- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 344
Ei. Mikään laki ei ole sellainen, että sen pykäliä voidaan soveltaa silloin kun siltä tuntuu. Tuollaista oikeuskäytäntöä ei ole koskaan ollut olemassa ennen koronaa.Eikös tämä ole juuri se valmiuslain tarkoitettu käyttöönottotapa? Siis osa kerrallaan siten, että yksittäinen poikkeusmenettely ei aiheuta tarvetta tai oikeuta siirtymään suoraan johonkin sotilasjunttaan.
Kun ainuttakaan käyttöönottoasetusta ei ole annettu, olemme tilanteessa, että valmiuslaki on sovellettavana, mutta sen oikeusvaltiollinen mekanismi eduskunnan reaaliaikaisesta kontrollista ei ole. Eduskunta ei pysty esimerkiksi määräämään valmiuslain sovellettavana oloa kumottavaksi, koska sen valvontavalta on valmiuslaissa rakennettu kohdistumaan vain jo annettuihin asetuksiin, eikä siis siihen toimivallan siirtoon valtioneuvostolle, minkä valtioneuvosto itse saa aikaan toteamalla valmiuslain tietyn kriisityypin olevan käsillä. Eduskunnalla ei nyt ole tarkastusvaltaa valmiuslain 106-107 §:n käyttöön tai käyttämättä jättämiseen, koska niiden käyttöönottoasetusta ei ole annettu. Valmiuslaista myös puuttuu kokonaan säännös siitä, miten siinä tarkoitettujen poikkeusolojen soveltaminen lakkaa. Tämä on valmiuslain suurin valuvika (ks. myös kirjoitukseni Lakimies 3-4/2020). Valmiuslain ottaa sovellettavaksi valtioneuvosto, ja tuo soveltaminen lakkaa vasta kun valtioneuvosto kumoaa vihoviimeisen toimivaltuuksien käyttöönottoa koskevan asetuksen. Jos yhtään käyttöönottoasetusta ei anneta, poikkeusolot eivät lakkaa koskaan, vaan valtioneuvostolla on avoin valtakirja milloin hyvänsä asetuksella ottaa käyttöön valmiuslain toimivaltuuksia. Siksi valmiuslain Pandoran lipasta ei tulisi koskaan avata kevyin taikka väärin perustein.
Martin Scheinin: Valmiuslaki otettiin sovellettavaksi lainvastaisesti
Taustalla ovat valmiuslain valuvika, väärä strategiavalinta ja poliittisen kulttuurin muutos. 1. Oikeusvaltio hävisi yhden erän – turnaus jatkuu ja seuraava vastus on virus On monia perusteita pitä…
perustuslakiblogi.wordpress.com
Nuo vitun ääliöt valtioneuvostossa ovat nyt luoneet Suomeen valtiosääntöoikeudellisen tapakäytännön jolla vittu käytännössä mikä tahansa uutisotsikko voi tarkoittaa poikkeusoloja.