Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Onkohan jossain tilastoa / tietoa Suomen tehohoitokapasiteetista kokonaisuudessaan sekä sen kuormitustilanteesta? Mahtavinta olisi tällainen tieto aikajanalla. Pandemian alussa puhuttiin, että Suomessa on noin 400 tehohoitopaikkaa ja on mahdollista skaalata jopa tuhanteen. Tässä olisi ollut kaksi vuotta aikaa nostaa kapasiteettia, mutta onkohan kehitys mennyt kuitenkin alasajon suuntaan? Tästä olisi kiva saada daattaa.
 
Onkohan jossain tilastoa / tietoa Suomen tehohoitokapasiteetista kokonaisuudessaan sekä sen kuormitustilanteesta? Mahtavinta olisi tällainen tieto aikajanalla. Pandemian alussa puhuttiin, että Suomessa on noin 400 tehohoitopaikkaa ja on mahdollista skaalata jopa tuhanteen. Tässä olisi ollut kaksi vuotta aikaa nostaa kapasiteettia, mutta onkohan kehitys mennyt kuitenkin alasajon suuntaan? Tästä olisi kiva saada daattaa.

Ongelmahan siinä on pätevän henkilökunnan saatavuus. Lisäksi mitä enemmän noita tehohoitopaikkoja skaalataan ylöspäin, niin se on kaikki pois muusta hoidosta.
 
Koronapassi on mahdollisesti lisännyt rokotustahtia Pääkaupunkiseudulla. Husin johtajaylilääkärin mukaan Suomessakin voitaisiin kokeilla sitä, ettei koronapassia saisi enää negatiivisella koronatestituloksella.

Petäjän mukaan yksi tapa motivoida ihmisiä ottamaan koronarokote on se, että koronapassin saisi vain rokottautumalla tai sairastamalla koronataudin. Suomessa koronapassin voi saada myös käymällä koronatestissä esimerkiksi ennen baari-iltaa.

”Tämä vaihtoehtoinen menettely on muualla maailmassa monissa paikoissa otettu pois.”


 
Onkohan jossain tilastoa / tietoa Suomen tehohoitokapasiteetista kokonaisuudessaan sekä sen kuormitustilanteesta? Mahtavinta olisi tällainen tieto aikajanalla. Pandemian alussa puhuttiin, että Suomessa on noin 400 tehohoitopaikkaa ja on mahdollista skaalata jopa tuhanteen. Tässä olisi ollut kaksi vuotta aikaa nostaa kapasiteettia, mutta onkohan kehitys mennyt kuitenkin alasajon suuntaan? Tästä olisi kiva saada daattaa.

Onhan tuota puitu, että niitä saadaan jopa satoja johonkin telttaan/parkkihalliin tarvittaessa. Mutta se on tilapäistä ja toimii ehkä jonkun akuutin tilanteen hoitoon jos vaikka suuronnettomuus vaatii kerralla sata tai satoja paikkoja. Mutta ne on kaikki pois jostain muusta, joka täytyy myös hoitaa ja koronapotilaat ovat valitettavan pitkiä tehohoitojaksoja vaativia ja kun yksi kotiutuu tai kuolee, tulee seuraava tilalle.
 
Ongelmahan siinä on pätevän henkilökunnan saatavuus. Lisäksi mitä enemmän noita tehohoitopaikkoja skaalataan ylöspäin, niin se on kaikki pois muusta hoidosta.
On varmasti toki, mutta tässä on ollut kaksi vuotta aikaa haalia tuota pätevää henkilökuntaa. Luulisi, että siinä ajassa jotain olisi saatu aikaan. Kaikki on pois jostain. Rajoitukset ovat myös pois yhteiskunnan toimintakyvystä, puhumattakaan mielenterveydestä yms. Kokonaiskuva olisi hyvä huomioida.
 
Onhan tuota puitu, että niitä saadaan jopa satoja johonkin telttaan/parkkihalliin tarvittaessa. Mutta se on tilapäistä ja toimii ehkä jonkun akuutin tilanteen hoitoon jos vaikka suuronnettomuus vaatii kerralla sata tai satoja paikkoja. Mutta ne on kaikki pois jostain muusta, joka täytyy myös hoitaa ja koronapotilaat ovat valitettavan pitkiä tehohoitojaksoja vaativia ja kun yksi kotiutuu tai kuolee, tulee seuraava tilalle.
Edelleen, (lähes) kaksi vuotta ollut aikaa. Siinä ajassa rakentaa muutakin kuin telttoja. Se data olisi kiva nähdä mitä sille kapasiteetille on oikeasti tapahtunut kahden vuoden aikana.
 
On varmasti toki, mutta tässä on ollut kaksi vuotta aikaa haalia tuota pätevää henkilökuntaa. Luulisi, että siinä ajassa jotain olisi saatu aikaan. Kaikki on pois jostain. Rajoitukset ovat myös pois yhteiskunnan toimintakyvystä, puhumattakaan mielenterveydestä yms. Kokonaiskuva olisi hyvä huomioida.

Tää on käyty moneen kertaan läpi. Ei ole mistä rekrytä. Osaavien tehohoitajien koulutus vie monta vuotta ja alalta on pikemminkin pakoa.
 
Koronapassi on mahdollisesti lisännyt rokotustahtia Pääkaupunkiseudulla. Husin johtajaylilääkärin mukaan Suomessakin voitaisiin kokeilla sitä, ettei koronapassia saisi enää negatiivisella koronatestituloksella.

Petäjän mukaan yksi tapa motivoida ihmisiä ottamaan koronarokote on se, että koronapassin saisi vain rokottautumalla tai sairastamalla koronataudin. Suomessa koronapassin voi saada myös käymällä koronatestissä esimerkiksi ennen baari-iltaa.

”Tämä vaihtoehtoinen menettely on muualla maailmassa monissa paikoissa otettu pois.”



Eikö tämä saatu läpi sillä perusteella että tämä estäisi tartuntoja? Ainakin näin siinä hallituksen esityksessä sanottiin. En itse ainakaan usko että menee läpi.
 
On varmasti toki, mutta tässä on ollut kaksi vuotta aikaa haalia tuota pätevää henkilökuntaa. Luulisi, että siinä ajassa jotain olisi saatu aikaan. Kaikki on pois jostain. Rajoitukset ovat myös pois yhteiskunnan toimintakyvystä, puhumattakaan mielenterveydestä yms. Kokonaiskuva olisi hyvä huomioida.
Mielestäni olisi ollut ehdottoman tärkeää alkaa panostaa erityisesti tehohoitoon ja sen kehittämiseen pitkällä tähtäimellä heti kun pandemia alkoi ja osoitti tehohoidon haavoittuvuuden kriisitilanteissa, kyse on kuitenkin huoltovarmuuden kannalta kriittisestä resurssista. Käytännön ongelma lienee kuitenkin hallinnollinen, eli tavallaan terveydenhuolto on osittain kunnallista, osittain sairaanhoitopiirien vastuulla, osittain valtion lainsäädännössä määräämää, SOTE-uudistus painaa päälle jne. jne. Eli asia ei liene helposti hoidettavissa toisin kuin esim. baarien pistäminen kiinni hallituksen päätöksellä. Rahastahan asia ei ole kiinni, sillä rahaa on käytetty surutta koronapandemian hoitamiseen.
 
Edelleen, (lähes) kaksi vuotta ollut aikaa. Siinä ajassa rakentaa muutakin kuin telttoja. Se data olisi kiva nähdä mitä sille kapasiteetille on oikeasti tapahtunut kahden vuoden aikana.
Olisi myös mielenkiintoista tietää mihin tasoon pitäisi pyrkiä? Jos tehohoidon kapasiteetti on ollut riittävä tähän asti, niin pitäisikö hankkia infra ja henkilökunta poikkeustilannetta varten, johon on myös muita työkaluja? Vai lähdetäänkö siitä oletuksesta, että tehohoidon kapasiteettia pitäisi pitää tulevaisuudessa aina ylemmällä tasolla kuin nyt?
 
Eikö tämä saatu läpi sillä perusteella että tämä estäisi tartuntoja? Ainakin näin siinä hallituksen esityksessä sanottiin. En itse ainakaan usko että menee läpi.
No tässä puhuikin johtajalääkäri, ei lakimies tai poliitikko. Rokoteaktiivisuuden nousu on positiivinen sivuseuraus mutta ei se passin tarkoitus ole.

Olisi myös mielenkiintoista tietää mihin tasoon pitäisi pyrkiä? Jos tehohoidon kapasiteetti on ollut riittävä tähän asti, niin pitäisikö hankkia infra ja henkilökunta poikkeustilannetta varten, johon on myös muita työkaluja? Vai lähdetäänkö siitä oletuksesta, että tehohoidon kapasiteettia pitäisi pitää tulevaisuudessa aina ylemmällä tasolla kuin nyt?

Seuraavaksi sitten huudetaan ja ihmetellään, miten paljon laitetaan rahaa joutilaisiin tiloihin ja laitteisiin, niiden ylläpitoon ja "tarpeettoman" henkilökunnan pitämiseen osaamiselta ajantasalla. Ei niitä ylimääräisiä tehohoitajia oikein voi vanhuksien vaippojakkan laitta vaihtamaan koska sitten he eivät enää ole tehohoitajia kun niitä tarvittaisiin.
 
Eikö tämä saatu läpi sillä perusteella että tämä estäisi tartuntoja? Ainakin näin siinä hallituksen esityksessä sanottiin. En itse ainakaan usko että menee läpi.
Koronapassi motivoi ottamaan rokotteita -> rokotteet vähentävät leviämistä -> koronapassi vähentää leviämistä

Mikä tuossa ei pidä paikkaansa?
 
Ei ole kyllä yhtään yllättävää että ihmisille on kova paikka kun halutaan elää taas normaalisti. Itseäni tilanne naurattaa kun on ollut niin ennalta-arvattavaa että itkua tulee normaalista elämisestä.

Esim tämä tarjoaa hyvää mustaa huumoria pelkäävältä ihmiseltä:

"Kun on kaksi koronarokotetta, silloin vapaudut näistä (rajoituksista) ja pystyt elämään sitä kautta mahdollisimman normaalia elämää. Tämä on myös vahva ja hyvä viesti ihmisille siitä, että ottakaa rokotetta ja sitä kautta pystytte elämään normaalisti ja elämä jatkuu.”

