Tässä on viimepäivinä esitetty lukuja, että vähintään 40% taudinaiheuttajan kantajista on täysin oireettomia. Taudin tarttuvuus ei ole sama asia kuin taudinaiheuttajan leviäminen.
Läheskään kaikki koronapositiivset eivät ole sairaita.
Vaikka vähennät sen 40% määrästä niin silti taudin tarttuvuus on suuri Suomessa. Rokotukset myös vaikuttanevat myös melko paljon siihen saako minkälaisia oireita. Rokotetut ei riskiryhmiin kuuluvat varmasti suurelta osin sairastavat tämän flunssan kaltaisien oireiden kanssa tai ilman oireita. Ourworldin mukaan yli 30% testatuista on positiivisia Suomessa (viimeisin datapiste oli 8.1), joten todellinen tapausmäärä on paljon suurempi kuin tilastoissa oleva. Taudin vaarallisuus sitten onkin täysin toinen asia, enkä siihen tässä nyt kantaa ottanutkaa. Tarttuvuus on silti suuri.
Edit: näköjään editoit viestiä sen jälkeen kun olin lainannut. No katso itse tartuntamääriä, ei näillä luvuilla voi väittää ettei tarttuvuus olisi suuri. Tai no voi väittää, mutta täysin päätön väite. Tilastoituja positiivisia löytyy nyt ~10k/pv. Kun mietitään, että testatuista positiivisia on yli 30%, niin todellinen määrä on paljon suurempi. Kerro nyt itse mikä mielestäsi on suuri tarttuvuus?
Viimeksi muokattu:
koronassa kyse on kolikonheitosta ja silloinkin pitää oireiden kanssa arpoa onko korona vai ei.
Edelleen tämä tarttuu ja aiheuttaa paljon yleisemmin oireita kuin nuo muut yleisvaaralliset tartuntataudit Suomessa. Ihan vaikka ne vakavat tautitapaukset, eli sairaalassa olot on paljon yleisempiä. Meillä on nytkin enemmän korona potilaita tänään sairaalassa kuin vaikka tuberkuloosi tapauksia todetaan vuodessa. Eikä ole pelkästään tuon taudin osalta tämä tilanne.
: