Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Eikös tämä ole juuri se valmiuslain tarkoitettu käyttöönottotapa? Siis osa kerrallaan siten, että yksittäinen poikkeusmenettely ei aiheuta tarvetta tai oikeuta siirtymään suoraan johonkin sotilasjunttaan.
Ei. Mikään laki ei ole sellainen, että sen pykäliä voidaan soveltaa silloin kun siltä tuntuu. Tuollaista oikeuskäytäntöä ei ole koskaan ollut olemassa ennen koronaa.

Kun ainuttakaan käyttöönottoasetusta ei ole annettu, olemme tilanteessa, että valmiuslaki on sovellettavana, mutta sen oikeusvaltiollinen mekanismi eduskunnan reaaliaikaisesta kontrollista ei ole. Eduskunta ei pysty esimerkiksi määräämään valmiuslain sovellettavana oloa kumottavaksi, koska sen valvontavalta on valmiuslaissa rakennettu kohdistumaan vain jo annettuihin asetuksiin, eikä siis siihen toimivallan siirtoon valtioneuvostolle, minkä valtioneuvosto itse saa aikaan toteamalla valmiuslain tietyn kriisityypin olevan käsillä. Eduskunnalla ei nyt ole tarkastusvaltaa valmiuslain 106-107 §:n käyttöön tai käyttämättä jättämiseen, koska niiden käyttöönottoasetusta ei ole annettu. Valmiuslaista myös puuttuu kokonaan säännös siitä, miten siinä tarkoitettujen poikkeusolojen soveltaminen lakkaa. Tämä on valmiuslain suurin valuvika (ks. myös kirjoitukseni Lakimies 3-4/2020). Valmiuslain ottaa sovellettavaksi valtioneuvosto, ja tuo soveltaminen lakkaa vasta kun valtioneuvosto kumoaa vihoviimeisen toimivaltuuksien käyttöönottoa koskevan asetuksen. Jos yhtään käyttöönottoasetusta ei anneta, poikkeusolot eivät lakkaa koskaan, vaan valtioneuvostolla on avoin valtakirja milloin hyvänsä asetuksella ottaa käyttöön valmiuslain toimivaltuuksia. Siksi valmiuslain Pandoran lipasta ei tulisi koskaan avata kevyin taikka väärin perustein.

Nuo vitun ääliöt valtioneuvostossa ovat nyt luoneet Suomeen valtiosääntöoikeudellisen tapakäytännön jolla vittu käytännössä mikä tahansa uutisotsikko voi tarkoittaa poikkeusoloja.
 
Pitkä korona työryhmässä petyttiin että STM käytti heidän tutkimusta politikointiin. Siinä tuli taas yksi todiste lisää.
 
Se oli viittaus tulevaisuuteen. Vaikken ole mikään ennustaja niin voin hyvin kuvitella että hallituksen laatu näkyy kädenjäljessä myös lähiaikoina.

Esim nyt poikkeusoloja harkiten, kun eivät parempaan pysty.
Eli siis mielestäsi ihmisiä ei pitäisi vaan hoitaa?
 
Eli siis mielestäsi ihmisiä ei pitäisi vaan hoitaa?
Ei vaan ihmisiö pitäisi hoitaa, sen sijaan, että heitä testataan ja laitetaan karanteeniin.

Mielenkiintoisesti koko sairaanhoidon tai sairaalapaikkojen tarpeesta ei ole edelleenkään kerrottu mitään. Kevään 2020 poikkeusolossa ainakin erikoissairaanhoidon tarve laski normaalista, samaan aikaan kun meillä oli poikkeusolot terveydenhuollon ennennäkemättömän koronapiikin vuoksi…

Ja perustuslain ei pitäisi olla ohitettavissa eduskunnan yksinkertaisella enemmistöllä.
 
Siitä päivän luvut. Valtakunnallinen poikkeustila perustuen vaikutuksiltaan erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaavaan hyvin laajalle levinneeseen vaaralliseen tartuntatautiin?

dfasghadfg.jpg


Ja pidetään mielessä, että kyseessä ei ole koronan takia hoitoa saavat vaan potilaat joille on tehty positiivinen koronatesti.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmetyttää tämä Suomen testauskapasiteetti, Tanskassa tehdään joka päivä noin 200.000 testiä ja Suomessa ollaan lyöty hanska tiskiin vain murto-osalla tuosta.
 
