Maskien kyttäystä kaupoissa pitäisin eräänlaisena panikointina. Myös foorumeilla heijastaa tiettyjen panikointi ja keltaisenlehdistön klikkaukset pahentavat sitä. Entä tämä WC-paperin hamstraus?
Entä nämä?
Rokotusvuoron tiedustelussa on osin kyse tietämättömyydestä, mutta mukana on myös niitä, jotka pitävät itseään etuoikeutettuna.
yle.fi
Mieli ry neuvoo, miten pitää pelko kurissa. Myös WHO on laatinut ohjeet mielenterveyden ylläpitoon epidemian aikana.
yle.fi
Ilmeisesti meillä on vähän eri käsitys siitä, mitä hysteria ja paniikki on. Toki Suomessa on varmasti ahdistuneita ihmisiä, joille uutisten suodattaminen tekee hyvää, muttei se vielä vastaa omaa käsitystäni paniikista ja hysteriasta. Keltainen lehdistö on aina yrittänyt tehdä aiheesta kuin aiheesta jotain, mitä se ei ole, ja se on tietenkin harmi jos jollain menee niitä otsikoita selatessa mielentila paniikin puolelle. Omaa alaa koskien esimerkiksi taksilainsäädännön muutoksesta saatiin ihan vastaavia melkein paniikin puolelle lipsuvia otsikoita, vaikka ei tuolla arjessa mitään paniikkia asian suhteen ole.
En tosiaan ole nähnyt ulkona, kaupassa enkä viestimissä (foorumit, WhatsApp, jne) hysteerisiä ihmisiä. Otanta ei varmasti ole jättimäinen, ehkä joku muu sitten on nähnyt. Kuvan kaasunaamaripäinen kaveri on kieltämättä vetänyt varustuksen vähän yli.
Olen kyllä jutellut ihmisten kanssa, joita pandemia tavalla tai toisella on ahdistanut vuoden aikana, muttei se ole ollut mitään niin yksiselitteistä ahdistusta, että "virus tappaa kaikki, mua ahdistaa", vaan niillä ihmisillä on koko nykyajan epävarmuus aiheuttanut ahdistusta. Myönnetään että rokotejonoissa etuilu on idioottimaista, ja se voi johtua milloin panikoinnista ja milloin ihan tavallisesta oman edun ajamisesta, mutta koko vuoden aikana enemmän hysteriaan verrattavaa käytöstä olen nähnyt noiden rokotekriittisten piireissä, joilla on kova kiire kertoa vailla mitään lähteitä, että noi rokotteet tappaa ja koronavirusta ei ole ja Bill Gates operoi tätä show'ta.
Se että tässä ketjussa välillä (tai koko ajan?) kiistellään siitä, miksi koronavirus on yhteiskunnalle vaarallinen asia, ei mielestäni ole hysteriaa tai paniikkia. Se on keskustelua.