- Liittynyt
- 14.05.2017
- Viestejä
- 6 425
väärä osasto
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tavion parin päivän takaiset kommentit kyllä suosivat pehmeästi vapaaehtoisia toimia eikä mitään sulkuja. En usko että mikään hallitus olisi saanut rajoja niin totaalisesti kiinni etteikö viruuta olisi luisunut Suomeen ollenkaan. Lait ja asetukset sekä eduskunta olisivat muutenkin olleet myös persujen haittana. Ja varsinkin hallituskumppanit.Pohjimmiltaan tässä on kysymys yksinkertaisesti ideologioista "rajat auki" vs. "rajat kiinni", ja tälle hallitukselle tuottaa tietysti suuria vaikeuksia lähestyä tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Ihan yksinkertaisesti tästä syystä uskon, että persu-johtoinen hallitus olisi hoitanut tämän epidemian paremmin kuin tämä nykyinen. Lisäksi sellainen hallitus olisi luultavasti suhtautunut rokotteiden hankkimiseenkin vähän luovemmin (eli kansallismielisemmin as opposed to "ollaan täysin EU:n varassa!")...
Totaalisulku ei kai ole ollut puheissakaan. Tavaraliikenne jatkuisi oli ketä tahansa päättämässä. Mutta ehkä muut saisivat levällään olevia ovia paremmin kiinni henkilöliikenteeltä kuin hallitus, ainoa mikä niiltä onnistuu on selittäminen.En usko että mikään hallitus olisi saanut rajoja niin totaalisesti kiinni etteikö viruuta olisi luisunut Suomeen ollenkaan.
Periaatteessa kannatan ajatusta, että Alkoon meno on aina riittävä peruste liikkua![]()
Tuo on aika huono keppihevonen ja sen hakkaamisen voisi lopettaa jos ei halua perustella niitä toimia joita haluaisi nähdä.Totaalisulku ei kai ole ollut puheissakaan. Tavaraliikenne jatkuisi oli ketä tahansa päättämässä. Mutta ehkä muut saisivat levällään olevia ovia paremmin kiinni henkilöliikenteeltä kuin hallitus, ainoa mikä niiltä onnistuu on selittäminen.
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.Että aika vähän tuohon rajaliikenteeseen voidaan tuota enemmän puuttua muuta kuin laittamalla se kokonaan kiinni.
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.
Mahtaako asyyli taikasana vielä toimia vai onko mennyt maailmankirjat niin sekaisin että jätetään ruottiin kuoleen.
Enpä mitään jos tosiaan osoitetaan rajalla töppösten suunnaksi mistä on tullutkin.Eli mikä/mitkä toimenpiteet haluaisit vielä lisäksi siihen rajaliikenteeseen jos ko. toimet jotka on tehty koet selittämiseksi ja avoimiksi oviksi?
Jep silloin oli mahdotonta kun oli kansainväliset sopimukset mistä ei oltu kerrottu ilmeisesti välimaille. Siihen nähden nyt menee sentään paremmin.Varmasti toimii Suomen rajalla erittäin hyvin, mutta tässä on välissä sen verran monta maata ettei sieltä Lähi-Idästä ihan samalla tavalla interreilata kuin ennen koronaa.
Ehkä punahuulihallituksemme larppaa Britannian vasemmistofasisteja jotka myös laittoi rankat liikkumiskiellot. Vai mikä näissä liikkumisrajoituksissa tekee niistä erityisen vasemmistolaisia?Itse ainakaan en ajatellut käyttää tuntikaupalla aikaa joihinkin poikkeuspoikkeus-listojen lukemiseen ja tulkitsemiseen, niin ajattelin ihan vaan ottaa yhden perusteen joka on yleispätevästi valmiina vasemmistofasistien koronapoliisia varten. Jos "olen menossa ostamaan alkoholia" pätee kaikkeen niin sillä sitten.
Jos huomenna eduskunta hyväksyy tämän niin viikossa saadaan aikaan päätös. Just sopivasti pääsiäiseksi. Tiukkaa toki tekee...
STT:lle arvioidaan eduskuntalähteistä, että liikkumisrajoituksia koskevaa lakia tuskin saadaan voimaan ennen pääsiäistä.
Erään arvion mukaan esitys voitaisiin saada eduskunnasta läpi ja presidentin vahvistettavaksi pääsiäisen jälkeisenä tiistaina.
Suomeen pitäisi pistää samat toimet, mitkä Englannissa oli, kuukaudeksi. Nyt jos ja kun yhdessä asiassa tikistetään ja toisaalla jätetään ovi auki, niin meillä on pato, mutta siinä on iso reikä ja se on näinollen miltei hyödytön.Ehkä punahuulihallituksemme larppaa Britannian vasemmistofasisteja jotka myös laittoi rankat liikkumiskiellot. Vai mikä näissä liikkumisrajoituksissa tekee niistä erityisen vasemmistolaisia?
Mulla on vähän sellainen tunne, että myös tällä palstalla monella kriisialueiden ulkopuolella asuvilla on samanlainen kuperkeikka aivoissa.Jos nämä rajoitukset tulevat menemään läpi niin en näe mitään syytä, minkä takia Helsinkiin ja Turkuun ei voisi myös sitten priorisoida enemmän rokotteita. Jos tilanne on niin huono, että liikkumista pitää rajoittaa niin sitten sitä pitää parantaa rokotteilla.
Keskustalle ei käynyt aiemmin rokotteiden priorisointi, koska tasa-arvo, mutta liikkumisrajoitukset kyllä käy..
Keskustalle ei käynyt aiemmin rokotteiden priorisointi, koska tasa-arvo, mutta liikkumisrajoitukset kyllä käy..
Jaha. Jos mietitään vaikka jotain perhettä, jossa lapset on koulussa, niin vähemmän tuolle perheelle tulee kontakteja Lapissa hiihdellessä, kuin kotona ollessa.Tämähän on erittäin yksinkertaista. Ihminen on ollut tyhmä jos varaa mökkiä tällaiseen aikaan. Ja tyhmyyden riskit joskus realisoituu.
Mun muistaakseni Saarikko siis vastusti priorisointia ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu (mitä kukaan ei käsittääkseni edes ehdottanut). Ja totesi, että kun riskiryhmät on rokotettu, voidaan asiaa tarkastella. Eli mielestäni keskusta ei tuota vastustanut sellaisena kuin sitä ehdotettiin.
Mutta HUS-alueella on koko koronan ajan noudatettu muuta maata paremmin suosituksia, rajoitukset olleet kovemmat ja nyt mahdollisesti liikkumisrajoitukset tulisi päälle. Kyllä vähin miten pääkaupunkiseutua (ja ehkä Varsinais-Suomea) voisi koronassa tukea on juuri rokotusten priorisointi.
Sittenhän tilanteen pitäisi olla muita alueita parempi, eikä päinvastoin!Mun muistaakseni Saarikko siis vastusti priorisointia ennen kuin riskiryhmäläiset on rokotettu (mitä kukaan ei käsittääkseni edes ehdottanut). Ja totesi, että kun riskiryhmät on rokotettu, voidaan asiaa tarkastella. Eli mielestäni keskusta ei tuota vastustanut sellaisena kuin sitä ehdotettiin.
Mutta HUS-alueella on koko koronan ajan noudatettu muuta maata paremmin suosituksia, rajoitukset olleet kovemmat ja nyt mahdollisesti liikkumisrajoitukset tulisi päälle. Kyllä vähin miten pääkaupunkiseutua (ja ehkä Varsinais-Suomea) voisi koronassa tukea on juuri rokotusten priorisointi.
Tietty, vielä parempi olisi jos "mua ei nappaa"-tyypit rajoittaisivat sosiaalisia kontaktejaan ihan vaan ilman tätä lakia ja koko lakia ei tarvitsisi edes säätää.
Sittenhän tilanteen pitäisi olla muita alueita parempi, eikä päinvastoin!
No tuo on siis väärä johtopäätös. Korona leviää siellä missä väestöntiheys on suuri, perhekoot suuria, ihmiset käyttävät paljon julkista liikennettä jne. Tämä on fakta jokaikisessä maassa ympäri maailman. Eli vaikka on kovemmat rajoitukset joita noudatetaan niin vääjäämättä tauti leviää nopeammin kuin harvaanasutussa paikassa jossa niitä ei noudateta. Eli rajoitusten noudattaminen ei ole ainoa tartuntojen kanssa korreloiva asia.
Mulla on vähän sellainen tunne, että myös tällä palstalla monella kriisialueiden ulkopuolella asuvilla on samanlainen kuperkeikka aivoissa.
Voi olla että luin väärin, enkä nyt löydä asiaa. Mutta lakitekstissä todetaan, että vain 12 poikkeusta mahdollistavat poistumisen rajoitetulta alueelta. Eli: "Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä:..." ja sitten ne 12 poikkeusta. Eli, mökille saisi lähteä Utsjoelle Helsingistä vain jos se on oma mökki tai pysyvässä hallinnassa.
No tämähän edellyttäisi ensin sitä, että joudut jostain syystä tekemisiin viranomaisten kanssa. Eli aika epätodennäköinen skenaario.Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
Lähinnä laillisesta näkökulmasta mietin, eli onko viranomaisella valtuuksia kysellä menemisiä rajoitusalueen ulkopuolella. En siihen usko, että asiaa mitenkään oikeasti valvottaisi.No tämähän edellyttäisi ensin sitä, että joudut jostain syystä tekemisiin viranomaisten kanssa. Eli aika epätodennäköinen skenaario.
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.Millä poliisi haarukoisi rajoitusalueen sisäpuolisia henkilöitä rajoitusalueen ulkopuolella? Tulisiko meille jokin hihamerkki, joka erottaisi epätoivotut henkilöt muista suomalaisista?
Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.
Teoreettista pohdiskeluahan tämä on, mutta normaalistihan poliisille ei tarvitse menemisiään selvitellä, joten ihan vaan yleisesti mietin, että onko rajoitusalueen ulkopuolella laillista pysäytellä kansalaisia ja selvitellä heidän menojaan.Ei sitä kukaan tule kysymään, ainakaan jos et satu muusta syystä olemaan poliisin kanssa tekemisissä. Eiköhän suurin osa noita rajoituksia suurinpiirtein noudata, jolloin toivottu vaikutus koronan leviämisen vähenemiseksi synny.
Muokkaus: lueskelin tätä hieman lisää, ja muutin sen perusteella käsitystäni: Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu). Näyttäisi siltä, ettei hyvältä näytä, ja että kuntarajan ylitys takaisi, ainakin tietyllä tavalla ehdotelmaa tulkitsemalla, ns. vapaudu vankilasta -kortin. Nähdään sitten toki tulevaisuudessa, miten laki lopulta muotoillaan, ja onko sen todellinen tulkinta tällainen sallivampi, vai kieltävämpi.Jos pääsee sniikkaamaan Helsingin/Vantaan/Espoon rajan yli Vapaaseen Suomeen, niin onko sitten vapaa kuin taivaan lintu vai voiko polliisi ratsata loikkareita myös rajoitusalueen ulkopuolella kotipaikan perusteella?
Lähinnä laillisesta näkökulmasta mietin, eli onko viranomaisella valtuuksia kysellä menemisiä rajoitusalueen ulkopuolella. En siihen usko, että asiaa mitenkään oikeasti valvottaisi.
Ei yhtään mitenkään, realistisesti. Tuskinpa vain tämän rikkomisesta voi jäädä muualla Suomessa kovinkaan helposti kiinni, jollei itse mene hölmöilemään (tai "naapuri" soita, että "tulkaas tarkistamaan, tuolla se Turun Erkki taas mennä viilettää". Tulevatko tarkistamaan, no ehkä jos on kovin tylsää, mutta muutoin tuskinpa vain.).Millä poliisi haarukoisi rajoitusalueen sisäpuolisia henkilöitä rajoitusalueen ulkopuolella? Tulisiko meille jokin hihamerkki, joka erottaisi epätoivotut henkilöt muista suomalaisista?
Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.Niin siis rajoitusalueen sisäpuolella viranomaiselle (poliisille) on annettava selvitys menemisestään kysyttäessä, mutta koskeeko tämä myös rajoitusalueen ulkopuolista Suomea, se lähinnä kiinnostaa.
Muokkaus: ja lisäksi lakiehdotuksen 5 §:ssä lukee ihan suoraan: "Henkilön on annettava poliisin pyynnöstä selvitys liikkumisensa määränpäästä ja tarkoituksesta sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta perusteesta poiketa tässä laissa säädetyistä rajoituksista.". Että se siitä, selvitys on annettava jos sitä mistä tahansa syystä keksivät pyytää.
"Viinanhakureissullahan tässä" taitaa muodostua lentäväksi lauseeksi poliisille annetuissa selvityksissä"Edellä 2 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla alueilla, niille tulemiseksi ja niiltä poistumiseksi on oikeus liikkua, jos liikkuminen on välttämätöntä: 1) elintarvikkeiden, ruoan, lääkkeiden, polttoaineen tai muiden näihin merkitykseltään rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien tarvikkeiden hankkimiseksi; "
Tulkitsen tuota niin, että aina voi olla menossa johonkin Suomen monista Alkoista. Joko siihen lähimpään tai sitten vaikka Rovaniemen Alkoon. Toki tulkinta voi olla myös väärä, mutta saa tuosta aika huvittavan himmelin aikaiseksi keväälle![]()
Ainahan poliisi voi kysyä melkein mitä nyt mieleen tulee ja jos epäilee rikosta, niin varmasti myös kyselee kaikenlaista. Se, että pystyykö poliisi järjestämään ratsioita rajoitusalueen ulkopuolella tai ylipäätään ilman rikosepäilyä mennä kyselemään henkilöltä kotipaikkaa ja/tai liikkumisen syytä, niin tämä taitaa olla rajoitusalueen ulkopuolella mahdotonta?Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.
Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
Tähän itse asiassa otin kantaa juuri tuossa yliviivaamassani kohdassa, sillä käytännössä poliisilaki on kirjoitettu sen verran laveasti, että voivat tarkistaa henkilöllisyyden "koska tahansa keneltä tahansa", ja keksiä perustelun sitten myöhemmin [ei nyt mennä tähän sen tarkemmin, pykälä ei todellisuudessa suoraan tarkoita tätä, vaan tuntuu vain välillä olevan ns. vallitseva käytäntö monessa asiassa]. Ja henkilöllisyyden myötä selviää kotipaikka -> josta selviää "automaattisesti" se, kuulutko rajoitusten piiriin.Vastasit tuossa itse omaan kysymykseesi, eli ei tarvitse rajoitusalueen ulkopuolella selitellä menemisiä. Tai siis ei sen kummemmin kuin poliisin kysyessä normaalistikaan.
Tosin tuo edellisessä mainittu lakimuutos hieman mutkistaa tulkintaa.
Tämän perustelun pohjalta voisin maallikkona tulkita, että poliisi ei sitten lopulta saisi/voisi selvittää liikkumista rajoitettujen kuntien ulkopuolella. Tämän perusteella myös voidaan mielestäni todeta, että lainsäätäjän tarkoituksena on ollut esittämäni vaihtoehdon 1 mukainen tulkinta. Käytännössä katsoen siis mikäli pääset rajoitusalueen ulkopuolelle, se on ns. vapaudu vankilasta -kortti (kielikuva, ei tästä tietenkään vankilaan jouduEhdotetun 2 momentin mukaan, kun henkilö liikkuu liikkumis- ja oleskelurajoituksia koskevalla alueella, henkilöllä tulisi olla mukanaan selvitys siitä, mikä on liikkumisen määränpää ja tarkoitus sekä hänellä olevasta 3 §:ssä tarkoitetusta poikkeusperusteesta. Poliisilla olisi oikeus saada henkilöltä momentin tarkoittama selvitys. Tiedot voidaan antaa joko suullisesti tai kirjallisesti poliisin sitä pyytäessä. Selvitys voisi olla myös sähköisesti saatavilla esimerkiksi matkapuhelimesta. Selvitys tulisi antaa poliisille poliisin sitä pyytäessä. Mikäli henkilö kieltäytyisi kokonaan selvityksen antamisesta, voitaisiin asiaa arvioida rikoslain 16 luvun 4 §:ssä tarkoitettuna niskoitteluna poliisia vastaan.
Suurin osa sairaalamme koronapotilaista on aiemmin perusterveitä 30–50-vuotiaita henkilöitä. Tässä on iso ero aiempaan korona-aaltoon, kertoi teho-osastolääkäri Pedro Archer Rio de Janeiron julkisen terveydenhuollon sairaalasta.
Brasilian terveysministeriön julkistamien tilastojen mukaan edellisen kolmen kuukauden aikana covidiin kuolleista ihmisistä 27 prosenttia oli 30–59-vuotiaiden ikäluokkaa. Lukema oli noussut 7 prosenttia joulukuuta edeltäneestä tilanteesta
Sepä. Ihmettelin vain mikä lockdowneista tekee erityisen vasemmistolaisen. Vai onko vain tuo Brasilia aidosti oikeistolainen ratkaisu.Suomeen pitäisi pistää samat toimet, mitkä Englannissa oli, kuukaudeksi. Nyt jos ja kun yhdessä asiassa tikistetään ja toisaalla jätetään ovi auki, niin meillä on pato, mutta siinä on iso reikä ja se on näinollen miltei hyödytön.
Tunnin päästä pukkaa tiedotustilaisuutta, ehkä siellä sitten kerrotaan tarkemmin sisällöstä, joka kyllä vielä pääsee perustuslakivaliokunnan syyniin ja voipi laista tulla torso. Perustuslakivaliokunta edellytti yksityisten liikuntatilojen/ravintoloiden sulkemisessa sitä, että korvauksia on maksettava, joten jos tosiasiallisesti kielletään ihmisiä menemästä liiketiloihin, pitäisi varmaan myös korvauksia saada...kuvittelisin.
Ei tälläkään lakiesityksellä voida puuttua kodeissa ja yksityisissä sisätiloissa tapahtuvaan rietasteluun, valvonta on niin hankalaa. Itse näkisin, että pelkällä parveilukiellolla olisi suunnilleen sama vaikutus, koska näkyviin, eli julkisilla paikoilla tapahtuviin kokoontumisiin tällä lailla voidaan oikeastaan vain puuttua? Ja toki myös liikkeet hiljenevät, siis osa liikkeistä. Prismat ja muut hypermarketit varmaan kyllä vilkastuvat.Jos ei mene läpi syynistä niin, sittenhän päästään yrittämään Persujen Tavion tavoilla: "Jos ette nyt viitsisi nuoriso bilettää" - joille täälläkin on naurettu partaa jo lähes kaikkien toimesta vuoden verran. Vaihtoehtona Orpon kokoontumisrajoitukset, jotka menevät kotirauhan piiriin ja poliisit käyvät kiertelemässä asuntoja läpi iltaisin ja valvomassa onko asunnossa ulkopuolisia vieraita sitten... tai vaihtoehtona löytyy myös "käytetään kaikki muut keinot ensin ennenkuin liikkumisrajoituksia otetaan käyttöön, se on ihan viimeinen asia rajoituksista" eli kohdennetaan nuoria aikuisia koskevat rajoitukset: päiväkoteihin? alakouluihin? <12v harrastuksiin? ym. sehän se vasta järjen riemuvoitto olisikin.
Ei tälläkään lakiesityksellä voida puuttua kodeissa ja yksityisissä sisätiloissa tapahtuvaan rietasteluun, valvonta on niin hankalaa. Itse näkisin, että pelkällä parveilukiellolla olisi suunnilleen sama vaikutus, koska näkyviin, eli julkisilla paikoilla tapahtuviin kokoontumisiin tällä lailla voidaan oikeastaan vain puuttua? Ja toki myös liikkeet hiljenevät, siis osa liikkeistä. Prismat ja muut hypermarketit varmaan kyllä vilkastuvat.
Jatkojohdon ostaminen ei ole sallittua yksistään vaan lapussa pitää lukea että menossa ostamaan Prismasta kaljaa ja jatkojohdon.
Entä jos tarvitsee televisioon antennikaapelin, jotta voi katsella hallituksen tiedotustilaisuutta? Tai verkkojohdon tietokoneeseen, koira söi vanhan?Jatkojohdon ostaminen ei ole sallittua yksistään vaan lapussa pitää lukea että menossa ostamaan Prismasta kaljaa ja jatkojohdon.