Hah. Koitat jollain apinan koijauksella vetää typerää kiertoilmausta, mutta tuota sinä tarkoitat. Rajoitukset pois ja normaali sairaanhoito loppuu hus-alueella aika nopsaan.

Taitaa vaan harmittaa kun arvostelen hallituksen toimia negatiivisesti. Minähän olen kirjoittanut niin että kaikki oheiskuormitukset pois. Ja vasta kirjoitin että hallituksen pitäisi keskittyä niiden potilaiden hoitoon.

Hohhoi miten lapsellista.
 
Ihmetyttää tämä Suomen testauskapasiteetti, Tanskassa tehdään joka päivä noin 200.000 testiä ja Suomessa ollaan lyöty hanska tiskiin vain murto-osalla tuosta.
Miksi niitä pitää tehdä, kun tauti on lähtökohtaisesti perusterveelle ihmiselle vaaraton?
 
Ei. Mikään laki ei ole sellainen, että sen pykäliä voidaan soveltaa silloin kun siltä tuntuu. Tuollaista oikeuskäytäntöä ei ole koskaan ollut olemassa ennen koronaa.
Joo, valmiuslakia ei sovellettu laillisesti. Se on myös huolimattomasti laadittu, mikä altistaa juuri tälle.

Tarkoitin edellä siis eri asiaa: valmiuslaki listaa erilaisia keinoja tai tapoja poiketa normaalista menettelystä. Näitä kaikkia ei kuulu tarvita - tai saada - käyttää mihin tahansa kriisiin vastaamiseen. Esimerkiksi kulkutautia vastaan käytettävät hyväksyttävät keinot eivät ole samat kuin valtakunnan sähköverkon romahtamisesta selviytymiseksi käytettävät. Valuvikojen takia voi toki olla, että melkein mikä tahansa käy heti paikalla, ja aika lähellä tätä periaatetasolla oltiin koronakevään perusteluissa.

E: Tai siis vielä selkeämmin ilmaistuna: valtioneuvostolla ei saa olla mahdollisuutta esimerkiksi julistaa ulkonaliikkumiskieltoa Satakuntaan sillä perusteella, että Kainuussa riehuu valtava metsäpalo.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi niitä pitää tehdä, kun tauti on lähtökohtaisesti perusterveelle ihmiselle vaaraton?
Koska ilman testaamista ollaan taudin armoilla ja voidaan vain odottaa sen laantumista. Terveydenhuolto on tälläkin hetkellä pulassa, Suomessa ei ole kapasiteettia hoitaa suurta määrää koronapotilaita.
 
Taitaa vaan harmittaa kun arvostelen hallituksen toimia negatiivisesti. Minähän olen kirjoittanut niin että kaikki oheiskuormitukset pois. Ja vasta kirjoitin että hallituksen pitäisi keskittyä niiden potilaiden hoitoon.

Hohhoi miten lapsellista.
Kuinka oheiskuormitukset saa pois? Laittaa koronapotilaat tavalliselle teholle tartuttamaan kaikki? Kannattaa tehdä jokin mensan nettitesteistä, jos alle 150, pidä turpa kiinni asioista joihin ei ole mitään koulutusta.
 
Ei vaan ihmisiö pitäisi hoitaa, sen sijaan, että heitä testataan ja laitetaan karanteeniin.

Mielenkiintoisesti koko sairaanhoidon tai sairaalapaikkojen tarpeesta ei ole edelleenkään kerrottu mitään. Kevään 2020 poikkeusolossa ainakin erikoissairaanhoidon tarve laski normaalista, samaan aikaan kun meillä oli poikkeusolot terveydenhuollon ennennäkemättömän koronapiikin vuoksi…

Ja perustuslain ei pitäisi olla ohitettavissa eduskunnan yksinkertaisella enemmistöllä.

Tässä juttu jossa käsitellään sairaalojen tilannetta.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) alueella sairaanhoidossa on jouduttu karsimaan kiireettömästä hoidosta, kuten vastaanottoajoista ja leikkauksistakin.

Potilasmäärät kaikkialla kasvussa, mutta vasta HUS alueella tämä on vaikuttanut tuon mukaan näin toimintoihin tässä vaiheessa.
 
Tartuntatautien torjunta on Perhe ja peruspalveluministerin alaista ja Kiuru johtaa koroministeriryhmää, ei tässä ole mitään epäselvyyttä hallituksen puolelta. Epäselvyydet tulee kuntien ja AVI:en puolelta. Jos tulee poikkeusolot niin silloin homman ottaa pääministeri haltuun, niin kuin tapahtui pandemian alussa.

On tästä hallituksen puolelta se epäselvä, että sieltä ei ole yhtään tukea tullut Kiurulle vaan päinvastoin äänekästä vastaanväittämistä.
 
On tästä hallituksen puolelta se epäselvä, että sieltä ei ole yhtään tukea tullut Kiurulle vaan päinvastoin äänekästä vastaanväittämistä.
Kiuru ja STM lähtivät sooloilemaan etäkoulusuosituksen kanssa ja saivat aiheesta kritiikkiä.
 
Kuinka oheiskuormitukset saa pois? Laittaa koronapotilaat tavalliselle teholle tartuttamaan kaikki? Kannattaa tehdä jokin mensan nettitesteistä, jos alle 150, pidä turpa kiinni asioista joihin ei ole mitään koulutusta.

Meinaatko että ne eristyksissä olevat koronapotilaat siirretään pois osastolta heti kun karanteeniaika loppuu? Reps.

Tässä oli nyt kyse isoista linjoista. Siitä että tärkeiltä aloilta loppuu tekijät kun on ylipitkät karanteenit. Rokotus lyhentää tartuttavaa aikaa merkittävästi - tarkoittaa että etenkin rokotetuilla ei ole syytä olla 10 päivää karanteenissa.
 
Koska ilman testaamista ollaan taudin armoilla ja voidaan vain odottaa sen laantumista. Terveydenhuolto on tälläkin hetkellä pulassa, Suomessa ei ole kapasiteettia hoitaa suurta määrää koronapotilaita.
Terveydenhuolto on Kiurun omin sanoin pulassa siksi, että niitä ihmisiä juuri testataan.

– Pelkään, että kouluihin palaaminen ensi viikolla ei valitettavasti ole turvallista. Nimenomaan siksi, että sosiaali- ja terveyshuollon kantokyky on nyt useilla alueilla niin vaarassa, että lapsilla ja nuorilla ei ole mahdollisuutta päästä testiin tai saada tartunta jäljitettyä. Tämä ei enää Uudellamaalla esimerkiksi toimi, sanoo Kiuru.
...
– Nyt ei ole enää leikin asia. Olemme jo menettäneet perusterveydenhuollossa kantokyvyn Uudellamaalla, sanoo Kiuru.

Sama akka istuu valtioneuvostossa ajamassa valmiuslain käyttöönottoa vasta valehdeltuaan kansalle päin naamaa pitkäkestoisesta covidista.
 
Alueelliset AVI:t piut paut välittivät Kiurun horinoista, joten valmiuslaki :D

Tietääkö kukaan koska Kiurulla on laskettu aika? (tämä ei ole vitsi, eikä *ittuilua)
 
Terveydenhuolto on Kiurun omin sanoin pulassa siksi, että niitä ihmisiä juuri testataan.

– Pelkään, että kouluihin palaaminen ensi viikolla ei valitettavasti ole turvallista. Nimenomaan siksi, että sosiaali- ja terveyshuollon kantokyky on nyt useilla alueilla niin vaarassa, että lapsilla ja nuorilla ei ole mahdollisuutta päästä testiin tai saada tartunta jäljitettyä. Tämä ei enää Uudellamaalla esimerkiksi toimi, sanoo Kiuru.
...
– Nyt ei ole enää leikin asia. Olemme jo menettäneet perusterveydenhuollossa kantokyvyn Uudellamaalla, sanoo Kiuru.

Sama akka istuu valtioneuvostossa ajamassa valmiuslain käyttöönottoa vasta valehdeltuaan kansalle päin naamaa pitkäkestoisesta covidista.
Sen takia ihmettelinkin että miten Tanskassa on hommat hoidettu, koska 200.000 päivittäistä testiä ei tuota ongelmaa. Onko vaikkapa HUS istunut koko ajan niin sanotusti kädet munissa.

Näyttökuva 2022-01-12 215115.png
 
Sen takia ihmettelinkin että miten Tanskassa on hommat hoidettu, koska 200.000 päivittäistä testiä ei tuota ongelmaa.

Näyttökuva 2022-01-12 215115.png
Olen eri mieltä, että Suomen pitäisi edes tavoitella tuollaista.

Ei ole mitään perustetta sille, että terveydenhuollon pitäisi kyetä tuollaisiin testimääriin. Tauti ei katoa rokotteilla tai rajoituksilla. Edes lääkevalmistajat eivät lupaa tuotteilleen sellaisia vaikutuksia.
 
Niinhän se on. Se, että tilastollisesti vain 1/5000 lapsesta vaatii tehohoitoa on hyvä esimerkki siitä, ettei tauti ole lapsille tai nuorille vaarallinen.

Jos tauti vaatii 1/5000 lapsesta tehohoitoa, on se ainakin minun mielestäni vaarallinen lapsille. Tuommoisia lottokuponkeja ei kovin montaa elämäänsä haluaisi.
 
Sen takia ihmettelinkin että miten Tanskassa on hommat hoidettu, koska 200.000 päivittäistä testiä ei tuota ongelmaa.

Näyttökuva 2022-01-12 215115.png
Mun mielestä THL:n Salminen perusteli asiaa varsin hyvin, eli Suomessa ja Norjassa ei ole ainakaan huonommin mennyt koronapandemian hoito kuin Tanskassa, jos puhutaan sellaisista mittareista, joita voidaan vertailla testeillä todetuista tapausmääristä riippumatta, eli sairaalahoito, tehohoito ja kuolleisuus, vaikka Tanskassa on testattu koko pandemian ajan todella kattavasti verrattuna Suomeen ja Norjaan.
 
Jos tauti vaatii 1/5000 lapsesta tehohoitoa, on se ainakin minun mielestäni vaarallinen lapsille. Tuommoisia lottokuponkeja ei kovin montaa elämäänsä haluaisi.
No sitten pitää varmaan alkaa puhumaan supervaarallisista taudeista niistä oikeasti vaarallisista puhuttaessa. :D

Superviruksen supertartuttajat ja supersairaat.
Ai niin supertartuttajat oli oikeasti juttu. :lol:
 
Olen eri mieltä, että Suomen pitäisi edes tavoitella tuollaista.

Ei ole mitään perustetta sille, että terveydenhuollon pitäisi kyetä tuollaisiin testimääriin. Tauti ei katoa rokotteilla tai rajoituksilla. Edes lääkevalmistajat eivät lupaa tuotteilleen sellaisia vaikutuksia.

Ei minunkaan mielestä tavoitella pitäisi, mutta jos tuota käyttää suorituskyvyn mittarina, niin ollaan Tanskaan verrattuna jossain C-divisioonassa.
 
Mun mielestä THL:n Salminen perusteli asiaa varsin hyvin, eli Suomessa ja Norjassa ei ole ainakaan huonommin mennyt koronapandemian hoito kuin Tanskassa, jos puhutaan sellaisista mittareista, joita voidaan vertailla testeillä todetuista tapausmääristä riippumatta, eli sairaalahoito, tehohoito ja kuolleisuus, vaikka Tanskassa on testattu koko pandemian ajan todella kattavasti verrattuna Suomeen ja Norjaan.
Tanska on pärjännyt hyvin kun ottaa huomioon maan asukastiheyden.
 
Ei minunkaan mielestä tavoitella pitäisi, mutta jos tuota käyttää suorituskyvyn mittarina, niin ollaan Tanskaan verrattuna jossain C-divisioonassa.
Minusta noita testejä tehtiin lähinnä maanisella asenteella, kun vertaa moniin kymmeniä kertoja väkiluvultaan ja asukastiheydeltään suurempii valtioihin.

Ei taatusti ole tullut halvaksi.

Jaa 1,4mrd euroa vuodessa. 3mrd euron edestä jo testejä. Alkaa hieman epäilyttämään mitä ihmettä siellä Tanskassa on tapahtunut.
 
Alkaa olemaan uutisissa nyt paljon juttua, mm. Euroopan Lääkevirasto, WHO ja THL:n Nohynek hieman heittävät ilmoille ajatusta, että voiko alituisesti tiuhaan annettavat tehosteet kääntyä jopa immuunipuolustuksen kannalta negatiiviseksi:


Toivottavasti tässä nyt Suomessa pysyisi maltti ja esimerkiksi neljäs piikki, jos ja kun sellainen tulee, annettaisiin vasta vaikka kuusi kuukautta kolmannen jälkeen. Lisäksi kaikki asiantuntijat näyttävät toteavan, että kaksi suojaa yhä vakavaa tartuntaa vastaan.

Ainakin itse näen nyt kovin turhana perusterveenä 30-vuotiaana ottaa kolmatta shottia, sillä mm. Pfizer luvannut maaliskuulle nimenomaan omikronille räätälöityä parempaa tehostetta. Tämä varmasti Suomeenkin fiksua saada, jolloin herää kysymys miten nopeasti tämä olisi saatavilla. Varsinkin kun kolmannen rokotteen pääfunktio on estää tartunta, ei vakavaa tautimuotoa.
Se Pfizerin omikron-rokote valmistunee maaliskuussa ja sitä aletaan ehkä toimittaa asiakkaille kesäkuussa.
 
Tanska on pärjännyt hyvin kun ottaa huomioon maan asukastiheyden.
Tietysti monet asiat vaikuttavat, mutta Salminen ei lähtenytkään hehkuttamaan sitä, että meillä tai Norjassa olisi mennyt paremmin, vaan totesi, ettei kattavan testauksen hyöty ainakaan suoraan näy selvänä etuna.
 
Meinaatko että ne eristyksissä olevat koronapotilaat siirretään pois osastolta heti kun karanteeniaika loppuu? Reps.

Tässä oli nyt kyse isoista linjoista. Siitä että tärkeiltä aloilta loppuu tekijät kun on ylipitkät karanteenit. Rokotus lyhentää tartuttavaa aikaa merkittävästi - tarkoittaa että etenkin rokotetuilla ei ole syytä olla 10 päivää karanteenissa.
Totta helvetissä on syytä pitää koronapotilaat erossa jostain immuunikadon potilaista. Ei sinne mitään influenssapotilaitakaan ole aiemmin sekaan työnnetty tietoisesti...
 
Totta helvetissä on syytä pitää koronapotilaat erossa jostain immuunikadon potilaista. Ei sinne mitään influenssapotilaitakaan ole aiemmin sekaan työnnetty tietoisesti...
No kyllähän on, jos potilaalla ei ole ollut influenssaoireita. Tietämättä tietenkin ja kyseessä on hoitovirhe.

– On syytä korostaa, että influenssaviruksen kantaja tartuttaa sitä vuorokauden ennen oireiden alkamista. Kun epidemia syntyy, on liian myöhäistä. Hyvä rokotuskattavuus säästää ihmisten henkiä.
Kanerva lisää, että sekä henkilökunnan että potilaiden runsas käsihuuhteen käyttö on avainasemassa tartuntatautien leviämisen estämisessä.
– Suomessa sairaaloiden siivous ja laitoshuolto ovat totutusti korkeatasoisia. Siivoamisen toteutumista on käytännössä mahdotonta mitata. Jos siitä päätetään säästää, seuraukset tulevat viiveellä esille ja ne voivat olla raskaita.


 
Totta helvetissä on syytä pitää koronapotilaat erossa jostain immuunikadon potilaista. Ei sinne mitään influenssapotilaitakaan ole aiemmin sekaan työnnetty tietoisesti...

Taidat olla sekaisin. Sanoin että koronapotilaat ei lähde osastolta siksi että ns. virallinen karanteeniaika loppuu. Ne lähtevät silloin kun paranee sen verran ettei ole tarvetta sairaalahoidolle. Huoh.
 
Minusta noita testejä tehtiin lähinnä maanisella asenteella, kun vertaa moniin kymmeniä kertoja väkiluvultaan ja asukastiheydeltään suurempii valtioihin.

Ei taatusti ole tullut halvaksi.

Jaa 1,4mrd euroa vuodessa. 3mrd euron edestä jo testejä. Alkaa hieman epäilyttämään mitä ihmettä siellä Tanskassa on tapahtunut.
HUS:lle ei pikatestit kelvanneet, lapissa korona on pidetty aisoissa pikatesteillä.

 
HUS:lle ei pikatestit kelvanneet, lapissa korona on pidetty aisoissa pikatesteillä.

Mitä mieltä olet siitä, että pitäisikö kaikki 8000 päivittäin positiiviseksi testattua asettaa karanteeniin tällä hetkellä? Miksi noita testejä pitää sinusta tehdä? Sanoit jo, että muuten tauti ei taannu kuin itsestään, mutta noin konkreettisesti.
 
Mitä mieltä olet siitä, että pitäisikö kaikki 8000 päivittäin positiiviseksi testattua asettaa karanteeniin tällä hetkellä? Miksi noita testejä pitää sinusta tehdä? Sanoit jo, että muuten tauti ei taannu kuin itsestään, mutta noin konkreettisesti.
Ongelma on siinä että paskat on jo housussa, nyt ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin antaa taudin levitä ja odottaa huippua. Rajoituksilla leikataan sitä terävintä kärkeä ja toivotaan että sairaalakapasiteetti kestää edes kohtalaisesti, niin että muu hoito ei vaarannu liikaa. Suomessa on vieläkin liikaa rokottamattomia jotka ovat potentiaalisia potilaita.
 
Ongelma on siinä että paskat on jo housussa, nyt ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin antaa taudin levitä ja odottaa huippua. Rajoituksilla leikataan sitä terävintä kärkeä ja toivotaan että sairaalakapasiteetti kestää edes kohtalaisesti, niin että muu hoito ei vaarannu liikaa. Suomessa on vieläkin liikaa rokottamattomia jotka ovat potentiaalisia potilaita.
Millä rajoituksilla? Et vastannut kysymykseen ollenkaan. Kaikki haluaa sairaalakapasiteetin kestävän.

Pitäisikö nuo positiiviseksi testatut asettaa karanteeniin sinun mielestä?
 
Maallikosta pikatestillä virus pysähtyy heti ja PCR testillä nykytilanteessa joskus viikon päästä. Toki pikatesteillä tulee varmasti oireettomista paljon vääriä negatiivisia, mutta oireisen testi on todennäköisemmin oikea minkä voisi levittämistilanteessa kuvitella olevan parempi kuin myöhään saatu täysin oikea tulos.
 
Millä rajoituksilla? Et vastannut kysymykseen ollenkaan.

Pitäisikö nuo testatut asettaa karanteeniin sinun mielestä?
Tietenkin pitäis, jos on todettu korona niin ei työkaverit välttämättä arvosta sitä että käyt tartuttamassa heidät.
 
Se Pfizerin omikron-rokote valmistunee maaliskuussa ja sitä aletaan ehkä toimittaa asiakkaille kesäkuussa.

Tuossa aikaisemmin mietiskelin, että miten nämä uudet rokotteet eroaa boostereista toimintamekanismiltaan. Mahtaako se olla immunipuolustuksen kannalta juurikaan erilainen.

Kesäkuussa omikron on jo n. 6-7kk "vanha" variantti. Deltan ja omikronin löytymisten välillä kului n. 11 kk. Nyt omikron on levinnyt jo niin laajalle väestössä, ettei missään ole ollut näin paljoa virusta aikaisemmin liikkeellä ja jos joku paikka on vielä omikronilta säilynyt, niin suurella todennäköisyydellä se kohta löytää tiensä sinnekkin. Jos se tarkoittaa, että mutatoituminen tapahtuu nopeammin, niin se on huono homma ainakin rokotekehittäjien kannalta. Kesäkuussa 2022 meillä on aika varmaan jo uusi variantti valloillaan jos tämä ei tähän lopu ja Pfizer on silloin aika myöhässä rokotteiden kanssa. Voidaan toki toivoa, että omikron ei muuntuisi yhtä helpolla tai että uljas uusi rokote toimii tuleviin variantteihin. Tähän mennessä saadun datan perusteella en kyllä noille panoksiani laittaisi.


Maallikosta pikatestillä virus pysähtyy heti ja PCR testillä nykytilanteessa joskus viikon päästä. Toki pikatesteillä tulee varmasti oireettomista paljon vääriä negatiivisia, mutta oireisen testi on todennäköisemmin oikea minkä voisi levittämistilanteessa kuvitella olevan parempi kuin myöhään saatu täysin oikea tulos.

Mitenköhän se aika pitäisi määritellä, kun virusta kantava ei enää levitä sitä eteenpäin? PCR testit voi näyttää useita viikkoja positiivista tulosta, koska ne tunnistaa myös kuolleita viruksia tai niiden osia.

 
On kyllä ihme touhua, jos nyt oikeasti aikovat ottaa poikkeusolot käyttöön. Mitään pakkoa ei ole, teholla on vähän porukkaa ja perusssairaanhoitoon kyllä mahtuu vielä vaikka kuinka lisää potilaita.
 
Saako tässä ketjussa puhua hulluudesta tai kutsua toista hulluksi, jos hän tällä hetkellä toivoo, että Suomessa olisi asetettu esim. 10 päivän karanteenia soveltaen 71 927 koronapositiivista ihmistä karanteeniin ja luku olisi kasvanut noin 3000 eilisestä ja jos hän perustelee tätä terveydenhoidon kantokyvyn turvaamisella? :kahvi: Testimäärä ei kuulema ole edes vielä kiitettävällä tasolla ja tuo luku on tämän hetkisten testien mukaan ja positiivisia testejä tehdään ainakin kolmannes työikäisistä 29-49 vuotiaissa.

Tuo on ihan sulaa suurudenhullutta joka perustuu täysin alarmismille ja perusteettomalle pelolle.

Kysyn, koska en enää löydä sanoja kuvailemaan tunteitani näitä juttuja kohtaan.

Selittäkää nyt joku, että mitä VITTUA :srofl:
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa aikaisemmin mietiskelin, että miten nämä uudet rokotteet eroaa boostereista toimintamekanismiltaan. Mahtaako se olla immunipuolustuksen kannalta juurikaan erilainen.

Kesäkuussa omikron on jo n. 6-7kk "vanha" variantti. Deltan ja omikronin löytymisten välillä kului n. 11 kk. Nyt omikron on levinnyt jo niin laajalle väestössä, ettei missään ole ollut näin paljoa virusta aikaisemmin liikkeellä ja jos joku paikka on vielä omikronilta säilynyt, niin suurella todennäköisyydellä se kohta löytää tiensä sinnekkin. Jos se tarkoittaa, että mutatoituminen tapahtuu nopeammin, niin se on huono homma ainakin rokotekehittäjien kannalta. Kesäkuussa 2022 meillä on aika varmaan jo uusi variantti valloillaan jos tämä ei tähän lopu ja Pfizer on silloin aika myöhässä rokotteiden kanssa. Voidaan toki toivoa, että omikron ei muuntuisi yhtä helpolla tai että uljas uusi rokote toimii tuleviin variantteihin. Tähän mennessä saadun datan perusteella en kyllä noille panoksiani laittaisi.




Mitenköhän se aika pitäisi määritellä, kun virusta kantava ei enää levitä sitä eteenpäin? PCR testit voi näyttää useita viikkoja positiivista tulosta, koska ne tunnistaa myös kuolleita viruksia tai niiden osia.

No, se mitä lähinnä voivat säätää on se, että rokotteen piikkiproteiini vastaa täsmällisemmin omikronin huomattavasti alkuperäisestä rokotteiden kohdevirusversiosta muuttunutta piikkiproteiinia jonka voisi odottaa tuottavan sitä vastaan tehokkaammin toimivia vasta-aineita, mutta aikahan tuon ainoastaan näyttää miten paljon sillä saadaan parannusta. Toki varmaan jotain muutakin ovat voineet oppia aikaisemmasta, mutta en tiedä miten pajon uskaltavat koodia päivittää kun tuossa saattaa olla jotain sellaisia ulottuvuuksia että pienemmät muutokset hyväksyttäisiin helpommin käyttöön.
 
Mitenköhän se aika pitäisi määritellä, kun virusta kantava ei enää levitä sitä eteenpäin? PCR testit voi näyttää useita viikkoja positiivista tulosta, koska ne tunnistaa myös kuolleita viruksia tai niiden osia.
No normaalisti hengitystieinfektioita on seurattu seurantanäyttein eikä mitään näin typerää ja kallista ole koskaan ennen yritetty, koska ei niitä kaikkia taudinaiheuttajaa kantavia henkilöitä ole edes mahdollista tavoittaa ja seuloa väestöstä.
 
En kyllä ymmärrä, että miten nyt muka täyttyvät poikkeustilan kriteerit. Haitallinen jäljitys ja testaus pitäisi lopettaa, jotta ne resurssit saadaan varattua oikeaan terveydenhoitoon.

Jos se tarkoittaa, että johtaminen siirtyy pääministerille, niin siitä voi seurata jotain hyvääkin. Tai sitten mennään ojasta allikkoon...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom