Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

14 vuorokauden pakollinen valvottu karanteeni olisi tosiaan todennäköisesti pitänyt taudin kurissa. Ei tosin mitenkään realistinen kun rajan ylityksiä tuli viime vuonnakin n. 22 miljoonaa (n. neljäsosa normaalista).
Ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen, oma ehdotukseni olisi negatiivisen testaustuloksen ennakkovaatimus ja rajalla otettava testi. Ennakkotestivaatimus karsisi jo jonkun verran positiivisia pois ja myös vähentäisi matkustusta hiukan, mutta yksinään se ei riitä, tämän vuoksi rajalla otettaisiin jokaiselta - tarkoittaa myös jokaiselta - testi ja henkilö olisi karanteenissa kunnes testitulos selviää.

Ei täydellinen, mutta ehkä riittävä.
 
Se, että tauti on muuten pysynyt paljon pienemmissä lukemissa kuin muualla maailmassa ei myöskään johdu hallituksen erinomaisista toimista vaan suomalaisesta kulttuurista, jossa turhia ihmiskontakteja ja tappituntumalla olemista vältellään, ja virallisia määräyksiä ja suosituksia pääasiassa totellaan. Ja täällähän tauti leviää selvästi eniten nimenomaan sen porukan keskuudessa, joka elää jonkun muun kuin suomalaisen kulttuurin mukaan.

Faktahan kuitenkin on se, että ilman toimia tilanne olisi huomattavasti pahempi, eli hallituksen toimilla on ollut paljon merkitystä. Toimet mitoitettu juuri Suomen oloihin. Eri asia on se, että onko hallituksen linja ollut kenenkin mielestä hyvä tai huono. Tukahduttaminen vai nykyinen linja.
 
Ja tilanne ei tule helpottumaan ellei rajoja laiteta kiinni vaikka samoin kun Saksassa johon pääsee mutta karanteenin kautta.
Uutisen mukaan Saksa löysensi rajoituksia määrättyihin maihin ja paluu onnistuu ilman testiä tai karanteenia.


"Saksa purki viime viikolla matkailurajoituksia osista Portugalia ja Espanjaa sekä Baleaareilta. Alueille matkustavien ei tarvitse enää mennä karanteeniin kotiinpaluun yhteydessä eikä koronatestiä vaadita loman jälkeen Saksassa."

Eiköhän jossain vaiheessa kesää reissailla euroopassa jo suht normaalisti. Osa maista vaatii koronatestiä näyttää ja osa ei. Turistit tuo niin paljon rahaa että ei heistä kannata kieltäytyä.

Vanha juttu sivuaa aihetta. Pääsiäisenä siis melkoinen kansanvaellus tiedossa. Jokaisella maalla omat säännöt rajoitukset.Ei kannata suoraan verrata Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän pieniä lukuja tänäänkin sen lisäksi että ei ole edes talvilomien jälkeen lähtenyt kasvamaan hälyttävällä vauhdilla tuosta 700-800 tartunnan kohdilta jossa ollaan hetki roikuttu.
 
Yllättävän pieniä lukuja tänäänkin sen lisäksi että ei ole edes talvilomien jälkeen lähtenyt kasvamaan hälyttävällä vauhdilla tuosta 700-800 tartunnan kohdilta jossa ollaan hetki roikuttu.
Toki aina maanantait ja tiistait on vähän pienemmillä luvuilla, kun viikonloppuisin jengi ei käy niin ahkerasti testeissä. Mutta sinänsä joo vaikuttaa lupaavalta, ettei ainakaan kasvua näytä tällä hetkellä olevan.
 
Yllättävän pieniä lukuja tänäänkin sen lisäksi että ei ole edes talvilomien jälkeen lähtenyt kasvamaan hälyttävällä vauhdilla tuosta 700-800 tartunnan kohdilta jossa ollaan hetki roikuttu.
Tiukennetut rajoituksethan on olleet senaikaa voimassa, ja lomista aikaa, jotta rajoitusten vaikutus pitäisi näkyä. Kysymys on nyt vain siitä, käykö tilanne paranemaan kolmella pahimmalla alueella. Jos ei käy, niin rajoitukset ovat riittämättömiä. Toissaviikolla ei ainankaan ollut vielä parantumaan päin ja viimeviikon lukemat näkee sitten torstain tietämillä..

Tosin jos ja kun perseillään kuten esim tuo mielenosoitus, niin tuskin käy tilanne paranemaan. Rajoitukset ja ohjeet kun ovat melko turhia, jos niitä noudattaa vain osa.
 
Yllättävän pieniä lukuja tänäänkin sen lisäksi että ei ole edes talvilomien jälkeen lähtenyt kasvamaan hälyttävällä vauhdilla tuosta 700-800 tartunnan kohdilta jossa ollaan hetki roikuttu.
Irlannissa tilanne räjähti muutamassa viikossa ja samaa ei ole missään nimessä nähtävissä täällä, eli emme ole Irlannin polulla selvästikään. En kannata lisärajoituksia tässä tilanteessa.
 
Ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen, oma ehdotukseni olisi negatiivisen testaustuloksen ennakkovaatimus ja rajalla otettava testi. Ennakkotestivaatimus karsisi jo jonkun verran positiivisia pois ja myös vähentäisi matkustusta hiukan, mutta yksinään se ei riitä, tämän vuoksi rajalla otettaisiin jokaiselta - tarkoittaa myös jokaiselta - testi ja henkilö olisi karanteenissa kunnes testitulos selviää.

Tällä hetkellä testejä on tehty yhteensä (pandemian aikana) 3,8 miljoonaa.
Tällä hetkellä rajan yli voi tulla vain välttämättömän syyn takia esim. Virosta ja siinäkin varustamot vaativat negatiivisen testin. Aukoton tuo tietystikään ei ole, mutta ei pandemian kohdalla ole kuin 14 vrk valvotut pakkokaranteenit sellaisia ja niistäkin tauti uiskentelee aika ajoin läpi (esim. Australia). Mielestäni tällä hetkellä rajat ovat niin kiinni kuin ne nyt voivat olla Ilman että kokonaan matkustajaliikenne estetään.

Ilmaantuvuus vaikuttaa olevan tasaantumassa, joten hivenen optimistinen voi olla mutta koska sairaalamäärät jatkoivat suht reipasta nousuaan niin tilanne on ns. edelleen päällä. Rajoituksien kohdalla aluekohtaisia saattaa tulla, mutta sen sitten näkee saadaanko ilmaantuvuus laskemaan ettei tarvitsisi noita käyttää.
 
Kovasti yritetään saada liikkumisrajoituksia voimaan ja kuten viime keväänä, resursseista ei jää kiinni. On se kumma juttu, että tähän koronakyttäykseen riittää paukkuja lähes rajattomasti. Ilmeisesti siis poliisilla on kyllä vapaita resursseja tarpeeksi, mutta terveydenhuolto kyykkää jo kymmenistä ekstrapotilaista.

Ohisalon mukaan poliisi joutuisi priorisoimaan tehtäviä, jos sen vastuulle tulisi liikkumisrajoitusten valvonta. Ohisalon mukaan poliisille osoitettaisiin tässä tapauksessa lisää resursseja.

 
Tällä hetkellä testejä on tehty yhteensä (pandemian aikana) 3,8 miljoonaa.
Tällä hetkellä rajan yli voi tulla vain välttämättömän syyn takia esim. Virosta ja siinäkin varustamot vaativat negatiivisen testin. Aukoton tuo tietystikään ei ole, mutta ei pandemian kohdalla ole kuin 14 vrk valvotut pakkokaranteenit sellaisia ja niistäkin tauti uiskentelee aika ajoin läpi (esim. Australia). Mielestäni tällä hetkellä rajat ovat niin kiinni kuin ne nyt voivat olla Ilman että kokonaan matkustajaliikenne estetään.
Oleellista olisikin pitää rajakontrolli silloin, kun tautitapaukset Suomessa on kurissa, esim. kesän jälkeen. Nyt kun tauti jyllää, niin melko sama tuleeko sieltä rajoilta se 1% vai ei. Mutta asia on jälleen akuutti siinä vaiheessa, kun tartunnat taas tippuvat alas Suomen sisällä, onko uskallusta pitää rajoilla tiukka kontrolli vai ei.
 
Rajoillahan ei ollut mitään hätää, mutta sitten Viron tilanne paheni rajusti kahdessa viikossa ja täälläkin rupesivat määrät nousemaan. Nyt se raja on ollut jo jonkin aikaa aika hyvin tukossa, joka toivottavasti vakiinnuttaa HUS:n alueen.

Karanteeniohjeistus on kuitenkin ollut nykyisellään voimassa jo aika pitkään ja se on toiminut hienosti.
 
. Ilmeisesti siis poliisilla on kyllä vapaita resursseja tarpeeksi, mutta terveydenhuolto kyykkää jo kymmenistä ekstrapotilaista.

Luetko näitä omia postauksiasi? Juurihan siinä Ohisalo sanoo että poliisi tarvitsee lisäresursseja jos valvontatehtäviä tulee.
 
Luetko näitä omia postauksiasi? Juurihan siinä Ohisalo sanoo että poliisi tarvitsee lisäresursseja jos valvontatehtäviä tulee.
Niin, eli niitä resursseja on: "Ohisalon mukaan poliisille osoitettaisiin tässä tapauksessa lisää resursseja."
 
Jos ei mikään muu oo tullut tästä koronasta selväksi, niin se että siellä on koronaa missä on vähän enempi ihmisiä. :smoke:
 
Tästä varmaan olikin jo täällä mutta oliko uutisoitu ihan näin.


Hautajaiset joissa ei tunneta toisiaan eikä tiedetä ilmeisesti kenenkään nimiä vaikka osallistujia on ainakin 100 ympäri Suomea. Yhteisenä tekijänä etninen tausta päiväntasaajan Afrikan maista. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun tuolta suunnalta ei ole ymmärretty tai haluttu ymmärtää rajoituksia. Ilmeisesti tilojen vuokraajat luottavat yhä siihen että vuokraajat noudattavat annettuja ohjeita. Pitäisikö tilojen vuokraajallakin olla jotain vastuuta?

 
Niin, eli niitä resursseja on: "Ohisalon mukaan poliisille osoitettaisiin tässä tapauksessa lisää resursseja."

Niin, kun niitä annetaan lisää. Terveydenhoitoon lisäkäsien siirtäminen ei onnistu kun sellaisia ei ole vaan joudutaan siirtämään terveydenhuollon muista osista jolloin esim. normaalia leikkaushoitoa joudutaan laittamaan tauolle. Poliiseja taas on ja ko. valvontatehtäviin voidaan osoittaa avustamaan esim. puolustusvoimia, rajavalvonnan henkilökuntaa ja muuta vastaavaa virastojen palkkalistoilla jo valmiiksi olevaa henkilökuntaa poliisien mukaan (kuten Uudenmaan sulussa), koska tehtäviä voidaan skaalata aika hyvin toimijoille jotka toimivat poliisin kanssa yhteistyössä.

Työtehtävät ovat ihan erilaisia luonteeltaan ja niihin resurssien jakaminenkin onnistuu ihan eri tavalla. Keväällä/kesällä koulutettiin paljon hoitajia uudestaan/ kokonaan noihin vaativiin hoitotehtäviin eri osissa maata kun silloin saatiin tilanne suht nopeasti haltuun. Eli nyt se tehtävien skaalaaminen onnistuu, mutta se onnistuu vain siinä samassa ryhmässä jotka jo tekevät vähän vastaavia hommia ja täten ovat muualta pois.
 
Kovasti yritetään saada liikkumisrajoituksia voimaan ja kuten viime keväänä, resursseista ei jää kiinni. On se kumma juttu, että tähän koronakyttäykseen riittää paukkuja lähes rajattomasti. Ilmeisesti siis poliisilla on kyllä vapaita resursseja tarpeeksi, mutta terveydenhuolto kyykkää jo kymmenistä ekstrapotilaista.

Ohisalon mukaan poliisi joutuisi priorisoimaan tehtäviä, jos sen vastuulle tulisi liikkumisrajoitusten valvonta. Ohisalon mukaan poliisille osoitettaisiin tässä tapauksessa lisää resursseja.


Poliisien lisäresurssit = armeijan henkilöstöä ja varusmiehiä.

Onko liikkumisen valvominen verrattavissa vaativaan erikoissairaanhoitoon ja tehohoitoon?

Jos asioita hoidetaan sinun mielestäsi terveydenhuollossa huonosti, niin kerroppas tähän ratkaisusi jos kritiikkiin on varaa. Nykyinen hallitus ei ole millään tavalla tähän ratkaisuun sidonnaisia vaan puhutaan useista hallituksista ja takaisista vuosista ellei vuosikymmenistä.
 
Viimeksi muokattu:
Uutisen mukaan Saksa löysensi rajoituksia määrättyihin maihin ja paluu onnistuu ilman testiä tai karanteenia.


"Saksa purki viime viikolla matkailurajoituksia osista Portugalia ja Espanjaa sekä Baleaareilta. Alueille matkustavien ei tarvitse enää mennä karanteeniin kotiinpaluun yhteydessä eikä koronatestiä vaadita loman jälkeen Saksassa."

Eiköhän jossain vaiheessa kesää reissailla euroopassa jo suht normaalisti. Osa maista vaatii koronatestiä näyttää ja osa ei. Turistit tuo niin paljon rahaa että ei heistä kannata kieltäytyä.

Vanha juttu sivuaa aihetta. Pääsiäisenä siis melkoinen kansanvaellus tiedossa. Jokaisella maalla omat säännöt rajoitukset.Ei kannata suoraan verrata Suomeen.


Suomella ei ole matkailussa kuin hävittävää. Rahat valuvat ulos maasta ja vaihdossa saadaan koronaa.
 
Poliisien lisäresurssit = armeijan henkilöstöä ja varusmiehiä.

Onko liikkumisen valvominen verrattavissa vaativaan erikoissairaanhoitoon ja tehohoitoon?

Jos asioita hoidetaan sinun mielestäsi terveydenhuollossa huonosti, niin kerroppas tähän ratkaisusi jos kritiikkiin on varaa. Nykyinen hallitus ja poliitikot eivät ole millään tavalla tähän sidonnaisia vaan puhutaan useista hallituksista.
Armeijaporukalta puuttuu ainakin sakotusoikeus, joten aika hankalaa se valvonta on. Tuollaisessa kevään tiesulussa armeijasta oli tietty suurempi hyöty, mutta mitä ne tuolla kadulla voisivat tehdä ihmisten joukossa? Muuta kuin levittää koronaa :)

Ja tosiaan en minä mitään hallitusta tässä syyttele, pääpointti on, että terveydenhuolto on huonossa jamassa ja rahalla saa niitä käsiä. Se siis maksaa, mutta niin maksaa Penan ja Heikin katukokouksen kyttääminenkin.
 
Koska mahdolliset "liikkumisrajoitukset" eivät koske ulkoilua, kaupassa käyntiä ja käytännössä mitään normaalia toimintaa, on tästä vedettävä johtopäätös, että tarkoitus on tämän avulla puuttua kauppakeskuksissa, rautatieasemilla jne hengaileviin ulkomaalaisjengeihin ja nisteihin. Tähän asti ovat nämä saaneet päivystää, syljeskellä ja diilata pillereitä, poliisien katsellessa vieressä.
 
Koska mahdolliset "liikkumisrajoitukset" eivät koske ulkoilua, kaupassa käyntiä ja käytännössä mitään normaalia toimintaa, on tästä vedettävä johtopäätös, että tarkoitus on tämän avulla puuttua kauppakeskuksissa, rautatieasemilla jne hengaileviin ulkomaalaisjengeihin ja nisteihin. Tähän asti ovat nämä saaneet päivystää, syljeskellä ja diilata pillereitä, poliisien katsellessa vieressä.
Ei moniosaajia mennä jatkossakaan komentaa, se on naziilkeä rasisti poliisi -kortti heti ja somessa itketään ku poliisi on abdullahlihapullahille ilkeä.
Eikä tuota pilleri sakkia ku ne on uhrei hei..

Eli taida nämäkään rajoitukset ja "pakot" auta mitään.
 
Faktahan kuitenkin on se, että ilman toimia tilanne olisi huomattavasti pahempi, eli hallituksen toimilla on ollut paljon merkitystä. Toimet mitoitettu juuri Suomen oloihin. Eri asia on se, että onko hallituksen linja ollut kenenkin mielestä hyvä tai huono. Tukahduttaminen vai nykyinen linja.

Tässä ei ole faktaa, vain mielipide.

Hallituksen osuus koronan tukahduttamisessa on ollut todella vaatimaton, jopa olematon.
 
Tässä ei ole faktaa, vain mielipide.

Hallituksen osuus koronan tukahduttamisessa on ollut todella vaatimaton, jopa olematon.

Se on totta, että minkään maan hallitus tai johtajat eivät suoranaisesti tukahduta tai hallitse epidemiaa. Taakse tarvitaan aina yksilöiden tuki.

Epidemian kulku lähtee yksilöistä ja heidän vastuistaan/teoistaan arjessa. Väite siitä, että ilman hallituksen rajoituksia ja suosituksia massa yksilöitä yht'äkkiä toimisi yhdessä "harmoonisesti" ehkäisten epidemiaa tietyssä vaiheessa epidemiaa tietyillä toimilla olisi täysin absurdia.

Itse pitäisin ihmistä "lähes hulluna" (niin ei olla liian kriittisiä...), joka väittäisi näin kirkkain silmin että tilanne olisi yhtä hyvä ilman ylempää tulevaa rajausta ja ohjeistusta.
 
Viimeksi muokattu:
Huhtikuu näkyvissä rokotteen saapumisessa, eipä ole kesäkuussa tällä vauhdilla rokotekattavuus korkea.
Tulevalla 3 viikon keskiarvolla ollaan Heinäkuun alussa alle 4 miljoonan saapuneen rokotteen ja jos nyt on tullut 955k ja niistä on pistetty 731k niin samalla % osuudella ollaan karvan verran yli 3miljoonaa pistetty, joista siis 7-800k menee toisiin pistoksiin

rok.PNG
 
Huhtikuu näkyvissä rokotteen saapumisessa, eipä ole kesäkuussa tällä vauhdilla rokotekattavuus korkea.

Toisaalta tällä ja edellisellä viikolla saatiin enemmän kuin edellisellä viikolla arvioitiin. Lisäksi viikon 12 ennuste kasvanut noin 50% ja 13 ennuste noin 20% edellisestä ennusteesta. Pfizer lisää tuotantoa ja toimituksia, joten ihan hyvältähän tuo näyttää jos trendi jatkuu.

Sitäpaitsi, tuollainen prosenttilasku jota harrastit, vääristää, jos kasvu ei jatku samanlaisena. Jos määrät pysyvät samana, tuo sun jakolasku lähestyy ykköstä rajattomasti kun aika kuluu. Ja jos taas kasvu jatkuu, niin sitten sun kasvuennuste puolestaan on alakanttiin. Eli toinen niistä on varmuudella "alakanttiin", mikä tarkoittaa että ennuste on myös alakanttiin. Puhumattakaan siitä, että pistotilastot laahaavat THL:n mukaan aina perässä. Sekin kaventaa eroa toimitettujen ja pistettyjen välillä.
 
Aiemmin ilmeisesti ei olekaan yritetty hankkia niitä ylimääriä annoksia (yllätys...), vaan nyt sitten oikeasti yritetään:
"Viisikossa on IL:n tietojen mukaan keskusteltu siitä, että Suomi yrittäisi välittömästi hankkia ylimääräisiä koronarokotteita, jotka kohdistettaisiin pahimmille epidemia-alueille."
 
22.3. klo 13.41 Unkari hankkii lisää EU:n yhteisostojen ulkopuolisia koronarokotteita
Unkarin terveysviranomainen on hyväksynyt kahden uuden koronarokotteen hätäkäytön. Kyseessä ovat kiinalainen Can Sino ja Covi Shield, joka on intialaisversio Astra Zenecan rokotteesta.

Jos kansanterveyslaitos hyväksyy rokotteiden massakäytön, Unkari voi rokottaa kansaa seitsemällä eri rokotteella.

Uutistoimisto Reutersin mukaan ei ole selvää, kuinka paljon ja milloin Unkari olisi kahta uutta rokotetta hankkimassa.

Aiemmin EU:n yhteisostoilla tehtyjen rokotteiden lisäksi Unkari on hyväksynyt käyttöön venäläisen Sputnikin ja kiinalaisen Sinopharmin.


Melkoinen koktaili ja itseäni ainakin vähän hirvittäis. :nb:
 
Käsittääkseni Intiassa on toimitusongelmia tuolla AZ rokotteella britteihin, että jos se on tuo Covi Shield (eri nimellä) niin kait niitä hankkia voi mutta niiden saaminen voikin sitten olla eri juttu:
 
Kovasti yritetään saada liikkumisrajoituksia voimaan ja kuten viime keväänä, resursseista ei jää kiinni. On se kumma juttu, että tähän koronakyttäykseen riittää paukkuja lähes rajattomasti. Ilmeisesti siis poliisilla on kyllä vapaita resursseja tarpeeksi, mutta terveydenhuolto kyykkää jo kymmenistä ekstrapotilaista.

Ohisalon mukaan poliisi joutuisi priorisoimaan tehtäviä, jos sen vastuulle tulisi liikkumisrajoitusten valvonta. Ohisalon mukaan poliisille osoitettaisiin tässä tapauksessa lisää resursseja.



Joo on kyllä kummallista, että kyttäämiseen ollaan valmiina laittamaan resursseja melkein rajattomasti. Poliisien tehtävien priorisointi ei ilmeisesti haittaa, mutta terveydenhuollon priorisointi on suuri ongelma.
 
Aiemmin ilmeisesti ei olekaan yritetty hankkia niitä ylimääriä annoksia (yllätys...), vaan nyt sitten oikeasti yritetään:
"Viisikossa on IL:n tietojen mukaan keskusteltu siitä, että Suomi yrittäisi välittömästi hankkia ylimääräisiä koronarokotteita, jotka kohdistettaisiin pahimmille epidemia-alueille."
Eiköhän niitä ole yritetty hankkia ja tällä silmänkääntötempulla saadaan poliittisesti vaikea päätös rokotteiden kohdentamisesta aikaiseksi. Nyt kun näitä kohdennuksia tehdään "ylimääräisistä" eristä, niin se ei ole muka muilta pois. No, mulle ihan sama, jos tämä johtaa rokotteiden parempaan kohdentamiseen, koska itse uskon sen olevan tehokkaampaa epidemian pysäyttämisen kannalta kuin tasa-arvoinen rokotteiden jakelu alueittain.
 
Joo on kyllä kummallista, että kyttäämiseen ollaan valmiina laittamaan resursseja melkein rajattomasti. Poliisien tehtävien priorisointi ei ilmeisesti haittaa, mutta terveydenhuollon priorisointi on suuri ongelma.
Vois kyllä sanoa, että molemmissa tapauksissa priorisointi on ongelma, mutta jostain syystä poliisin toimia on helppo priorisoida (mielestäni) hyvin kyseenalaisin perustein, eli näyttö liikkumisrajoituksen valvonnan tehokkuudesta ja hyödystä on vähintäänkin kyseenalainen.
 
Vois kyllä sanoa, että molemmissa tapauksissa priorisointi on ongelma, mutta jostain syystä poliisin toimia on helppo priorisoida (mielestäni) hyvin kyseenalaisin perustein, eli näyttö liikkumisrajoituksen valvonnan tehokkuudesta ja hyödystä on vähintäänkin kyseenalainen.

No oli hieman sarkastisesti kirjoitettu. Eli tottakai poliisin tehtävien priorisointi on ongelmallista. Tosin sen ongelmallisuudesta ei julkisuudessa ole kukaan puhunut kuten terveydenhuollon priorisoinnin ongelmallisuutta rummutetaan jatkuvasti.
 
Koska mahdolliset "liikkumisrajoitukset" eivät koske ulkoilua, kaupassa käyntiä ja käytännössä mitään normaalia toimintaa, on tästä vedettävä johtopäätös, että tarkoitus on tämän avulla puuttua kauppakeskuksissa, rautatieasemilla jne hengaileviin ulkomaalaisjengeihin ja nisteihin. Tähän asti ovat nämä saaneet päivystää, syljeskellä ja diilata pillereitä, poliisien katsellessa vieressä.

Tältähän tämä vaikuttaa. En oikein tiedä miten jossain Gigantissa asiointia voitaisiin tarkkailla kun voi saan sanoa "sulakkeet paloi, piti lähteä ostaa lisää" tai että pakastin meni rikki. Tuskinpa aletaan ajamaan poliisin toimesta perässä kauppaan ja himaan että varmasti on nyt painava syy asioida liikkeessä.
 
Koska mahdolliset "liikkumisrajoitukset" eivät koske ulkoilua, kaupassa käyntiä ja käytännössä mitään normaalia toimintaa, on tästä vedettävä johtopäätös, että tarkoitus on tämän avulla puuttua kauppakeskuksissa, rautatieasemilla jne hengaileviin ulkomaalaisjengeihin ja nisteihin. Tähän asti ovat nämä saaneet päivystää, syljeskellä ja diilata pillereitä, poliisien katsellessa vieressä.

Onko tästä ollut jossain jotain faktaa? Kiinnostaa kyllä mitä tuo sallittu ja "normaali toiminta" lopulta tulisi tarkalleen olemaan ja miten sitä valvotaan. Rajoitukset varmaankin tulisivat olemaan minimissään kaupunkikohtaisia, mutta keskitetäänkö valvonta Helsingin keskustan kaduille, ostareille ynnä muihin vai ruvetaanko esim. lähiöissä omalla autolla kulkijoita pysäyttelemään ja kyselemään kulkemisen syytä. Ei tuo nyt ihan valtavasti omaan olemiseen vaikuttaisi esillä olleiden tietojen perusteella, mutta esimerkkinä käyn päivän tai kaksi viikossa (etätöiden vuoksi käytännössä tyhjällä) toimistolla tekemässä töitä, kun siellä on rauhallisempaa kuin kotona (ja työnantaja ei tätä ole kieltänyt vaikka etätöitä suositellaan). Tai otetaan välillä puolison kanssa kahvia termariin ja pikkupurtavaa ja ajetaan jonnekin kivaan maisemaan autolla piknikille. Saako näitä tehdä liikkumisrajoitusten aikana, ja miten menon tarpeellisuus pitää perustella sitä kysyvälle viranomaiselle. Miten hyvin rajoituksien haluttua sisältöä pystytään ohjeistamaan poliisille ja miten paljon jää yksittäisen valvojan oman arvion varaan.

Yleisesti olen sitä mieltä, että liikkumisrajoitukset ovat kaikkea muuta kuin oikeasuhtainen toimi tässä vaiheessa, ja suoraan sanottuna pelkään sitä millaisen ennakkotapauksen se antaa julkiselle vallalle.
 
Tältähän tämä vaikuttaa. En oikein tiedä miten jossain Gigantissa asiointia voitaisiin tarkkailla kun voi saan sanoa "sulakkeet paloi, piti lähteä ostaa lisää" tai että pakastin meni rikki. Tuskinpa aletaan ajamaan poliisin toimesta perässä kauppaan ja himaan että varmasti on nyt painava syy asioida liikkeessä.
Poliisi kommentoikin, että tilanteesta tulee hankala, jos ei ole selviä kieltoja, vaan poliisi joutuu tulkitsemaan liikkumisen välttämättömyyttä. Käytännössä siis poliisi voisi oikeastaan vain hajottaa ihmisjoukkoja ja vähän kysellä ihmisten menoja ja toivoa, että kriisitietoisuus lisääntyisi näillä toimilla.
 
Onko tästä ollut jossain jotain faktaa? Kiinnostaa kyllä mitä tuo sallittu ja "normaali toiminta" lopulta tulisi tarkalleen olemaan ja miten sitä valvotaan.
Ei taida olla faktaa kenelläkään, ilmeisesti hallituskin vasta vääntää sisällöstä. Mutta jotain arvioita on esitetty ja niissä on ulkoilun sanottu olevan aina sallittua perheen kanssa vähintään. Mitä sitten ulkoilu on, tarkoittaako se liikuntasuoritusta vai voiko mennä piknikille? Jos tarkoittaa vain liikuntasuoritusta, niin mitataanko pulssi. No ei maar, mutta tuleepahan kyllä sellainen soppa, että oksat pois.
 
Poliisi kommentoikin, että tilanteesta tulee hankala, jos ei ole selviä kieltoja, vaan poliisi joutuu tulkitsemaan liikkumisen välttämättömyyttä. Käytännössä siis poliisi voisi oikeastaan vain hajottaa ihmisjoukkoja ja vähän kysellä ihmisten menoja ja toivoa, että kriisitietoisuus lisääntyisi näillä toimilla.

Tosin kun katsoo mistä ne tartunnat on tulleet niin eipä marketeissa ja erikoisliikkeissä näytä leviävän vaikka on aika tupaten täynnä olleet jo yli vuoden. Eli varmaan aika hyvä ratkaisu että annetaan mahdolissuus puuttua tiukemmin mutta mahdollistetaan samalla yhteiskunnan suht. normaali pyöriminen.

En oikein tiedä mitä jollain kangaskauppojen tai eläintarvikeliikkeiden sulkemisella saavutettaisiin.
 
Yleisesti olen sitä mieltä, että liikkumisrajoitukset ovat kaikkea muuta kuin oikeasuhtainen toimi tässä vaiheessa, ja suoraan sanottuna pelkään sitä millaisen ennakkotapauksen se antaa julkiselle vallalle.

Tämä, nyt liikutaan hyvin vaarallisilla vesillä. Todella kevyillä perusteilla ollaan ulkonaliikkumiskieltoja puuhaamassa. Tulevaisuuteen antaa ennakkotapauksen, että jatkossa on vielä helpompi näitä sitten ottaa käyttöön.
 
En tajua miks tästä nyt kohkataan et on tulossa ulkonaliikkumiskielto. Tähän tää meni kun ei saada kontakteja minimoitua.
 
Todennäköisesti ainakin hallituksesta tulleiden kantojen mukaan kohdennetaan vain tietylle alueelle (eli esim. jollekin asuinalueelle tai johonkin ostoskompleksiin) ja tiettyyn rajattuun aikaan. Mutta lähinnä kiinnostaa käyttääkö AVI tuota lainsäädäntöä ja jos käyttää niin millaisia kriteerejä käyttävät. Kyllähän nyt oli Turussa esim. tiettyyn asumiskompleksiin poliisein toteutettua ohjeistusten noudattamisen valvontaan ja vielä tarkemmin karanteenivalvontaa. Luulisi että viranomainen virka-apupyynnön tapaan (mitä Turussa käytettiin) osaa sitten pyytää sitä virka-apua tarkoilla kriteereillä mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Hallitushan ei ko. valvontaa voi käsittääkseni määrätä, vaan AVIt hoitavat paikallisesti ko. valvonnan kuten näissä virka-apu tehtävissäkin.

Eiköhän siellä ole joku perustellut syyt listaus jonka mukaan poliisi (ja avustavat tahot poliisin johdolla) kyselee paikalla olijoilta mitä tekevät ja pyytävät tarvittaessa poistumaan (vähän kuin Uudenmaan sulussa, jossa käännytettiin rajalta ilman hyviä perusteita).
 
En tajua miks tästä nyt kohkataan et on tulossa ulkonaliikkumiskielto. Tähän tää meni kun ei saada kontakteja minimoitua.
Joo, aika hurjaa että noita puuhataan nyt tähän hätään. Ihan turhaa sekoilua, kun tuota on todella vaikea jokatapauksessa valvoa. Tuo vaan kysymyksiä, vie resursseja ja kukaan ei tiedä taas mikä on sallittua ja mikä ei.
 
Eipä tämä "ulkonaliikkumiskielto" vaikuta juuri normiliikkumiseen tai kaupoissa käyntiin. Hyvänä asiana on se että se kieltäisi kokoontumisen uskonnollisiin tilaisuuksiin. Niihin kulkeminen ei siis olisi hyväksyttävä poikkeusperuste liikkumiselle.

Maskipakko voisi olla mahdollinen 40eur sakon uhalla jos sitä ei ole.


 
En tajua miks tästä nyt kohkataan et on tulossa ulkonaliikkumiskielto. Tähän tää meni kun ei saada kontakteja minimoitua.
Ei välttämättä tule, sen verran hankalaksi uskoisin sen lakikiemuroitten viilailun menevän. Tosi hankalaa tehdä sellaista sanktioitua ja valvottavissa olevaa lainsäädäntöä, joka oikeasti estäisi niitä kontakteja olematta kuitenkaan liian ankara, koska tautitilanne ei ole vielä mitenkään niin paha., että oikeasti voitaisiin hitsata ihmisiä koteihinsa.
 
En tajua miks tästä nyt kohkataan et on tulossa ulkonaliikkumiskielto. Tähän tää meni kun ei saada kontakteja minimoitua.

Käynyt nyt aika selväksi hallituksen lausunnoista että ei sieltä ole tulossa mitään ulkonaliikkumiskieltoa, lähinnä jotain puuhastelua joka tuo rajoituksia jotka on tasoltaan verrattavissa nykyisiin rajoituksiin.
 
Aiemmin ilmeisesti ei olekaan yritetty hankkia niitä ylimääriä annoksia (yllätys...), vaan nyt sitten oikeasti yritetään:
"Viisikossa on IL:n tietojen mukaan keskusteltu siitä, että Suomi yrittäisi välittömästi hankkia ylimääräisiä koronarokotteita, jotka kohdistettaisiin pahimmille epidemia-alueille."

Aika monta kuukautta tähän sitten meni että hallituksessa päädytty tähän. Mut hei, nyt sentään yritetään. Mutta miksi yritetään, kun aiemmin on todettu, että EU:n hankintojen ohi ei pienellä maalla ole mitään mahdollisuuksia? Eli hukataanko nyt vain aikaa turhaan yrittämiseen, vai oliko se hallituksen paskapuhetta että Suomi ei voi itsenäisesti rokotteita hankkia?
 
Aika monta kuukautta tähän sitten meni että hallituksessa päädytty tähän. Mut hei, nyt sentään yritetään. Mutta miksi yritetään, kun aiemmin on todettu, että EU:n hankintojen ohi ei pienellä maalla ole mitään mahdollisuuksia? Eli hukataanko nyt vain aikaa turhaan yrittämiseen, vai oliko se hallituksen paskapuhetta että Suomi ei voi itsenäisesti rokotteita hankkia?
Jännä muuten nähdä, että alkaako Tanskaan ja Itävaltaan kohta ilmestyä yks kaks yllättäen ylimääräisiä Pfizerin rokotteita Israelista.. ;)


F210304AUPOOL01-640x400.jpg
 
Tosin kun katsoo mistä ne tartunnat on tulleet niin eipä marketeissa ja erikoisliikkeissä näytä leviävän vaikka on aika tupaten täynnä olleet jo yli vuoden. Eli varmaan aika hyvä ratkaisu että annetaan mahdolissuus puuttua tiukemmin mutta mahdollistetaan samalla yhteiskunnan suht. normaali pyöriminen.

En oikein tiedä mitä jollain kangaskauppojen tai eläintarvikeliikkeiden sulkemisella saavutettaisiin.
Toi voi olla vähän epäreilua niitä yrittäjiä kohtaan, joiden liikkeet tosiasiallisesti suljetaan, vaikkei niin lainsäädännöllisesti tehdäkään, jolloin ainakaan valtion korvauksia on turha havitella. Kuinka moni pystyy esim. perustelemaan parturissa käynnin välttämättömyyden kolmen viikon liikkumisrajoituksen aikana? No joku mallintöitä tekevä ehkä joo.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle jäi yhdellä lukemisella vähän epäselväksi, mitä tuossa yritetään kieltää. Mikä siis on kiellettyä, kun kaikki on sallittua? Jotenkin huvittavan kosmeettista touhua. Kieltäisivät reippaasti koronaan sairastumisen ja sen levittämisen.

IL:n uudet tiedot liikkumisrajoituksista
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 103
Viestejä
4 894 657
Jäsenet
78 933
Uusin jäsen
v3p

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom