Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Perjantaina:
Kiuru: Kouluihin palaaminen ei ole turvallista – pitkäkestoinen korona koskettaa jo suurta joukkoa suomalaisista
Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun (sd.) mukaan pitkäkestoinen korona koskettaa jo suurta joukkoa suomalaisia. Pelkona on, että siitä tulee yksi suurimmista kansansairauden ryhmistä.
Pitkäkestoisen koronan oireina ovat muun muassa hengenahdistus, uupumus ja keskittymisvaikeudet. Pahimmassa tapauksessa se voi aiheuttaa jopa pysyvää toimintakyvyttömyyttä.
– Uhkana ei ole, kuinka paljon Suomi kestää tartuntoja, vaan kuinka paljon suomalaiset kestävät pitkäkestoista koronatautia, Kiuru sanoo.
Kiurun nostaa väliraportista lukuja: 10-20 prosenttia aikuisista tartunnan saaneista on saanut pitkäaikaisia oireita WHO:n määritelmän mukaan. Jopa 150 lasta voi tällä viikolla sairastua long covidiin.


Tänään:
Puolet tartunnan saaneista ei sairastu pitkäkestoiseen koronaan vaan saa ehkä oireita
STM kertoi tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun) viime perjantaina, että pitkäkestoinen covid-19-tauti ilmenee noin joka toisella aikuisella koronainfektion sairastaneella.
Useiden long covid -työryhmän tutkijoiden mukaan luku on reilusti yläkanttiin.
– Mielestäni arvio ei ole kohdallaan. Sairaalahoitoa saaneista puolella voi olla jälkioireita, mutta alle prosentti päätyy sairaalaan. Avohoidossa sairastaneita on 99 prosenttia, ja on yliarvio, että heistä puolella olisi jälkioireita. Muutama prosentti on lähempänä totuutta, sanoo ylilääkäri Helena Liira.
Kun työryhmä kirjoitti, että pitkäkestoisia oireita voi ilmetä joka toisella taudin sairastaneella, mukaan laskettiin kaikki mahdolliset oireet.
– Mukana on paljon lieviä ja ajan myötä väistyviä oireita ja kaikkia niistä ei voida objektiivisesti mitata, ylilääkäri ja infektiotautiopin professori Aki Hietaharju Tampereen yliopistosta sanoo.


Kiurun pitäisi erota. Tuota valehtelua ei voi enää perustella edes täydellisellä epäpätevyydellä vaan tuo on tarkoituksellista yleisön harhaanjohtamista oman alarmistisen politikoinnin nimissä.
Tuo oli vielä kansainvälinen uutinen:
On kyllä surullista, että meillä on näin epäpäteviä poliitikkoja, jotka vain ajattelevat omaa napaansa. Suoranaista valehtelua ja sitten nämä fake news valheet ja paskapuheet leviää maailmalle yhä lietsomaan hysteriaa.

Jonkun pitäisi viheltää tämä peli poikki ja lopettaa teatteri.
 
Lapissa on 3,5% väestöstä ja siis pari ihmistä tehohoidossa. 2/0,035 = 57 … eli en nyt kauheasti paukuttelisi henkseleitä jäljityksen onnistumisesta sielläkään.
Eiköhän se suurin tekijä ole Lapin eduksi asukastiheys eikä jäjitys.
Toki varsinainen syy on asukastiheys ja siihen liittyvä vähäisempi ihmiskontaktin määrä elämässä.

Kahden ihmisen otos on kuitenkin niin pieni, ettei siitä pidä päätellä mitään. Samaan tapaan joku kääpiövaltio pääsi heikosti laaditussa tilastokuvassa vähän hiljaisempaan aikaan epidemian kärkijoukkoon sillä, että yksi ihminen joutui sairaalaan.
 
Lapissa on 3,5% väestöstä ja siis pari ihmistä tehohoidossa. 2/0,035 = 57 … eli en nyt kauheasti paukuttelisi henkseleitä jäljityksen onnistumisesta sielläkään.
Eiköhän se suurin tekijä ole Lapin eduksi asukastiheys eikä jäjitys.
Vertailukohta aiheuttaa vinoumaa tulkinnassasi. Kokonaisuudessaan koko Suomi on pärjännyt aivan erinomaisesti pandemian kanssa. Meidän on syytä olla ylpeitä siitä, miten vaikutuksellisessa asemassa olevat henkilöt ovat suoriutuneet. Tämä kattaa myös hallituksen, vaikkei kaikista yksityiskohdista voi yhtä mieltä ollakaan.

Älykkäänä ihmisenä ymmärrät varmasti, että Lapin tapausmäärillä ja erit. tehohoidon osuutta tarkastellessa et voi sanoa yhtään mitään onnistumisen tasosta. Yksikin tehohoitotapaus muuttaa suhteellista tilannetta suhteettoman merkittävästi. (Vinouma ja varianssi eivät ole toistensa kavereita)
 
Jonkun pitäisi viheltää tämä peli poikki ja lopettaa teatteri.

Ottamatta kantaa Kiuruun, niin tämän "jonkun" pitäisi kaiken logiikan mukaan olla pääministeri. On jotakuinkin käsittämätöntä, että hän on vetäytynyt täysin koronavastuusta ilman, että on selvästi määritelty kuka asiaa nyt sitten johtaa.
 
Ottamatta kantaa Kiuruun, niin tämän "jonkun" pitäisi kaiken logiikan mukaan olla pääministeri. On jotakuinkin käsittämätöntä, että hän on vetäytynyt täysin koronavastuusta ilman, että on selvästi määritelty kuka asiaa nyt sitten johtaa.
Vaikuttaa todellakin siltä, että bile episodin jälkeen Sanna katosi ja Kiuru nousi alttarille.
 
Vaikuttaa todellakin siltä, että bile episodin jälkeen Sanna katosi ja Kiuru nousi alttarille.
Vaikuttaa melkein siltä kuin molemmat noista yrittäisi löytää pakoreittiä vastuutehtävästä noilla halvoilla skuupeilla. Todella vaikea nähdä, että nuo olisi vahinkoja yksikään. :D Äitiyslomallekin ollut ihan hyvällä prosentilla käyttöä.
 
Toki varsinainen syy on asukastiheys ja siihen liittyvä vähäisempi ihmiskontaktin määrä elämässä.

Kahden ihmisen otos on kuitenkin niin pieni, ettei siitä pidä päätellä mitään. Samaan tapaan joku kääpiövaltio pääsi heikosti laaditussa tilastokuvassa vähän hiljaisempaan aikaan epidemian kärkijoukkoon sillä, että yksi ihminen joutui sairaalaan.
Vertailukohta aiheuttaa vinoumaa tulkinnassasi. Kokonaisuudessaan koko Suomi on pärjännyt aivan erinomaisesti pandemian kanssa. Meidän on syytä olla ylpeitä siitä, miten vaikutuksellisessa asemassa olevat henkilöt ovat suoriutuneet. Tämä kattaa myös hallituksen, vaikkei kaikista yksityiskohdista voi yhtä mieltä ollakaan.

Älykkäänä ihmisenä ymmärrät varmasti, että Lapin tapausmäärillä ja erit. tehohoidon osuutta tarkastellessa et voi sanoa yhtään mitään onnistumisen tasosta. Yksikin tehohoitotapaus muuttaa suhteellista tilannetta suhteettoman merkittävästi. (Vinouma ja varianssi eivät ole toistensa kavereita)
Tottakai otanta on aivan liian pieni, että siitä voitaisiin tehdä luotettavia johtopäätöksiä oli tehohoidossa sitten 0 tai 5. Varsinkin kun ylipäätään yksittäiset snapshotit on todella epäluotettavia, kuten se yksittäisen päivän kuolinluvun tarkastelu, mitä täällä toistuvasti tehdään.

Mutta pointti nyt vaan oli että 2 on juurikin se mitä todennäköisimmin voisi olettaa tuon kokoisen maakuntaan osuvan jos koko maassa on kuutisenkymmentä tapausta. Eli hankala tuota on käyttää perusteluna sille, että jäljitys olisi rrityisen hyvin Lapissa toiminut, varsinkin kun siellä on myös se asukastiheys pienempi.
 
Hallitus valmistelee poikkeusoloihin siirtymistä. Veikkaan ettei sieltä edelleenkään tule mm. Karanteenin lyhentämistä. Mitä lie höttöä tiedossa seuraavaksi.
 
HS:n lähteet: Hallitus valmistelee poikkeusolojen toteamista ja valmiuslain käyttöönottoa
Valmiuslain käyttöönoton tarkoituksena olisi tarvittaessa terveydenhuollon toiminnan turvaaminen, ei uusien rajoitusten asettaminen. Hallitus ei ole tehnyt asiasta päätöksiä.

No niin. Ei voi olla mahdollista.

3 §
Poikkeusolojen määritelmä


Poikkeusoloja tämän lain mukaan ovat:

1) Suomeen kohdistuva aseellinen tai siihen vakavuudeltaan rinnastettava hyökkäys ja sen välitön jälkitila;

2) Suomeen kohdistuva huomattava aseellisen tai siihen vakavuudeltaan rinnastettavan hyökkäyksen uhka, jonka vaikutusten torjuminen vaatii tämän lain mukaisten toimivaltuuksien välitöntä käyttöön ottamista;

3) väestön toimeentuloon tai maan talouselämän perusteisiin kohdistuva erityisen vakava tapahtuma tai uhka, jonka seurauksena yhteiskunnan toimivuudelle välttämättömät toiminnot olennaisesti vaarantuvat;

4) erityisen vakava suuronnettomuus ja sen välitön jälkitila; sekä

5) vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.

"Suuronnettomuudella tarkoitetaan onnettomuutta, jota on menehtyneiden, loukkaantuneiden, ympäristöön tai omaisuuteen kohdistuneiden vahinkojen määrän taikka onnettomuuden laadun perusteella pidettävä erityisen vakavana. "
Ja kuinka ollakkaan... on istuntotauko.
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kantaa Kiuruun, niin tämän "jonkun" pitäisi kaiken logiikan mukaan olla pääministeri. On jotakuinkin käsittämätöntä, että hän on vetäytynyt täysin koronavastuusta ilman, että on selvästi määritelty kuka asiaa nyt sitten johtaa.
Tartuntatautien torjunta on Perhe ja peruspalveluministerin alaista ja Kiuru johtaa koroministeriryhmää, ei tässä ole mitään epäselvyyttä hallituksen puolelta. Epäselvyydet tulee kuntien ja AVI:en puolelta. Jos tulee poikkeusolot niin silloin homman ottaa pääministeri haltuun, niin kuin tapahtui pandemian alussa.
 
Eikö poliitikoilla ole oikeasti mitään juridista vastuuta, jos ihan omalla pelleilyllään pistävät koko maan sekaisin ja pidetään pilkkanaan jotain välttämättömyys vaatimuksia.

Tuntuu että koko Suomi on ajautumassa ömeerikan malliin, että julistetaan aina toistuvasti hätä- tai poikkeustila, että saadaan lisää valtuuksia ajaa haluamaansa politiikkaa.

Ilmastonmuutospoikkeustilaa odotellessa kunhan koronaa on jauhettu vielä muutama vuosi, kyllä sekin tarpeeksi luovalla tulkinnalla saada vaikka tuohon kolmosmomenttin menemään, jolloin saadaan sitten yksinkertaisella eduskunnan enemmistöllä perustuslaki ohitettua.

Edit: Niin ja muistakaa nyt vastuulliset hallituspuolueiden ja heidän koronapanikointinsa kannattajat, että äänestäminen ei ole turvallista.
 
Nyt on pakko olla samaa mieltä että politisoidaan vahvasti tautia. Voisivat keskittyä siihen potilaiden hoitoon, eikä Suomen pysäyttämiseen köykäisin perustein, sekä omaa etua ajaen.
 
Eikö poliitikoilla ole oikeasti mitään juridista vastuuta, jos ihan omalla pelleilyllään pistävät koko maan sekaisin ja pidetään pilkkanaan jotain välttämättömyys vaatimuksia.

Tuntuu että koko Suomi on ajautumassa ömeerikan malliin, että julistetaan aina toistuvasti hätä- tai poikkeustila, että saadaan lisää valtuuksia ajaa haluamaansa politiikkaa.
Juuri näin. Uutisartikkelissakin todetaan, että

Valmiuslain käyttöönoton tarkoituksena olisi alkuvaiheessa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan turvaaminen eikä uusien rajoitusten käyttöönotto. Koronavirustartuntojen takia työvoimasta on paikoittain pulaa paitsi terveydenhuollossa myös vanhustenhoidossa. Hallitus voi joutua turvautumaan valmiuslakiin, jos sosiaali- ja terveydenhuollon kuormitus kasvaa edelleen.

Pohdin Kiurun fiaskon jälkeen perjantaina, että alkaakohan alueellisiin viranomaisiin kohdistumaan painetta, kun suosituksia ei enää noudateta. Tässä se nähdään. Hallituksella on omat pyrkimykset jatkaa kriisiä vaikka väkisin.

Valmiuslakia ei edes otettu käyttöön 2020 keväällä vaan se silvottiin ja sitä sovellettiin täysin ennennäkemättömällä tavalla.
 
Nyt on pakko olla samaa mieltä että politisoidaan vahvasti tautia. Voisivat keskittyä siihen potilaiden hoitoon, eikä Suomen pysäyttämiseen köykäisin perustein, sekä omaa etua ajaen.
Mitkä köykäiset perusteet? Eikö siellä ole jo normitoimintaa vedetty minimiin Helsingissä?
 
Mitkä köykäiset perusteet? Eikö siellä ole jo normitoimintaa vedetty minimiin Helsingissä?

Se oli viittaus tulevaisuuteen. Vaikken ole mikään ennustaja niin voin hyvin kuvitella että hallituksen laatu näkyy kädenjäljessä myös lähiaikoina.

Esim nyt poikkeusoloja harkiten, kun eivät parempaan pysty.
 
Muuttuukohan hallituksen meininki, kun nämä vaalit on ohi?
Voisi kuvitella, kun ei tarvitse enää esittää mitään.
 
Valmiuslakia ei edes otettu käyttöön 2020 keväällä vaan se silvottiin ja sitä sovellettiin täysin ennennäkemättömällä tavalla.
Eikös tämä ole juuri se valmiuslain tarkoitettu käyttöönottotapa? Siis osa kerrallaan siten, että yksittäinen poikkeusmenettely ei aiheuta tarvetta käyttää muita eikä oikeuta siirtymistä suoraan johonkin sotilasjunttaan. Näinhän asian tuleekin olla.

Toki sitä sovellettiin täysin ennennäkemättömällä tavalla, koska nykyistä valmiuslakia ei ollut mihinkään käytetty ennen kevättä 2020.
 
Eikös tämä ole juuri se valmiuslain tarkoitettu käyttöönottotapa? Siis osa kerrallaan siten, että yksittäinen poikkeusmenettely ei aiheuta tarvetta tai oikeuta siirtymään suoraan johonkin sotilasjunttaan.
Ei. Mikään laki ei ole sellainen, että sen pykäliä voidaan soveltaa silloin kun siltä tuntuu. Tuollaista oikeuskäytäntöä ei ole koskaan ollut olemassa ennen koronaa.

Kun ainuttakaan käyttöönottoasetusta ei ole annettu, olemme tilanteessa, että valmiuslaki on sovellettavana, mutta sen oikeusvaltiollinen mekanismi eduskunnan reaaliaikaisesta kontrollista ei ole. Eduskunta ei pysty esimerkiksi määräämään valmiuslain sovellettavana oloa kumottavaksi, koska sen valvontavalta on valmiuslaissa rakennettu kohdistumaan vain jo annettuihin asetuksiin, eikä siis siihen toimivallan siirtoon valtioneuvostolle, minkä valtioneuvosto itse saa aikaan toteamalla valmiuslain tietyn kriisityypin olevan käsillä. Eduskunnalla ei nyt ole tarkastusvaltaa valmiuslain 106-107 §:n käyttöön tai käyttämättä jättämiseen, koska niiden käyttöönottoasetusta ei ole annettu. Valmiuslaista myös puuttuu kokonaan säännös siitä, miten siinä tarkoitettujen poikkeusolojen soveltaminen lakkaa. Tämä on valmiuslain suurin valuvika (ks. myös kirjoitukseni Lakimies 3-4/2020). Valmiuslain ottaa sovellettavaksi valtioneuvosto, ja tuo soveltaminen lakkaa vasta kun valtioneuvosto kumoaa vihoviimeisen toimivaltuuksien käyttöönottoa koskevan asetuksen. Jos yhtään käyttöönottoasetusta ei anneta, poikkeusolot eivät lakkaa koskaan, vaan valtioneuvostolla on avoin valtakirja milloin hyvänsä asetuksella ottaa käyttöön valmiuslain toimivaltuuksia. Siksi valmiuslain Pandoran lipasta ei tulisi koskaan avata kevyin taikka väärin perustein.

Nuo vitun ääliöt valtioneuvostossa ovat nyt luoneet Suomeen valtiosääntöoikeudellisen tapakäytännön jolla vittu käytännössä mikä tahansa uutisotsikko voi tarkoittaa poikkeusoloja.
 
Pitkä korona työryhmässä petyttiin että STM käytti heidän tutkimusta politikointiin. Siinä tuli taas yksi todiste lisää.
 
Se oli viittaus tulevaisuuteen. Vaikken ole mikään ennustaja niin voin hyvin kuvitella että hallituksen laatu näkyy kädenjäljessä myös lähiaikoina.

Esim nyt poikkeusoloja harkiten, kun eivät parempaan pysty.
Eli siis mielestäsi ihmisiä ei pitäisi vaan hoitaa?
 
Eli siis mielestäsi ihmisiä ei pitäisi vaan hoitaa?
Ei vaan ihmisiö pitäisi hoitaa, sen sijaan, että heitä testataan ja laitetaan karanteeniin.

Mielenkiintoisesti koko sairaanhoidon tai sairaalapaikkojen tarpeesta ei ole edelleenkään kerrottu mitään. Kevään 2020 poikkeusolossa ainakin erikoissairaanhoidon tarve laski normaalista, samaan aikaan kun meillä oli poikkeusolot terveydenhuollon ennennäkemättömän koronapiikin vuoksi…

Ja perustuslain ei pitäisi olla ohitettavissa eduskunnan yksinkertaisella enemmistöllä.
 
Siitä päivän luvut. Valtakunnallinen poikkeustila perustuen vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaavaan hyvin laajalle levinneeseen vaaralliseen tartuntatautiin?

dfasghadfg.jpg


Ja pidetään mielessä, että kyseessä ei ole koronan takia hoitoa saavat vaan potilaat joille on tehty positiivinen koronatesti.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmetyttää tämä Suomen testauskapasiteetti, Tanskassa tehdään joka päivä noin 200.000 testiä ja Suomessa ollaan lyöty hanska tiskiin vain murto-osalla tuosta.
 
Hah. Koitat jollain apinan koijauksella vetää typerää kiertoilmausta, mutta tuota sinä tarkoitat. Rajoitukset pois ja normaali sairaanhoito loppuu hus-alueella aika nopsaan.

Taitaa vaan harmittaa kun arvostelen hallituksen toimia negatiivisesti. Minähän olen kirjoittanut niin että kaikki oheiskuormitukset pois. Ja vasta kirjoitin että hallituksen pitäisi keskittyä niiden potilaiden hoitoon.

Hohhoi miten lapsellista.
 
Ihmetyttää tämä Suomen testauskapasiteetti, Tanskassa tehdään joka päivä noin 200.000 testiä ja Suomessa ollaan lyöty hanska tiskiin vain murto-osalla tuosta.
Miksi niitä pitää tehdä, kun tauti on lähtökohtaisesti perusterveelle ihmiselle vaaraton?
 
Ei. Mikään laki ei ole sellainen, että sen pykäliä voidaan soveltaa silloin kun siltä tuntuu. Tuollaista oikeuskäytäntöä ei ole koskaan ollut olemassa ennen koronaa.
Joo, valmiuslakia ei sovellettu laillisesti. Se on myös huolimattomasti laadittu, mikä altistaa juuri tälle.

Tarkoitin edellä siis eri asiaa: valmiuslaki listaa erilaisia keinoja tai tapoja poiketa normaalista menettelystä. Näitä kaikkia ei kuulu tarvita - tai saada - käyttää mihin tahansa kriisiin vastaamiseen. Esimerkiksi kulkutautia vastaan käytettävät hyväksyttävät keinot eivät ole samat kuin valtakunnan sähköverkon romahtamisesta selviytymiseksi käytettävät. Valuvikojen takia voi toki olla, että melkein mikä tahansa käy heti paikalla, ja aika lähellä tätä periaatetasolla oltiin koronakevään perusteluissa.

E: Tai siis vielä selkeämmin ilmaistuna: valtioneuvostolla ei saa olla mahdollisuutta esimerkiksi julistaa ulkonaliikkumiskieltoa Satakuntaan sillä perusteella, että Kainuussa riehuu valtava metsäpalo.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi niitä pitää tehdä, kun tauti on lähtökohtaisesti perusterveelle ihmiselle vaaraton?
Koska ilman testaamista ollaan taudin armoilla ja voidaan vain odottaa sen laantumista. Terveydenhuolto on tälläkin hetkellä pulassa, Suomessa ei ole kapasiteettia hoitaa suurta määrää koronapotilaita.
 
Taitaa vaan harmittaa kun arvostelen hallituksen toimia negatiivisesti. Minähän olen kirjoittanut niin että kaikki oheiskuormitukset pois. Ja vasta kirjoitin että hallituksen pitäisi keskittyä niiden potilaiden hoitoon.

Hohhoi miten lapsellista.
Kuinka oheiskuormitukset saa pois? Laittaa koronapotilaat tavalliselle teholle tartuttamaan kaikki? Kannattaa tehdä jokin mensan nettitesteistä, jos alle 150, pidä turpa kiinni asioista joihin ei ole mitään koulutusta.
 
Ei vaan ihmisiö pitäisi hoitaa, sen sijaan, että heitä testataan ja laitetaan karanteeniin.

Mielenkiintoisesti koko sairaanhoidon tai sairaalapaikkojen tarpeesta ei ole edelleenkään kerrottu mitään. Kevään 2020 poikkeusolossa ainakin erikoissairaanhoidon tarve laski normaalista, samaan aikaan kun meillä oli poikkeusolot terveydenhuollon ennennäkemättömän koronapiikin vuoksi…

Ja perustuslain ei pitäisi olla ohitettavissa eduskunnan yksinkertaisella enemmistöllä.

Tässä juttu jossa käsitellään sairaalojen tilannetta.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) alueella sairaanhoidossa on jouduttu karsimaan kiireettömästä hoidosta, kuten vastaanottoajoista ja leikkauksistakin.

Potilasmäärät kaikkialla kasvussa, mutta vasta HUS alueella tämä on vaikuttanut tuon mukaan näin toimintoihin tässä vaiheessa.
 
Tartuntatautien torjunta on Perhe ja peruspalveluministerin alaista ja Kiuru johtaa koroministeriryhmää, ei tässä ole mitään epäselvyyttä hallituksen puolelta. Epäselvyydet tulee kuntien ja AVI:en puolelta. Jos tulee poikkeusolot niin silloin homman ottaa pääministeri haltuun, niin kuin tapahtui pandemian alussa.

On tästä hallituksen puolelta se epäselvä, että sieltä ei ole yhtään tukea tullut Kiurulle vaan päinvastoin äänekästä vastaanväittämistä.
 
On tästä hallituksen puolelta se epäselvä, että sieltä ei ole yhtään tukea tullut Kiurulle vaan päinvastoin äänekästä vastaanväittämistä.
Kiuru ja STM lähtivät sooloilemaan etäkoulusuosituksen kanssa ja saivat aiheesta kritiikkiä.
 
Kuinka oheiskuormitukset saa pois? Laittaa koronapotilaat tavalliselle teholle tartuttamaan kaikki? Kannattaa tehdä jokin mensan nettitesteistä, jos alle 150, pidä turpa kiinni asioista joihin ei ole mitään koulutusta.

Meinaatko että ne eristyksissä olevat koronapotilaat siirretään pois osastolta heti kun karanteeniaika loppuu? Reps.

Tässä oli nyt kyse isoista linjoista. Siitä että tärkeiltä aloilta loppuu tekijät kun on ylipitkät karanteenit. Rokotus lyhentää tartuttavaa aikaa merkittävästi - tarkoittaa että etenkin rokotetuilla ei ole syytä olla 10 päivää karanteenissa.
 
Koska ilman testaamista ollaan taudin armoilla ja voidaan vain odottaa sen laantumista. Terveydenhuolto on tälläkin hetkellä pulassa, Suomessa ei ole kapasiteettia hoitaa suurta määrää koronapotilaita.
Terveydenhuolto on Kiurun omin sanoin pulassa siksi, että niitä ihmisiä juuri testataan.

– Pelkään, että kouluihin palaaminen ensi viikolla ei valitettavasti ole turvallista. Nimenomaan siksi, että sosiaali- ja terveyshuollon kantokyky on nyt useilla alueilla niin vaarassa, että lapsilla ja nuorilla ei ole mahdollisuutta päästä testiin tai saada tartunta jäljitettyä. Tämä ei enää Uudellamaalla esimerkiksi toimi, sanoo Kiuru.
...
– Nyt ei ole enää leikin asia. Olemme jo menettäneet perusterveydenhuollossa kantokyvyn Uudellamaalla, sanoo Kiuru.

Sama akka istuu valtioneuvostossa ajamassa valmiuslain käyttöönottoa vasta valehdeltuaan kansalle päin naamaa pitkäkestoisesta covidista.
 
Alueelliset AVI:t piut paut välittivät Kiurun horinoista, joten valmiuslaki :D

Tietääkö kukaan koska Kiurulla on laskettu aika? (tämä ei ole vitsi, eikä *ittuilua)
 
Terveydenhuolto on Kiurun omin sanoin pulassa siksi, että niitä ihmisiä juuri testataan.

– Pelkään, että kouluihin palaaminen ensi viikolla ei valitettavasti ole turvallista. Nimenomaan siksi, että sosiaali- ja terveyshuollon kantokyky on nyt useilla alueilla niin vaarassa, että lapsilla ja nuorilla ei ole mahdollisuutta päästä testiin tai saada tartunta jäljitettyä. Tämä ei enää Uudellamaalla esimerkiksi toimi, sanoo Kiuru.
...
– Nyt ei ole enää leikin asia. Olemme jo menettäneet perusterveydenhuollossa kantokyvyn Uudellamaalla, sanoo Kiuru.

Sama akka istuu valtioneuvostossa ajamassa valmiuslain käyttöönottoa vasta valehdeltuaan kansalle päin naamaa pitkäkestoisesta covidista.
Sen takia ihmettelinkin että miten Tanskassa on hommat hoidettu, koska 200.000 päivittäistä testiä ei tuota ongelmaa. Onko vaikkapa HUS istunut koko ajan niin sanotusti kädet munissa.

Näyttökuva 2022-01-12 215115.png
 
Sen takia ihmettelinkin että miten Tanskassa on hommat hoidettu, koska 200.000 päivittäistä testiä ei tuota ongelmaa.

Näyttökuva 2022-01-12 215115.png
Olen eri mieltä, että Suomen pitäisi edes tavoitella tuollaista.

Ei ole mitään perustetta sille, että terveydenhuollon pitäisi kyetä tuollaisiin testimääriin. Tauti ei katoa rokotteilla tai rajoituksilla. Edes lääkevalmistajat eivät lupaa tuotteilleen sellaisia vaikutuksia.
 
Niinhän se on. Se, että tilastollisesti vain 1/5000 lapsesta vaatii tehohoitoa on hyvä esimerkki siitä, ettei tauti ole lapsille tai nuorille vaarallinen.

Jos tauti vaatii 1/5000 lapsesta tehohoitoa, on se ainakin minun mielestäni vaarallinen lapsille. Tuommoisia lottokuponkeja ei kovin montaa elämäänsä haluaisi.
 
Sen takia ihmettelinkin että miten Tanskassa on hommat hoidettu, koska 200.000 päivittäistä testiä ei tuota ongelmaa.

Näyttökuva 2022-01-12 215115.png
Mun mielestä THL:n Salminen perusteli asiaa varsin hyvin, eli Suomessa ja Norjassa ei ole ainakaan huonommin mennyt koronapandemian hoito kuin Tanskassa, jos puhutaan sellaisista mittareista, joita voidaan vertailla testeillä todetuista tapausmääristä riippumatta, eli sairaalahoito, tehohoito ja kuolleisuus, vaikka Tanskassa on testattu koko pandemian ajan todella kattavasti verrattuna Suomeen ja Norjaan.
 
Jos tauti vaatii 1/5000 lapsesta tehohoitoa, on se ainakin minun mielestäni vaarallinen lapsille. Tuommoisia lottokuponkeja ei kovin montaa elämäänsä haluaisi.
No sitten pitää varmaan alkaa puhumaan supervaarallisista taudeista niistä oikeasti vaarallisista puhuttaessa. :D

Superviruksen supertartuttajat ja supersairaat.
Ai niin supertartuttajat oli oikeasti juttu. :lol:
 
Olen eri mieltä, että Suomen pitäisi edes tavoitella tuollaista.

Ei ole mitään perustetta sille, että terveydenhuollon pitäisi kyetä tuollaisiin testimääriin. Tauti ei katoa rokotteilla tai rajoituksilla. Edes lääkevalmistajat eivät lupaa tuotteilleen sellaisia vaikutuksia.

Ei minunkaan mielestä tavoitella pitäisi, mutta jos tuota käyttää suorituskyvyn mittarina, niin ollaan Tanskaan verrattuna jossain C-divisioonassa.
 
Mun mielestä THL:n Salminen perusteli asiaa varsin hyvin, eli Suomessa ja Norjassa ei ole ainakaan huonommin mennyt koronapandemian hoito kuin Tanskassa, jos puhutaan sellaisista mittareista, joita voidaan vertailla testeillä todetuista tapausmääristä riippumatta, eli sairaalahoito, tehohoito ja kuolleisuus, vaikka Tanskassa on testattu koko pandemian ajan todella kattavasti verrattuna Suomeen ja Norjaan.
Tanska on pärjännyt hyvin kun ottaa huomioon maan asukastiheyden.
 
Ei minunkaan mielestä tavoitella pitäisi, mutta jos tuota käyttää suorituskyvyn mittarina, niin ollaan Tanskaan verrattuna jossain C-divisioonassa.
Minusta noita testejä tehtiin lähinnä maanisella asenteella, kun vertaa moniin kymmeniä kertoja väkiluvultaan ja asukastiheydeltään suurempii valtioihin.

Ei taatusti ole tullut halvaksi.

Jaa 1,4mrd euroa vuodessa. 3mrd euron edestä jo testejä. Alkaa hieman epäilyttämään mitä ihmettä siellä Tanskassa on tapahtunut.
 
Alkaa olemaan uutisissa nyt paljon juttua, mm. Euroopan Lääkevirasto, WHO ja THL:n Nohynek hieman heittävät ilmoille ajatusta, että voiko alituisesti tiuhaan annettavat tehosteet kääntyä jopa immuunipuolustuksen kannalta negatiiviseksi:


Toivottavasti tässä nyt Suomessa pysyisi maltti ja esimerkiksi neljäs piikki, jos ja kun sellainen tulee, annettaisiin vasta vaikka kuusi kuukautta kolmannen jälkeen. Lisäksi kaikki asiantuntijat näyttävät toteavan, että kaksi suojaa yhä vakavaa tartuntaa vastaan.

Ainakin itse näen nyt kovin turhana perusterveenä 30-vuotiaana ottaa kolmatta shottia, sillä mm. Pfizer luvannut maaliskuulle nimenomaan omikronille räätälöityä parempaa tehostetta. Tämä varmasti Suomeenkin fiksua saada, jolloin herää kysymys miten nopeasti tämä olisi saatavilla. Varsinkin kun kolmannen rokotteen pääfunktio on estää tartunta, ei vakavaa tautimuotoa.
Se Pfizerin omikron-rokote valmistunee maaliskuussa ja sitä aletaan ehkä toimittaa asiakkaille kesäkuussa.
 
Tanska on pärjännyt hyvin kun ottaa huomioon maan asukastiheyden.
Tietysti monet asiat vaikuttavat, mutta Salminen ei lähtenytkään hehkuttamaan sitä, että meillä tai Norjassa olisi mennyt paremmin, vaan totesi, ettei kattavan testauksen hyöty ainakaan suoraan näy selvänä etuna.
 
Meinaatko että ne eristyksissä olevat koronapotilaat siirretään pois osastolta heti kun karanteeniaika loppuu? Reps.

Tässä oli nyt kyse isoista linjoista. Siitä että tärkeiltä aloilta loppuu tekijät kun on ylipitkät karanteenit. Rokotus lyhentää tartuttavaa aikaa merkittävästi - tarkoittaa että etenkin rokotetuilla ei ole syytä olla 10 päivää karanteenissa.
Totta helvetissä on syytä pitää koronapotilaat erossa jostain immuunikadon potilaista. Ei sinne mitään influenssapotilaitakaan ole aiemmin sekaan työnnetty tietoisesti...
 
Totta helvetissä on syytä pitää koronapotilaat erossa jostain immuunikadon potilaista. Ei sinne mitään influenssapotilaitakaan ole aiemmin sekaan työnnetty tietoisesti...
No kyllähän on, jos potilaalla ei ole ollut influenssaoireita. Tietämättä tietenkin ja kyseessä on hoitovirhe.

– On syytä korostaa, että influenssaviruksen kantaja tartuttaa sitä vuorokauden ennen oireiden alkamista. Kun epidemia syntyy, on liian myöhäistä. Hyvä rokotuskattavuus säästää ihmisten henkiä.
Kanerva lisää, että sekä henkilökunnan että potilaiden runsas käsihuuhteen käyttö on avainasemassa tartuntatautien leviämisen estämisessä.
– Suomessa sairaaloiden siivous ja laitoshuolto ovat totutusti korkeatasoisia. Siivoamisen toteutumista on käytännössä mahdotonta mitata. Jos siitä päätetään säästää, seuraukset tulevat viiveellä esille ja ne voivat olla raskaita.


 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 010
Viestejä
4 923 496
Jäsenet
79 290
Uusin jäsen
Amica

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom