Jotenkin aika miniatyyrinen ajattelumalli, kun miettii millä mittakaavalla maailma on tähän reagoinut (esimerkkinä mainitsemasi perustappajan uudet tartunnat sulkee koko yöelämän etelä-koreassa). Mielestäni edelleen koko maailma on jossain ihmettelyvaiheen syövereissä, eikä tässä ole kenelläkään toistaiseksi mitään selkeää ulospääsyä tai loppuratkaisua (muuten, kun tietty Reiskalla omalla takapihalla, että aukeis nyt jo se perkeleen kapakka).
Jos (ja kun) mitään rokotetta ei nopeasti tule, alkaa tilanne normalisoitumaan vähitellen. Mikään tukahduttaminen ja uudelleentukahduttaminen, missä palvelualat (Suomessa 36% kansantuotteesta muistaakseni) ovat jatkuvasti viikkoja poissa töistä kun jossain ilmeni tautitapaus, ei ole kestävää. Maailma ei ole yhtenäinen eikä kaikki pelaa samoilla säännöillä ja asioita ei voida koordinoida keskitetysti, joten jossain on aina tukahduttaja ja jossain "vastuuton" ja ihan väärässä vaiheessa sykliä. Lopulta EVVK jengi vie pohjan tukahtujien kärvistelyltä koska koko maailma ei ole diktatuuri, jossa on tarpeeksi pakottajia.
Tietysti kannattaa huomioida, että vaikkei rokotetta olisi tai tulisi, hoitokeinot kehittyy.
No en nyt lähtisi ihan tuollaista vertailua tekemään. Koronarajoitukset ovat kuitenkin erittäin rankkoja rajoituksia talouteen kun taaskin liikenneturvallisuus on enemmänkin vain pieniä kuluja. Ja todennäköisesti nuo kulut tulee myös hyvin pitkälle maksettua takaisin muun muassa paljon pienempien terveyshuolto- ja vakuutuskulujen muodossa.
Liikenteessä käytetään juurikin noita laskelmia, jossa ihmishengen säästäminen saa maksaa noin 45000€ elinvuotta kohti (vai mikä se summa nyt tarkalleen oli). Jokainen voi itse miettiä että miten paljon vaikkapa maanteiden ja motareiden nopeusrajoituksia laskemalla saataisiin kustannus 10-kertaiseksi ja sitten pohtia, että huvittaako niitä rajoituksia noudattaa.