinut vähän viilata sitä lakia paremmaksi.Melkeinpä puheenvuoroista näkyy, että kuka ottaa tämän epidemian ja asian tosissaan ja kuka ei. Kuka keskittyy olennaisesti vääriin seikkoihin, kuten siihen että "höhö, alkoholi on luokiteltu elintarvike" - käytänpä sitä syytä kaikkeen liikkumiseeni, koska voin.
Kokoontumisrajoitukset ovat jo suhteellisen pienet ja on sanottu ettei niillä olisi merkittävää vaikutusta R-lukuun sekä tähän on asiantuntijoiden toimesta annettu lainmukaisia ongelmia sekä valvonnan suhteen. Tätä on puitu mediassa koko ajan. Myös luotan meidän asiantuntijoiden lausuntoihin epidemian hallinnassa. En pysty arvioimaan näitä toimia paremmin kuin he.
Juuri näin. Ne ketkä haluaa bilettää, tulevat kyllä jatkamaan bilettämistä. Näille perseilijöille rajoitukset tekee siitä varmaan vielä astetta hauskempaa kun saa vähän rikkoa sääntöjä ja haistatella auktoriteeteille.Niin, tällä kai on tarkoitus saada biletykset yksityistiloissa loppumaan. Mites tämä nyt sitten loppuu? Ne joita ei ole rajoitukset kiinnostaneet tippaakaan nyt eivät vain pue verkkareita päälle perjantaina kun lähtevät viikottaiselle biletyspaikalle?
Aivan katastrofi että kaikki palveluyritykset ja muut kuin prismat pistetään käytännössä säppiin (tai siis näitähän ei virallisesti suljeta mutta ei voida käytännössä pitää aukikaan kun sinne ei saa mennä? vai saavatko nyt korvauksia kun eivät voi harjoittaa liiketoimintaa?) ongelman vuoksi jota tällä ei voida ratkaista. Päällimmäisenä nyt jää mieleen että tässä halutaan vain kiusata ihmisiä ampumalla tykillä hyttystä ja luonnollisesti tekemällä hyväosaisille, kuten päättäjille, porsaanreijät että pääsevät mökeilleen (omille siis, vuokratut iso paha) kulkemaan kuten aiemminkin.

Vuokramökkikiellossa ei liene mitään ihmeellistä. Omalle mökille voi mennä, koska jos se kielletään, eteen tulee tilanteita joissa mökkien omistajat vaativat korvauksia mahdollisista vahingoista kun omaisuuttta (kiinteistöjä) ei pääse ylläpitämään tai huoltamaan.Juuri näin. Ne ketkä haluaa bilettää, tulevat kyllä jatkamaan bilettämistä. Näille perseilijöille rajoitukset tekee siitä varmaan vielä astetta hauskempaa kun saa vähän rikkoa sääntöjä ja haistatella auktoriteeteille.
Taloudelliset haitat ovat taas todella merkittäviä.
Todella ihmeellinen tosiaan tuo vuokramökkikielto. Mitä ihmeen eroa sillä on meneekö perhe Lappiin hiihtämään vuokramökkiin vai omaan.![]()
Kyllä, pitää olla ennalta selvää, että onko liikkuminen laillista vai laitonta, koska laittomasta toiminnasta rangaistaan, eli nyt todellakin tarvitaan hyvin yksityiskohtaiset rautalankamallit, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Ei voi olla niin, että et voi olla varma rikotko lakia vai et. Etenkin tilanteessa, jossa ei ole mitään ihan vastaavaa olemassa olevaa oikeuskäytäntöä, josta asiaa voisi selvitellä.Nyt hallituksen pitäisi siis määritellä mitkä esineet ovat "välttämättömiä" ja mitkä ei, eli mitä saa käydä ostamassa muutenkin kuin ruokaostosten yhteydessä. Omalta osalta voin sanoa että jos pitää käydä varta vasten ostamassa ostamassa lamppuja, sulakkeita ym. niin menen vaikka ei olisi sallittua, haistakoon vitut.
Pitää olla nuuskapakastimen tai kaljajääkaapin jatkojohto.Jatkojohdon pystyy varmasti perustelemaan esim. sanomalla "Autotallissa olevan pakastimen jatkojohto meni rikki, pakasteet sulaa, nyt ois vähän kiire".
Sairaalahoidossa olevien määrästähän tätä voi arvioida. HUS-alueella tilanne on nyt ehkä suunnilleen sama kuin viime keväänä pahimmillaan. Joillain alueilla, kuten TYKS, selvästi pahempi kuin vuosi sitten.Minä väitän, että vuosi sitten oli tilanne yhtä paha kuin nyt. Silloin ei vaan ihmiset menneet (tai päässeet) testeihin kuin vasta tyyliin pää kainalossa. Nythän kehotetaan menemään testeihin aivan pienen flunssa oireen takia.
Juuri näin. Monen elämä saattaisi muutenkin helpottua ihan sillä yksinkertaisella tavalla, ettei yritä aina ymmärtää joka asiaa mahdollisimman väärin ja henkilökohtaisena loukkauksena.Olisiko mahdollista yrittää keskittyä ketjun aiheeseen, eikä höhötellä ja listata erilaisia keinoja millä perseillä ja kiertää rajoituksia? Sellaiselle on olemassa parempiakin paikkoja, kuten mm. se korona-offtopic -ketju.
Kaikkien luulisi kuitenkin ymmärtävän mitä rajoituksilla ajetaan takaa ja samalla tavalla pitäisi ymmärtää, että ihan kaikkia mahdollisia variaatioita ei ole mahdollista eikä tarkoituksenmukaista listata.
Kyllä tapaukset tulee jo kausivaihtelun takia tippumaan nyt. Nyt voi hallitus vaan ottaa tapausten vähenemisen omaksi ansiokseen kun suuressa viisaudessaan lisäsivät rajoituksia.Dubaihin nyt ei kannata mennä sortokoneistoa tukemaan missään skenaariossa ja varmasti miellyttävämpiäkin kohteita kyllä onnistuu löytämään jos reissuun pitää päästä.
Mutta siis liikkumista rajoitetaan ja se on se perustila. Tähän sitten on poikkeuksia tietyillä välttämättömiksi katsotuilla helpotuksilla. Eli jos liikkumisesi ei ole välttämätöntä niin sitten se on kiellettyä.
Kolmen viikon setti vaan päälle niin eiköhän se siitä taitu. Rajoitusten rikkominen sitten taas on sitä tyhmintä hommaa, kun se kokonaisuudessaan vaan hidastaa rajoituksista luopumista.
Senhän takia meillä tämä edustuksellinen demokratia on, että asiantuntijat neuvovat parhaansa mukaan ja poliitikot päättävät parhaansa mukaan. Näillä mennään siis.
Esimerkiksi Etelä-Karjalassa tilanne on huomattavasti pahempi kuin vuosi sitten, ja muutenkin viime kevään pahin tilanne kesti vain hetken aikaa ja pian helpotti rajoitusten ja "omaehtoisen järjenkäytön" vuoksi.Sairaalahoidossa olevien määrästähän tätä voi arvioida. HUS-alueella tilanne on nyt ehkä suunnilleen sama kuin viime keväänä pahimmillaan. Joillain alueilla, kuten TYKS, selvästi pahempi kuin vuosi sitten.
Kyllä tapaukset tulee jo kausivaihtelun takia tippumaan nyt. Nyt voi hallitus vaan ottaa tapausten vähenemisen omaksi ansiokseen kun suuressa viisaudessaan lisäsivät rajoituksia.
Niin esimerkiksi USA:ssa saavutettiin ensimmäisen aallon huippu vasta 20. heinäkuuta 2020 ja Ruotsissa 18. kesäkuuta 2020.Tämä on itselleni ihan ok. Kausivaihtelun apuun tuleminen on haastava arvioitava, kun viime vuonna sellaisissa maissa jossa tapaukset olivat korkealla kesän kynnyksellä ko. tartuntamäärien lasku kesti kauan ja oli kohtuullisen hidasta (tämä siis THL:n näkemys kausivaihtelusta, eli sitä on mutta sen vaikutuksen hyöty kestää huonossa epidemiatilanteessa pitkään). Kun määrät saadaan vähän pienemmiksi niin infektioaalto tippuu paljon nopeammin ja täten rajoituksia voisi purkaa nopeammin. Nythän Uudenmaan alueella nousu on tasaantunut ja paikoin pysähtynyt, mutta laskua ei ole vielä näkynyt. Luvut pitäisi kuitenkin HUS:n mukaan (tai ainakin sieltä infektiopuolelta) saada n. kolmasosaan nykyluvuista että voitaisiin luottaa siihen että epidemia ei lähde yllättäen kiihtymään koska luvut ovat liian korkealla tasolla tällä hetkellä.
![]()
Koronavirus | Vantaa oli vielä kaksi viikkoa sitten Suomen pahin koronapiste, mutta nyt on toisin – Mitä kaupunki oikein teki?
Vieraskielisille kohdistettu tiedotuskampanja ja tartunnanjäljittäjien lisääminen ovat tehonneet, kertoo apulaiskaupunginjohtaja Timo Aronkytö.www.hs.fi
Asia oli juurikin näin. Täälläkin ihmiset epäilivät altistumisiaan ja olivat flunssaoireisia ja mihinkään testiin ei päässyt, jollei ollut kunnolla kipeä ja jatkunut useamman päivän. Tuotin Espanjasta asiantuntijoita meille vielä elokuussa ja eivät suostuneet testaamaan lentokentällä ketään oireettomia. Tartunnan saaneita oli varmasti yhtä paljon, mutta oireettomia tai leiväoireisia ja potivat kotona omin avuin. Ei nytkään tehohoidossa olevia ja kuolleita ole sen enempää.Minä väitän, että vuosi sitten oli tilanne yhtä paha kuin nyt. Silloin ei vaan ihmiset menneet (tai päässeet) testeihin kuin vasta tyyliin pää kainalossa. Nythän kehotetaan menemään testeihin aivan pienen flunssa oireen takia.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.