Juuri noin hölmösti pääministeri toimi. Jostain syystä Sanna Marinille ja bestiksilleen ei ole mennyt perille se, että rokotetutkin voivat sairastua. He voivat myös oireettominakin levittää tautia eteenpäin. Kaksi rokotetta ei mahdollista ”normaalia elämää” vastuuntuntoiselle. Ei etenkään nyt, kun omikron hakee jalansijaa myös Suomesta."

Kaikki perinteiset kliseet mukana, ymmärretään tarkoituksella väärin rokotteen pääasiallinen toimintatapa, vastuulliset ihmiset -hömppä ja ikuinen toive kurinalaisesta elämästä.

Jos mietitte miksi ilkun tätä niin ihan syystä, näille rajoittajille ei tarvitse antaa hyväksyntää. Eikä tarvitsisi etenkään antaa harva se päivä niin paljon palstatilaa. Kunnon pelon lietsonta siis jatkuu edelleen Suomessakin.
 
Koronapassi motivoi ottamaan rokotteita -> rokotteet vähentävät leviämistä -> koronapassi vähentää leviämistä

Mikä tuossa ei pidä paikkaansa?

Päättelyketju on ok mutta passin tarkoitus ei ole lisätä rokoteastetta vaan pitää rokottamattomat poissa altistumasta ja siten vähentää sairaalakuormaa. Jos passilla ensisijaisesti haluttaisiin kiristää ruuvia jotta ihmiset ottaisivat rokotteen, oltaisiin aika kyseenalaisilla vesillä lainsäädännöllisesti.
 
Olisi myös mielenkiintoista tietää mihin tasoon pitäisi pyrkiä? Jos tehohoidon kapasiteetti on ollut riittävä tähän asti, niin pitäisikö hankkia infra ja henkilökunta poikkeustilannetta varten, johon on myös muita työkaluja? Vai lähdetäänkö siitä oletuksesta, että tehohoidon kapasiteettia pitäisi pitää tulevaisuudessa aina ylemmällä tasolla kuin nyt?
Osaavaa henkilökuntaa pitää olla riittävästi, se on se ongelma. Osaava henkilökunta ei tietenkään istu kahvihuoneessa päivystämässä ja odottamassa kerran vuosikymmenessä tulevaa kriisiä, vaan tekee myös muita hommia ja siinä sivussa ylläpitää osaamistaan riittävän usein. Tämä tarkoittaa siis rahanmenoa, kyllä, mutta samalla saadaan a) enemmän henkilökuntaa, jolloin terveydenhuollon yleistaso paranee ja b) huoltovarmuus kasvaa merkittävästi ja siitä pitää olla vähän valmis maksamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi, että siinä ajassa jotain olisi saatu aikaan. Kaikki on pois jostain. Rajoitukset ovat myös pois yhteiskunnan toimintakyvystä, puhumattakaan mielenterveydestä yms. Kokonaiskuva olisi hyvä huomioida.

Kerrotko vielä mitä sellaisia rajoituksia on esim tällä hetkellä voimassa mitkä heikentävät yhteiskunnan toimintakykyä tai rajoittavat kansalaisten elämää muuten?

Omasta mielestäni yhteiskunta pyörii normaalisti, koulut ja harrastukset ovat auki ja pääsee sinne ravintolaankin/konserttiin/teatteriin jne jos haluaa..
 
Ei ole kyllä yhtään yllättävää että ihmisille on kova paikka kun halutaan elää taas normaalisti. Itseäni tilanne naurattaa kun on ollut niin ennalta-arvattavaa että itkua tulee normaalista elämisestä.

Esim tämä tarjoaa hyvää mustaa huumoria pelkäävältä ihmiseltä:

"Kun on kaksi koronarokotetta, silloin vapaudut näistä (rajoituksista) ja pystyt elämään sitä kautta mahdollisimman normaalia elämää. Tämä on myös vahva ja hyvä viesti ihmisille siitä, että ottakaa rokotetta ja sitä kautta pystytte elämään normaalisti ja elämä jatkuu.”

Juuri noin hölmösti pääministeri toimi. Jostain syystä Sanna Marinille ja bestiksilleen ei ole mennyt perille se, että rokotetutkin voivat sairastua. He voivat myös oireettominakin levittää tautia eteenpäin. Kaksi rokotetta ei mahdollista ”normaalia elämää” vastuuntuntoiselle. Ei etenkään nyt, kun omikron hakee jalansijaa myös Suomesta."

Kaikki perinteiset kliseet mukana, ymmärretään tarkoituksella väärin rokotteen pääasiallinen toimintatapa, vastuulliset ihmiset -hömppä ja ikuinen toive kurinalaisesta elämästä.

Jos mietitte miksi ilkun tätä niin ihan syystä, näille rajoittajille ei tarvitse antaa hyväksyntää. Eikä tarvitsisi etenkään antaa harva se päivä niin paljon palstatilaa. Kunnon pelon lietsonta siis jatkuu edelleen Suomessakin.

Ruokanen tekee asialla politiikkaa, ei mitään uutta. Kiurua komppaa mutta pitää siinäkin julistaa, miten "yöunet menee" kun joutuu olemaan asiasta samaa mieltä.

Tyypillinen "ei sais mennä mutta en suostu sanomaan sitä koska pitäähän sitä saada mennä" paikka Ruokasella.
 
Tanskan tilannetta on nyt mieleniintoista seurata. Omikron on Tanskassa alkanut valtaamaan kunnolla alaa ja tartuntoja nyt ennätysmäärät. Vuosi sitten oli edellinen kunnon piikki tartunnoissa, mutta siihen verrattuna Tanskan sairaaloissa nyt huomattavasti vähemmän potilaita.

Tanskaa seuraamalla voi saada nyt hyvää kuvaa siitä, miten omikron tulee kuormittamaan terveydenhuoltoa.
 
Osaavaa henkilökuntaa pitää olla riittävästi, se on se ongelma. Osaava henkilökunta ei tietenkään istu kahvihuoneessa päivystämässä kerran vuosikymmenessä tulevaa kriisiä, vaan tekee myös muita hommia ja kuitenkin ylläpitää osaamistaan riittävän usein. Tämä tarkoittaa siis rahanmenoa, kyllä, mutta samalla saadaan a) enemmän henkilökuntaa, jolloin terveydenhuollon taso paranee ja b) huoltovarmuus kasvaa merkittävästi ja siitä pitää olla vähän valmis maksamaan.
Kyllä, henkilöresursseja ei voi monistaa ja siksi se on se suurin ongelma, ja olen samaa mieltä että terveydenhuollon tasoa ja rahoitusta pitäisi nostaa.

Mutta siitä tehohoidosta ja tehohoidon kapasiteetista haluaisin kuulla tässä yhteydessä, että mikä se taso ja kapasiteetti pitäisi olla ja miksi se on juuri se oikea sekä riittävä taso, minkänlaiseen poikkeusoloon pitää varautua? Ja sitten miten käytännössä se ylimääräinen kapasiteetti pidetään toimivana henkilökunnan osalta; 50% muuta työtä, 50% koulutusta? 100% muussa työssä mutta silti ylläpitää erityisosaamista?
 
Päättelyketju on ok mutta passin tarkoitus ei ole lisätä rokoteastetta vaan pitää rokottamattomat poissa altistumasta ja siten vähentää sairaalakuormaa. Jos passilla ensisijaisesti haluttaisiin kiristää ruuvia jotta ihmiset ottaisivat rokotteen, oltaisiin aika kyseenalaisilla vesillä lainsäädännöllisesti.
Miten niin "Jos". Tämähän on ihan selvä, mitä tuolla pasilla haetaan, painostetaan (korona)rokottamattomia ottamaan rokote. Esim. se, että rokottamaton aikuinen ei pääse lapsensa joulujuhlaan, viemään harrastuksiin yms. ilman passia on painostamista. Pienten lasten vanhemmat eivät ikänsä puolesta ole lähtökohtaisesti sitä pahinta riskiryhmää.
 
Kyllä, henkilöresursseja ei voi monistaa ja siksi se on se suurin ongelma, ja olen samaa mieltä että terveydenhuollon tasoa ja rahoitusta pitäisi nostaa.

Mutta siitä tehohoidosta ja tehohoidon kapasiteetista haluaisin kuulla tässä yhteydessä, että mikä se taso ja kapasiteetti pitäisi olla ja miksi se on juuri se oikea sekä riittävä taso, minkänlaiseen poikkeusoloon pitää varautua? Ja sitten miten käytännössä se ylimääräinen kapasiteetti pidetään toimivana henkilökunnan osalta; 50% muuta työtä, 50% koulutusta? 100% muussa työssä mutta silti ylläpitää erityisosaamista?
Noihin yksityiskohtaisiin kysymyksiin en kyllä osaa vastata, mutta jos lähdetään siitä, että tällä hetkellä 50 koronapotilaille menevää ylimääräistä tehohoitopaikkaa aiheuttaa jo sen, että kiireettömiä leikkauksia joudutaan siirtämään, niin taso on liian matala. Olisiko se sopiva taso vaikka 100, 200, 500? En tiedä.

Ongelmaa lienee siinä, että tällaista pitkäkestoista kriisiä ei ole ajateltu tarpeeksi hyvin huoltovarmuuden kannalta. Tehohoito skaalaa ylöspäin varmasti riittävän hyvin hetkellisesti, eli keväällä 2020 sanottiin, että tarvittaessa saadaan vaikka 1 000 paikkaa järjestettyä, mutta koska tämä tarkoittaa sitä, että normaali toiminta pysähtyy, toimii tämä järjestely vain todella lyhyen aikaa.
 
Tanskan tilannetta on nyt mieleniintoista seurata. Omikron on Tanskassa alkanut valtaamaan kunnolla alaa ja tartuntoja nyt ennätysmäärät. Vuosi sitten oli edellinen kunnon piikki tartunnoissa, mutta siihen verrattuna Tanskan sairaaloissa nyt huomattavasti vähemmän potilaita.

Tanskaa seuraamalla voi saada nyt hyvää kuvaa siitä, miten omikron tulee kuormittamaan terveydenhuoltoa.
Mielenkiinnolla seuraan tuota myös. John Burn-Murdochilta kaksi havainnollistavaa kuvaajaa twitteristä:

1. Tautitapausten kasvu:
1638953822494.png


2. Sairaalahoidon tarve:
1638953851092.png
 
Noihin yksityiskohtaisiin kysymyksiin en kyllä osaa vastata, mutta jos lähdetään siitä, että tällä hetkellä 50 koronapotilaille menevää ylimääräistä tehohoitopaikkaa aiheuttaa jo sen, että kiireettömiä leikkauksia joudutaan siirtämään, niin taso on liian matala. Olisiko se sopiva taso vaikka 100, 200, 500? En tiedä.

Ongelmaa lienee siinä, että tällaista pitkäkestoista kriisiä ei ole ajateltu tarpeeksi hyvin huoltovarmuuden kannalta. Tehohoito skaalaa ylöspäin varmasti riittävän hyvin hetkellisesti, eli keväällä 2020 sanottiin, että tarvittaessa saadaan vaikka 1 000 paikkaa järjestettyä, mutta koska tämä tarkoittaa sitä, että normaali toiminta pysähtyy, toimii tämä järjestely vain todella lyhyen aikaa.

Tämähän johtuu siitä, että sitä henkilöstöä joudutaan ottamaan muista toiminnoista pois, ja mahdollisesti tilojakin. Se että noita paikkoja olisi enemmän jatkuvasti käytettävissä tarkoittaisi henkilöresurssien lisäämistä, mikä taas tarkoittaa rahaa. Ja sitten normaalitilanteessa nämä resurssit menisivät "hukkaan", vaikka tällä taitaisi ihan normaalilanteessakin olla käyttöä lisähenkilöstölle. Rokotekattavuuden parantaminen on paras keino vähentää sitä kuormaa tehohoidossa tällä hetkellä.
 
Noihin yksityiskohtaisiin kysymyksiin en kyllä osaa vastata, mutta jos lähdetään siitä, että tällä hetkellä 50 koronapotilaille menevää ylimääräistä tehohoitopaikkaa aiheuttaa jo sen, että kiireettömiä leikkauksia joudutaan siirtämään, niin taso on liian matala. Olisiko se sopiva taso vaikka 100, 200, 500? En tiedä.

Ongelmaa lienee siinä, että tällaista pitkäkestoista kriisiä ei ole ajateltu tarpeeksi hyvin huoltovarmuuden kannalta. Tehohoito skaalaa ylöspäin varmasti riittävän hyvin hetkellisesti, eli keväällä 2020 sanottiin, että tarvittaessa saadaan vaikka 1 000 paikkaa järjestettyä, mutta koska tämä tarkoittaa sitä, että normaali toiminta pysähtyy, toimii tämä järjestely vain todella lyhyen aikaa.
Itse näkisin asian niin, että jos normaalioloissa nykyinen tehohoidon kapasiteetti on riittänyt aivan hyvin niin silloin normaaliajan tehohoitoa ja kapasiteettia ei välttämättä tarvitse lähteä nostamaan ylöspäin. Enemmänkin pitäisi lähteä käsittelemään ja hoitamaan asiaa tuon huoltovarmuuden näkökulmasta, suunnittelemalla ja ylläpitämällä jonkinlainen terveydenhuollon reservi mallia puolustusvoimat, jolla voidaan vastata tällaiseen isompiin kriiseihin.

Toki voidaan aina pohtia, että jos tehohoidon tarve olisi nyt vaikka 100 paikkaa normaalista poikkeava, niin millaisessa tilassa maailma ja yhteiskunta muutoin olisi ja pystyttäisiinkö yhteiskuntaa pitämään muutoinkaan "normaalina".
 
Itse näkisin asian niin, että jos normaalioloissa nykyinen tehohoidon kapasiteetti on riittänyt aivan hyvin niin silloin normaaliajan tehohoitoa ja kapasiteettia ei välttämättä tarvitse lähteä nostamaan ylöspäin. Enemmänkin pitäisi lähteä käsittelemään ja hoitamaan asiaa tuon huoltovarmuuden näkökulmasta, suunnittelemalla ja ylläpitämällä jonkinlainen terveydenhuollon reservi mallia puolustusvoimat, jolla voidaan vastata tällaiseen isompiin kriiseihin.

Toki voidaan aina pohtia, että jos tehohoidon tarve olisi nyt vaikka 100 paikkaa normaalista poikkeava, niin millaisessa tilassa maailma ja yhteiskunta muutoin olisi ja pystyttäisiinkö yhteiskuntaa pitämään muutoinkaan "normaalina".

Millä ihmeellä sinä järjestät jonkun "terveydenhuollon reservin"?
 
Millä ihmeellä sinä järjestät jonkun "terveydenhuollon reservin"?

Rahalla sitä työvoimaa saisi, mutta se käytetään mieluummin esim testaukseen ja jäljittämiseen. Muistan lukeneeni kirjoituksen jossa palkka mainittiin yhdeksi isoksi syyksi alanvaihtoon, sen stressin lisäksi. Toki tällainenkin olisi vain tilapäinen ratkaisu, kuten on tämä testaa & jäljitä rumbakin. Ei näillä ikuisuuksiin voida mennä. Pakkorokotus hoitaa ainoana huolet.
 
Itse näkisin asian niin, että jos normaalioloissa nykyinen tehohoidon kapasiteetti on riittänyt aivan hyvin niin silloin normaaliajan tehohoitoa ja kapasiteettia ei välttämättä tarvitse lähteä nostamaan ylöspäin. Enemmänkin pitäisi lähteä käsittelemään ja hoitamaan asiaa tuon huoltovarmuuden näkökulmasta, suunnittelemalla ja ylläpitämällä jonkinlainen terveydenhuollon reservi mallia puolustusvoimat, jolla voidaan vastata tällaiseen isompiin kriiseihin.

Toki voidaan aina pohtia, että jos tehohoidon tarve olisi nyt vaikka 100 paikkaa normaalista poikkeava, niin millaisessa tilassa maailma ja yhteiskunta muutoin olisi ja pystyttäisiinkö yhteiskuntaa pitämään muutoinkaan "normaalina".
Tuollainen puolustusvoimamalli olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta sopii varmaan suht huonosti Suomen kaltaiseen yleisen asevelvollisuuden maahan, koska ne reservit ovat kuitenkin siellä normaalissa työelämässä "rauhan aikana", eli ovat todennäköisesti samoja resursseja, jotka tekevät sitä normaalia hoitotyötä. Jos Suomi kävisi jatkuvasti sotaa maailmalla, niin silloin puolustusvoimien tehohoitoreservejä irtoaisi varmasti helposti :)
 
Miten niin "Jos". Tämähän on ihan selvä, mitä tuolla pasilla haetaan, painostetaan (korona)rokottamattomia ottamaan rokote. Esim. se, että rokottamaton aikuinen ei pääse lapsensa joulujuhlaan, viemään harrastuksiin yms. ilman passia on painostamista. Pienten lasten vanhemmat eivät ikänsä puolesta ole lähtökohtaisesti sitä pahinta riskiryhmää.
Sillä haetaan sitä, että rokottamattomat eivät ole altistumassa ja levittämässä tautia. Luultavasti se ei menisi lakiteknisesti edes läpi jos se perusteltaisiin painostuksena rokotuksiin.
 
Koronapassi motivoi ottamaan rokotteita -> rokotteet vähentävät leviämistä -> koronapassi vähentää leviämistä

Mikä tuossa ei pidä paikkaansa?

ensinnäkään sitä ei tulisi käyttää rokotuskattavuuden nousuun vaikka se onkin kiva lisä. Toiseksi rokotetut tartuttavat yhtä lailla vaikkakin vähemmän aikaa ja sairastuvat toki harvemmin, mutta kompensoiko tämä tarpeeksi sitä ”Marinmaista” käytöstä niin en osaa sanoa. Ranskassa sulkivat nyt yökerhot tosiaan kaikilta neljäksi viikoksi.

Passin jälkeen meillä on ennätysmäärä tartuntoja ja enemmän porukkaa teholla, ymmärrät varmaan miksi tämä on ongelmallista jos laki ajetaan sisälle sillä verukkeella, että se estää tartuntoja? Toki tässä kohtaa voi soveltaa pettämätöntä ”tilanne olisi pahempi jos ei oltais tehty mitään” -logiikkaa. Voisin jopa argumentoida että passi saa rokottamattomat kerääntymään niihin paikkoihin, missä passia ei kysytä.

Taloudellinen näkökulma vielä mukaan, meillä on 300 000 työssäkäyvää rokottamatonta, jotka eivät nyt rahojaan tuo ravintoloihin ja tapahtumiin Lähde . Tämäkin olisi hyvä pitää mielessä kun otetaan huomioon kuinka surkeassa kunnossa talous on. Toivotaan että se Omicron nyt leviäisi pienillä oireilla kaikille niin ei näitäkään tarvitsisi pohtia.
 
Passin jälkeen meillä on ennätysmäärä tartuntoja ja enemmän porukkaa teholla, ymmärrät varmaan miksi tämä on ongelmallista jos laki ajetaan sisälle sillä verukkeella, että se estää tartuntoja?

Ei se ole ongelmallista jos huomioidaan, että taudista leviää eri versio ja käytännössä rokotetuilla ei ole mitään rajoituksia.
 
ensinnäkään sitä ei tulisi käyttää rokotuskattavuuden nousuun vaikka se onkin kiva lisä. Toiseksi rokotetut tartuttavat yhtä lailla vaikkakin vähemmän aikaa ja sairastuvat toki harvemmin, mutta kompensoiko tämä tarpeeksi sitä ”Marinmaista” käytöstä niin en osaa sanoa. Ranskassa sulkivat nyt yökerhot tosiaan kaikilta neljäksi viikoksi.
Suurin kritiikkini kohdistui siihen, että käytät estää-sanaa, joka ei ole yksiselitteinen. Rokote vähentää tartuttavuutta vaikkakaan ei ilmeisesti järisyttäviä määriä. Kuitenkin vähentää. Ei voi siis sanoa, että tartuttavat yhtälailla tai "ei estä tartuttamasta", jos viittaa estää-sanalla 100% estoon.

Passin jälkeen meillä on ennätysmäärä tartuntoja ja enemmän porukkaa teholla, ymmärrät varmaan miksi tämä on ongelmallista jos laki ajetaan sisälle sillä verukkeella, että se estää tartuntoja? Toki tässä kohtaa voi soveltaa pettämätöntä ”tilanne olisi pahempi jos ei oltais tehty mitään” -logiikkaa. Voisin jopa argumentoida että passi saa rokottamattomat kerääntymään niihin paikkoihin, missä passia ei kysytä.

Taloudellinen näkökulma vielä mukaan, meillä on 300 000 työssäkäyvää rokottamatonta, jotka eivät nyt rahojaan tuo ravintoloihin ja tapahtumiin Lähde . Tämäkin olisi hyvä pitää mielessä kun otetaan huomioon kuinka surkeassa kunnossa talous on. Toivotaan että se Omicron nyt leviäisi pienillä oireilla kaikille niin ei näitäkään tarvitsisi pohtia.
Ilman sitä passia taloudellisesta näkökulmasta meillä olisi nyt mahdollilsesti tilanne taas se, että kukaan työssäkäyvistä ei tuo rahojaan ravintoloihin ja tapahtumiin. Tämä on hyvä pitää mielessä.
 
Ei se ole ongelmallista jos huomioidaan, että taudista leviää eri versio ja käytännössä rokotetuilla ei ole mitään rajoituksia.

Ennen Omicronia oli jo tuhansia tartuntoja päivässä. Onko meidän tartunnoista muka enemmistö jo Omicronia?Perustuslakivaliokunta voisi kylläkin olla eri mieltä jos tuo laki käytettäisiin uusiksi heidän kautta, mielestäni näin ei ole tehty vaan näissä uusimmissakin lisäyksissä käytetään perusteluina sitä ekaa esitystä, saa toki korjata jos olen väärässä, en itse tuollaista löytänyt.
 
Ennen Omicronia oli jo tuhansia tartuntoja päivässä. Onko meidän tartunnoista muka enemmistö jo Omicronia?Perustuslakivaliokunta voisi kylläkin olla eri mieltä jos tuo laki käytettäisiin uusiksi heidän kautta, mielestäni näin ei ole tehty vaan näissä uusimmissakin lisäyksissä käytetään perusteluina sitä ekaa esitystä, saa toki korjata jos olen väärässä, en itse tuollaista löytänyt.

Kukaan ei enää seuraa tartuntalukuja.

Meillä oli suunnilleen tonnin huippu viime keväänä ja samaan aikaan osui myös edellinen tehohoidon piikki (enkat taisi olla keväällä 2020 ja niille nykyinen ei vedä vertoja). Tuolloin oli kaikki kiinni ja ihmiset pysytteli pääasiassa kotona lapsineen. Nyt ollaan saman näköisissä luvuissa kun passin ansiosta rokotettu saa tehdä mitä haluaa ja levivät variantit ovat selvästi tarttuvampia.

Mutta kuten tiedät, ei sen passin tarkoitus ole suoranaisesti tartuntojen estäminen vaan hoitokapasiteetin riittämisen turvaaminen. Tällä hetkelläkin siitä tehohoidosta menee se 70-80% rokottamattomille.
 
Suurin kritiikkini kohdistui siihen, että käytät estää-sanaa, joka ei ole yksiselitteinen. Rokote vähentää tartuttavuutta vaikkakaan ei ilmeisesti järisyttäviä määriä. Kuitenkin vähentää. Ei voi siis sanoa, että tartuttavat yhtälailla tai "ei estä tartuttamasta", jos viittaa estää-sanalla 100% estoon.


Ilman sitä passia taloudellisesta näkökulmasta meillä olisi nyt mahdollilsesti tilanne taas se, että kukaan työssäkäyvistä ei tuo rahojaan ravintoloihin ja tapahtumiin. Tämä on hyvä pitää mielessä.

Käytin sanaa ”estää”, koska sitä oli siinä hallituksen esityksessä käytetty. En tiedä onko sen esittämistä videoitu jos siinä olisi tarkemmin avattu. Toki tämä on pelkkää spekulaatiota mitä olisi käynyt ilman passia, menee vähän kaltevan pinnan argumentoinniksi koska tämä saattaa ajaa rokottamattomia niihin paikkoihin missä passia ei kysytä. Mene ja tiedä.
 
Jokos tätä oli käsitelty täällä? En haulla löytänyt:



After our offset adjustment we observe no significant benefit of the vaccines in the short term. They appear to expose people to an increased mortality, in line with what we know about immune exposure or pre-infection risks
 
Jokos tätä oli käsitelty täällä? En haulla löytänyt:


En tiedä millä agendalla tuota tutkimusta on väännetty, mutta minulle tuosta pisti silti olennaisena osana silmään tämä:

This is unrewarded work done at some considerable career risk.

Some of our clinical collaborators COULD NOT put their names on the paper.

Ja lisäksi yksi aika olennainen vastakommentti:
Why the fuck would the vaccines have any affect on all cause mortality? Second of all why are you not accounting for the age groups of those who are vaccinated? And why are you doing a correlation equals causation type of argument? What is this dishonest framing

Samainen Twitter-oksennus helpommin luettavassa muodossa täältä:
 
Kukaan ei enää seuraa tartuntalukuja.

Meillä oli suunnilleen tonnin huippu viime keväänä ja samaan aikaan osui myös edellinen tehohoidon piikki (enkat taisi olla keväällä 2020 ja niille nykyinen ei vedä vertoja). Tuolloin oli kaikki kiinni ja ihmiset pysytteli pääasiassa kotona lapsineen. Nyt ollaan saman näköisissä luvuissa kun passin ansiosta rokotettu saa tehdä mitä haluaa ja levivät variantit ovat selvästi tarttuvampia.

Mutta kuten tiedät, ei sen passin tarkoitus ole suoranaisesti tartuntojen estäminen vaan hoitokapasiteetin riittämisen turvaaminen. Tällä hetkelläkin siitä tehohoidosta menee se 70-80% rokottamattomille.


En itse nähnyt uusimpia tilastoja jakaumista, osaatko sanoa mistä löytyy tieto kuinka paljon tällä hetkellä on rokotettuja vs rokottamattomia?
 

En itse nähnyt uusimpia tilastoja jakaumista, osaatko sanoa mistä löytyy tieto kuinka paljon tällä hetkellä on rokotettuja vs rokottamattomia?

Mitä jos sä vaihteeksi kaivat itse itsellesi dataa, perehdyt siihen ja esität sen vääristelemättä tai johtamatta harhaan? Alkaa loppumaan voimat tehdä samat asiat uudestaan, vastata samoihin kysymyksiin uudestaan joten onneksi olkoon, väsytystekniikka toimii.
 
Mitä jos sä vaihteeksi kaivat itse itsellesi dataa, perehdyt siihen ja esität sen vääristelemättä tai johtamatta harhaan? Alkaa loppumaan voimat tehdä samat asiat uudestaan, vastata samoihin kysymyksiin uudestaan joten onneksi olkoon, väsytystekniikka toimii.

Kysyin vilpittömästi noita lukuja, koska itse en Hussin sivuilta uusinta dataa vielä löytänyt. Itse viittasit 70-80%, mutta en itse tuollaista nähnyt niin mietin vain mistä sen löysit. Puhuit myös sairaanhoidon kapasiteetista, mutta teholla on nyt 9 henkilöä enemmän kuin viime viikolla. En tiedä kuinka tuo on vääristelevää tai harhaan johtavaa, pahoittelut jos sinusta tuntuu tältä, ei todellakaan ole tarkoitus.
 
En tiedä millä agendalla tuota tutkimusta on väännetty, mutta minulle tuosta pisti silti olennaisena osana silmään tämä:

Juu, minua olisi tosin enemmän kiinnostanut niiden väitteiden analysointi kuin vihjeiden etsiminen mahdollisesta agendasta.
 
Jokos tätä oli käsitelty täällä? En haulla löytänyt:


Käsittelin tuota samaa dataa muutama kuukausi sitten ja havaitsin myös outouksia datassa. Tässä on itse paperi:
 
Käsittelin tuota samaa dataa muutama kuukausi sitten ja saman kaltaisia epäkohtia havaitsin. Tässä on itse paperi:

En löydä haulla tuota käsittelyäsi. Linkkaamasi paperi on päivätty viime viikolle, joten olet ilmeisesti käsitellyt sitä samaa dataa itsenäisesti?
 
En löydä haulla tuota käsittelyäsi. Linkkaamasi paperi on päivätty viime viikolle, joten olet ilmeisesti käsitellyt sitä samaa dataa itsenäisesti?
Tässä joitakin viestejä:

En ole vielä ehtinyt katsoa Neilin paperia kokonaan läpi. Nähtävästi hän on vienyt johtopäätöksiä paljon pidemmälle.
 
Juu, minua olisi tosin enemmän kiinnostanut niiden väitteiden analysointi kuin vihjeiden etsiminen mahdollisesta agendasta.
Lähinnä ajattelin vaan huomauttaa, että jos tosiaan mukana olleet tutkijatkaan eivät ole valmiita seisomaan sisällön takana, niin jotain kyseenalaistahan siinä on oltava jo lähtökohtaisesti.
 
Juu, minua olisi tosin enemmän kiinnostanut niiden väitteiden analysointi kuin vihjeiden etsiminen mahdollisesta agendasta.

No ensinnäkin tuota on helvetin hankala lukea, kun joutuu tarkistamaan figure-viittaukset, kun ainakin joku väärin. Esitetään väitteitä aikaisemmista vuosista, mutta selvästi tarkoituksella esityksiä vain vuodesta 2021. Muutenkin jotenkin tavanomaista rasittavampaa tutkimustekstiä, kun tuo on tuollainen essee.

Hämmästystä paperissa herätti non-covid-kuolleisuus, varmaan olisi syytä selvittää sairaaloiden ja terveydenhoidon kuormitus, ja oliko sillä vaikutusta.

e. Tuota lukiessa pitäisi kyllä olla euromomo vieressä auki. Pitää katsoa jaksaako tuota tarpoa joskus loppuun.

  • argh: "incomprehensible differences" "exteremely disturbing"
  • "Why the age confounding was not apparent in weeks 1 to 5 when only the most vulnerable were being vaccinated remains unexplained."
    • Eikä mitenkään huomioida sitä, että se unvaccinated mortality rate oli tuossa yhtä koholla. VMP.
  • Jos esittää väitteitä, että jotain tapahtuu, kun 'rollout programmes for those cohorts reach a peak', niin todista se väite kaavion kanssa.
    • VMP lukea jotain satunnaisia väitteitä, joita ei todisteta.
  • e2. "suggesting that even with Covid mortality risk removed, the unvaccinated still have a much higher mortality rate than expected and that this cannot be due to Covid."
    • Eikö varmasti? Yllä esitän miksi voi olla. Pitäisikö sulkea mahdollisuus pois???
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 579
Viestejä
4 512 141
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom